Print side | Luk vindue

16:9 På Pioneer 427

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=17376
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 09:23

Emne: 16:9 På Pioneer 427
Skrevet af: mufcdk1974
Emne: 16:9 På Pioneer 427
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 14:19

Et meget dumt spørgsmål, men når jeg bruger "Bred" på min Pioneer 427 kan jeg ikke fjerne de sorte bjælker, kun ved at bruge Zoom hvilket så tilgengæld for billedet til at frygtelig ud.

Hvordan for man egentlig bjælkerne til at forsvinde?

Svar:
Skrevet af: Ulrikwich
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 14:21
Jeg går ud fra du snakker om dem i toppen.
Dem kan du kun fjerne ved at zoome... Ved at bruge bred strækker den hele billedet ud, men kun lidt opad for at man ikke sluger hele toppen, og samtidig kun får billedet strukket ud af korrekt form en smule.
Husk dog på at nogle udsendelser SKAL have sorte bjæler i toppen...

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 14:40

Jeg havde indtrykket af at de sorte bjælker som fremkommer ved 16:9 udsendelser på et ikke 16:9 TV forsvandt når man fik købt sig sådant et TV, men åbenbart ikke

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 14:47
De gør de til dels også, men hvis en film er optaget i 2,35:1 så vil de stadig være der, da det er ultra bredt... men fx nye tv serier og programmer produceret af DR og TV2 i ægte 16:9 vil passe perfekt til dit tv uden sorte bjælker

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 14:47

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Jeg havde indtrykket af at de sorte bjælker som fremkommer ved 16:9 udsendelser på et ikke 16:9 TV forsvandt når man fik købt sig sådant et TV, men åbenbart ikke

Hvad ser du lige nu?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 14:52

Det gør de også. En ægte 16:9 udsendelse på et 16:9 tv fylder skærmen helt ud uden sort bjælker nogen steder.

Så enten har du valgt det forkerte format på tv'et - jeg kender ikke Pioneer'et, men umiddelbart undrer det mig at der ikke er en valgmulighed der ligeud hedder "16:9" men at den hedder "bred". Eller også ser du en film, der IKKE er i 16:9  men i stedet i 2.35:1.

edit: he he ...... sikke en masse svar der kan nå at komme mens man skriver et indlæg

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:09
Morgen TV for eksempel. Der er stadig bjælker undtagen på Zoom. Mærkelig nok er der en 14:9 format på TV'et men ikke 16:9

Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:11
Nu f.eks. Vild med dans finalen på TV2 - den havde sorte bjælker i top og bund på 4:3 TV - men det havde den også på mit 16:9 TV - hvordan hænger det sammen ?? Jeg går da ikke ud fra at de optager fjernsynsudsenderser i 2,25:1 er det ikke kun film ??

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:19
VMD stod som det skulle på mit LG.

Hvordan modtager I TV? Digitalt? Så skulle der gerne være et 16:9 flag på udsendelsen og tv'et selv skifte til det rigtige format. Prøv på DR2 senere i dag - når de sender deres egne udsendelser. De er alle i ægte 16:9.

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:25

Morgen TV for eksempel. Der er stadig bjælker undtagen på Zoom. Mærkelig nok er der en 14:9 format på TV'et men ikke 16:9

Det skyldes at du skal bruge Zoom i dette tilfælde. Zoom laver et såkaldt letterbox zoom, som skærer nederst og øverst, så aspect ratio (højde-bredde forholdet) bliver 16:9 i stedet for 4:3.

I den engelske brugervejledning er dette forklaret på side 53.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: FeTA
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:26
På mit Pioneer 427 xd, er der kun sorte bjælker i top og bund når jeg kører analog og i stillingen biograf hvor der er mindst af bjælkerne i top og bund.

Når jeg kører digital er der ingen bjælker i top og bund og indstillingen på TVet er sat til fuld.

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 15:32

Oprindeligt skrevet af FeTA FeTA skrev:

På mit Pioneer 427 xd, er der kun sorte bjælker i top og bund når jeg kører analog og i stillingen biograf hvor der er mindst af bjælkerne i top og bund.

Når jeg kører digital er der ingen bjælker i top og bund og indstillingen på TVet er sat til fuld.

CINEMA indstillingen er beregnet til udsendelser i 14:9 aspect ratio. Det bruges ikke i Danmark, så hvis man ser noget med den indstilling, vil billedets proportioner være forvrænget.

-------------

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 18:05

Udsendelser på TV2 er 4:3 Analogt og 16:9 Digitalt, der sendes ikke flag på TV2 Analogt. DR sender Flag både på Analogt og Digital. Bedste indstilling for TV er "AUTO", så vil TVet zoome til et "16:9" billede ved Analog modtagelse på TV2.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 18:47
Folk som ikke kender 427 og hvoad de forskellige formater hedder bør ikke give råd om det her. Ikke for at lyde kæk, men det er jo sådan at formaterne hedder noget forskelligt alt efter hvilken skærm vi snakker om.

Og lige på en 427 er der ikke noget som hedder auto...
Det klarer den ganske selv

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 18:48

Uantset hvilken format jeg bruger så er det Zoom som helt kan fjerne bjælkerne. Biograf og en anden (som jeg ikke lige kan huske) fjerner næsten bjælkerne, tilgengæld kan jeg ikke læse det nederste af underteksterne ved 16:9 film.

Bruger analogt signal.

Skrevet af: FeTA
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 18:57
Til Ulrikwich

På Pioneer 427XD er det muligt at slå auto Size fra, se side 54 i DK manualen det kan være den er sat til off derfor vil den naturligvis ikke selv skifte format på skærmen.

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 19:04
Det er rigtigt man kan slå det fra, men fra fabrikken er det sluttet til, og det er vel de færreste som vil gøre det.

Nå men tilbage til zoom funktionen. Det er den rigtige at bruge da den bevarer det HELT korrekt aspect ratio. På nogen udsendelser vil den fjerne bjælerne, dem som er i 16:9, og i nogen vil den ikke fjerne dem, film som er i 1.35:1

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 19:05

tilgengæld kan jeg ikke læse det nederste af underteksterne ved 16:9 film.

Bruger analogt signal.

Det er det problem du vil opleve på Analogt signal på TV2, da de jo kun der sender i 4:3 format, og ikke som på DR udsender et skifte signal.

Du skulle kraftigt, og det kan kun anbefales, anskaffe en Digital modtager.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Christian Otte
Skrevet den: 18-November-2006 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

tilgengæld kan jeg ikke læse det nederste af underteksterne ved 16:9 film.

Bruger analogt signal.

Det er det problem du vil opleve på Analogt signal på TV2, da de jo kun der sender i 4:3 format, og ikke som på DR udsender et skifte signal.

Du skulle kraftigt, og det kan kun anbefales, anskaffe en Digital modtager.

Jeg skrev faktisk til TV2 i løbet af den her uge ang. manglen på et skiftesignal, og de sagde, at selvom de snart vil rykke teksten op over de sorte bjælker, så det bli'r virkelig 16:9, så vil de ikke udsende noget WSS.

Hvorfor? Ja, det spurgte jeg også om, men har ikke fået svar tilbage endnu.

Skrevet den: 18-November-2006 kl. 23:27
Det var da noget underligt noget at de ikke vil sende det signal ud...
Der findes vel ingen god begundelse for det ikke skulle gøres eller hvad?

Skrevet den: 19-November-2006 kl. 09:55

Det er fordi at alle jo har mulighed for at modtage signalet Digitalt, og der Udsendes jo WSS flag. Derudover er der jo den fordel ved det Digitale signal at du der får ægte 16:9 (720x576) det er der jo ikke på det Analoge signal, så modtag Digitalt, og alt vil være i orden.

-------------

Print side | Luk vindue