Print side | Luk vindue

Supra HDMI kabel med 1080i men ik 1080P??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=21775
Udskrevet den: 19-Januar-2025 kl. 17:17

Emne: Supra HDMI kabel med 1080i men ik 1080P??
Skrevet af: munken
Emne: Supra HDMI kabel med 1080i men ik 1080P??
Skrevet den: 15-Marts-2007 kl. 13:54

Jeg har lig fået et Supra HDMI kabel ind af døren fra Avconnections som jeg skal bruge til mit PX70 tv (når jeg det kommer). Selvom PX70 ikke er et 1080p fjernsyn kunne jeg ik lade være med at lægge mærke til at der bag på Supra pakken stod at den kan tage op til 720P og 1080i??

Nu toede jeg lig jeg havde køvt et kabel som jeg kunne have også med mit næste fjernsyn, nu hvor jeg tog det supra???

Svar:
Skrevet af: vipmlo
Skrevet den: 15-Marts-2007 kl. 17:34
Kablet overfører digitale signaler og er ligeglad med format. Så det virker også til 1080P

-------------
--> http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13482 - Hjemmebio@vipmlo
--> http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52935 - Børnebio@vipmlo

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 15-Marts-2007 kl. 17:44
Kan det have noget med længden, at gøre? Jo højere format, jo større bitrate og jo større krav til kvalitet og afstand... ?

Skrevet af: Kief
Skrevet den: 15-Marts-2007 kl. 18:06

Jeg har umiddelbart forstået det sådan at det IKKE er alle kabler som nødvendigvis kan klare 1080p. Det er korrekt at kablet som sådan er ligeglad med opløsning, men ikke den mængde som skal transporteres.

Hifiklubbens billigere Argon kabler kan klare dette, men kender ikke Supra...

Casper

-------------
Mvh.

Casper

Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 21-Marts-2007 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Jeg har umiddelbart forstået det sådan at det IKKE er alle kabler som nødvendigvis kan klare 1080p. Det er korrekt at kablet som sådan er ligeglad med opløsning, men ikke den mængde som skal transporteres.

Casper

Hifi-hlubben har to slags Argon HDMI kabler! Kan begge klare 1080P?  

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-Marts-2007 kl. 23:25

Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Kan det have noget med længden, at gøre? Jo højere format, jo større bitrate og jo større krav til kvalitet og afstand... ?

Der er absolut grænser for hvor høj opløsning et kabel kan håndtere, dog ikke i den form at kablet som sådan skal være bygget til 1080P. Jo højere kvalitet kabel, jo højere båndbredde kan kablet overføre uden risiko for fejl. Det samme kan siges om længden, jo kortere kabel, jo højere båndbredde kan du sende igennem. 1080P er dobbelt så høj båndbredde som 1080i (forudsat at vi taler om 1080i/60 vs 1080P/60). Derfor kan du godt opleve at 1080i virker, mens 1080P ikke gør. Hvorvidt du får signalet problemfrit igennem, er altså en kombination af tre faktorer: Båndbredden, kvaliteten og længden. Så længe ingen af disse tre faktorer rammer "loftet", er kablet ligeglad med hvilken opløsning du sender igennem.

Hvis kablet virker ved 1080i, vil det dog formentligt virke med 1080P/24 uden problemer, da dette faktisk har lavere båndbredde.

Når der på f.eks. nogle af Supra's indpakninger står 1080i men ikke 1080P, så skyldes det at der findes nogle officielle certificeringer, hvor kablerne gennemgår en række ganske kritiske tests, og certificeres herefter til bestemte opløsninger. Kravene til certificering til 1080P er skrappere, og de længste længder er endnu ikke 1080P certificerede. Det betyder ikke at det med garanti _ikke_ virker, det betyder at det ikke kan garanteres at det _virker_.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Kief
Skrevet den: 22-Marts-2007 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Casper

Ja så vidt jeg husker kan de begge klare 1080p. Det er gode kabler til en rimelige penge...

Casper

-------------
Mvh.

Casper

Skrevet af: MrBech
Skrevet den: 22-Marts-2007 kl. 10:59
Jeg har et Supra HDMI kabel og det kan 1080p men kun op til 12 meter over 12 meter er det kun 1080i.

Skrevet den: 22-Marts-2007 kl. 15:00

Oprindeligt skrevet af MrBech MrBech skrev:

Jeg har et Supra HDMI kabel og det kan 1080p men kun op til 12 meter over 12 meter er det kun 1080i.

Hvad er det for et Supra kabel (er der ikke flere typer HDMI kabler)?

- Nicoleif

Skrevet af: MrBech
Skrevet den: 22-Marts-2007 kl. 15:42

- Nicoleif

Det er: SUPHDMI06 : Supra High-end HDMI Kabel, 9 mm. (HDMI han - han) (6 meter)

Skrevet den: 22-Marts-2007 kl. 16:22

- Nicoleif

Det er: SUPHDMI06 : Supra High-end HDMI Kabel, 9 mm. (HDMI han - han) (6 meter)

Er det man forstår ved standard HDMI kablet ikke HDMI-han - HDMI-hun (altså han i dvd-afspiller/selector og hun i tv)?

Skrevet den: 22-Marts-2007 kl. 16:39

Casper

Ja så vidt jeg husker kan de begge klare 1080p. Det er gode kabler til en rimelige penge...

Casper

Ved du om der er fornuft i at give de ekstra 200 kr (5 m udgaven) og så få det dyre HDMI?

Skrevet den: 24-Marts-2007 kl. 11:23

Er det man forstår ved standard HDMI kablet ikke HDMI-han - HDMI-hun (altså han i dvd-afspiller/selector og hun i tv)?

Nej, han i begge ender.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Marts-2007 kl. 11:27

Det skal dog siges, at dét at kablet ikke er certificeret til 1080P betyder ikke at det med garanti IKKE virker. Det er samme kabel der bruges i alle længder, at f.eks. 15 meter ikke er certificeret, skyldes udelukkende at det ikke kan garanteres at HDMI specifikationerne overholdes fuldt ud over denne længde. Alt efter hvor "tolerant" modtageren er overfor afvigelser fra standarden, kan det sagtens tænkes at det virker alligevel.

Jeg citerer lige et svar jeg har givet Nicoleif på et andet forum:

Alle _nye_ Supra HDMI kabler til og med 12 meter er 1080P certificeret. Supra laver kun én type, men de har ændret kablet for nogen tid siden. Hvis du får et 5 meters HDMI kabel der ikke er 1080P certificeret, så har du fået ét som forretningen har haft liggende på hylden i et stykke tid. Det behøver imidlertid ikke nødvendigvis gøre en forskel, da de ikke har lavet om på kablerne for at opnå certificeringen, det er bare noget der tager tid at få gennemført da det er en temmeligt grundig test de skal igennem, og såvidt jeg har forstået er der ventetid på det.

Hvis du har et kabel med de nye stik på (se f.eks. http://www.audiosale.dk/ - www.audiosale.dk ), så har du dét kabel der er 1080P certificeret, uanset om der ligger en certificering i pakken eller ej - det er samme kabel. Når jeg nu tænker mig om, så mener jeg faktisk at det er ret nyt at Supra leverer HDMI-kabler i 5 meter, så umiddelbart burde det ikke kunne lade sig gøre at købe et Supra 5 meters HDMI, uden at det er 1080P certificeret.

Bemærk at der ikke kan gives nogen _garanti_ for at du får 1080P igennem, selv om kablet er 1080P certificeret. Certificeringen er en garanti for at kablet overholder de gældende specifikationer over denne længde, men hvis apparaterne ikke overholder specifikationerne 100% (hvilket meget udstyr tilsyneladende ikke gør...), så kan der stadig være problemer med at få hul igennem. Jeg hører f.eks. om mange problemer når Samsung signalkilder kombineres med ikke-Samsung tv. Oftest er der imidlertid ingen problemer med Samsung>Samsung. Det tyder på at Samsung har fundet på deres egen definition af hvordan et HDMI signal skal sendes ud - alt efter hvor "tolerant" tv'et så er overfor "skæve" signaler, kan det give problemer at få hul igennem.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Peter Pan
Skrevet den: 03-April-2007 kl. 19:45

Når Supra på deres HDMI indpakning skriver kan tage op til 720P og 1080i, tror jeg de er nødt til det på grund af den nyeste 1.3 HDMI Deep color standart.

Læs mere her: 

http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1151270881 - http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull& id=1151270881

-------------
Mvh. Peter Pan.-Se link- https://tinyurl.com/y7tbty8e" rel="nofollow - Råd-for-BL-tilslutning .

Print side | Luk vindue