Print side | Luk vindue

lydudfald på min ps3

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=22370
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 17:03

Emne: lydudfald på min ps3
Skrevet af: andbrask
Emne: lydudfald på min ps3
Skrevet den: 30-Marts-2007 kl. 10:20

Kære forum

Jeg prøvet i hifi-gruppen, men der er tilsyneladende ingen der ved noget om dette så jeg prøver her i stedet.

Jeg har netop købt mig en PS3'er. Den er forbundet til tv via HDMI og til surround 5.1 forstærker via optisk toslink. Mit problem er at min forstærker "cutter" lyd-forbindelsen til Ps3'en 2-3 gange i minuttet for derefter af vende tilbage. Med andre ord er der lydudfald.

Det ses under afspining af blu-ray og under afvikling af spil der understøtter dolby digital. "Digital" mærket forvinder simpelthen i displayet på min forstærker i 1 sek. for derefter af vende tilbage - sammen med lyden.

Jeg har undersøgt fænomenet heftigt (og nu kommer der noget teknisk mombojumbo som jeg ikke helt forstår - men som jeg prøver at genfortælle som jeg har læst det). Nogle mener at det kan skyldes at blu-ray afspilleren smider digital lyd ud med meget højere frekvens end en normal dvd-afspiller. For at undgå overload reagerer min forstærker (Technics sa-dx 940) på dette ved at gå ind med mellemum og afbryde forbindelsen kortvarigt. 

Det lyder som en forklaring, men er der nogen der ved om det  er rigtigt?

Og ikke mindst om der er andet at gøre end at købe en ny forstærker (øv - det er sgu ved at blive en dyr ps3)

Kan man overhovedet få nedbtragt frekvensen på signalet fra min ps3?

Hvad med eventuelt at konvertere signalet til coaxial (converter med strømforsyning kan købes hos av-connenction) vil det hjælpe?

På forhånd tak

-------------
" I have made good judgements in the past. I have made good judgements in the future." George W. Bush

Svar:
Skrevet af: HansHenrik
Skrevet den: 30-Marts-2007 kl. 14:39
Jeg tror ikke umiddelbart så meget på forklaringen om "meget højere frekvenser". Toslink eller S/PDIF er jo standardiseret, og så længe både PS3 og din receiver overholder standarden, så burde der ikke være noget problem.

Umiddelbart ville jeg foreslå at prøve at isolere fejlen. Prøv en vens receiver i stedet, prøv et nyt toslink kabel, eller prøv en anden PS3 hvis du kender en der har det.

Hvis du kan skifte udgangsformat på PS3'en mellem f.eks. DD og DTS, kan du jo også prøve det.

Hvis din receiver understøtter HDMI, vil du få bedre lydkvalitet hvis du bruger det, i stedet for Toslink.

Skrevet den: 30-Marts-2007 kl. 15:31

For at starte bagfra

Min reciever understøtter ikke HDMI

Jeg har prøvet at skifte udgangsformat mellem DD, DTS og AAC - uden effekt

Da vi nu taler om en digitalt forbindelse så tror jeg ikke på den med kablet. Der et rødt lys i enden af kablet. Som sagt har jeg læst om det på nettet og det er et kendt (om ikke velkendt) problem bl.a. i forhold til Sonys ældre egne forstærkere.

Jeg er enig med dig i at standarden er anerkendt, men er der nogen der ved om PS3 rent faktisk sender lyden i højere frekvens.

Som nævnt tænkte jeg på at omforme mit signal til coax (vha. en converter) og se om det hjalp - men da jeg ikke har coax og kun 3 optiske indgange er jeg nødt til at omforme signalet tilbage igen til optisk for at kunne modtage det i recieveren. Kan man det? 

-------------
" I have made good judgements in the past. I have made good judgements in the future." George W. Bush

Skrevet af: HansHenrik
Skrevet den: 30-Marts-2007 kl. 23:42
Mht. kabel kan det sagtens være en fejlkilde, selv om signalet er digitalt. Selve overførslen er jo stadig i høj grad analog, og TOSLINK er faktisk følsom overfor optisk kvalitet i kablet, optiske mediekonvertere i hver ende, samt især bøjningsradius i kablet. Prøv at skifte det hvis du har et andet - det koster ikke mange penge at prøve.

Det kan også være at det ikke er det, men grundreglen for at finde fejl er at isolere den først - find ud af hvilken komponent der fejler.

Toslink understøtter transmissionshastigheder op til 125 Mbit/s og det kan da også være at du får dropouts fordi din receiver er gammel og ikke rigtig kan følge med. De oprindelige Toslinks kørte kun ca. 3 Mbit/s, så måske ligger din receiver et sted imellem.

Prøv at teste med en anden receiver hvis muligt.

Hvis det ikke er kablet der er problemet, tror jeg ikke du får meget ud af at konvertere transporten til coax. Det er jo stadig præcis samme digitale signal med samme bitrate der bliver transmitteret, så hvis din receiver kvæles af "for mange bits" vil den stadig gøre det hvis de ankommer pr. coax.

Skrevet af: Steffen32
Skrevet den: 31-Marts-2007 kl. 00:04
Jeg havde samme fejl fra mit fjernsyn. Det var godt nok på et coaixal kabel. Men fejlen lå i kablet. Prøv at skifte dit kabel. Det er ikke så dyrt, og så har du under alle omstændigheder tjekket en fejlkilde.

Skrevet den: 31-Marts-2007 kl. 21:41

Tak for input.

Vil nu prøve at teste med et andet kabel - selvom jeg ikke tror det, da jeg der ikke opstår fej når jeg afspiller dvd i dolby digital.

Jeg vender tilbage med resultaterne.......

-------------

Print side | Luk vindue