Print side | Luk vindue

Nu der penge og der skal vælges

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=17097
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 12:47

Emne: Nu der penge og der skal vælges
Skrevet af: Film_lover
Emne: Nu der penge og der skal vælges
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 14:52

Har nu sparet op i 100år og har endelig fået pungen fyldt godt nok op til at jeg kan tillade mig at købe et tv

har kigget/læst forummet igennem  osv. og fudet frem til nogle modeller jeg er interresseret i.

1: Pan PV60 37/42'
2: Philips 32PF9731
3: Samsung LE40M51B

Pan60; dette er lækkert pga prisen/størrelsen/og de gode komementar

Philips; dette er nice, pga dens funktioner (amberlight) og self kvaliteten på skærmen.

Samsung; er også en kandidat da det ser pænt ud og også har en billig pris.

Spørgsmålet er nu bare: hvilket et skal jeg vælge??

- det virker lidt som om det mest af alt bliver en kamp mellem Pan og Philips.

den ene koster så bare 3k mindre og har en noget større skærm! Men er pan PV60 ik bare et kompromi tv, eller er det reelt et top tv??

har I nogle meget værdsatte ord/vuderinger der ude ??

Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 15:06

Uha synes det er et svært valg.

Ingen tvivl om at det er 3 gode TV.
Panasonic har det bedste billede, det kan alle nok blive enige om.

Philipsen har en del flere smarte funktioner og er nok også bedste TV i 32".

Har du været ude og se de 3 modeller. Personligt ville jeg selv fravælge panasonic pga af dens design.

Angående Samsung så er det en gammel model du ser på- M61 og M71 er nyere.

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 15:08

du springer jo en del i tv størrelse

Men jeg havde nok valgt Panasonic   og det er mest pga den er/fås i 42''

Og  laver et lækkert billede

hvor meget har du sparet op til tv ?

Har du egen antenne  eller kabeltv ?

Mvh Hans

Skrevet af: nextgeneration
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 15:53
Hvis du er film lover, så er 42PV60 / 50PV60 det rigtige. Har du penge og plads så er 50" klart værd at overveje. Har selv 50PX600.

Læs denne review hvis du er i tvivl, får 98/100 på value.

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic-th42px600u-review.html - http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th42px600u-review.html

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 15:57

Har du ikke en ordentligt anmeldelse af Panasonic.

http://www.plasmatvbuyingguide.com - www.plasmatvbuyingguide.com er jo ikke den mest troværdige der findes.

Bemærk hvem deres hovedsponsor er....

Skrevet af: GodfatherJay
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

har de ca. 15.000
får billedet fra TDC har sådan en selector dims

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Har du ikke en ordentligt anmeldelse af Panasonic.

http://www.plasmatvbuyingguide.com - www.plasmatvbuyingguide.com er jo ikke den mest troværdige der findes.

Bemærk hvem deres hovedsponsor er....

Det er efter min mening den site der er mest professionel, har mange gode artikler om diverse emner vedr. fladskærme.

Det er den eneste site der gør sig  ulejlighed at ISF kalibere skærmen inden de går igang ( hvis I har en anden site der også gør det, så post lige et link ). Når man læser deres andre reviews, synes jeg de er fair og neutrale.

Oplever det samme på min PV600 hjemme i stuen, det er jo absolut en fordel når man bagefter skal efterrationalisere sit køb

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af GodfatherJay GodfatherJay skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

har de ca. 15.000
får billedet fra TDC har sådan en selector dims

En god tommelfingerregel er, hvis du overvejer en 37" så vælg 42", hvis du overvejer en 42" så vælg 50". Så er du advaret

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Film_lover Film_lover skrev:

Spørgsmålet er nu bare: hvilket et skal jeg vælge??

Du skal helt sikkert vælge Panasonic, i 42 tommer! Du vil ikke fortryde det et sekund når du har vænnet dig til det (og det tager ikke lang tid før dit gamle 28 eller 32" ser temmelig lille ud ). Det er helt sikkert kanon fedt, at have et stort TV.

den ene koster så bare 3k mindre og har en noget større skærm! Men er pan PV60 ik bare et kompromi tv, eller er det reelt et top tv??

Jeg synes ikke man kan kalde det et kompromis-TV. Det giver langt bedre billedkvalitet end de LCD TV du også har kigget på, så alene dét gør det jo, IMO, til top-kandidaten. Det er ikke så godt som Pioneers nye, men de koster jo altså også en del mere. Desuden er der masser af tilslutningsmuligheder. Hvis Pioneers 42" er de bedste 42" på markedet, og Panasonics er bedre end de andre, så må Panasonic jo nærmest være næst-bedst

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

En god tommelfingerregel er, hvis du overvejer en 37" så vælg 42", hvis du overvejer en 42" så vælg 50". Så er du advaret

Jeg overvejede længe 42" og købte 42". Det fortryder jeg ikke. Hverken plads eller budget var til 50", så præcis hvorfor jeg skulle vælge 50" ved jeg ikke lige...

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Jeg overvejede længe 42" og købte 42". Det fortryder jeg ikke. Hverken plads eller budget var til 50", så præcis hvorfor jeg skulle vælge 50" ved jeg ikke lige...

Nu var det ikke rettet mod ufejlbarlige læsere

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 16:53
så hvis (når) jeg nuppe en Panasonic TH 42 PV 60 EH fra fx TC, så vil jeg ikke fortryde det om 2måneder ?

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 17:00
Hvorfor skulle du fortryde om 2 måneder?

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 17:01

så hvis (når) jeg nuppe en Panasonic TH 42 PV 60 EH fra fx TC, så vil jeg ikke fortryde det om 2måneder ?

Heller ikke om 5 år - medmindre du får mod på et større.

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 17:29
hehe ok skulle bare lige spørge =)

jeg takker 1stk 42' pan pv60 er hermed bestilt

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 17:49

hehe ok skulle bare lige spørge =)

jeg takker 1stk 42' pan pv60 er hermed bestilt

Du må meget gerne melde tilbage.

Tip til indstilling:

Når du modtager det, er det sat på dynamisk mode, med lys og kontrast på max. Lad det stå i ca 10 sekunder på en kanal  hvor der sker noget og skift derefter til:

- Normal mode
- alt på 50%
- alt på off
- temperatur på normal

Eventuelt temperatur på varm, og kompenser på farven ved at skrue lidt ned, men det er smag og behag. Skal det se meget skarpt ud, kan du skrue op for sharpness men det koster lidt på detaljerne.

Undgå så vidt muligt  statisk billede ( PC, XBOX etc ) i timevis de første 100 timer.

Skrevet af: SJ
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 20:56
Dynamisk mode fra start af? 

Min Panasonic TH-42PV60EH var fra start af sat til normal mode. Mon det så er et tidligere returneret eksemplar, jeg har fået.  Mit eksemplar har jo en del pixelfejl? 

Skrevet af: nubus
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 21:02
Min var også sat til normal - dog en 37". Kan jo være de har ændret det i nyere modeller.

-------------
Tivoli One

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 21:05
Ok, tak for den oplysning. Så er jeg mere rolig.  

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 22:28
Derfor er det en god ide at checke om fabriksforseglingen på kassen er brudt inden man åbner  ......

ikke for at være lyseslukker - men den kommer i dynamisk mode med alt på max fra fabrikken, men der kan vel være undtagelser.

Gu ve om de sender returvarene på lossen ?

Skrevet den: 09-November-2006 kl. 23:51
Hvilken fabriksforsegling?
Sådan en lagde jeg ikke mærke til. 

Måske Tape Connection har en forklaring?  

Skrevet af: troelsit
Skrevet den: 09-November-2006 kl. 23:58

Nej, mit var også sat i normal mode ved modtagelse - eller rettere sagt det var de begge. Jeg har haft 2 forskellige hjemme i stuen. Dog er kontrasten skruet op på ca. 80%.
Men sjovt nok returnerer den til dynamisk hvis man har browset lidt rundt i service-menuen

Mht burn-in på Panny kan jeg bekræfte at der skal MEGET uansvarligt brug til før der sker noget. Jeg så en en film igår på over 3 timer med sorte bjælker i top bund - og det eneste jeg oplevede var ca. 3-4 minutters retention - så var alt helt fint igen. og mit tv kører på 29'ende time - så igen vil jeg påpege at burn-in på PV60 er hysteri

Til film-lover: Det var en fornuftigt beslutning at vælge Panny'en! Du kan godt glæde dig - den leverer simpelthen formidabel billede-kvalitet, og nu når har Selector booster det jo kvaliteten endnu mere.

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:13
Hvilke settings kører du med?

Her i indkøringsfasen kører jeg i Biograf mode med alle settings sat til ca. 30% bare for at være sikker.

På TC's forum er der forresten en tråd, hvor man kan se, hvilke settings TC's demomodel kører med. Der ser det ud til, at kontrasten er sat lige lovlig højt (60-70%).

At køre med så høj en kontrast lyder lidt for risikabelt, men den skal åbenbart derop, hvis man skal have gengivet det mest korrekte billede.

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:40
Oprindeligt skrevet af troelsit troelsit skrev:

Jeg så en en film igår på over 3 timer med sorte bjælker i top bund - og det eneste jeg oplevede var ca. 3-4 minutters retention - så var alt helt fint igen.

Det giver højest ulige slid, ikke burn-in. Du slider mere på det felt hvor der vises film, og så kan du vel sagtens se nogle bjælker øverst og nederst der er lidt lysere. Det har ikke meget at gøre med burn-in.

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:44

Jeg har brugt lang tid på at fremsøge alle mulige good practices på indstillinger, og det viser sig at forskellen er latterlig stor på hvad folk mener er bedst. Desuden er TV'ene også forskellige fra fabrikken, lyset i folks stuer forskellige, signalerne er forskellige, osv.

Da jeg er tweaker-typen justerer jeg næsten dagligt på settings.... Jeg har erfaret at det er den tidligere indstilling der afgører hvad man synes om den nye indstilling. Uanset hvad vænner man sig altid til den indstilling man sætter.

Om et par uger bestiller jeg en kalibrerings-DVD og justerer herefter - da jeg ikke personligt er i stand til at vurdere hvad der er bedst

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg så en en film igår på over 3 timer med sorte bjælker i top bund - og det eneste jeg oplevede var ca. 3-4 minutters retention - så var alt helt fint igen.

Det giver højest ulige slid, ikke burn-in. Du slider mere på det felt hvor der vises film, og så kan du vel sagtens se nogle bjælker øverst og nederst der er lidt lysere. Det har ikke meget at gøre med burn-in.

Jaeh... Men Panasonic skriver i deres dokumentation at netop sådanne situationer kan fremkalde burn-in.

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:46
Men når der ikke er noget der sidder fast er det jo ikke burn-in, højest ulige slid i din omtalte situation. Men selvfølgelig stadig midlertidigt. Hvis man udelukkende så film i 2.35:1 format i de første 100 timer, så er jeg ret sikker på at man ville have permanent lysere bjælker øverst og nederst

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:48

Det er jo min pointe!

At burn-in ikke opstår ved denne situation som mange mener.

Måske ved 20 timers statiske bjælker, men hvem tør prøve

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 00:53

Iøvrigt er ulige slid også ubetydeligt i praksis.

Hvis man siger levetiden er 25 år ved flere timers daglig brug, så indtræder den synlige konsekvens også først om mange år - og der har jeg HELT SIKKERT skiftet tv'et alligevel

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 09:05

Nej, mit var også sat i normal mode ved modtagelse - eller rettere sagt det var de begge. Jeg har haft 2 forskellige hjemme i stuen. Dog er kontrasten skruet op på ca. 80%.
Men sjovt nok returnerer den til dynamisk hvis man har browset lidt rundt i service-menuen

Mht burn-in på Panny kan jeg bekræfte at der skal MEGET uansvarligt brug til før der sker noget. Jeg så en en film igår på over 3 timer med sorte bjælker i top bund - og det eneste jeg oplevede var ca. 3-4 minutters retention - så var alt helt fint igen. og mit tv kører på 29'ende time - så igen vil jeg påpege at burn-in på PV60 er hysteri

Til film-lover: Det var en fornuftigt beslutning at vælge Panny'en! Du kan godt glæde dig - den leverer simpelthen formidabel billede-kvalitet, og nu når har Selector booster det jo kvaliteten endnu mere.

Hvis kontrast er sat på 80% er det vel sat for højt ?

Med lys og kontrast på 50% har jeg næsten kørt døgnet rundt fra 9 - 23 i 5 måneder uden at se problemer, også film med bjælker. Så det afhænger åbenbart af hvor højt lys/kontrast er sat ?

Jeg har altid sat min PC skærm og TV med lys og kontrast så det har samme intensitet som omgivelserne ved almindelig dagslys, eller som hvis man læser en bog. Især på PC skærmen hele dagen kan man mærke hvis det er sat for højt.

Skrevet den: 10-November-2006 kl. 11:51

Det er jo min pointe!

At burn-in ikke opstår ved denne situation som mange mener.

Måske ved 20 timers statiske bjælker, men hvem tør prøve

Nej, 20 timers statiske bjælker giver ikke burn-in, for der er ikke noget der sætter sig fast! De giver ulige slid, hvilket ikke er det samme.

Skrevet den: 20-November-2006 kl. 15:53
så det kommet!

-og dte er alt for nice, kvaliteten er virkelig god, er mega glad for dette køb!

-men lige et spørgsmål: har en scart/tv-out ledning men kan ikek rigtigt få billedet over på tv'et, har prøvet de forskellige udgnage bagpå men der sker ikke rigtigt noget ?? 

Skrevet den: 20-November-2006 kl. 15:54
En Scart-ledning fra hvor?

Skrevet den: 20-November-2006 kl. 16:09
fra pc'en
du ved fra computeren tv-out stik til en scart udgang på den anden side..

-kan godt få billede på nu, men kun i sort/hvid

Skrevet den: 20-November-2006 kl. 17:06
Når billedet kun er i sort/hvid er det oftes fordi indgangen ikke er SVHS, men det er de jo alle i dette tilfælde??

-hvad kan jeg gøre

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 20-November-2006 kl. 17:13

Du skal slet ikke bruge TV-out når du har en fin fladskærm

TV-out er s-video som giver det dårligste billede, dette skal kun bruges på et CRT tv der ikke understøtter andre tilslutninger.

For at tilslutte computer til en fladskærm bruges enten VGA indgangen eller HDMI indgangen, hvis dit grafikkort har DVI ud. De fleste nyere grafikkort har både VGA og DVI ud, så kan du bruge den ene til din almindelige pc-skærm og den anden til dit fladskærms TV

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 20-November-2006 kl. 22:29
nu har jeg også fået sat min selcector-box til, men responds tiden på den er meget lang!
-hvordan kan jeg løse dette problem??

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-November-2006 kl. 23:06

nu har jeg også fået sat min selcector-box til, men responds tiden på den er meget lang!
-hvordan kan jeg løse dette problem??

Hvad mener du med responstid? Kanalskifte?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 21-November-2006 kl. 19:35
trygger jeg på Guide knappen går der måske 5-6sek før den opfatter det ...trygger jeg ned går der igen 5-6sek før den bevæger sig ned.
kan godt være lidt svært at kigge sin Guide funktion igennem på denne måde

Skrevet af: Kashan78
Skrevet den: 22-November-2006 kl. 12:45

trygger jeg på Guide knappen går der måske 5-6sek før den opfatter det ...trygger jeg ned går der igen 5-6sek før den bevæger sig ned.
kan godt være lidt svært at kigge sin Guide funktion igennem på denne måde

Mon ikke det er selectoren og ikke tv'et der er problemet her?

Havde selv en selector for ca. 5 år siden og synes også den var tung at danse med... troede dog at sådan noget var blevet forbedret efterhånden.

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 22-November-2006 kl. 13:01

Film-Lover aka GodfatherJay ?

Er du samme person med 2 profiler ?

Syntes det er lidt forvirrende hvem der spørger og hvem man har svaret, så hvis du er samme person, vil du så ikke godt nøjes med at bruge den ene profil. Det gør dialogen lidt nemmere.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 22-November-2006 kl. 18:02
sorry

har firefox og explore på pc'en og på hver program er brugeren logget ind automatisk. (den ene min, den anden en vens). Og kan ikek finde log ud funktionene nogle steder

Skrevet den: 22-November-2006 kl. 18:13
Allernederst i menuen ovre til venstre...

Skrevet den: 22-November-2006 kl. 18:30
yes, ser den nu. vidste bare ikke man skulle gå ind i menuen "forum" først, før denne funktion blev tilgængelig..men takker

Print side | Luk vindue