Print side | Luk vindue

Flaskærms tv til nybegynder

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=17328
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 15:18

Emne: Flaskærms tv til nybegynder
Skrevet af: mummifar
Emne: Flaskærms tv til nybegynder
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:16

Hey

Skal snart ud og erhverve mig et fladskærms tv, men der er bare et lille problem, ellere rettere sagt et lidt større.
Jeg er totalt nybegynder på området, og fandt dette forum der så meget professionelt ud, og besluttede mig for at prøve at spørge her.

Mine krav til fladskærms tv'et er at det ikke skal være for dyrt, mellem 4000 - 5.500 kroner, godt billede også skal det kunne fungere sammen med en Xbox360 (kan de fleste sikkert ).

Bare kom med nogle forslag, og på forhånd mange tak!

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:22

Til den pris får du desvære ikke noget der på billed kvaliteten kan måle sig med en CRT skærm.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:24
Hvor højt prisniveau skal man op i for at få en bedre billedekvalitet end en CRT skærm?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:30

Hvis du f.eks vil have en 32" LCD HD skærm, så skal du mindst op på 10-12 K.Kr.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:34
Hvad så hvis man kun ønsker en 26 - 28" LCD HD TV, hvad koster de omtrent?

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:34

Oprindeligt skrevet af mummifar mummifar skrev:

Hvor højt prisniveau skal man op i for at få en bedre billedekvalitet end en CRT skærm?

Der også kvalitetsforskelle for CRTs... Hvis du vil sammenligne med de bedste CRTs, som er produceret (de produceres ikke mere), er det spørgsmålet om der i dag overhovedet er en fladskærm, som matcher disse mht billedkvalitet (...lidt afhængig af hvordan man definerer billedkvalitet, og hvor meget vægt man lægger på "opløsning" i den henseende).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:37

Typisk sparer du ikke særligt meget ved < 32", fordi konkurrencen er meget større i 32" LCD segmentet. For 7700 kr kan du få et Toshiba 32" LCD (32WL66Z), som giver god value-for-money.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Typisk sparer du ikke særligt meget ved < 32", fordi konkurrencen er meget større i 32" LCD segmentet. For 7700 kr kan du få et Toshiba 32" LCD (32WL66Z), som giver god value-for-money.

Se 7700 kr. for et 32" LCD HD TV lyder rigtig godt! - Er det et TV du/andre kan anbefale? 

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:45

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Se 7700 kr. for et 32" LCD HD TV lyder rigtig godt! - Er det et TV du/andre kan anbefale? 

Jeg har kun set på det i to minutter i en butik (...holder mig til det gode gamle CRT, og jeg vil ikke bytte mit 32PW9308 Philips CRT med et LCD), men recordere.dk havde et fælleskøb på dette TV, og der var mange tilfredse købere. Du kan evt. søge lidt efter brugererfaringer i forumet.

-------------

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 18:47

Takker for rådende Jesper og Radiomand

Vender lige tilbage hvis jeg har flere spørgsmål

Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 19:09

Toshibaen er klart den du skal koncentrere dig om hvis dit budget ligger på det niveau. Jeg ville lytte til Jesper og Radiomanden hvis jeg var dig.. Du kan også være opmærksom på at du kan købe tv'et i tyskland og måske spare en smule penge, det er ikke alverden. Men hvis valget står til de sidste kroner skal du vide muligheden er der.

Handler du i DK vil jeg anbefale Tape Connection som er en rigtig god butik med vægt på en god kundeservice og gode priser, det vil være et godt bud på en forhandler du kan føle dig tryg ved og som er blandt de absolut billigste i landet.

Du sparer lige nu over 7.000 på den omtalte Toshiba LCD hos Tape Connection

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=produkt&gruppenr=Toshiba%2032%20WL - http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=produkt& amp; amp;gruppenr=Toshiba%2032%20WL

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 19:10

"Se 7700 kr. for et 32" LCD HD TV lyder rigtig godt! - Er det et TV du/andre kan anbefale? "..skrev Mummifar

JA...det kan du roligt købe,selvfølgelig findes der bedre tv(også lcd)-men til prisen er der ikke et eneste reelt alternativ

lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet af: O'Brian
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 20:17

Min Kæreste har et Toshiba, fra fælleskøbet.

Det er hun RIGTIG glad for ! Det stod til 15k i Elmutanten da hun købte...

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 20:55

Lige et lille spørgsmål mere

Er der noget om at LCD TV ses dårligt fra visse vinkler, eller er det som almindelig TV?

Skrevet af: Soko
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 21:33

Lige et lille spørgsmål mere

Er der noget om at LCD TV ses dårligt fra visse vinkler, eller er det som almindelig TV?

Det er ikke et problem mere. (hvis det på noget tidspunkt har været et reelt problem)

Mvh. Soko

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 16-November-2006 kl. 22:06
Det er i allerhøjeste grad et problem! Man skal ikke bevæge sig mange grader fra at se lige på, før farverne begynder at lide. Idéelt sidder man altså fuldstændig lige for.

Skrevet den: 16-November-2006 kl. 22:44

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det er i allerhøjeste grad et problem! Man skal ikke bevæge sig mange grader fra at se lige på, før farverne begynder at lide. Idéelt sidder man altså fuldstændig lige for.

Det kommer i høj grad an på hvilken LCD man taler om..

Toshibaen er ikke det bedste på det punkt. Det er derimod Philips 32pf9731d, den har en utrolig flot betragtningsvinkel uden farve tab, man skal  vel næsten op på 160grader før der rigtigt sker noget. Jeg har selv haft det tv, og er klart det med den bedste betragtningsvinkel jeg har haft hidtil.

Men med den rette placering af Toshibaen bliver det ikke et problem, om ikke andet så findes der muligheder i form af vægbeslag som kan drejes, akkurat på samme måde er det løsningen på mange plasma ejere for at fjerne det værste gendskinds problem

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 07:33

"Det er derimod Philips 32pf9731d, den har en utrolig flot betragtningsvinkel uden farve tab, man skal  vel næsten op på 160grader før der rigtigt sker noget."

Hej Bendix.

Det du skriver fatter jeg simpelthen ikke en BRIK af:Jeg har selv  konstateret det modsatte ved  flere lejligheder....den ene gang sammen med Otto på KBH. udstillingen.Det var tydeligt at se at farverne blev "blegere"faktisk ret hurtigt.Men om der findes en anden LCD der er bedre,er derimod nok tvivlsomt.Men......det var een af grundene til at jeg alligevel ikke valgte den(eller 9831)

Rettelse:Det var en 37" jeg observerede-men problemet er vel ikke større her-vel?

Lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.

Skrevet af: Soko
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 08:21

Hej

Jeg forstår simpelt hen ikke jeres holdning til betragtningsvinkel

Har selv et Sony KDL40V2000 og jeg kan næsten sidde bag ved fjernsynet uden at opleve problemet (overdrivelse fremmer forståelsen).

Nej helt ærligt, ved en nogenlunde almindelig/rimelig/normal position i forhold til fjernsynet er det altså ikke noget problem.

Bare min mening, Soko

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 11:30

Nej-man kan skam godt SE billedet i en vinkel.......FARVERNE er bare ikke de samme.

Om det er et problem,kommer vel an på hvordan de forskellige siddepladser er placeret i forhold til skærmen.

Påstår du imidlertid at der INGEN ÆNDRINGER ER PÅ DIT TV LIGEGYLDIGT HVOR DU SIDDER I RUMMET-ja så tror jeg bare ikke på dig.

Jeg gør det ikke til et problem,jeg gør bare opmærksom på at en lcd også er anderledes end en plasma på dette punkt...så må man jo selv vurdere om det bliver et problem i ens egen stue.

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:16
Ja, man kan uden problemer se et billede selv hvis man sidder i en vinkel af 160 grader, men det er ikke dét der er spørgsmålet. Som lrev siger, så bliver farverne hurtigt påvirket. Selv ved meget få grader kan man se en forskel. Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, hvor meget man går op i dette.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:34

Ja, man kan uden problemer se et billede selv hvis man sidder i en vinkel af 160 grader, men det er ikke dét der er spørgsmålet. Som lrev siger, så bliver farverne hurtigt påvirket. Selv ved meget få grader kan man se en forskel. Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person, hvor meget man går op i dette.

Igen et af de spørgsmål om hvor vidt det er et problem med synsvinkler på LCD.

Her virker det igen som om at et lille problem bliver blæst op til at være et mega problem endag hvis man sidder 2 grader fra skærmens midtpunkt. Kan forstå det hvis vi kikker på et LCd årgang 2002, men kan virkeligt ikke se det store problem i de nye 2006 panaler.

Nu er det Philips Tv i omtaler heller ikke et af de bedste når vi snakker betragtningsvinkel. Philips egne paneler paneler klarer sig bedre end panelet i 9731.

Hvordan sidder I i forhold til skærmen ?

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Her virker det igen som om at et lille problem bliver blæst op til at være et mega problem endag hvis man sidder 2 grader fra skærmens midtpunkt.

Nej, der synes jeg at din opfattelse af mit indlæg fejler. Jeg skriver at man kan se forskel ved få grader fra 'lige for', men ikke at dét er et kæmpe problem! Jeg vil dog kalde det et problem hvis primær-vinklen er noget der ligner 'skråt overfor'. Så ville jeg blive ked af at det ser så meget anderledes ud.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:47

Her virker det igen som om at et lille problem bliver blæst op til at være et mega problem endag hvis man sidder 2 grader fra skærmens midtpunkt.

Nej, der synes jeg at din opfattelse af mit indlæg fejler. Jeg skriver at man kan se forskel ved få grader fra 'lige for', men ikke at dét er et kæmpe problem! Jeg vil dog kalde det et problem hvis primær-vinklen er noget der ligner 'skråt overfor'. Så ville jeg blive ked af at det ser så meget anderledes ud.

Tja for mig lyder det som et kæmpe problem når man skriver "allerhøjeste grad".....

Derfor kunne det være interssant at vide om han sidder 2 grader eller 77 grader i forhold til skærmen før det bliver et problem i allerhøjeste grad.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:50
Ja, det er allerhøjeste grad et problem, hvis man skal sidde 90 grader i forhold til skærmen... Og i allerhøjeste grad noget man bør være opmærksom på, når man køber LCD. Det skal også ses i forhold til at SoKo siger at det slet ikke er et problem, hvilket jo er forkert.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 12:59

Hej!

Som sagt så så jeg det på  kbh.udstillingen......Otto stod midt for skærmen-jeg stod LIGE VED SIDEN AF.Da Otto flyttede sig,så JEG kunne se det midt for,blev farverne bedre.Hvad det vil sige i grader---rager mig en høstblomst,det var bare ikke godt nok(der er nemlig ofte mere end 1 person som ser tv ad gangen hjemme hos os)

For MIG ville det være et problem-om det er det for andre aner jeg ikke.

lrev

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:03

Ja, det er allerhøjeste grad et problem, hvis man skal sidde 90 grader i forhold til skærmen... Og i allerhøjeste grad noget man bør være opmærksom på, når man køber LCD. Det skal også ses i forhold til at SoKo siger at det slet ikke er et problem, hvilket jo er forkert.

Jamen så bliver alt jo et kæmpe problem. Ved 90grader i forhold til skærmen kan du heller ikke se en dyt på et plasma, CRT osv...

Desuden har du gjort det til et problem i allerhøjeste grad inden soko kan se sit billede selv fra bagsiden af skærmen.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:05

Hej!

På en 507 forbliver farverne ens-lige så længe man kan se hvad der foregår på billedet.Det er "langt ude"-men om det helt er 90 grader er nok tvivlsomt

Iøvrigt er problemet der også på den anden led-d.v.s HVIS man hører til dem der af en eller anden årsag mener at en fladskærm skal hænge HØJT-ja så er farverne altså heller ikke optimale her.

lrev

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:09

Jamen så bliver alt jo et kæmpe problem. Ved 90grader i forhold til skærmen kan du heller ikke se en dyt på et plasma, CRT osv...

89 grader så

Desuden har du gjort det til et problem i allerhøjeste grad inden soko kan se sit billede selv fra bagsiden af skærmen.

Hvad!?

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:15

Hej!

Jeg synes forøvrigt heller ikke at dette problem er "blæst" mere op,end problemerne med genskin er..........det har jeg f.eks. ingen problemer med overhovedet......sådan er det jo så forskelligt hvad der er vigtigt for os hver især.

lrev

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:19

89 grader så

Hvad!?

Trækker lige min sidste påstand tilbage.

Men kan virkeligt ikke se det er et problem i allerhøjeste grad hvis man ikke sidder meget skævt for skærmen. Mere end 45 grader fra skærmen.

Hvis du sidder så skævt for skærmen har du sandsynligvis også et lyd problem i allerhøjeste grad osv...

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:32

I ly af det oprindelige indlæg

"Mine krav til fladskærms tv'et er at det ikke skal være for dyrt, mellem 4000 - 5.500 kroner, godt billede også skal det kunne fungere sammen med en Xbox360 (kan de fleste sikkert )."

og de deraf budgetmæssige begrænsninger i valgmuligheder, skal vi så ikke lægge diskussionen om betragtningsvinkel tilsiden inden det udvikler sig til endnu en lang OT tråd.

please

#mummifar

Jeg kan som ejer af et Toshiba tilslutte mig alt hvad der er nævnt her, Toshibaen er selvfølgelig ikke det bedste TV på markedet, du kan finde bedre både indenfor LCD og Plasma.

Men udfra det budget du nævner så er det det LCD der kommer tættest på at være et godt LCD selvom det med sine 7700,- stadig er lidt dyrere end dit nævnte budget.

Selvom udviklingen går fremad og priserne falder, så er vi stadig ikke der hvor man kan få et rigtigt godt LCD i prisklassen 4-5500,- men Toshibaen er nok det bedste bud på et godt begynder LCD til en overkommelig pris.

Fokus i dette TV er lagt på billedkvalitet (i forhold til pris) og mindre på ting som pianolak, lækre fjernbetjeninger, pip og pap. Den har et for LCD rigtigt godt billede, med for LCD rimeligt naturlige farver, bla. grundet et exceptionelt godt kontrast forhold på 1100 ANSI - læs evt. mere om dette i denne glimrende artikel

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=848&zoneid=3 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=848&zoneid=3

Derudover har den en god indbygget skaler så også SD materiale gengives fornuftigt, rigelige indstillingsmuligheder for billede tilligemed gode tilslutningsmuligheder, bl.a. 2 x HDMI, en glimrende analog tuner, og en udmærket lyd. Desuden har den gode zoom muligheder, eks. understøttes alle zoom muligheder også over HDMI indgangene, hvilket ikke er tilfældet på alle LCD.

Den største svaghed jeg har fundet i den er netop betragtningsvinkel - man skal helst sidde nogenlunde for at få optimalt billede. Jeg ved ikke hvor mange grader vi taler om, men alle i min 3 personers sofa 2,5-3m overfor TV'et har dog et optimalt billede.

For prisklassen vil jeg gerne give den mine anbefalinger, men spørg endelig hvis du vil vide mere. Og husk også altid at gå ud i en god butik og kig på de TV der kunne være interessante live. Tekniske specifikationer fortæller næsten ikke noget om hvordan billedet ser ud.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Hej!

Jeg synes forøvrigt heller ikke at dette problem er "blæst" mere op,end problemerne med genskin er..........det har jeg f.eks. ingen problemer med overhovedet......sådan er det jo så forskelligt hvad der er vigtigt for os hver især.

lrev

Netop, så lad os høre brugeren hvordan han sidder osv før vi  vurdere/konkluderer om det er et kæmpe problem.

Angående genskin, det kan være et kæmpe problem men igen det kommer an på omgivelserne.

I mit tilfælde er genskin et stort problem, der var heller ikke nogle af de kloge hoveder herinde som kunne komme med en brugbar løsning på det i går.
Men for andre f.x. lrev er det ikke et problem, da hans setup er anderledes.

Det samme gælder for farverne på LCD, nogle påstår fanatisk at det er helt elendigt fordi det er LCD, men prøv at tage ind i Fona2000 og lyt til hvad de "almindelige" mennesker siger når de ser på det 9831 der er sat op derinde..

Så hvorfor ikke vurdere sagerne individuelt før man konkluderer at det er et stort problem.

Jeg ville mene at et svar som dette er mere korrekt end det som blev givet tidligere i denne tråd.

Hvorfor ikke skrive, ja betragningsvinklen kan være et problem hvis man sidder mere end >45grader fra skærmen.

Behøver man skrive ja betragtningsvinklen er et problem i allerstørste grad.

Det er jo absolut ikke noget problem i allerstørste grad hvis brugeren sidder f.x. 10-20 grader fra skærmen.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:44

Hej!

Du læser ikke hvad jeg skriver :Bevæger man sig blot en persons bredde væk fra midten,så bliver farverne forringet-det er noget jeg selv har set,så det gider jeg slet ikke at diskutere.Jeg har ej heller forsøgt at skræmme spørgeren væk fra LCD-jeg skrev henvendt til BENDIX,at jeg ikke kunne genkende hans beskrivelse af 9731-hvor der efter hans mening slet ingen begrænsning i betragtningsvinklen er.Og så ved du godt at jeg selv udmærket er klar over 9831 fortræffeligheder.....jeg kan bare godt se dens begrænsninger,og det er der efter min mening nogle som ikke kan/vil

lrev

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:56

.....jeg kan bare godt se dens begrænsninger,og det er der efter min mening nogle som ikke kan/vil

lrev

Ved ikke hvem du hentyder til her.

Jeg kender udmærket dens begrænsninger, ellers ville det også hænge på min væg derhjemme !

Jeg kender også til Pioneers 42" begrænsninger. Ingen af dem er helt perfekte.

Irev, ved desuden godt at du også kender begge TV og ikke kun fra nogle specificationer på nettet. 

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 13:59

..tak,

lrev

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:08

Hej!

Du læser ikke hvad jeg skriver :Bevæger man sig blot en persons bredde væk fra midten,så bliver farverne forringet-det er noget jeg selv har set,så det gider jeg slet ikke at diskutere.Jeg har ej heller forsøgt at skræmme spørgeren væk fra LCD-jeg skrev henvendt til BENDIX,at jeg ikke kunne genkende hans beskrivelse af 9731-hvor der efter hans mening slet ingen begrænsning i betragtningsvinklen er.Og så ved du godt at jeg selv udmærket er klar over 9831 fortræffeligheder.....jeg kan bare godt se dens begrænsninger,og det er der efter min mening nogle som ikke kan/vil

lrev

Og her skal man lige være opmærksom på at forskellen på betragtningsvinkelen i 32pf9731d og 37pf9731d er bemærkelses værdige. 32pf9731d har klart den bedste vinkel man nogensinde har set på et LCD, og nej, ved en persons bredde ændrer farverne sig ikke. Man skal op i en del grader før der sker det mindste. Prøv at lægge mærke til det næste gang i ser 32" versionen.

Irev: jo, det er ikke ligemeget om det er 32 eller 37" modellen. Jeg har som bekendt haft begge tv også, så stol på mit udsagn

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:12

Nej naiera. Det er ikke et spørgsmål om hvor meget man går op i det. Det er et spørgsmål om at vide hvad man taler om.

Som sagt så har 32" versionen af 9731d serien en fantastisk betragtningsvinkel uden at farverne bliver ringere eller matte. Så det er en tendens vi vil se på kommende highend LCD modeller. 37pf9731d kunne ikke nå at få dette panel, men til næste år vil vi igen se forbedringer på området. Og det må du godt hænge mig op på..

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:14

Fejl

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:19

"Irev: jo, det er ikke ligemeget om det er 32 eller 37" modellen. Jeg har som bekendt haft begge tv også, så stol på mit udsagn "..skrev Bendix.

Naturligvis......jeg lavede også en tilføjelse,hvor jeg gjorde opmærksom på at jeg havde observeret det på en 37"-og den ER altså ikke for god hvad det angår.

lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

"Irev: jo, det er ikke ligemeget om det er 32 eller 37" modellen. Jeg har som bekendt haft begge tv også, så stol på mit udsagn "..skrev Bendix.

Naturligvis......jeg lavede også en tilføjelse,hvor jeg gjorde opmærksom på at jeg havde observeret det på en 37"-og den ER altså ikke for god hvad det angår.

lrev

Enig, den kunne ha været bedre. Det er dog ikke et problem for mig, vi sidder alle på en måde så vi ikke går på kompromis med kvaliteten.

Men stadig rart at vide at fremtiden bringer forbedringer. Og et LCD problem vil jeg ikke kalde det, ikke når vi taler highend.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Bendix Bendix skrev:

Nej naiera. Det er ikke et spørgsmål om hvor meget man går op i det. Det er et spørgsmål om at vide hvad man taler om.

Præcis hvad ændrer EN Philips model på det faktum at betragtningsvinkler generelt ER et problem på LCD TV? Du kan simpelthen ikke hive Philips-kortet frem hver eneste gang du føler noget negativt om LCD skal modbevises, især når der kun er tale om en enkelt model eller to! Der er hundredevis af andre modeller fra forskellige fabrikanter derude, som folk altså bliver nødt til at overveje, for det er sgu ikke alle der har råd til de nye, dyre Philips modeller. At du mener at problemerne eksisterer i lidt mindre grad på et par Philips modeller til mellem 15 og 25k løser altså ikke problemet for teknologien generelt.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:37

"Men stadig rart at vide at fremtiden bringer forbedringer. Og et LCD problem vil jeg ikke kalde det, ikke når vi taler highend"

Om det er et "problem"eller ej er uden tvivl individuelt,men jeg synes bestemt ikke at "problemet" her-er mindre end genskin i PLASMA-det behøver nemlig heller ikke at være et problem overhovedet-men igen:For andre kan det være et stort problem.

-------------

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:39

Behøver man skrive ja betragtningsvinklen er et problem i allerstørste grad.

Det skrev jeg jo faktisk aldrig. Jeg skrev at det i allerhøjeste grad var et problem, altså at det helt sikkert var et problem, set i forhold til brugeren der skrev at det slet ikke var et problem længere, hvis det overhovedet nogensinde havde været et problem. Dét er jo noget vås at påstå.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:41

Præcis hvad ændrer EN Philips model på det faktum at betragtningsvinkler generelt ER et problem på LCD TV? Du kan simpelthen ikke hive Philips-kortet frem hver eneste gang du føler noget negativt om LCD skal modbevises, især når der kun er tale om en enkelt model eller to! Der er hundredevis af andre modeller fra forskellige fabrikanter derude, som folk altså bliver nødt til at overveje, for det er sgu ikke alle der har råd til de nye, dyre Philips modeller.

Nej men så er det da godt at man kan købe sidste års udgaver, der er allerede kommet LCD tv fra Philips som er i den mindre prissgruppe men med det samme panel.

Og hvorfor kan jeg ikke hive Philips kortet frem, må man ikke tilkendegive at at det er nogle gode highend produkter de laver?

Sharp har leveret panel til 32", så mon ikke at der også findes lignende betragnings glæder hos andre fabrikanter.. Hvis det i så fald skulle være et problem  (for nogle) så er det heldigvis kun et forbigående issue.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 16:45

Og hvorfor kan jeg ikke hive Philips kortet frem, må man ikke tilkendegive at at det er nogle gode highend produkter de laver?

Fordi selvom det ikke er et problem på Philips' TV, løser det altså ikke problemerne på alle de andre TV. Det eneste vi kan bruge dine Philips-konstateringer er til at se, at det måske er muligt at lave LCD TV uden de problemer, og stadig også kun jævnfør dine vurderinger.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 17:07

Fordi selvom det ikke er et problem på Philips' TV, løser det altså ikke problemerne på alle de andre TV. Det eneste vi kan bruge dine Philips-konstateringer er til at se, at det måske er muligt at lave LCD TV uden de problemer, og stadig også kun jævnfør dine vurderinger.

Philips baner vejen for hvordan billedet på et LCD kan se ud, så klart kan vi forvente at der sker noget på det brede marked, det kan være idag som  igår.

Og vi skal tro modsat med dine vurderinger?

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 18:28

Philips baner vejen for hvordan billedet på et LCD kan se ud, så klart kan vi forvente at der sker noget på det brede marked, det kan være idag som  igår.

Og hvad hjælper det når 99% af alle LCD TV derude har problemer med betragtningsvinkler? (ja, vel at mærke hvis man ikke sidder lige for)

Citér

I denne tråd vurderer jeg jo ikke rigtig noget jeg har følelsesmæssige forbindelser til. Det er et faktum at betragtningsvinkler på LCD TV langt fra er optimale.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 18:54

Og hvad hjælper det når 99% af alle LCD TV derude har problemer med betragtningsvinkler? (ja, vel at mærke hvis man ikke sidder lige for)

Citér

I denne tråd vurderer jeg jo ikke rigtig noget jeg har følelsesmæssige forbindelser til. Det er et faktum at betragtningsvinkler på LCD TV langt fra er optimale.

Du har da netop lavet en vurdering af at 99% af alle LCD tv har problemer med betragtningsvinklen.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 19:07

Præcis hvad ændrer EN Philips model på det faktum at betragtningsvinkler generelt ER et problem på LCD TV?

At du mener at problemerne eksisterer i lidt mindre grad på et par Philips modeller til mellem 15 og 25k løser altså ikke problemet for teknologien generelt.

Endnu en vurdering fra dig!!!

Hvad mener du med det?

Er det teknologien LCD som ikke kan løse "problemet" med betragtningsvinkler?

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 21:06
Har fået mulighed for at bruge lidt flere penge, så jeg tænkte på hvilke TV i ville anbefale til 7000 - 8500 kroner? Noget der helst skulle kunne bruges med en Xbox360 (gør de fleste vel )

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 21:14
Toshiba LCD i 32"

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 21:28
Ved godt det har været et omdiskuteret emne i denne her tråd, men ses Toshiba's fladskærme godt og klart i alle vinkler?

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 21:56
Det kommer an på hvad du kræver af 'godt og klart'. Det vil ikke se ud på samme måde fra 35 grader som det gør fra en eller to grader. Og der kommer den individuelles vurdering af denne faktors betydning for billedkvaliteten så ind.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 22:00

Det kommer an på hvad du kræver af 'godt og klart'. Det vil ikke se ud på samme måde fra 35 grader som det gør fra en eller to grader. Og der kommer den individuelles vurdering af denne faktors betydning for billedkvaliteten så ind.

Men du kan ihvertfald se hvad der foregår, selv i sollys. Og du behøver ikke trække gardinerne for til sommer, hvis du gerne vil se tour d' france, uden at mure solen ude og gå glip af det flotte vejr.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 22:04
Slap nu lige af engang. Jeg skrev jo også, at det var op til den individuelle at vurdere om det var et problem. Der kan bare ikke sættes spørgsmålstegn ved, at det VIL se anderledes ud fra 35 grader, end lige for.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 22:10

Toshiba LCD i 32"

Som Lahan skriver så med dit nuværende budget er Toshibaen stadig det bedste valg, du skal op i 13-14k klassen for et 32" hvis du virkelig skal rykke videre op i kvaliteten.

Skrevet den: 17-November-2006 kl. 23:36

Skrevet af: kallek
Skrevet den: 17-November-2006 kl. 23:53

Samsung R 72 vil gøre næsten alle førstegangskøber tilfredse med sin gode billedkvalitet og til under 8000,- er selv en tilfreds bruger af denne 32" skærm samt alle dem der kommer på besøg roser billedkvaliten.

-------------
Lg 42 LA 667V
RDR-HX650 HDD
MARANTZ SR 4600
KEF HØJTALER 6,1
Blu-ray LG 730
Humax BXR-HD

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 02:17

Toshiba LCD i 32"

Som Lahan skriver så med dit nuværende budget er Toshibaen stadig det bedste valg, du skal op i 13-14k klassen for et 32" hvis du virkelig skal rykke videre op i kvaliteten.

Så mange penge har jeg desværre ikke til rådighed, så det bliver nede i den mindre prisklasse

Oprindeligt skrevet af kallek kallek skrev:

Samsung R 72 vil gøre næsten alle førstegangskøber tilfredse med sin gode billedkvalitet og til under 8000,- er selv en tilfreds bruger af denne 32" skærm samt alle dem der kommer på besøg roser billedkvaliten.

Tak for rådet. Jeg kigger lige på modellen.

Så skal jeg også lige spørge lidt til råds. Hvad er en god kontrast? Er 5000:1 bedre end 1000:1? Hvad betyder cd/m2? Hvor høj skal opløsningen helst være? Er en reaktionstid på 8 MS god? Eller hvor høj må den være?

Takker for forhånd for svar'ne

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 08:47

Hej!

Glem alle de tal-og se på apparatet istedet.

Når det så er sagt,så skal tallet på KONTRAST være så HØJT som muligt,og REAKTIONSTIDEN så KORT som muligt.(8 ms er i overkanten)-men igen:Producenterne "pynter" på værdierne som det passer dem.....hva`mener du eksempelvis om "dynamisk kontrast"-kontra "kontrast".......det er jo pærer og bananer.

lrev

-------------

Skrevet af: Lusk666
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 13:06

Jeg er selv ved at kigge på lcd tv i øjeblikket. Men er lidt i tvivl om jeg skal vælge Samsung le32-S71B eller toshibaen som så mange snakker godt om.
Så vidt jeg husker var der nogle problemer med toshibaen hvis man skulle bruge den til Mediacenter, er der stadig det?

Toshiba = 7700
Samsung = 6800

Jeg hælder mest til samsungen, men jeg er nok bare blevet blind af at kigge på alle de forskellige tv.

-------------
Just my 2 cents.

Lasse Jensen

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 13:10

Kan se på denne tråd
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17346&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17346& PN=1
At thoshibaen ikke kan kører 1:1 ikke at jeg ved helt hvad det betyder, men tyder vidst på at hvis jeg skal bruge den til Mediacenter ville det være nemmest at holde mig til samsung. Eller har jeg helt misforstået det?

-------------
Just my 2 cents.

Lasse Jensen

Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Lusk666 Lusk666 skrev:

Kan se på denne tråd
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17346&PN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17346& PN=1
At thoshibaen ikke kan kører 1:1 ikke at jeg ved helt hvad det betyder, men tyder vidst på at hvis jeg skal bruge den til Mediacenter ville det være nemmest at holde mig til samsung. Eller har jeg helt misforstået det?

Jeg mener heller ikke at Samsung kan køre 1:1 

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:46
Dét mener jeg bestemt 'Samsung' kan. Per mine erfaringer understøtter de fleste af deres LCD TV, altså både R og M-serierne, 1:1 pixelmapping. Samsung er nogen af de mest konsekvente mht. det.

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 16:20

Ja - jeg mener også at netop Samsung er nogen af dem der oftest understøtter 1366(1360)x768 1:1 pm over VGA indgangen

Det gør Toshibaen ikke, men derfor er det ikke noget problem at bruge den til mediacenter, man inputter istedet 720p (1280x720) via pc'ens DVI udgangen til TV'ets HDMI2 indgang - ligesom man ville tilslutte andet HD udstyr. 720p er også en ægte 16:9 opløsning så den passer til skærmens aspect ratio.

Forskellen er at der på denne måde sker en ekstra skalering på TV'et når der skaleres fra 1280x720 til skærmens 1366x768 - dette betyder at de enkelte pixels bliver lidt mindre skarpe - men ikke i en grad så det er generende - tekst kan stadig læses klart og tydeligt og det har ingen betydning for billedkvalitet ved afspilning af video, da dette alligevel aldrig er i opløsningen 1366x768 men derimod oftest i enten SD opløsning eller HD opløsning 720p. Samtidig er farver og kontrast bedre via DVI/HDMI tilslutning end den er via VGA grundet den digitale overførsel kontra den analoge VGA overførsel.

Slutteligt er selve mediacenter interfacet nogle store farveflader med store bogstaver - på dette interface kan man ikke se forskel på 1360x768 1:1pm kontra 1280x720 ikke pm

Her er lige et par billeder af mit Toshiba - husk lige jeg er ikke nogen god fotograf og det er enormt svært at tage et godt billede af sådan en lyskilde som en skærm. Det er flottere i virkeligheden men billederne kan da give et lille indtryk

-------------

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 18:24
Tak for billederne. Det ser jo super ud.

-------------
Just my 2 cents.

Lasse Jensen

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 19:28
Bliver 1:1 pixelmapping brugt til at tilslutte sin computer til sit TV? Eller hvad?

Skrevet den: 19-November-2006 kl. 13:15

Bliver 1:1 pixelmapping brugt til at tilslutte sin computer til sit TV? Eller hvad?

Nogen der kan svare på dette spørgsmål?

Skrevet den: 19-November-2006 kl. 14:17

Hvis du læser min post ovenfor er det sådan set beskrevet der.

Men Ja - det handler om tilslutning af PC til TV - det er ikke noget man bruger "for at tilslutte sin PC til TV" men er et begreb der beskriver om TV'et accepterer en skærmopløsning fra PC'en der svarer til den opløsning TV'et har. LCD TV'ets opløsning er typisk 1366 pixels(punkter) vandret og 768 pixels (punkter) lodret. Dette er ikke en normal PC skærmopløsning, hvorfor man normalt er nødt til at vælge opløsningen 1360x768 pixels på sin PC. Hvis TV'et understøtter 1:1 pixelmapping så betyder det at du kan sætte din computer til denne opløsning og inputte det til TV'et som så viser billedet pixel for pixel som det inputtes uden nogen form for skalering. Enten over VGA indgangen eller over HDMI indgangen. Dette er en fordel idet det giver det skarpeste billede. Især ved tekst, hvis man skal bruge TV'et som PC monitor og vil læse word dokumenter eller tekst på internettet osv.   

Mange LCD TV understøtter ikke 1:1 pixelmapping i skærmens opløsning, men istedet eks. 1024x768 over VGA eller 1280x720 eller 1920x1080 over HDMI. Herefter skalerer skærmen så det fylder hele skærmens areal.

-------------

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 19-November-2006 kl. 16:06

Jeg gik lige ind og tændte for mit tv og forsøgte at finde ud af ca. hvornår jeg kunne se et mærkbart skift i billedkvalitet (farver) - og skulle helt ud til ca. 80 gr. før jeg synes der skete et skift. Og så langt ude er der jo aldrig nogen der sidder. Og selv mellem 80 og 89 gr. er billedet stadigt flot, omend en anelse mørkere end ellers, men kun en anelse. Så JVC er én af dem, der kan - i hvert fald på LT-37M60. Det ligger udenfor spørgerens budget og ønsker, men jeg ville også blot kommentere på debatten om betragtningsvinkel.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet den: 19-November-2006 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Hvis du læser min post ovenfor er det sådan set beskrevet der.

Men Ja - det handler om tilslutning af PC til TV - det er ikke noget man bruger "for at tilslutte sin PC til TV" men er et begreb der beskriver om TV'et accepterer en skærmopløsning fra PC'en der svarer til den opløsning TV'et har. LCD TV'ets opløsning er typisk 1366 pixels(punkter) vandret og 768 pixels (punkter) lodret. Dette er ikke en normal PC skærmopløsning, hvorfor man normalt er nødt til at vælge opløsningen 1360x768 pixels på sin PC. Hvis TV'et understøtter 1:1 pixelmapping så betyder det at du kan sætte din computer til denne opløsning og inputte det til TV'et som så viser billedet pixel for pixel som det inputtes uden nogen form for skalering. Enten over VGA indgangen eller over HDMI indgangen. Dette er en fordel idet det giver det skarpeste billede. Især ved tekst, hvis man skal bruge TV'et som PC monitor og vil læse word dokumenter eller tekst på internettet osv.   

Mange LCD TV understøtter ikke 1:1 pixelmapping i skærmens opløsning, men istedet eks. 1024x768 over VGA eller 1280x720 eller 1920x1080 over HDMI. Herefter skalerer skærmen så det fylder hele skærmens areal.

Så det bedste billede bliver hvis TV´et understøtter en opløsning på 1366 x 768 pixels?

Skrevet den: 26-November-2006 kl. 19:34

Jeg har kigget lidt på dette TV http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Billede/LCD_TV/SAMSUNG_LE-32R71W_LCD_TV_Hvid.htm - http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Billede/LCD_TV/SAMSU NG_LE-32R71W_LCD_TV_Hvid.htm

Nogen der kan anbefale det?

Udfra specifikationerne ser det jo udemærket ud, og det kan tilsluttes til computeren ikke? TV´et kan forhåbenlig også fåes i sort ikke?

Print side | Luk vindue