Print side | Luk vindue

DTT-modtager

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=19803
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 15:46


Emne: DTT-modtager
Skrevet af: T-teknik
Emne: DTT-modtager
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 09:21
Er der nogle af brugerne, som er bekendt med om hvis man anvender en DTT-modtager, så får den fulde undertekst med ved optagelse af 16:9 på TV2?

Og er det rigtigt, at hvis jeg i forvejen er fuldt belagt med t-stik til både tv og radio via min modtagerboks, at jeg så ikke umiddelbart kan gøre brug af en DTT-modtager?



Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 18:53

[QUOTE=T-teknik]Er der nogle af brugerne, som er bekendt med om hvis man anvender en DTT-modtager, så får den fulde undertekst med ved optagelse af 16:9 på TV2?

Og er det rigtigt, at hvis jeg i forvejen er fuldt belagt med t-stik til både tv og radio via min modtagerboks, at jeg så ikke umiddelbart kan gøre brug af en DTT-modtager?
[/QUOTE]

 Hvis den understøtter DVB Tekst, så ja.

 Du kan vel få plads til at den kan få et signal fra din UHF antenne. 



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

[QUOTE=T-teknik]Er der nogle af brugerne, som er bekendt med om hvis man anvender en DTT-modtager, så får den fulde undertekst med ved optagelse af 16:9 på TV2? Og er det rigtigt, at hvis jeg i forvejen er fuldt belagt med t-stik til både tv og radio via min modtagerboks, at jeg så ikke umiddelbart kan gøre brug af en DTT-modtager?[/QUOTE]


 Hvis den understøtter DVB Tekst, så ja.


 Du kan vel få plads til at den kan få et signal fra din UHF antenne. 



Jeg fik ikke præciseret, at jeg får signalet fra en selvstændig antenneforening - er dit svar så stadig det samme?


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 22:30

 

 Når du får signal fra en kabeludbyer, så kan du ikke anvende en DTT modtager, medmindre, at udbyderen leverer DR og TV2 signalerne i DVB-T format, eller om de anvender DVB-C. Du må undersøge hvilket system der anvendes.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 


 Når du får signal fra en kabeludbyer, så kan du ikke anvende en DTT modtager, medmindre, at udbyderen leverer DR og TV2 signalerne i DVB-T format, eller om de anvender DVB-C. Du må undersøge hvilket system der anvendes.




- Når jeg har oprettet mit indlæg, er det fordi der har været enkelte tvivlsspørgsmål, som jeg så gerne vil have besvaret fra brugerne i det her forum.
Og så har jeg set den DTT modtager markedsført rundt omkring, uden at jeg har den egentlige kendskab til anvendelsen.

Bl.a. ved jeg at antenneforeningen markedsfører den med at den kan tage digitale radiokanaler.

Og ja, den bruges til DR 1, DR 2 og TV2 via deres markedføring.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 22:59

 

 Den kan godt modtage Digitale radioprogrammer, det bruges bare ikke i DK. Der udsendes kun TV på DTT nettet. Det er kun de mindre kabeludbydere der leverer DR og TV2 i DVB-T format. Normalt er det DVB-C som anvendes.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 


 Den kan godt modtage Digitale radioprogrammer, det bruges bare ikke i DK. Der udsendes kun TV på DTT nettet. Det er kun de mindre kabeludbydere der leverer DR og TV2 i DVB-T format. Normalt er det DVB-C som anvendes.



Tak for svaret.

Det er så spørgsmålet om det kan betale sig at købe en DTT modtager?
Jeg ved det er ret begrænset hvad den kan tilbyde - både fra antenneforeningen - og bl.a. hvad du nævner.

Mit problem er manglende optagelse af undertekster i 16:9 format via TV2. - Men om det er grund nok til at købe en DTT modtager ud fra det jeg ved nu - og ud fra det du nævner - ved jeg ikke.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 23:13

 

 Lige nu modtager du vel Analogt, så vil du ikke kunne modtage TV2 i 16:9, men der vil være tekst på, 16:9 kan kun modtages digitalt.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 23-Januar-2007 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Mit problem er manglende optagelse af undertekster i 16:9 format via TV2. - Men om det er grund nok til at købe en DTT modtager ud fra det jeg ved nu - og ud fra det du nævner - ved jeg ikke.


Siger du dermed, at du med dit nuværendesetup optager TV2 i 16:9 format, og ikke får underteksterne med?

Medmindre du allerede modtager digitalt, kan du da ikke optage i ægte 16:9.
Og modtager du ikke digitalt, kan jeg ikke se hvordan underteksterne skulle kunne forsvinde.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 24-Januar-2007 kl. 10:53
Til de sidste nævnte indlæg, kan jeg sige at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - selvom det er Analogt. - Jeg har heller ikke problemer med at optage billed og den fulde tekst.

Derimod selvom mit DR 2 ser ud til at være i 16:9, så ved optagelse og senere afspilning så er det i letterboks.

Siden min antenneforening gik over til ny udsendelse af TV2 - og at tilbyde DTT-modtagelse - så har udsendelsesmæssigt og optagelse af 16:9 på TV2, været med den manglende nederste del af teksten.
Det kan jeg så forstå at hvis jeg anskaffer mig en DTT-modtager, vil jeg få den fulde tekst med ved optagelse af TV2s 16:9 udsendelser.

Ved tidligere henvendelse til TV2, har jeg fået at vide, at TV2 sender det rigtige format - og at DR bare formindsker teksten.

Men det lyder lidt mærkeligt. - For mig at se er det ægte 16:9 format som DR sender.

Men jeg hører stadig fra andre om evt. løsning af optagelse af hele teksten på 16:9 udsendelser på TV2.


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 24-Januar-2007 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til de sidste nævnte indlæg, kan jeg sige at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - selvom det er Analogt. - Jeg har heller ikke problemer med at optage billed og den fulde tekst.



Dvs, hvis du optager det og afspiller det på et 4:3 tv, så fylder billedet hele skærmen, og folk er "lange"?

Ja undskyld, jeg tvivler, men det gør jeg altså.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 24-Januar-2007 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til de sidste nævnte indlæg, kan jeg sige at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - selvom det er Analogt. - Jeg har heller ikke problemer med at optage billed og den fulde tekst.

Dvs, hvis du optager det og afspiller det på et 4:3 tv, så fylder billedet hele skærmen, og folk er "lange"?Ja undskyld, jeg tvivler, men det gør jeg altså. Mvh Michael


Ja undskyld, fejlen er på min side.
Jeg har ikke gjort nok opmærksom på at jeg har et næsten tre år gammel widescreen/bredformat billedrørstv, om du vil.

- Men ellers er alt som jeg tidligere har nævnt.


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 24-Januar-2007 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til de sidste nævnte indlæg, kan jeg sige at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - selvom det er Analogt. - Jeg har heller ikke problemer med at optage billed og den fulde tekst.

Dvs, hvis du optager det og afspiller det på et 4:3 tv, så fylder billedet hele skærmen, og folk er "lange"?Ja undskyld, jeg tvivler, men det gør jeg altså. Mvh Michael


Ja undskyld, fejlen er på min side.
Jeg har ikke gjort nok opmærksom på at jeg har et næsten tre år gammel widescreen/bredformat billedrørstv, om du vil.

- Men ellers er alt som jeg tidligere har nævnt.


Nu er det jo ikke tv'et der afgør om man kan modtage et ægte 16:9 signal eller ej.
Min forespørgsel med at teste på et 4:3 tv var mere for at få af- eller bekræftet om der var tale om ægte 16:9.

Jeg synes mest af alt det lyder som om du modtager et letterboxed signal, men hvor logo er sænket og undertekter hævet (noget TV2 først er begyndt at praktisere for nyligt, kan fx ses på 24 Timer), og du så har valgt en zoom funktion på tv'et (eller "auto", så tv'et selv gør det).
Dette er ikke ægte 16:9, men man kan zoome sig ud af de sorte bjælker.

Et par enkelte svenske eller norske kanaler praktiserer at sende i ægte 16:9 via analog (ligesom TV3/3+ for nyligt er begyndt på det ved enkelte film/fodbldkampe), og det vil på 4:3 tv resultere i at billedet strækkes i højden, og fylder hele skærmen, og at man med en omskifterknap kan få tv'et til at indsætte sorte bjælker, så formatet bliver rigtigt.
Dermed bruges den fulde opløsning til selve billedet, og det er tv'et der indsætter bjælkerne.
Ved letterbox bruges noget af opløsningen til at generere de sorte bjælker.

Min påstand er altså fortsat, at du ikke modtager ægte 16:9, og de manglende undertekster muligvis skyldes en zoomfunktion på tv'et, der "kapper" dem væk.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 24-Januar-2007 kl. 14:50

Jeg kan fuldt bekræfte, at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - Idet jeg foruden har mulighed for at modtage DR 1 i en traditionel omskiftelig udgave, så modtager jeg DR 1 i den digitale udgave, som jeg ser og optager fra i ægte 16:9
Jeg har fået at vide af min antenneforening, at den digitale udgave sendes direkte fra DR via TDC.

Hvorfor det så ikke er gældende for DR 2, ved jeg ikke.

Samt for slet ikke at nævne den lidt komprimerede udgave af TV2 med manglende tekster ved 16:9

- I øvrigt må stadig andre brugere melde sig med erfaringer og kendskab til DTT-modtagelse.


Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til de sidste nævnte indlæg, kan jeg sige at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - selvom det er Analogt. -


Nix, det gør du altså IKKE
Der mangler faktisk en del linjer ifht. det digitale signal.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:



Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til de sidste nævnte indlæg, kan jeg sige at jeg modtager DR 1 i ægte 16:9 - selvom det er Analogt. -
Nix, det gør du altså IKKE Der mangler faktisk en del linjer ifht. det digitale signal.


Desværre - som jeg før har nævnt, så har jeg bekræftelsen fra min antenneforening. - Der er intet forskel på 16:9 fra DR 1. - Ej heller ved optagelse.
- Endvidere kender jeg også mit tv til at bekræfte nævnte.
Før jeg fik mulighed for at modtage DR 1 digitalt, var den ikke særlig brugbar.
Men det er altså DR 1 nu, hvor det som sagt ER 16:9, og som nævnt bekræftet af flere rette instanser.

- Jeg skal ikke sige om der er forskel hos brugerne ved modtagelse hos landets forskellige antenneforeninger.


Skrevet af: moho
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 11:30

Jeg er bestemt vildt u-enig anlalogt DR 1 og digitalt er stor forskel set i lyset af 16:9.

 



Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 11:41
Måske denne antenneforening rent faktisk udsender et anamorfisk analogt signal udover et normalt DR1 signal (altså hvor billedet ville være strukket på et 4:3 tv).

Men derfor forstår jeg nu stadig ikke problematikken, med at du mangler (noget af?) underteksterne på tv2.
Medmindre det er med på optagelsen, og det er noget med en zoom indstilling på tv'et.
(eller et mislykket forsøg på også at lave en speciel "WS TV2" fra antenneforeningens side)

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 11:56
Det er bestemt ikke min mening at skabe misforståelser blandt brugerne omkring 16:9 på DR 1.
Det er muligt at der er forskellige opfattelser af det nævnte.

Men jeg ved bare at da jeg købte mit bredformat tv for snart tre år siden, stod der i betjeningsvejledningen hvad der i følge mit tv er det reelle 16:9 format.
Og da det parallelsender med min optager, viser der derfor det rette format.

Det sker ikke ved f.eks. DR 2 og TV2 - som slet ikke er til at får styr på.

Den samme korekte format bliver enten be- eller afkræftet ved almindelig gennemsyn af købte DVD´er via mit nævnte tv.

- Men som sagt gik mit oprindelig indlæg på forbedring af optagelse af 16:9 uden den manglende nederste del af underteksten. - Og om alle erfaringer fra brugerne om DTT-modtagelse, i den forbindelse.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Måske denne antenneforening rent faktisk udsender et anamorfisk analogt signal udover et normalt DR1 signal (altså hvor billedet ville være strukket på et 4:3 tv).Men derfor forstår jeg nu stadig ikke problematikken, med at du mangler (noget af?) underteksterne på tv2.Medmindre det er med på optagelsen, og det er noget med en zoom indstilling på tv'et.(eller et mislykket forsøg på også at lave en speciel "WS TV2" fra antenneforeningens side)Mvh Michael


Ja nu skal jeg ikke gå ind på nogle tekniske udlægninger fra min antenneforenings side. - Det ved jeg ikke nok om.
Det eneste jeg ved, er, at den digitale udgave (jeg har som tidligere nævnt også en traditionel udgave af DR1)
bliver udsendt fra DR til en sender som så min antenneforening sender digitalt ud.
- Og at jeg som sagt ikke har problemer med DR1.
Ang. TV2 har jeg
netop sendt min antenneforening en mail for at få mit problem præciseret.
Om de gør det - og om jeg bliver klogere af det, ved jeg ikke.


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:


Det eneste jeg ved, er, at den digitale udgave (jeg har som tidligere nævnt også en traditionel udgave af DR1)
bliver udsendt fra DR til en sender som så min antenneforening sender digitalt ud.


Der må altså være noget begrebsforvirring i denne tråd, som gør problematikken sværere at forstå.
Hvis din antenneforening sender noget digitalt ud (enten via DVB-t eller DVB-C), så kræver det, at du har en digital modtager, for at du kan se det.

Har du det?

Hvis ikke er det ikke digitalt signal du modtager.

Måske antenneforeningen modtager det digitalt, og konverterer det til analogt anamorfisk (og samtidig også sender en ikke anamorfisk udgave af DR1 på en anden kanal).
Dette er den eneste måde man kan modtage et ægte 16:9 tvsignal uden en digital modtager.
(kendetegnende for dette er, at der ved modtagelse på en 4:3 tv er et forstrukket billede, der fylder hele skærmen).

Det kan meget vel tænkes, at det kun er DR1 der udsendes "dobbelt" på denne måde (måske det kun er DR1 antenneforeningen modtager digitalt).

Findes TV2 på to forskellige kanaler?

Hvis ikke, er mit bud, at du modtager TV2 almindeligt analogt, og når de sender noget 16:9 materiale, så er det ved at indsætte sorte bjælker (letterboxed), og den eneste måde du kan slippe af med disse er ved at zoome på dit tv (måske den går det selv, hvis du har valgt auto).
Dette har i lang tid resulteret i at man mangler logoet g noget af underteksterne, men TV2 er vist kommet efter det på det sidste.
Nogle ws tv har en funktion, hvor man kan zoome en smule ind (så der stadig er lidt bjælke både foroven og fornede), og hvor man så kan rykke billedet opad, så den øverste bjælke forsvinder, og den nederste bliver synlig (og dermed også underteksterne).

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 13:56
Det er nok muligt der er noget begrebsforvirring.

Jeg er tilbøjelig til at tro, at min antenneforening konverterer signalet på DR1. - Det lyder meget sandsynligt, som det fremstilles. - Det kan så undres hvorfor antenneforeningen udlægger det på en anden måde, som muligvis er årsagen til min udlægning.
- Man skulle da tro, når en antenneforening tilbyder 16:9 og andet digitalt, at de så udlægger det for det det er. - Jeg er nok ikke den eneste, der givet fald ikke er klar over hvad der tilbydes.

Men hovedsagen er at jeg ved optagelse får det jeg forventer, ved det jeg så kalder den "digitale" udgave af DR1.

Men stadigvæk går min tvivl på om jeg kan forbedre noget, ved køb af en DTT-modtager, som er det antenneforeningen anbefaler - især ved optagelse af 16:9 på TV2.

Og ja, jeg har autozoom, samt manuelt styring via tv. Men det hjælper ikke det helt store ved teksten på 16:9 på TV2.


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Men stadigvæk går min tvivl på om jeg kan forbedre noget, ved køb af en DTT-modtager, som er det antenneforeningen anbefaler - især ved optagelse af 16:9 på TV2.


Hvis din antenneforening udsender de tre danske kanaler digitalt og de gør det, så en DVB-T modtager kan modtage de (det normale på kabelnettet er DVB-C, men nogle små antenneforeninger bruger DVB-T, så er jeg (næsten) helt sikker på, at du vinder noget ved at anskaffe en DVB-T modtager.

Vær dog lige sikker på hvilke frekevenser de blever sendt på, da der har været rapporteret om problemer med at ikke gængse DVB-T frekevenser har været brugt, hvilket har medført, at nogle modtagere ikke har kunnet fange signalet.

Med en DVB-T modtager vil du kunne modtage DR1, DR2 og TV2 i ægte 16:9, med undertekster man selv kan vælge fra og til, og som bestemt bør være indenfor billedet.

Et  forslag kunne være den (bl.a. her på sitet) roste Maximum T-3000 modtager.
Eller måske en løsning med harddisk og optage funktion.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 14:42
Kan jeg foruden billedkvaliteten via den ægte 16:9 ved alle tre kanaler også få den fulde undertekst med ved optagelse på en DVD-harddisk - specielt TV2 - ved køb af en sådan modtager?

Og med hensyn til køb af en sådan, så er jeg nok nødt til at købe hvad antenneforeningen anbefaler af hensyn til deres system.

Men kan jeg i givet fald seriekoble til f.eks. to tv og optagere?
Eller er jeg virkelig nødt til at købe to?

Man taler jo om at der kommer nye systemer om nogle år. Så det gælder vel om ikke at købe nogle som er ubrugelig om bare få år?    


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Kan jeg foruden billedkvaliteten via den ægte 16:9 ved alle tre kanaler også få den fulde undertekst med ved optagelse på en DVD-harddisk - specielt TV2 - ved køb af en sådan modtager?


Det skulle jeg bestemt mene (hvis både recorder, og DVB-T modtager er indstillet rigtigt til at sende/modtage 16:9).

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Og med hensyn til køb af en sådan, så er jeg nok nødt til at købe hvad antenneforeningen anbefaler af hensyn til deres system.

Det kan du jo høre dem om.
Nogle modtagere har børnesygdomme med undertekster der bliver hængende eller udebliver, elelr hvor man skal vælge undertekster til, for hver gang man har skiftet kanal.
Så det er ikke helt ligemeget hvad for en man vælger.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Men kan jeg i givet fald seriekoble til f.eks. to tv og optagere?
Eller er jeg virkelig nødt til at købe to?


Så skal modtageren havde det der hedder RF modulator, så kan signalet sendes ud både via scartstik* og antenne udgangen.

* nogle har 2 scartstik, og så kan man sende til to enheder på denne måde (dvs 2 scartstik og RF modulator giver +3 tv at sende til, alt efter hvor mange gange du deler antennekablet op med t-fordelere).

Men RF modulator eller ej, vil det altid være samme signal der sendes ud til alle tv, da der kun er en tuner i en modtager, så det signal der modtages på den, er det der sendes videre (til alle enheder).
Vil du kunne modtage digitalt på flere enheder (uafhængig af hinanden) kræver det en modtager pr tv.
(men køber du en DVB-T modtager, vil de andre tv jo fortsat kunne modtage tv analogt, som de gør idag).

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Man taler jo om at der kommer nye systemer om nogle år. Så det gælder vel om ikke at købe nogle som er ubrugelig om bare få år?    


Det nye system der kommer om nogle år, er vel digitalt tv (der går nok en del år før HD tv er på plads).
Så jeg tror ikke man kan tale om at en DVB-T modtager bliver forældet indenfor et par år.
Men flytter du til et område med anden antenneforening er det ikke sikkert at de sender signalet ud via DVB-T, og så kræver det en selvstændig antenne at kunne bruge en DVB-T modtager.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 15:14
Tak for det seneste svar.

Nu har jeg i forvejen to t-stik i brug til både tv og radio, så det bliver nok en bekostelig affære hvis jeg skal have en fuld brugbar teknisk løsning til begge recordere og tv?

Og så skal jeg vel til at købe forstærkere og andet
- ret kostbart?

Jeg glemte lige at spørge om den omtalte maskine selv retter ind med billedmodtagelse (4:3/16:9)
og overfører det rette til optageren?


Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Tak for det seneste svar.

Nu har jeg i forvejen to t-stik i brug til både tv og radio, så det bliver nok en bekostelig affære hvis jeg skal have en fuld brugbar teknisk løsning til begge recordere og tv?

Og så skal jeg vel til at købe forstærkere og andet
- ret kostbart?

Jeg glemte lige at spørge om den omtalte maskine selv retter ind med billedmodtagelse (4:3/16:9)
og overfører det rette til optageren?


Til de første to spørgsmål: Aner det ikke.
Kan næppe tro at T-stik er det der vælter budgettet, men der kommer jo nok en lille kvalitetsforringelse for hvert t-stik der bruger, så vent med fordelinger til så sent i kæden som muligt.

Modtageren retter ikke selv ind mht 4:3/16:9, da dette ville kræve synske modtagere, og de er stadig meget dyre.
Man kan i menuen fortælle modtageren, at man har et 16:9 tv, og den vil så sende 16:9 materiale videre ubehandlet.
Sætter man den til 4:3, vil den indsætte sorte bjælker, netop for ikke at vise en strukket billede på et 4:3 tv.

Alt dette kan man nok blive klogere på i manualen til modtageren.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:


Man taler jo om at der kommer nye systemer om nogle år. Så det gælder vel om ikke at købe nogle som er ubrugelig om bare få år?    


Prøv at se planerne på http://digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/aegte_16-9.asp - Digi-tv.dk.
Dit udstyr vil holde nogle år - noget længere end fx. alm. pc holder...
Venligst
Søren

P.S.
Meget grundigt arbejde af Maggerholm





-------------
http://widepond.dk - Widepond


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 17:26
Indtil nu har det været mange brugbare oplysninger.
- Desværre ser det ud til, ud fra hvad jeg tidligere har nævnt i der her forum, at jeg nok ikke kan finde det mest optimale ud fra de systemer jeg har tilkoblet nu
- men det er nok noget med at klippe en hæl og en tå
- teknik er mangfoldig og det er jo nok noget med at vælge.
Jeg har fået oplyst via min antenneforening, at for ikke at miste noget signal (som tidligere nævnt har jeg i forvejen 2 t-stik i brug til både tv og optagere) kan de tilbyde en ekstra boks/forbedring om I vil, ved min antenneboks til cirka 1.300,- kr.

Så pris og teknik hører nødvendigt sammen ved forbedring/udbygning af tv contra optagelse.
Så det er jo altid en vurdering ved nye tekniske tiltag.

Men i forbindelse med tidligere indlæg, så hører jeg stadig fra andre
- bl.a. om det senest nævnte kan gøres billigere teknisk muligt.



Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 26-Januar-2007 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:



P.S.
Meget grundigt arbejde af Maggerholm





Jeg takker.

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: moho
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 10:23

Til Breddam

Tak for Dit link til Digi-tv.dk, min pointe er mere hvis man i stedet for sender 16:9 til sit Fremtidssikrede CRT (billedroer), som vel at mærke selv kan gøre billedet lavere. Hvorved man vil bibeholde de 576 Linier som Digi-tv saa stolt naevner.

Fordi der er saa mange Tv rundt i de danske hjem, ikke alle er Flade endnu.

Manglende undertekster er bare aergerligt    



Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 10:55
Til moho

Hvad mener du med: Manglende undertekster er bare ærgerlig    


Skrevet af: moho
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 11:55

Fordi jeg skrev det skulle modtages Digitalt, og hvis samme DVB-T modtager ikke kan lægge tekster på.

Citeret fra n-a-a.dk  "Krav om en DVB-T receiver skal kunne lægge txt på", og hvis den ikke kan er programleverandørerne vel ligeglade. Jo jeg har problemer, store.     

Burde maaske have skrevet jeg adskiller Billed formater  OG  TXT.



Skrevet af: moho
Skrevet den: 27-Januar-2007 kl. 12:02

Forfra. en ommer. glem det

 



Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 02-April-2007 kl. 20:02
Jeg åbner op for indlægget igen, da jeg nu har mistet min tilgang til anamorfhic widescreen format via DR 1 på grund af en kraftig ændring af min antenneforening, og derfor har jeg nu fået et større problem end tidligere nævnt. - Så nu er der sikkert ingen vej uden om en DTT modtager.

Jeg er imidlertid blevet bekendt med at der vist nok er kommet en ny DTT boks, som skulle have et større avanceret udbud af sammenkobling af flere optagere og tv - er der nogle der har hørt eller set noget til den?
- Jeg kan ikke huske om det var i et blad eller et sted på nettet, jeg så noget om den.

Jeg ved at der i disse forum altid er nogle, som har øjnene åbne om den nye teknik      så kom frem hvis der er nogle som har noget nyt at tilføje - også til det prismæssige.   
   


Skrevet af: miri
Skrevet den: 02-April-2007 kl. 20:31

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er imidlertid blevet bekendt med at der vist nok er kommet en ny DTT boks, som skulle have et større avanceret udbud af sammenkobling af flere optagere og tv.... 
   

Jeg tror du bliver nødt til at præcisere, hvad du mener den boks kan vedr. "udbud af sammenkobling af flere optagere og tv"......



-------------
miri


Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 03-April-2007 kl. 16:38
Måske tænkes der på Digiality Connectivity 604T: http://www.kjaerulff1.com/catid.197/pid.687/173.aspx



Print side | Luk vindue