Lars skrev:
Man kan sige, at hvis selve displayet arbejder med 60 Hz, 75 Hz eller 100 Hz billedefrekvens, så er det ikke nødvendigvis en fordel at lade displayet konvertere fra 1080P/24. Så er det måske bedre at lade filmselskaberne bruge deres dyrere - og mange gange bedre - standard konvertere til at skabe f.eks. 1080P/50 eller 1080P/60 |
1080p/50 og 1080p/60 er vist mere end hvad den nuværende HDMI standard kan trække? (korriger mig, hvis jeg tager fejl). Hvis afspilleren skal producere dette signal fra filmmateriale, vil det ske ved at gentage frames i enten 2:2 (med 4% speedup) eller 2:3 kadance. Ellers skal man til at interpolere nye frames ala Philips DNM, hvilket næppe er hensigtsmæssigt. Jeg synes at det virker mere logisk at TVet laver disse gentagelser, fremfor at den redundante billedinformation skal transmitteres via HDMI kablet.
Men vi skal nok vente på at 100/120Hz teknologien kommer til "Full HD" LCDerne. Hvis TVet kører med 120Hz, kan 1080p/24 vises ved at gentage hver frame 5 gange. Samtidig er der fuld bagudkompatibilitet til PAL og NTSC materiale fra gamle dage.
Hvis TVet kun kan køre 50/60Hz, vil 1080p/24 dog stadig være en forbedring i forhold til mailto:1080i@60Hz - 1080i@60Hz efter min mening. I bedste fald virker IVTC, så vi får de oprindelige 24 frames, som derefter kan vises med 2:3 pulldown på progressive frames (input er 2:3 pulldown på interlaced fields). Dvs. best case er det samme som hvad man kan gøre ved 1080p/24 input, men man er ikke afhængíg af at IVTC virker 100% korrekt, eller om disc'en er mastered korrekt.
Det bedste er selvfølgelig at alle frames vises lige mange gange, ligesom i biografen, men så skal vi have en opdateringsfrekvens som er multiplum af 24.
EDIT: det blev måske lidt OT for tråden. Sorry... En moderator kunne eventuelt flytte indlæggene om 1080p/24 (hvis der kommer flere) til en separat tråd med titlen "Fordelen ved 1080p/24 input" el.lign. Blot et forslag...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|