Print side | Luk vindue

Hvad er den nemmeste løsning?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=1860
Udskrevet den: 28-Marts-2024 kl. 09:15


Emne: Hvad er den nemmeste løsning?
Skrevet af: SofiaO
Emne: Hvad er den nemmeste løsning?
Skrevet den: 15-September-2004 kl. 16:06

Hej eksperter

Hvis du skulle skifte alt dit TV/Hifi/osv i dag, hvad ville du så vælge? Jeg skal hjælpe mine forældre med tv og lyd til den nye lejlighed. Det skal siges at mine forældre er ca. 60 årigt ægtepar og hverken er super teknik-kyndige eller helt håbløse.  

 

Ok – der er 5 rum m. media: opholdsstue, spisestue, køkken, kontor og sovevær. Der er følgende ønsker:

Opholdsstue:                   TV (fladskærm ca. 30” så den kan stå i reol)

CD afspilning

evt. LP afspilning

DVD og optagelse afspilning

evt. VHS eller afløsning herfor

Radio (gerne DAB eller internet radio)

HD optagelse (så man kan pause live TV)

God lyd (evt. sourrond sound)

Spisestue:                      TV (der står et B&O TV, muligvis ca. 20” fladt i stedet)

Evt. lyd fra stue1 (til middage o.lign.)

Køkken:                           TV (fladskærm 15-17” elegant på væggen)

Radio (gerne DAB eller internet radio)

Evt. lyd fra stue1

Kontor:                             PC (bærbar står der allerede)

Wireless Basestation (står der allerede)

Evt. lyd fra stue1

Soveværelse:                   TV

DVD

evt. VHS eller afløsning herfor

Spørgsmål:     Hvordan løses dette når løsningen både skal være

·         smartest muligt

·         så diskret som muligt

·         færrest muligt enheder

·         simpel betjening

·         rimeligt fremtidssikret

·         ikke billigt junk og ikke alt for dyr

Flere spørgsmål:

·         Er det værd at kopiere alle CD (250) over på HD – er det ikke for svært at finde den rigtige på den lille skærm? Omvendt ville det være fint at kunne fjerne dem fra reolen.

·         Er det værd at læse VHS bånd over til HD eller bør man have en VHS (evt. kombineret med DVD)?

·         Er det nu, at man skal integrere pc og TV/DVD eller bør man vente lidt endnu?

Nuværende opstilling:

Stue1: B&O TV, VHS, DVD, stereo anlæg: Tuner/forstærker, CD, Kassette, Pladespiller, 2 højttalere

Stue2: B&O TV

Køkken: Sony miniænlæg

Kontor: PC, WiFi Internet,  Gammel stereo anlæg: Tuner/forstærker, Kassette.

Soveværelse: TV, VHS, DVD

 

Sikke en masse - jeg håber, at der er nogle af jer der har gidet læse det hele igennem og lyst til at give mig et godt råd.  Jeg går ud fra at hvis jeg spørger om det samme i Fona eller lign. så får jeg bare deres slagtilbud for denne uge.




Svar:
Skrevet af: resurrection
Skrevet den: 15-September-2004 kl. 20:34

Mht. til fladskærms-tv er det idag kun pengepungen der sætter grænser. De fåes i forskellige kvaliteter og størrelser, så tag dine forældre med ned til den nærmeste radio-tv forhandler...så kan de selv vælge den skærm de synes passer bedst til resten af stuen.

Du kan vælge at købe en HD-DVD recorder og også bruge den som cd-afspiller. Så begrænser du "maskin-parken" og slipper altså for, både at have en VHS-optager og en cd-afspiller stående.

Bose laver nogle medie-centre - med surround - , som både kan bruges som radio, cd og dvd-afspiller. De kommer i forskellige størrelser/priser og har nogle diskrete små højtalere med en overraskende god lys. Du kan også koble flere sæt højtalere til, så de kan bruges i køkkenet m.v. Til gengæld har du ingen optagemulighed og skal derfor have en VHS/DVD/HD-DVD recorder ved siden af. Om der er mulighed for internet-radio i Bose ved jeg ikke.

Hvis dine forældre evt. får fræset højtalerkablerne ind i væggen eller vælger flat-wire, så slipper de for at se på alle disse kabler. Det kan godt døre lidt "ondt" i øjnene at skulle se på kabler som er sømmet fast til panelerne eller som ligger i kabel-kasser.

Personligt ville jeg ikke vælge at overspille alle mine cd'ere til HD - men jeg ville bestemt overspille mine VHS-bånd til DVD. Det fylder meget mindre og er meget lettere at finde en optagelse...og altså slippe for at skulle spole frem og tilbage.

Håber du kan bruge ovenstående til noget....ellers må du bare skrive igen  

/Martin



-------------
We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 18-September-2004 kl. 12:32

Man kan få surround sæt, der ikke bruger kabler - altså trådløse højtalere. Men hvad mærke o.s.v. ved jeg ikke.

Du snakker om at overspille alle CD til HDD - Gad vide om du mener DVD - Fordi man kan ikke overspille musik-CD'er til en DVD-optager med HDD. Til gengæld har Sony lavet en musik-harddisk optager, hvor man kunne gøre det.

Man begynder vistnok også så småt at kunne få musikanlæg med indbygget harddisk og med netradio. Men dette er vist endnu på babystadiet.

Et anlæg med netradio, som jeg har kigget lidt på er Sony Net MD MiniDisc Micro System, CMT-M373NT.



-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Farum
Skrevet den: 18-September-2004 kl. 15:52

B&O har da i nogen tid haft en "radio" med harddisk med plads til 4x99 CD`ere.Og den fungerer glimrende.

Mvh/Jørn



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 18-September-2004 kl. 19:07
Hold da op! Det vidste jeg ikke, hvad hedder den B&O radio med harddisk?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 18-September-2004 kl. 19:20

 

BeoSound 3200

Ganske smart, men den gemmer desværre musikken i mp3 format.

http://www.bang-olufsen.com/sw599.asp - http://www.bang-olufsen.com/sw599.asp

 



Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 18-September-2004 kl. 20:23

BeoSound 3200 optager i 196 Kbps og den optager i MP3. HDD er på 40 GB - har været på markedet siden marts 2003.

Men filformater har ikke den store betydning da de numre som bliver spillet overpå HDD'en bliver krypteret (for at sikre copyright m.m. og undgå kopiering).

Brugen af HDD er ydert begrænset - Kopiering af CD'er over på HDD. Ikke noget med f.eks. at optage et radioprogram eller optage fra andre kilder. Så hvad det angår får man mere ud af at købe et Beosound 3000 og BeolinkPC2 så man kan afspille div. MP3, internet radio m.m. via Beosound



Skrevet af: Farum
Skrevet den: 19-September-2004 kl. 15:28

Ja-ja, men jeg var så heldig at få anlægget foræret af min søn - og har altid levet efter princippet "don`t look a gift horse in the mouth !"

Mvh/Jørn



Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 19-September-2004 kl. 18:07

 

Nej jeg ville helt sikkert ikke, takke nej, til en så fin gave.

Jeg mente blot, at intet anlæg er bedre end det svageste led. Som her er mp3 formatet. En CD'er vil yde anlægget mere retfærdighed, og HDD'en er jo fin som jukebox, til festlige lejligheder.

Har altid selv været glad for B&O, men synes måske lidt, at de har mistet jordforbindelsen, sådan rent prismæssigt.

 



Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 19-September-2004 kl. 19:08

 

Undskyld SofiaO, vi er vist kommet lidt langt væk fra dit spørgsmål.

Som du selv skriver "sikke en masse". Da smag og behag, heldigvis er noget individuelt, vil du nok kunne få, lige så mange forskellige svar, som indlæg.

Da jeg kan se at dine forældre ikke er ukendt med B&O, ville det jo være fristende, at foreslå, en integreret B&O løsning. Vel vidende at vi her er i den absolut dyre ende.

Det kan vel ikke vare længe inden B&O kommer med en DVD HDD Recorder.

Det var den lette og dyre løsning. Ellers er der jo muligheden for, at lade sig friste i diverse forretninger, og derefter gå hjem og tjekke prisen på nettet. Her er næsten altid gode penge at spare.

Jeg kan jo se at du har lavet et stort forarbejde, og tænkt mange tanker. Så jeg er lidt ked af, at jeg ikke lige har en perfekt løsning.

Men jeg er sikker på at dine forældre, ender med at få en super lejlighed, med alt det nye inden for lyd og billed.

 



Skrevet af: kim.t
Skrevet den: 19-September-2004 kl. 20:34

Det kommer nok til at vare lang tid inden B&O komme med en DVD-HDD optager - læs aldrig !

Der en en stand-alone HDD på vej HDR1, men efter som at de forlanger 8995,- for deres forældede DVD afspiller så tør jeg ikke tænke på /gætte hvad de vil have for en 80 GB HD.

B&O afventer generelt med at introducere nye teknologier ind til de har fundet fodfæste, og det har DVD formatet ikke endnu - lså på optager siden. Slaget er stadig igang, og der er nyere - ikke kompatible formater på vej. Derfor tviler jeg på at der nogen siden kommer en DVD optager.

Jeg kan kun give Rapideye ret i at B&O's prispolitik har tabt jordforbindelsen. De satser efter min mening på det forkerte kundesegment. Men de har åbenbart set lyset i af deres kr. 150.000 plasma går som varmt brød !

Jeg er steget af. Det nyeste B&O udstyr jeg har stående er fra '96, og jeg NÆGTER at give kr. 8.995,- for en DVD afspiller når man kan købe en til 299,-



Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 19-September-2004 kl. 22:35

 

Nu har B&O jo før brugt, at købe sig til produkter hos andre firmaer, for så at pakke det ind i deres eget design.

Men som kim.t skriver, så er man ude over alle problemer, med de forskellige DVD formater, ved kun at lancere en HDD optager.

Angående deres 150.000 Kr. plasma TV, som bygger på en Panasonic skærm. Så skulle man tro, at det er svært, at overbevise kunderne om, at betale over 100.000 Kr. mere for at få B&O teknologi.

Jeg fandt en artikel, som filosoferer over det samme, men da det ikke er tilladt at citere fra den pågældende PDF fil, er her et link:

http://www.geocities.com/denmarkadventure/Denmark_Journal/021202.PDF - http://www.geocities.com/denmarkadventure/Denmark_Journal/02 1202.PDF

 



Skrevet af: SofiaO
Skrevet den: 20-September-2004 kl. 16:33

Tak for alle jeres gode råd.

Udfra jeres råd, lidt kikken rundt i forretninger og hvad I skriver i de øvrige fora om alle de smarte DVD/RW/HD osv. så er min foreløbige konklussion:

* ikke mere B&O fordi - 1. de er ikke teknologisk smarte nok 2. de er for dyre 3. deres brugervenlighed er og har altid været elendig

* droppet surround sound - 1. mine forældre ikke ser så mange film 2. de mange højttalere ikke pynter 3. det ikke er muligt at få lyd i flere rum

* ingen integration i denne omgang mellem pc og hifi/tv - da der ikke syntes at være én rigtig smart løsning, som mine forældre vil kunne finde ud af - dog muligvis en switch ved pc med en meget lang ledning til LCD TV og et tastatur i stuen - måske

Alt i alt bliver det så en noget nedgearet version a la

Stue:

* 32" JVC LCD TV eller 42" plasma (hvad er bedst?)

* Sony HX1000 eller JVC DR-MH30 (VHS ryger så over på DVD - og der kan optages mange timers TV ad gange)

* Sunwave SRC-3000 programerbar fjernbetjening (til at lette brugervenligheden for forældrene)

* den gamle forstærker JVC forstærker, de gamle højttalere (4 stk hhv. i stue og spisestue), den gamle JVC CD, den gamle LP ...det er jo omsonst at købe en ny ligeså stor (og grim) forstærker, der ikke giver noget nyt stuen størrelse taget i betragtning.

Køkken:

* Amitech 17 TFT TV (eller er det godt?)

* det "gamle" Sony stereo anlæg

I øvrigt bliver det lige som nu: Stue2: B&O TV, Køkken: Sony miniænlæg, Kontor: PC, WiFi Internet,  (Gammel stereo anlæg: Tuner/forstærker, Kassette.), Soveværelse: TV, VHS, DVD

Jeg må indrømme, at jeg er skuffet over at der ikke findes én smart løsning, der ligesom kan det hele og er smart gennemtænkt. Som jeg har opfattet det mangler alle leverandørerne enten lidt af det ene eller lidt af det andet. Jeg har sågar ringet til nogle af leverandørerne (JVC, Philips, Amitech, Sony), der faktisk heller ikke kan overskue sammensætningen af deres egne produkter til en helhed eller bare neddrosler manglerne som noget "man alligevel ikke behøver". Hrmm!

Det er så bare ret kedeligt at mine forældre skal leve med alle de store metalkasser på display i stuen - men jeg dog fået dem til at skære ned på bogsamlingen så der kommer lidt luft i stue alligevel ...underligt fænomen bortset fra det!: udstille sine gamle bøger som en slags "se hvor meget jeg har læst"

Et enkelt spørgsmål mere: Ved I hvor mange timer man kan optage i træk på sådan en HD? Min far er jo vant til at optage 8 timer i træk på LongPlay på VHS'en og vil betragte det som idioti at købe nyt teknologi, der kan mindre.

I øvrigt drøn ærgeligt, at de der programoversigt funktioner ikke virker i Danmark  - Kan man det på en anden måde?



Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 20-September-2004 kl. 18:34

 

Angående plasma/LCD TV.

Så har de hver især deres fordele og ulemper.

Plasma:

Fordele:

Stor kontrast og lysstyrke, hurtig responstid (ingen haler efter genstande i bevægelse), produceres (endnu) i større skærm størrelser.

Ulemper:

Indbrænding, kortere levetid ca. 30.000 timer til lysstyrken er halveret, stort strømforbrug 300-400W.

LCD:

Fordele:

Lang levetid ca. 100.000 timer.

Ulemper:

Køb kun de nyeste skærme med kort responstid, dårlig kontrast (det sorte bliver ikke rigtigt sort).

Dette er kun et lille uddrag, af fordele ug ulemper.

Her er et link, hvor du kan læse mere om plasma/LCD TV:

http://hjemmekino.no/guide/tvguide.asp - http://hjemmekino.no/guide/tvguide.asp

Personligt synes jeg at et godt plasma TV (Pioneer, Panasonic) har et mere naturligt billede.

Udviklingen indenfor LCD skærme går hurtigt, og bliver nok fremtidens TV.

 

 



Skrevet af: SofiaO
Skrevet den: 20-September-2004 kl. 23:55

Tak rapideye!

30.000 timer er alligevel 20 år med 4 timers tv om dagen (hvilket jeg nu heller ikke tror de ser  ).

Har plasma TV VGA indgang - altså det der stik man bruger til en almindelig pc skærm? Eller spurgt på en anden måde: kan jeg umiddelbart plugge pc'en ind i plasmaen som man kan på LCD?

Hvordan måler man responstid? Hvad skal jeg kikke efter?

Skal jeg forstå det sådan, at du syntes det er for tidligt at købe et LCD? De ikke er udviklet nok? Hvad med f.eks. Philips 32PF9986/12 eller 32PF9956/12 ?



Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 21-September-2004 kl. 11:10

 

Ja levetiden, skulle være lang nok til de fleste. Når skærmen er "brændt ud", så har den sikkert længe været forældet.

Der kan dog ske det, at der kommer pixel fejl, dvs. at billedpunkterne, som styres enkeltvis på disse skærme, kan blive defekte. De kan så forblive konstant slukkede, eller tændte. Det sidste er det værste. Så længe de er få, og jævnt fordelt ud over hele skærmen, er det ikke det store problem, men skulle det ske det at de samler sig, et bestemt sted på skærmen, kan det ses. Dette gælder både plasma og LCD skærme.

Responstiden er den tid det tager, for et billedpunkt tænder til det slukkes. På en skærm med lang responstid, bliver en bold i bevægelse, nærmest oval, idet at billedpunkterne ikke når at slukke hurtigt nok. Det kan også give skyggevirkninger ved bevægelse i billedet. Jeg mener at de bedste skærme, nu er kommet ned på ca. 16 mS, og du skal nok ikke købe en LCD skærm med en højere værdi end dette.

Nu ved jeg ikke hvor du bor i landet, men find en forretning med et stort udvalg af de forskellige typer skærme, så det er muligt at sammenligne. Fona på Strøget i KBH, kunne være et godt valg.

Nogle finder LCD skærmene lidt "hårde" i billedet, som kan trætte øjnene, og plasma lidt mere "bløde" og behagelige i billedet. Det der minder mest om billedrørs TV, er nok plasma.

Personligt foretrækker jeg plasma skærmene.

Begge typer skærme har VGA indgang, så det er ikke noget problem at få et stort PC billede.

 



Skrevet af: SofiaO
Skrevet den: 22-September-2004 kl. 00:18

Jeg bor i København. Kender du andre gode steder at købe hifi/TV?

Er Hifi-Klubben et dårligt sted at købe Plasma/LCD? Jeg mener de har meget forstand på lyd, men gælder det også TV?

 



Skrevet af: Rapideye
Skrevet den: 22-September-2004 kl. 10:32

 

Jeg har ikke selv handlet i HiFi-Klubben. Deres udvalg indenfor TV, er lidt begrænset. De forhandler typisk nogle mærker, som man ikke ser alle andre steder. De har, eller har haft, forhandlingen af LOEWE, men deres fladskærme ligger prismæssigt på højde med B&O.

Ellers kan du jo tage en tur her til Odense, når KT-Radio afholder deres årlige HiFi messe. Afholdes normalt i en weekend omkring efterårsferien. Her plejer næsten alt det nye, indenfor billed og lyd, at være med. Der er repræsentanter for de forskellige mærker, og man kan være heldig, at gøre en god handel.

 



Skrevet af: resurrection
Skrevet den: 22-September-2004 kl. 13:57

Hej Sofia.

Du kan evt. prøve Speakers Corner tæt ved Rådhuspladsen eller Expert ude i Field's. Find hvad du skal bruge og få et tilbud fra en forhandler, så du har en idé om, hvad det KAN koste. Derefter går du til flere andre forhandlere og får tilbud fra dem - når de giver dig et tilbud kan du jo sammenligne og forhandle. De fleste forhandlere kan sagtens slå en pæn sjat af den vejledende udsalgspris.

/Martin



-------------
We've won it 5 times! - '77 '78 '81 '84 '05
Join the Rafalution!


Skrevet af: Jakobfc
Skrevet den: 22-September-2004 kl. 18:57

der er også Sonys conceptbutik i Hellerup.

 




Print side | Luk vindue