Print side | Luk vindue

Panasonic EH57/67 opskalering

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=23742
Udskrevet den: 21-November-2024 kl. 19:35

Emne: Panasonic EH57/67 opskalering
Skrevet af: 01unos
Emne: Panasonic EH57/67 opskalering
Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 20:06

Er lige ved at trykke på knappen til følleskøb og købe mig en EH67 som min allerførste recorder:) men vil så gerne høre fra nogen af dem som har modtaget deres EH57 mht. opskaleringen. Det lyder jo alt sammen fint på panasonics hjemmeside men synes i at i kan se en forskel på om i ser det gennem recorderen eller om i ser det direkte på skærmen? (forstået på den måde jeg regner med man kan sætte antennekablet direkte i fjernsynet eller i recorderen og så via HDMI kablet overføre til fjernsynet)

Glæder mig til at høre jeres kommentater

Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 20:31

Hej 01unos - nu har jeg endnu ikke selv modtaget min Pana HDD. Men jeg tror at du kan tage vedlagte engelske test som en rettesnor på dit spørgsmål - og så selv det er modellen med digital tuner osv.:

http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2007/05/08/Panasonic-DMR-EX77-HDD-DVD-Recorder/p1 - http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2007/05/08/Panasoni c-DMR-EX77-HDD-DVD-Recorder/p1

Så du kan godt trykke på knappen

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Gert13
Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af 01unos 01unos skrev:

Er lige ved at trykke på knappen til følleskøb og købe mig en EH67 som min allerførste recorder:) men vil så gerne høre fra nogen af dem som har modtaget deres EH57 mht. opskaleringen. Det lyder jo alt sammen fint på panasonics hjemmeside men synes i at i kan se en forskel på om i ser det gennem recorderen eller om i ser det direkte på skærmen? (forstået på den måde jeg regner med man kan sætte antennekablet direkte i fjernsynet eller i recorderen og så via HDMI kablet overføre til fjernsynet)

Jeg har leget lidt med opskaleringen på EH57'eren, men synes ikke det virker overbevisende. Jeg endte med at sætte den på 576P, det syntes jeg gav det bedste resultat. 1080P var synligt ringere, og i hvert fald ikke noget der kunne forveksles med HD.

Desuden synes jeg ikke den indbyggede analog tuner i EH57 er særlig god. Jeg får i hvert fald synlig dårligere billede hvis jeg ser analog gennem recorderen, kontra ser det direkte på tv. Så at se analog gennem EH57 og så opskalere til 1080P er i mine øjne dobbelt dårlig.

Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 21:09

Hej Gert - det lyder meget pudsigt med dine oplevelser. Er du sikker på, at dine indstillinger er korrekte? Hvilket TV benytter du?

Jeg nægter at tro på, at Pana´en er ringere end mit Philips sourrund anlæg (som faktisk er ret god), selvom den også kun fyrer af i 576p.

Nå men jeg får jo selv syn på sagen i næste måned 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Frbi
Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Gert13 Gert13 skrev:

Oprindeligt skrevet af 01unos 01unos skrev:

Jeg har leget lidt med opskaleringen på EH57'eren, men synes ikke det virker overbevisende. Jeg endte med at sætte den på 576P, det syntes jeg gav det bedste resultat. 1080P var synligt ringere, og i hvert fald ikke noget der kunne forveksles med HD.

Desuden synes jeg ikke den indbyggede analog tuner i EH57 er særlig god. Jeg får i hvert fald synlig dårligere billede hvis jeg ser analog gennem recorderen, kontra ser det direkte på tv. Så at se analog gennem EH57 og så opskalere til 1080P er i mine øjne dobbelt dårlig.

Jeg er også endt på 576p med min EH57, som det mindst ringe. Men 1080p er gråt i min menu på EH57, dvs jeg ikke kan vælge 1080p - hvorfor det, når nu TV'et godt kan håndtere et 1080p signal ifølge specifikationerne. Nogen bud ?.

Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 21:30

Jeg er meget forundret over den kvalitet som I beskriver. Jeg har som tidligere nævnte en Philips Suround og jeg har også en Samsung HDD, og begge kører 576p - og med et fint billede.

-------------

Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 21:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hej Gert - det lyder meget pudsigt med dine oplevelser. Er du sikker på, at dine indstillinger er korrekte? Hvilket TV benytter du?

Jeg nægter at tro på, at Pana´en er ringere end mit Philips sourrund anlæg (som faktisk er ret god), selvom den også kun fyrer af i 576p.

Nå men jeg får jo selv syn på sagen i næste måned 

Jeg skulle nok have skrevet lidt med fed, for det er ikke en helt masse jeg har kigget, men da dyret var sat til går man selvfølgelig lige alle menu'erne igennem og prøvede de forskellige opløsninger og der endte jeg på 576P som jeg lige efter 2 min kiggeri syntes bedst om. Ved lejlighed skal jeg lige prøve det efter igen.

Jeg har har et Sharp LC37XD1E og den analoge tunere er bedre i den end i Pana'en, men som DVD afspiller er den, i mine øjne, ret god. Noget bedre end min gamle NAD afspiller.

Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 21:50

Hej Gert - nå - puha, så er jeg mere rolig. Iflg den engelske test jeg har linket til, bør den faktisk være ret god - til det hele 

Bortset fra det - er der absolut ingen fidus i at opscalere et signal til 1080p - i HDD´en - fører det videre til TV´et, der så modtager et 1080p, og som igen skal nedscalere til f.eks. 720p

-------------

Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 22:13

Sharpens native opløsning er netop 1080 så derfor kunne det godt virke ok at opskalerer til 1080 i HDD'en, men det hele kommer jo an på om scaleren i HDD'en er bedre end den i tv'et. Min første vurdering er, at tv'et er bedst til at scalere. Skal lige efterprøve med mine referrence DVD'er.

Skrevet den: 08-Maj-2007 kl. 22:22

Hej igen Gert - uanset hvad er 1080p ikke en gevinst - og hva pokker skal man med 1080p når det alligevel ikke er HD - altså rigtigt HD. Det er stadig op - og nedscalering af et SD signal-

720p - burde være det bedste  

-------------

Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

720p - burde være det bedste  

Hej Hother

Hvorfor burde 720P være det bedste ??? Matrialet er vel 576i og skærmen er oftest 768P eller 1080P, så hvis man opskalere i HDD'en til 720P skal skærmen bagefter opskalere til enten 768P eller 1080P. Det giver 2 skaleringer, hvilket i min bog er dårligere end 1.

Jeg ville da sige,at enten skal HDD'en holde sig til 576 og lade tv'et om at skalere, eller også skal HDD'en skalere til fjernsynets native opløsning så der ingen skalering skal ske i fjernsynet.

Eller er der noget jeg har misforstået.

Skrevet den: 09-Maj-2007 kl. 16:30

Hej Gert - næh nej der er sådan set ikke noget som du har misforstået. Jeg har bare svært ved at forestille mig, at et SD signal skulle have nogen glæde af at blive kørt op i 1080p. Da jeg nævnte de  720p, tænkte jeg på afspilning af en SD DVD. Her er det min erfaring, og vist flere andre, at her giver 720p et fint resultat.

Omvendt er jeg såmænd ikke vant til full HD skærme, men det ændre nu ikke på, at jeg ikke tror på en højere scalering af SD materiale. er en fordel.  

-------------

Skrevet af: 01unos
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 10:26
selvom der er lidt blandede erfaringer med opskaleringen tror jeg nu alligevel jeg ender med at købe den. Har selv et panasonic 37"PV60 fjernsyn og så passer det hele jo sammen;)

Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 10:40

Hej 01unos - jeg modtog min EH 57 i går, og jeg er bestemt ikke færdig med dels at teste dens formåen - endsige lære den helt at kende.

Nu ved jeg jo ikke om der er Viera link på PV60 modellen - men hvis du har det, så virker det utroligt godt sammen med din Pana HDD.

Indtil nu synes jeg at HDD´en er velfungerende. Omvendt må jeg sige, at den ikke optager meget bedre end min "gamle" Samsung. Tilgengæld har Pana´en hel del flere og bedre funktionaliteter en Samsung´en. Samtidig er jeg måske lidt skuffet over den som DVD afspiller. Ikke at EH57 ikke gør det flot, men jeg havde vel troet at den gjorde det endnu bedre. Specielt når vi taler om opscalering. Som sagt jeg er ikke færdig med at lære den at kende, og måske bliver jeg klogere. Men EH 57 slår intil nu ikke min Toshiba HD E1 når vi taler om afspilning af SD DVD. 

-------------

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 12:04

Tillykke med optageren, Hother!

Hvad med at gøre nogle af os glade og teste nogen af de begræsninger, der skulle være i recorderen. Jeg tænker her på DivX fra en DVD+R/RW eller DVD-RW (DVD-R og CD-R/RW skulle den jo officielt kunne klare)?

Og så er der også den der "feature", der forhindrer dig i at se en NTSC DVD, mens du optager på HDDen i PAL. Det er vist en kendt "feature" i alle optagere, men Panasonic skulle vist have gjort det en tand værre ved også at have begrænsningen hvis der er sat en *timeroptagelse* (uanset om den er lige ved at gå igang eller ligger dage væk).

Sidst og mindst er der den med at optage en 16 : 9 udsendelse på DVD-R fremfor DVD+R. Ved "-" medier skulle den bare kunne optage udsendelsen i 16 : 9 som det er, mens den ved "+" medier skulle strække (eller presse?) billedet til (anamorf) 4 : 3 format, så man ved afspilning selv skal slå over på 16 : 9 for at få det rigtige sideforhold.

Glæder mig til at høre mere! Der er stadig to dage jeg kan bestille i... :)

/az

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 12:13

Hej azrael - tak for dit tillykke.

Mht til dine ønsker, jamen så benytter jeg slet ikke alle de formater og funktionaliteter som du gerne vil have testet. Jeg hører til dem der kun optager, kopier og afspiller fra HDD og DVD. Skulle jeg gennemfører en sådan test, så skulle jeg jo bruge en del tid på det. Og det er en tid, som jeg hellere vil bruge til andre formål - sorry.

I øvrigt har jeg slet ikke DVD+R skiver

-------------

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 18:12

Lidt synd, at du ikke kan lokkes til et par simple tests.

Jeg kunne ellers forestille mig, at du, om ikke andet, også på et tidspunkt rammes af problematikken mht. NTSC afspilning samtidigt med, at en PAL optagelse er planlagt.

/az

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 13-Maj-2007 kl. 18:14

Hej azrael - sorry. Med den tidshorsont som du har givet mig så går den ikke

Det er jo ikke en øvelse jeg bare gør fordi at jeg ikke har andet at lave

-------------

Print side | Luk vindue