DVD skiver
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=21417
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 23:47
Emne: DVD skiver
Skrevet af: T-teknik
Emne: DVD skiver
Skrevet den: 05-Marts-2007 kl. 12:41
Selvom noget af mit indlæg har været behandlet i andre sammenhæng, så vil jeg alligevel høre om erfaringer contra fordele og ulemper vedr. DVD skiver.
- Især vedr. +R og +RW skiver som jeg ser det, ikke er så meget udbredt mere.
- Og som jeg helst så også i brug på fremtidens afspillere/optagere.
Samtidig er der problematikken om stadig højere hastigheder på DVD skiver kan være et problem på visse ikke særlig gamle DVD optagere og PC´er.
|
Svar:
Skrevet den: 05-Marts-2007 kl. 17:37
Jeg prøver igen.
Er der ikke nogle som erfaringer med diverse DVD skiver som ovenfor nævnt?
Kommentarer og lignende?
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 05-Marts-2007 kl. 20:32
Nogen recordere kan kun optage på enten "plus" eller "minus" formaterne, og så giver det sig selv hvad man skal bruge.
±RW formaterne er gen-skrivbare i modsætning til ±R, så man kan altså indspille, slette, og indspille igen.
Hvis man har mulighed for både +R/RW og -R/RW, så vil man typisk ikke kunne overføre anamorphic 16:9 optagelser til +R/RW uden at konvertere til 4:3 Letterbox, så her er -R/RW bedre.
Hvis recorderen understøtter DVD-VR format, vil dette format på DVD-RW medier typisk give flere redigeringsmuligheder og samtidig optagelse/afspilning, til gengæld er DVD-VR kun læsbart på de færreste DVD afspillere.
DVD+RW bliver til gengæld automatisk "finalized" når man tager skiven ud, således at den kan afspilles i DVD afspillere. For DVD+R, DVD-R og DVD-RW skal finalize gøres manuelt.
Hvis man har en DVD brænder på en pc, så vil man sagtens kunne brænde anamorphic 16:9 video til DVD+R skiver, og hvis brænderen understøtter booktype bitsetting til DVD-ROM, så vil et brændt DVD+R media være mindst ligeså kompatibilitet med DVD afspillere som et DVD-R medie.
Mange pc DVD brændere "foretrækker" DVD+R forstået på den måde, at kvaliteten målt før fejlkorrektion typisk er lidt bedre end for DVD-R.
Så der er altså fordele og ulemper ved alle formater.
Personligt optager jeg til harddisken på min recorder, så overfører jeg til DVD+RW eller DVD-RW, flytter skiven over i min pc, og så kopierer jeg til DVD+R eller DVD-R på pc'en. Dette synes jeg giver det bedste resultat og bedste fleksibilitet for mig.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet af: Ally
Skrevet den: 05-Marts-2007 kl. 22:43
DrageMester skrev:
Hvis man har mulighed for både +R/RW og -R/RW, så vil man typisk ikke kunne overføre anamorphic 16:9 optagelser til +R/RW uden at konvertere til 4:3 Letterbox, så her er -R/RW bedre.
|
Den må du meget gerne skære ud i pap for mig. Hvad mener du med "konvertere"? Det er vel ikke nødvendigt at foretage en decideret konvertering fra en anamorfisk optagelse til en i letterbox? Og hvordan skulle man konvertere i det hele taget?
Så vidt jeg er orienteret, så er det bare 16:9 flaget, der ikke overføres til en DVD+R. Tager jeg fejl, bukker jeg mig i støvet, for jeg er ikke mega-dvd-nørd :-)
|
Skrevet den: 06-Marts-2007 kl. 00:12
Ally skrev:
Den må du meget gerne skære ud i pap for mig. Hvad mener du med "konvertere"? Det er vel ikke nødvendigt at foretage en decideret konvertering fra en anamorfisk optagelse til en i letterbox? Og hvordan skulle man konvertere i det hele taget?
Så vidt jeg er orienteret, så er det bare 16:9 flaget, der ikke overføres til en DVD+R. Tager jeg fejl, bukker jeg mig i støvet, for jeg er ikke mega-dvd-nørd :-)
|
Jeg var ikke helt præcis i min beskrivelse.
Nogen DVD recordere vil overføre 16:9 optagelsen til DVD+R/RW uden Widescreen flag, således at den vil afspilles som om den var i 4:3 format (folk får lange ansigter) og man må selv slå om til 16:9 format på tv'et under afspilning.
Andre DVD recordere vil i stedet konvertere 16:9 formatet til 4:3 med indkopiering af sorte bjælker i top og bund, altså Letterbox format. Dette kan ikke ske som en kvik-kopiering men vil foregå som real-time kopiering.
Begge disse overførsler er ringere på en eller anden måde end ved overførsel til DVD-R medie inklusive 16:9 Widescreen flag.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 06-Marts-2007 kl. 00:53
DrageMester skrev:
Ally skrev:
|
Jeg var ikke helt præcis i min beskrivelse.
Nogen DVD recordere vil overføre 16:9 optagelsen til DVD+R/RW uden Widescreen flag, således at den vil afspilles som om den var i 4:3 format (folk får lange ansigter) og man må selv slå om til 16:9 format på tv'et under afspilning.
Andre DVD recordere vil i stedet konvertere 16:9 formatet til 4:3 med indkopiering af sorte bjælker i top og bund, altså Letterbox format. Dette kan ikke ske som en kvik-kopiering men vil foregå som real-time kopiering.
Begge disse overførsler er ringere på en eller anden måde end ved overførsel til DVD-R medie inklusive 16:9 Widescreen flag. |
Takker, så er jeg med Jeg var ikke klar over, at nogle DVD-recordere faktisk konverterer signalet til 4:3 letterbox. Det synes jeg egentlig er skod!
Hvad gør en overførsel en anamorfisk 16:9 overførsel til DVD+R ringere i forhold til overførsel til DVD-R? Jeg er lidt i tvivl, for jeg mener da ikke, opløsningen ændres? Ændres andet end blot det manglende signalflag?
|
Skrevet den: 06-Marts-2007 kl. 06:40
Personligt optager jeg til harddisken på min recorder, så overfører jeg til DVD+RW eller DVD-RW, flytter skiven over i min pc, og så kopierer jeg til DVD+R eller DVD-R på pc'en. Dette synes jeg giver det bedste resultat og bedste fleksibilitet for mig.[/QUOTE]
I forhold til min Medion PC fra slutningen af 2004,
hvor gammel er din PC?
Og hvilke hastighedsskiver bruger/kan du anvende?
|
Skrevet den: 06-Marts-2007 kl. 16:40
Ally skrev:
Hvad gør en overførsel en anamorfisk 16:9 overførsel til DVD+R ringere i forhold til overførsel til DVD-R? Jeg er lidt i tvivl, for jeg mener da ikke, opløsningen ændres? Ændres andet end blot det manglende signalflag?
|
Forskellen er at uden Widescreen flag, så er du nødt til selv at omskifte manuelt til bredformat på dit TV.
Hvis der konverteres til 4:3 + Letterbox, så taber du til gengæld opløsning.
T-teknik skrev:
I forhold til min Medion PC fra slutningen af 2004, hvor gammel er din PC? Og hvilke hastighedsskiver bruger/kan du anvende?
| Min pc er fra 2004, men jeg har nyere DVD brændere, så pc'ens alder er næsten ligegyldig i denne sammenhæng.
Jeg bruger 16x og 8x skiver men brænder næsten altid ved 8x hastighed.
|
Skrevet den: 06-Marts-2007 kl. 20:45
DrageMester skrev:
Ally skrev:
|
Forskellen er at uden Widescreen flag, så er du nødt til selv at omskifte manuelt til bredformat på dit TV.
Hvis der konverteres til 4:3 + Letterbox, så taber du til gengæld opløsning. |
Så er vi enige Jeg forstod på dig, at der skete en kvalitetsmæssig forringelse ved overførsel til DVD+R (uden konvertering til letterbox), og det kunne jeg ikke få til at gå op. Jeg er godt klar over, at man selv er nødt til at skifte til bredformat. Det lever jeg fint med Jeg ville dog ikke kunne acceptere en kvalitetsmæssig forringelse.
|
Skrevet den: 07-Marts-2007 kl. 07:14
Som mulig afslutning på dette forum, vil jeg høre om der er andre som vil byde ind på erfaringer med brænding af 16x og 8x skiver til lidt ældre PC´er?
Og muligvis også lidt ældre DVD optagere?
|
|