HD-DVD på CRT skærm ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=22609
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 17:19
Emne: HD-DVD på CRT skærm ?
Skrevet af: alstrup71
Emne: HD-DVD på CRT skærm ?
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 18:58
Jeg har en kammerat som har et ganske almindeligt CRT 100hz fjernsyn, men som ønsker at købe en xbox 360 med HD-DVD drev. Han vil på et senere tidspunkt skifte til LCD skærm.
Hvor god er kvaliteten på HD-DVD på et CRT TV, set i forhold til DVD ?
|
Svar:
Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 19:12
Han vil ikke opnå ringere billede ihvertfald.. hvis afspilleren kan scale ordentlig ned.
Men hvis han vil have bedre billede med næste TV så skal han nok ikke vælge LCD.. med mindre der sker en revolution på den front.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 19:14
Du vil kun kunne opnå en SD opløsning ved afvikling af HD matriale på et CRT TV, max opløsning er på 720x576 på CRT.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 19:43
Nu kan man ikke snakke om "opløsning" på et analogt signal, men maskinen vil nok nedskalere signalet i det digitale domæne til 720x576 og så sende det ud analogt i ca. samme kvalitet som en DVD-Video.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 21:39
Martin Johansen: Vil du ikke være så venlig at forklare det du siger nærmere
"Men hvis han vil have bedre billede med næste TV så skal han nok ikke
vælge LCD.. med mindre der sker en revolution på den front."
|
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 21:46
Jeg er sikker på at der menes køb PLASMA, og der er jeg helt enig.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 22:20
Spørgsmålet handler om DVD og HD DVD tilført et CRT TV og den eventuelle subjektive forskel når man ser på det, ikke? Siden vil der være et skift til LCD TV.
Nu kan man ganske rigtigt måske ikke se den store forskel at se på et CRT, mens det straks er noget andet på et fladskærmsTV. Men det skal altså være et Plasma fjernsyn for at der opnås noget? Er det det der siges?
Uden at forsøge et starte op på det gamle omkring Plasma contra LCD, betyder det så at det skal være et Plasma fjernsyn, før man kan snakke om en forskel der kan ses, altså en forskel mellem almindelig DVD og HD materiale?
|
Skrevet den: 05-April-2007 kl. 22:42
I stil med Ken vil jeg heller ikke starte op på en krig...
Jeg tror også godt du ved hvad jeg mener med det Ken ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 02:25
Nu ved jeg det jo så nok ![](smileys/smiley1.gif)
Jeg har set en xbox 360 både brugt sammen med et LCD 42" og sammen med et 32" CRT og det er rent ud sagt vanskelig at beskrive forskellen. På det Samsung jeg så stod spil helt fantastisk opløst og skarpt, mens detaljer forsvandt på et CRT. Det Kunne godt bruges, men det var ikke godt. Det inspirerer ikke til et spil.
Samtidig var der en forbindelse til en kiss DVD afspiller forbundet via HDMI så vidt jeg kunne forstå. Der var mange HD klip hentet fra nettet bla. Det var da ret imponerende lige da jeg så det.
Siden har jeg set det mange gange, men lige da sammenlignede vi CRT og fladskærm. Ham der havde CRT hang altid ovre hos den anden og spillede, mens det omvendte ikke skete. Sådan virker det jo.
Er en xbox 360 bedre med Plasma som sådan?
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 10:39
Skrevet af: Baron von Wulff
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 16:07
MartinJohansen skrev:
Han vil ikke opnå ringere billede ihvertfald.. hvis afspilleren kan scale ordentlig ned.
Men hvis han vil have bedre billede med næste TV så skal han nok ikke vælge LCD.. med mindre der sker en revolution på den front.
|
Selvfølgelig skal han vælge et godt LCD TV, når den tid kommer, når han nu spiller XBOX eller andre TV-spil. Med mindre man ønske sin plasmaskærm ødelagt af burn in. Der er jo en del tråde herinde om hvordan f.eks. Pioneer (som jo er højt værdsat, herinde pga. sit flotte billede (og med rette) )
LCD skærmen i topmodellerne er i øjeblikket klart det bedste kompromis.
------------- Mvh.
Wulff
|
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 16:51
Sikke noget vås. Jeg har spillet Final Fantasy XII i flere timer i dag, og der er dårligt kommet mild retention ud af det. Man kan SAGTENS spille på et plasma TV!
|
Skrevet af: bibihest
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 17:02
Naiera skrev:
Sikke noget vås. Jeg har spillet Final Fantasy XII i flere timer i dag, og der er dårligt kommet mild retention ud af det. Man kan SAGTENS spille på et plasma TV! |
Og hvordan udleder du så af det at Plasma er det bedste at spille på nu?
De sidste par dage har du skrevet mange kommentarer om at LCD pludseligt ikke kan noget som helst. Hvorfor mener du det er så meget bedre at spille på et plasma?
|
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 18:21
Som jeg opfatter det skal TV'et bruges til film...
Baron, det er, som Naeira siger, noget vås, at skærmen ødelægges hvis man vælger plasma.
|
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 18:32
bibihest skrev:
Og hvordan udleder du så af det at Plasma er det bedste at spille på nu?
De sidste par dage har du skrevet mange kommentarer om at LCD pludseligt ikke kan noget som helst. Hvorfor mener du det er så meget bedre at spille på et plasma? |
Plasma har bedre billedkvalitet, også med spil.
|
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 18:45
Jeg kan så fortælle at min kammerat ønsker at købe et LCD, og det er fordi han kan få det noget billigere. Han går ikke så meget op i billedkvalitet ved spil, men det er vigtigt ved film.
|
Skrevet den: 06-April-2007 kl. 18:49
Så er det jo også klart, at det er Plasma der skal købes, hvis der skal være god kvalitet på en film.
|
Skrevet af: Baron von Wulff
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 01:52
Naiera skrev:
Sikke noget vås. Jeg har spillet Final Fantasy XII i flere timer i dag, og der er dårligt kommet mild retention ud af det. Man kan SAGTENS spille på et plasma TV! |
Vås? Nej du - hvis vi skal fortsætte dette infantile niveau så - er det noget sludder, som du siger. Det er en alment kendt sag. at LCD til en hver tid er mere holdbart til billeder, hvor der er stationære elementer er til stede i længere tid. Så hvis du synes det er noget vås - så vågn op - læs de mange tråde her i dette gode forum om de mange medlemmer, der har haft problemer med deres plasmaskærme af den årsag, og hvor forhandlerne arrogant følger op på din line om der ikke kan være et problem med dette - og derfor nægter at anerkende at deres "kiksede" produkt rummer en fare på dette område. Med mindre - man er meget omhyggelig og ikke som nogen af os, af og til spiller spil på skærmen i en 5 - 6 timer i træk eller mere. Er skærmen kun til film - så kan plasma være et rigtigt godt bud - men allround - ja så – i min optik – er valget helt klart LCD i high end. Jeg vil endog påstå, at forskellen i billedkvalitet mellem LCD highend og plasma i dag er så lille, at kun ekvilibrister kan se forskel om aftenen, i mørke og uden genskær fra glasfronten.
Men selvfølgelig kan man spille TV spil på plasmaen - og spil da bare løs - men lad så være med at klage over hvis den tager skade deraf. Det ved man jo nu, at der er en risiko for!!!
------------- Mvh.
Wulff
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 03:35
Baron von Wulff skrev:
Naiera skrev:
Vås? Nej du - hvis vi skal fortsætte dette infantile niveau så - er det noget sludder, som du siger. Det er en alment kendt sag. at LCD til en hver tid er mere holdbart til billeder ... bla bla bla ...... |
Jeg elsker disse indlæg som udtaler sig på det store tavse flertals vegne ("det er en alment kendt sag ...")
Jeg kan kun udtale mig på egne vegne så mit indlæg tæller kun for en stemme. Ligesom Naiera spiller jeg på mit plasma (Xbox 360) i op til 2 - 3 timer (mere og jeg får hovedpine). Og ligesom Naiera oplever jeg en anelse retention. Men som bekendt går det væk igen. Så jeg må konkludere at plasmaer og gaming ikke giver problemer.
|
Skrevet af: MaRtiNeZ Online
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 08:40
Jeg er klart til Highend LCD - specielt når det kommer til spil. Min X2000 står i hvert fald klart bedre med Xbox 360 og HD-dvd end min kammerats Panasonic PV60....det er selvfølgelig også det der gør at der er så stor prisforskel. Selv Pioneer som jeg har set udstillet i Fona og Hifiklubben har ikke imponeret mig med HD-signaler - det står i mine øjne i hvert fald ikke bedre end mit Sony LCD.
|
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 10:56
Baron von Wulff skrev:
(...) men lad så være med at klage over hvis den tager skade deraf. Det ved man jo nu, at der er en risiko for!!! |
Det er jo lissom der uenigheden opstår. Os der har plasma TV og spiller på dem, ved godt at de ikke tager skade, og især ikke når man holder sig til 2-3 timer ad gangen. Når jeg reagerer med 'vås' er det fordi du på det nærmeste skriver, at man med garanti ødelægger sit plasma TV, hvis man skulle vove at sætte en konsol til. Det gør man ikke, og det er vi jo altså nogen, der ved fra erfaring, mens alle andre, som du, ikke kan gøre andet, end at rende rundt og sprede 'information' baseret på formodninger og frygt. Der er ingen der sætter spørgsmålstegn ved det faktum, at LCD TV holder bedre til 48 timers Half Life 2 menu, men bare fordi man spiller lidt PS2 eller Xbox, så er det ikke ensbetydende med, at man skal smide den gode billedkvalitet ud ved TV og DVD, ved at købe LCD over plasma. Spil og plasma kan sagtens fungere sammen, hvilket vi jo er flere der oplever til daglig.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 11:10
alstrup71 skrev:
Hvor god er kvaliteten på HD-DVD på et CRT TV, set i forhold til DVD ?
|
Hvis vi nu lige skal holde os til dét der bliver spurgt om: HD-DVD vil se mærkbart bedre ud end DVD på et CRT-tv (medmindre han sidder meget langt fra den). Det har ikke noget med opløsning at gøre som sådan, men om at de komprimerings-artifacts som ses på DVD ganske enkelt vil være væk, og der er generelt mindre edge enhancement (kunstig skarphed) på HD-DVD.
Jeg vil gå så langt som at sige at dén forskel er vigtigere end forskellen fra f.eks. 720x576 til 1280x720.
Om DVD eller HDTV ser bedst ud på CRT, LCD eller plasma er en helt anden diskussion.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 11:12
Baron von Wulff skrev:
Jeg vil endog påstå, at forskellen i billedkvalitet mellem LCD highend og plasma i dag er så lille, at kun ekvilibrister kan se forskel om aftenen, i mørke og uden genskær fra glasfronten. |
Jeg ser ikke mig selv som 'ekvilibrist', og jeg mener det er tydeligt, at disse optimale forhold slet ikke er nødvendige, for at kunne se en forskel. Forskellen er tydelig, selv ved forhold der kunne tænkes at være til LCDernes fordel.
|
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 11:13
Generelt til tråden: Nu er der jo f.eks. ikke Scart-udgang på en Toshiba HD-E1. Bruger man så et eller andet component-til-RGB-Scart kabel?
Og kan man få billede fra HD-DVD drevet til Xbox 360 med RGB-Scart?
|
Skrevet af: MaRtiNeZ Online
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 16:47
Naiera skrev:
Generelt til tråden: Nu er der jo f.eks. ikke Scart-udgang på en Toshiba HD-E1. Bruger man så et eller andet component-til-RGB-Scart kabel?
Og kan man få billede fra HD-DVD drevet til Xbox 360 med RGB-Scart? |
Ja der findes alm. scart kabel til xboxen, altså direkte fra udgangen på xboxen til scart uden nogen form for convertere. De første xbox 360'er der blev solgt var med dette kabel, de er dog gået over til at smide component med i salgspakkerne nu - heldigvis for det da! ;o)
|
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 17:13
Jeg ved selvfølgelig godt at der findes RGB-Scart til Xbox 360, men får man billede fra HD-DVD film smidt i HD-DVD drevet med sådan et kabel?
I øvrigt har component/composite kombinationskablet fulgt med fra starten. Core har altid kun haft composite.
|
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 23:08
Billedet overføres fra HD-DVD drevet til xbox via USB 2.0, hvis det er det du tænker på ?
|
Skrevet den: 07-April-2007 kl. 23:15
Nej, det er ikke det jeg tænker på. Jeg tænker på, om man får lov til at se HD-DVD i SD fra Xbox 360, også selvom man bruger et kabel der ikke kan overføre et HD signal, som f.eks. RGB-Scart. Jeg kan da forestille mig at det virker, men det er da, på den anden side, heller ikke sikkert, så hvis nogen vidste det, kunne jeg godt tænke mig, at de skrev det.
|
|