Print side | Luk vindue

Er det ok at slukke følgende om natten?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=20685
Udskrevet den: 21-Februar-2025 kl. 21:25

Emne: Er det ok at slukke følgende om natten?
Skrevet af: extreme12
Emne: Er det ok at slukke følgende om natten?
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:08

Jeg vil gerne slukke for mine apparater om natten, da jeg gerne vil spare på strømmen.

Mine apparater er følgende:

• Samsung LE32M61B (LCD)
  • JVC DR-MH300 (DVD optager)
  • Sagem ICD60 (Selector)

Er der nogle der kender til hvorvidt ovenstående apparater mister indstillingerne mv. i forbindelse med kapning af strømmen? Alle nye apparater burde vel kunne gemme indstillingerne selvom strømmen ryger.

Svar:
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:09
Det burde du kunne gøre, men det er da bare at prøve det...

-------------
mvh Christian

Skrevet af: stigc
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:10
din jvc mister klokken.......

-------------
Stig

Blot min ringe mening !

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:14

Ja har sat min JVC til at benytte "Just Clock" og synkronisere op i mod DR. Vil min JVC så indstille sig selv efter denne ved en opstart efter kapning af strømmen?

Apparaterne tager ikke skade af at man slukker for strømmen hver aften vel?

Skrevet af: kokkeole
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af extreme12 extreme12 skrev:

Jeg vil gerne slukke for mine apparater om natten, da jeg gerne vil spare på strømmen.

Mine apparater er følgende:

• Samsung LE32M61B (LCD)
  • JVC DR-MH300 (DVD optager)
  • Sagem ICD60 (Selector)

Er der nogle der kender til hvorvidt ovenstående apparater mister indstillingerne mv. i forbindelse med kapning af strømmen? Alle nye apparater burde vel kunne gemme indstillingerne selvom strømmen ryger.

Her slukker vi for alt når det ikke er i brug. Undtagen når der skal optages på recorderen, er den og Sagem selvfølgelig  tændt. Bruger du klokken på din Samsung bliver den nulstillet. Sagem starter bare op når du tænder for den(ca. 10-12sek.)

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:22

Jeg synes at have læst at Sagem mister fx 16:9 opsætningen når man kapper strømmen, er dette korrekt?

Hvad mener du med at klokken på Samsung bliver nulstillet, men du ikke på JVC'en? Men kan jeg da ikke bare benytte Just Clock?

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:29
Hej extreme12 - jeg slukker - alt undtagen med HD Selector - no problems, heller ikke med tidsindstillinger eller andet

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 11:29

OK, har lige læst i manualen til JVC'en. Just Clock virker desværre ikke når tiden ikke er sat i forvejen, så det var ikke en mulighed desværre.

Men beholder den alle andre indstillinger?

Skrevet af: kokkeole
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af extreme12 extreme12 skrev:

Jeg synes at have læst at Sagem mister fx 16:9 opsætningen når man kapper strømmen, er dette korrekt?

Hvad mener du med at klokken på Samsung bliver nulstillet, men du ikke på JVC'en? Men kan jeg da ikke bare benytte Just Clock?

Hvis du bruger uret i Samsung'en, og tager strømmen, er uret nulstillet.

Kender ikke JVC.

Efter at der kom en opdatering til Sagem for ½ års tid siden, bibeholder den 16:9 indstillingen efter at strømmen er taget.

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126

Skrevet af: Per Røntved
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:12

Nogen der har en ide om hvad man kan spare ved at slukke sine el-dimser ??

Bare et slag på tasken ..

Feks. som i extreme12´s tilfæde

-------------
Mvh. Per Røntved

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:16

Per Røntved: Meget godt spørgsmål, hvilket jeg også er meget interesseret i at vide. Hvad snakker vi ca. om i besparelse ved at slukke for ovenstående apparater i kr. og øre set over et år?

Endvidere kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke af ovenstående tre apparater der sluger mest strøm, da jeg nu overvejer at lade JVC'en stå tæt, da nulstilling af ur og dato er for tungt at skulle stille konstakt efter strømmen har været fra.

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:28

Man kan spare en del ved at slukke på kontakten. De fleste apperater bruger gerne 10-15 watt i standby, f.eks. bruger sagem 60 omkring 11-12 watt i standby og 14 watt i brug.

Har man f.eks. tre apperater der i standby bruger 12 watt og disse står i standby 18 timer i døgnet (altså 6 timers brug dagligt), så givet det et årligt standby forbrug på 236.520 watt (12 x 3 x 18 x 365) eller 236,52 kwh. En kwh koster (inkl. afgifter) ca. 1,6 kr. alt efter hvor i landet man bor.

Det samlede standby forbrug for disse tre produkter er således 378,42 kr om året. Det er selvfølgelig ikke en formue, men man får jo absolut intet for disse penge.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:31

Oprindeligt skrevet af Per Røntved Per Røntved skrev:

Nogen der har en ide om hvad man kan spare ved at slukke sine el-dimser ??

Elsparefonden har nogle råd om det.

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/kom-godt-i-gang/standby-forbrug - http://www.elsparefonden.dk/forbruger/kom-godt-i-gang/standb y-forbrug

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:40

Hej.

Jeg har både Medion (LG klon) og en "PANA" EH60, dem slukker jeg da også for om natten, medmindre de skal optage.

På dem "ryger" uret sig også en tur, men da det i menuen kan sættes til at opdatere aut. så gør det ikke så meget, for ca. 10 sek. efter at jeg har tændt maskinen, så passer uret igen.

Mon dog ikke at din JVC gør det samme???
Min gamle JVC VHS-Video, gjorde det også på den måde.

-------------
Mvh. Frede.

[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Man kan spare en del ved at slukke på kontakten. De
fleste apperater bruger gerne 10-15 watt i standby, f.eks. bruger sagem
60 omkring 11-12 watt i standby og 14 watt i brug.

Har man f.eks. tre apperater der i standby bruger 12 watt og disse står
i standby 18 timer i døgnet (altså 6 timers brug dagligt), så givet det et
årligt standby forbrug på 236.520 watt (12 x 3 x 18 x 365) eller 236,52
kwh. En kwh koster (inkl. afgifter) ca. 1,6 kr. alt efter hvor i landet man
bor.

Det samlede standby forbrug for disse tre produkter er således 378,42
kr om året. Det er selvfølgelig ikke en formue, men man får jo absolut
intet for disse penge.

Man får jo bekvemmeligheden ved at lade det være tændt, og man slipper
for at tænke på om man nu huskede at tænde for Selector, da man satte
recorderen til at optage

Men det er grotesk at en Sagem 60 bruger 11-12W i Standby, når f.eks.
et 42" Pioneer tv kun bruger 0,7W.

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af Pokerface Pokerface skrev:

Hej.

Jeg har både Medion (LG klon) og en "PANA" EH60, dem slukker jeg da også for om natten, medmindre de skal optage.

På dem "ryger" uret sig også en tur, men da det i menuen kan sættes til at opdatere aut. så gør det ikke så meget, for ca. 10 sek. efter at jeg har tændt maskinen, så passer uret igen.

Mon dog ikke at din JVC gør det samme???
Min gamle JVC VHS-Video, gjorde det også på den måde.

Jeg vil meget gerne vide hvis nogle kender til denne funktion på JVC'en, jeg har hvertfald ikke kunne finde det noget sted i manualen.

Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 14:44
Der er da vist en der er kommet mig i forkøbet. Jeg har også gået og tænkt over det samme.

For år tilbage slukkede jeg aldrig - så var der nogle der fortalte mig at det var en fordel - men så i forbindelse med reparation af en Sony RDR-HX710 fik jeg at vide at det kunne skade harddisken ved længerevarende strømafbrydelse. - Jeg har da også bemærket at min Sony er gået i Recovery en enkelt gang efter jeg tændte for strømmen igen. - Så bortset fra min Sony, så slukker jeg stort set for alt jeg har.

Men det er en diskussion blandt mange om det er en fordel.
Det siges at der i forvejen er så lavt strømforbrug på de apparater man køber i dag, så jeg ved ikke rigtigt.

Nu er jeg ikke selv ejer af et fladskærmstv, men jeg har da hørt det skulle kunne skade dem ved længerevarende strømafbrydelse. - Om det har nogen sandhed på sig, skal jeg ikke kunne sige.

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 15:00

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

... fik jeg at vide at det kunne skade harddisken ved længerevarende strømafbrydelse.

Medmindre Sony bruger nogle meget mærkelige harddiske, så tror jeg næppe på at en harddisk tager skade eller taber data ved længere tids strømarbrydelse.

Jeg har haft flere harddiske liggende uden at de har fået strøm i længere tid (flere måneder) og de har efterfølgende fungeret uden problemer eller datatab.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet den: 14-Februar-2007 kl. 16:21

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Man får jo bekvemmeligheden ved at lade det være tændt, og man slipper for at tænke på om man nu huskede at tænde for Selector, da man satte recorderen til at optage.

Jeg slukker heller ikke mit tv, recorder, selector eller forstærker for gider ikke skulle tænde på en kontakt for at min fjernbetjening virker.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Men det er grotesk at en Sagem 60 bruger 11-12W i Standby, når f.eks. et 42" Pioneer tv kun bruger 0,7W.

Det har du ret i, men det er mange gange der producenterne spare ved at benytte nogle billige men strømslugende enheder.

Jeg har købt en tv-strømskinne ( http://www.savepower.dk - http://www.savepower.dk ) til min subwoofer, så den automatisk slukker når jeg sætte min forstærker på standby, for den bruger kun få watt mindre i standby end i brug.

-------------

Skrevet den: 15-Februar-2007 kl. 23:56
Hmm... det lader til at min DVD optager som muligt skal stå standby konstant.

-------------
Panasonic TH-42PZ85E
Samsung H3126
Popcorn Hour A-100
JVC RX-D701
PS3

Skrevet af: MortenBby
Skrevet den: 16-Februar-2007 kl. 11:40
Jeg har nedenstående grej, har tit slukket for alt, og alt virker igen når jeg tænder på stikkontakten.
Sonyen husker den dagligt tilbagevendende optagelse og tjekker klokken ved genstart; men starter alligevel kort op 5 min før optagelse og tjekker.
En HDDoptager er jo også langt hen ad vejen en computer som man jo ogå  starter op hver dag hjemme og/eller  på arbejde.

Hvis harddisken tog skade af lang tids strømafbrydelse ville den nok ikke virke når man fik den nyindkøbte HDDoptager hjem; den har jo været slukket måndesvis mellem  fabrikken og det kommende hjem. Det samme gælder vel TV og Sagem.

-------------

Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221

Print side | Luk vindue