Blu-Ray afspilning med sorte bjælker?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=23072
Udskrevet den: 08-Februar-2025 kl. 07:56
Emne: Blu-Ray afspilning med sorte bjælker?
Skrevet af: Moveteam
Emne: Blu-Ray afspilning med sorte bjælker?
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:13
Hej,
Jeg har lige modtaget mit gratis eksemplar af Casino Royale fra Sony, og sidder lige nu og ser den, med fantastisk billedkvalitet ![](http://gamereactor.dk/lay/smil/smile.gif)
Men mit spørgsmål er at de 2 Blu-Ray film jeg har, er der 2 sorte bjælker i bund og i toppen. Vil tro de fylder omkring 2/5 af billedet eller 2/6, altså ikke bare nogle hel tynde. HD-materialet jeg har hentet fra PS-Store afspiller for det meste i hel fuldskærm. Min fladskærm er 720p native opløsning, men jeg var nødt til at bruge 1080i, da Blu-Ray kun understøttes i 1080i/p, ellers nedkonvetere den filmen til 576p. Hvorfor det og har I andre problemer? Mit tv er et 26" Samsung LE-26R71B.
Tak for hjælpen!!
Mvh Jakob
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:20
Der skal være de sorte bjælker, filmen er jo lavet til biografen og ikke til TV, det er ikke de samme bredde/højde forhold der anvendes.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:22
Casino Royale er 2.35:1, så på et 16:9 panel skal du have sorte bjælker nederst og øverst. De sorte bjælker bør fylde ca. 25% af billedet i dette tilfælde.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Moveteam
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:23
Er opløsningen på Blu-Ray ikke 1080p, altså 1980x1080, og det viser min jo også med 1080i. Bare mærkeligt når alt materialet fra PS Store er i fuld skærm, kun HP5 og Spiderman 3 er der bjælker på..
En hel normal dvd fylder hele skærmen, og den er da også lavet til en biograf. Det nægter/håber jeg at tro på!!
Mvh Jakob
|
Skrevet af: Moveteam
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:24
Øv, er det sådan med alle skærmene, kan man zoome ind på en eller anden måde?
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:27
Du har altså ikke lyst til at zoome ind. Du må acceptere bjælkerne, ellers kunne du jo ligeså godt købe DVDer, hvis du alligevel skal zoome ind og ødelægge det hele
Moveteam skrev:
En hel normal dvd fylder hele skærmen, og den er da også lavet til en biograf. Det nægter/håber jeg at tro på!! |
Nej, det gør den ikke hvis det er en 2.35:1 film. End of discussion.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:27
Langt de fleste film på DVD er i formatet 2.35:1, de fleste film der er 16:9 Fullscreen er produceret til TV.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:30
Nej, det passer heller ikke helt. Hollywood plejer at bruge 2.35:1 (Panavision), mens man ofte bruger 1.85:1 udenfor Hollywood. Det har ikke noget at gøre med, om det er til TV. Mange TV film sendes i 4:3...
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:34
De fleste alm. film er lavet i 1.85:1 hvilket er meget tæt på 16:9 formatet (1.78:1) - derfor fylder mange film hele 16:9 billedet.
2.40:1 film (det som mange stadig kalder for 2.35:1 selvom det kun er film fra før 1970 der er i det format) vil unægteligt give letterboxing, dvs. sorte bjælker for oven og for neden, på et 16:9 tv akurat som på et gammeldags 4:3 tv, blot smallere bjælker.
/Tarkin
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 16:34
Ja. OK, men hvorom alting er, så MÅ det accepteres at film på DVD har bjælker i top og bund, ellers ville det jo blive Pan-Scan og det er totalt og så bliver man jo rigtig i skralden ikke.?
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 17:06
Naiera skrev:
Nej, det passer heller ikke helt. Hollywood plejer at bruge 2.35:1 (Panavision), mens man ofte bruger 1.78:1 eller 1.85:1 udenfor Hollywood. Det har ikke noget at gøre med, om det er til TV. Mange TV film sendes i 4:3... |
1.78 er ikke et gængs filmformat (kun "TV film"). Det er 1.85:1 og 1.66:1 derimod, dog bruges det sidste ikke så meget mere.
Jeg er heller ikke sikker på at fordelingen mellem 2.35:1 og 1.85:1 giver belæg for at sige at Hollywood "plejer at bruge 2.35:1". Det skulle faktisk ikke undre mig om andelen af 1.85:1 film stiger fremover, fordi DVD salget betyder mere end biografsalget.
En sjov lille ting i denne sammenhæng er at 35mm film faktisk altid er 4:3, eller 1.37:1 for at være helt præcist. Formatet 1.85:1 skabes ved matting, der nærmest svarer til letterboxing bortset fra at man ikke ser de sorte bjælker øverst og nederst i biografen. Panavision er ligeledes 4:3 men med en anamorphic linse i projekteren, så billedet strækkes til 2.35:1.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 17:08
Radiomanden skrev:
Ja. OK, men hvorom alting er, så MÅ det accepteres at film på DVD har bjælker i top og bund, ellers ville det jo blive Pan-Scan og det er totalt og så bliver man jo rigtig i skralden ikke.? |
Der er dog eksempler hvor 2.40:1 film bliver croppet til 16:9 format, altså en slags widescreen pan&scan. Eksempel: R1 udgaven af Lord of War. Det blev dog rettet i efterfølgende disc trykninger.
Men det er hærværk og burde forbydes!
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: OleA
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 17:10
-> Tarkin.
Mener du at 2.35:1 IKKE er brugt efter 1970? Jeg kastede lige et blik på en tilfældig film på hylden (training day) og den er da i 2.35:1 og ikke 2.40:1
------------- Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 18-April-2007 kl. 18:17
JesperLund skrev:
Jeg er heller ikke sikker på at fordelingen mellem 2.35:1 og 1.85:1 giver belæg for at sige at Hollywood "plejer at bruge 2.35:1". Det skulle faktisk ikke undre mig om andelen af 1.85:1 film stiger fremover, fordi DVD salget betyder mere end biografsalget. |
Min DVD-samling siger noget andet Hvis det er 1.85:1, er det oftest noget lavet udenfor Hollywood. Jeg husker ligeledes ikke hvornår jeg sidst så en 1.85:1 film i biffen.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 08:10
Naiera skrev:
JesperLund skrev:
Jeg er heller ikke sikker på at
fordelingen mellem 2.35:1 og 1.85:1 giver belæg for at sige at Hollywood
"plejer at bruge 2.35:1". Det skulle faktisk ikke undre mig om andelen af
1.85:1 film stiger fremover, fordi DVD salget betyder mere end
biografsalget. |
Min DVD-samling siger noget andet Hvis det er 1.85:1, er det oftest
noget lavet udenfor Hollywood. Jeg husker ligeledes ikke hvornår jeg
sidst så en 1.85:1 film i biffen. |
Nu kender vi jo ikke din filmsmag, men den dækker nok ikke alle film,
men jeg kan da nævne filmen Ray som værende 1.85:1.
Og hvad definerer en Hollywood film? Hvornår er en film fra Hollywood?
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 10:31
OleA skrev:
-> Tarkin.
Mener du at 2.35:1 IKKE er brugt efter 1970? Jeg kastede lige et blik på en tilfældig film på hylden (training day) og den er da i 2.35:1 og ikke 2.40:1
|
Ja, alle de "2.35:1" film der er lavet efter 1970 er i virkeligheden nærmere forholdet 2.40:1 end 2.35:1. Dagens Panavision standard er ca. 2.391:1 eller forholdet 0.825/0.690 ganget med 2 pga. at billedet er anamorfisk (sammenpresset på filmstrimmelen).
Filmformatet 2.35:1 (eller mere pæcist 2.347:1) som blev kaldt Cinemascope og Panavision er fra 1957 og kørte i det formatforhold indtil 1970, hvor det det blev ændret til 2.394:1. Det blev senest ændret i 1993 og er altså nu 2.391:1.
Grunden til at du på mange DVD film, som er fra efter 1970, ser betegnelsen 2.35:1 er altså, at DVD produktionsbranchen ikke har styr på formaterne. Man kan sige, at det er en gammel vane, at de stadig betegner filmene 2.35:1. Flere og flere producenter skriver dog 2.40:1 på DVD'erne som også er mere korrekt, selvom de måske burde skrive 2.39:1. Jeg tror de skriver 2.40, fordi det er et mere "rundt" tal, og som distancerer sig mere fra 2.35.
/Tarkin
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 10:39
lunddal skrev:
Naiera skrev:
JesperLund skrev:
Jeg er heller ikke sikker på at fordelingen mellem 2.35:1 og 1.85:1 giver belæg for at sige at Hollywood "plejer at bruge 2.35:1". Det skulle faktisk ikke undre mig om andelen af 1.85:1 film stiger fremover, fordi DVD salget betyder mere end biografsalget. |
Min DVD-samling siger noget andet Hvis det er 1.85:1, er det oftest noget lavet udenfor Hollywood. Jeg husker ligeledes ikke hvornår jeg sidst så en 1.85:1 film i biffen. |
Nu kender vi jo ikke din filmsmag, men den dækker nok ikke alle film, men jeg kan da nævne filmen Ray som værende 1.85:1.
Og hvad definerer en Hollywood film? Hvornår er en film fra Hollywood? |
Ja, man kan ikke generelt sige at Hollywoodfilm er i 2.40:1 og dem udenfor er 1.85:1 eller andre formater.
Der er massere af "Hollywoodfilm" der er lavet i 1.85:1. Steven Spielberg bruger fx oftest dette format. Tjek din DVD samling. E.T., Jurrasic Park, Schindlers List, Saving Private Ryan, War of the Worlds er et par eksempler.
/Tarkin
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 11:13
Moveteam skrev:
Er opløsningen på Blu-Ray ikke 1080p, altså 1980x1080, og det viser min jo også med 1080i. Bare mærkeligt når alt materialet fra PS Store er i fuld skærm, kun HP5 og Spiderman 3 er der bjælker på..
|
Jeg var lidt inde på det for nogle uger siden, hvor vi debatterede komprimering på HD materiale.
Som du også har bemærket, så er de trailere man kan hente (eller specielt Casino Royal) på PS3 store, den trailer afspilles i fuld skærm (dvs. den fylder hele skærmen). Mens original filmen den har bjælker.
Det viser lidt den magt markedsføring benytter ![](http://www.recordere.dk/forum/smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 11:28
Naiera skrev:
Min DVD-samling siger noget andet Hvis det er 1.85:1, er det oftest noget lavet udenfor Hollywood. Jeg husker ligeledes ikke hvornår jeg sidst så en 1.85:1 film i biffen. |
Enten er det fordi du ikke lægger nok mærke til formatet, når du er i biffen, eller også rammer du blot den del der lige er i Cinemascope.
Jeg er operatør i CinemaxX i Århus, og jeg vil skyde på at vi cirka viser halv af hver. I hvert fald tættere på end 75% og 25%
Men dette skøn er selvfølgelig lavet ud fra samtlige film vi viser og ikke kun "hollywood film", så de inkluderer også danske (oftest 1,85:1) og børnefilm (rigtig ofte 1,85:1).
Men der kommer jo ikke direkte sorte bjælker ved nogle af formaterne i biffen (i hvert fald ikke i CinemaxX Århus). Vi bruger maskespil til at justere bredden af lærredet istedet.
Så højden af billedet er det samme, og så "gøres lærredet bredere" ved Cinamascope film.
Men pointen var at der absolut fortsat produceres (hollywood) film i 1,85:1.
Man kan vel sige som tommelfingerregel at Cinemascope egner sig rigtig godt til store panoreringer og flotte stemningslandskaber, mens 1,85:1 virker mere tæt klippet, og kan evt egne sig til fx gyserfilm. Billedet bliver mere tæt og intenst kan man vel næsten sige.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 11:32
JesperLund skrev:
Der er dog eksempler hvor 2.40:1 film bliver croppet til 16:9 format, altså en slags widescreen pan&scan. Eksempel: R1 udgaven af Lord of War. Det blev dog rettet i efterfølgende disc trykninger.
Men det er hærværk og burde forbydes!
|
Ja, Canal Digital har efterhånden sendt en del film på den måde, hvor de beskærer 2.40:1 billedet i siderne så det passer til 16:9 formatet. Det er bl.a. film som Collateral, King Kong og senest Star Wars III. Jeg har skrevet til CanalPlus om det - det er dem der hjemkøber filmkopierne - men de har endnu ikke svaret på min anklage.
Det er skide ærgeligt at side og se Star Wars III i perfekt HDTV kvalitet på plasma'et, velvidende at der mangler noget af billedet i siderne... Jeg hader dem der udvælger og sender film på den måde. 2.40:1 film skal vises i 16:9 letterbox på et bredskærmstv.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 11:43
Maggerholm skrev:
Man kan vel sige som tommelfingerregel at
Cinemascope egner sig rigtig godt til store panoreringer og flotte
stemningslandskaber, mens 1,85:1 virker mere tæt klippet, og kan evt egne
sig til fx gyserfilm.Billedet bliver mere tæt og intenst kan man vel næsten
sige.Mvh Michael |
Lige en lille sidebemærkning. Jeg så Bagland i går, og den er en af de få
danske film i 2.40:1, og det synes jeg er et underligt format til sådan en
film, da der nok ikke var én eneste panorering og stort set samtlige scener
var close ups.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:05
Maggerholm skrev:
Vi bruger maskespil til at justere bredden af lærredet istedet. |
Det er jeg selvfølgelig godt klar over, og i lang tid har jeg lagt mærke til om gardinerne kører ud til siden. 'Drømmen' må være sidste gang jeg så en 1.85:1 film i biffen.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:06
Tarkin skrev:
Ja, man kan ikke generelt sige at Hollywoodfilm er i 2.40:1 og dem udenfor er 1.85:1 eller andre formater. |
Det har jeg jo heller aldrig skrevet. Læs nu hvad der står ordentligt.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:14
Maggerholm skrev:
I hvert fald tættere på end 75% og 25%Men dette skøn er selvfølgelig lavet ud fra samtlige film vi viser og ikke kun "hollywood film", så de inkluderer også danske (oftest 1,85:1) og børnefilm (rigtig ofte 1,85:1). |
Ja, hvis du tager alle film med, så er det jo klart at det kommer tættere på 50/50. Når jeg skriver 'de fleste' er det jo ikke ensbetydende med, at jeg mener at 'Hollywood film' er 90/10 2.40:1; så længe at der er flere Panavision ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cinemascope - Cinemascope er ikke brugt efter 1967) film end ikke-Panavision film fra 'Hollywood', så er 'de fleste' en korrekt udtalelse. Og jeg holder fast ved, at 'de fleste' film fra de etablerede distributionsselskaber i Californien er 2.40:1, også selvom 'Spider-Man', 'Ray' og andre ikke lige er.
At jeg mener der er flere 2.40:1 film fra 'Hollywood' end ej er i øvrigt ikke kun baseret på min egen samling; jeg er temmelig sikker på, at det også fremgår af 'Film Art' (Bordwell/Thompson), og det er altså den førende introduktion til film på universitetsniveau.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:15
Naiera skrev:
Tarkin skrev:
Ja, man kan ikke generelt sige at
Hollywoodfilm er i 2.40:1 og dem udenfor er 1.85:1 eller andre formater.
|
Det har jeg jo heller aldrig skrevet. Læs nu hvad der står ordentligt. |
Du skriver da:
"Hollywood plejer at bruge 2.35:1 (Panavision), mens man ofte bruger 1.85:1
udenfor Hollywood."
Og igen, hvad definerer en Hollywood film?
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:17
Ja, det ser jeg også som noget andet end hvad Tarkin påstår jeg skriver.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:18
At skrive "plejer" er da at generalisere i mine øjne.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:31
Ja, det var da også til dels meningen, men selvom jeg skriver at jeg mener de fleste film derfra er 2.40:1, er det stadig ikke ensbetydende med, at det er ALLE film der er i det format. Det er også ligeså meget resten af udtalelsen jeg ikke synes passer; jeg har heller ikke skrevet, at alle andre film er 1.85:1. Der mener jeg blot, at tendensen er omvendt. Der er flere film fra 'udenfor Hollywood' der fylder hele 16:9 fjernsynet end ej, og det synes jeg da også, at Maggerholm længere oppe i tråden giver mig ret i.
Men lad nu det ligge; jeg mener som sagt stadig at 'Hollywood-produktioner' overvejende er Panavision, og andre film ikke er, selvom der selvfølgelig er rigeligt med plads til undtagelser. Hvis vi vender tilbage til udtalelser fra brugeren der har startet tråden, så vil jeg da mener, at man har en yderst specifik smag i film, hvis man UDELUKKENDE har 1.85:1 udgivelser stående på hylden. Jeg synes selv jeg har en rimeligt bred smag, så det er altså ikke fordi jeg lige rammer den ene eller den anden film. Og som sagt bygger jeg også min udtalelse på andet end lige min personlige filmsamling.
En 100% præcis definition af en Hollywood film kan jeg nok ikke give dig, men man kunne da tage udgangspunkt i de selskaber der i midten af sidste århundrede havde studieproduktioner med skuespillere, instruktører, manuskriptforfattere og andet personale på kontrakt, men som i dag fungerer som distributionsselskaber. De fleste af disse hører ikke længere fysisk hjemme i Hollywood, men opfattelsen af hvad der er Hollywood-produktioner og hvad der ikke er, mener jeg da stadigvæk er temmelig tydelig.
Brokeback Mountain, Usual Suspects og Donnie Darko er ikke hvad man kalder Hollywood-produktioner, mens Spider-Man, Aliens, Terminator 2 osv. er.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:45
Mange film i dag distribueres kun af Hollywood selskaberne, og flere og
flere film kommer i dag mange andre steder fra, og så længe filmen er på
engelsk, tror mange automatisk at den er amerikansk og kommer fra
Hollywood på trods af at de kan være fra England, Australien, New Zealand,
Tyskland m.m.
Måske man skulle omdefinere termen til action-brag.
PS: Den første Terminator var langt fra en Hollywood produktion
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 14:49
lunddal skrev:
Mange film i dag distribueres kun af Hollywood selskaberne (...) |
Det er jo også det jeg skriver! Men de har stadigvæk nogle fællestræk (instruktører, skuespillere, 2.40:1 , osv.). Produktion i deciderede Hollywoodstudier er så godt som uddød.
Mht. Terminator havde jeg egentlig også toeren i tankerne.
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 15:00
Sorte Bjælker og BluRay
Her vil jeg give Moveteam ret i een retning. Jeg ville forvente, som en blåøjet optimist, at billedet på min 16:9 Fladskærm ville fylde hele skærmen med forkerte proportioner.
Disse forkerte ville jeg forvente kunne omgåes ved der kom smalle bjælker og jeg ville miste en smule i hver side [Overskan].
Istedet for DVD afspilleren nu sætter billedet lige til kanterne i siden og Bjælker foroven og forneden ____ Bjælker som jeg vel at mærke, ikke kan flytte rundt med. Alle forskellige Zoom funktioner gør bare billederne ringere.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 17:47
Naiera skrev:
Brokeback Mountain, Usual Suspects og Donnie Darko er ikke hvad man kalder Hollywood-produktioner, mens Spider-Man, Aliens, Terminator 2 osv. er.
|
Det er sjovt at du skriver Terminator og senere ændrer det til Terminator 2, for lige netop Terminator trilogien er ret interessant hvad angår filmformater.
Den første Terminator film blev optaget i mattet 1.85:1, Terminator 2 blev optaget i det specielle Super 35 format, der forsøger at bygge bro mellem formaterne 4:3, 1.85:1 og 2.40:1, og Terminator 3 blev optaget i Panavision 2.40:1. Kan det blive mere forvirrende?!
Hollywood produktion ???? Indgår de små filmselskaber Pacific Western og Lightstorm Entertainment som står bag Terminator og Terminator 2 i din ”Hollywood-produktioner” definition?...
Er sagen i virkeligheden ikke, at lige netop de film, som du vælger at se i biografen og købe på DVD, primært er optaget i 2.40:1? Eller som lunddal skriver ”actionbrag” / ”blockbusters”, hvilket jeg tillader mig at definere som action-, sci-fi-, adventure- og storfilm i al almindelighed?!!!
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-April-2007 kl. 18:33
Jeg kender godt til Terminator 2 og det lidt sjove format. Det var vel et dårligt valg, men det var alligevel ikke et eksempel på film-format (men en decideret 'independent' film er T2 altså ikke!). Der er mange film der skydes på noget 4:3 lignende, for så senere at blive klippet til noget mere biografvenligt. I Raging Bull var mikrofonen nogle gange med i det oprindelige billede, men den del af billedet blev selvfølgelig klippet helt væk. Terminator 2 havde mere af det oprindelige billede i TV 4:3 versionen, fordi de lavede den kopi direkte fra 35mm strimlen.
Men du har vel hørt om en Hollywood-film? Det ér der altså nogle film der kaldes, også i dag, og de udgør en ret stor del af dem der vises i biografer verden over. Det er distributionsselskaberne i Hollywood (eller lige udenfor, som det jo er nu til dags) der i høj grad styrer hvad folk får et se rundt omkring i biograferne. Det gøres både ved at købe 'independent' film, men også ved at skyde penge i projekter, og det er jo nok dem der normalt kaldes for 'Hollywood-film' i dag. De har mange fællesnævnere fordi dem der skyder penge i de forskellige projekter er konservative med pengene, og vil hellere satse på noget 'tried & tested' end noget nyt og anderledes. Jeg synes det er lidt noget bavl at sætte spørgsmålstegn ved, om der stadig er film der opfattes som 'Hollywood-film'.
Men hvis 'Hollywood' er så slemt, kan vi da også bare kalde det 'big business' film, og så sætte dem op mod 'independent' film. Sidstnævnte definition er der vel ingen der gider brokke sig over? Her passer ting som Brokeback Mountain og Usual Suspects ind under, ligemeget hvem der evt. skulle have købt rettighederne senere. Hvis der så er noget der hedder, 'independent' film, som er den slags man ser på Sundance filmfestivalen osv., så må der jo også være noget der er 'u-independent', ikk'? Og gæt hvad det er...
I øvrigt nævnæs Panavision på side 185 i førnævnte bog, som 'vor tids mest brugte anamorfiske system' (til filmlavning). (lidt løst citeret) Det var trods alt ikke præcis hvad jeg huskede det var, men der er da noget om det alligevel...
Og på Panavision-siden inde på http://en.wikipedia.org/wiki/Panavision - Wikipedia fremgår sætning '(top-level) Hollywood motion-picture production'. Sammenhængen er ikke vildt relevant her, men det er da tydeligt at jeg ikke er den eneste der er af den opfattelse, at der er nogle film der kan kaldes 'Hollywood-produktioner'.
I stedet for og sidde at gætte jer til min filmsmag, kan I, Tarkin og lunddal, vel ligeså godt tage et kig på min http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Naiera - samling . Jeg indrømmer at være noget mainstream orienteret (min favoritfilm er trods alt Aliens), men når det så endelig bliver til noget en lille smule anderledes (Lost In Translation, Marie Antoinette, som vist ikke kan påstås at være typiske 'big business/wide theatrical distribution block busters') er det sjovt nok 1.85:1. 'Live action' portionen af min samling dækker trods alt noget der ligner 450 film, så når jeg delvist baserer en, åbenbart voldsomt kontroversiel, udtalelse på min erfaring fra biografen og samlingen, så er det trods alt ikke fuldstændig taget ud af et sted hvor solen ikke skinner.
|
Skrevet af: Jimmi Jappe
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 08:47
Naiera skrev:
Jeg kender godt til Terminator 2 og det lidt sjove format. Det var vel et dårligt valg, men det var alligevel ikke et eksempel på film-format (men en decideret 'independent' film er T2 altså ikke!). Der er mange film der skydes på noget 4:3 lignende, for så senere at blive klippet til noget mere biografvenligt. I Raging Bull var mikrofonen nogle gange med i det oprindelige billede, men den del af billedet blev selvfølgelig klippet helt væk. Terminator 2 havde mere af det oprindelige billede i TV 4:3 versionen, fordi de lavede den kopi direkte fra 35mm strimlen.
Men du har vel hørt om en Hollywood-film? Det ér der altså nogle film der kaldes, også i dag, og de udgør en ret stor del af dem der vises i biografer verden over. Det er distributionsselskaberne i Hollywood (eller lige udenfor, som det jo er nu til dags) der i høj grad styrer hvad folk får et se rundt omkring i biograferne. Det gøres både ved at købe 'independent' film, men også ved at skyde penge i projekter, og det er jo nok dem der normalt kaldes for 'Hollywood-film' i dag. De har mange fællesnævnere fordi dem der skyder penge i de forskellige projekter er konservative med pengene, og vil hellere satse på noget 'tried & tested' end noget nyt og anderledes. Jeg synes det er lidt noget bavl at sætte spørgsmålstegn ved, om der stadig er film der opfattes som 'Hollywood-film'.
Men hvis 'Hollywood' er så slemt, kan vi da også bare kalde det 'big business' film, og så sætte dem op mod 'independent' film. Sidstnævnte definition er der vel ingen der gider brokke sig over? Her passer ting som Brokeback Mountain og Usual Suspects ind under, ligemeget hvem der evt. skulle have købt rettighederne senere. Hvis der så er noget der hedder, 'independent' film, som er den slags man ser på Sundance filmfestivalen osv., så må der jo også være noget der er 'u-independent', ikk'? Og gæt hvad det er...
I øvrigt nævnæs Panavision på side 185 i førnævnte bog, som 'vor tids mest brugte anamorfiske system' (til filmlavning). (lidt løst citeret) Det var trods alt ikke præcis hvad jeg huskede det var, men der er da noget om det alligevel...
Og på Panavision-siden inde på http://en.wikipedia.org/wiki/Panavision - Wikipedia fremgår sætning '(top-level) Hollywood motion-picture production'. Sammenhængen er ikke vildt relevant her, men det er da tydeligt at jeg ikke er den eneste der er af den opfattelse, at der er nogle film der kan kaldes 'Hollywood-produktioner'.
I stedet for og sidde at gætte jer til min filmsmag, kan I, Tarkin og lunddal, vel ligeså godt tage et kig på min http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Naiera - samling . Jeg indrømmer at være noget mainstream orienteret (min favoritfilm er trods alt Aliens), men når det så endelig bliver til noget en lille smule anderledes (Lost In Translation, Marie Antoinette, som vist ikke kan påstås at være typiske 'big business/wide theatrical distribution block busters') er det sjovt nok 1.85:1. 'Live action' portionen af min samling er dækker trods alt noget der ligner 450 film, så når jeg delvist baserer en, åbenbart voldsomt kontroversiel, udtalelse på min erfaring fra biografen og samlingen, så er det trods alt ikke fuldstændig taget ud af et sted hvor solen ikke skinner.
|
Hey hvordan har du fået lage din dvd samling på nettet via dvd profiler?
Jeg bruger selv programmet og har nyeste udgave men det er ikke intervocative der står bag mere men invelos nu.
------------- Panasonic TX-P50VT20EA Panasonic DMP-BDT310 Denon DVD 3910 Denon AVR-3808CI PS3 320gb hdd iMac 24'' iPhone 3GS 16gb iPad 2 32gb WiFi + 3g
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 09:02
Naiera skrev:
Men hvis 'Hollywood' er så slemt, kan vi da også bare kalde det 'big business' film, og så sætte dem op mod 'independent' film.
|
Se nu begynder det så småt at give mening det du skriver. Vi kan godt blive enige om at "blockbusters" eller "big business" film, som du kalder det (ordet lyder som noget spædbørn laver), oftest laves i 2.40:1. Hvorfor er det så sådan, kunne man spørge. Svaret er for mig at se indlysende. Hvis en film produceres med forventning om at det bliver en "blockbuster", altså en film som en helvedes masse mennesker går ind og ser i biffen, så er det jo oplagt at skyde den i et biograforienteret filmformat, nemlig 2.40:1, hvorimod "mainstream" film, som ses af et mere jævnt puplikum i biffen, men til gengæld vil blive set af rigtig mange mennesker på video og i tv, oplagt skydes i widescreenformaterne 1.85:1/1.78:1/1.66:1 som bedre passer til 16:9 tv, og bedre tåler at blive beskåret i siderne, eller vist i letterbox, hvis vi taler 4:3 tv!
Naiera skrev:
I øvrigt nævnæs Panavision på side 185 i førnævnte bog, som 'vor tids mest brugte anamorfiske system' (til filmlavning). (lidt løst citeret) Det var trods alt ikke præcis hvad jeg huskede det var, men der er da noget om det alligevel...
Og på Panavision-siden inde på http://en.wikipedia.org/wiki/Panavision - Wikipedia fremgår sætning '(top-level) Hollywood motion-picture production'. Sammenhængen er ikke vildt relevant her, men det er da tydeligt at jeg ikke er den eneste der er af den opfattelse, at der er nogle film der kan kaldes 'Hollywood-produktioner'.
|
Jeg tror ikke helt du er klar over, at Panavision mere er et mærke nu om stunder end et filmformat. "Camera and lenses by Panavision" i rulleteksterne på en film betyder blot, at filmen er optaget med Panavision udstyr. Det kan ligesåvel være i formatet 1.85:1 som 2.40:1!
Naiera skrev:
I stedet for og sidde at gætte jer til min filmsmag, kan I, Tarkin og lunddal, vel ligeså godt tage et kig på min http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Naiera - samling . Jeg indrømmer at være noget mainstream orienteret (min favoritfilm er trods alt Aliens), men når det så endelig bliver til noget en lille smule anderledes (Lost In Translation, Marie Antoinette, som vist ikke kan påstås at være typiske 'big business/wide theatrical distribution block busters') er det sjovt nok 1.85:1. 'Live action' portionen af min samling er dækker trods alt noget der ligner 450 film, så når jeg delvist baserer en, åbenbart voldsomt kontroversiel, udtalelse på min erfaring fra biografen og samlingen, så er det trods alt ikke fuldstændig taget ud af et sted hvor solen ikke skinner.
|
Jeg har kigget på din filmsamling og kan finde adskillige film i 1.85:1, men ja, du har mange 2.40:1 film. Jeg har selv flere 2.40:1 film end 1.85:1 film i min 350 film samling (laserdisc og DVD), men det ser jeg blot, som at jeg har flest "blockbuster" film.
Battlefield Earth... nej, det mener du ikke, vel?... Godt nok er den i 2.40:1 meeen...
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 10:26
Jamen, jeg kan da også finde adskillige film i min samling der er 1.85:1, og eftersom jeg bedst kan lide at film fylder hele skærmen, så er det da også det format jeg foretrækker. Men jeg oplever bare at 'big business' film oftest er 2.40:1. Det er såmænd også det eneste jeg har påstået, og det synes jeg da også lige pludselig du giver mig ret i.
Alle mine HD-film (dem der fremgår af samlingen + 16 Blocks og Blazing Saddles på vej) er i øvrigt også 2.40:1, på nær Children of Men. De fleste er i øvrigt også korrekt mærket 2.4:1, i stedet for 2.35:1. Kun Serenity holder fast i Cinemascope
Tarkin skrev:
Jeg tror ikke helt du er klar over, at Panavision mere er et mærke nu om stunder end et filmformat. "Camera and lenses by Panavision" i rulleteksterne på en film betyder blot, at filmen er optaget med Panavision udstyr. Det kan ligesåvel være i formatet 1.85:1 som 2.40:1! |
Nevertheless, når man snakker om Panavision som filmformat, er det 2.40:1.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 10:30
Tarkin skrev:
Hvis en film produceres med forventning om at det bliver en "blockbuster", altså en film som en helvedes masse mennesker går ind og ser i biffen, så er det jo oplagt at skyde den i et biograforienteret filmformat, nemlig 2.40:1, hvorimod "mainstream" film, som ses af et mere jævnt puplikum i biffen, men til gengæld vil blive set af rigtig mange mennesker på video og i tv, oplagt skydes i widescreenformaterne 1.85:1/1.78:1/1.66:1 som bedre passer til 16:9 tv, og bedre tåler at blive beskåret i siderne, eller vist i letterbox, hvis vi taler 4:3 tv! |
Det der synes jeg er lidt noget sludder. 'Hollywood', 'big business' og/eller 'blockbuster'-typen er indbegrebet af mainstream film.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 10:39
Naiera skrev:
så når jeg delvist baserer en, åbenbart voldsomt
kontroversiel, udtalelse på min erfaring fra biografen og samlingen, så er
det trods alt ikke fuldstændig taget ud af et sted hvor solen ikke skinner.
|
Jeg ville egentlig bare gerne vide hvad din defination af Hollywood var -
det er ikke fordi jeg ser den som kontroversiel.
Der er bare mange, der per automatik tror at engelsktalende
blockbusterfilm er Hollywoodfilm og "noget amerikansk lort" uanset om
filmen så ret faktisk er australsk, britisk, new zealandsk m.m., og andre
der ikke vil se en film fordi der måske står Tyskland eller Frankrig ud for
den uanset om den er på engelsk eller ej.
Min ene storebror (måske dem begge) har aldrig set Leon, fordi den er
fransk, og de tror så at den foregår i Frankrig, er på fransk, udelukkende
har franske skuespillere og er kedelig.
At de så kan se selvsamme franske skuespiller i en "Hollywood
produktion" er mig lidt af en gåde.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 10:45
Næh, det var sådan set ikke for at sætte filmene i en negativ bås (de negative kommentarer gemmer vi til Steven Seagal og alle de infame amerikanske teenagekomedier der for alvor har oversvømmet markedet de sidste år ). Som du kan se har jeg jo en del af de der 'amerikanske lortefilm'. Jeg køber kun film til én, og det er mig selv, så jeg er den eneste der skal være tilfreds.
I øvrigt skulle du prøve at sætte dine brødre til at se Taxi. Og eventuelt Taxi 2. De to film må da nedbryde nogle af deres forudindtagede holdninger omkring franske film
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 20-April-2007 kl. 11:25
Naiera skrev:
Tarkin skrev:
Hvis en film produceres med forventning om at det bliver en "blockbuster", altså en film som en helvedes masse mennesker går ind og ser i biffen, så er det jo oplagt at skyde den i et biograforienteret filmformat, nemlig 2.40:1, hvorimod "mainstream" film, som ses af et mere jævnt puplikum i biffen, men til gengæld vil blive set af rigtig mange mennesker på video og i tv, oplagt skydes i widescreenformaterne 1.85:1/1.78:1/1.66:1 som bedre passer til 16:9 tv, og bedre tåler at blive beskåret i siderne, eller vist i letterbox, hvis vi taler 4:3 tv! |
Det der synes jeg er lidt noget sludder. 'Hollywood', 'big business' og/eller 'blockbuster'-typen er indbegrebet af mainstream film. |
Du kan have ret i at jeg nok ikke burde have brugt udtrykket "mainstream" om de film, der ses af et mindre men bredt puplikum (unge såvel som ældre mennesker), da ordet oftest bruges om de film, der bliver set mest i biografen. Men jeg tror godt du forstår, hvad min pointe er!
|
Skrevet af: moho
Skrevet den: 21-April-2007 kl. 12:02
Med hensyn til formater kunne Programleverandørerne jo bare sende formaterne mellem 1,66 til 1,85 i 16:9 (1,78). Meeen nej, enten skal de enkelte TV indstilles eller også skal man acceptere sorte bjælker. Man behøver faktisk ikke beskære noget, blot tilpasse det.
Forskellen mellem 2,33 og 2,41 er i Tv sammenhæng uden betydning. Personer som er villige til gøre deres 2,35 film en smule "højere", burde ligesom have en sådan mulighed. Tænker engang imellem om hvor meget højere en sådan film kan gøres inden det bliver desideret forkert.
Jeg ligesom føler man ikke må optage på Harddiske med 16:9 i fuldskærm, måske nok se dette men ikke kopiere, og da slet ikke digitalt. Kun i Letterboks vil det allernådigst blive tilladt.
------------- Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-April-2007 kl. 12:11
Der er vist ingen der kan finde hovede eller hale i dit vrøvl.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2007 kl. 19:49
moho skrev:
Med hensyn til formater kunne Programleverandørerne jo bare sende formaterne mellem 1,66 til 1,85 i 16:9 (1,78). |
Nu skal du altså ikke give sjuskede DVD-film producenter gode ideer... Well, det er der sådan set ingen risiko for, da ideen med at strække 1.66:1 til 16:9 allerede bruges, f.eks. Faces (1968) af John Cassavetes i R2 udgaven http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews17/faces_dvd_review.htm - http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews17/faces_dvd_review. htm
(og sikkert mange andre, det skulle ikke undre mig, så udgiveren undgår spørgsmål om hvorfor der er sorte bjælker i siderne på en 1.66:1 film, når DVDen er anamorphic).
Hvis man skal være meget stringent mht. aspect ratio, er den korrekte 4:3 eller 16:9 opløsning på PAL DVD faktisk ikke 720x576, men snarere 704x576 som en bedre approksimation, hvis opløsningen skal være et multiplum af 16. Der bør principielt (altid) være en tynd sort kant i siderne (som man ikke ser på et TV på grund af overscan). http://lipas.uwasa.fi/~f76998/video/conversion/ - http://lipas.uwasa.fi/~f76998/video/conversion/ http://forum.doom9.org/showthread.php?t=110657&page=2 - http://forum.doom9.org/showthread.php?t=110657&page=2
Forskellen er dog noget mindre end at strække 1.66:1 til 16:9, hvilket bør være synligt for de fleste (ellers bør man stærkt overveje at konsultere en optiker).
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 25-April-2007 kl. 22:41
Bare til orientering, så er her et lagkagediagram over fordelingen af mine DVD-films aspect ratio. Jeg ved ikke om jeg er en typisk film-samler, men jeg er dog nok ikke helt atypisk. Jeg har dog en stor stak TV-serier - derfor er "1:1.33 Full Screen"-blokken så stor som den er.
Men som I kan se, så er 1:1.85 og 1:2.35 (jeg har grupperet 1:2.20 til 1:2.40 i denne gruppe) ca. lige store. Ligeså er - lidt overraskende - 16:9 TV (1:1.78).
![](/forum/uploads/HeartWare/2007-04-25_224101_Aspects.GIF)
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 25-April-2007 kl. 23:18
Så vidt jeg kan se er 2.35:1 dog alligevel størst. I win
Jeg har i øvrigt også tonsvis af 1.78:1. Japansk TV animation i widescreen er jo 1.78:1, og ting som Battlestar Galactica og Babylon 5 er ligeså.
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 25-April-2007 kl. 23:34
Naiera skrev:
Så vidt jeg kan se er 2.35:1 dog alligevel størst. I win
Jeg har i øvrigt også tonsvis af 1.78:1. Japansk TV animation i widescreen er jo 1.78:1, og ting som Battlestar Galactica og Babylon 5 er ligeså.
|
Øh, indskudt... Har du set at Battlestar Galactica kommer på HD-DVD?? DET er da cool!!!! ![](smileys/smiley17.gif)
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-April-2007 kl. 07:44
Vildt. Det vidste jeg egentlig ikke; men det er da en fantastisk undskyldning for at se serien igen
|
|