Print side | Luk vindue

Billedkvalitet med indbygget DVB-T tuner

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=17160
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 07:37

Emne: Billedkvalitet med indbygget DVB-T tuner
Skrevet af: Frbi
Emne: Billedkvalitet med indbygget DVB-T tuner
Skrevet den: 11-November-2006 kl. 09:42

Mit TV har en indbygget DVB-T. Når jeg f.eks ser DR1 via SAT boksen (tilsluttet via scart RGB) og skifter over på DR1 via den indbyggede DVB-T tuner, så er der stort set ingen forskel på billedkvaliteten. Hvorfor er billedet via DVB-T tuneren ikke bedre. Der spares jo da en analog til digital konvertering og en længde scartkabel ?.

Når du nu en gang kommer en SAT boks med HDMI udgang, vil billedkvaliteten (jeg tænker ikke på HD-TV signal) så kunne blive bedre end via den indbyggede DVB-T ?

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-November-2006 kl. 18:06

Digitalt TV udsendes med en relativt lav båndbredde, i hvert fald når man tager i betragtning at det er CBR (constant bit rate) og ikke VBR (variable bit rate) som DVD. Det sætter en naturlig grænse for hvor god kvaliteten kan blive, og dermed også hvor meget den analoge konvertering kan betyde.

Uanset dette, er det langt fra usædvanligt at folk ikke oplever en synlig forringelse af billedet, når der køres analogt over den sidste meter kabel.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Print side | Luk vindue