Ungdomsudsendelser fra 80`erne efterlyses
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=20017
Udskrevet den: 17-Februar-2025 kl. 19:56
Emne: Ungdomsudsendelser fra 80`erne efterlyses
Skrevet af: texasranger
Emne: Ungdomsudsendelser fra 80`erne efterlyses
Skrevet den: 28-Januar-2007 kl. 23:53
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at gense noget ungdoms tv fra dengang i 80`erne.![](smileys/smiley4.gif)
Er der nogen der har kendskab til om dette kan lade sig gøre ?
Jeg har kontaktet DR, meen de er ret dyre og tager sig alt for godt betalt syntes jeg. ![](smileys/smiley7.gif)
Så derfor, hvis der skulle være nogen derude i det ganske land der ligger inde med optagelser (ungdomsredaktionen, vitek, elith nørgaard, gotha andersen, kajplads 114 mm.), er jeg meget interesseret.
Venlig hilsen
tex
|
Svar:
Skrevet af: Kristian-h
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 04:23
Hej Texas. Kan kun tilslutte mig, ville også frygteligt gerne se nogle gamle 80'er programmer - DR2 var i gang med noget af det rigtige sidst i 90'erne med GOTHA - Kult, Kitch og B-film med Palle Strøm som vært. Programmet var lidt overfladisk, men alligevel med et Grand Prix nummer og lidt nostalgi som f.eks Gotha Andersen i Flid, Fedt og Snyd .
Kære DR, lad os nu få lidt Eldorado, Stardust, Vitek og Grandprix-nostalgi igen ![](smileys/smiley17.gif)
/Kristian
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 07:12
Hvis DR ville genudsende "Psykolab" med den lumre professor spillet af Ole Fick, så skrev jeg gerne under...
-"Charlie, vil du ikke købe din mus tilbage?.......Slangen var alligevel ikke sulten..." ![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: Kristian-h
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 14:15
Kan huske der var en serie der hed 'Måske i morgen' det var om en dreng der hed Leif og Kurt Ravn som far og Erik Paaske som købmand så vidt jeg husker - den ville jeg gerne se igen ![](smileys/smiley1.gif)
Mon programchefen på DR læser topics på Recordere.dk ![](smileys/smiley4.gif)
/Kristian
------------- - Samsung PS51E8005 - Samsung BD-E5500 - Pioneer VSX-920 - Dali Concept 6
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 14:53
Hej Alle
Læste forleden at DR slet ikke har mange af de ældre udsendelser mere.
Det var først i 1987 at de begyndte at arkivere alle udsendelser. Før den tid blev båndene bare genbrugt til nye optagelser.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 15:00
Hmm Lars, hvad så med det famøse og meget omtalte båndarkiv som er ved at gå tabt fordi det er opbevaret forkert? Såviidt jeg forstår, så går det vist helt tilbage til 50érne, hvor DR eftersigende begyndte at arkivere (men dog forkert). Og alt det tilbage fra 30erne er vist mere eller mindre forsvundet.
Det er vist ikke mere end 1 måned siden, der var et indslag om netop dette arkiv, hvor de viste hvordan det hele er ved at gå til.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 15:09
#Kandersen
Som Lars skriver er det meget værre. Store dele af Ingrid og Lillebror, som jeg selv så med stor fornøjelse som barn, er væk. Båndprisen var angiveligt for høj til at DR havde råd til at bevare det hele.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 15:25
Kandersen skrev:
Hmm Lars, hvad så med det famøse og meget omtalte båndarkiv som er ved at gå tabt fordi det er opbevaret forkert? Såviidt jeg forstår, så går det vist helt tilbage til 50érne, hvor DR eftersigende begyndte at arkivere (men dog forkert). Og alt det tilbage fra 30erne er vist mere eller mindre forsvundet.
Det er vist ikke mere end 1 måned siden, der var et indslag om netop dette arkiv, hvor de viste hvordan det hele er ved at gå til. |
DR har et arkiv. Men det er først fra 1987 at de begyndte at arkivere alt. Før den tid var de yderst selektive med hvad der blev gemt, fordi prisen på bånd var så høj.
I dag virker det grotesk at en udsendelse som Ingrid og Lillebror stort set er væk. Det samme er alle TV-Aviser fra før 1984. Julekalenderen med Poul og Nulle i hullet er også slettet. Det sidste var måske meget godt, men blot for at illustrere hvad der er væk i dag.
Bortset fra TV-aviserne er det især underholdningsprogrammer og børneprogrammer som ikke er gemt.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 15:25
JesperLund skrev:
Store dele af Ingrid og Lillebror, som jeg selv så med stor fornøjelse som barn, er væk. Båndprisen var angiveligt for høj til at DR havde råd til at bevare det hele.
|
Sådan nogle kultur-barbarer. Det kan man da ikke!
Nå, men så kan man da i det mindste glæde sig over, at "Sonja fra Saxogade" har overlevet udrensningen, og nu kan nydes/genses på DVD.
------------- LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
Skrevet af: MichaelS
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 15:41
Ingrid og Lille bror - må jeg være fri - de var jo med i Bertelsen.
Næe Magnus Tagmus - det var kultur!
![](/forum/uploads/MichaelS/2007-01-29_154100_Magnus_Tagmus.jpg)
/MichaelS
------------- mvh MichaelS
|
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 17:02
Lars skrev:
DR har et arkiv. Men det er først fra 1987 at de begyndte at arkivere alt. Før den tid var de yderst selektive med hvad der blev gemt, fordi prisen på bånd var så høj.
|
ok, den del havde jeg så misforstået. Jeg troede alt tilbage til 50érne var arkiveret (men ved at gå tabt) og det var tilbage til 30érne at det var selectivt valg.
Lars skrev:
I dag virker det grotesk at en udsendelse som Ingrid og Lillebror stort set er væk. Det samme er alle TV-Aviser fra før 1984. Julekalenderen med Poul og Nulle i hullet er også slettet. Det sidste var måske meget godt, men blot for at illustrere hvad der er væk i dag. |
Poul og Nulle i hullet burde have været gemt, så det kunne bruges til kemisk krigsførelse eller psykisk tortur Tvaviserne kunne vi måske godt leve uden, men ellers er det ærgeligt at ikke mere er gemt.
Lars skrev:
Bortset fra TV-aviserne er det især underholdningsprogrammer og børneprogrammer som ikke er gemt.
/Lars
|
Rigtig kedeligt. Det er dem der er guld værd i dag. Jeg savner specielt mange af de børneudsendelser hvor Thomas Winding var oversætter/oplæser. Jeg husker specielt en med en pige og en sort kappe, som vist kunne trylle. Men kan dælme ikke komme på hvad den hedder.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 17:05
Jeg savner Robin Hat med Wicke Rasmussen
------------- Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
Skrevet af: Goffie
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 17:06
Kandersen skrev:
Jeg husker specielt en med en pige og en sort kappe, som vist kunne trylle. Men kan dælme ikke komme på hvad den hedder. |
Var det ikke SuperCarla?
------------- Med Venlig Hilsen
Gert
"Man skal passe på, at en markant profil ikke bliver til en lang næse" Erling Olesen
|
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 19:42
Jo du har ret. Det var den ![](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
|
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 29-Januar-2007 kl. 21:59
Goffie skrev:
Kandersen skrev:
Jeg husker specielt en med en pige og en sort kappe, som vist kunne trylle. Men kan dælme ikke komme på hvad den hedder. |
Var det ikke SuperCarla?
|
Kendingsmelodien til denne serie er det, jeg bedst husker fra "Super Karla" i TV. The Rolling Stones: "She was a Rainbow". Hver gang jeg hører den sang ser jeg for mit indre blik Super Karla svinge med kappen.
Det ville heller ikke være dårligt med et gensyn med "Kaptajn Klydes Flimmercirkus" eller "Rapport fra en baggård" med Poul Nesgaard. Eller Jesper Kleins fuldstændig bindegale: "Radio Tirana" - ja, man kunne sikkert blive ved.
------------- LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
Skrevet af: texasranger
Skrevet den: 30-Januar-2007 kl. 00:16
He he he
Sjovt som de dersens 80`er stadig fylder.
Jeg har været i mit eget 80`er arkiv og fandt et gammelt bånd med en Kim Schumacher udsendelse fra omkring 82 (studio 82) det var altså ren nostalgi ![](smileys/smiley36.gif)
Der må jo være nogen der ligger inde med optagelser, kom nu frem. Hvad med ham Frede Farmand, han bånder da alt der kan båndes, det kunne være en lede tråd, jeg går igang med det samme, mere herom senere ![](smileys/smiley4.gif)
Texas
|
|