DVD/CD mærker - hvad er bedst?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=22307
Udskrevet den: 01-Februar-2025 kl. 06:10
Emne: DVD/CD mærker - hvad er bedst?
Skrevet af: T-teknik
Emne: DVD/CD mærker - hvad er bedst?
Skrevet den: 28-Marts-2007 kl. 16:17
Uden at blive for teknisk, vil jeg godt have oplysninger om brug og erfaring ved forskellige typer mærker af DVD og CD skiver.
En aktuel diskussion om hvad brugerne synes er de bedste.
F.eks. Verbatim vs. TDK
Og andre mærker for sags skyld.
|
Svar:
Skrevet den: 29-Marts-2007 kl. 11:26
I må stadig gerne komme med bud på ovenstående.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 14:32
Verbatim 16x DVD.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 15:04
Jeg må hellere blande mig i den livlige debat her!
CD-R Media
De bedste CD-R media er produceret af Taiyo Yuden, med Verbatim Super AZO som næst bedste bud, afhængig af hvor de er produceret; Super AZO produceret i Taiwan, Kina, Mexico er på højde med Taiyo Yuden mens Super AZO produceret i Indien er af en lavere kvalitet (men stadig bedre end det meste andet på markedet).
Taiyo Yuden CD-R medier kan købes som "unbranded" fra visse on-line shops, men ellers vil følgende CD-R medier være Taiyo Yuden:
Plextor CD-R Verbatim Pastel CD-R Verbatim Extra Protection CD-R Made in Japan (men de *skal* være Made in Japan, ellers er det ikke Taiyo Yuden)
CD-RW Medier
Verbatim er de eneste som er værd at købe
DVD+R og DVD-R Single Layer Medier
De generelt mest kompatible medier med bedst kvalitet er Taiyo Yuden 8x DVD+R (YUDEN000 T02), Verbatim 8x DVD+R (MCC003), Taiyo Yuden 8x DVD-R (TYG02) og Verbatim 8x DVD-R (MCC02RG20).
Hvis ens recorder/brænder er kompatibel med 16x medier, hvilket de nyeste brændere og recordere er, så er Verbatim 16x DVD+R (MCC004) og Verbatim 16x DVD-R (MCC03RG20) de generelt bedste og mest kompatible da de har været på markedet længst. Med de nyeste brændere vil også Taiyo Yuden 16x DVD+R (YUDEN000 T03) og Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) være rigtigt gode.
Hvis man køber Verbatim 16x DVD+R medier, så vil de være MCC004 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.
Køber man Verbatim 16x DVD+R medier Made in Japan, så vil de være YUDEN000 T03 produceret af Taiyo Yuden.
Hvis man køber Verbatim 16x DVD-R medier, så vil de være MCC03RG20 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.
Køber man Verbatim 16x DVD-R medier Made in Japan, så vil de være TYG03 produceret af Taiyo Yuden.
Plextor 16x DVD medier er altid Taiyo Yuden.
CMC producerer medier som sælges under en lang række brands, hvor man får generelt bedst kvalitet hvis man køber dem med HP (Hewlett Packard) brand. Kompatibilitet med forskellige brændere er ikke ligeså god som ovenstående medier, men CMC medier har generelt en god langtids stabilitet.
HP 8x DVD+R (CMC MAG E01), HP 8x DVD-R (CMC MAG. AE1) og HP 16x DVD-R (CMC MAG. AM3) er alle CMC producerede medier med god langtids stabilitet og god brænde-kvalitet i de rigtige brændere/recorder.
HP 16x DVD+R (CMC MAG M01) er af mere variabel kvalitet.
Sony 16x AccuCORE DVD+R og DVD-R medier fungerer godt for mig, men ikke alle har samme positive erfaring.
TDK 8x DVD+R og 8x DVD-R medier er fornuftige, men svære at finde efterhånden.
TDK 16x DVD+R og DVD-R medier er af svingende kvalitet og der er rapporteret dårlig langtids stabilitet.
Ægte Maxell Made in Japan DVD+R og DVD-R medier er gode, men meget vanskeligt at finde. Langt de fleste medier solgt som Maxell er produceret andre steder af underleverandører, og er ikke af den samme kvalitet som Maxell Made in Japan medier. Maxell Made in Japan kan købes hos Nierle som Thermal Printable medier.
DVD+RW og DVD-RW Medier
Verbatim er det sikreste og nemmeste valg.
Ricoh DVD+RW medier er også gode, men noget sværere at finde.
Andre DVD+RW og DVD-RW medier er at betragte som lotteri.
DVD-RAM Medier
De fleste DVD-RAM medier der sælges er lavet af Matshita/Panasonic og disse er fremragende. De sælges under en række brands som f.eks. Panasonic, Verbatim, JVC, TDK (kan også være Maxell DVD-RAM medier).
Verbatim DVD-RAM medier er lavet af Matshita/Panasonic og har en Hard Coat Protection som gør dem mere modstandsdygtige overfor ridser.
Maxell laver sine egne DVD-RAM medier, og jeg har ikke nogen erfaring med disse.
DVD+R Double Layer Medier
Kun Verbatim kan generelt anbefales.
Der er andre mærker og producenter af DVD+R DL men de er af variabel kvalitet og ikke ligeså bredt kompatible med brændere.
HP 2.4x DVD+R DL (CMC MAG. D01) fungerer dog fint i min Sony RDR-HX910 recorder, men en kvalitets-skanning viser at de ikke er nær så gode som Verbatim medier.
DVD-R Dual Layer Medier
Disse bør man så vidt som muligt undgå, da de ikke er kompatible med de fleste DVD afspillere. Hvis man bruger dem til data i stedet for video, så vil de dog fungere i nyere DVD brændere/læsere, men der er ikke nogen fordel i forhold til DVD+R DL.
Kun hvis man har en recorder som kan brænde til DVD-R DL og ikke DVD+R DL bør man overveje at bruge disse medier.
Disclaimer
Alt ovenstående er baseret på en blanding af egne erfaringer og fælles erfaringer fra andre fora, og der er tale om en meget simplificeret fremlæggelse.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 15:30
[QUOTE=DrageMester]
Hvis man køber Verbatim 16x DVD+R medier, så vil de være MCC004 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.
Køber man Verbatim 16x DVD+R medier Made in Japan, så vil de være YUDEN000 T03 produceret af Taiyo Yuden.
Hvis man køber Verbatim 16x DVD-R medier, så vil de være MCC03RG20 hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.
Køber man Verbatim 16x DVD-R medier Made in Japan, så vil de være TYG03 produceret af Taiyo Yuden.
De nævnte oplysninger og koder, er de at finde på Verbatims produkter og internet butikker?
TDK 16x DVD+R og DVD-R medier er af svingende kvalitet og der er rapporteret dårlig langtids stabilitet.
Hvis jeg skal sammenligne dit svar, så er TDK af en noget tilfældig kvalitet og modsat den kontrol de skiver siges at have fra firmaet selv.
- Jeg kender mest til TDK i form af de kassettebånd de udsendte i sin tid, som havde en rimelig god kvalitet.
|
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 15:39
Jeg har været tæt på at købe Vebatim DVD skiver, f.eks. 16x -R, men når jeg har holdt mig lidt tilbage, skyldes det noget med en testprøvning som jeg læste lidt om for noget tid siden, som ikke var helt positiv.
- Uden jeg skal komme helt ind på det tekniske, som jeg ikke kan beskrive helt på samme måde.
Men uanset hvad, så kan det vel tænkes at test også er købt til at falde ud til de enkelte producenters fordel?
Eller hvad?
|
Skrevet af: Perfektionist
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 16:50
DrageMester
Jeg er fuldstændig enig i din vurdering. Til min Sony 710 bruger jeg nu kun Tayio Yuden medier, som fungerer nærmest fejlfrit. Desværre laver TY mig bekendt ikke DL medier. Jeg har som DL medier brugt Verbatim (2.4X versionen), men har stødt på mange fejl, både under brænding, og efterfølgende, hvor min Sony pludselig ikke kan læse mediet længere. Jeg renser regelmæssigt lacerhovedet, så fejlen burde ikke ligge der.
Hvad er dine erfaringer med Sony 910 og Verbatims DL medier?
------------- Perfektionist
Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
|
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 18:04
T-teknik skrev:
Hvis jeg skal sammenligne dit svar, så er TDK af en noget tilfældig kvalitet og modsat den kontrol de skiver siges at have fra firmaet selv. - Jeg kender mest til TDK i form af de kassettebånd de udsendte i sin tid, som havde en rimelig god kvalitet.
|
Alle firmaer påstår at de har god kvalitetskontrol, men det passer bare ikke. Selv Verbatim og Taiyo Yuden som er de bedste på markedet har efterhånden temmelig lemfældig kvalitetskontrol som følge af faldende priser på blanke CD og DVD medier.
TDK kassettebånd er i denne sammenhæng rent bogstaveligt fra et andet årtusinde.
T-teknik skrev:
Jeg har været tæt på at købe Vebatim DVD skiver, f.eks. 16x -R, men når jeg har holdt mig lidt tilbage, skyldes det noget med en testprøvning som jeg læste lidt om for noget tid siden, som ikke var helt positiv. - Uden jeg skal komme helt ind på det tekniske, som jeg ikke kan beskrive helt på samme måde.
Men uanset hvad, så kan det vel tænkes at test også er købt til at falde ud til de enkelte producenters fordel?
Eller hvad?
|
Man kunne godt forestille sig at visse firmaer ville købe sig til en test. Mine erfaringer og fælles erfaringer fra andre fora er derimod indsamlet fra ikke-kommercielle tests foretaget af privatpersoner.
Der vil altid (desværre) forekomme dårlige eksemplarer i en industri som styres næsten 100% af pris, hvilket nu gælder for CD medier, DVD medier, og CD/DVD brændere.
Hvis du leder efter blanke optiske medier og drev som ikke er totalt styret af pris, så skal du på nuværende tidspunkt se på blå-laser produkter som Blu-ray og HD DVD. Her er drev og medier stadigvæk i en prisklasse hvor der er plads til ordentlig kvalitetskontrol.
Perfektionist skrev:
Jeg har som DL medier brugt Verbatim (2.4X versionen), men har stødt på mange fejl, både under brænding, og efterfølgende, hvor min Sony pludselig ikke kan læse mediet længere. Jeg renser regelmæssigt lacerhovedet, så fejlen burde ikke ligge der.
|
Jeg har kun brændt en god håndfuld Double Layer i min Sony RDR-HX910 og der har ikke været nogen problemer overhovedet. Jeg har heller aldrig renset pick-uppen i min Sony.
Jeg har kun brændt to typer DL:
- Verbatim 2.4x DVD+R DL - HP 2.4x DVD+R DL
Begge fungerede fint.
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 18:11
Tja og så er der os andre der køber de møgbilligste skiver vi kan opdrive, og aldrig til dato har oplevet et eneste problem
|
Skrevet den: 01-April-2007 kl. 19:12
Da jeg i sin tid købte min første DVD optager
- Philips DVDR70 - var de eneste skiver jeg kunne købe Fuji, som jeg har få liggende af endnu, dem er jeg ikke stødt på fejl ved.
Fuji er heller ikke nogle man finder i hvilken som helst internet butik.
Lige som med Sony skiver.
Men at Verbatim findes i snart alle internet butikker, må så nok betyde at de har en vis kvalitet.
Går man ind i en reel butik, så finder man for det meste kun et mærke som de enkelte butikker har sat sig på.
Om det er en kvalitet i sig selv?
- Eller de enkelte butikker er betalt for kun at have bestemte mærker?
- Eller det måske er af pladshensyn?
Det kan jo lægges ud til debat.
Foruden altså det ovenfor nævnte om de forskellige mærker.
|
Skrevet den: 02-April-2007 kl. 01:41
DrageMester skrev:
DVD-R Dual Layer Medier
Disse bør man så vidt som muligt undgå, da de ikke er kompatible med de fleste DVD afspillere. Hvis man bruger dem til data i stedet for video, så vil de dog fungere i nyere DVD brændere/læsere, men der er ikke nogen fordel i forhold til DVD+R DL. |
Har du et link til forum indlæg el.lign. vedr. dette? Da DVD-R DL blev lanceret var et af salgsargumenterne netop bedre kompatibilitet med stand-alone DVD afspillere (bedre end DVD+R DL), så vidt jeg husker. Jeg er selvfølgelig godt klar over at marketingfolket ikke altid har ret...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 02-April-2007 kl. 01:55
JesperLund skrev:
Har du et link til forum indlæg el.lign. vedr. dette? Da DVD-R DL blev lanceret var et af salgsargumenterne netop bedre kompatibilitet med stand-alone DVD afspillere (bedre end DVD+R DL), så vidt jeg husker. Jeg er selvfølgelig godt klar over at marketingfolket ikke altid har ret...
|
Alle http://www.cdfreaks.com/reviews - reviews der er foretaget på CDFreaks viser at DVD+R DL er kompatibel med flere DVD spillere end DVD-R DL.
Men hvis du vil have en bredere statistik, så prøv at søge efter kompatible DVD spillere på VideoHelp.com:
http://www.videohelp.com/dvdplayers?DVDname=&Submit=Search&dvdplusrdl=1&Search=Search&dvdportable=&dvdchanger=&dvdtv=&chipset=&orderby=Name&hits=50 - DVD afspillere kompatible med DVD+R DL : 72% (798 ud af 1104)
http://www.videohelp.com/dvdplayers?DVDname=&dvdrdl=1&Search=Search&dvdportable=&dvdchanger=&dvdtv=&chipset=&orderby=Name&hits=50&Submit2=Search - DVD afspillere kompatible med DVD-R DL : 53% (268 ud af 508)
|
Skrevet af: nygdvd
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 20:22
Perfektionist skrev:
DrageMester
Jeg er fuldstændig enig i din vurdering. Til min Sony 710 bruger jeg nu kun Tayio Yuden medier, som fungerer nærmest fejlfrit. Desværre laver TY mig bekendt ikke DL medier. Jeg har som DL medier brugt Verbatim (2.4X versionen), men har stødt på mange fejl, både under brænding, og efterfølgende, hvor min Sony pludselig ikke kan læse mediet længere. Jeg renser regelmæssigt lacerhovedet, så fejlen burde ikke ligge der.
|
Hej
Må man få og vide hvor og hvilke dvd skiver du køber til din 710 har tidligere kørt med sunstar men kan ikke finde dem mere
|
Skrevet den: 16-April-2007 kl. 12:14
[QUOTE=DrageMester]
CD-R Media
Da jeg er ny hvad angår Verbatim, håber jeg du kan sige noget om produktet:
Jeg har lige købt en 5stk. pakke af Verbatim DVD-R 16x
Det eneste der står på pakken er:
Advanced AZO+
Recorder 43519
Så er der web adresse
Så står der forskellige steder hvor Verbatim holder til
som: USA, Europa og Australien
Til sidst Mitsubishi Kagaku Media Company
Og ikke andre numre end det ovenfor nævnte.
|
Skrevet den: 16-April-2007 kl. 15:55
Så har jeg fået læsebrillerne på. Nede i bunden af pakken, med småt, står der både Made in India / Produceret i Indien. - Så som DrageMester nævner, så skulle de være gode nok. Hvorfor der ikke står det nummer, som er nævnt i listen ovenfor, ved jeg ikke.
|
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 12:38
DrageMester skrev:
DVD+R og DVD-R Single Layer Medier
De generelt mest kompatible medier med bedst kvalitet er Taiyo Yuden 8x DVD+R (YUDEN000 T02), Verbatim 8x DVD+R (MCC003), Taiyo Yuden 8x DVD-R (TYG02) og Verbatim 8x DVD-R (MCC02RG20).
<...stuff deleted...>
Med de nyeste brændere vil også Taiyo Yuden 16x DVD+R (YUDEN000 T03) og Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) være rigtigt gode. |
Du mener altså, at 8x Taiyo er at foretrække for 16x Taiyo? Jeg købte for en del tid siden en 100 stk. spindel 8x Taiyo DVD+R (YUDEN000 T02) hos OS-Mediatrade i Tyskland. Har stadig en del tilbage af dem. Jeg må erkende, at det er de medier jeg har haft så absolut den bedste brændekvalitet med på min BenQ DW-1640 (BSLB).
Så fik jeg nogle 16x Verbatim (MCC004) DVD+R (fra Taiwan for øvrigt), som jeg får langt ringere brændekvalitet med, helt ned til 94% i CD-DVD Speed.
Jeg havde ellers overvejet at købe nogle 16x Taiyo Yuden (YUDEN000 T03) hos DVD Shop Online, men måske skulle jeg hellere nøjes med at købe dem i 8x hastighed igen?
Hvad er for øvrigt din holdning ang. DVD-R vs DVD+R. Hos mig har DVD+R altid resulteret i bedre brændekvalitet, og iflg. mange kilder skulle selve DVD-R formatet teknisk også være DVD+R formatet underlegent (på trods af at det er det officielle format). På den positive side for DVD-R er så, at der er et par MB mere at tage af end på et DVD+R medie.
/az
------------- "This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 13:21
azrael skrev:
Du mener altså, at 8x Taiyo er at foretrække for 16x Taiyo? Jeg købte for en del tid siden en 100 stk. spindel 8x Taiyo DVD+R (YUDEN000 T02) hos OS-Mediatrade i Tyskland. Har stadig en del tilbage af dem. Jeg må erkende, at det er de medier jeg har haft så absolut den bedste brændekvalitet med på min BenQ DW-1640 (BSLB). |
Hvis kompatibilitet og kvalitet er i højsædet, så får du bedst kompatibilitet og bedst chance for høj kvalitet ved at købe 8x Taiyo Yuden, med 8x DVD+R varianten som den bedste af de to.
Generelt vil jeg anbefale at brænde disse 8x TY medier ved 8x, selvom man i mange brændere kan brænde ved 12x eller endda 16x.
Hvis det derimod er vigtigst at kunne skrive med god kvalitet ved maks hastighed på en 16/18/20x brænder, så vil 16x Taiyo Yuden (+R eller -R) være at foretrække.
Brændekvaliteten vil dog typisk være bedre ved 8/12x end ved 16/18/20x selv med 16x medier.
azrael skrev:
Så fik jeg nogle 16x Verbatim (MCC004) DVD+R (fra Taiwan for øvrigt), som jeg får langt ringere brændekvalitet med, helt ned til 94% i CD-DVD Speed. |
Verbatim 16x DVD+R (MCC004) er generelt de bedste og mest kompatible 16x medier, men selv de bedste medier er af variabel kvalitet nu om stunder p.g.a. fokus på pris i stedet for kvalitet i produktionen.
azrael skrev:
Jeg havde ellers overvejet at købe nogle 16x Taiyo Yuden (YUDEN000 T03) hos DVD Shop Online, men måske skulle jeg hellere nøjes med at købe dem i 8x hastighed igen? |
Hvis brænde hastighed ikke er så vigtig for dig, så ville jeg personligt foretrække 8x Taiyo Yuden DVD+R fremfor nogen af 16x varianterne eller 8x DVD-R.
azrael skrev:
Hvad er for øvrigt din holdning ang. DVD-R vs DVD+R. Hos mig har DVD+R altid resulteret i bedre brændekvalitet, og iflg. mange kilder skulle selve DVD-R formatet teknisk også være DVD+R formatet underlegent (på trods af at det er det officielle format). På den positive side for DVD-R er så, at der er et par MB mere at tage af end på et DVD+R medie. |
Jeg bruger langt flere DVD+R end DVD-R fordi de i gennemsnit giver bedre brænde kvalitet (PIE/PIF/Jitter m.v.) og fordi DVD+R med booktype DVD-ROM er en lille smule mere kompatible end DVD-R.
Jeg kender godt de teoretiske fordele ved DVD+R over DVD-R, men i praksis synes jeg også de er lidt bedre, og prisen er jo generelt den samme.
Hvis jeg skulle optage direkte på min recorder, ville jeg nok bruge lidt flere DVD-R end jeg gør nu p.g.a. understøttelse af 16:9 format flag, men da jeg i stedet brænder til DVD±RW på recorderen og derefter overfører til DVD±R på min pc, så betyder dette ikke noget da man sagtens kan have 16:9 format flag på DVD+R ved authoring og brænding på pc.
|
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 18:23
Tak for dit hurtige svar! Jeg kan fortælle, at jeg typisk brænder med 8x på alle medier jeg har, om det så er 8x eller 16x medier. Grunden dertil er, at det tager ca. 1,5 minut længere at brænde ved 8x frem for ved 16x samtidigt med, at brændekvaliteten er en del bedre ved 8x (men hvorfor fortæller jeg dig det, du ved det jo allerede! :).
Lidt skuffet er jeg dog over MCC004 Verbatim 16x DVD+R. Troede aldrig, at et ellers så rost medie skulle give (mig) så ringe resultater. For sjovs skyld har jeg de seneste par gange brændt dem ved 12x, da jeg mener, at min brænder så anvender en anden write strategy. Resultatet med netop disse medier synes at være bedre ved 12x end ved 8x for mig, men altså langt fra de 98-99%, som jeg er vant til fra Taiyo Yuden T02...
Nå, men så bliver det 8x Taiyo Yuden næste gang i stedet for 16x som oprindeligt planlagt. Kender du for øvrigt til det der http://www.dvdshoponline.co.uk - www.dvdshoponline.co.uk eller kan du måske anbefale et andet sted at få sine Taiyo Yuden medier fra?
Lidt sjovt, at du for øvrigt nævner 16:9 format flag på DVD-R skiver. Har jeg faktisk aldrig hørt om før, men jeg tror det kan forklare hvorfor de diverse HDD-optagere angiveligt ikke kan optage i 16:9 på DVD+R, men "kun" i 4:3 anamorf. Det virker dog, som om det stadig er en kunstig begrænsning, når du siger, at man sagtens kan sætte flag'et ved authoring på pc. Jeg *hader* kunstige begrænsninger...!
/az
------------- "This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 18:55
azrael skrev:
Nå, men så bliver det 8x Taiyo Yuden næste gang i stedet for 16x som oprindeligt planlagt. Kender du for øvrigt til det der http://www.dvdshoponline.co.uk - www.dvdshoponline.co.uk eller kan du måske anbefale et andet sted at få sine Taiyo Yuden medier fra?
|
Jeg kender godt den butik, men jeg har ikke handlet der endnu.
Jeg har købt de fleste af mine Taiyo Yuden skiver fra http://svp.co.uk/ - SVP i England, som har godt udvalg, fornuftige priser og fremragende service. Desværre bruger de DPD som fragtfirma til Danmark, og dem er jeg uimponeret over.
|
Skrevet den: 20-Juli-2007 kl. 17:49
Som nævnt er Verbatim MCC03RG20 at foretrække, desværre kan man ikke regne med at det er dem man får, selvom koden fremhæves på en butiksside.
Jeg har lige modtaget Verbatim-skiver af en anden type end dem der var annonceret på nævnte butiksside - Medieshoppen.
Men inden min forundring blev gjort til skamme, kan jeg se at Nierle gør opmærksom på pludselige forandringer af koder fra producenternes side.
- Men Verbatim er jo nok stadig at foretrække end andre, trods alt.
|
Skrevet den: 20-Juli-2007 kl. 18:37
T-teknik skrev:
Som nævnt er Verbatim MCC03RG20 at foretrække, desværre kan man ikke regne med at det er dem man får, selvom koden fremhæves på en butiksside. Jeg har lige modtaget Verbatim-skiver af en anden type end dem der var annonceret på nævnte butiksside - Medieshoppen. |
Er det så TYG03 du har fået i stedet?
|
Skrevet den: 20-Juli-2007 kl. 19:00
Til DrageMester: Om det er TYG03, ved jeg ikke. Men jeg har gemt omslag/mærkat om du vil fra en tidligere dåse købt et andet sted, det er præcis de samme oplysninger fra den der er på den nye. - Jeg kan se de er made in Japan.
- Modsat en mærkat fra en 5 styks pakning fra Fona, som stemmer mere overens med de oplysninger der givet i dette forum. - (Made in India)
- Jeg kan tilføje, at jeg ikke har set andre netbutikker end de nævnte med varenummer MCC03RG20.
|
Skrevet den: 20-Juli-2007 kl. 21:32
Verbatim MCC03RG20 og TYG03 har samme varenummer (43522), hvilket er lidt [meget] forvirrende. Jeg sidder med to 25 stk spindels, og den eneste synlige forskel er "Made in Japan" for TYG03 og en grå bund (mod normalt en sort på Verbatim spindels). Media code står ikke på indpakningen.
|
Skrevet den: 20-Juli-2007 kl. 23:01
JesperLund skrev:
Verbatim MCC03RG20 og TYG03 har samme varenummer (43522), hvilket er lidt [meget] forvirrende. Jeg sidder med to 25 stk spindels, og den eneste synlige forskel er "Made in Japan" for TYG03 og en grå bund (mod normalt en sort på Verbatim spindels). Media code står ikke på indpakningen.
|
Nu er det lidt usikkert med de varenumre - på min 50 stk dåse står der 43548 på mærkaten. (Ifølge min nye bestillings faktura 43549) Dåsen er sort i bunden.
Jeg søgt lidt på Verbatim siden, men den har vist tekniske problemer. Så jeg har ikke fundet noget om, de er ved samle sig om en slags x16 skiver - minus som plus?
|
Skrevet den: 21-Juli-2007 kl. 13:37
Verbatim 16x DVD-R ikke-printbare medier fås generelt i disse varianter, der alle har same reorder nummer:
MCC 03RG20 Made in Taiwan af CMC MCC 03RG20 Made in Taiwan af Prodisc MCC 03RG20 Made in India af Moser Baer TYG03 Made in Japan af Taiyo Yuden
Verbatim DVD+R ikke-printbare medier fås generelt i disse varianter, der alle har same reorder nummer:
MCC 004 Made in Taiwan af CMC MCC 004 Made in Taiwan af Prodisc MCC 040 Made in India af Moser Baer YUDEN000 T03 Made in Japan af Taiyo Yuden
Som hovedregel er disse varianter gode og blandt de aller bedste (ikke-professionelle) DVD-R medier man kan købe, men der kan dog være undtagelser p.g.a. den ringe kvalitetssikring som efterhånden er et resultat af fokuseren på pris i stedet for kvalitet indenfor produktion af blanke DVD medier.
Der har været en meget begrænset produktion af andre Verbatim 16x DVD±R medier (f.eks. "Pearl White") med andre media codes, men det er på nuværende tidspunkt meget usandsynligt at man skulle få fat i nogen af disse. Dette kan selvfølgelig ændre sig i fremtiden afhængig af beslutninger hos Verbatim.
|
Skrevet den: 21-Juli-2007 kl. 16:17
Som en sidste tilføjelse kan jeg se der sammen med Verbatims karakteristiske label på dåsen, så står der Mitsubishi Kagaku Media Company.
Men foruden den gode beskrivelse af DrageMester, kan jeg se at Verbatim på deres netside henviser til bl.a. MedieShoppen, og så kan jeg kun håbe at butikken får de bedste skiver. - At det så kan forvirre lidt med det nævnte varenummer på deres side, vælger jeg trods alt at tro på at det en god kvalitet.
|
Skrevet af: Curt@dk
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 03:31
Kan vi genoplive denne tråd? Please!
Jeg vil meget gerne rådes om hvilke DVD typer jeg skal anskaffe for at sikre mig den bedste kvalitet. Jeg har både et lille behov for 'almindelige' data skiver til at gemme programmer, og et stort behov for at gemme musik og 16:9-film skiver - i bedst mulige kvalitet.
------------- Trial all, keep the best
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 09:16
Så vidt jeg er orienteret er der ikke ændringer i prioriteterne. Det er stadig
TYG02 (Taiyo Yuden 8x)
TYG03 (Taiyo Yuden 16x)
Diverse Verbatim
Altså for den allerbedste kvalitet, så køb 8x Taiyo Yuden, alternativt 16x, hvis det er vigtigt for dig at kunne brænde med høj hastighed.
Ellers hold dig til Verbatim...
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Curt@dk
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 10:46
Tak for det hurtige svar!
Men.. øh... den tidligere debat siger at det er/var forskel på hvilken type jeg skal vælge hvis jeg skal indspille 16:9 film. Hmm... heller ikke dét havde jeg hørt om før. Jeg har tidligere aldrig brugt at brænde til disc, altid til disk, undskyld, nu skal jeg ikke være for morsom så tidligt på dagen, men jeg plejer at brænde til USB eller harddisk, og ved egentlig intet om hvordan man brænder til skiver. Er der virkelig stadig forskel på DVD skiverne med henyn til at gemme 16:9 film format? Er DVD+R bedre egnet til film end DVD- og hvad så med DVD±? Skal jeg hellere vælge DVD±RW?
Jeg finder alle disse begrænsninger i de forskellige formater forvirrende - hvilket nok også har været en grund til at jeg aldrig før har forsøgt at lære at forstå dette emne - så tilgiv mig mine begynder-spørgsmål så kort før DVD vel snart helt afskaffes. Blue-Ray er dog ikke en mulighed for mig lige nu.
------------- Trial all, keep the best
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 16:51
Som begynder ville jeg vælge -R skiver. De er ukomplicerede at bruge og understøtter 16:9 formatet 100%, hvilket vist ikke helt er tilfældet med + skiverne.
Og så vil jeg da også anbefale Verbatim, som jeg nu har brændt over 60 af uden en eneste svipser. Hvis du køber 100 stk er de såmænd lige så billige som no name skiver.
|
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 22:38
Æhm hvorfor skulle der være probs med + skiverne og 16:9 ?
|
Skrevet den: 14-Juli-2008 kl. 23:24
MartinJohansen skrev:
Æhm hvorfor skulle der være probs med + skiverne og 16:9 ? |
En DVD recorder vil typisk brænde DVD+R skiver i DVD+VR formatet, som ikke er helt kompatibelt med DVD-Video for 16:9 indhold. Der er en anden signallering af 16:9, og en DVD afspiller vil opfatte indholdet som 4:3.
På en computer er det ligemeget, og DVD+R er måske endda lidt bedre fordi de kan booktypes til ROM, men på en DVD recorder er der ofte en forskel mellem DVD-R og DVD+R for 16:9 indhold. Det behøver ikke at være sådan, men det er ofte tilfældet.
|
Skrevet den: 15-Juli-2008 kl. 00:01
Tak for svar - jeg stod lidt undrende fordi jeg ikke har haft problemer med film brændt på computer.
|
Skrevet af: tvillingen
Skrevet den: 20-December-2008 kl. 15:53
Jeg fandt denne side http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm - http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm som tilsyneladende bygger på megen erfaring - uden at jeg kender hjemmesiden ellers. Og ellers mange tak til Dragemester for rigtig gode informationer. De er svære at finde på nettet, selv på cdfreaks.com
Det korte budskab er: Det er producenten, der er vigtig, eller rettere Media Code eller Media ID, ikke firmaet, der sælger skiverne. Hvis en online shop angiver Media ID (som f.eks. TYG03 eller MCC03RG20), så kan man vel regne med, at skiven er OK.
Eller sagt på en anden måde: Hvis der ikke er angivet nogen Media ID, kan man ikke være sikker på kvaliteten. Det er hvad jeg har lært de sidste uger efter at have købt nogle skiver, der så ok ud, men var det ikke.
|
Skrevet den: 20-December-2008 kl. 21:53
Media code (Media IDentifier) er ganske rigtigt vigtig, men pas på!
Der er rigtig mange mærker som "låner" media codes fra de store producenter, således at en skive f.eks. har media code TYG02, som er en media code for Taiyo Yuden 8x DVD-R medier, uden skiven nogensinde har haft noget med Taiyo Yuden at gøre.
Især de billigste skiver "låner" andres media codes.
Dette kaldes også for "fake media code".
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 13:51
Ja, det læste jeg osse et sted. Så er spørgsmålet: Hvordan garderer man sig mod "fake media code"?
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 14:00
tvillingen skrev:
Ja, det læste jeg osse et sted. Så er spørgsmålet: Hvordan garderer man sig mod "fake media code"? |
Primært ved at købe hos pålidelige forhandlere som SVP, men 100% sikkerhed får du aldrig..
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 14:25
OK, men hvilke forhandlere er det foruden SVP, som jeg kiggede på i gaar samtidig med at jeg kiggede hos nierle.de og azomedia.dk. Hos Azomedia fandt jeg 100stk DVD-R: Alhpa med Media Code = MCC 03RG20 til 159 DKK og en fragt på 30DKK og det ser jo godt ud, eller hvad?
Det ser altså ud som om, man helst skulle kende andres erfaringer, men hvis man nu ikke har kendskab, så altså: troværdig forhandler, troværdigt firma (som f.eks. Verbatim) og god fabrik (som f.eks. Mitsubishi eller Taijo Yuden).
Jeg kan osse spørge mere direkte: hvilke skiver køber du?
/Michael
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 19:39
Alpha er sandsynligvis skiver med fake MCC media code, uden at jeg dog er 100% sikker på det. Jeg ville personligt ikke købe dem.
Hvis man vil være næsten[*] 100% sikker på at få ægte MCC/MKM media code DVD'ere, så skal man købe Verbatim (eller Mitsubishi i dele af Asien) af de typer, hvor man ikke får f.eks. Verbatim skiver produceret af Taiyo Yuden med Taiyo Yuden media codes. Det er lidt kompliceret at forklare præcist hvilke medier, der er produceret af hvilket firma med hvilke media codes.
[*] Jeg siger "næsten" 100% fordi, der rent faktisk tidligere er fundet falske Verbatim DVD'er i bl.a. Ungarn - altså en helt forfalsket vare.
Hvis man vil være sikker på at få ægte Taiyo Yuden skiver, så skal man købe skiver markedsført som Taiyo Yuden fra en troværdig shop (ikke kun skiver som står angivet med en Taiyo Yuden media code), f.eks. http://svp.co.uk/products-list.php?bid=29 - SVP .
Jeg har købt mange forskellige DVD'ere (og CD'ere) forskellige steder fra, og hvilke jeg vil anbefale kommer an på om det skal være +R eller -R, printbare eller ej, med eller uden ridsebeskyttende overflade, om det skal være til moderne 16x+ brændere eller gamle 8x eller langsommere brændere, hvor mange skiver man vil købe på en gang, om man går mest op i kvalitet eller vil have acceptable kvalitet til lavest mulige pris, o.s.v.
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 22:11
Hej igen Dragemester.
Jeg har osse selv en dårlig fornemmelse med Alpha. I de sidste par år har jeg ikke købt meget mere end 2 gange DVD-R a 50stk (den sidste sending Verbatim med Media Code MCC 03RG20) og et par gange CD-R a 50 stk.. Efter at have læst i flere uger mest på http://club.cdfreaks.com - cdfreaks.com (400.000 tilmeldte brugere!) og her, vil jeg gerne prøve Taiyo Yuden, selv om de koster lidt mere.
Tak for den direkte link til http://svp.co.uk - SVP - tilsyneladende lavede du en søgning på "Yuden" og gav linket? Ved nogle af produkterne står der "Manufactured with a Taiyo Yuden dye" ? (ved f.eks. Datasafe, Maxell og Mediastar) og Media Code er f.eks. TYG03. Disse er tilsyneladende ikke produceret af Yuden?
Længere nede på siden kommer skiver "Direct from Taiyo (rather than via Datasafe or Mediastar)." Jeg er lidt forvirret. Jeg troede, at hvis Media Code var TYG03, så var skiverne produceret af Yuden.
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 22:35
Jeg købte lidt tilfældigt for nogle mdr siden, da jeg samlede mig en ny PC, en DVD brænder Pioneer DVR-215DBK, men vil gerne have endnu en brænder, hvor jeg kan køre Disc Quality test med DiscSpeed eller DVDInfoPro. Du har nævnt LiteOn, men hvilken?
Af den sidste del af dit svar, kan jeg forstå, at det er virkelig en større videnskab at finde den bedste skive til "situationen". Jeg læser, hvad jeg kan ;-) mest hos CDFreaks, men vi skal nok ikke diskutere indhold fra et andet forum, så bliver det nok for indviklet.
Konkret: Jeg bruger DVD-R 16x fordi jeg engang læste, at de var bedst til film? Hvilke DVD skiver vil du anbefale til film? Jeg antager, at langt de fleste bruger DVD skiver til film.
Jeg har set mange anbefale SVP, og jeg læste osse lidt om deres filosofi, hvilket tiltalte mig. Jeg kan se, at prisen hos http://nierle.de - Nierle er den samme (lige nu er pundet og Euroen næsten ens) og forsendelsesomkostningerne er nogenlunde de samme. Det interessante ved Nierle er, at de øverst til venstre har en drop down menu for Media Code.
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 22:39
tvillingen skrev:
Tak for den direkte link til http://svp.co.uk - SVP - tilsyneladende lavede du en søgning på "Yuden" og gav linket? Ved nogle af produkterne står der "Manufactured with a Taiyo Yuden dye" ? (ved f.eks. Datasafe, Maxell og Mediastar) og Media Code er f.eks. TYG03. Disse er tilsyneladende ikke produceret af Yuden?
Længere nede på siden kommer skiver "Direct from Taiyo (rather than via Datasafe or Mediastar)." Jeg er lidt forvirret. Jeg troede, at hvis Media Code var TYG03, så var skiverne produceret af Yuden.
|
I det her tilfælde (men ikke for alle DVD medier med en YUDEN... eller TYG.. media code) er de listede DVD medier produceret af Taiyo Yuden.
Mediastar, Datasafe og muligvis(*) Maxell med Taiyo Yuden media codes listet hos SVP er andensorterings DVD medier. De er som regel helt acceptable, men altså ikke førstesorterings. De er derfor også billigere end førstesorterings Taiyo Yuden medier.
(*) Det er også muligt at de Maxell brandede Taiyo Yuden medier er førstesorterings - de er i hvert fald ægte.
Hvis jeg skulle pege på rigtigt gode DVD medier til meget fornuftig pris hos SVP, så er det http://svp.co.uk/searchresults.php?sSrch=Maxell+Xtreme+ProTek&Submit.x=15&Submit.y=5 - Maxell Xtreme ProTek . De er billige da de er udgået af produktion, men de har ridsebeskyttet overflade og er af kvalitet på højde med Verbatim og Taiyo Yuden (uden ridsebeskyttet overflade). Jeg har selv købt adskillige af disse. DVD-R varianten af disse Maxell medier ser ud til at være lidt mere kompatibel med en ultrasart DVD afspiller, som jeg bruger til test.
EDIT: Af Taiyo Yuden DVD medier, så vil jeg nævne http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=3554 - Taiyo Yuden 8x DVD+R som mere eller mindre det bedste og bredest kompatible DVD medie, der er produceret - bedre end 8x DVD-R og bedre end 16x varianterne. De er dog ikke blandt de billigste medier.
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 23:13
OK, jeg forstår dig sådan, at du VED, at i dette tilfælde er Taiyo Yuden producenten. Tak. Og tak for anbefalingen ang. "DVD medier til meget fornuftig pris". Her er det altsaa http://svp.co.uk/searchresults.php?sSrch=Maxell+Xtreme+ProTek&Submit.x=15&Submit.y=5 - Maxell Xtreme ProTek til 15 £ for 100 stk.
http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=3554 - Taiyo Yuden 8x DVD+R med Media ID=YUDEN000T02 til 31 £ for 100 stk.
Det var præcis disse anbefalinger, jeg var ude efter, mange tak. Du har sparet mig timer. Jeg vil prøve begge. Nu da du osse nævner det med pengene. Jeg undrer mig en smule over de mange, der søger de billigste medier, eller vil spare 1 kr pr disk.
Mit udgangspunkt har været: Hvor køber jeg de bedste skiver til rimelig pris? og du har givet nogle af svarene.
Hvilke CD-R skiver vil du anbefale. 1. til rimelig pris og 2. de bedste uanset pris.
Nu snakker vi konkret, rigtig godt. Tak.
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 16:14
tvillingen skrev:
Hvilke CD-R skiver vil du anbefale. 1. til rimelig pris og 2. de bedste uanset pris.
|
CD-R skiver er efterhånden hårdt ramt af produktionsbesparelser hos producenterne, så kvalitetskontrol er efterhånden ikke eksisterende.
Der er efterhånden kun to typer CD-R medier jeg generelt kan anbefale, og selv de kan være problematiske nogen gange:
1. CD-R medier produceret af Taiyo Yuden. Disse sælges del fra visse online shops under Taiyo Yuden mærket, f.eks. hos http://svp.co.uk/products-list.php?bid=29 - SVP , http://www.xmediatrade.com/index.php?catID=CDspacRohlinge&subcatID=&page=&keywords=&order=0&sort=priority&manID=111 - xmediatrade , http://www.nierle2.com/dk/producent/31/Taiyo_Yuden.html - Nierle og visse andre steder. De sælges også som Verbatim Pastel CD-R, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de stadigvæk er på lager - sidst jeg købte var fra http://svp.co.uk/product/cd_r_52x_43417_700mb_pastel_disc_50_pack_verbati135 - SVP . Jeg ville nok undgå "shiny silver" udgaven (også kaldet "silver lacqer"), der har det dårligst beskyttende top lag.
Som anden prioritet vil jeg foreslå følgende:
2. Verbatim AZO (ny navn) eller Super AZO (gammelt navn) CD-R. Disse kan fås mange steder, bl.a. hos http://www.it-netsupply.dk/shop/cd-r-6c3.html - IT-Netsupply , http://dk.wesellcd.dk/?page=pi&a3=3 - WeSellCD , og SVP. Så vidt jeg ved er alle Verbatim LightScribe CD-R medier også af denne type. Versionen med " http://dk.wesellcd.dk/?page=products&product_id=84 - Crystal " overflade er det CD-R medie jeg har prøvet, hvor top laget er bedst beskyttet.
Der er andre CD-R medier som også kan være gode eller acceptable, men der er for meget lotteri involveret eller de er for sjældne til at jeg vil anbefale nogen.
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 17:18
Kære Dragemester
Mange tak. Jeg håber, at andre værdsætter, at du deler din enorme viden med os. Det er imponerende, hvor mange informationer du får skrevet i een og samme post. Og læser man hele tråden igennem, står der vildt meget incl. det, jeg ledte efter.
Et af problemerne med et forum er, at informationer ikke bliver sammenfattet - for slet ikke at nævne opdateret med tiden, men sådan er et forum nu engang: Mange vil vide noget. Få ved det. Hvem orker at læse en tråd på 16 sider? Ikke mange. Jeg ved godt, at nogle få personer laver noget sammenfattende, men sjældent. Jeg kigger dine links senere.
Af nysgerrighed vil jeg holde lidt øje med tælleren på denne tråd - osse i forhold til den, hvor ca. 10 gange så mange er interesseret i at finde de billigste medier. Måske tager jeg mig sammen: Hvis, så vil jeg sammenfatte de informationer, der findes i denne tråd.
Endnu et ønske: Jeg vil gerne teste disc quality med DiscSpeed el. lign. Du har nævnt LiteOn. Hvilken vil du anbefale? Jeg kan se, at du har en LH-20A1P.
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 18:17
Eftersom jeg i sin tid var trådstarter, vil jeg godt komme med et nyt indlæg
Det er godt at have en ekspert som DrageMester til kommentere de mange forskellige DVD- og CDformater.
Det med media code ser ud til, at være mere udbredt nu.
Og så er det da ret, at se en udvikling på evt. bedre medier.
- Men med hensyn til Verbatims CD-R, så har jeg længe holdt mig til til dem med betegnelsen Extra Protection, og jeg håber da stadig, de har en vis kvalitet over sig - jeg har nemlig et større lager af dem
- Med hensyn DVD -R x16, har jeg lige tjekket det lager, jeg har af Verbatim - det er AZO Made in Taiwan.
- Måske jeg skal skifte dem ud med nogle nye næste gang?
Under alle omstændigheder, så er det længe siden, jeg har haft fejlbrændinger, så de må være gode nok endnu?
- Jeg har godt nok ikke set og hørt alle mine DVD´er og CD´er igennem igen
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 23:52
tvillingen skrev:
Endnu et ønske: Jeg vil gerne teste disc quality med DiscSpeed el. lign. Du har nævnt LiteOn. Hvilken vil du anbefale? Jeg kan se, at du har en LH-20A1P.
|
Jeg bruger mest min LiteOn SHM-165P6S til kvalitetsskanning af DVD medier af grunde som formentlig ikke vil interessere ret mange her.
Af drev som kan købes nu, så kan enhver LiteOn DVD brænder bruges til at skanne DVD medier, men det er mest ligetil at gøre med 20A1, 20A4 og 20A3 serierne (iHAP/iHAS kræver en modificeret Nero CD-DVD Speed). Af disse kan 20A1/20A4 udføre "TA Jitter" skanning som 20A3 ikke kan udføre, til gengæld fungerer almindelig jitter skanning på begge lag af en Dual/Double Layer DVD med 20A3 og ikke med de andre to serier.
Til skanning af CD medier er LiteOn DVD brændere uegnet og jeg vil foreslå Optiarc AD-5200/7200 serien (eller Plextor Premium 2 CD-RW hvis man vil bruge 670 Kroner på en CD brænder).
|
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 00:01
T-teknik skrev:
- Men med hensyn til Verbatims CD-R, så har jeg længe holdt mig til til dem med betegnelsen Extra Protection, og jeg håber da stadig, de har en vis kvalitet over sig - jeg har nemlig et større lager af dem |
Verbatim Extra Protection kan være en af flere forskellige ting, hvoraf ikke alle har samme kvalitet. F.eks:
- Made in India af Moser Baer - Made in China af Prodisc - Made in China af CMC - Made in Japan af Taiyo Yuden ...og muligvis flere end disse
Ingen af disse har samme ATIP (CD media code) og man kan derfor ikke forudsige graden af kompatibilitet med en brænder.
Jeg kan derfor ikke anbefale Verbatim Extra Protection CD-R som et bekymringsfrit medie, da der er for stor usikkerhed om hvad man får.
T-teknik skrev:
- Med hensyn DVD -R x16, har jeg lige tjekket det lager, jeg har af Verbatim - det er AZO Made in Taiwan. - Måske jeg skal skifte dem ud med nogle nye næste gang? |
Disse vil som regel være udmærkede, i bedste fald bland de bedste på markedet. Desværre ser det ud til at en del af produktionen er ved at flytte til Kina med en usikker kvalitet til følge, hvis man skal tro visse meldinger på CDFreaks.
Man "risikerer" også at få Taiyo Yuden producerede TYG03 medier, hvis man køber Verbatim 16x DVD-R, og der er ting som tyder på, at det er andensorterings Taiyo Yuden. Disse er altid markeret "Made in Japan", men det kan man meget sjældent få at vide, hvis man køber online.
T-teknik skrev:
Under alle omstændigheder, så er det længe siden, jeg har haft fejlbrændinger, så de må være gode nok endnu? - Jeg har godt nok ikke set og hørt alle mine DVD´er og CD´er igennem igen |
Som regel giver selv dårlige medier ikke fejlbrænding - det er som regel først når man skal læse/afspille en CD/DVD at problemet melder sig. Og så er der stor forskel på, hvor lang tid mediet forbliver læsbart efter det er brændt - dårlige medier kan blive ulæselige i løbet af måneder, mens gode medier holder i årevis.
|
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 10:33
DrageMester skrev:
Af drev som kan købes nu, så kan enhver LiteOn DVD brænder bruges til at skanne DVD medier, men det er mest ligetil at gøre med 20A1, 20A4 og 20A3 serierne (iHAP/iHAS kræver en modificeret Nero CD-DVD Speed). Af disse kan 20A1/20A4 udføre "TA Jitter" skanning som 20A3 ikke kan udføre, til gengæld fungerer almindelig jitter skanning på begge lag af en Dual/Double Layer DVD med 20A3 og ikke med de andre to serier. |
Tak. Nu begynder jeg at stige af på nogle af begreberne, men skidt med det. Jeg ved endnu ikke, hvad TA Jitter og de andre begreber omkring scanning er (lad det ligge i denne sammenhæng. Det er nok lettest at lære med med en brænder, der kan scanne.) Jeg vil have et internt drev til desktop-PC, pt. bruger jeg ikke Dual Layer DVD, ergo 20A1 eller 20A4.
Fra http://www.liteonit.eu/optical-storage-dvd-rw-internal/ - LiteOn's europæiske side kan jeg se, hvad det sidste bogstav tilsyneladende betyder: Sata, Pata, Lightscribe (brænderen skriver labels direkte på skiven med laseren, det gider jeg nok ikke bruge tid på, hvis det tager lang tid?), men hvad betyder H? Det kan jeg ikke finde forklaret. Jeg har læst en kort beskrivelse af Pata vs. Sata, tilsyneladende ikke så vigtigt?
Liteon bruger begrebet http://www.liteonit.eu/super-allwrite/super-allwrite.html - SuperAllWrite til at beskrive, at brænderen skriver alle formater, incl. DL. Jeg har brugt tid på cdfreaks og liteon's hjemmeside, kan ikke se, hvad DH og LH betyder? På edbpriser ser det ud til, at ikke så mange danske forhandlere har så mange LiteOn DVD brændere.
Jeg har lige samlet ny PC: GIGABYTE GA-EP45-UD3 motherboard, E8400, 4GB RAM, Samsung Spinpoint F1 SATA2 1000GB. Bottom line: Hvad anbefaler du konkret?
|
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 12:49
DrageMester skrev:
T-teknik skrev:
- Men med hensyn til Verbatims CD-R, så har jeg længe holdt mig til til dem med betegnelsen Extra Protection, og jeg håber da stadig, de har en vis kvalitet over sig - jeg har nemlig et større lager af dem |
Verbatim Extra Protection kan være en af flere forskellige ting, hvoraf ikke alle har samme kvalitet. F.eks:
- Made in India af Moser Baer- Made in China af Prodisc- Made in China af CMC- Made in Japan af Taiyo Yuden...og muligvis flere end disse
Ingen af disse har samme ATIP (CD media code) og man kan derfor ikke forudsige graden af kompatibilitet med en brænder.
Jeg kan derfor ikke anbefale Verbatim Extra Protection CD-R som et bekymringsfrit medie, da der er for stor usikkerhed om hvad man får.
T-teknik skrev:
- Med hensyn DVD -R x16, har jeg lige tjekket det lager, jeg har af Verbatim - det er AZO Made in Taiwan. - Måske jeg skal skifte dem ud med nogle nye næste gang? |
Disse vil som regel være udmærkede, i bedste fald bland de bedste på markedet. Desværre ser det ud til at en del af produktionen er ved at flytte til Kina med en usikker kvalitet til følge, hvis man skal tro visse meldinger på CDFreaks.
Man "risikerer" også at få Taiyo Yuden producerede TYG03 medier, hvis man køber Verbatim 16x DVD-R, og der er ting som tyder på, at det er andensorterings Taiyo Yuden. Disse er altid markeret "Made in Japan", men det kan man meget sjældent få at vide, hvis man køber online.
T-teknik skrev:
Under alle omstændigheder, så er det længe siden, jeg har haft fejlbrændinger, så de må være gode nok endnu? - Jeg har godt nok ikke set og hørt alle mine DVD´er og CD´er igennem igen |
Som regel giver selv dårlige medier ikke fejlbrænding - det er som regel først når man skal læse/afspille en CD/DVD at problemet melder sig. Og så er der stor forskel på, hvor lang tid mediet forbliver læsbart efter det er brændt - dårlige medier kan blive ulæselige i løbet af måneder, mens gode medier holder i årevis. |
De fleste af mine CD-R Extra Protection er Made in China - men hvilke det er af dem, ved jeg ikke.
Så har jeg også få der er Made in India
De er alle købt hos MedieShoppen og de seneste er købt hos It-netsupply.
Men ellers må jeg holde øje med mine skiver
og så begynde, at købe AZO af dem på CD-R.
- Men det er jo lidt en skam, at droppe dem jeg har
- især når der er et større lager.
|
Skrevet den: 29-December-2008 kl. 21:58
Her er mit sammendrag. Jeg har slettet noget for ikke at gøre det alt for indviklet. Du, Dragemester, korrigerer, jeg retter posten.
Dragemester anbefaler:
CD-R
De bedste CD-R media er produceret af Taiyo Yuden, næstbedst Verbatim (Super) AZO, afhængig produktionssted. Taiyo Yuden CD-R medier kan købes "unbranded", men ellers er disse Taiyo Yuden: Plextor CD-R, Verbatim Pastel CD-R, Verbatim Extra Protection CD-R Made in Japan (skal være Made in Japan, ellers ikke Yuden)
1. CD-R medier produceret af Taiyo Yuden. Disse sælges del fra visse online shops under Taiyo Yuden mærket, f.eks. hos http://svp.co.uk/searchresults.php?sSrch=cd-r+yuden - SVP , http://www.xmediatrade.com/index.php?catID=CDspacRohlinge&subcatID=&page=&keywords=&order=0&sort=priority&manID=111 - xmediatrade , http://www.nierle2.com/dk/producent/31/Taiyo_Yuden.html - Nierle . De sælges også som Verbatim Pastel CD-R, men jeg kan ikke finde noget sted, hvor de stadigvæk er på lager - sidst jeg købte var fra http://svp.co.uk/product/cd_r_52x_43417_700mb_pastel_disc_50_pack_verbati135 - SVP . Jeg ville nok undgå "shiny silver" udgaven (også kaldet "silver lacqer"), der har det dårligst beskyttende top lag.
2. Verbatim AZO (nyt navn) eller Super AZO (gammelt navn) produceret i Taiwan, Kina, Mexico er på højde med Taiyo Yuden (produceret i Indien er af lavere kvalitet, men stadig bedre end det meste andet ). Disse kan fås hos f.eks. http://www.it-netsupply.dk/shop/cd-r-6c3.html - IT-Netsupply , http://dk.wesellcd.dk/?page=pi&a3=3 - WeSellCD , og http://svp.co.uk/searchresults.php?sSrch=cd-r+verbatim+azo - SVP . Så vidt jeg ved er alle Verbatim LightScribe CD-R også af denne type. Versionen med " http://dk.wesellcd.dk/?page=products&product_id=84 - Crystal " overflade er den, jeg har prøvet, hvor top laget er bedst beskyttet.
CD-RW
Verbatim er de eneste som er værd at købe
DVD+R og DVD-R Single Layer
De generelt mest kompatible 8x medier med bedst kvalitet er Taiyo Yuden 8x DVD+R (YUDEN000 T02), Verbatim 8x DVD+R (MCC003), Taiyo Yuden 8x DVD-R (TYG02) og Verbatim 8x DVD-R (MCC02RG20).
Hvis ens recorder/brænder er kompatibel med 16x medier, hvilket de nyeste brændere og recordere er (dec. 2008), så er Verbatim 16x DVD+R (MCC004) og Verbatim 16x DVD-R (MCC03RG20) de generelt bedste og mest kompatible, da de har været på markedet længst. Med de nyeste brændere vil Taiyo Yuden 16x DVD+R (YUDEN000 T03) og Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) også være rigtigt gode.
Verbatim 16x DVD+R er MCC004, hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.
Verbatim 16x DVD+R medier Made in Japan er YUDEN000 T03 produceret af Taiyo Yuden.
Verbatim 16x DVD-R er MCC03RG20, hvis de er Made in Taiwan eller Made in India, hvor Made in Taiwan typisk har lidt mindre variation i kvalitet.
Verbatim 16x DVD-R medier Made in Japan er TYG03 produceret af Taiyo Yuden.
Plextor 16x DVD medier er altid Taiyo Yuden.
Mediastar, Datasafe og muligvis Maxell (*) med Taiyo Yuden media codes listet hos SVP er andensorterings DVD medier. De er som regel helt acceptable, men altså ikke førstesorterings. De er derfor også billigere end førstesorterings Taiyo Yuden medier. (*) Det er også muligt at de Maxell brandede Taiyo Yuden medier er førstesorterings - de er i hvert fald ægte.
Rigtigt gode DVD medier til meget fornuftig pris hos SVP er http://svp.co.uk/searchresults.php?sSrch=Maxell+Xtreme+ProTek&Submit.x=15&Submit.y=5 - Maxell Xtreme ProTek . De er billige, da de er udgået af produktion, men de har ridsebeskyttet overflade og er af kvalitet på højde med Verbatim og Taiyo Yuden (uden ridsebeskyttet overflade). Jeg har selv købt adskillige af disse. DVD-R varianten af disse Maxell medier ser ud til at være lidt mere kompatibel med en ultrasart DVD afspiller, som jeg bruger til test.
http://svp.co.uk/products-solo.php?pid=3554 - Taiyo Yuden 8x DVD+R er mere eller mindre det bedste og bredest kompatible DVD medie, der er produceret - bedre end 8x DVD-R og bedre end 16x varianterne.
DVD+RW og DVD-RW
Verbatim er det sikreste og nemmeste valg. Ricoh DVD+RW medier er også gode, men noget sværere at finde. Andre DVD+RW og DVD-RW medier er at betragte som lotteri.
DVD-RAM
De fleste DVD-RAM medier der sælges er lavet af Matshita/Panasonic og disse er fremragende. De sælges under en række brands som f.eks. Panasonic, Verbatim, JVC, TDK (kan også være Maxell DVD-RAM medier).
Verbatim DVD-RAM medier er lavet af Matshita/Panasonic og har en Hard Coat Protection som gør dem mere modstandsdygtige overfor ridser.
DVD+R Double Layer
DVD-R Dual Layer
Disse bør man så vidt som muligt undgå, da de ikke er kompatible med de fleste DVD afspillere.
Kvalitetscheck For at checke en skives kvalitet med f.eks. DiscSpeed kræves et DVD drev, som understøtter "kvalitetsskanning", typisk LiteOn DVD brændere (men der er også andre).
Shops
Disse shops tilhører samme firma (postbox 378 padborg): http://www.billigmedien.de/ - billigmedien.de , http://www.wesellcd.dk/ - WeSellCD.dk , http://www.mediecentralen.dk/?page=pi&a9=48 - mediecentralen.dk, http://www.burnalot.dk/ - burnalot.dk og http://www.dvd112.com/ - dvd112.com , hvilket ses af næsten identiske hjemmesider, men forsk. priser og fragt:
Forsendelse: (50 pak=1kg, 100 pak=2kg)
http://www.svp.co.uk/ - SVP.co.uk 12 UK helt op til 10 pakker med 100 skiver, eller 20 pakker for kun 14 UK pund.
- http://www.billigmedien.de/ - billigmedien.de 0,3kg=25, 0,5kg=35, 1kg=44, 5kg=64, 10kg=75, 20kg=110
- http://www.burnalot.dk/ - burnalot.dk 2kg=44, 5kg=60, 10kg=75, 15kg=100
- http://www.dvd112.com/ - dvd112.com 5kg=75, 10kg=130
- http://www.mediecentralen.dk/?page=pi&a9=48 - mediecentralen.dk 0,5kg=29, 5kg=60, 10kg=75, 15kg=100
- http://www.wesellcd.dk/ - WeSellCD.dk 0,5kg=29, 5kg=60, 10kg=75, 20kg=110
http://www.nierle.de/ - Nierle.de 28kg=100
http://www.xmediatrade.de/ - xmediatrade.de via DPD: 30kg=110
http://www.it-netsupply.dk/ - IT-Netsupply.dk 1kg=54, 5kg=57, 10kg=73
|
|