Print side | Luk vindue

Viasat - hvad skal jeg være obs på?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=22705
Udskrevet den: 03-Juni-2025 kl. 01:37

Emne: Viasat - hvad skal jeg være obs på?
Skrevet af: Delling
Emne: Viasat - hvad skal jeg være obs på?
Skrevet den: 08-April-2007 kl. 22:42

Hejsa alle,

Min kæreste og jeg har endelig besluttet os at få Viasat. Vi kan i dag kun se DR og TV2, så det bliver rart med nogle flere kanaler. I samme ombæring køber vi en fladskærm.

Hvad skal vi være opmærksomme på med hensyn til tunere? Tænker her på HD TV. Vi ved intet om dette, så vil være rart med et godt råd eller 2. Hvad skal der derudover bruges når vi skal have 2 fjernsyn tilkoblet samme parabol. Vi vil gerne kunne se forskellige programmer på samme tid.

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 08-April-2007 kl. 22:46

Viasat sender IKKE i HD, for at kunne se 2 forskellige udsendelser fra Sat, kræves 2 modtagere samt 2 abbonementer.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 08-April-2007 kl. 22:54
Du kan købe et ekstra abonnement til din viasat, som koster dig 99,- pr måned. Køber du Viasat+ (Den med hdd-optageren indbygget) så får du det ekstra abonnement med gratis. Så kan du se 2 forskellige kanaler på 2 forskellige tv.
Men Viasat sender ikke noget i HD endnu. De skriver at de ikke har tænkt sig at bevæge sig ind på dette før det er muligt at sende udsendelser i  mpeg4-encoding.

Mvh Kurt

Skrevet den: 08-April-2007 kl. 23:02

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Du kan købe et ekstra abonnement til din viasat, som koster dig 99,- pr måned. Køber du Viasat+ (Den med hdd-optageren indbygget) så får du det ekstra abonnement med gratis. Så kan du se 2 forskellige kanaler på 2 forskellige tv.
Men Viasat sender ikke noget i HD endnu. De skriver at de ikke har tænkt sig at bevæge sig ind på dette før det er muligt at sende udsendelser i  mpeg4-encoding.

Mvh Kurt

Ok, kræver det så også 2 x kortafgift? I så fald kan det da godt gå hen og blive halvdyrt. Vi havde bare set at man kan få den guldpakke til 159,- pr. mdr. de første 12 mdr.

Hvad for en modtager skal man så købe som nr. 2? èn af Viasat, eller er det ligemeget?

Skrevet den: 08-April-2007 kl. 23:07
Jeg mener ikke at det kræver 2 gange kortafgift, men 100% sikker er jeg ikke, da jeg ikke selv har det. Jeg er dog blevet tilbudt det et par gange i forbindelse med Visat+ tilbudet, men har indtil nu ikke synes at det var interessant nok.

Hvad angår modtager så har du ikke noget valg. Du skal købe den igennem Viasat. Det er den eneste måde du kan få en sat-modtager der forstår Viasats kodningssystem. Alle andre modtagere virker ikke med Viasat.

Skrevet den: 09-April-2007 kl. 12:35
Er der nogle der ved om de modtagere viasat har, inderholder en HDMI udgang??

Skrevet den: 09-April-2007 kl. 18:20
Så vidt jeg har kunnet konstatere så er der ingen af de nuværende modtagere der har HDMI-udgange. De er så vidt jeg kan se alle kun bestykket med 2xSCART (RGB og S-Video)

Viasat har slet ikke taget hul på den fagre nye verden der har med HD-tv og lign. at gøre. Og et eller andet sted forstår jeg dem godt. Viasat har haft mange problemer med skiftet til deres nuværende krypteringssystem så de er ikke parat til endnu et "eventyr" med ny og forholdsvis uafprøvet teknologi. Men det betyder desværre også at vi må nøjes med SD-tv et stykke tid endnu.

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 10-April-2007 kl. 15:48

Oprindeligt skrevet af Kurt Poulsen Kurt Poulsen skrev:

Så vidt jeg har kunnet konstatere så er der ingen af de nuværende modtagere der har HDMI-udgange. De er så vidt jeg kan se alle kun bestykket med 2xSCART (RGB og S-Video)

Viasat har slet ikke taget hul på den fagre nye verden der har med HD-tv og lign. at gøre. Og et eller andet sted forstår jeg dem godt. Viasat har haft mange problemer med skiftet til deres nuværende krypteringssystem så de er ikke parat til endnu et "eventyr" med ny og forholdsvis uafprøvet teknologi. Men det betyder desværre også at vi må nøjes med SD-tv et stykke tid endnu.

Ja jeg har også lige haft ringet til Viasat og rykket dem lidt i ørene, vi kan få dem ind via vores lokale antenneforening (Skanderborg antenneforening, de kører iøvrigt DVB-T ud på nettet med DR1-DR2-TV2), Viasat kan tilbyde at man kører digitalt helt hen til boxen (som de oplyser til at være en Philips Qam) også konverterer man over til analog for at gå tilbage til digital i fladskærmen  og Viasat ved ikke noget om hvornår de evt kan tilbyde en dekoder med eks hdmi udgang så man kan køre digitalt hele vejen.... så jeg fortalte ham fra Viasat kundeservice at jeg gik så meget op i kvaliteten så jeg ville fortsætte med at købe dvder indtil de fandt ud af at sende signalet ud digitalt hele vejen.. med hdmi

Og han kunne kun give mig ret i at det var åndsvagt, men de havde ingen muligheder lige pt, jeg er da sikker på at kvaliteten sikkert er ok med det sidste step analogt... men det er da en ulogisk og unødvendig analog konvertering man slutteligt byder sine "kunder" når man nu gør meget ud af at fortælle sine kunder man kører digitalt... helt frem til boxen....

-------------
Mvh

René

Skrevet af: moho
Skrevet den: 10-April-2007 kl. 16:02

Hvilken antenneforening var det nu som skrev, samme foerst ville fordele HDTV, naar MPEG 4 var standarden?

Jeg mener noget med at Regler i princippet ikke boer bremse eller standse en udvikling. Men ITU's principper maa maaske gerne boejes i dette saavel som andre specielle tilfaelde. (Intl. Telecommunication Union).

Her tog jeg fejl, det med mene de almindelige digitale modtagere (SD TV), ville have en saadan digital udgang til Fladskærme, dog blev jeg senere overbevist om jeg tog fejl. Idet der ikke ville vaere behov herfor [derfor ikke monteret].

foelgende er fra den 21. jan 2006 skrevet med haab om forventet efterbevilling quote 

Samtlige Fjernsyn af Fladskaermstypen, disse
er i bund og grund beregnede til være Skærme som
fødes med et ANALOGT signal.

Og alle de der gerne vil have det "DIGITALT
HELE VEJEN", samme vil komme ud for nogle virkelig
VIRKELIG  sjove overraskelser.
unquote

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Her tog jeg fejl, det med mene de almindelige digitale modtagere (SD Tv), ville have en saadan digital udgang til Fladskærme, dog blev jeg senere overbevist om jeg tog fejl. Idet der ikke ville vaere behov herfor [derfor ikke monteret].

Først rækker jeg dig lige en spand æ ø og å er som du kan bruge efter behov  

Dernæst syntes jeg da det er ærgeligt for dem som har en fladskærm med hdmi ind uden dvb-t tuner at man faktisk ikke kan købe en dvb-t tuner med hdmi ud.... for det vil da være det mest optimale at undgå en analog konvertering.

Derfor er det bedste for dem måske også at vælge en dvd/hdd optager med indbygget dvb-t tuner og hdmi ud, for på den måde får man nok det bedste digitale signal ind i sin flade (hvis den altså ikke har indbygget dvb-t tuner)

edit Jeg er ihvertfald glad for min antenneforening besluttede at spejle det digitale dvb-t signal på dr-tv2 ud på nettet for man kan derved klart se glæden af det digitale signal fuldt ud, da min skærm har indbygget dvb-t tuner.

Har set andre som har valgt mellemløsningen med dvb-t tuneren eksternt og det er bare ikke lissågodt... der er faktisk nogen forskel og det er den analoge konvertering som koster på kvaliteten

-------------
Mvh

René

Skrevet af: risby
Skrevet den: 10-April-2007 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Delling Delling skrev:

Hejsa alle,

Min kæreste og jeg har endelig besluttet os at få Viasat. Vi kan i dag kun se DR og TV2, så det bliver rart med nogle flere kanaler. I samme ombæring køber vi en fladskærm.

Hvad skal vi være opmærksomme på med hensyn til tunere? Tænker her på HD TV. Vi ved intet om dette, så vil være rart med et godt råd eller 2. Hvad skal der derudover bruges når vi skal have 2 fjernsyn tilkoblet samme parabol. Vi vil gerne kunne se forskellige programmer på samme tid.

Skrevet af: risby
Skrevet den: 10-April-2007 kl. 16:36

Hejsa alle,

Hvis i vil HD er det kun muligt hos canal digital (i øjeblikket 5 kanaler)

http://www.canaldigital.dk/templates/productsfront____4142.aspx - http://www.canaldigital.dk/templates/productsfront____4142.a spx  Det er muligt at få multiabonnement for extra kr. 99,- pr måned. Den extra box kan lejes for 0 kr.

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 16:38

Rhsin

Du har fuldkommen ret, tanken strejfede mig kun. Fladskærmene med Digitale Tunere bør jo komme til deres ret.

Glemte alt om at samme blev holdt digitalt "Så længe som muligt", inden det kom op på skærmene.

Mit problem tårnede sig op da jeg læste om problemerne med tekstningen, fordi det er mit indtryk nogen bevidst forsøger lægge problemer i vejen for de TV producenter som forsøger indbygge disse Digitale Tunere.

Digitalt har eksisteret via Satellit i mange år, og lige med ét går det galt. Jo det bliver min konspirations teori. Hvem det er som bestemmer der skal sendes "Noget som TV producenterne kløjs i at fremstille".

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 16:43
Jo mere jeg tænker over det, desto mere håber jeg på succes for Canal Digital og deres HD-Programmer, ja også deres øvrige.

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 18:24

Det lyder jo rimeligt træls, ja- jeg er jyde! , at når man nu ofre gode penge på et godt fjernsyn, at man så ikke kan få fuld valuta for det.

Problemet med Canal Digital er manglende på TV3, og det bliver nok ikke løst lige foreløbigt.

Vi har mulighed for at få kabeltv lagt ind (Odder Antenneforening), men det er bare lidt dyrere. Kan dog være man kan lave en god handel, hvis man nu køber det hele samme sted...

Tak for de mange gode svar iøvrigt!

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 19:12

Det lyder jo rimeligt træls, ja- jeg er jyde! , at når man nu ofre gode penge på et godt fjernsyn, at man så ikke kan få fuld valuta for det.

Problemet med Canal Digital er manglende på TV3, og det bliver nok ikke løst lige foreløbigt.

Vi har mulighed for at få kabeltv lagt ind (Odder Antenneforening), men det er bare lidt dyrere. Kan dog være man kan lave en god handel, hvis man nu køber det hele samme sted...

Tak for de mange gode svar iøvrigt!

Som jeg kan se det hvis du har http://www.odderantenne.dk/ - odder antenneforening  så ligger der et digitalt spejl af DVB-T signalet som de gør i min antenneforening http://www.afoshs.dk/docs/ - Skanderborg antenneforening  og hvis du vil have det bedste signal ind på DR1-DR2-TV2 så skal du vælge din fladskærm med indbygget DVB-T Tuner(alternativt en hdd/dvd optager med dvb-t tuner og hdmi udgang, hvis tvet kun har analog tuner så kan du køre digitalt den vej, mod dog den også skal stå tændt hele tiden), du vil der få meget glæde af den formidable kvalitet som dette giver (vi ser market mere af de 3 kanaler efter vi har fået det ind digitalt pga. kvaliteten).

Du få dine kanaler ind analogt på alle de andre incl. tv3 som de vist nok også havde, men samtidig får du altså det digitale dvb-t spejl ind på kanal 44 (658 Mhz) som du så kan bruge til "ægte" digitalt tv på de 3 kanaler, og det er altså noget værd.

Samtidig kan du jo få internet via kabeltvet se priser http://www.dk-tv.dk/Default.aspx?ID=55 - her   det har jeg haft i en del år efterhånden og det har kørt rigtigt godt indtil nu og til ok priser taget i betragtning vi er i de lidt tyndere befolkede områder af landet.

edit men du skal have i baghovedet at det er en midlertidig løsning i et eller andet omfang da alle kabeltvudbyderne bestræber sig på før eller siden at skifte alt over på DVB-C hvorved den indbyggede DVB-T tuner igen bliver overflødig, men man skulle mene at den nye DVB-C Tuner man i så fald skulle have måtte have en hdmi udgang sådan man kan køre ægte digitalt hele vejen, alt andet ville ihvertfald være tåbeligt (man burde dog stadig have den høje kvalitet hvis altså man kører digitalt hele vejen).

Jeg tror dog blot at vi taler flere år førend de mindre antenneforeninger skifter om til DVB-C da man vil vente til standarden lissom er "optimal" for dem, da der vil være tale om betydelige investeringer for foreningerne samt at det vil være til gene for medlemmerne i kraft af nye DVB-C tunere, men det vil dog ske på lang sigt grundet den langt større plads DVB-C vil give på kabelnettet i kraft af mange flere kanaler og interaktivitet

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 20:37

Nu er jeg så heldig at arbejde betaler både telefon og ADSL, ellers lå det jo lige for!

Det fjernsyn jeg har kigget mest på, er det nye Panasonic PX70 37", der skulle meget gerne være indbygget DVB-T tuner i, det mener jeg i hvert fald at have læst. Så det skulle jo gerne virke til de 3 kanaler du nævner. Men hvad med de andre? Er der noget med en sat boks/selector boks man skal have?

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 20:51

Jeres udbyder leverer tilsyneladende kun DR og TV2 Digitalt, de to nævnte kanaler bliver som de skal leveret og i DDT standard, øvrige kanaler er Analoge.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 21:24

Det fjernsyn jeg har kigget mest på, er det nye Panasonic PX70 37", der skulle meget gerne være indbygget DVB-T tuner i, det mener jeg i hvert fald at have læst. Så det skulle jo gerne virke til de 3 kanaler du nævner. Men hvad med de andre? Er der noget med en sat boks/selector boks man skal have?

Jeg tror den kombination vil give et godt resultat.

De 3 kanaler der kører digitalt (DR1 DR2 & TV2) kører via tvets digitale tuner.

De øvrige analoge kanaler kører via tvets analoge tuner, også skifter man bare direkte fra fjernbetjeningen, og skifter mellem analog og digital tuner efter behov.

Der skulle ikke være behov for andre bokse med mindre du får nogle betalingskanaler ala viasat senere hen.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 21:38

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Jeres udbyder leverer tilsyneladende kun DR og TV2 Digitalt, de to nævnte kanaler bliver som de skal leveret og i DDT standard, øvrige kanaler er Analoge.

Ok, så al den snak om behov for en ekstra boks, er kun hvis man har TDC KabelTV eller Stofa? For at få den bedre kvalitet altså?

Hvis jeg så skal have en hhd recorder/dvd afspiller også, som selvfølgelig skal virke godt med den PX70 - MEGET gerne en panasonic, hvis jeg kan bruge samme fjernbetjening. Har godt nok ikke brugt en video i laaang tid, men vi kunne godt finde på at smide vores normale anlæg ud, kan man ikke bruge en hdd recorder som en cd afspiller/jukeboks ved at ligge MP3 sange ind?

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 21:49

Panasonic Recordere kan anvendes som CD afspiller, men ikke som jukebox, kan dog afspille MP3 fra DVD-R.

-------------

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 21:55

Panasonic Recordere kan anvendes som CD afspiller, men ikke som jukebox, kan dog afspille MP3 fra DVD-R.

Hm, belastende, hvad kan du anbefale som kan spille som jukeboks? Har også lige spurgt oppe i hhd recordere/dvd afspiller forumet.

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 22:01

Ok, så al den snak om behov for en ekstra boks, er kun hvis man har TDC KabelTV eller Stofa? For at få den bedre kvalitet altså?

Hvis jeg så skal have en hhd recorder/dvd afspiller også, som selvfølgelig skal virke godt med den PX70 - MEGET gerne en panasonic, hvis jeg kan bruge samme fjernbetjening. Har godt nok ikke brugt en video i laaang tid, men vi kunne godt finde på at smide vores normale anlæg ud, kan man ikke bruge en hdd recorder som en cd afspiller/jukeboks ved at ligge MP3 sange ind?

Det med ekstra bokse er primært hvis man har ekstra betalingskanaler ala film kanaler (og tdc digitale spejl af alle sine kanaler).

Jeg har selv en Panasonic hdd/dvd optager af ældre model som jeg har været godt tilfreds med, dog mener jeg du skal op i deres store modeller for at de har hdmi, men har ikke det store overblik over alle deres optagere, men jeg mener faktisk ikke de har en optager med DVB-T Tuner (og det er måske nok også overkill at have her, men optager du fra de digitale kanaler vil optagelsen blive bedre igen fordi du bliver digitalt.)

Alternativt syntes jeg du skal kigge på denne http://www.pioneer.dk/eur/products/42/125/501/DVR-545HX-S/index.html - Pioneer DVR-545H  den har både DVB-T Tuner og analog tuner samt hdmi ud port, som du vil glæde dig over når du ser alm. købe/leje dvder det ser ud til at være en meget god optager med alle de features som passer til det tv du har kig på... men den ligger nok over jeres budget med pris på omkring http://www.dvdpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=233182 - 4700,- kr  og den kræver en ekstra fjernbetjening, på pioneers tv kan man indtaste konkurrende mærkers koder ind også bruge den som fjerbetjening til eks. video og dvdoptager o.lign, måske man osse kan det med panasonics tvfjernbetjening?.

Edit Pioneeren kan iøvrigt afspille jvnf pioneers hjemmeside afspille MP3 filer

plays

dual layer

• DVD+R, DVD+RW, DVD+R double layer
  • DVD-RAM
  • CD, SVCD, VCD, CD-R, CD-RW
  • MP3, WMA, JPEG, DivX
  • records

• DVD-R, DVD-RW, DVD-R dual-layer

• -------------
    Mvh

René

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 22:03

Hvis man absolut ønsker den funktion i en Recorder, så  har Sony og mener jeg også Pioneer Recordere med den funktion.

-------------

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 22:13
    Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Edit Pioneeren kan iøvrigt afspille jvnf pioneers hjemmeside afspille MP3 filer

plays

dual layer

• DVD-RAM
  • CD, SVCD, VCD, CD-R, CD-RW
  • MP3, WMA, JPEG, DivX

records

• DVD-R, DVD-RW, DVD-R dual-layer
  • Ja, 4700 er over vores budget. Tror du ikke ovenstående bare betyder at den kan afspille mp3 fra cd´er?

http://www.panasonic.com/ - Panasonic DIGA DMR-EH65 (250 GB)

Produkt: 
    Panasonic DIGA DMR-EH65

Kombineret enhed: 
    DVD-optager/ HDD-optager med tvtuner

DVD: 
    DVD-optager
    CD / CD-R / CD-RW / DVD / DVD+R / DVD+RW / DVD-R / DVD-RAM / DVD-RW / Video-cd / DVD+R / DVD+R DL / DVD+RW / DVD-R / DVD-R DL / DVD-RAM / DVD-RW

DVD-egenskaber: 
    MP3

Ekstra DVD egenskaber:  http://www.hifipriser.dk/Products/Searchgeneral.asp?Type=5163&Value=36115&Searchfor=Ekstra+DVD+egenskaber%3A+JPEG+foto+afspilning - JPEG foto afspilning

MP3 Compatible:  http://www.hifipriser.dk/Products/Searchgeneral.asp?Type=1403&Value=18589&Searchfor=MP3+Compatible%3A+Ja - Ja

På hifipriser står der f.eks ovenstående om en pana optager, er det ikke det samme?

Ps. er det forresten en Norsk Skovkat i dit avatar?

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 22:30

•  På hifipriser står der f.eks ovenstående om en pana optager, er det ikke det samme?

Ps. er det forresten en Norsk Skovkat i dit avatar?

• Jo den afspiller nok mp3 via cd eller dvd medie... men der kan dælme osse være mange mp3filer på en dvd skive  men DMR-EH65 er sikkert et godt valg som optager når du osse vælger pana tvet. det tror jeg ikke du bliver skuffet over

Det er vores Maine Coon hankat (han er 3 år vejer 8 kg og omkring 40cm høj når han sidder) jeg har i min avatar...  har 3 maine coon katte... dejlige store monsterkatte der lige kigger over bordkanten uden at strække sig synderligt meget hvis de får lyst  og bider og kradser ret hårdt hvis man får fingrene i maskineriet

-------------
    Mvh

René

Skrevet den: 10-April-2007 kl. 22:43

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Det er vores Maine Coon hankat (han er 3 år vejer 8 kg og omkring 40cm høj når han sidder) jeg har i min avatar...  har 3 maine coon katte... dejlige store monsterkatte der lige kigger over bordkanten uden at strække sig synderligt meget hvis de får lyst  og bider og kradser ret hårdt hvis man får fingrene i maskineriet

Ja, men ville være smart hvis de kunne ligges ind! Ved du om man kan tilslutte eksterne højtalere til?

Dejlige katte, har selv haft en Norsk Skovkat, men han blev desværre påkørt her for 3 uger siden og et for kompliceret brud til de ville anbefale at bruge de 12.000 på som en operation ville koste...  Venter her til efteråret, så skal vi have kat igen!

Skrevet den: 11-April-2007 kl. 08:25

Ja, men ville være smart hvis de kunne ligges ind! Ved du om man kan tilslutte eksterne højtalere til?

Dejlige katte, har selv haft en Norsk Skovkat, men han blev desværre påkørt her for 3 uger siden og et for kompliceret brud til de ville anbefale at bruge de 12.000 på som en operation ville koste...  Venter her til efteråret, så skal vi have kat igen!

Jeg ved desværre ikke hvad terminaler der er på sådan en skærm, men det skulle undre mig hvis ikke man som minimum kan får et audio signal ud som du kan køre over i et seperat surround anlæg.

Jeg kan ihvertfald godt anbefale Maine coon katte hvis i kan lide den størrelse kat, de er kendetegnet som "den blide kæmpe" og de er meget sociale og "snakker" meget.. og har flere underholdene features så som at drikke vand med poterne.

Hankattene kan normalt veje op til 12 kg uden på nogen måde at virke "fede", og det er underholdene når der er gæster når først de ser deres klør og tænder så bliver de lidt mere forsigtige   de vokser iøvrigt indtil de er ca. 4 år... men koster også mellem 1500 - 2500,- kr hvis man vil have en med stamtavle kig evt http://www.mainecoonklubben.dk/ - her for mere info om dem (vis evt det link til din kæreste så er hun solgt , min kone skulle bare lige have 1..... nu har vi 3.. hvoraf en af dem er eget opdræt, men det er slut nu da de alle er neutraliseret.. nok katte sagde far )

-------------
    Mvh

René

Print side | Luk vindue