andersbh skrev:
Jeg kunne godt tænkt mig en projecter som kunne bruges til at se film og spille playstaion feks på.Jeg har læst tlidt i forummet og har fundet ud af at der ikke er noget ved en hvis den ikke kan vise 16.9 format right?? Jeg vil lave et lærred selv. Jeg har lige nu ca 4500kr kan jeg få en der er noget hver for det atså en billig en.Der bliver ca 4m hen til lærredt og rummet kan os bliver næsten hel mørkt.Det skal ikke være noget stort bare omkring, ja ved ikke om det er stort men ca 150cm i bredden.
På forhånd tak.
|
Du kunne prøve at tage et kig på Infocus IN72, som er en god begynder projektor med DLP teknologi. Den laver et rigtigt flot billede og sort-niveau for pengene (knapt 5k iflg. edbpriser.dk). Dens minus er måske at opløsningen ikke er så voldsomt høj. Hvis det er alm. DVD-film og playstation 2 du skal bruge den til er det okay, dog med en lille nedskalering af DVD-film.
Ellers skal du op i en lidt højere opløsning (1280x720) som jo er det lave HD-format. Dette får du mest gavn af hvis du hopper på Bluray/HD-DVD eller Xbox360/PS3. Du vil dog også vinde en del ved almindelige DVD-film, er min erfaring. Hér starter markedet vel ved ca. 8k, såsom Optoma HD70 uden at jeg dog kender den nærmere.
I forhold til økonomi, skal du også lige huske at sætte penge af til loftsophæng og formentlig et langt signal-kabel. Gå for så vidt muligt efter HDMI som første prioritet, og component som nummer 2. Hvis du tilslutter S-video eller endnu værre composite som signal får du aldrig et godt resultat. Enhver fejl bliver mega-eksponeret i 100"+ :-)
Jeg startede selv for et lille år siden med ovennævnte IN72 og skiftede for nyligt til en 720p projektor. Jeg var meget glad for min IN72. For et lavt beløb fik jeg afprøvet om det-der-med-projektor var noget for mig. Og det var det i den grad :-)
Lad være med at købe en nedslidt projektor. En ny pære koster hurtigt det samme som du skal give for en godt brugt projektor, som formentlig ikke lever op til tidens standarder. Så brugt projektor + ny pære = tæt på samme pris for en ny...
|