Hej Lupo
Lupo8 skrev:
Tak for de hurtige tilbagemeldinger! Jeg vil prøve at købe nogle af de scart-kabler fra Aldi og se om det hjælper. Er det også vigitgt med kvaliteten for antennekablerne, eller er det udmærket at bruge de "billige" som man altid får med ved køb af video osv.? |
Helt generelt, så betyder kvaliteten af antennekabler meget for f.eks. mængden af støj/grums i billedet, hvilket skyldes at dyrere antennekabler dæmper signalet mindre og er bedre afskærmet mod ydre støjkilder.
Men, det er mere hvis du trækker et kabel på 10m. Ved de små korte kabler imellem enhederne kan du se bort fra dette, ydermere så sker der en lille forstærkning af signalet hver gang signalet passerer et apparat som en videomaskine eller en DVD optager, så det vil formentlig rette op på eventuelle bittesmå tab.
Jeg syntes mere, at de dårlige kabler - på sigt - kan give andre problemer som støj, udfald og støjstriber i billedet pga. dårlige forbindelser i kabel og stik. Her ser man virkelig hvorfor de er billige.
Men der er ingen grund til at købe et guldbelagt coax antennekabel, til 400 kr. Et godt kabel i meter-mål, med et par almindelige coax antennestik i en fornuftig kvalitet, er mere end rigeligt til at sikre et vedvarende godt antennesignal.
En stump god kabel med to stik, koster dig næppe mere end 30-40 kr. hos en forhandler af antennematriel, og en 20'er oveni hvis de skal samle det for dig.
Lupo8 skrev:
Er det rigtigt at jeg skal bruge 3 x antennekabler og 4 x scart hvis jeg vil have det bedste billede samt mulighed for at optage med min DVD-recorder fra såvel sat-modtager som fra TV? |
Problemet med at et billede svagt anes i baggrunden af et andet billede, når du ser på noget tilsluttet SCART afhjælpes af 1-2 nye SCART kabler. Om der er behov for at udskifte flere af dem, afhænger mere af hvilke signaler de benyttes til.
Hvis man benytter almindelig video (composite / cvbs) som fra en VHS videomaskine, en DVD-optager som ikke er stillet om eller andet - så betyder kvaliteten af SCART kablet mindre. Ja, mange vil næppe se forskel med mindre deres originale SCART kabel er meget dårligt.
Benyttes derimod S-video som signal, så er kravene til især bedre afskærmning lidt højere. Men stadigvæk vil de fleste korte SCART kabler gøre det ganske fint.
Benyttes derimod RGB signaler, så betyder kvaliteten af SCART kablet meget for både billedet og andre fejl som den du oplever med spøgelsesbilleder.
Så det er svært at sige, om du skal købe 2 eller 4 kabler. Hvis du kan finde de billige i ALDI, så køb dog 4 af dem. Men har ALDI udsolgt (hvad de oftest har af den slags) så bliver det hurtigt en dyr fornøjelse at skifte alle 4, og så vil jeg foreslå at du starter med 1-2 kabler og ser forskellen først.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|