Problemer med undertekster på TV2?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=23961
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 14:03
Emne: Problemer med undertekster på TV2?
Skrevet af: Maggerholm
Emne: Problemer med undertekster på TV2?
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 20:43
Er jeg den eneste der siden TV2 er begyndt at udsende WSS signal (analogt), har problemer med at det skærer nederste linie af underteksterne væk?
Altså at underteksterne ikke er hævet, som de bør være, når de sender "16:9 letterboxed" (altså en widescreen film, WSS signal, og sænket TV2 logo).
Skrev en vred mail til dem i søndags, og har idag fået svar, at ved film bredere end 16:9 (2,35:1 film) skal der altså være lidt sort bjælke (ja det ved jeg), og at det så var mit tv, der har "zoomet for meget ind".
Det er jo efter min bedte overbevisning noget vrøvl. "Zoom" funktionen zoomer da ikke mere ind end til 16:9 (jo en smule overscan). Desuden mangler halvdelen af nederste tekstlinie også selv ved 14:9 zoom.
Har lige kigget på min optagelse af Spartan fra i søndags. Det der så forvirrer mig er, at Spartan ifølge IMDB er optaget i 2,35:1, men jeg har ikke de små sorte bjælker, som jeg selv ville forvente.
Jeg hælder dog mest til, at det sikkert er TV2, der har beskåret filmen til 16:9 (hvilket også kan pisse mig af, men som er sværere at opdage, hvis man ikke lige kender filmen i forvejen).
Jeg vil dog lige høre her før jeg sender en "sviner" tilbage.
Er jeg virkelig den eneste der, når TV2 sender WSS så 16:9 tv autozoomer, mister nederste undertekstlinie??
Mvh Michael
p.s. Det der så kan undre er at der er himmelvid forskel på Zulu (sender aldrig WSS signal, eller hæver undertekster), TV2 (sender nu WSS signal, men hæver ikke undertekster, og TV2 Film (der nu kan filnde ud af både at sende WSS signal, og hæve underteksterne).
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 20:49
Jeg har ikke observeret de problemer du nævner, ikke på det Digitale signal, anvender yderst sjældent Anlogt. Når der udsendes WSS er billedet som forventet.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 20:56
Radiomanden skrev:
Jeg har ikke observeret de problemer du nævner, ikke på det Digitale signal, anvender yderst sjældent Anlogt. Når der udsendes WSS er billedet som forventet. |
Men på det digitale signal (du har selector, ikke?) er underteksterne vel ligesom på DVB-T? Altså at de kan slåes til og fra, og blot lægge sig nederst i billedet, uanset hvor det ville være i forhold til bjælker og andet. Analogt er de jo en fast del af signalet, og kan dermed "ligge forkert", hvilket er min overbevisning at de gør.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet den: 15-Maj-2007 kl. 21:04
Det er vel muligt at det er anderledes ved Analog modtagelse men ikke ved brug af DTT modtager eller Selector. Bruger som sagt sjældent Analog modtagelse. Jeg skal prøve at se næste gang der er en film.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 00:01
Lige nu viser TV2 serien Medium, og også her mangler den nederste linie af underteksterne (på det analoge signal).
Nogen der lige gider tjekke?
Mvh Michael
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 10:56
Hej Maggerholm
Vi optog spartan på vores Sony 910, analog TV2-signal via TDC kabelTV, vi havde ikke problemer med nogle undertekster, der skulle forsvinde. Det var ganske rigtigt en 16:9 udsendelse, jeg mener ikke der var sorte bjælker forvoven/neden??
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 12:17
cnn3 skrev:
Hej Maggerholm
Vi optog spartan på vores Sony 910, analog TV2-signal via TDC kabelTV, vi havde ikke problemer med nogle undertekster, der skulle forsvinde. Det var ganske rigtigt en 16:9 udsendelse, jeg mener ikke der var sorte bjælker forvoven/neden?? |
Tak for svar.
At der ikke er sorte bjælker foroven eller for neden bekræfter mig i, at billedet er en smule beskåret.
Men at I ikke har problemer med underteksterne er så til gengæld underligt (I har widescreen tv, ikke?)
Her er, hvordan det ser ud hos mig i henholdsvis 4:3, 14:9 og Zoom:
http://imageshack.us"> http://imageshack.us"> http://imageshack.us">
Kan Stofa fucke signalet op undervejs?
Jeg har meget svært ved at tro at det er mit tv, der skulle kunne placere underteksterne forkert. Og at mit tv skulle zoome "for meget" ved "zoom" lyder også som en god løgnehistorie, som kan dementeres ud fra billederne af 4:3 og 14:9.
Men man begynder da at forstå, at det kan være så svært at sende det rigtige signal, hvis både selve kanalen, og udbyderen kan lave ged i det undervejs.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 12:48
Nej, skærmen var helt fuldt ud og undertekster var placeret korrekt.
Nu var vores signal fra TDC kabelTV, og jeg vil faktisk mene at underteksterne have en anden font...., er der egentlig ikke noget om at TDC kun modtager 1 signal fra TV2, og således selv "letterboxer" det analoge signal?
|
Skrevet af: filmfreak
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 12:50
Maggerholm skrev:
Mvh Michael
|
Ja det ser godt nok underligt ud. Ligner et signal modtaget af en DVB-T tuner som er sat til 4:3 med DVB-subtitles i 4:3 rammen og så konverteret til analog. Måske videresender Stofa ikke det rene analoge signal fra TV2 men konverterer det ud fra DVB-T signalet ???? Har du mulighed for at modtage TV2 analogt fra alm antenne og sammenligne ?
Som løsning vil jeg anbefale digital modtagelse af TV2 hvor du vil få ægte 16:9 !
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 12:55
filmfreak skrev:
Maggerholm skrev:
Mvh Michael
|
Har du mulighed for at modtage TV2 analogt fra alm antenne og sammenligne ?
|
Nej det har jeg ikke.
Men jeg kan lige sammenligne med en kammerat, der også har analogt signal fra Stofa iaften. TDC kan jo tilsyneladende godt finde ud af det.
Og så må jeg vel fortælle TV2, at Stofa ødelægger deres signal, så burde de vel reagere.
Hører dog fortsat gerne fra andre (med/uden stofa) der modtager et analogt signal, og kigger på et widescreen tv om de mangler undertekster.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 13:32
Grrr, sidder og bliver mere og mere sur på Stofa.
Tror det er her problemet ligger. Noget i stil med det Filmfreak nævner.
Har også engang fanget en optagelse, hvor Alias blev udsendt som anamofisk 16:9, og hvor jeg på selve tv signalet kunne se at der blev navigeret ind i en menu, og sat om til 4:3, ganske som man ville se på en DVB-T modtager.
cnn3, kan du tage en billede at dit tv med Spartan (med noget undertekst med to linier) på og poste her?
Vil gerne se forskellen på fonten på underteksten.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 14:10
Maggerholm skrev:
cnn3, kan du tage en billede at dit tv med Spartan (med noget undertekst med to linier) på og poste her? |
Nej,desværre jeg har slettet filmen
|
Skrevet af: miri
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 14:26
filmfreak skrev:
Maggerholm skrev:
| Ja det ser godt nok underligt ud. Ligner et signal modtaget af en DVB-T tuner som er sat til 4:3 med DVB-subtitles i 4:3 rammen og så konverteret til analog. Måske videresender Stofa ikke det rene analoge signal fra TV2 men konverterer det ud fra DVB-T signalet ???? |
Den tese er jeg enig i. Stofa har formentlig konvereteret til 4:3 før de har lagt underteksterne ind, men burde have lagt undertekster i 16:9 billedet og så konverteret til 4:3.....
------------- miri
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 18:00
Svar fra TV2.
På trods af min opfordring til at de kontaktede Stofa for at høre, så virker det som om TV2 er flintrende ligeglad med, hvordan deres udsendelser tager sig ud på slutbrugerens tv.
Bare de sender det korrekt ud.
Hvis vi antager at Stofa laver noget fikumdik, der gør, at alle stofa kunder der modtager et analogt signal, og har et widescreen tv, mister nederste undertekstlinie, medmindre de selv kan skifte om til 4:3, eller en forvrængende "smart" indstilling, så finder jeg det ganske foruroligende, at TV2 blot er ligeglade. Det kan da ikke være så få personer det drejer sig om, der enten tror deres tv er dårligt/defekt, eller tror at TV2 er nogle fjumrehoveder.
Det er da unødig badwill, som vel relativt nemt kan undgåes ved at kontakte Stofa og forhøre sig.
Jeg blev foreslået selv at kontakte Stofa. Hmm, jeg har nok også som ene forbruger den helt store impact overfor Stofa. Jeg kan jo true med at slukke mit tv.
Meget mere effektivt, end at sige, at nu må de lige stramme op, ellers får de intet signal at distribuere.
(Nej det sker jo nok ikke, men I ser forhåbentlig både ironien, og pointen)
Nå, jeg har ringet til Stofa, og kunne næsten høre supporteren klø sig i hovedbunden og rulle med øjnene, da jeg spurgte ind til hvordan de håndterede det analoge TV2 signal.
Men en tekniker skulle gerne ringe til mig på fredag.
Og TV2 fik også lige et svar med min forundring over, hvor ligeglade deres svar fik dem til at fremstå.
I mellemtiden vil jeg gerne høre fra andre der modtager et analogt TV2 signal, hvordan underteksterne er placeret.
Det skulle være muligt at tjekke iaften når de sender Ugly Betty eller i hvert fald Snake Eyes. Evt vil jeg gerne se et billede, der viser undertekstfonten fra henholdsvis analog antenne, og analog TDC (og analog Stofa, hvis det skulle ske, at nogle ikke oplever samme problem som mig).
Øv hvor kan jeg spilde meget tid på at brokke mig, når jeg først får overbevist mig selv om, at dette er sgu ikke godt nok.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 20:57
Har lige set på TV2 og det Analoge signal, der er ingen problemer med undertekster når mit TV skifter til Wide via det udsendte skifte signal, billedet er som ved Digital modtagelse.
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 21:14
Radiomanden skrev:
Har lige set på TV2 og det Analoge signal, der er ingen problemer med undertekster når mit TV skifter til Wide via det udsendte skifte signal, billedet er som ved Digital modtagelse. |
Og det er TDC, ikke?
Jeg har stadig problemer med underteksterne også nu her i Ugly Betty.
Kan du producere et billede af dit tv (evt med en lille snas optaget og på pause på en frame med to linier undertekst synlig)?
Mvh Michael
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 21:22
Jeg skal prøve, når næste udsendelse begynder.
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 21:49
Her er et billede af det analoge TV2 billede med WSS signal.
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 21:53
Det her er måske lidt bedre.
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 21:59
Takker.
Jeg hælder stadig til Stofa er den "skyldige", jeg må se hvad de siger på fredag, hvis de da ringer.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 22:04
Det er der noget der kan tyde på at det er.
|
Skrevet af: JørgenT
Skrevet den: 16-Maj-2007 kl. 23:41
Maggerholm skrev:
Jeg har stadig problemer med underteksterne også nu her i Ugly Betty.
Kan du producere et billede af dit tv (evt med en lille snas optaget og på pause på en frame med to linier undertekst synlig)?
|
Flyttede lige rundt på nogle antennestik inden Ugly Betty, så her er et billede fra Ugly Betty optaget på HX710 med egen antenne fra TV2 Nibe senderen, og det er med korrekt placerede tekster i zoomet 16:9 format.
Og samme med TV tvunget til 4:3 format
Så kiggede også lige på analog signal fra fællesantenne, og det var ligesom ovenstående.
Så hvis dit ikke så sådan ud ved Betty, må det være Stofa der ikke sender korrekt.
Dine billeder fra Spartan ligner det som jeg modtog sidste år på vores lokale fællesantenne. Men vores anlæg er under ombygning, så ved ikke med bestemthed om signal nu leveres af TDC-kabel, eller det først sker senere.
Billede kan jo flyttes op/ned med navi taster på Sony TV'et ved 14:9, ZOOM og SMART indstillinger (på mit, gætter det også gælder dit?), men pga. af rigelig justeret overscan mistes lidt af toppen af billede hvis hele nederste tekstlinie skal være synlig. Og af samme årsag købte jeg i efteråret en DVB-T boks, som er tilsluttet egen antenne (derfor var det let at flytte antennestik for at prøve)
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 17-Maj-2007 kl. 11:58
Tak for du gad flytte lidt rundt på kabler mm JørgenT.
Det ligner endda næsten samme tv vi har (jeg har KV-32FX66E).
Jeg vil mene det med sikkerhed udelukker at mit tv skulle håndtere zoom forkert (har i øvrigt slet ikke kunne se, hvordan det skulle være tv'et der håndterer zoom forkert på kun TV2 ).
Jeg er med på at billedet kan flyttes op og ned ved de forskellige zoom indstillinger. På mit tv indikeres det med en pil op eller ned, efter "navnet" på zoom, når man skifter over, om den er hævet eller sænket. (og på de viste billeder er der ikke rykket hverken op eller ned)
Som underteksterne står hos mig er jeg netop nødt til at nøjes med 14:9 zoom og flytte billedet op for at få teksterne med.
Men ja, det lader til at Stofa modtager et (digitalt) signal, hvor de så kan konvertere signalet til 4:3 på samme måde, som man kan på en standard DVB-T modtager (jeg tvivler på at selve udstyret lige er en lille standard DVB-T modtager, men fremgangsmåden er tilsyneladende den samme).
Der fortæller de så signalet at det skal smides ud på 4:3 tv (for at undgå "forvrængede" anamorfiske billeder), hvilket smider underteksterne ned i bunden i det sorte felt.
Og det giver så problemer for "os få" der har et widescreen tv og modtager analogt signal.
Måske det endda er med fuldt overlæg, for at sælge nogle digitale spejl-pakker? (nej, nu gik der vist lige rigeligt konspirationsteori i den)
Men venter med spænding på at høre fra en tekniker imorgen. Tak for hjælpen til alle.
Jeg poster svaret, når jeg får et.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 21-Maj-2007 kl. 15:13
En lille opfølgning.
Jeg blev i fredags ringet op, af en tydeligvis "ikke-teknker", der lige skule have det hele forklaret igen, og hun ville så vende tilbage.
Idag blev jeg så utålmodig, og ringede igen, og supporteren forelage sagen for en tekniker, mens jeg hang på linien.
Svaret var "16:9 kan ikke udsendes analogt, og det er derfor et letterboxed signal, og der er noget galt med dit tv's zoom. TDC kunder lider også under dette".
Jeg kunne jo så sige "sludder og vrøvl" (på en pæn måde), og fik så lov at tale med "teknikeren".
Jeg lagde ud med at fortælle at anamorfisk 16:9 sagtens kan udsendes analogt, men at det nok er fravalgt pga at det vil tage sig mindre heldigt ud på 4:3 tv. Det var som om, denne udtalelse indikerede, at jeg altså godt viste hvad jeg snakkede om, og ikke bare godtog "dit tv gør det forkert-forklaringen". Han havde også svært ved at forklare, hvorfor mit tv, så kun håndterede det forkert på TV2.
Han var efterhånden ganske lydhør, og jeg fik forklaret, at problemet på TV2 analogt kun var for mig som Stofa kunde, og ikke hos TDC kunder eller folk med egen antenne. Og at det mest af alt så ud, som hvis jeg selv modtog et DVB-T signal, og havde indstillet modtageren til 4:3, men stadig havde et 16:9 tv der fortsat reagerede på WSS signalet.
Det endte med, at han lige ville tage fat i en tekniker (hmm, var han ikke selv tekniker??), som lige ville tjekke, om alt var indstillet rigtigt (de modtager TV2 digitalt sagde han). Måske idag, måske imorgen (ja man skulle tro det var en omfattende operation ), og så ville de lige vende tilbage.
Jeg gætter på, at de ikke mener de kan gøre noget. Enten vil billedet blive anamorfisk, hvilket ikke går af hensyn til folk med 4:3 tv (uden formatskifter). Eller også vil underteksterne lægge sig dernede. Måske Stofa, så skulle kontakte TDC og høre dem ad, hvordan søren de løser den gordiske knude.
Jeg gætter på at det analoge signal hos TDC er analogt hele vejen (og dermed uberørt af TDC), og at Stofa, har så elendigt et analogt signal, at de må ty til at konvertere det digitale, hvilket medfører denne fejl.
Løsning: Køb de digitale spejl, og giv Stofa (som jo direkte er skyld i fejlen her) endnu flere penge. Nej, så hellere en DVB-T modtager til at tage sig af TV2.
Men jeg vil fortsat gerne høre fra andre stofa kunder, hvordan deres analoge TV2 ser ud, når der sendes udsendelser med sænket TV2 logo og undertekster. Det kan være med til at indikere, om det er lokalt her i Århus den er gal, eller hos Stofa generelt.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 22-Maj-2007 kl. 17:13
Det er sgu op ad bakke det her.
De har testet på to forskellige widescreen fjernsyn, uden problemer, og konklusionen må være at det er mit tv det er galt med.
Problemet med det, er så bare at jeg har bedt en kammerat tjekke også, og han har også problemet (også stofa kunde her i Århus området). Og teknikerne testede i formiddags.
Hvad søren mon det var for nogle widescreen udsendelser, med sænket logo, og hævede tekster de tjekkede på i formiddags
De kunne godt sende en tekniker ud, men hvis de mente at konkludere at det var mit udstyr, så skulle jeg betale for teknikerbesøget.
Jeg bad dem så at tjekke specifikt på Ugly Betty og Dating Alex på onsdag, men det var da ikke så nemt, for da var de jo gået hjem. Ja så bliver det nok svært at finde fejlen, for det er nok begrænset hvor mange udsendelser der sendes indenfor deres arbejdstid, som er widescreen, med sænket logo og hævede undertekster (er der en betegnelse for denne analoge sende metode? Letterboxed er jeg ikke dækkende nok, da det også inkluderer widescreen uden sænket logo og hævede undertekster.)
Men jeg fik ham da overtalt til at en af teknikerne måske kunne tjekke hjemme hos sig selv, hvis en af dem havde et widescreen tv og analogt signal.
Men jeg vil fortsat rigtig gerne høre fra andre med widescreen og analogt stofasignal, så jeg kan præsentere flere tilfælde, og eventuelt begrænse problemet geografisk. Så hvis folk gad teste hvordan billedet ser ud ved Ugly Betty og Dating Alex (og andre udsendelser, hvis de lige spotter et sænket TV2 logo).
Manden hos Stofa argumenterede bl.a. med at han ikke havde hørt fra andre, men min teori er jo, at en hel del af dem med widescreen tv enten bruger en "smart zoom" format, og forvrænger billedet, tror det er noget i deres tv, som de ikke har styr på, eller at det er TV2 der fejler. Stofa er vel i virkeligheden ret langt nede ad stigen, hvis nogen rent faktisk valgte at gå videre med det. Jeg har jo fx først reageret nu, hvor TV2 er begyndt at sende WSS signalet (eller det har de måske gjort længe, og stofa har blot sorteret det fra)
Mvh Michael, der kæmper videre med at få fagfolkene til at forstå (den omvendte verden, lidt ligesom i Fona/Elgiganten)
|
Skrevet den: 22-Maj-2007 kl. 20:06
Maggerholm skrev:
Mvh Michael, der kæmper videre med at få fagfolkene til at forstå (den omvendte verden, lidt ligesom i Fona/Elgiganten)
|
Hej Michael
Har du mulighed for at se det direkte analoge signal fra TV2 sender på en stueantenne/en stump ledning , eller er signal for svagt? For så vil jeg foreslå at du prøver at optage noget af Ugly Betty både fra Stofa fællesantenne og direkte TV2 analog signal (billede behøver ikke nødvendigvis være perfekt), og sammenligne disse. Tving evt. TV'et til 4:3 mode også, til sammenligning. Og som dokumentation til fagfolkene, et par digital billeder af begge optagelser hvis de ikke er ens.
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 23-Maj-2007 kl. 11:34
JørgenT skrev:
Maggerholm skrev:
|
Hej Michael
Har du mulighed for at se det direkte analoge signal fra TV2 sender på en stueantenne/en stump ledning , eller er signal for svagt? For så vil jeg foreslå at du prøver at optage noget af Ugly Betty både fra Stofa fællesantenne og direkte TV2 analog signal (billede behøver ikke nødvendigvis være perfekt), og sammenligne disse. Tving evt. TV'et til 4:3 mode også, til sammenligning. Og som dokumentation til fagfolkene, et par digital billeder af begge optagelser hvis de ikke er ens.
Mvh JørgenT |
Det har jeg desværre ikke mulighed for. Men jeg synes jo også dit screenshot beviser det.
Jeg spekulerer i at få en kammerat til at optage lidt fra Stofa (han har samme problem), og så efterfølgende optage fra hans digital modtager. Den skal så stå og optage, mens han i digital modtageren går ind og skifter indstillingen om fra 16:9 til 4:3. Jeg er ret sikker på at denne omstilling vil fremprovokere nøjagtig samme problem på digitalmodtageren, og det vil jo ret tydeligt illustrere, at den konvertering Stofa (Århus?) laver til 4:3 gør det samme ved signalet.
Bare sært, at det ikke sker hos TDC, men de modtager måske ikke TV2 digitalt og konverterer det. Eller også har de noget udstyr der er beregnet til at distribuere signalet ud til flere typer tv, og som kan tage hensyn til dette.
Mvh Michael
|
Skrevet den: 23-Maj-2007 kl. 22:33
Maggerholm skrev:
Jeg spekulerer i at få en kammerat til at optage lidt fra Stofa (han har samme problem), og så efterfølgende optage fra hans digital modtager. Den skal så stå og optage, mens han i digital modtageren går ind og skifter indstillingen om fra 16:9 til 4:3. Jeg er ret sikker på at denne omstilling vil fremprovokere nøjagtig samme problem på digitalmodtageren, og det vil jo ret tydeligt illustrere, at den konvertering Stofa (Århus?) laver til 4:3 gør det samme ved signalet.
Bare sært, at det ikke sker hos TDC, men de modtager måske ikke TV2 digitalt og konverterer det. Eller også har de noget udstyr der er beregnet til at distribuere signalet ud til flere typer tv, og som kan tage hensyn til dette.
Mvh Michael
|
Prøvede lige at ændre min Maximum T3000 DVB-T til at sende output til 4:3 TV format, og så er nederste tekstlinie i det sorte felt.
Og det er jo ganske fornuftigt på et 4:3 TV, men ikke egnet til 16:9 ved zoom.
Så din teori er sikkert rigtig, det er Stofas konverter der laver problemet. Spørgsmålet er om den kan ændres til at flytte tekst op i billedet.
Mvh JørgenT
|
Skrevet den: 23-Maj-2007 kl. 23:20
JørgenT skrev:
Så din teori er sikkert rigtig, det er Stofas konverter der laver problemet. Spørgsmålet er om den kan ændres til at flytte tekst op i billedet.
Mvh JørgenT
|
Netop som jeg troede!
Jeg har nu fået meldinger fra Stofa Kolding og Stofa Aalborg kunder uden problemer, og to yderligere fra Århus der har problemer, så syndere er fundet.
Så må Stofa Århus jo lige høre deres kolleger ad, hvordan man gør.
Jeg gætter på de andre Stofa afdelinger slet ikke konverterer et digitalt signal.
Men tak for hjælpen til alle.
Mvh Michael
|
Skrevet af: jackyl
Skrevet den: 23-Maj-2007 kl. 23:24
stofa er nogle
------------- allan
|
|