Print side | Luk vindue

-RW VR til -R?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=23678
Udskrevet den: 16-Maj-2024 kl. 13:20


Emne: -RW VR til -R?
Skrevet af: T-teknik
Emne: -RW VR til -R?
Skrevet den: 06-Maj-2007 kl. 18:12
Er der nogle der kan hjælpe med hvordan jeg brænder en DVD -RW i VR niveau (optaget på en DVD optager) over på en -R skive ved hjælp af Nero via PC?



Svar:
Skrevet af: spawn
Skrevet den: 06-Maj-2007 kl. 18:27

Skal det stadig være i VR format eller skal det laves om til DVD-video format så det kan afspilles i flere afspillere ?

 



-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 06-Maj-2007 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Skal det stadig være i VR format eller skal det laves om til DVD-video format så det kan afspilles i flere afspillere ?


 



Jeg troede som udgangspunkt, at jeg kunne gøre det samme som med +R/+RW skiver - det vil sige lægge dem ind på harddisken og kopiere dem over på samme måde.
- Min PC er til både - og +

Jeg ved ikke hvilke af de to nævnte formater der er værd at bruge.
Det skal bare være en måde som kan bruges til både -R/-RW uden at miste noget optagelse af -RW skiver, da jeg stadig vil bruge dem i VR format i DVD optageren.   


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 06-Maj-2007 kl. 19:56
Til spawn: efter nærmere eftertanke, så er det nok bedst med DVD video - det er vist det de fleste afspiller. For yderligere redigering med VR er nok ikke nogen idé?


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 06-Maj-2007 kl. 21:32
Som forsøg har jeg prøvet direkte kopiering fra det ene drev til det andet, uden godt resultat.
Om det kan lade sig gøre at brænde et -RW VR format over til f.eks. -R, ved jeg ikke.
Jeg håber der nogle bud på Nero eller anden nem løsning.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 14:30
Er der slet ikke nogle der kan hjælpe med hvad jeg skal gøre for at konvertere DVD -RW VR format over til en evt. DVD video?   


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 15:03
Invester i http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/tda3.html - TMPEG Encoder DVD Author with DiVX Authoring 3.0 - den kan importere en (finalized) DVD-VR og lave en DVD-Video ud af den.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 15:03
Hej T-Teknik,

Der findes forskellige måder.

Selv bruger jeg TMPGEnc DVD Author, som kan importere -VR optagelser og danne en ny DVD-Video struktur med optagelserne i (men du mister på den måde en evt. eksisterende menu).

Jeg kan se at f.eks. http://www.ulead.com/learning/dmf/dmf3_03_1.htm - Ulead og http://www.intervideo.com/jsp/InterVideoDVDCopy.jsp?mode=Features - InterVideo begge har specielle kopi-programmer som klarer konverteringen i én arbejdsgang, men jeg har ikke prøvet nogle af programmerne, så jeg ved ikke hvordan eller hvor godt de virker

Vil tro at Nero Vision fungerer som DVD Author - er ikke bekendt med at Nero har et decideret kopi program som klarer det i én arbejdsgang (og bevarer menuer etc.).

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 15:04

Hvad er VR format?

/Peter



Skrevet af: laursen
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 15:24
Hej Peter,

Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Hvad er VR format?

VR står for "Video Recording" og er det format de første DVD optagere brugte på -RW medier (og nu senere også på -R medier). Årsagen er den simple, at DVD-Video formatet (som bruges på trykte - "købe" - film) ikke egner sig til en DVD optager, hvor der efterfølgende skal kunne redigeres (klippe scener væk, flytte rundt på scener etc.).

Ulempen er, at "-VR" formatet ikke er en del af DVD-Video standarden og derfor strengt taget ikke nødvendigvis understøttes af en given DVD afspiller.

Da "-VR" er under licens fra DVD-Forum, kan specifikationerne ikke frit ses nogle steder, men der findes forskellige reverse engineering projekter (søg på google) - der kan også læses lidt mere http://www.ulead.com/learning/general/video_04_1.htm - her .

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 15:34

Tak Lars - så blev jeg også lidt klogere idag.

/Peter



Skrevet af: laursen
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

Tak Lars - så blev jeg også lidt klogere idag.



Velbekomme.

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 16:01
Jeg har tilsyneladende problemer med at downloade de nævnte programmer - betalingen har jeg ikke mulighed for via kort. Når der er nævnte forhindringer, så er der kun butikkerne - ellers må jeg droppe mine RW skiver til længere optagelser. Desværre.   
Pokkers at Sony RDR-HX710 tilbyder funktioner, som jeg ikke kan gøre optimal brug af.


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg har tilsyneladende problemer med at downloade de nævnte programmer - betalingen har jeg ikke mulighed for via kort.

Er det TMPGEnc DVD Author du har problemer med at hente?

Retail udgaven kan også hentes og betales hos TMPGEnc's europæiske samarbejds-partner - https://www.softwarehouse.de/cgi-bin/product/P15238%21DESC - SoftwareHouse.de (men jeg vil da anbefale at prøve trial udgaven først).

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 20:07
Til laursen og HeartWare jeg har nu downloadet en prøve version af TMPGE DVD Autor, og foretaget et par brændinger - er det rigtigt set, at jeg ikke kan få Auto 16:9 optagelse over på kopien?

Som jeg har kopierne nu, er det med 4:3 billed, hvor jeg så selv skal finde frem til det rette 16:9 billed.     


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til laursen og HeartWare jeg har nu downloadet en prøve version af TMPGE DVD Autor, og foretaget et par brændinger - er det rigtigt set, at jeg ikke kan få Auto 16:9 optagelse over på kopien?

Som jeg har kopierne nu, er det med 4:3 billed, hvor jeg så selv skal finde frem til det rette 16:9 billed.     

Hmmm.... Du kan sætte det enkelte track i DVD Author til 4:3 eller 16:9 - og så vil DVD/TV selv skifte til korrekt format (hvis det er det du mener med Auto 16:9). Har ikke lige programmet på denne PC, men hvis du tager egenskaberne for et Track, kan du under Video fanebladet sætte Aspect Ratio (så vidt jeg husker).

Check med andre ord indstillingen - og husk at har du blandede 16:9 og 4:3 optagelser, skal de enkelte dele lægges i eget track (for at få aspekt-ratio skiftet korrekt).

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til laursen og HeartWare jeg har nu downloadet en prøve version af TMPGE DVD Autor, og foretaget et par brændinger - er det rigtigt set, at jeg ikke kan få Auto 16:9 optagelse over på kopien?

Som jeg har kopierne nu, er det med 4:3 billed, hvor jeg så selv skal finde frem til det rette 16:9 billed.     
Hmmm.... Du kan sætte det enkelte track i DVD Author til 4:3 eller 16:9 - og så vil DVD/TV selv skifte til korrekt format (hvis det er det du mener med Auto 16:9). Har ikke lige programmet på denne PC, men hvis du tager egenskaberne for et Track, kan du under Video fanebladet sætte Aspect Ratio (så vidt jeg husker).Check med andre ord indstillingen - og husk at har du blandede 16:9 og 4:3 optagelser, skal de enkelte dele lægges i eget track (for at få aspekt-ratio skiftet korrekt)./Lars


Jeg har fået tjek på det - det med formatet under Aspect ratio.
Det er rigtigt det med blandede optagelser - jeg har prøvet med en DVD med 4:3 og 16:9 - hvad enten det er med det ene eller andet format, mister jeg Auto format ved blandede optagelser.
- Lige inden lod jeg en DVD kopiere ind på Sony harddisken bare for sikkerheds skyld at tage en backup derfra.

Hvordan mon det er på de nyere recordere, især Sony, vedr. DVD RW - om det også er i VR format man får mest ud af længere optagelser.
Eller om der er forbedrede funktioner, måske der er nogle bud på det?


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 22:37
Det er da lidt dyrt at købe det TMPGEnc. DVD Author.

Det er nok ikke lige sikkert at man kan hente det gratis igen?


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 07-Maj-2007 kl. 23:07
Hej T-teknik,

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg har fået tjek på det - det med formatet under Aspect ratio.
Det er rigtigt det med blandede optagelser - jeg har prøvet med en DVD med 4:3 og 16:9 - hvad enten det er med det ene eller andet format, mister jeg Auto format ved blandede optagelser.

Har du mange optagelser i blandet format (hvor format-skiftet sker midt i optagelsen)?


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Hvordan mon det er på de nyere recordere, især Sony, vedr. DVD RW - om det også er i VR format man får mest ud af længere optagelser.
Eller om der er forbedrede funktioner, måske der er nogle bud på det?

-VR har flere trin af opløsning end DVD-Video - derfor vil VR ofte opfattes som bedre kvalitet ved længere optagelser. Det er vist det samme på de fleste optagere (dog bibeholder bl.a. Panasonic fuld opløsning helt ned i LP indstilling - 4 timer - men det på bekostning af tab af billed-kvalitet under MPEG2 kompressionen).

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Det er da lidt dyrt at købe det TMPGEnc. DVD Author.

Det er nok ikke lige sikkert at man kan hente det gratis igen?

Til dit specifikke formål kan jeg godt forstå at du synes det er lidt pebret (selvom dollaren er "historisk lav" lige nu). Jeg bruger selv programet til redigering af alle mine Video-kamera optagelser, VHS overførsler, DVB-T optagelser mv. Købte programmet til introduktions-pris - $68 (ca. kr. 450,-).

/Lars


-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 20:00
Jeg har prøvet at downloade noget af Ulead og InterVideo
- men de fylder en del mere og virker mere ustabil, i forhold til TMPGEnc. DVD Author
Samtidig kan jeg finde enkelte andre udgaver af TMPGEnc. DVD Author på nettet.
Det kan undre mig at der ikke er danske butikker på nettet der har det.   


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 14-Maj-2007 kl. 19:14
Da firmaet har været nævnt i denne tråd, vil jeg godt høre om evt. erfaringer/sikkerhed ved køb hos Softwarehouse.de
(- Jeg er ikke bekendt med visa, men der står at betaling er i euro, så der er måske nogle, som har været kunde der og ikke har oplevet vanskeligheder med
det?)

- Jeg har søgt lidt på nettet om dem, men der findes ikke noget udover deres hjemmeside.

Så lad mig høre noget, inden jeg og evt. andre køber noget der.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 08:17
Er der slet ingen bud på Softwarehouse.de?
Der må da være nogen som har handlet der og har positive eller negative erfaringer?   


Skrevet af: laursen
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Er der slet ingen bud på Softwarehouse.de?
Der må da være nogen som har handlet der og har positive eller negative erfaringer?   

Nej, jeg handlede selv direkte hos TMPGEnc.... Software.de er vist ikke det mest besøgte sted for os skandinaver. Dog kan jeg se på http://groups.google.dk/groups?q=softwarehouse.de - usenet , at flere tyskere henviser til dem - og jeg kunne ikke umiddelbart finde nogle der omtalte butikken negativt (der er diskussioner tilbage til 2001 der henviser til sitet - så det lader heller ikke til at være en 'døgnflue').

/Lars

-------------
Redaktør, recordere.dk


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Er der slet ingen bud på Softwarehouse.de?
Der må da være nogen som har handlet der og har positive eller negative erfaringer?   
Nej, jeg handlede selv direkte hos TMPGEnc.... Software.de er vist ikke det mest besøgte sted for os skandinaver. Dog kan jeg se på http://groups.google.dk/groups?q=softwarehouse.de - usenet , at flere tyskere henviser til dem - og jeg kunne ikke umiddelbart finde nogle der omtalte butikken negativt (der er diskussioner tilbage til 2001 der henviser til sitet - så det lader heller ikke til at være en 'døgnflue')./Lars


Med den begrænsning der er af danskere som har købt hos softwarehouse.de, så må jeg nøjes med det der er på usenet - det kunne være bedre vist der var nogle danske erfaringer.
Der diskuteres altid sikkerhed ved køb på nettet, og da softwarehouse.de ser ud til ikke blive brugt af danskere, så er det en afvejning om køb er en idé.
- Selvom produkterne bliver godt beskrevet, min tysk forståelse til trods.


Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 15-Juni-2007 kl. 17:55
Trods min forsigtighed med køb på nettet, har jeg købt TMPGEnc DVD Author hos softwarehouse.de
Det kan hermed anbefales til andre



Print side | Luk vindue