HDMI kabel til 49 kr
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=25562
Udskrevet den: 01-November-2024 kl. 03:25
Emne: HDMI kabel til 49 kr
Skrevet af: mgmg
Emne: HDMI kabel til 49 kr
Skrevet den: 05-Juli-2007 kl. 18:15
Er sådan et lowbudget kabel mærkbart dårligere end kvalitetskabler til det 5-10-dobbelte?
Da der er tale om digital overførsel, ville jeg tro, at det var lige meget med guldstik og anden luksus. Jeg mener, jeg har aldrig benyttet guld-RJ45-stik :)
http://www.kableronline.dk/catalog/Digital-HDMI-billed-&-lyd/c53_59/p127/HDMI-kabel,-Standard,-1-meter/product_info.html - http://www.kableronline.dk/catalog/Digital-HDMI-(billed-& ;-lyd)/c53_59/p127/HDMI-kabel,-Standard,-1-meter/product_inf o.html
|
Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 05-Juli-2007 kl. 18:23
Det du risikerer med de helt billige kabler er at de falder fra hinanden, eller er lavet så ringe at de passer dårligt ind i enten TV eller det andet apparat du skal slutte hertil.
|
Skrevet af: jnvir
Skrevet den: 05-Juli-2007 kl. 19:49
Det er pudsigt. Følger man med på dette forum, kan man læse, at der bruges ganske store beløb på skærme og optage/afspilleenheder i høj kvalitet.
Men kabler og vægbeslag skal helst være discount til helst ikke over 100 kr.
|
Skrevet af: Mollerup
Skrevet den: 05-Juli-2007 kl. 20:40
HDMI er digitalt, så hvis det virker er der ikke noget at vinde ved at købe et dyrt, billige kabler kan dog være mere folsome over for strømkabler der ligger ved siden af.
|
Skrevet den: 05-Juli-2007 kl. 20:52
jnvir skrev:
Det er pudsigt. Følger man med på dette forum, kan man læse, at der bruges ganske store beløb på skærme og optage/afspilleenheder i høj kvalitet.
Men kabler og vægbeslag skal helst være discount til helst ikke over 100 kr. |
Arh, det er da vist en selektiv læsning. Trods det faktum at HDMI er digitalt, så foretrækker jeg da Supra i stedet for no-name fra AV-Connection. Selvom der ikke er noget videre i vejen med sidstnævnte.
|
Skrevet af: Matzon
Skrevet den: 05-Juli-2007 kl. 20:58
jnvir skrev:
Men kabler og vægbeslag skal helst være discount til helst ikke over 100 kr. |
Nej, ikke når vi taler analoge signaler - men med digitale signaler er det tæt - men ikke helt - på ligegyldigt.
|
Skrevet af: Baune
Skrevet den: 23-Juli-2007 kl. 16:46
Jeg ved sgu ikke helt hvad jeg skal sige til billige vs. dyre kabler.
Har selv et par scart kabler til omkring 3-400 dask (ved ikke om I synes det er dyrt), og jeg kan simpelthen ikke se en disse forskel sammenlignet med et jeg har liggende til en lille hundredlas.
De virker dog væsentlig mere robuste, skal der selvfølgelig siges!
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 23-Juli-2007 kl. 16:53
Når det drejer sig om HDMI kabler er der typisk hul igennem eller ikke hul igennem. Så prisen er ikke alt afgørende. Naiera har da ret i pasformen, og konstruktionen af stikkene, men stikkene bør være produceret ud fra en standard
Med scart er sagen en helt anden. Signalet her kan nemlig udsættes for elektrisk støj, som kan give forvrængninger.
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 23-Juli-2007 kl. 20:27
Det er ligegyldigt med HDMI om kablet koster 50 eller 300kr dog vil jeg sværge til at der skal være guldbelægning på stikket, de fås til omkring 80 kr og opefter.
------------- Med venlig Hilsen
Johnny
|
Skrevet den: 23-Juli-2007 kl. 20:31
Det er jo to direkte modstridende udtalelser du kommer med der.
|
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 15:37
johnny57 skrev:
Det er ligegyldigt med HDMI om kablet koster 50 eller 300kr dog vil jeg sværge til at der skal være guldbelægning på stikket, de fås til omkring 80 kr og opefter. |
HOLD DA OP ALLE SAMMEN; HVOR I SNAKKER SOM I HAR FORSTAND
HDMI er et følsomt medie der ikke er glad for at kommer ud over 7-8 meter i en ordentlig kvalitet, så stik den 1080p. Hvorfor er det kun dyrere kabler der kan gendgive et perfekt billede i 1080p. på 12 til 15m. hvis kabelkvaliteten ikke har noget at sige?. Et kabel består af mere end en lakridssnor i midten, der er også gerne 2 til 3 skærme omkring, da det er meget følsom for indstråling af støj, da et kabel virker som en antenne.
Mange af de billige kabler er ikke testet til en given båndbredde hvorfor mon dog?
Som en rigtigt nok nævnte. Hvorfor betale mange tusinde for fladskærm/projektor og afspillere, men binde det sammen med kabler af en ringe kvalitet for at spare lidt. Kæden bliver ikke stærkere end det svageste led. Ved HDMI over længere strækninger kan man også komme ud for at det går ud over evnen til at gengive farverne korrekt.
Så det er ikke ligemeget hvilke kabler der bliver valgt i et setup, både analoge som digitale.
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 15:41
Mollerup skrev:
HDMI er digitalt, så hvis det virker er der ikke noget at vinde ved at købe et dyrt, billige kabler kan dog være mere folsome over for strømkabler der ligger ved siden af. |
Et spørgsmål hvad sker der hvis de ligger op ad et strømkabel?
Det burde jo ikke have noget af sige eftersom du siger det er jo bare digitalt?
|
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 15:43
Matzon skrev:
jnvir skrev:
|
Nej, ikke når vi taler analoge signaler - men med digitale signaler er det tæt - men ikke helt - på ligegyldigt.
|
Er det noget du ved noget om, eller har du bare fyldt dit setup med billige kabler, og ved ikke at mange gange kan du forbedre kvaliteten ved at opgradere til en bedre kabel kvalitet.
Mht. Kabler er der meget wodoo, men en del er også ok.
|
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 15:55
CSN1903 - hvad i alverden bilder du dig ind - at vi taler som vi har forstand til! Jeg har beskæftiget mig med disse områder meget længe, og har afprøvet HDMI-kabler og andet utroligt mange gange.
HDMI kabler til normalt brug er normalt ikke afhængig af særlige mange forhold. I længere længder - ja - men ikke til en normal forbindelse fra f.eks. et TV til en HDD.
For fremtiden være rar at behandle os andre ordentligt - vi er hverken uerfarne eller dumme
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 16:02
Naiera skrev:
jnvir skrev:
|
Arh, det er da vist en selektiv læsning. Trods det faktum at HDMI er digitalt, så foretrækker jeg da Supra i stedet for no-name fra AV-Connection. Selvom der ikke er noget videre i vejen med sidstnævnte.
|
Det er helt korrekt, at det må være selektiv læsning. for her er lige så mange andre som køber billigt og skriver om det, ligesom flere skriver om Aldi netværks boksen som kan streame til deres 42" tv, og gengiver en rimlig ringe kvalitet selvom de da syntes det står rimlig godt. Eller at vi bruger nokia n73 eller en PSP til at rekode vores dvd film så de kan ses derpå... eller endnu bedre at folk henter "pirat" kopier at helt nye film i diverse biograf optage kvaliteter og ser på deres store flotte 20.000 kroners tv, og så er den film set men ikke nydt.
Kvalitet er en smags sag eller et spørgsmål om design for nogle andre. og derfor er kabler vel så i den sidste ende også et spørgsmål om de kan ses forskellen når de kommer hjem, for hvis de ikke ved hvad de skal se efter, så kan de ikke kritisere det. I butikkerne ser nogle på skarpheden på tv som de står i butikken, og bliver imponeret uden at vurdere at personen før kunne have pillet ved fjernbetjeningen og gjort kontrast lidt anderledes, og sådan gør ekspedienterne i tv butikkerne jo også for at sælge dem, så langt det nu er muligt.
kabler/film/tv, medie oplevelser generelt er en smagssag.
|
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 16:04
Hother skrev:
CSN1903 - hvad i alverden bilder du dig ind - at vi taler som vi har forstand til! Jeg har beskæftiget mig med disse områder meget længe, og har afprøvet HDMI-kabler og andet utroligt mange gange.
HDMI kabler til normalt brug er normalt ikke afhængig af særlige mange forhold. I længere længder - ja - men ikke til en normal forbindelse fra f.eks. et TV til en HDD.
For fremtiden være rar at behandle os andre ordentligt - vi er hverken uerfarne eller dumme
|
Undskyld hvis jeg har trådt dig over fødderne, det var ikke min mening. og undskyld til alle andre hvis jeg har fornærmet nogen, det var ikke meningen, men nogen af de svar der kommer er helt ude i skoven.
Du skriver at det analoge (scart) signal er følsomt over for støj, mener du ikke at HDMI er det??
|
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 16:06
pendec skrev:
Naiera skrev:
jnvir skrev:
|
|
Det er helt korrekt, at det må være selektiv læsning. for her er lige så mange andre som køber billigt og skriver om det, ligesom flere skriver om Aldi netværks boksen som kan streame til deres 42" tv, og gengiver en rimlig ringe kvalitet selvom de da syntes det står rimlig godt. Eller at vi bruger nokia n73 eller en PSP til at rekode vores dvd film så de kan ses derpå... eller endnu bedre at folk henter "pirat" kopier at helt nye film i diverse biograf optage kvaliteter og ser på deres store flotte 20.000 kroners tv, og så er den film set men ikke nydt.
Kvalitet er en smags sag eller et spørgsmål om design for nogle andre. og derfor er kabler vel så i den sidste ende også et spørgsmål om de kan ses forskellen når de kommer hjem, for hvis de ikke ved hvad de skal se efter, så kan de ikke kritisere det. I butikkerne ser nogle på skarpheden på tv som de står i butikken, og bliver imponeret uden at vurdere at personen før kunne have pillet ved fjernbetjeningen og gjort kontrast lidt anderledes, og sådan gør ekspedienterne i tv butikkerne jo også for at sælge dem, så langt det nu er muligt.
kabler/film/tv, medie oplevelser generelt er en smagssag. |
|
Skrevet den: 24-Juli-2007 kl. 16:12
csn1903 - din undskyldning taget ad notam - og nej jeg mener ikke at HDMI på nogen måde er nær så modtagelig for udefra kommende støj som f.eks. scart.
|
Skrevet af: mooens
Skrevet den: 26-Juli-2007 kl. 14:53
mgmg skrev:
Da der er tale om digital overførsel, ville jeg tro, at det var lige meget med guldstik og anden luksus. Jeg mener, jeg har aldrig benyttet guld-RJ45-stik :)
|
Der findes dog forskellige kvaliteter mht. RJ45 stik. F.eks. cat 3, 5 og 6. Jo højere cat-værdi, jo hurtigere transmission kan kablet håndtere.
Det kunne dog være rart, hvis vi i stedet for kun at høre hvad de kloge mener/synes, også kunne få at vide HVORFOR der skulle være forskel på et billigt og et dyrt HDMI kabel. (Ud over kvaliteten af samlingen af kablet)
VH.
Mogens
------------- Mvh.
Mogens
Denon AVR-2105. Denon DVD 1920. Sony KDL40W5500. Squeezebox Classic. Squeezebox Boom. Squeezebox Radio. Apple-TV. QNAP TS-209II. Logitech Harmony 525. Samsung 3126. WD TV Live
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 00:54
Mange billigere kabler er ikke testet til en given båndbredde, som du selv er inde på med cat5 cat5e cat6 osv. alle de standarder er er lavet for at kablet skal overholde nogle retningslinier mht. den båndbredde der sendes i gennem kablet.
nogle kabler vil så være mere følsomme for en given frekvens grundet deres opbygning og evne til at lede et signal, deres skærm, så de er beskyttet imod indstrålning af støj ude fra.
Det er meget få HDMI kabler af en billige kvalitet der fx. kan klare at overføre 1080p. ved 10m. nogen vil måske sende et signal igennem andre ikke, nogen vil opleve pixelfejl, eller farverne i billedet vælter. De bedre kabler er alle blevet testet til fx.720p./1080p. ved en given længde. der er kabler på markede der kan klare 15m med 1080p. prøv det med et billigt, det kan da kun være fordi at forskellen på de enkelte kabler og deres ledere/skærm/stik er der. Hvis der ikke var forskel så lavede alle de billigere fabrikanter 15 eller 20m. kabler til 150 eller 250 kr. så kunne jeg spare de 750 kr. for mit supra kabel.
Pris og kvalitet hænger nogen gange sammen.
|
Skrevet af: LGR01
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 01:07
Jeg tror ikke du finder en 10 m HDMI til 49 kroner.
Leif
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 08:27
csn1903 skrev:
Mange billigere kabler er ikke testet til en given båndbredde, som du selv er inde på med cat5 cat5e cat6 osv. alle de standarder er er lavet for at kablet skal overholde nogle retningslinier mht. den båndbredde der sendes i gennem kablet.
nogle kabler vil så være mere følsomme for en given frekvens grundet deres opbygning og evne til at lede et signal, deres skærm, så de er beskyttet imod indstrålning af støj ude fra.
Det er meget få HDMI kabler af en billige kvalitet der fx. kan klare at overføre 1080p. ved 10m. nogen vil måske sende et signal igennem andre ikke, nogen vil opleve pixelfejl, eller farverne i billedet vælter. De bedre kabler er alle blevet testet til fx.720p./1080p. ved en given længde. der er kabler på markede der kan klare 15m med 1080p. prøv det med et billigt, det kan da kun være fordi at forskellen på de enkelte kabler og deres ledere/skærm/stik er der. Hvis der ikke var forskel så lavede alle de billigere fabrikanter 15 eller 20m. kabler til 150 eller 250 kr. så kunne jeg spare de 750 kr. for mit supra kabel.
Pris og kvalitet hænger nogen gange sammen. |
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 10:33
Sorry, jeg læste eller tænkte forkert. Men jeg bruger en billig kort HDMI og har ikke nogle problemer.
Leif
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 10:55
Hvar du prøvet at skifte med et rigtigt godt et, og se om der er en forskel
Jeg kender et par teknikere der har lavet en test med HDMI kabler og nogle advancerede billed generatore, og selv ved små længder af forskellige billigere kabler var der forskel på det signal de sendte ind i kablet, og det signal de modtog i den anden ende.
Dem der gik igennem testen med højeste ros var MIT og Wireworld. Selv ved længder over 10m. var der ingen forskel på dem.
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 11:38
Da jeg ikke kan se noget galt skifter jeg ikke, men hvis jeg får problemer skal jeg tænke på det. Jeg tror at hvis noget skal skiftes er det øjnene. Kvalitet på billedet tror jeg ikke jeg kan opdage hvis det bliver lidt bedre.
Leif
|
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 11:49
- If it works - don't fix it!
Jeg har det faktisk på samme måde: Det er mig fuldstændig umuligt at spore nogen visuel kvalitetsforbedring, når jeg skifter imellem mit billige 80 kroners 'no-name' HDMI-kabel (1,5 m.), og det noget dyrere HDMI-kabel til 500 kr.
Ud over - naturligvis - at guldbelægningen unægtelig ser flottere ud på det dyre kabel.
------------- LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 11:53
LGR01 skrev:
Da jeg ikke kan se noget galt skifter jeg ikke, men hvis jeg får problemer skal jeg tænke på det. Jeg tror at hvis noget skal skiftes er det øjnene. Kvalitet på billedet tror jeg ikke jeg kan opdage hvis det bliver lidt bedre.
Leif
|
Hvis fladskærmen, tv eller projektor ikke er bedre end en forbedring i billedet ville kunne bemærkes, så har du fuldstendig ret. Så er der ikke den store forbedring at hænte
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 11:54
musicus skrev:
- If it works - don't fix it!
Jeg har det faktisk på samme måde: Det er mig fuldstændig umuligt at spore nogen visuel kvalitetsforbedring, når jeg skifter imellem mit billige 80 kroners 'no-name' HDMI-kabel (1,5 m.), og det noget dyrere HDMI-kabel til 500 kr.
Ud over - naturligvis - at guldbelægningen unægtelig ser flottere ud på det dyre kabel.
|
Hvis fladskærmen, tv eller projektor ikke er bedre end en forbedring i billedet ville kunne bemærkes, så har du fuldstendig ret. Så er der ikke den store forbedring at hænte
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 12:04
Jeg tror også øjet har sine begrænsninger specielt når man runder de 60. Jeg kan se forskel på kanaler, nogle har ikke så god bild som andre, men en god kanal og på mit normale afstand ca 4 meter og med mine øjne tror jeg ikke jeg kan få det bedre.
Leif
|
Skrevet den: 28-Juli-2007 kl. 15:13
Fair nok.
|
Skrevet af: Caraculo
Skrevet den: 14-November-2007 kl. 23:13
CSN Teknik skrev:
johnny57 skrev:
Det er ligegyldigt med HDMI om kablet koster 50 eller 300kr dog vil jeg sværge til at der skal være guldbelægning på stikket, de fås til omkring 80 kr og opefter. |
HOLD DA OP ALLE SAMMEN; HVOR I SNAKKER SOM I HAR FORSTAND
HDMI er et følsomt medie der ikke er glad for at kommer ud over 7-8 meter i en ordentlig kvalitet, så stik den 1080p. Hvorfor er det kun dyrere kabler der kan gendgive et perfekt billede i 1080p. på 12 til 15m. hvis kabelkvaliteten ikke har noget at sige?. Et kabel består af mere end en lakridssnor i midten, der er også gerne 2 til 3 skærme omkring, da det er meget følsom for indstråling af støj, da et kabel virker som en antenne.
Mange af de billige kabler er ikke testet til en given båndbredde hvorfor mon dog?
Som en rigtigt nok nævnte. Hvorfor betale mange tusinde for fladskærm/projektor og afspillere, men binde det sammen med kabler af en ringe kvalitet for at spare lidt. Kæden bliver ikke stærkere end det svageste led. Ved HDMI over længere strækninger kan man også komme ud for at det går ud over evnen til at gengive farverne korrekt.
Så det er ikke ligemeget hvilke kabler der bliver valgt i et setup, både analoge som digitale. |
Som jeg læser dit svar er det ligegyldigt om man køber et billigt eller dyrt
HDMI-kabel, hvis der er tale om relativ små afstande... som f.eks. under 7 meter (du nævner selv 7-8 meter som grænse).
Så af dit svar kan jeg konkludere at skal man bruge en HDMI kabel på 2 meter er en High-Grade til 89 kr. lige så godt som en Supra High-End kabel til 439,-. Med mindre man selvfølgelig bor op ad en transformerstation eller Barsebäck . Under alle omstændigheder bør det være rimelig nemt at konstatere om en billigt kabel virker, i og med at der er tale om et digitalt signal.
Køber man kabler over internettet har man i øvrigt ALTID 14 dages fortrydelsesret, så det er bare et spørgsmål om at købe et af de billige og evt. returnere det, hvis det ikke virker.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-November-2007 kl. 00:24
Caraculo skrev:
Så af dit svar kan jeg konkludere at skal man bruge en HDMI kabel på 2 meter er en High-Grade til 89 kr. lige så godt som en Supra High-End kabel til 439,-. Med mindre man selvfølgelig bor op ad en transformerstation eller Barsebäck .
|
Principielt har du ret. I praksis oplever jeg ofte problemer med de billigste kabler, det virker første gang men fjerde gang man hiver stikket ud og ind, eller hvis man bukker kablet lidt for skarpt, begynder problemerne. Jeg løser langt de fleste HDMI-problemer ved at skifte til Supra eller Audioquest kabel. For mig er det ikke et spørgsmål om hvorvidt det ene kabel er X procent mere værd end det andet, for mig er det vigtigste om man vil betale nogle hundrede ekstra for at slippe for (eller i hvert fald drastisk mindske) risikoen for problemer. Det er meget lidt værd at man kan købe 7 billige kabler for de samme penge, hvis forbindelsen ryger midt under dén boksekamp man har betalt 500,- for at se, eller (som det skete for en bekendt af mig) at man pludselig ikke kan se dén landskamp man har inviteret 8 venner over at se på storskærmen. 9 mand om en 14 tommer er efter sigende ikke noget hit... Så kan det godt ske at du kan gå ned i Aldi på mandag og købe 6 nye kabler for de penge du har sparet, det redder ikke lørdag aften.
Noget helt andet er så at det er groteskt ringe at HDMI er lavet på en måde så vi overhovedet kan være nervøse for om det virker eller ej.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 15-November-2007 kl. 19:34
Jeg oplever stadig en del af mine kunder får opgraderet deres HDMI kabler til Supra med et bedre billede til forskeld fra de billige, jeg har selv lige opgraderet mit 1 meter kabel fra PS3 til Onkyo 805 receiver. Jeg gik fra et 1000kr. WireWizard kabel til et Nordost silverscreen, det gav en bedre lydgengivelse, men jeg ved godt så bliver det lidt mere high-end for de fleste da Nordost SilverScreen koster 2800kr. for en meter
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 15-November-2007 kl. 20:23
Enhver forbedring af lyden ved at gå til et andet kabel (med "forbedring" menes her "det lyder bedre/klarere/mere ægte") er rent bedrag.
Det er et DIGITALT signal, der overføres. Kvaliteten på digitale signaler afgør ikke om det lyder bedre/klarere osv., men udelukkende om de individuelle bits når frem eller ej.
Så længe alle bits når frem til endestationen, så er et billigt kabel til 10 kr. lige så godt som et dyrt til 3000. Du får NØJAGTIG samme lyd ud af det ene som det andet.
Forudsat, at de individuelle bits når frem, men hvis de ikke gør det, så får du ikke "dårligere" lyd - du får slet ingen lyd (eller kortvarige lydudfald). Den lyd, der rent faktisk ender med at komme ud af højttalerene er nøjagtigt lige så god hvad enten kablet er lavet af guld eller kobber...
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 16-November-2007 kl. 11:53
HeartWare skrev:
Enhver forbedring af lyden ved at gå til et andet kabel (med "forbedring" menes her "det lyder bedre/klarere/mere ægte") er rent bedrag.
Det er et DIGITALT signal, der overføres. Kvaliteten på digitale signaler afgør ikke om det lyder bedre/klarere osv., men udelukkende om de individuelle bits når frem eller ej.
Så længe alle bits når frem til endestationen, så er et billigt kabel til 10 kr. lige så godt som et dyrt til 3000. Du får NØJAGTIG samme lyd ud af det ene som det andet.
Forudsat, at de individuelle bits når frem, men hvis de ikke gør det, så får du ikke "dårligere" lyd - du får slet ingen lyd (eller kortvarige lydudfald). Den lyd, der rent faktisk ender med at komme ud af højttalerene er nøjagtigt lige så god hvad enten kablet er lavet af guld eller kobber... |
Jeg må desværre sige jeg er meget uenig, fordi man ikke kan se eller måle det, er ikke ens betydende med det ikke er der. Kvinders humør kan heller ikke måles, men debetyder ikke at de ikke kan lide af ret kraftige humør svingninger. Hvad med rødvin god/dårlig det kan vel heller ikke måles
Jeg har skiftet imellem mange forskellige signal kabler til digitalt brug, med stor billed og lydforskel. Der kan f.eks. opstå jitter mm.
Så det med at sige at der er rent digitalt derfor ikke har noget at sige, kan jeg desværre ikke være enig.
Har du et godt setup kan det godt høres når der skiftes kabler.
|
Skrevet af: mick-j
Skrevet den: 16-November-2007 kl. 13:27
Det er et faktum at der er forskel på kabler, også af den digitale slags. Dermed ikke sagt at man altid kan høre/se forskel, selv ved brug af et meget dyrt kabel. Ejheller at det nødvendigvis bliver bedre bare fordi det er dyrere. Min nedgradering fra et 2k sæt Tara Labs højttalerkabler til Vdh Clearwater til 60,-/m var f.eks. klart til det bedre.
Har for nyligt sat projektor op i stuen, og måtte i den forbindelse trække et 10m HDMI fra afspiller til projektor. Det første kabel gav intet billede, hverken i 576P eller 720P. Det næste, noget dyrere, kabel kunne vise 576P, men 720P var fyldt med fejl (så ud som rgb var "brudt igennem billedet", hvis man kan sige sådan). Prøvede derefter HFK's bedste HDMI og så virkede det! Det resulterede i et køb af 10m Supra HT100 som har fungeret perfekt i mit setup siden. En lidt dyr lektie, men fremover køber jeg kun ordentlig kvalitet til de lange kabeltræk. Mit 42" PV70 i soveværelset er dog forbundet til DVD via et billigt 1m kabel og det giver et fint billede. Vil prøve med et Supra HT100 (har det liggende) for at se om det hjælper, men umiddelbart tror jeg ikke forskellen er så stor over så lille strækning.
------------- Med venlig hilsen
Mick Johansen
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 16-November-2007 kl. 14:18
HeartWare skrev:
Det er et DIGITALT signal, der overføres. Kvaliteten på digitale signaler afgør ikke om det lyder bedre/klarere osv., men udelukkende om de individuelle bits når frem eller ej. |
CSN Teknik skrev:
Jeg må desværre sige jeg er meget uenig, [...] Hvad med rødvin god/dårlig det kan vel heller ikke måles |
Nu er rødvin jo ikke lagret digitalt, vel? .
Du kan være lige så uenig som du vil - det ændrer ikke på, at det er korrekt. Et digitalt signal, der når komplet frem til modtageren er præcis lige så godt om det så er kommet via mund-til-mund metoden eller om det er kommet via optiske højhastigheds-fiber-kabler. Det er netop essensen ved digital teknik, at det ikke er påvirkeligt på samme måde, som analoge signaler.
Et digitalt signal enten er der eller er der ikke. Hvis det er der, så er kvaliteten 100% identisk med kilden, og så er transport-metoden underordnet.
Hvis det ikke er der, så er det der slet ikke (så får du lydudfald eller billed-udfald/pixelleringer). Der er ingen mellemvej. En bit kan ikke være ½ - kun 0 eller 1.
Den eneste forskel på dårlige og gode digitale kabler (bortset fra den rent fysiske/mekaniske del, dvs. kvaliteten af stikkene, lodninger mv.) er, hvor stor sikkerhed du har for, at signalet rent faktisk når frem til modtageren, men når det frem ubeskadiget (altså, at alle bits er intakte), så er det hamrende ligegyldigt, hvordan de er nået frem.
Så hvis du har uafbrudt lyd og billede i den anden ende uden udfald af nogen art, så får du INTET ud af at investere i dyrere kabler. Resultatet vil være NØJAGTIG det samme som med de billige.
Du kan ikke få et "skarpere" billede med et dyrere kabel, og ej heller "en bedre diskant" eller "større frekvensområde" - det kan simpelthen ikke lade sig gøre...
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 16-November-2007 kl. 18:27
Jeg er helt enig i HeartWaves udtalelse. Der er ikke noget der hedder højkvalitets 0'er og 1-taller. Digitale udfald høres som meget markante fejl i lyden og ikke som en "fladere bas". Hvis der er fejl i det digitale signal, så vil der mangle et 0 eller et 1-tal i det signal din forstærker afspiller. Det er ikke en frekvenskarakteristik for optagelsen du ændrer på.
Du betaler så og sige for en garant for båndbredde i kablet (som så kan stamme fra en bedre mekanisk konstruktion). Med TV vil du derfor, ganske som CSN også siger, kunne risikere at du ikke kan videreføre 1080p uden tab, men hvis kablet håndterer 720p fint og dette er den opløsning der skal videreføres, så vil du aldrig opleve problemer (med undtagelse af førnævnte mekaniske nedbrud af selve kablet/terminalerne).
Jeg giver dog Otto ret - HDMI standarden er ikke den mest gennemtænkte når der kommer til forbindelsesmetoder. Alene det at stikket ikke sidder bedre fast når det er forbundet er en kæmpebrøler i min mening.
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 16-November-2007 kl. 19:01
Til dem der tvivler på om det gør en forskel hvilket kabel man bruger er velkommen til en demo. Hvis ikke alle kabler kan overføre HDMI vers. 1,3 uden problemer ved 10 til 15 meter, så må det unægtelig være forskel på dem.
|
Skrevet af: Abaddon
Skrevet den: 16-November-2007 kl. 19:07
Jeg må have mig en af disse magiske HDMI kabler CSN taler om! I den virkelige verden er der ikke nogen forskel på HDMI kabler hvad enten de koster 50 kr. eller 1000 kr. jeg er fuldstændig enig med heartwave's udtalelse for engangs skyld.
|
Skrevet af: jhauerslev
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 12:06
CSN Teknik skrev:
Til dem der tvivler på om det gør en forskel hvilket kabel man bruger er velkommen til en demo.Hvis ikke alle kabler kan overføre HDMI vers. 1,3 uden problemer ved 10 til 15 meter, så må det unægtelig være forskel på dem.
|
Nu snakker du jo om en egenskab i et kabel, og ikke om 0'er og 1-taller .. Altså en 18% madlavningsfløde stammer jo ligeså meget fra en ko som 38% piskefløde - det har blot en anden egenskab
|
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 19:21
Der er ikke nogen der betvivler at et bedre kabel med stor sandsynlighed vil kunne levere højere båndbredde uden tab. Det vi ikke er enige om er om kvaliteten af det signal der overføres tabsfrit med et billigt kabel bliver bedre af at købe et dyrere kabel.
|
Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 19:36
ja det er korrekt en bit er en bit. Me hvad hvis enheden som modtager denne mit ikke and genkende den som et 0 ellet 1. Det er lige hvad der sker med dårlige kabler. Kabler har en tendens til at ligge sammen med andre kabler. Alle normale kabler afgiver en eller anden for mor elektromangnetisk støj, dette kan påvirke andre kabler. Når et kable bliver udsat for dette kan det degradere signalet i dette kable, og derved gøre bit'en ukendelige for modtager enheden, hvis modtager enheden ikke kan genkende om det er et 0 eller 1, så bliver denne droppet. Dvs når det er en stream af data og der ikke er retransmit, så går det tabt, dette vil udmærke sig i dårligere billede eller lyd. Derfor er der forskal på billige og dyre kabler, også i den kvalitet som de overføre. De dyre kabler er lavet til også at skærme imod den udefra støj der måtte forkomme, hvor imod billige kabler enten ikke er eller gør det alt for dårligt.
Det er samme princip som netværks kabler, det er derfor lederne er snoet i kablet, det giver en cancellation effect, som gør at man kan undgå at bruge shielded kabler til netværk. Det er også derfor vi her har forskellige Cat typer, hver typer er godkendt til forskellige hastigheder, f.eks skal man have cat 5e eller cat 6 for at kunne garantere gigabit ethernet. Hvis man bruger dårligere kabler, vil det resultere i for mange bits går tabt, og der bliver nødt til at forkomme retransmit eller data tab.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 21:15
ashdk skrev:
De dyre kabler er lavet til også at skærme imod den udefra støj der måtte forkomme, hvor imod billige kabler enten ikke er eller gør det alt for dårligt. |
Nej - det er en misforståelse. Altså at det kun er de dyre kabler.
ashdk skrev:
Det er samme princip som netværks kabler, det er derfor lederne er snoet i kablet, det giver en cancellation effect, som gør at man kan undgå at bruge shielded kabler til netværk. |
Ja, men det er ikke (direkte) fordi man snor kablerne, at støjpåvirkningen mindskes.
Det for fordi signalerne sendes ballanceret. Dvs. hver signal sendes to gange, hvor den ene leder er i "modfase dc-mæssigt" med den anden leder. Men for at det virker, så skal de to ledere som bærer det ballancerede signal samtidig være snoet om hinanden.
Ballancerede signaler giver en bedre immunitet overfor støj udefra. Men sådan er HDMI standarden - og sådan er HDMI kabler lavet dyre som billige.
Det er samme årsag at DVI kun kan trækkes omkring 5m med gode kabler, mens HDMI kan trækkes omkring 15m med gode kabler (plus/minus). Det er pga. denne ballancering af signalerne. Det kendes iøvrigt ikke kun fra netværkskabler, men også fra professionel lyd (via XLR).
Det er sådan med HDMI standarden, at den slet ikke beskriver hvor lange kabler må være. Istedet beskriver den hvad et kabel skal kunne overføre tabsfrit. Og det betyder at alle HDMI kabler på markedet - i teorien - opfylder standarden og overfører signalerne tabsfrit.
Derfor kan man sige, at hvis en producent sender et 5m HDMI kabel på markedet - og det ikke kan overføre signalerne tabsfrit i normale omgivelser - så er det kabel defekt.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 21:45
ashdk skrev:
dette vil udmærke sig i dårligere billede eller lyd. Derfor er der forskal på billige og dyre kabler, også i den kvalitet som de overføre. De dyre kabler er lavet til også at skærme imod den udefra støj der måtte forkomme, hvor imod billige kabler enten ikke er eller gør det alt for dårligt. |
Ja, men når du taber dataene digitalt så er resultatet ikke en mindre dynamisk bas eller en svagere blå farve. Det er en fejl, som ikke kan sammenlignes med analoge signalers karakteristika, som det er blevet blæst op til her i tråden.
Hvis kablet kan levere båndbredde nok til at overføre et 720p signal, så får du ikke mere ud af at vælge et dyrere kabel til at sende samme signal.
|
Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 22:43
Yakken skrev:
ashdk skrev:
dette vil udmærke sig i dårligere billede eller lyd. Derfor er der forskal på billige og dyre kabler, også i den kvalitet som de overføre. De dyre kabler er lavet til også at skærme imod den udefra støj der måtte forkomme, hvor imod billige kabler enten ikke er eller gør det alt for dårligt. |
Ja, men når du taber dataene digitalt så er resultatet ikke en mindre dynamisk bas eller en svagere blå farve. Det er en fejl, som ikke kan sammenlignes med analoge signalers karakteristika, som det er blevet blæst op til her i tråden.
Hvis kablet kan levere båndbredde nok til at overføre et 720p signal, så får du ikke mere ud af at vælge et dyrere kabel til at sende samme signal.
|
Jeg vil våge at påstå at pixel fejl er et dårligere billede, hvilket er hvad du får ved tab af data.
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 17-November-2007 kl. 22:49
ashdk skrev:
Jeg vil våge at påstå at pixel fejl er et dårligere billede, hvilket er hvad du får ved tab af data. |
Ja, men et dårligt HDMI kabel giver ikke fejl på enkelte pixels.
Det er en meget høj strøm af data - så det rammer meget hårdere end enkelte pixels.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 18-November-2007 kl. 01:13
HeartWare skrev:
|
Netop!!! Hvorfor er ovenstående så svært at forstå?!?
|
Skrevet af: Abaddon
Skrevet den: 18-November-2007 kl. 02:29
Fordi at nogle mennesker har købt dyre HDMI kabler og har et behov for at tro på noget ævl om at deres dyre HDMI kabel giver bedre billedkvalitet end et billigt HDMI kabel IMO
|
Skrevet af: bagheera
Skrevet den: 21-November-2007 kl. 15:31
CSN Teknik skrev:
HeartWare skrev:
Forudsat, at de individuelle bits når frem, men hvis de ikke gør det, så får du ikke "dårligere" lyd - du får slet ingen lyd (eller kortvarige lydudfald). Den lyd, der rent faktisk ender med at komme ud af højttalerene er nøjagtigt lige så god hvad enten kablet er lavet af guld eller kobber... |
Jeg må desværre sige jeg er meget uenig, fordi man ikke kan se eller måle det, er ikke ens betydende med det ikke er der. Kvinders humør kan heller ikke måles, men debetyder ikke at de ikke kan lide af ret kraftige humør svingninger. |
Nu er det de færreste kvinder der er digitale.
Man laver bedre kabler fordi de KAN være nødvendige i tilfælde af der er uhørt meget inteferens i din stue, eller hvis du skal transportere signalet over lange stræk.
Og så fordi der er helt ublu avancer på skidtet... det er nok den primære årsag.
Det er rent objektivt umuligt at du kan høre forskel, så længe signalet når frem uden fejl. Umuligt.
Lad mig sige det igen. Umuligt :P
------------- "Juridisk set" betyder typisk at det følgende ikke er funderet i jura på nogen som helst måde.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 21-November-2007 kl. 15:41
Her er lidt om HDMI og jitter:
http://www.octavainc.com/Clear%20Eye%20difference.htm - http://www.octavainc.com/Clear%20Eye%20difference.htm
http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles2005/articles20051201-02.html - http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles2005/articles20051 201-02.html
Og fra denne:
http://www.digitaltvdesignline.com/howto/showArticle.jhtml?articleId=199900985&pgno=5 - http://www.digitaltvdesignline.com/howto/showArticle.jhtml?a rticleId=199900985&pgno=5
WHAT DO POOR PERFORMING CABLES LOOK AND SOUND LIKE?
Cable-induced video artifacts can be as small as color banding (loss of color gradations), pixel dropouts, colored pixels popping intermittently on the screen, decrease in
color quality, and "solarization," where the gradients of color are not accurately produced.
In severe cases there will be "noise" and "snow" and streaks that occasionally blast across the screen. In the most severe cases, the picture will block out altogether.
Customers have reported many instances where picture quality was poor and replacing their generic cable with a Monster Cable solved their problems. In high performance
audio where one can have eight channels of 192Hz/24-bit audio quality can deteriorate due to jitter.
|
Skrevet den: 29-November-2007 kl. 23:49
lunddal skrev:
Her er lidt om HDMI og jitter:
http://www.octavainc.com/Clear%20Eye%20difference.htm - http://www.octavainc.com/Clear%20Eye%20difference.htm
http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles2005/articles20051201-02.html - http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles2005/articles20051 201-02.html
Og fra denne:
http://www.digitaltvdesignline.com/howto/showArticle.jhtml?articleId=199900985&pgno=5 - http://www.digitaltvdesignline.com/howto/showArticle.jhtml?a rticleId=199900985&pgno=5
...
|
Alle 3 links er skrevet af personer med interesser i High End HDMI-kabel industrien. Det synes jeg ikke er særligt uvildigt:
Link 1: er fra en HDMI kabelproducent Link 2: "Geoff Meads is Brand Manager for Arcam, manufacturer
of high-performance home audio and video equipment." Link 3: "Noel Lee, CEO & Founder, Monster Cable"
Jeg tror næppe at disse forfattere ville skrive, at deres produkter kan erstattes med noget, der koster 1/5. De prøver netop af retfærdiggøre deres egne produkter og er derfor ikke uvildige. Jeg ville hellere se noget fra Toms Hardware, Anandtech eller lignende.
|
Skrevet den: 30-November-2007 kl. 10:19
lunddal skrev:
http://www.octavainc.com/Clear%20Eye%20difference.htm - http://www.octavainc.com/Clear%20Eye%20difference.htm |
Dette link er sådan set 100% korrekt, og viser bl.a. nogle målinger der forklarer hvad det er der sker når et kabel eller en forbindelse i det hele taget er så ringe at der opstår dropouts. De forklarer det ganske fortrinligt:
"Both attenuation and timing jitter will cause bit errors in a HD digital signal."
Som det også står andetsteds på siden, disse bit errors vil give sne på skærmen. Der står intet om at der kan være forskelle i billedkvaliteten, når bare signalkvaliteten er god nok til at levere billedet uden sne. Dét kan så i sig selv være en større opgave alt efter forholdene, så jeg vil stadig fastholde at det klogeste er at købe et almindeligt godt kabel, der giver stabil forbindelse og ikke går i stykker med tiden (på det punkt ville jeg ikke stole på de billigste discount-kabler, hvadenten de koster 49,- eller 199,-) Ovenstående link forsvarer ikke dyre high-end kabler.
lunddal skrev:
http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles2005/articles20051201-02.html - http://hiddenwires.co.uk/resourcesarticles2005/articles20051 201-02.html |
Dette link taler om jitter. Som beskrevet i det første link, så kan kabel-kvaliteten påvirke mængden af jitter. Har det indflydelse på ydelsen? Måske, hvis signalet er PCM lyd. Ved DD/DTS (HD eller ej), samt billed-signaler, har jitter _kun_ indflydelse på signalet hvis det er så slemt at det giver dropouts.
lunddal skrev:
WHAT DO POOR PERFORMING CABLES LOOK AND SOUND LIKE? Cable-induced video artifacts can be as small as color banding (loss of color gradations), pixel dropouts, colored pixels popping intermittently on the screen, decrease in color quality, and "solarization," where the gradients of color are not accurately produced.
|
Dette er simpelthen lodret forkert. Fejl i transmissionen kan ikke medføre color banding, degradering af farvekvaliteten eller forringelser af farvegraduering. Jeg vil meget gerne høre forsøg på at forklare hvordan dette skulle være tilfældet. Billedsignalet i HDMI kablet er krypteret, derfor har jitter kun indflydelse på det endelige billede hvis det medfører decidererede dropouts, som også nævnes her.
Som før nævnt, vil jeg dog ikke udelukke at kablet kan påvirke jitter på PCM lydsignaler.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: O'Brian
Skrevet den: 30-November-2007 kl. 13:41
Der er 2M HDMI-kabler med guld på, hos Lidl på Søndag. 89,95.
------------- Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.
|
Skrevet den: 30-November-2007 kl. 16:27
Om der er guld på terminalerne eller ej har meget lidt indflydelse på transmissionen i kablet. Det er selvfølgelig fint nok at man gerne vil have god kontakt i endepunkterne, men hvis lederen er knækket eller kun kan bære 576i signaler uden synligt tab, så hjælper det ikke meget
|
Skrevet den: 01-December-2007 kl. 08:54
Yakken skrev:
Om der er guld på terminalerne eller ej har meget lidt indflydelse på transmissionen i kablet. Det er selvfølgelig fint nok at man gerne vil have god kontakt i endepunkterne, men hvis lederen er knækket eller kun kan bære 576i signaler uden synligt tab, så hjælper det ikke meget
|
At guldbelægge stikkene er ikke et spørgsmål om at skabe god kontakt - om noget, så forringer det kontaktevnen. Guld er ikke nogen specielt god strømleder. Guld har imidlertid dén egenskab at det ikke oxyderer, hvilket betyder at dén kontaktevne stikket nu engang har, ikke bliver ringere med tiden. Det kan være bedre at starte på 95% og blive dér, end at starte på 100% og så falde til 80% i løbet af kablets levetid.
Noget helt andet er så, at et "guldfarvet" stik ganske ofte ikke har ret meget med guld at gøre... Det ville være logisk at mistænke et ultra-billigt, "guldbelagt" kabel for at være ét af dem hvor det nærmere er messing eller noget lignende. Så får du ulempen ved guldbelægningen uden at få fordelen, men det ser da pænt ud...
------------- Mvh Otto
|
|