Print side | Luk vindue

Hvad er 16/9 format egentlig

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=18384
Udskrevet den: 10-Juni-2024 kl. 03:00


Emne: Hvad er 16/9 format egentlig
Skrevet af: Kandersen
Emne: Hvad er 16/9 format egentlig
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 09:39

I sidste uge fik jeg et Samsung M71 tv (40"). Indtil da har jeg haft et Philips 32" widescreen tv. Begge går under betegnelsen 16/9 format tv.

I går aftes var jo en herlig aften, når man kan lide god tv, ikke mindst når man som mig er stor fan af film som Ringenes Herre, da Tv2 sendte De To Tårne. Nu var planen for såvidt ikke at jeg skulle nyde filmen så meget. Jeg har den (dem) alle på DVD, så jeg havde i stedet sat mig for at sidde og kalibrere lidt mere på Samsungén, da Ringenes Herre er en god film at gøre til, mht til mørke farver. Den var annonceret til at blive vist i 16/9 format.

Nu var Ringenes Herre ikke det eneste som var interessant i går. Ca. 23:45 kom der en uddsendelse på DK4, som jeg dog desværre kom dumpende ind i midt i det hele. Udsendelsen hed Gregorian i Burg Kreuzenstein. (Det kan forøvrigt klart anbefales, hvis man er til munkekor sang og synth/pop musik. Meget imponerende). Bliver genudsendt et hav af gange i de næste par uger). Denne udsendelse blev også annonceret i 16/9 format.

Klokken ret sent i nat sendte Canal+ (3) Kingdom Of Heaven. God film, imponerende effekter, første gang jeg så den, trods adskellige tidligere forsøg. Denne var også annonceret i 16/9 format.

Ringenes Herre og Gregorian i Burg Kreuzenstein blev begge set direkte fra antenne nettet, (TDC kabeltv). Dog slog jeg over på Selectoren Sagem60 midt i Gregorian i Burg Kreuzenstein, da jeg pludselig begyndte at studse over formatet 16/9, (forklaring følger lige om 2 sekunder). Kindom Of Heaven blev nydt på Selectoren.

Alle tre udsendelser var somsagt annonceret som 16/9 udsendelser. Men underligt nok opførte alle tre udsendelser sig vidt forskelligt på mit tv.

Ringenes Herre: Fyldte ca. 1/3 af skærmen. Dvs. to meget store sorte bjælker i henholdsvis top og bund. (Faktisk føler man sig lidt åndsvag at have et tv, hvor filmen kun udnytter 1/3 del af skærmen. Jeg synes den var MEGET mærkbar smal).

Gregorian i Burg Kreuzenstein: Fyldte hele skærmen. Ingen synlige tegn på, at billedet skulle være strukket.

Kindom Of Heaven: Fyldte næsten hele skærmen. To forholdsvis små sorte bjælker i top og bund.

Og så mit oprindelige spørgsmål igen: Hvad er 16/9 format egentlig?

Desværre er mit Samsung tv ikke så skide praktisk anlagt, så det gider fortælle formatet, ej heller opløsningen. Så i virkeligheden kan de bilde mig hvad som helst ind, det er ikke til at se. Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at 3 udsendelser der annonceres som 16/9, alle tre te´r sig vidt forskelligt.

Er der en logisk forklaring?

PS. Glemte lige at sige, at Samsungen har jeg sat til Bred format 16/9, (ikke noget med Auto eller noget).

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Svar:
Skrevet af: moho
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 11:30
Ringenes Herre er jo i et andet format end 16:9 så sorte bjælker kommer nødvendigvis på. Kingdom of Heaven er vel officielt i formatet 1,85 og her holder man saa benhårdt fast i netop ikke lade folk med 16:9 Tv faa fuld skærm. Bjælkerne skal absolut sættes på, uanset hvor smalle disse bliver. Gregorian i Burg Kreuzenstein her har man vel valgt tilgodese seere med 16:9 Tv fuldt ud.


Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 11:40
Din skærm  kan jo ikke ændre på disse to ting:

- biograffilm er ikke produceret i 16/9, men cinemascope el.lign
- tv-stationerne udnytter 16/9 på forskellig vis

Til gengæld burde du kunne se 16/9 TV-udsendelser uden problemer, hvis ellers du får signalet i ren 16/9


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 12:16

Stop lige en halv.. Det er ikke så meget spørgsmålet om, hvorfor den ikke fylder hele skærmen. Den del har jeg forstået.
Det er udelukkende forskellen i 3 udsendelser, som alle er/var annonceret som være i 16/9 format.

Som jeg har forstået det, så er det forhold vi snakker her. 16/9 format betyder, at der er 7 flere linier horisontalt i forhold til vertikale linier. (Jeg håber det er korrekt forstået?).

Når/hvis det er tilfældet, så kan de 3 udsendelser ikke være forskellige, medmindre der pilles ved antallet af vertikale linier.
Hvis alle tre udsendelser er 720x576 linier, så bør de alle tre være forholdsvis samme brede, og derfor kan/bør der ikke være forskel.

Det kan også bare være mig der har misforstået det hele her. Jeg har bare svært ved at se meningen i at annoncere 3 udsendelser som værende 16/9, og så de ser forskellige ud.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 12:37
Du har set TV 2 og Ringenes Herre via det analoge signal, og det er ikke
16:9 - det er kun via Selector at det er 16:9.

Dit tv har så sikkert trukket 4:3 billedet i bredden, og derfor er den 2.35:1
film blevet endnu mindre at se på (til gengæld har de været godt brede i
hovederne).


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 12:50

Nix, ingen synlig forskel i hovederne. Men korrekt, at jeg fik ikke testet via selectoren med Ringenes Herre. Det gjorde jeg derimod med de to andre udsendelser. Og som nævnt, så var der heller ingen synlig forskel i hoveder/kropper osv. der.

Når tv2 sender "Kongen Vender Tilbage" så skal jeg prøve at tage et billede. Det ser faktisk ret spøjst ud med det smalle billede på den store skærm
Gregorian i Burg Kreuzenstein på DK4 kan jeg også genskabe igen og tage et billede af. Tror vist allerede det er imorgen den sendes.
Kingdom of Heaven har jeg endnu ikke tjekke, hvornår den sendes igen.

Iaften vil jeg prøve at smide min originale DVD af Ringenes Herre i afspilleren og se hvad der sker ad den vej. Umiddelbart mener jeg bare ikke man kan samligne sådan direkte mellem dvd afspiller og antenne/selector signalering.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Wester
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:09
Dit problem afspejler kun det faktum, at der er totalt anerki på formaterne i øjeblikket. Jeg kan ikke se du kan gøre andet end at køre bred, og så tage formaterne som de kommer fra stationerne. Det gør jeg selv.

-------------
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers


Skrevet af: moho
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:09

16:9 formatet er i broek. 4:3 kan ogsaa skrives som 12:9, og 2,35 svarer til 21:9, som jo aldrig kan gøres til 16:9.

16:9 er hoejde/bredde forholdet 1,78, som vel at maerke er exaktly 1/3 bredere end 4:3's  1,33.

Naar de har skrevet 16:9 er det vel fordi samme forventer bjælkerne kan fjernes ved 1,85 paa tv'et.

 



Skrevet af: moho
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:11

Meget frit citeret fra the Masked Engineer, Mario Orazio. Saa er alt materiale oprindelig nødt til være 4:3, som saa kan amputeres alt efter forgodtbefrindende til 16:9



Skrevet af: moho
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:16

Her kommer noget

http://palimpsest.stanford.edu/byform/mailing-lists/amia-l/2004/08/msg00250.html - http://palimpsest.stanford.edu/byform/mailing-lists/amia-l/2 004/08/msg00250.html

Mit problem blev løst fordi samme Mario Orazio fik sat ord på mine u-udtalte tanker.

He is my God!



Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nix, ingen synlig forskel i hovederne. Men
korrekt, at jeg fik ikke testet via selectoren med Ringenes Herre. Det
gjorde jeg derimod med de to andre udsendelser. Og som nævnt, så var
der heller ingen synlig forskel i hoveder/kropper osv. der.



Ringenes Herre er i 2.35:1, og selv sendt i 16:9 vil der være bjælker for
oven og for neden.

Som nævnt, så er det ikke 16:9 via analogt - det er 4:3 - og der vil
bjælkerne, som du selv nævner, fylde 2/3 af skærmen, hvis du stækker
billedet ud til at fylde hele skærmens bredde.

Ved et "u-strukket" 4:3 billede vil du have bjælker i siderne (pillarboxing),
i f.eks. Ringenes Herre vil du have bjælker hele vejen rundt.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:29
Med et blink i øjet. Fordi en biograffilm kan vises i formatet 2,35 betyder man har benyttet et kunstgreb. Og lige hvor samme kunstgreb kommer ind i forbindelse med 16:9 formatet indenfor TV mediet skal jeg lade være op til mange andre.   


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:32
Du vrøvler - igen.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 13:46

Hmm. Altsammen kan jeg sådan set godt forstå. Det som jeg (endnu engang) har svært ved at forstå, er hvordan 3 udsendelser sendt i samme format (eller 2 hvis vi ser bort fra Ringenes Herre, da jeg aldrig fik set det på selectoren), at de så kan udarte sig forskelligt. Hvis 16/9 er højde/brede forholdsmæssigt, så bør det kun kunne lade sig gøre, hvis den ene udsendelse er bredere end den anden (oprindeligt), da det så vil skabe de størrer bjælker foroven, hvis man skal bibeholde det korrekt billede.

Som Wester er inde på, så tror jeg også at der er tale om en vist anerki eller decideret misbrug af begrebet 16/9 for tiden. Om det skyldes det er populært eller hvad det er, det skal jeg ikke kunne sige. Jeg konstatere blot, at tingene er ikke bare lige til.

Formatet 16/9 er ikke nødvendigvis 16/9 - Det må være konklutionen.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 14:15
Der er intet galt.

Den udsendelse du så på DK4 var optaget og sendt i 16:9 og fylder hele
skærmen.

Kingdom of Heaven er en film optaget i Cinemascope (2.35:1 - eller 21:9),
og selv på et 16:9 tv vil der være bjælker for oven og for neden.

16:9 er et tv-format og ikke et filmformat.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 14:45

Det ændre jo ikke ved, at udsendelserne bliver lanceret som 16:9 format, hvilket jo så ikke kan være tilfældet, hvis der stadigvæk pilles/rodes/rages i forhold til det oprindelige format, som du selv nævner kan være 21:9.

Jeg ville formode, at når et tv selskab skriver, at de sender i 16:9 format, så er det 16:9 format, når det lander på mit tv, uanset hvad det så oprindelig er lavet i. Ellers er der jo ingen grund til at annoncerer, at de sender i det format, når det alligevel er et helt andet format (synsmæssigt) hos slutbrugeren.

Jeg kan også lave et grafisk eksempel på hvad jeg mener:

Jeg skriver/siger til sig (som tv selskab): Her, jeg sender dig denne boks i X format.

+--------------+
|           ;         |
|           ;         |
+--------------+

Når den lander hos dig ser den sådan her ud:

+--------+
|           ;  |
+--------+

Så er der to muligheder:
1. Jeg sendte alligevel ikke den box ud.
2. Dit tv har lavet min box om til noget andet.

Det er faktisk sådan jeg opfatter det, når tv selskaberne skriver, at de sender en udsendelse i 16:9. Så forventer jeg pudsigt nok (vil nogen mene) at formatet er 16:9 når det lander hos mig, og jeg så selvfølgelig skal have noget udstyr der gør, at jeg kan se det i 16:9, men det er så mit eget problem.

Det som jeg læser du skriver, det er at tv selskaberne sender ud i 16:9 format, men fordi udsendelsen/filmen/whatever kan være lavet i alskens andre formater oprindeligt, så kan det se vidt forskelligt ud.
Når det er sandt, så er det også korrekt, at 16:9 ikke længere er 16:9. 16:9 er i virkeligheden bare pludseligt et udefinerbart begreb.
Det er jo i virkeligheden også den erfaring jeg fik i går/i nat, med 3 udsendelser der alle annonceres i samme format, de ser vidt forskellige ud.

Hvad kan jeg som forbruger så bruge annonceringen af 16:9 til, når tv selskaberne skriver det om en udsendelse? Absolut intet! Tag det som det kommer. Hvis en 16:9 udsendelse fylder hele min 16:9 skærm ud, så er det jo bare godt. Eller er det

Man kan selvfølgelig også sige, at jeg fik udsendelsen i 16:9 inkl. de sorte bjælker

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det ændre jo ikke ved, at udsendelserne bliver
lanceret som 16:9 format, hvilket jo så ikke kan være tilfældet, hvis der
stadigvæk pilles/rodes/rages i forhold til det oprindelige format, som du
selv nævner kan være 21:9.



Jo, for udsendelser er i anamorf 16:9 - ganske som på DVD'er, hvor film
optaget i 2.35:1 også vil have sorte bjælker.

En 1.85:1 eller 2.35:1 med sorte bjælker sendt via det analoge net er
også 4:3 uanset filmens format.

Du skal adskille udsendelsens format og filmens format - de har intet
med hinanden at gøre.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

]Jeg ville formode, at når et tv selskab skriver, at
de sender i 16:9 format, så er det 16:9 format, når det lander på mit tv,
uanset hvad det så oprindelig er lavet i. Ellers er der jo ingen grund til at
annoncerer, at de sender i det format, når det alligevel er et helt andet
format (synsmæssigt) hos slutbrugeren.



Du vil vel ikke have at de skal beskære filmen, så den fylder skærmen ud?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er faktisk sådan jeg opfatter det, når tv
selskaberne skriver, at de sender en udsendelse i 16:9. Så forventer jeg
pudsigt nok (vil nogen mene) at formatet er 16:9 når det lander hos
mig, og jeg så selvfølgelig skal have noget udstyr der gør, at jeg kan se
det i 16:9, men det er så mit eget problem.



Det er også 16:9 - de sorte bjælker er en del af billedet.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det som jeg læser du skriver, det er at tv
selskaberne sender ud i 16:9 format, men fordi udsendelsen/filmen/
whatever kan være lavet i alskens andre formater oprindeligt, så kan det
se vidt forskelligt ud.Når det er sandt, så er det også korrekt, at 16:9 ikke
længere er 16:9. 16:9 er i virkeligheden bare pludseligt et udefinerbart
begreb.



Nej, det er ikke udefinerbart. 16:9 er formatet på den udsendelse, de
sendes rent teknisk - at indholdet har bjælker i top/bund eller siderne
har ikke noget med det at gøre. TV-Avisen er også 16:9 selv om der i
mange indslag er bjælker i siderne.

Igen, en film i letterbox er også mange gange en 4:3 udsendelse.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er jo i virkeligheden også den erfaring jeg fik i
går/i nat, med 3 udsendelser der alle annonceres i samme format, de ser
vidt forskellige ud.



Den første udsendelse så du i 4:3.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvad kan jeg som forbruger så bruge
annonceringen af 16:9 til, når tv selskaberne skriver det om en
udsendelse? Absolut intet! Tag det som det kommer. Hvis en 16:9
udsendelse fylder hele min 16:9 skærm ud, så er det jo bare godt.
Eller er det



Du lyder som en, der sikkert rystede på hovedet, da DR blev sagsøgt for
at vise film i pan & scan - det er netop det du ønsker nu.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Man kan selvfølgelig også sige, at jeg fik
udsendelsen i 16:9 inkl. de sorte bjælker



Jep, du fik nemlig lov til at se hele filmen og ikke bare 50% af den


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 15:18

Ja, du har ret. Og nej jeg er bestemt ikke interesseret i at de skal beskære billedet. Men hvem er det helt præcist som har interesse i de sorte bjælker? (havde det været data kommunikation, så havde man ment det var unødigt data og smidt det væk. Heldigvis for komprimering fylder det intet ).

Og forøvrigt er tv avisen også ved at drive mig til vanvid med deres forskellige formater. Det ser tåbligt ud. Men ja, jeg ved godt det ikke kan være anderledes uden at man skal beskære det brede format (og så snakker vi ikke om, hvor bredt det brede format er i forhold til det smalle. Vi nøjes med at konstatere, at det er bredere end det er højere ).

Jeg kan godt se logikken i det nu, jeg kan bare ikke se hvad man kan bruge en annoncering af 16:9 til mere. I tilfælde af film, der vil man i 99% af tilfælde ikke få en hel "plade fuld", medmindre man skærer i det. Men det giver jo netop problemer med forståelsen af, at 16:9 kan være andet (rent syns/billedemæssigt) end 16:9.

Jeg tror bare vi skal over til at alle udsendelser/optagelser skal laves i 16:9 (eller 1366x768) Så er jeg fri af de tossede bjælker

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg kan godt se logikken i det nu, jeg kan bare
ikke se hvad man kan bruge en annoncering af 16:9 til mere. I tilfælde af
film, der vil man i 99% af tilfælde ikke få en hel "plade fuld", medmindre
man skærer i det.



En stor del af filmene er nu optaget i 1.85:1 og de sende i fuld skærm via
16:9.

Derudover får de med 16:9 oplysningen at vide, at du får den bedste
udnyttelse af opløsningen som muligt i stedet for en 4:3 film, der skal
zoomes og derved benytte væsentligt færre linjer.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg tror bare vi skal over til at alle udsendelser/
optagelser skal laves i 16:9 (eller 1366x768) Så er jeg fri af de
tossede bjælker



Film laves ikke til tv.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 15:41

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Film laves ikke til tv.

Så er det dælme på tide de begynder på det, når nu jeg har ofret en formue på et nyt tv, (som forøvrigt viser 16:9 helt anderledes end mit gamle tv).

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

(som forøvrigt viser 16:9 helt anderledes end mit
gamle tv).



Hvordan anderledes?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 16:06

På det gamle tv (CRT) der stod den nedereste linie tekst som regl ude af billedet. vi kunne kun lige se toppen af det. Det samme problem i toppen, logoet forsvandt som regl ud.
Der var ingen zoom mulighed på det tv, hverken den ene eller den anden vej.

På det nye er der ingen problemer overhovdet, nok nærmere tværtimod



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 17:31

Til dem der måske stadig ikke helt forstår 16:9 begrebet:

Når tv selskaberne skriver, at de sender en given film eller en tv-udsendelse i 16:9, skal det forstås, som at den er optimeret til at blive vist på udstyr som er 16:9 kompatibelt, som fx 16:9 tv, projektorer m.fl. Teknikken bag er, at filmen/udsendelsen bliver sendt som et 4:3 anamorfisk signal (dvs. sammenpresset billede) - et signal, som giver de rette proportioner, når det bliver vist i bredde/højde forholdet 16:9. Det at de skriver 16:9 betyder altså ikke, at billedet du ser, er i et 16:9 forhold - blot at der er tale om et anamorfisk signal til 16:9 udstyr. En '16:9' film kan derfor sagtens være i forholdet fx 1.85:1 eller 2.40:1, hvilket så vil give lidt sorte bjælker i top og bund, selv på et 16:9 bredskærms-tv - disse formater er jo bredere end 16:9 (= 1.78:1)!

Man kan mene at TV-selskaberne burde benytte en anden betegnelse, til når de sender anamorfiske signaler, men jeg forstår egentlig godt, hvorfor de har valgt at kalde det '16:9'. Folk ville nok ikke kunne forstå det, hvis de blot kalder det 'anamorfisk'. Og hvis de fx skriver at en film bliver vist i anamorphic 16:9 / 2.40:1, ville folk nok være total forvirrede. På dvd film skriver de det dog ofte.

/Tarkin



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 22:23

Det er i hvert fald vigtigt at skelne mellem analog og digital modtagelse.

Analog er nem. Her sendes alt i 4:3 format. Hvis TV stationerne skriver 16:9 mener de i virkeligheden 4:3 letterbox. Det kan folk med 16:9 TV zoome, så det minder om 16:9 modtagelse digitalt, bare med tab af opløsning. Jeg kunne godt ønske mig at TV stationerne skrev bredformat i stedet for 16:9, og brugte 16:9 vs 4:3 til de digitale signaler alene.

Digitalt. En digital udsendelse er 16:9, hvis den kan vises i det korrekte højde-bredde forhold (aspect ratio) på et 16:9 TV uden zoom/beskæring, letterboxing eller pillarboxing. Altså det billede, som modtages fra TV stationen, kan fylde hele skærmen ud (incl. de sorte striber som er en del af billedet fra TV stationen) i den korrekte aspect ratio. En 4:3 digital udsendelse skal have zoom eller pillerboxing for at blive vist i den korrekte aspect ratio på et 16:9 TV.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

På det gamle tv (CRT) der stod den nedereste linie tekst som regl ude af billedet. vi kunne kun lige se toppen af det. Det samme problem i toppen, logoet forsvandt som regl ud.
Der var ingen zoom mulighed på det tv, hverken den ene eller den anden vej.

På det nye er der ingen problemer overhovdet, nok nærmere tværtimod

Det lyder som om at du taler om 4:3 (måske analoge) udsendelser, som bliver zoomet forskelligt på dit gamle og dit nye TV?



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 22:32

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg kunne godt ønske mig at TV stationerne skrev bredformat i stedet for 16:9, og brugte 16:9 vs 4:3 til de digitale signaler alene.

Men TV-programmerne beskriver jo ikke en enkelt distributionsform

Det præcis samme program er bredformat på analog og 16:9 på digital.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-December-2006 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg kunne godt ønske mig at TV stationerne skrev bredformat i stedet for 16:9, og brugte 16:9 vs 4:3 til de digitale signaler alene.

Men TV-programmerne beskriver jo ikke en enkelt distributionsform

Det præcis samme program er bredformat på analog og 16:9 på digital.

Så kunne man skrive "Bredformat" eller  "Bredformat og 16:9 digitalt", afhængig af om den digitale udgave er 4:3 eller 16:9. Men ok, det vil muligvis forvirre seerne mere end det gavner...



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Asbjørn
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 08:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg tror bare vi skal over til at alle udsendelser/
optagelser skal laves i 16:9 (eller 1366x768) Så er jeg fri af de
tossede bjælker


 


Lige en kommentar.
Opløsningen på et 4:3 PAL-signal og et 16:9 PAL-signal er det samme -
nemlig: 720x576. (inklusive evt. sorte bjælker)

16:9 Signalet er "anamorph" altså klemt sammen så det kan være på de
720x576 pixels, og skal strækkes ud på din 16:9 modtager.

Men der er altså ikke forskel på antallet af pixels i et 4:3 og et 16:9 PAL-
signal.

Mvh
Asbjørn Måstrup Kristensen


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 09:19

Asbjørn, det ved jeg. Det ville dog være nemmere, hvis alt var lavet i 16:9 formatet og dermed passede til nok de fleste tv i dag. En opløsning på 1366x768 (eller 720) ville dog gøre det hele meget nemmere, da det dermed netop ville fylde hele skærmen (for nyere lcd og plasma).

Men som andre også er inde på, så bliver bla. film ikke rigtig lavet i disse formater. Det er jo derfor vi skal leve med de sorte bjælker.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 11:20
Hvorfor en opløsning på 1366x768?

Fremtidige HD opløsninger er 1280x720 og 1920x1080, og er dit tv
med en anden opløsning skal der skaleres op eller ned.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 11:28

Nu var det med udgangspunkt i hvad nyere tv (dog primært LCD) har af opløsning i dag. Men klart, 1920x1080 er nok det rette at gå efter, da det ser ud til at være den standard der er valgt.

Ideen var sådan set, at man laver materialet til det formål det skal fremvises på. Selvfølgelig må det i sidste ende altid skulle fremvises på tv. Det vil selvfølgelig give nogle kvalitetsmæssige problemer i biograferne. Men i bund og grund handler det om at få de samme og de optimale forhold både i og uden for hjemmet. Og så fremstille værket til det. Tingene er jo ikke ligefrem optimale, når man laver et værk i et format (fordi det skal fremvises i biografen, der trodsalt ikke er det mest foretrukne, efter min mening), og så bagefter har bøvl med at få det scaleret til tv format uden tab.

Faktisk er jeg egentlig slet ikke klar over, hvad format (opløsning) der bruges i biograferne. Hvis det passer med 1920x1080, så er problemerne jo løst. Det lyder bare næsten for nemt

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ideen var sådan set, at man laver materialet til det
formål det skal fremvises på. Selvfølgelig må det i sidste ende altid skulle
fremvises på tv. Det vil selvfølgelig give nogle kvalitetsmæssige
problemer i biograferne. Men i bund og grund handler det om at få de
samme og de optimale forhold både i og uden for hjemmet. Og så
fremstille værket til det.



Det ved gud det ikke gør!!!!

Film er lavet til biografen og sådan skal det være.

Skal musik så også laves i mono, da det på et eller andet tidspunkt ender
i en transistorradio?

Hvad er problemet med letterbox ved 2.35:1 film? Du må virkelig
have brokket dig over samme film, når du har set dem på et 4:3 tv.

Der er altså en idé bag Cinemascope, og det samme kan ikke lade sig
gøre i 16:9.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

og så bagefter har bøvl med at få det scaleret til tv
format uden tab.



Bøvl? Hvilket bøvl?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Faktisk er jeg egentlig slet ikke klar over, hvad
format (opløsning) der bruges i biograferne. Hvis det passer med
1920x1080, så er problemerne jo løst. Det lyder bare næsten for nemt



Film har ingen opløsning og digital biograf er i mindst to forskellige
opløsninger, men der betyder ikke at film er 16:9 - det er stort set
ingen.



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 12:13

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Film er lavet til biografen og sådan skal det være.

Enig. Dog ud ra den forudsætning, at man (da man alligevel eksportere film til tv efterfølgende) også kan gengive det på tv, ud fra tvéts specifikationer. Det er jo ligesom det der er hele problemet i det her, (kommer jeg til om lidt). 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Skal musik så også laves i mono, da det på et eller andet tidspunkt ender
i en transistorradio?

Hvis du mener at du efterfølgende kan lave det om til stereo, når du skal bruge det til det, så ja. Det bliver dog ret svært. 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvad er problemet med letterbox ved 2.35:1 film? Du må virkelig
have brokket dig over samme film, når du har set dem på et 4:3 tv.

Der er som sådan ikke problemer med letterbox 2.35:1 eller et hvilket som helst andet format. Der er problemer med princippet i, at når du gengiver det på tv eller et hvilket som helst andet materiale som er det foretrukne i hjemme, så udnytter det kun det foretrukne materiale ca. 1/3. DET er problemet. Om det så er formatet eller materialet de gengives på der skal/bør laves om, det er for såvidt hammerende ligegyldigt. Pointen var at det bør være ens.
Og ja, at se det på et 4:3 tv gør ikke ligefrem tingene bedre.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Der er altså en idé bag Cinemascope, og det samme kan ikke lade sig
gøre i 16:9.

Nej, det er jo årsagen til problemet.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

og så bagefter har bøvl med at få det scaleret til tv
format uden tab.



Bøvl? Hvilket bøvl?

Ja undskyld mig. Men jeg synes da det er bøvlet eller nærmere beklagligt, at en film kun udnytter 1/3 af skærmen, (på den ene led).
Men som sagt, så kan jeg godt forstå at det er nødtil at være sådan, når vi snakker gengivning af film materiale. Det skyldes jo også, at der laves og sendes værker i andre formater, hvorfor tvét skal kunne gengive det hele

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Film har ingen opløsning og digital biograf er i mindst to forskellige
opløsninger, men der betyder ikke at film er 16:9 - det er stort set
ingen.

Nu var det nærmest taget for givet, at hvis der findes et format, så findes der også en opløsning. Men jeg forstår godt hvad du mener. Og det behøver naturligvis ikke hænge sammen. Opløsningen er jo kun relevant for det materiale værket skal vises på. Ikke måden det produceres på, eller hmm jo det har det også. Men når bare det er stort nok, så kan man altid gøre det mindre.. Arrgh, ikke nemt det her

Det skal altså lige siges, at det her handlede oprindeligt om hvorfor der er forskel på et format. Det har nu udviklet sig til en debat om, hvordan det bør være, (uden hensyntagende til hvad der er muligt).

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Skal musik så også laves i
mono, da det på et eller andet tidspunkt ender i en transistorradio?


Hvis du mener at du efterfølgende kan lave det om til stereo, når du
skal bruge det til det, så ja. Det bliver dog ret svært.



Jeg kan jo heller ikke lave en 16:9 film om til 2.35:1 bagefter - du leder jo
efter laveste fællesnævner.


Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvad er problemet med
letterbox ved 2.35:1 film? Du må virkelig have brokket dig over
samme film, når du har set dem på et 4:3 tv.


Der er som sådan ikke problemer med letterbox 2.35:1 eller et hvilket
som helst andet format. Der er problemer med princippet i, at når du
gengiver det på tv eller et hvilket som helst andet materiale som er det
foretrukne i hjemme, så udnytter det kun det foretrukne materiale ca.
1/3. DET er problemet.



2.35:1 udfylder over halvdelen i højden - det er 2.35:1 på 4:3 der kun
fylder 1/3.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Pointen var at det bør være ens.



Jeg foretrækker nu at se filmen som den er tiltænkt - ikke tilpasset et
sekundært medie som tv.

Måske du også brokker dig over at 1.85:1 film ikke fylder hele lærredets
bredde i biografen?

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja undskyld mig. Men jeg synes da det er bøvlet
eller nærmere beklagligt, at en film kun udnytter 1/3 af skærmen, (på den
ene led).



Det med 1/3 passer som nævnt ikke (det var fordi du så en 2.35:1 film i
4:3 letterbox strukket ud på dit 16:9 tv), og igen:

Hvad er problemet med lidt sorte kanter, hvis det betyder at du rent
faktisk ser hele filmen?

Bliver dine pixels kede af kun at vise sort?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:05

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Jeg kan jo heller ikke lave en 16:9 film om til 2.35:1 bagefter - du leder jo
efter laveste fællesnævner.

Nope, derfor bør man måske droppe 16:9 og få sig et 2.35:1 istedet

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg foretrækker nu at se filmen som den er tiltænkt - ikke tilpasset et
sekundært medie som tv.

Det kommer vel an på hvad dit foretrukne valg er. Selvfølgelig er vi helt enige i, at film ses bedst i biografen. Men jeg vil tro at du garanteret bruger flere timer foran tvét end du bruger foran lærredet i biografen. Så hvorfor ikke gå efter en løsning, der opfylder specifikationerne for dine ønsker overført til der hvor du bruger mest tid. 

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Måske du også brokker dig over at 1.85:1 film ikke fylder hele lærredets
bredde i biografen?

Jeg skal erkende, at formaterne i den omtale er jeg meget lidt bekendt med. Men for hvergang et værk ikke udfylder hele lærredts/tvét potientiale, så begynder tankerne  


Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Det med 1/3 passer som nævnt ikke (det var fordi du så en 2.35:1 film i
4:3 letterbox strukket ud på dit 16:9 tv), og igen: [QUOTE]

Ja, det var jo så det jeg ikke fik testet. Men gør det ved De To Tårne. Du har sandsynligvis ret. Stadigvæk er halvdelen af skærmen også meget.

[QUOTE=lunddal]Hvad er problemet med lidt sorte kanter, hvis det betyder at du rent
faktisk ser hele filmen?

Jeg er ret sikker på, at mit tv garanteret nyder de sorte kanter temmelig meget. Så skal den ikke slide så meget i det. Men det er nu engang mig der har måtte betale for de sorte kanter, og ikke skærmen 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:20

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg er ret sikker på, at mit tv garanteret nyder de sorte kanter temmelig meget. Så skal den ikke slide så meget i det. Men det er nu engang mig der har måtte betale for de sorte kanter, og ikke skærmen 

Hvis du havde købt et plasma eller CRT, kunne man tale om mindre slid, når et område af skærmen viser sort. Men det argument gælder ikke LCD. Der er det samme blus på din baggrundbelysning hele tiden...



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Jeg foretrækker nu at se filmen som den er tiltænkt - ikke tilpasset et
sekundært medie som tv.

Det kommer vel an på hvad dit foretrukne valg er. Selvfølgelig er vi helt enige i, at film ses bedst i biografen. Men jeg vil tro at du garanteret bruger flere timer foran tvét end du bruger foran lærredet i biografen. Så hvorfor ikke gå efter en løsning, der opfylder specifikationerne for dine ønsker overført til der hvor du bruger mest tid. 

Film i dag er typisk enten 1.85:1 eller 2.35:1, afhængig af instruktørens valg. Du kan af gode grunde ikke lave et TV, som kan klare begge formater. Man kunne lave en hjemme-bio projektor med anamorphic linse. Jeg mener at det produkt findes, men det er så i det absolutte high-end segment.

Vi er desværre allerede begyndt at se 2.35:1 film, som i DVD udgaven bliver croppet til 1.85:1 eller 16:9. Altså fuldstændig ligesom Pan&Scan i gamle dage, blot beskæring til 16:9 i stedet for 4:3. Et eksempel er Lord of War i R1 DVD udgaven. Denne DVD udgave blev dog heldigvis erstattet af en OAR udgave.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:32

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Asbjørn, det ved jeg. Det ville dog være nemmere, hvis alt var lavet i 16:9 formatet og dermed passede til nok de fleste tv i dag. En opløsning på 1366x768 (eller 720) ville dog gøre det hele meget nemmere, da det dermed netop ville fylde hele skærmen (for nyere lcd og plasma).

720x576 med 16:9 flag passer til et widesceeen TV (4:3 apparater udgør stadig et flertal, så jeg vil ikke bruge din formulering). Dine pixels er ikke kvadratiske, men formatet passer i den forstand at TV billedet fylder hele skærmen uden zoom/cropping eller pillerboxing.

Hvis du vil have 16:9 med kvadratiske pixels, må du vente på HDTV... DVD og SD-DVB har valgt en (efter min mening) ganske smart mellemløsning, hvor både 4:3 og 16:9 kan understøttes. Husk at disse standarder blev udarbejdet for mere end 10 år siden, så 16:9 flaget var i høj grad en fremtidssikring (dengang).



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis du havde købt et plasma eller CRT, kunne man tale om mindre slid, når et område af skærmen viser sort. Men det argument gælder ikke LCD. Der er det samme blus på din baggrundbelysning hele tiden...

Hmm, er du sikker på det? i såfald forstår jeg ikke "strømbespare funktionen) i mit Samsung M71.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvis du havde købt et plasma eller CRT, kunne man tale om mindre slid, når et område af skærmen viser sort. Men det argument gælder ikke LCD. Der er det samme blus på din baggrundbelysning hele tiden...

Hmm, er du sikker på det? i såfald forstår jeg ikke "strømbespare funktionen) i mit Samsung M71.

Nu har jeg kun LCD til min computer, men... er strømspare funktionen ikke et spørgmål om at regulere lysstyrken på backlight generelt? (f.eks. om aftenen, hvor du ikke har brug for samme lysstyrke om dagen). Normalt sidder der et par lysstofrør bag LCD panelet. Hver pixel består af en R, G og B subpixel, og billedet skabes ved at lukke lys ud gennem de tre subpixels (grundfarver) i tilpas afmålte mængder. Det forklarer også hvorfor du generelt ikke kan skabe "CRT sort" (i et mørkt rum) med et LCD TV. Der vil næsten altid være lidt backlight bleeding, specielt i hjørnerne.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 13:56

Jo, men når du ændre lysstyrken (uanset om det er generelt eller for enkelte pixels), så ændre du jo også den mængde energi der bruges, og derved må da det slide mindre på de pixels der "lyser" sort/mørkere end dem der "lyser" lysere.

Ellers har jeg da totalt misforstået

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jo, men når du ændre lysstyrken (uanset om det er generelt eller for enkelte pixels), så ændre du jo også den mængde energi der bruges, og derved må da det slide mindre på de pixels der "lyser" sort/mørkere end dem der "lyser" lysere.

Ellers har jeg da totalt misforstået

Lys eller mørk på LCD er et spørgsmål om hvor meget lys der lukkes ud af LCD panelet (pixels), ikke hvor meget lys der genereres bag dine pixels. Det er i øvrigt grunden til at et LCD TV har et relativt konstant strømforbrug, mens strømforbruget på plasma og CRT varierer med billedets karakter.



-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-December-2006 kl. 14:36

Og så begynder meningen med den strømbesparende funktion jo at halte på M71

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: moho
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 15:54

Lunddal

Den var bare god, om pixel er kede af bare vise sort.   

Til gengæld kan jeg ikke se nogen bliver for fordelte ved formatet 1,85 omsættes til 1,78.

TV 2 stationer som siger samme ikke kan gøres, dette passer ikke. I virkeligheden er alting i 4:3. Og det er et saadant materiale der altid kan omsættes til samtlige andre formater.

Problemet er mere den dag 21:9  Skærmene kommer på markedet, fordi disse er totalt uafhængige om nogen sender heri.



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-December-2006 kl. 17:06

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

TV 2 stationer som siger samme ikke kan gøres, dette passer ikke. I virkeligheden er alting i 4:3. Og det er et saadant materiale der altid kan omsættes til samtlige andre formater.

Det er nu noget vrøvl. Alting er ikke i 4:3.

Du tænker muligvis på at almindelig digital TV (og DVD) altid er 720x576 pixels ved PAL, og et flag afgør om det vises som 4:3 eller 16:9.

Men hvis billedet er "kodet" som 16:9 (anamorf) så er det 16:9 og aldrig 4:3

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk



Print side | Luk vindue