Print side | Luk vindue

Garmin vs. Navigon

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Navigation og CarFi
Forumbeskrivelse: GPS navigation, bilradio, anlæg, TV og DVD til bilen
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=20630
Udskrevet den: 28-Maj-2024 kl. 04:44


Emne: Garmin vs. Navigon
Skrevet af: Keldjensen
Emne: Garmin vs. Navigon
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 10:59
Jeg har i mange år haft en Ipaq 5550 med Tomtom, men søger nu en mere optimal navigationsløsning.

Jeg vil gerne have det bedste på markedet, og mener derfor valget er nede på Garmin nüvi 660 og Navigon TS 7000Te.

Jeg har læst en masse på nettet, uden at blive ret meget klogere, men så kan man jo altide søge hjælp herinde

Jeg har læst at Garmin er en fantastisk maskine, men at kortmaterialer er knap så godt.. (Svarer måske lidt til at have en smartphone der kan alt, undtaget god lyd under telefonsamtaler)....

Til gengæld har jeg læst en masse godt om Navigon, men den kender jeg bare ikke så meget til, da man altid hører om Garmin eller Tomtom...

Kan nogen af jer bidrage med erfaringer om brugen af disse 2 samt måske gøre mig klart hvilke væsentlige forskelle der er i features??

Håber at I kan hjælpe - på forhånd tak.



Svar:
Skrevet af: PerGew
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 11:08

Jeg har en Navigon 3002 og er rigtig godt tilfreds med den.

Da min svigerfar, der ikke er en ørn til teknik, skulle have en GPS anbefalede jeg den til ham, og han er også godt tilfreds.



Skrevet af: zaboom
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 11:12

Prøv at læse lidt på denne danske side, om navigon: http://www.navigon-user.com/ - navigon-user.com

Har selv en billig Transonic maskine med det forrige Navigon5 software, og det fungerer bare 100%. Og det nye er bare så meget lækrere.



-------------
...længe efter glæden over den billige pris, huskes den dårlige kvalitet!


Skrevet af: PerGew
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 11:14
Siden kan varmt anbefales.


Skrevet af: Keldjensen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 11:19
Jeg har registreret mig både som medlem på Navigon-user.com og Garmin-user.com og læst en masse indlæg derinde. 

Jeg er dog ikke blevet meget klogere, da begge forums selvfølgelig hver især mener at de har det bedste system.  Derfor er jeg interesseret i de negative sider ved deres navigation.

Det kan godt være at jeg gør for meget ud af det og istedet bare skal gå ud og vælge en i en butik, da de sikkert er stort set ens??



Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:



Jeg har læst at Garmin er en fantastisk maskine, men at kortmaterialer er knap så godt.. (Svarer måske lidt til at have en smartphone der kan alt, undtaget god lyd under telefonsamtaler)....


Det er præcis det modsatte jeg har hørt. At Garmin netop har BEDRE kortmateriale end mange andre. Desuden vandt Garmin for nyligt en test rundt i Århus i DR Rabatten (den kom tættest på den eksakte adresse).

 



Skrevet af: Keldjensen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 12:01
Det lyder lidt underligt, for det er noget af det eneste Garmins bruger i deres forum er utilfredse med...  Eller mere præcist er der mange af de nye veje osv. der ikke er med. F.eks. motorveje der har været der i mere end 6 mdr. før kortene blev frigivet.

Men jeg ved jo kun hvad jeg læser.

Jeg syntes Garmin 660 er rigtig fed, især da den kan lade håndfri telefon, men jeg er vant til at kunne se køre afstand, hastighed osv. på skærmen og så vidt jeg kan forstå er dette ikke muligt?

Det kan man på Navigon, men den har desværre ikke funktionen med håndfri telefon..


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 12:26

Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:

Det lyder lidt underligt, for det er noget af det eneste Garmins bruger i deres forum er utilfredse med... 

Men jeg ved jo kun hvad jeg læser.

Jeg syntes Garmin 660 er rigtig fed, især da den kan lade håndfri telefon, men jeg er vant til at kunne se køre afstand, hastighed osv. på skærmen og så vidt jeg kan forstå er dette ikke muligt?

Det kan man på Navigon, men den har desværre ikke funktionen med håndfri telefon..

Det korte af det lange er nok at ingen kortmateriale er perfekt....langtfra endda.

Forstår hvad du mener mht skærmvisning. Syntes det var et tilbageskridt at gå til Garmin (jeg har en nuvi 360) fra Tomtom 5. Jeg har dog vænnet mig til det og man har alle info på en anden skærm, hvor kortet så bare ikke er synligt.

Mht håndfri, vil jeg klart anbefale at man investerer i en ekstern mikrofon til Garmin nuvi, da den interne ikke virker for godt. Selv i min ret støjsvage bil har andre svært ved at høre mig med mindre jeg næsten råber. Med ekstern mikrofon virker det fint. BT forbindelsen til mobilen er kanon



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 12:35

Ifølge MOBILS test af Navigon TS 6000 er det en "vinder" og "hurtigste GPS til dato", -de gir den 92 ud af 100 points.Som alternativ skriver de : " . . vil du ha noget der ser smartere ud,skal du smide mindst 2000 kr efter eksempelvis en Garmin . ." I konklusionen skriver de,at man ganske enkelt ikke finder et bedre system !  (vejl pris under test m kort til 37 lande - 3299 dkr) 

Og så er det jo altså 7000´en du har kig på ! KØB



Skrevet af: Keldjensen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 12:39
Det er måske også lidt noget fims at købe den ene frem for den anden fordi der er håndfri i, så vil det sikkert være smartere at købe en bluetooth øresnegl..

Hvordan er Garmin i forhold til køretidsberegninger??
I min gamle Tomtom kunne man indtaste den hsatighed, som man forventer at køre på de forskellige slags veje, men så har jeg siden fået et par op(ned)graderinger, hvor den funktion er væk og det istedet er lagt ind som standard og nu er tidsberegningerne helt galt...


Skrevet af: Keldjensen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 12:41
Tak for det Lennon - har du et link til  den test??


Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 13:19

Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:



Hvordan er Garmin i forhold til køretidsberegninger??
I min gamle Tomtom kunne man indtaste den hsatighed, som man forventer at køre på de forskellige slags veje, men så har jeg siden fået et par op(ned)graderinger, hvor den funktion er væk og det istedet er lagt ind som standard og nu er tidsberegningerne helt galt...

Jep det blev fjernet fra Tomtom 3 til TomTom 5

Og nej. Det kan man heller ikke justere på Garmin. Men den er nu ret præcis synes jeg. På TomTom 5 kunne man køre ruten langt hurtigere end den selv foreslog. Og vel at mærke uden at være på kant med færdselsloven.



Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Bimsen Bimsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Keldjensen Keldjensen skrev:



Hvordan er Garmin i forhold til køretidsberegninger??
I min gamle Tomtom kunne man indtaste den hsatighed, som man forventer at køre på de forskellige slags veje, men så har jeg siden fået et par op(ned)graderinger, hvor den funktion er væk og det istedet er lagt ind som standard og nu er tidsberegningerne helt galt...

Jep det blev fjernet fra Tomtom 3 til TomTom 5

Og nej. Det kan man heller ikke justere på Garmin. Men den er nu ret præcis synes jeg. På TomTom 5 kunne man køre ruten langt hurtigere end den selv foreslog. Og vel at mærke uden at være på kant med færdselsloven.

Der er dog mange andre muligheder for at justere hastighed. Man kan benytte den som fodgænger eller lastbil eller...

Jeg har en nüvi 350 og er rigtigt godt tilfreds: Min kone kan betjene den og er begejstret for den fordi hun er fri for at skændes med mig, når vi skal finde vej.

Jeg købte min 350'er for knap 2800. Det syntes jeg var et bedre køb end 660'eren, da man efter min mening betaler alt for meget for bluetooth - men hver sin smag ^_^

Der findes to betydende dataproducenter af kortmateriale til GPS'er: Navteq og Tele Atlas. De har en standardiseret dataindsamling og -bearbejdning. Det er dog nok ikke her, at problemerne opstår. De er nogenlunde som Krak og Moestrups afhængige af data fra andre kilder - fx. kommuner og teleselskaber samt Kort- og Matrikelstyrelsen og andre styrelser o.m.a.

Det er oftest forbrugeren, som brokker sig over, at man ikke kan finde de nye navne - som selv glemmer at opdatere sit kortværk.

I den kommune, hvor jeg arbejder, har vi ifm strukturreformen skiftet vejnavne på 39 veje, som fandtes i begge kommuner. Der går altså lidt tid, før det går op for firmaerne, men det sker faktisk efter lidt tid. Først finder fx. Tele Atlas ud af det (formentlig fra KMS) og får det indarbejdet i sit datagrundlag, så køber fx. Garmin det og lægger det på SD-kort (evt. køber SD-kort af TA). Så er det klart til salg.

Der går bare meget længere tid, før slutbrugeren får fingeren ud Han er sjældent parat til at købe et nyt kort til sin GPS en gang om året! Men så må han også acceptere fejl!

Mit budskab i dén anledning er, at der ikke er stor forskel på kortgrundlagene i de forskellige mærker af GPS'er. De skal bare være så nye, som muligt!

Venligst
Søren



-------------
http://widepond.dk - Widepond


Skrevet af: Keldjensen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 15:45
Du har helt Breddam ang. kortmaterialet. Men en af de ting de undre sig over er, at de ikke engang har så store veje med som motorveje, da de jo er kendt i meget lang tid inden de bliver færdig.. Men nok om det, jeg tror heller ikke der er den store forskel på kortmaterialet fra den ene til den anden.

Er der nogen der har erfaring med Navigon 6000 eller 7000??


Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 16:47

Har ikke noget link, - det er november nummeret af Mobil jeg citerer . 

Kan tilføje,at testen også bekendtgør at : "  . . .Navigon er en kende mere avcanceret en Tom Tom, - og tak for det ! Man føler sig faktisk sat lidt tilbage når man efter at have prøvet Navigon TS6000 pludselig er tilbage på Tom Tom. . ." 

Mobils karakter      GPS         &nb sp;   9           ;   Brugervenlighed  10     & nbsp;         & nbsp;     

                                Skærm        9           ;       xtra funktioner   9

                                Multimedie  9



Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 17:31

Mht test, kan man i Bilmagasinet Dec 2006 se en test af 12 forskellige navigationer. testvinder = Garmin 660. Bedst til prisen = Mio C710. Navigon var dog ikke reprænsenteret

 



Skrevet af: Keldjensen
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 18:33
Tak for det alle sammen, jeg er nu næsten sikker på at det bliver navigon.

Er der nogen der ved om den også kan bruges til at andre ting som f.eks. mp3 afspiller, billedfremviser. Jeg kan ikke finde det nogen steder.

Ikke fordi det er et krav, da jeg går mere op i den er god til at navigerere


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 19:06

Der er ingen tvivl om, at Garmin er en af de store spillere.

Deres kortmateriale er professionelt og virker fantastisk godt (salgstale slut).

Mit valg ville være Garmin. Hold dig langt fra Tom Tom. Navigon kender jeg ikke, så ved ikke hvordan deres kort er (ved ikke om de bruger TeleAtlas eller hvad de gør). Garmin bruger NavTeq.

Garmin er supernemt at bruge og slår enhver PDA løsning til enhver tid. Den kan det den er lavet til - at navigere.



Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Der er ingen tvivl om, at Garmin er en af de store spillere.

Deres kortmateriale er professionelt og virker fantastisk godt (salgstale slut).

Mit valg ville være Garmin. Hold dig langt fra Tom Tom. Navigon kender jeg ikke, så ved ikke hvordan deres kort er (ved ikke om de bruger TeleAtlas eller hvad de gør). Garmin bruger NavTeq.

Garmin er supernemt at bruge og slår enhver PDA løsning til enhver tid. Den kan det den er lavet til - at navigere.


Jeps, de bruger Navteq. Jeg byttede om på det
Det var Tele Atlas, der tilbød mig et job

Venligst
Søren

PS. Der er mange faktorer, der betinger valget af GPS, men brugervenlighed er efter min mening meget vigtig, så hvis GPS'erne er afprøvet ift hinanden, og du vurderer, at Garmin ikke er lige så god som Navigon, så køb Navigon. (Efter at konen har prøvet den)


-------------
http://widepond.dk - Widepond


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 13-Februar-2007 kl. 19:48

Jeg er enig - brugervenlighed er meget vigtig.

Havde en kammerat som udelukkende gik efter pris "for de måtte jo være lige gode..." .... såeh han valgte en Garmin efter at have prøvet nogle andre.

Selv har jeg ikke prøvet TomTom, men jeg ved der er _mange_ der bøvler med deres TMC system. Garmin spiller bare max.

Mio'erne er også rigtig populære. Hvordan er brugervenligheden på disse?



Skrevet af: Mmoo
Skrevet den: 19-Februar-2007 kl. 15:52

[/QUOTE]

Det er oftest forbrugeren, som brokker sig over, at man ikke kan finde de nye navne - som selv glemmer at opdatere sit kortværk.

I den kommune, hvor jeg arbejder, har vi ifm strukturreformen skiftet vejnavne på 39 veje, som fandtes i begge kommuner. Der går altså lidt tid, før det går op for firmaerne, men det sker faktisk efter lidt tid. Først finder fx. Tele Atlas ud af det (formentlig fra KMS) og får det indarbejdet i sit datagrundlag, så køber fx. Garmin det og lægger det på SD-kort (evt. køber SD-kort af TA). Så er det klart til salg.

Der går bare meget længere tid, før slutbrugeren får fingeren ud Han er sjældent parat til at købe et nyt kort til sin GPS en gang om året! Men så må han også acceptere fejl!

[/QUOTE]

Hvor tit  skal vi købe kort og hvor køber vi dem ??

kan vi selv raporterer fejl og mangler ved kortene ???

Mvh en ellers glad  mio710 ejer



Skrevet af: Ullum
Skrevet den: 19-Februar-2007 kl. 16:03

Er der ikke nogen af mærkerne som tilbyder at opdatere kort over internettet ??? - Så kunne man løbende downloade opdaterede kort fra hjemmesiden og lægge dem over på SD-kort. Er det ikke muligt ??

 



Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 20-Februar-2007 kl. 00:12

Oprindeligt skrevet af <span =bold>Mmoo</span> Mmoo skrev:

Hvor tit  skal vi købe kort og hvor køber vi dem ??

kan vi selv raporterer fejl og mangler ved kortene ???

Hmm, der er ikke noget enkelt svar på, hvor ofte man skal købe kort.

De veje, som vi får flest nye af i DK er villaveje eller øvrige boligveje. Det kan i en kommune betyde 5 eller det kan betyde 20 på et år.
Som GPS-bruger skal man så opdatere hvert år, hvis man ikke kan undvære denne slags veje.
Jeg er mere tilhænger af at benytte en GPS med en bevidsthed om, at GPS'ens kort er fejlbehæftet. Det er geometrisk unøjagtigt, der er ikke de rigtige svingrestriktioner, ensretninger, det er ikke opdateret (mht fuldstændighed) og ordentlig TMC findes ikke

Med den viden i baghovedet kan man godt bruge sin GPS! Bare man også husker at kigge ud, fx på vejskilte
Dermed behøver man heller ikke at købe nyt kort til GPS'en så tit. Man bliver jo mere opmærksom på, at GPS'en altid kun giver et forslag til en rute

Det største problem i denne sammenhæng er, at man ikke hos hverken Tele Atlas eller Navteq kan se en deklaration af deres kortværker. De kan ikke sige noget kvalificeret om, hvornår et bestemt område sidst er blevet opdateret, hvordan datafangsten har fundet sted og hvilken præcision data ligger med
De har dog vist nok mulighed for at indberette på deres hjemmesider, men jeg ved, at produktionstiden er min. et halvt år for større veje. De mindre kan let tage et år.

Venligst
Søren


-------------
http://widepond.dk - Widepond


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 20-Februar-2007 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af Ullum Ullum skrev:

Er der ikke nogen af mærkerne som tilbyder at opdatere kort over internettet ??? - Så kunne man løbende downloade opdaterede kort fra hjemmesiden og lægge dem over på SD-kort. Er det ikke muligt ??


Det ved jeg ikke! Jeg kunne dog forestille mig, at datamængden er for stor til, at det er særligt udbredt, men teknisk set ville der ikke være noget til hinder for det.
Her skal man dog påtænke, at der er nogen, der ønsker at tjene penge på det her. Derfor oplever man, at alle mærker har deres proprietære formater. Det gælder også, selvom de alle køber de samme to steder

Faktisk vil det ikke være svært at abonnere på delvise opdateringer over nettet, men det er vist ikke lavet endnu.
Jeg har foreslået, at man stiler efter et system, hvor man uploader sin tracklog i anonymiseret form samt evt adressesøgninger til en central server. Data kunne så bearbejdes geografisk, hvor man kunne opnå en stor geometrisk nøjagtighed, hvis der bare er tilstrækkeligt store datamængder.
Dette vil kræve en dataforbindelse fra GPS'en, men det vil kunne udbygges med en masse indholdstjenester.
De vil måske endda kunne finansiere systemet?

Venligst
Søren


-------------
http://widepond.dk - Widepond


Skrevet af: Kurt
Skrevet den: 21-April-2007 kl. 12:26

Jeg har også været rundt for at se på de forskellige muligheder. Mit valg er mellem en MIO c710 eller Navigon 7000Te - Mio'en har blåtand det har Navigon ikke, til gengæld har Navigon bedre kortdækning (flere lande) og en bedre skærm. Jeg har en tomtom via min PDA d.d. virker ok - men vil gerne have en permanent gps i bilen.

Jeg har bestemt mig for Navigon 7000Te som jo efterhånden er nede i 3000 Kr - men der er jo også en 7100 på vej. Skal have den købt inden sommerferien

/Kurt



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 02-Maj-2007 kl. 20:44

Se evt. http://m3tjanster.idg.se/bonus/2007/nr3/gpstest.pdf - http://m3tjanster.idg.se/bonus/2007/nr3/gpstest.pdf  hvor en del modeller er testet.

// JM

 

 



Skrevet af: Garfield
Skrevet den: 20-Maj-2007 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af j_mil j_mil skrev:

Se evt. http://m3tjanster.idg.se/bonus/2007/nr3/gpstest.pdf - http://m3tjanster.idg.se/bonus/2007/nr3/gpstest.pdf  hvor en del modeller er testet.

// JM

 

Det kan godt være at Navigon er godt eller OK - men jeg ville ikke basere mit køb på denne "test" , som helt tydeligt ikke er en test på navigering, Intet tyder på at navigeringsevnen har været sat på prøve. Der henvises mest til software og hardware "tingel-tangel". Det er kun ud fra specifikationerne mærkerne bliver vurderet. Navigationstest er mere berretiget kriterie at teste på. Bl.a MOTOR tester udelukkende på navigationsevne og brugervenlighed. Det kan jeg bedre gå med til, hvis man vil indsnvære testen - men at vurdere udelukkende ud fra specifikationer, software synes jeg er lidt tyndt.
IKKE ET ENESTE STED refereres der til navigationsevnen i ovenstående test.

 



Skrevet af: j_mil
Skrevet den: 21-Maj-2007 kl. 22:22

Jeg mente sådan set heller ikke den test er dækkende, men giver trods alt et overblik over hvad der findes på markedet. Jeg har faktisk aldrig haft en navigator i hånden, som ikke kunne navigere. Efterhånden er de alle baseret på det samme chipset og kortmaterialet kommer enten fra Teleatlas eller Navteq, så de basale engenskaber burde være de samme. Jeg havde aldrig hørt om Navigon før en kollega gjorde opmærksom på at det er stort navn i Tyskland. Efter at have søgt på navnet, har jeg fundet ud at den er temmelig udbredt og folk er glade for dem, især brugervenligheden bliver rost. En anden ting jeg tjekker er producentens hjemmeside, det er vigtigt at man kan få support på produktet. Prøv bare at chekke, hvor godt kortmateriale dækker, det nærmest umuligt at finde ud af selv fra nogen af de kendte, også her er Navigon en positiv overraskelse. Efter at have haft en hånden, er jeg stadig positiv og må kostatere at der er andre end TomTom og Garmin (som jeg selv bruger), der kan lave navigatorer.

// JM

  



Skrevet af: Garfield
Skrevet den: 21-Maj-2007 kl. 23:46

Man kan nu godt se forskellige testresultater m.ht.t. at finde diverse adresser, som der testes på, selvom 2 forskellige mærker af GPS bruger samme kortmateriale. Så selve behandlingen af kortdata er hovedessensen.
Her spiller softwaren og CPU ind. HARDWARE-SOFTWARE-KORTMATERIALE skal helst gå op i en højrere enhed for at få en 1. klasses navigering.

Man kan selfølgelig godt bruge ovennævnte "gennemgang" af de forskellige GPS´s finesser til noget - det kan som du selv siger - blot ikke stå alene.




Print side | Luk vindue