Print side | Luk vindue

TV2 Digital

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=18372
Udskrevet den: 04-Juni-2024 kl. 08:23


Emne: TV2 Digital
Skrevet af: nogames
Emne: TV2 Digital
Skrevet den: 17-December-2006 kl. 21:26
Så lige 5 minutter af de to tårne på Selector 81 (HD-udgaven, men det er jo underordnet ).

Hold kæft hvor er TV2 digital signal ringe. Filmen er meget flottere på den analoge. Og nej, jeg gider ikke se resten, den tager jeg på DVD istedet.

Men TV2 burde forbydes adgang til at digital transmission så længe de ikke kan sende i ordentlig kvalitet.



Svar:
Skrevet af: tycho
Skrevet den: 17-December-2006 kl. 21:41
Jeg så den via DVB-T og det så fa'me også slam-dårligt ud her.


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 17-December-2006 kl. 21:50

Kan i huske dengang TV3 havde den dårligste billed-kvalitet!?

Det er skammeligt, fedtet og ydmygende hvad tV2 præsterer i denne tid , fedterøve!!

Hele direktionen skulle fyres SAP!!!!!

TV2 har udviklet sig til en af skandinaviens absolut tarveligste og mest ustabile tvkanaler!

De sutter for vildt på kvægtorvet i Odense!!!! uuuuh bhuuuuu gå selv eller bliv smidt ud!



Skrevet af: Victorkarl
Skrevet den: 17-December-2006 kl. 22:03

 

Kan kun give jer helt ret, desværre

Fortsatte i stedet med at se "Secret Window" på PRO7 HD



-------------
mvh
Karl


Skrevet af: jens0804
Skrevet den: 17-December-2006 kl. 22:29
Jeg kan kun melde mig i koret, det er nok den absolut ringeste film, sådan billekvalitet mæssigt jeg nogen sinde har set. På det analoge net er det nu også klart dårligere sammenlignet med de andre kanaler. Jeg har mistanke til at de nu er blevet ked af kritikken om at de altid sender letterboks også på de digitale net, og så sender opscaleret letterboks. Føj for en øjebæ  Måske er TV2 begyndt at købe film på VHS

-------------
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8


Skrevet af: OTol
Skrevet den: 17-December-2006 kl. 23:25

Det var ikke engang VHS kvalitet, det var langt ringere. Jeg fatter ikke TV2 vil være bekent, at sende sådan en gang møg. Jeg skiftede lige fra DR2 Deadlign til TV2 og troede det var løgn. Hvorfor skal de bruge plads på det digitale sendenet når det de leverer analogt er langt bedre kvalitet?

Føj.



Skrevet af: MikeOne
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 10:58

Jeg så den også i går på mit Pioneer 427XD (digitalt) - CRAP kvalitet og lyden var bare........Arrrrrggghhh. DET ER EN OMMER TV2 !!! Forvent ikke mange seer den 26/12 når I sender "Kongen vender tilbage !!" Jeg endte med at smide DVD'en på i stedet for

Gud ved om det er et spørgsmål om pris på licenserne - Hvis man sender i en top HD kvalitet, om man så skal betale mere i copy right licens til "SF Film". og desto dårligere kvalitet desto lavere pris. Blot en tanke



-------------
OLED LG 55E6V, Yamaha YSP, Stofa etc.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 12:18
Saa "De To Taarne", analogt, Stofa i Aarhus V. Jeg syntes det var virkelig god kvalitet; naar ellers mit antenne kabel fungerede    Hvordan mon TV 2 vil se ud paa egen antenne? Hedensted ´tordner' igennem hos mig.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:


Så lige 5 minutter af de to tårne på Selector 81 (HD-udgaven, men det er
jo underordnet ).Hold kæft hvor er TV2 digital signal ringe. Filmen er
meget flottere på den analoge. Og nej, jeg gider ikke se resten, den tager
jeg på DVD istedet.Men TV2 burde forbydes adgang til at digital
transmission så længe de ikke kan sende i ordentlig kvalitet.


TV 2 kan ikke sende bedre end den båndbredde de har til rådighed og
husk, at du via din Selector ser DR med en noget højere bitrate end de
sender via DVB-T.

Nu så jeg ikke filmen, men normalt synes jeg ikke at TV 2 står dårligt
mht. film.


Skrevet af: jens0804
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:12

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

[
TV 2 kan ikke sende bedre end den båndbredde de har til rådighed og
husk, at du via din Selector ser DR med en noget højere bitrate end de
sender via DVB-T.

Nu så jeg ikke filmen, men normalt synes jeg ikke at TV 2 står dårligt
mht. film.

Jeg har set flere film fra TV2 i ægte 16:9 som var i fin kvalitet. Det i går var langt under normalen, farveløst, uskarpt, overstyret. Der er ikke set ringere.



-------------
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8


Skrevet af: nogames
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


TV 2 kan ikke sende bedre end den båndbredde de har til rådighed og
husk, at du via din Selector ser DR med en noget højere bitrate end de
sender via DVB-T.

Nu så jeg ikke filmen, men normalt synes jeg ikke at TV 2 står dårligt
mht. film.


Nu ved jeg ikke om TV2 har mindre båndbredde end DR på TDC Kabel TV. Det kan jeg ikke tro. Men en Letterboxed 4:3 først skaleret til widescreen og efterfølgende skaleret til HD, ser ad r*v ud. Men det er faktisk kun på TV2 jeg har det problem. Alle de andre har bedre kvalitet selv når de gør dette nummer.

Desuden er TV2's signal åbenbart interlaced. Jeg synes ikke, at jeg lægger mærke til det hos de andre.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:

Nu ved jeg ikke om TV2 har mindre båndbredde end
DR på TDC Kabel TV. Det kan jeg ikke tro.


Det har de. TV 2 via Selector er DVB-T signalet og derfor samme bitrate.

Mht. DR modtager TDC et ukomprimeret signal fra DR, og TDC
komprimerer det så med en bitrate, der er næsten dobbelt så høj som
DVB-T.

Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:

Men en Letterboxed 4:3 først skaleret til widescreen
og efterfølgende skaleret til HD, ser ad r*v ud. Men det er faktisk kun på
TV2 jeg har det problem. Alle de andre har bedre kvalitet selv når de gør
dette nummer.


Nå så jeg som nævnt ikke filmen, men siger du at filmen er sendt i 4:3?

Så kan jeg godt forstå at kvaliteten er dårlig, da billedet på tv'et skal
zoomes.

Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:

Desuden er TV2's signal åbenbart interlaced. Jeg synes
ikke, at jeg lægger mærke til det hos de andre.


PAL er interlaced, så det er så sandelig også gældende for alle andre tv-
stationer.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:35

Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:

Nu ved jeg ikke om TV2 har mindre båndbredde end DR på TDC Kabel TV. Det kan jeg ikke tro. Men en Letterboxed 4:3 først skaleret til widescreen og efterfølgende skaleret til HD, ser ad r*v ud. Men det er faktisk kun på TV2 jeg har det problem. Alle de andre har bedre kvalitet selv når de gør dette nummer.

Desuden er TV2's signal åbenbart interlaced. Jeg synes ikke, at jeg lægger mærke til det hos de andre.

TV2 har mindre båndbredde end DR. Både på DTT nettet og på kabel-tv (som er DTT signalet).

Letterboxed 4:3 - hvorfor modtager du ikke det ægte 16:9 signal istedet ? Især hvis kvaliteten på det zommede 4:3 signal er et problem, så er det da med at komme over på den højere opløsning som ægte 16:9 giver.

Alle PAL signaler er interlacet - altid. Teknisk er der ingen forskel. Hvordan oplever du TV2 anerledes her ?

  /Lars

 



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: nogames
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Letterboxed 4:3 - hvorfor modtager du ikke det ægte 16:9 signal istedet ? Især hvis kvaliteten på det zommede 4:3 signal er et problem, så er det da med at komme over på den højere opløsning som ægte 16:9 giver.



/Lars




Ville jeg gerne, men det var ikke det TV2 sendte ud i på TDC, hverken på analog eller digital. Men det analoge signal var meget bedre end det digitale. Ikke en særlig smart måde at promovere det digitale sendenet på, hverken via DTT eller TDC Kabel


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 14:08
Interlace forekommer i mere eller mindre grad. Det er ikke altid til at se og andre gange kan en udsendelse være så umulig at at se på når du har LCD TV. Hvem forsvarer egentlig hvem?? TV2 sender rigtig meget l... ud især deres film og hvem husker ikke "Vild med dans" vorherre bevares. Holdningen må være at TV2 skal oppe sig og gøre det de kan og ellers presse på de steder hvor det kan gavne. "Godfather", som blev sendt for få dage siden, var hos mig via DTT nettet, i udemærket kvalitet, så det kan jo lade sig gøre viser det sig. Lad vær' med at forsvare TV2, det fortjener de ikke (mere).

-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 14:21
Det er ikke for at forsvare TV 2, men for at rydde diverse misforståelser af
vejen.

Hvis filmen i øvrigt er sendt i 4:3 kan jeg godt forstå at kvaliteten er
dårligere end i Godfather, der var i 16:9, og så er vi tilbage til diskussionen i
en af de andre tråde, hvor der brokkes over at TV 2 sender film i 4:3, men
det er der jo en forklaring på.


Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 14:33

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det er ikke for at forsvare TV 2, men for at rydde diverse misforståelser af
vejen.

Hvis filmen i øvrigt er sendt i 4:3 kan jeg godt forstå at kvaliteten er
dårligere end i Godfather, der var i 16:9, og så er vi tilbage til diskussionen i
en af de andre tråde, hvor der brokkes over at TV 2 sender film i 4:3, men
det er der jo en forklaring på.

Der er ikke noget at misforstå. Kvalitet findes også i 4:3 format og selvom der zoomes kan det forsvares. Men hvis matrialet er ringe så hjælper zoom jo ikke en døjt. Kvalitet findes alle steder lige som skidt og det må være det sidste der skal skaffes af vejen.



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 17:37

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Saa "De To Taarne", analogt, Stofa i Aarhus V. Jeg syntes det var virkelig god kvalitet; naar ellers mit antenne kabel fungerede    Hvordan mon TV 2 vil se ud paa egen antenne? Hedensted ´tordner' igennem hos mig.

 

jeg syntes posts som denne er fuldstændigt useriøse,upassende og usmagelige,

jeg kan næsten ikke være i tvivl om at alle der er pro-tv2 i denne tråd på den ene eller anden måde er tilknyttet tv2 ;så vi vil gerne være fri for jeres utilstedelige kommentarer ,

ingen!! kan bortforklare den "screener" tv2 sendte af LOTR

husk at tv skal ses med begge øjnene åbne, ikke med 1 halvt!!



Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af nogames nogames skrev:

Nu ved jeg ikke om TV2 har mindre båndbredde end DR på TDC Kabel TV. Det kan jeg ikke tro. Men en Letterboxed 4:3 først skaleret til widescreen og efterfølgende skaleret til HD, ser ad r*v ud. Men det er faktisk kun på TV2 jeg har det problem. Alle de andre har bedre kvalitet selv når de gør dette nummer.

Desuden er TV2's signal åbenbart interlaced. Jeg synes ikke, at jeg lægger mærke til det hos de andre.

TV2 har mindre båndbredde end DR. Både på DTT nettet og på kabel-tv (som er DTT signalet).

Letterboxed 4:3 - hvorfor modtager du ikke det ægte 16:9 signal istedet ? Især hvis kvaliteten på det zommede 4:3 signal er et problem, så er det da med at komme over på den højere opløsning som ægte 16:9 giver.

Alle PAL signaler er interlacet - altid. Teknisk er der ingen forskel. Hvordan oplever du TV2 anerledes her ?

  /Lars

 

jeg vil skyde på han oplever det ligesom alle de andre der ikke er i tvivl om at de har været udsat for noget ubehageligt når de var sat det modsatte i vente!

ser man på canal+ og deres lave bitrate formår de stadig at bibeholde den væsentlige del af det der går tabt på tv2 der har højere bitrate per kanal. eller???

men ingen kan være i tvivl om at det var en elendig "recoded" version tv2 sendte af lotr, uanset hvad man kan forsvare dem med af facts , er der absolut ingen undskyldninger for en fadæse af denne karakter!!

se Godtfather!! en 30år gammel film der bare står mange klasser bedre end en film af navnet lotr fra et andet årtusinde vist på tv2 i respektive årtusinde....

hvad øhh? det kan ikke være meget tv2 du får set til daglig? 

på forhånd undskyld for et lettere ironisk tonefald!!

 



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 19:09

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Interlace forekommer i mere eller mindre grad. Det er ikke altid til at se og andre gange kan en udsendelse være så umulig at at se på når du har LCD TV. Hvem forsvarer egentlig hvem?? TV2 sender rigtig meget l... ud især deres film og hvem husker ikke "Vild med dans" vorherre bevares. Holdningen må være at TV2 skal oppe sig og gøre det de kan og ellers presse på de steder hvor det kan gavne. "Godfather", som blev sendt for få dage siden, var hos mig via DTT nettet, i udemærket kvalitet, så det kan jo lade sig gøre viser det sig. Lad vær' med at forsvare TV2, det fortjener de ikke (mere).

En ordentlig smøre, og nok lidt for meget blandet sammen i én tekst

  • Interlace effekter forekommer faktisk altid - det er jo PAL som TV-stationerne sender i og det er interlacet.
  • En TV station kan ikke - og bør ikke - tage hensyn til at nogle LCD TV er dårlige til PAL. Og hvordan skulle de iøvrigt lige gøre det ?
  • Vild med dans var dårlig på DTT nettet, og endnu dårligere på TDC kabel-tv (TV-stationerne har dog ingen eller kun ringe indflydelse på kvaliteten af de enkelte kabel-tv anlæg). De mange stroboskob lys er ikke forenelige med digitale signaler.

Hvad angår selve kvaliteten af de digitale signaler, så vil det afhænge af filmen og udsendelsen. Mange hyppige billedeskift giver dårligere billeder.

Men TV2 har ingen indflydelse på den kvalitet. De kan ikke sidde og dreje på nogle håndtag der gør den digitale kvalitet bedre eller dårligere.

Hvad TV2 kan gøre, er at sikre at alle film er i 16:9 hvor muligt. Så den når frem i bedst muligt kvalitet til dem der kan modtage det.

Men om den ene eller anden film er mere egnet til at blive vist digitaliseret er svært at gøre noget ved. Velkommen til fremtidens TV .... om få år har vi ikke andet  (men der har vi nok aligevel glemt hvordan et godt analogt TV signal ser ud).

  /Lars

PS. Kvaliteten af TV2-signalet på DTT nettet kan der ikke røres ved. Det er en fordeling der bunder i politiske valg.



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 20:15

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Interlace forekommer i mere eller mindre grad. Det er ikke altid til at se og andre gange kan en udsendelse være så umulig at at se på når du har LCD TV. Hvem forsvarer egentlig hvem?? TV2 sender rigtig meget l... ud især deres film og hvem husker ikke "Vild med dans" vorherre bevares. Holdningen må være at TV2 skal oppe sig og gøre det de kan og ellers presse på de steder hvor det kan gavne. "Godfather", som blev sendt for få dage siden, var hos mig via DTT nettet, i udemærket kvalitet, så det kan jo lade sig gøre viser det sig. Lad vær' med at forsvare TV2, det fortjener de ikke (mere).

 

ja det betyder mindre om det er interlaced eller progressivt i denne sammenhæng og måske lidt synd du kommer ind på det og giver nogle vildfarene sjæle lejlighed til at hænge dig op på det,

det er rigeligt med din kommentar til godfather som jo var i relativ god kvalitet sammenlignet med lotr fks. og bortforklare alt om deres net-bånd-bredde!

lad nu Hansemand være i fred,der er ingen grund til at komme med forklaringer om hvorvidt tv2 ikke kan gøre noget pga båndbredde. Vi kan jo allesammen se at det sagtens kan lade sig gøre ,selv ved lavere bits end tv2 har til rådighed

Så jeg er fuldstændig enig med Hansemand!!!



Skrevet af: jens0804
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Interlace forekommer i mere eller mindre grad. Det er ikke altid til at se og andre gange kan en udsendelse være så umulig at at se på når du har LCD TV. Hvem forsvarer egentlig hvem?? TV2 sender rigtig meget l... ud især deres film og hvem husker ikke "Vild med dans" vorherre bevares. Holdningen må være at TV2 skal oppe sig og gøre det de kan og ellers presse på de steder hvor det kan gavne. "Godfather", som blev sendt for få dage siden, var hos mig via DTT nettet, i udemærket kvalitet, så det kan jo lade sig gøre viser det sig. Lad vær' med at forsvare TV2, det fortjener de ikke (mere).

En ordentlig smøre, og nok lidt for meget blandet sammen i én tekst

  • Interlace effekter forekommer faktisk altid - det er jo PAL som TV-stationerne sender i og det er interlacet.
  • En TV station kan ikke - og bør ikke - tage hensyn til at nogle LCD TV er dårlige til PAL. Og hvordan skulle de iøvrigt lige gøre det ?
  • Vild med dans var dårlig på DTT nettet, og endnu dårligere på TDC kabel-tv (TV-stationerne har dog ingen eller kun ringe indflydelse på kvaliteten af de enkelte kabel-tv anlæg). De mange stroboskob lys er ikke forenelige med digitale signaler.

Hvad angår selve kvaliteten af de digitale signaler, så vil det afhænge af filmen og udsendelsen. Mange hyppige billedeskift giver dårligere billeder.

Men TV2 har ingen indflydelse på den kvalitet. De kan ikke sidde og dreje på nogle håndtag der gør den digitale kvalitet bedre eller dårligere.

Hvad TV2 kan gøre, er at sikre at alle film er i 16:9 hvor muligt. Så den når frem i bedst muligt kvalitet til dem der kan modtage det.

Men om den ene eller anden film er mere egnet til at blive vist digitaliseret er svært at gøre noget ved. Velkommen til fremtidens TV .... om få år har vi ikke andet  (men der har vi nok aligevel glemt hvordan et godt analogt TV signal ser ud).

  /Lars

PS. Kvaliteten af TV2-signalet på DTT nettet kan der ikke røres ved. Det er en fordeling der bunder i politiske valg.

Vi er enige om at kvaliteten af DVB-T nettet er begrænset. Jeg modtager kun digitale signaler via DVB-T og jeg har set mange film både på DR og TV2 og jeg har aldrig set noget der var så ringe som de 2 tårne i går. Hvis der er meget bevægelse i de film der sendes kan de ses som pixelering, men i det i går lignede jo noget der var løgn, ingen farve, lyse partier udbrændt, dårlig opløsning osv. Det er helt klar det hidtil dårligeste jeg har set på min fladskærm. Jeg prøvede også at slå over på Analog, her var billedet ligeså dårligt. Jeg fårstår ikke dette forsvar pga tekniske begrænsninger, for det kan helt klar gøres meget bedre inden for de rammer der er til stede, det har vi jo set et utal af gange med andre film. Vi skulle hellere være enige i at vi ikke finder os i sådan noget lort, hvor mange af TV2 søndagsfilm er værd at glo på???? Jeg vil sku ha noget for mine licenspenge, magen til amatører skal man lede længe efter. 



-------------
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 20:25

 

  Jeg vil sku ha noget for mine licenspenge, magen til amatører skal man lede længe efter. 

 

 Du får ingenting for licenspengene hos TV2, for du betaler ingenting til dem.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: jens0804
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

  Jeg vil sku ha noget for mine licenspenge, magen til amatører skal man lede længe efter. 

 

 Du får ingenting for licenspengene hos TV2, for du betaler ingenting til dem.

Du har ret, de får ikke længere del i licenspengene, kun regionerne får lidt.



-------------
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 20:51

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

ser man på canal+ og deres lave bitrate formår de stadig at bibeholde den væsentlige del af det der går tabt på tv2 der har højere bitrate per kanal. eller???

Jeg kan ikke helt huske hvad bitrate TV2 sendes med. Men der er ca. 18 Mbit/s til deling imellem DR1, DR2, Tegnsprog og TV2. Her har TV2 knap en trediedel, det er nok omkring de 5,5 Mbit/s. Herfra går der en del poster til MHP (det advancerede tekst-tv som ingen bruger), 5.1 lyd, stereolyd, EPG og tekst-tv. Tilbage er måske 4 Mbit/s til MPEG2 video.

Hvis du har en harddisk-optager med variabel bitrate, prøv evt. at vælge en kvalitet der svarer til måske 4,25 Mbit/s. Optag lidt. Skru derefter bitrate op til 5 Mbit/s. Optag lidt igen af samme udsendelse. Skru derefter op på 6 Mbit/s. Optag lidt.

Du vil opleve at kvaliteten væsentligt ændres imellem 4 Mbit/s, 5 Mbit/s og 6 Mbit/s. Især ved sport og film med hurtige bevægelser i billederne.

Det er blot det jeg prøver at forklare. Om der så var andre ting som gjorde LOTR dårlig i søndags ved jeg ikke, men film opleves forskelligt på et digitalt signal - alt efter hvordan indholdet er. Og jo lavere bitrate jo større er risikoen for dårlige billeder.

Og så har især LCD TV en tildens til at forstærke de dårlige elementer i digitale billeder. Hvis du tager et ringe digitalt signal, og viser det på et billigt / mellemklasse LCD TV, så ser det endnu dårligere ud.

Men jeg så ikke LOTR i søndags, så den vil jeg ikke udtale mig om. Mine kommentarer er mere generelle.

  /Lars

PS. Jeg ved iøvrigt ikke hvilken kvalitet Canal+ sender med.



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

ser man på canal+ og deres lave bitrate formår de stadig at bibeholde den væsentlige del af det der går tabt på tv2 der har højere bitrate per kanal. eller???

Jeg kan ikke helt huske hvad bitrate TV2 sendes med. Men der er ca. 18 Mbit/s til deling imellem DR1, DR2, Tegnsprog og TV2. Her har TV2 knap en trediedel, det er nok omkring de 5,5 Mbit/s. Herfra går der en del poster til MHP (det advancerede tekst-tv som ingen bruger), 5.1 lyd, stereolyd, EPG og tekst-tv. Tilbage er måske 4 Mbit/s til MPEG2 video.

Hvis du har en harddisk-optager med variabel bitrate, prøv evt. at vælge en kvalitet der svarer til måske 4,25 Mbit/s. Optag lidt. Skru derefter bitrate op til 5 Mbit/s. Optag lidt igen af samme udsendelse. Skru derefter op på 6 Mbit/s. Optag lidt.

Du vil opleve at kvaliteten væsentligt ændres imellem 4 Mbit/s, 5 Mbit/s og 6 Mbit/s. Især ved sport og film med hurtige bevægelser i billederne.

Der er blot det jeg prøver at forklare. Om der så var andre ting som gjorde LOTR dårlig i søndags ved jeg ikke, men film opleves forskelligt på et digitalt signal - alt efter hvordan indholdet er. Og jo lavere bitrate jo større er risikoen for dårlige billeder.

  /Lars

PS. Jeg ved ikke hvilken kvalitet Canal+ sender med.

jeg arbejder med encodning af net-content til hverdag og jeg kender virkerlig godt udseendet af en lav bitrate og det er tydeligt at en alt for stor del af tv2,s indhold har en betydelig lavere intern-bitrate end hvad de har til rådighed

kig lidt på canal+ de udnytter båndbredden efter indhold og til tider er det heller ikke særlig flot ,men tilgengæld vil du se at bitraten matcher nøjeagtigt det resultat dine øjne ser.

vild med dans var et godt eksempel på ekstrem lav encodningsbitrate der jo langtfra kunne matche det de egentlig har til rådighed

og hvis det så virkelig var en rå mpgstream på et par stykker så er mpg1 som det så ud til at være jo totalt amatørlal at bruge i en sammenhæng med bevægende mennesker som indhold!

 

TV2 sutter altså for vildt!



Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 21:22

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 

Du vil opleve at kvaliteten væsentligt ændres imellem 4 Mbit/s, 5 Mbit/s og 6 Mbit/s. Især ved sport og film med hurtige bevægelser i billederne.

Men jeg så ikke LOTR i søndags, så den vil jeg ikke udtale mig om. Mine kommentarer er mere generelle.

  /Lars

PS. Jeg ved iøvrigt ikke hvilken kvalitet Canal+ sender med.

jeg glemmer hele tiden at alle herinde ikke har en hd-selector hehe og en firedtv som jeg selv har,for at køre lidt tests satte jeg kortet i firedtv og der viser den bitraten på de respektive kanaler tv kører fra 2.5-4 DR fra 4-5ca

canal pluds på de alm kanaler kommer sjældent over 1MBIT! og ofte i ca 750! og de kan altså gøre det af gørende bedre på under 1mbit end hvad tv2 kan klare med 2.5

så der er ikke noget at komme efter når man forsøger at bortforklare disse angreb på tv2 de skal ikke bortforklares,TV2 skal angribes og angribes igen og igen til de gør noget ved sagen , og det mindste er at fortælle os at de er frygteligt kede af at have komme til at fejlpriortere nogle vægtige opgaver inden digital-præmieren,og iforb med lagring af materiale.

Så Lars og resten af recordere; STØT OS ,angrib TV2 på det her emne whenever you can!!! and as hard as you can!!

det er jo ikke for sjov vi sidder og råber her vel ;-)



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 21:34

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg arbejder med encodning af net-content til hverdag og jeg kender virkerlig godt udseendet af en lav bitrate og det er tydeligt at en alt for stor del af tv2,s indhold har en betydelig lavere intern-bitrate end hvad de har til rådighed

Det vil jeg til gengæld ikke give dig ret i. Den interne kvalitet er altid højeste fællesnævner på de professionelle stationer som DR og TV2.

Det er ikke PC-teknik nede fra pusheren på hjørnet - for at bruge lidt af din egen ironi.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg arbejder med encodning af net-content til hverdag og jeg kender virkerlig godt udseendet af en lav bitrate og det er tydeligt at en alt for stor del af tv2,s indhold har en betydelig lavere intern-bitrate end hvad de har til rådighed

Det vil jeg til gengæld ikke give dig ret i. Den interne kvalitet er altid højeste fællesnævner på de professionelle stationer som DR og TV2.

Det er ikke PC-teknik nede fra pusheren på hjørnet - for at bruge lidt af din egen ironi.

  /Lars

hehehe klart nok der , MEN du misforstod mine ord, jeg mente ikke deres rå avi-optagelser osv ,men den bitrate den aktuelle udseendelse nu er"klargjort" / "forberedt" til .

og det kan stadig ikke bortforklares med facts der! alle på nettet har jo efterhånden set resultet af wmv-filer på under 1mbit ,så de kender den lausy kvali når de ser den, hvis du ikke har set den kan man måske sige at dine kommentare i denne tråd ikke er særlig konstruktive,hvilket man nu nok kan sige under alle omstændighedder. sorry ;-)

Så kom nu og hjælp til istedet for at neglicere folks meget velbegrundede angreb på TV2



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg glemmer hele tiden at alle herinde ikke har en hd-selector hehe og en firedtv som jeg selv har,for at køre lidt tests satte jeg kortet i firedtv og der viser den bitraten på de respektive kanaler tv kører fra 2.5-4 DR fra 4-5ca

canal pluds på de alm kanaler kommer sjældent over 1MBIT! og ofte i ca 750! og de kan altså gøre det af gørende bedre på under 1mbit end hvad tv2 kan klare med 2.5

Hvad er der for nogle bitrater? Vel ikke DVB-C altså Selector? MPEG-2 i 720x576 med kun 750 Kbit vil ikke se godt ud...



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 01:23
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

jeg glemmer hele tiden at alle herinde ikke har en hd-selector hehe og en firedtv som jeg selv har,for at køre lidt tests satte jeg kortet i firedtv og der viser den bitraten på de respektive kanaler tv kører fra 2.5-4 DR fra 4-5ca

canal pluds på de alm kanaler kommer sjældent over 1MBIT! og ofte i ca 750! og de kan altså gøre det af gørende bedre på under 1mbit end hvad tv2 kan klare med 2.5

Hvad er der for nogle bitrater? Vel ikke DVB-C altså Selector? MPEG-2 i 720x576 med kun 750 Kbit vil ikke se godt ud...

ja ,ja og det gør det såmænd heller ikke , men som sagt afgørende bedre end hvad TV2 præsterer...specielt ved programmer som vild med dans osv



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 01:54
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvad er der for nogle bitrater? Vel ikke DVB-C altså Selector? MPEG-2 i 720x576 med kun 750 Kbit vil ikke se godt ud...

ja ,ja og det gør det såmænd heller ikke , men som sagt afgørende bedre end hvad TV2 præsterer...specielt ved programmer som vild med dans osv

Nu må du blive mere konkret

Hvis vi skal have nogen som helst chance for at hjælpe dig og andre i samme situation, så må du holde op med at skyde med spredehagl på den måde.

Så nu må vi vide:

  • Hvornår så du TV2 hvor det var dårligt.
  • Hvilken antenne/kabel-tv var det via.
  • Hvilken kanal
  • Var det analog eller digital.
  • Hvis digital - med hvilken hardware.

Du er formentlig allerede klar over at kabel-tv ikke direkte har noget med TV2 at gøre. Altså at de signaler du modtager der ikke har noget at gøre med de signaler som TV-stationen udsender.

  /Lars

 



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

så der er ikke noget at komme efter når man forsøger
at bortforklare disse angreb på tv2 de skal ikke bortforklares,TV2 skal
angribes og angribes igen og igen til de gør noget ved sagen , og det
mindste er at fortælle os at de er frygteligt kede af at have komme til at
fejlpriortere nogle vægtige opgaver inden digital-præmieren,og iforb med
lagring af materiale.


Så Lars og resten af recordere; STØT OS ,angrib TV2 på det her emne
whenever you can!!! and as hard as you can!!


det er jo ikke for sjov vi sidder og råber her vel ;-)



De skal jo ikke angribes for at angribes. Hvis de kan sende Godfather (og
andre film) i god kvalitet, så er det jo nok næppe deres digitalisering, der
er problemet.

Har du overvejet at kildematerialet var dårligt?

Vild med dans har de undskyldt for. Det var ikke optimale lysforhold til
digital tv.

Mht. Canal + og 1Mbps, så lyder det i mine ører meget forkert.


Skrevet af: OTol
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 22:30

Det kan vel ikke være kildematerialet der er noget galt med når det ser rimeligt ud i analog. Filmen er jo heller ikke en gammel slidt film, men af nyere dato. Nej det er en fejl i måden de laver deres digitale signal på. Der var store pixels i hele billedet og det hele var meget sløret.

Nu er det jo heller ikke alle film TV2 sender der er dårlig i digital kvalitet. Deres studieoptagelser som nyheder osv er jo heller ikke direkte dårlige, selv om de ikke kommer op på siden af DR og DR2.

Jeg har ikke så meget begreb om det tekniske, men jeg kan sku nok se når det er er noget møg. Alle der så filmen må være enige om, at der var noget galt. Det kan simpelt hen ikke passe, at TV2´s teknikere er tilfreds med dette resultat.

Der må være en årsag til, at de ind imellem laver noget elendigt møg i digital "kvalitet"



Skrevet af: OTol
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 00:02

Jeg ser i øjeblikket en ældgammel Columbo film på DR1, den står knivskarpt.

Kildemateriale?



Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 01:20

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:



De skal jo ikke angribes for at angribes. Hvis de kan sende Godfather (og
andre film) i god kvalitet, så er det jo nok næppe deres digitalisering, der
er problemet.

Har du overvejet at kildematerialet var dårligt?

Vild med dans har de undskyldt for. Det var ikke optimale lysforhold til
digital tv.

Mht. Canal + og 1Mbps, så lyder det i mine ører meget forkert.

 

Det kan være det lyder forkert i dine ører men det er ikke destu mindre rigtigt ligesom hd-kanalen fks når op i de 20mb til tider.ja mpg2 er et herligt codec og derfor det ikke er forældet endnu ;-)

Vild med dans er så absolut på ingen måde undskyldt for noget somhelst!!og slet ikke for lyset som er en elendig bondefanger undskyldning fra TV2,s side!

og jeg har ikke 1sekund overvejet at det var kildematerialet der var dårligt, ingen ville lagre noget så dårligt som vild med dans i den kval vi har set den og du ved vel selv hvilket overdådig kvalitet LOTR og lign er i?

Hvis ikke osv er det måske ikke lige den rigtige tråd du har valgt at debatere i ;-)

 

Og for en god orden skyld ; det er ikke for sjov når vi bruger tid på denne tråd , så er du uden aktuel erfaring med eget digitalmodtager udstyr og syntes du det de andre har postet her ikke er nødvendigt at læse så bland dig for gudskyld ikke i denne debat. 

 

Ingen angriber TV2 eller opfordre til samme uden grund

læs posts igennem og forstå dette ikke er et tilfældigt og utålmodigt angreb!



Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 01:44
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nu må du blive mere konkret

Hvis vi skal have nogen som helst chance for at hjælpe dig og andre i samme situation, så må du holde op med at skyde med spredehagl på den måde.

Så nu må vi vide:

  • Hvornår så du TV2 hvor det var dårligt.
  • Hvilken antenne/kabel-tv var det via.
  • Hvilken kanal
  • Var det analog eller digital.
  • Hvis digital - med hvilken hardware.

Du er formentlig allerede klar over at kabel-tv ikke direkte har noget med TV2 at gøre. Altså at de signaler du modtager der ikke har noget at gøre med de signaler som TV-stationen udsender.

  /Lars

 

 

Du er formentlig allerede klar over at alle dine ovenstående spørgsmål er besvaret og temmelig godt beskrevet i god tid inden du spurgte? og at du hvis du havde læst tråden igennem inden,formentlig havde været klar over hvor useriøst et indtryk de gir af din opfattelse af denne tråd og brugerne i den. 

Jeg skal spare dig for yderligere påmindelse om dem og blot opfordre dig til at læse mit indlæg umiddelbart før dette.

på forhånd tak



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 03:08
Oprindeligt skrevet af OTol OTol skrev:

Jeg ser i øjeblikket en ældgammel Columbo film på DR1, den står knivskarpt.

Kildemateriale?

Kildematerialets kvalitet er ikke alene et spørgsmål om alderen. Amerikanske TV serier bliver optaget på 35mm, lige "rigtige" film. Desuden er Columbo udgivet på DVD for nylig, og i den forbindelse bliver der ofte lavet et større restaureringarbejde på det gamle kildemateriale. DRs kilde er måske den samme digitale transfer, som er brugt til DVD. Who knows...



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 03:11
Oprindeligt skrevet af Pjerrot Pjerrot skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Mht. Canal + og 1Mbps, så lyder det i mine ører meget forkert.

Det kan være det lyder forkert i dine ører men det er ikke destu mindre rigtigt ligesom hd-kanalen fks når op i de 20mb til tider.ja mpg2 er et herligt codec og derfor det ikke er forældet endnu ;-)

Hvad er rigtigt? At Canal+ bliver sendt med en bitrate på 1 Mbit??

Der er ingen her som påstår at MPEG-2 er forældet. Diskussionen drejer sig om at bitraten er begrænset, og derfor opnår man ikke den bedste kvalitet. SDTV (MPEG-2, mailto:MP@ML - MP@ML ) kunne i princippet sendes med en bitrate på 15 Mbit, men så ville der kun være plads til een kanal i DVB-T muxet...



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: OTol
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af OTol OTol skrev:

Jeg ser i øjeblikket en ældgammel Columbo film på DR1, den står knivskarpt.

Kildemateriale?

Kildematerialets kvalitet er ikke alene et spørgsmål om alderen. Amerikanske TV serier bliver optaget på 35mm, lige "rigtige" film. Desuden er Columbo udgivet på DVD for nylig, og i den forbindelse bliver der ofte lavet et større restaureringarbejde på det gamle kildemateriale. DRs kilde er måske den samme digitale transfer, som er brugt til DVD. Who knows...

Mener du dermed, at en ældre Columbo film overført til DVD er uendelig meget bedre kvalitet end Ringenes herre De 2 tårne på DVD? Er De 2 tårne ikke optaget på 35mm film?

Hvis du så De 2 tårne vil du ikke være i  tvivl om, at der var noget galt.

Jeg forstår ikke hvorfor du prøver, at forsvare TV2 med den slags vrøvl, det er vel bedre, at give dem saglig kritik.



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af OTol OTol skrev:

Mener du dermed, at en ældre Columbo film overført til
DVD er uendelig meget bedre kvalitet end Ringenes herre De 2 tårne på
DVD? Er De 2 tårne ikke optaget på 35mm film?



Hvis overførslen fra film til det medie, som tv-stationerne benytter har været
noget ged, kan kvaliteten jo være dårligere.


Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af OTol OTol skrev:

Mener du dermed, at en ældre Columbo film overført til
DVD er uendelig meget bedre kvalitet end Ringenes herre De 2 tårne på
DVD? Er De 2 tårne ikke optaget på 35mm film?



Hvis overførslen fra film til det medie, som tv-stationerne benytter har været
noget ged, kan kvaliteten jo være dårligere.

Nu er det jo TV2,s ansvar at det de ligger programmet efter er af en tilfredstillende kvalitet.

Så TV2 er stadig ikke undskyldt for noget somhelst,så lad nu være med at forsvare dem yderligere,vi har formegentlig allesammen forstået at de der er pro-tv2 i denne tråd ,alle på den ene eller anden måde har tilknytning til TV2



Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 17:36

TV2 skal bare oppe sig og komme igang med ordenlig TV (især film). Skrot alt som ikke har den fornødne kvalitet, det er vejen frem. TV2  kan lige som os andre se om matrialet er i orden. Hvis de vil ha' tilfredse kunder så frem med pengepungen og køb nyt ind (selvom det er gammelt). Jeg ser DR programoversigten, især hvad film angår, mere end TV2. Jeg stoler ikke mere på at en film sendt af TV2 kan blive en nydelse. Det skulle dog ha' været et spørgsmål mest om filmens indhold der fik mig til at fravælge den ene frem for den anden.

En ting mere, Jeg ved udemærket at Pal er interlaced, men "læs" mere eller mindre . Det betyder ikke  at jeg påstår det ikke er interlaced. Mere eller mindre betyder nogle gange lidt mere end andre gange. Jeg kan ikke fatte at det er til at misforstå. Dette til Lars



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: Baum
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 17:50

For en god ordens skyld skal det lige siges at Canal+ ikke kun sender med 1 Mbit. Jeg har analyseret filmen House of Wax der har været sendt for nylig:

Og et afsnit af julekalenderen fra DR2:

DR2 er taget fra satellit (canal digital), og så vidt jeg har kunne se er alle canal digitals programmer undtagen Canal+ sendt med konstant bitrate.

Graferne viser kun billed bitraten. Lyden sendes med 256kbit og ac3 med 384kbit.



Skrevet af: Pjerrot
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 18:11

Det er sandt at Canal+ også viser god kvalitet på andet end hdkanalen ,det er desværre ikke så ofte,men når de gør det ,er det så tydeligt bedre at man kunne læse i sommers/efterår enkelte hdbox brugere troede det var et hd-signal/bitrate!

 

Men nu er det jo ikke det vi snakker om her i denne tråd

Det er TV2!  der åbenbart godt kunne bruge nogle flere penge på konsulent-kontoen!

De er ufatteligt svage og dårlige til at finde gode argumenter til deres forsvar,og det er udelukkende pga et folketings-medlem har så meget at se til rent politisk at de er nød til at forholde sig til de dokumenter de får i hånden.

så længe politikkerne ikke lugter lunten ,vil alt pege imod et behov for et nyt demux til TV2 alene , og hvis de så har fået os til at acceptere det godt kan skrænte lidt med kvaliteten ind imellem; ja så vil de kunne sende alle 5 kanaler på samme demux og prioritere båndbredderne i programplanlægningen,så vi på det tidspunkt(hvis vi er heldige) kan få vores film i en kval der minder om den BAUM har analyseret fra canal+ som er en af de "gode film"



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

En ting mere, Jeg ved udemærket at Pal
er interlaced, men "læs" mere eller mindre . Det betyder
ikke  at jeg påstår det ikke er interlaced. Mere eller mindre
betyder nogle gange lidt mere end andre gange. Jeg kan ikke
fatte at det er til at misforstå. Dette til Lars



Noget kan ikke være mere interlaced end andet!


Skrevet af: moho
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 11:39

Nu kommer jeg i tvivl fordi PAL er noget der skal "Holde styr paa farverne, i hoejere grad end andre problemer", paa den anden side er Hansemand maaske inde paa noget. Det med at "Se noget konkret, altsaa det med Vi andre ligesom skal (behoever) laere se bestemte ting paa Tv skaermene".

Ja men Kan I da ikke faa oeje paa det jeg mener?

Studere Fladskaermene er da kun i sin begyndelse, saa kloe paa med dette i den naermeste fremtid.    



Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

En ting mere, Jeg ved udemærket at Pal
er interlaced, men "læs" mere eller mindre . Det betyder
ikke  at jeg påstår det ikke er interlaced. Mere eller mindre
betyder nogle gange lidt mere end andre gange. Jeg kan ikke
fatte at det er til at misforstå. Dette til Lars



Noget kan ikke være mere interlaced end andet!

Hurra Hurra det må jeg nok sige. Det var til at misforstå åbentbart eller var det meningen. En udsendelse kan være mere interlaced end en anden udsendelse. Hvis du påstår andet må du være blind eller aldrig se eller optage Pal TV. 



-------------
Mvh Hansemand


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 13:06

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Hurra Hurra det må jeg nok sige. Det var til at misforstå åbentbart eller var det meningen. En udsendelse kan være mere interlaced end en anden udsendelse. Hvis du påstår andet må du være blind eller aldrig se eller optage Pal TV. 

Hvis du skriver at interlace artefakterne kan være mere eller mindre synlige, så er det korrekt. Men en digital transmission er enten interlaced eller progressiv. Der er ikke noget midt-i-mellem.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Hansemand Hansemand skrev:


En ting mere, Jeg ved udemærket at Pal er interlaced, men
"læs" mere eller mindre . Det betyder ikke  at jeg
påstår det ikke er interlaced. Mere eller mindre betyder nogle gange
lidt mere end andre gange
. Jeg kan ikke fatte at det er til
at misforstå. Dette til Lars


Noget kan ikke være mere interlaced end andet!


Hurra Hurra det må jeg nok sige. Det var til at misforstå
åbentbart eller var det meningen. En udsendelse kan være mere [/
B]interlaced end en anden udsendelse. Hvis du påstår andet må du være
blind eller aldrig se eller optage Pal TV. 



Glædelig jul til dig også.


Skrevet af: Carsten b
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 15:09

Jeg fryder mig lidt over kritikken på TV2, da jeg faktisk syntes, at kvaliteten har været ret ringe de sidste år, i sær på serie og film. Det har været meget tydeligt at man har brugt gamle analoge Betacam båndmaskiner. Det er godt nok professionelle maskine, og har også været ganske gode, men som det er med al analog video, så kræver det at både ind og afspilnings maskine er rigtig justeret, video hovederne ikke er for slidt o.s.v., og det er her tråden har knækket for TV2. Et videohoved i sådan en maskine har en levetid på ca.6000 timer, men det er sådan, at som hovedet bliver slidt, bliver bl.a. signal/støjforhold også ringere, og for at sikre godt signal, skiftet man før i tiden, hovederne efter ca. 3000 timer. I dag skiftes de først, når de stor set ikke kan mere, og det betyder, at i de sidste timer, får vi et meget dårligt billede, med meget gryn, dårlige farver, slør, o.s.v.

Da det er de samme få maskiner der bliver brugt til al udsendelse af ikke direkte ting, (minus selvfølge ting som nyheder og sport der har sin egen afvikling) har det de sidste år været meget tydeligt, når vi har været nået dertil, og jeg har så undgået TV2 den uges tid.

Men kilde materialet er nu også vigtig, for det bliver ikke beder end der hvor man har købt programmet/filmen, og da resten af verdens TV stationer (ligesom DR) for længst er gået over til digitale maskiner, bliver indspilningen/kopi til TV2 typisk lavet af en gammel afdanket maskinen i et støvet hjørne, og resultat bliver også her efter. Med andre ord, mange af de produktioner/film TV2 får leveret, er i dårlig kvalitet.

For DR’s vedkommende er det produktions/films selskaberne der digitalisere i første omgang, da DR jo modtager digital bånd, og her er der mange gange tale om fuldstændig tabs frie kopier.

En anden forskel på DR og TV2, er at det er flere år siden, at DR bliv helt digitaliseret, det betyder, at signalet bliver holdt i digital form fra båndmaskine, igennem mixer o.s.v.

TV2 har da godt nok fået nogle digitale maskiner også, men resten er stadig analog afvikling.   

Efter min mening skulle TV2 have sparet nogle penge ved at lade være med at sende i døgndrift(for det er bl.a. resultatet af dette) og så investeret lidt i det interne afviklings udstyr, men selvfølge når man er ved at blive solgt, er det nok ikke let at være teknisk ansvarlig og så bede om nyt og tidssvarende udstyr.

Håber at vores kritik får TV2 til at vågne lidt.

Carsten

 

 



Skrevet af: Hansemand
Skrevet den: 21-December-2006 kl. 19:42

Carsten b

Dit indlæg forklarer en jo del og jeg forstår godt det resultat vi ender ud med hvis det du skriver står til troende. Jeg har i en anden tråd også omtalt TV2 News som et project der ikke hører til i så et lille land som Danmark. Det er spild af penge og jeg tror ikke den holder i længden. Nu kan jeg ikke modtage TV2 news, men kunne jeg ville jeg aldrig gi' en krone til det. Nu begynder TV2 gud hjælpe mig også med sport sammen med Via Skvat, ikke noget under at pengene slipper op til moderkanalen. Mit håb er også at der snart kan komme bedre TV2 (især når de sender film).



-------------
Mvh Hansemand



Print side | Luk vindue