Print side | Luk vindue

Tuneren i Plasma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=17397
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 09:28

Emne: Tuneren i Plasma
Skrevet af: CoolMLJ
Emne: Tuneren i Plasma
Skrevet den: 19-November-2006 kl. 09:11

Ja.. nu sider jeg her med mit ny indkøbte LCD skærm, og føler mig lidt skuffet over den indbygget tuner. For et ret ringe billed på skærmen. HVis jeg derimod skifter over til at vise DVD optagerens tuner, igennem Compoment kabler ser billedet straks bedre ud.

Nu kommer mit spørgsmål, er plasma tvs tv tuner bedre til at vise kabel tv signaler? når jeg tilslutter kabel tvet til mit gamle CRT skærm, så står billedet helt fantastisk så tror ikke det er kilden der gør det.

hvordan kan det også være at det igennem dvd optager ser bedre ud.?

er der noget jeg kan gøre for at få et bedre billed, eller må jeg gå den lange vej og aflevere mit lcd tilbage og spare op til plasma?

-------------
Lykkelig ejer af:

Forstærker : Denon X3400
Front: B&W CM8
Back: B&W M1
Center: B&W CMC
SUP: B&W 610XP

LG OLED B7 65"

Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 19-November-2006 kl. 09:43

en LCD skærm kan være meget sart over for tv signaler.

Men tuneren er ikke bedre i plasma.

Hvad er det for en LCD skærm du har fået købt.

Hans

Skrevet den: 19-November-2006 kl. 11:00

Jeg har købt en samsung LE32N71.

og syntes faktisk at billedet igennem dens egen tuner står rigtig dårlig, dog er der meget stor forskel fra kanal til kanal.

og undre mig også meget over at ser jeg tv igennem optager står billedet noget bedre. dog ikke perfekt.

går bare og overvejer om plasma måske så vil være bedre for mig, eller om jeg helt skal vente til jeg kan få noget digitalt tv, hvilket gerne skulle komme om 1-3 md.

-------------
Lykkelig ejer af:

LG OLED B7 65"

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-November-2006 kl. 12:23
Min firkantede holdning er at du nok bør spare sammen til plasma hvis billedet på LCD TV ikke er tilfredsstillende.

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 19-November-2006 kl. 12:48

Hvis du har et svagt antennesignal - hvilket det tyder på når du har meget stor forskel fra kanal til kanal - så ændrer det ikke noget at skifte til et plasma. Et billede bliver aldrig bedre end kilden, uanset hvilken skærmteknologi der benyttes.

En tuner er en tuner - de fungerer ens uanset om skærmteknologien er plasma, lcd eller CRT. Jeg ved ikke noget om tunerkvaliteten i dit konkrete samsung TV, det kan godt være den er dårlig, men der er ikke nogen regel der siger at tunerkvaliteten er bedre i et plasma TV - at det er plasma har ikke noget med tuneren at gøre, så du kan også risikere en dårlig tuner i et plasma. Det kunne lyde somom tuneren i dit Samsung ikke hører til de bedste, siden du får bedre billede fra tuneren i din Sony recorder, men det kan også skyldes kablingen. Har du lange kabler, splittere der deler signalet eller lign. ? Dine problemer kunne skyldes noget så simpelt som et dårligt skærmet antennekabel der går fra recorder til TV. Det løses bedre ved at få et godt skærmet antennekabel end ved at skifte TV.

Har du et dårligt billede grundet svagt antennesignal så vil billedet også være dårligt på et plasma. Jeg har i Elmutanten set mange pan/pio plasma ligne lort grundet Elmutantens RF modulerede signaler.

Derfor kan du selvfølgelig godt skifte til et plasma, det har bare ikke nødvendigvis noget med dine konkrete problemer at gøre, og vil ikke nødvendigvis løse dem, så om du skal skifte til plasma er en helt anden snak og skal gøres af andre grunde, ikke for at forsøge at løse et problem der måske ligger i kilden.   

Inden du gør noget andet vil jeg derfor helt klart anbefale dig at kigge på evt. kildeproblemer først - og helt sikkert få noget digital tv så snart du får mulighed for det. Ellers kan du købe nok så mange dyre TV og det vil stadig være dårligt.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 19-November-2006 kl. 18:14

Min plan er lidt at købe en meter rigtig god antenne kabel, har læst nogle steder om nogle fra hifiklubben, som jeg vil prøve.. så vil jeg sætte skærmen over lige ved siden af stik dåsen og prøve der.

er selv måske kommet frem til at det er selve tuneren i skærmen der ikke har det godt, idet en kolega har R72 modelen, og hans billed står fantatisk..

Det sjove er, at når jeg sætter mit gamle CRT skærm til, står alle kanaler fantastiske, med flotte farver og roligt pænt billed, og når jeg der skifter over til dvdoptagerens tuner, ser det ud af H til.

prøver i morgen, med nyt kabel, samtidig ringer jeg til samsuing for at hører om det evt kan være en defekt tv-tuner, da det virkerlig står ringe, også tror jeg skærmen ryger tilbage, også prøver jeg nok at købe en R72 model, og ser om det gør en forskel. fordi denne har jeg set give et flot billed på alm- kabel tv. hvis det heller ikek virker ryger lortet også tilbage og jeg vil derefter vente på mit digitalle tv, og nok måske købe plasma.

-------------
Lykkelig ejer af:

LG OLED B7 65"

Print side | Luk vindue