Print side | Luk vindue

Gråt kontra mat hvidt lærred

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=20285
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 07:50

Emne: Gråt kontra mat hvidt lærred
Skrevet af: ms.nielsen
Emne: Gråt kontra mat hvidt lærred
Skrevet den: 05-Februar-2007 kl. 00:59

Jeg har i nærmeste fremtid tænkt mig at købe en projektor og valget er faldet på den meget anmelder roste Sanoy PLV-Z5 lcd projektor, men kan er i tvivl om hvilket lærred der vil være bedts at købe til, da der åberbart er forskellige holdninger blandt forhandlere om det er bedst med en grådt eller mathvidt lærred. Nogen siger at man skal vælge et gråt lærred , da det giver høj kontrast og godt sort-niveau, hvis man ikke har mulighed for at mørklægge lokalet helt. Har man derimod mulighed for at mørklægge helt og ønsker den flotteste farve gengivelse, så vil et et mathvidt lærred være det bedste.

Lissau som er en dansk producent af højkvalitets lærreder skriver derimod at et grådt lærred vil være den ideelle overflade til projektering med en utrolig farvegengivelse og kontrast. Jeg har set mathvide lærreder med egne øjne, men ikke et gråt lærred. Er der nogen med erfaring med begge lærred typer, som kan, fortælle hvad man skal tro?

Svar:
Skrevet den: 05-Februar-2007 kl. 14:50
Er der ikke nogen der har et kvalifiveret bud på havd der er bedst, eller det er måske smag og behag?

Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 05-Februar-2007 kl. 15:01

Noget endegyldigt svar tror jeg ikke du finder. Det er vist mest smag og behag. Jeg har selv valgt hvid til min Sanoy Z4 da jeg ikke har problemer med mørklægning. Ved valg af gråt lærred skal der mere 'power' på projectoren og jeg er ikke sikker på det fungerer optimalt i 'movie mode' hvor pæren kører på halv kraft, som giver længere levetid og mindre blæserstøj.

Skrevet den: 05-Februar-2007 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Noget endegyldigt svar tror jeg ikke du finder. Det er vist mest smag og behag. Jeg har selv valgt hvid til min Sanoy Z4 da jeg ikke har problemer med mørklægning. Ved valg af gråt lærred skal der mere 'power' på projectoren og jeg er ikke sikker på det fungerer optimalt i 'movie mode' hvor pæren kører på halv kraft, som giver længere levetid og mindre blæserstøj.

Ok, Hvor stort et lærred har du til din projekter og hvor langt sidder du fra lærredet. Jeg havde tænkt mig et ca. 2 m bredt med en sidde afstand på 3,5 m.

Print side | Luk vindue