High speed copy
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=2644
Udskrevet den: 26-April-2025 kl. 15:42
Emne: High speed copy
Skrevet af: ALCH
Emne: High speed copy
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 18:25
Hej jeg har lige overspillet 2 afsnit af "Krøniken" til harddisken og ville så kopiere dem over på 1 DVD. Sagde add til begge asfsnit og confirm. Men fik så den besked at dette kunne ikke highspeed kopieres? De varer under 2 timer samlet og er optaget i SP mode.
Hvad er det lige jeg gør galt her. Har brugt highspeed copy på næsten alle film før. Det er en Pioneer 520H.
|
Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 18:44
Hej Alch
Siger den noget om hvorfor ?
Et bud kunne være, at Krøniken har blandet 4:3 og 16:9 widescreen flag. Jeg mener at Krøniken først skifter fra 4:3 til 16:9 efter det indledende resumé.
Hvis det er problemet, så skal du enten:
- Slå Frame Accurate fra inde i setup, og leve med at resultatet på DVD vil blive delt over i separate clip for hvergang formatet skifter imellem almindelig 4:3 format og 16:9 widescreen.
- Kopiere til DVD i real time (ingen highspeed)
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 18:50
Nej den siger ikke hvorfor. Kan godt være disse flag, de må så være med på min video optagelse. Jeg kopierer nok i real time (det tager bare så lang tid :( ).
|
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 19:35
Hej Alch
ALCH skrev:
Nej den siger ikke hvorfor. Kan godt være disse flag, de må så være med på min video optagelse. Jeg kopierer nok i real time (det tager bare så lang tid :( ). |
Ja, flagene optages med på videomaskiner.
De flag kan godt drille ind imellem. Pioneer er nærmest ene om at understøtte dem, men er begrænset af at DVD-R formatet er mere begrænset på det område.
/Lars
|
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 21:56
Lige et tillægs spørgsmål. Den playlist man laver inden kopieringen, hvordan clearer man den uden at slette filmen. Hvis man nu er kommet til at vælge noget forkert? Syntes ikke jeg kan finde det i manuelen. Lige nu har jeg de 2 afsnit af Krøniken i kopieringslisten, men ville godt have slettet dem uden at slette optagelsen. Så kunne jeg kopiere dem senere og noget andet nu. Kan ikke rigtig få det til at virke.
|
Skrevet af: papabear
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 22:07
ALCH skrev:
Lige et tillægs spørgsmål. Den playlist man laver inden
kopieringen, hvordan clearer man den uden at slette filmen. Hvis man nu
er kommet til at vælge noget forkert? Syntes ikke jeg kan finde det i
manuelen. Lige nu har jeg de 2 afsnit af Krøniken i kopieringslisten,
men ville godt have slettet dem uden at slette optagelsen. Så kunne jeg
kopiere dem senere og noget andet nu. Kan ikke rigtig få det til at
virke. |
"Erase" eller "Erase all" i menuen for kopiering sletter kun fra listen - ikke fra harddisken, så det er det du bruger...
-------------
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)
|
Skrevet den: 07-November-2004 kl. 22:09
Okay tak, jeg var bange for at det slettede filmen.
|
Skrevet af: panafreak
Skrevet den: 26-Januar-2005 kl. 20:24
Hej med jer,
Jeg har netop fået min 520'er for et par dage siden, jeg har også problemer med high speed copy. Jeg skulle optage 2 afsnit af rejseholdet over på dvd-r i highspeed og kunne kun optage det over hvis frame accurate var slået fra. Ulempen ved dette var at det ikke blev optaget over i 16:9 format, dvs. det gjorde det men det slog kun automatisk til "wide" funktion da jeg afspillede det fra min panasonic afspiller, men hverken min 520'er eller min kiss-afspiller afspillede det i "wide" . Er der nogen der kan give mig en forklaring på det?? Og er det fordi man skal optage det i real-time??
|
Skrevet af: Keld
Skrevet den: 27-Januar-2005 kl. 01:03
Umiddelbart lyder det som om du har optaget i to forskellige hastigheder. Hvis det er tilfældet, er det nemmest at kopiere et afsnit ad gangen.
Keld
|
Skrevet den: 27-Januar-2005 kl. 16:22
Hej Keld,
Jeg har ikke optaget det i to forskellige hastigheder begge var optaget i sp og skulle bare kopieres via high speed.
jeg tror jeg vil prøve at kopiere dem i real time og se hvad der sker!
|
Skrevet den: 27-Januar-2005 kl. 22:43
Hej panafreak
panafreak skrev:
Jeg skulle optage 2 afsnit af rejseholdet over på dvd-r i highspeed og kunne kun optage det over hvis frame accurate var slået fra. |
Ja, high speed copy virker kun hvis Frame Accurate er OFF.
panafreak skrev:
Ulempen ved dette var at det ikke blev optaget over i 16:9 format, dvs. det gjorde det men det slog kun automatisk til "wide" funktion da jeg afspillede det fra min panasonic afspiller, men hverken min 520'er eller min kiss-afspiller afspillede det i "wide" . |
Pioneeren vil lave et nyt clip, hvergang formatet skifter. Men selve widescreen flaget kommer med over på DVD'en.
panafreak skrev:
Er der nogen der kan give mig en forklaring på det?? Og er det fordi man skal optage det i real-time?? |
/Lars
|
Skrevet af: Ronnio
Skrevet den: 27-Januar-2005 kl. 22:48
Lars skrev:
|
Nu er jeg forvirret. Frame Accurate er sat til ON hos mig og jeg kopierer med High Speed uden problemer ... Der kan da vist ikke være tale om en generel regel !
Ronnio
------------- Ejer af en Pioneer DVR-720 og super tilfreds
|
Skrevet den: 27-Januar-2005 kl. 22:57
Hej Ronnio
Ronnio skrev:
Lars skrev:
| Nu er jeg forvirret. Frame Accurate er sat til ON hos mig og jeg kopierer med High Speed uden problemer ... Der kan da vist ikke være tale om en generel regel ! |
Der skulle nok have stået "for 16:9 og widescreen programmer".
/Lars
|
Skrevet den: 28-Januar-2005 kl. 18:27
Ok tak for indlægende, men ingen af jer har svaret mig på hvorfor at mit fjernsyn kun går automatisk i "wide" når jeg afspiller på min Panasonic??? Jeg syntes at det er mærkeligt
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 28-Januar-2005 kl. 20:11
Send disken til mig (eller bare .IFO filerne fra VIDEO_TS biblioteket), så skal jeg fortælle dig om optagelsen er registreret som værende 16:9 format.
Hvis ikke (og hvis du har en DVD-brænder i din PC og du kan finde ud af at benytte den til at brænde DVD-kopier), så kan du følge min opskrift på http://epguides.info/DVR-3100/PostProcessing.html - denne side for at få "indlagt" et 16:9 flag på disken.
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 29-Januar-2005 kl. 14:29
Hej igen,
Nu har jeg prøvet at kopiere 2 stk. af rejseholdet over på dvd-r i real time, og det hjalp heller ikke. Tværtimod så afspiler den heller ikke i "wide" fra min panasonic afspiller når jeg har optaget i real time??? er der nogen der forstår sig på dette, eller er det fordi dvd-r mediet er meget begrænset??
P.S jeg vidste der var en grund til at jeg køber de rigig fede film, de er i Anamorphic wide og Dolby digital 5.1 og de virker hver gang.
|
Skrevet den: 29-Januar-2005 kl. 16:24
DVD-Video kan ikke håndtere, at en titel skifter aspect ratio midt i titlen.
Og da DR ikke giver et sekund eller to mellem skiftet 4:3 -> 16:9 (og tilbage igen), så er du udsat for, at det sted, hvor din afspiller rent faktisk skifter optagelsen til at være i 16:9 ikke er i starten, men er et sekund eller to efter skiftet sker. Her kan DR lære lidt af Sky - de har altid et sekund med sort, hvor aspect ratio skifter, hvilket giver diverse recordere tid til at reagere på det.
Men er du sikker på, at du har optaget det ned på HDD i 16:9 format? Har du optaget det fra satellit eller kabel-TV box med SCART stik? Og har du brugt TV SCART udgangen (de fleste har kun 16:9 flag på TV udgangen).
Min løsning er, at man optager alting i 4:3 format (dvs. man sørger for, at der ikke er 16:9 optagelser på maskinen, dvs. det optages i anamorphic widescreen, men uden 16:9 flag), men at man så efterfølgende på PC redigerer i de færdige .IFO filer som beskrevet i linket ovenfor. På den måde kan man få hele optagelsen i én titel, og den kan være i korrekt 16:9 format på den endelige skive.
Det er sådan jeg har optaget Krøniken, Ørnen og Rejseholdet (rent faktisk har jeg gjort det mere avanceret end dette, men i princippet på samme måde).
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 29-Januar-2005 kl. 16:52
Hej Keld,
Tak for dit avancerede svar.
Ja jeg er sikker på at det er i 16:9 format på harddisken, det går ihvertfald automatisk i "wide" når jeg afspiller fra harddisken. Det er optaget fra antennesignalet og jeg bruger tv scart udgangen.
Jeg har idag prøvet at optage noget fra satellit som skulle være 16:9 format men mit tv går ikke i "wide" funktion når det er fra satellit, hverken fra sat boxen eller optagelsen og alt er forbundet via scart kabler, men billedet står til gengæld væsentligt bedre fra satellit.
|
Skrevet den: 29-Januar-2005 kl. 17:25
Hvis den er optaget fra antenne-stikket, så er det ikke 16:9 format, men derimod "Zoom" mode (et 4:3 billede, der forstørres op så det fylder hele skærmen).
DR (og alle andre TV stationer) sender kun i ægte 16:9 format på digitale modtagere (satellit eller Kabel-TV via Selector).
Så problemet er ganske enkelt, at det ikke er 16:9 format.
Grunden til, at dit fjernsyn automatisk zoomer ind på billedet således at det fylder det hele er, at DR sender et signal i linie 23 (udenfor det synlige område, men indenfor det område en DVD recorder optager), der får dit fjernsyn til at skifte til Zoom mode.
Så først og fremmest skal du sørge for, at du rent faktisk optager i 16:9 format. Det gør du ved at indstille din satellit-modtager til, at du har et 16:9 fjernsyn, og derefter at koble din satellit-modtagers TV udgang til din recorders L1 indgang (du kan som sagt næppe bruge VCR-udgangen, da meget få satellit-modtagere rent faktisk sender 16:9 signal ud på VCR-udgangen).
Grunden til, at dit TV ikke går i Wide (zoom) mode fra satellit er, at på satellit sender DR i ægte 16:9 format, og din satellit-modtager klemmer så billedet sammen til et 4:3 billede for at være kompatibel med 4:3 fjernsyn, og derfor er der ikke nogen information i linie 23 omkring Zoom.
Sørg først for, at du fra satellit modtager et signal, der er i anamorfisk 16:9 format (de skal være lidt lange i hovederne), og prøv så at koble det til med SCART fra satellit-modtager (TV-udgang) til recorder (L1).
Det er lidt af en videnskab alt det her, men med korrekt opsætning, så kan det lade sig gøre at lave perfekte 16:9 anamorfiske DVD-optagelser...
|
Skrevet den: 29-Januar-2005 kl. 23:13
Hej igen heartware,
Jeg har nu forbundet det som du har beskrevet, og jeg prøvede at optage 16:9 format i high speed copy (bare nogle små korte klip)......og det virker ....men bare ikke i real time, det syntes jeg altså er mærkeligt.
Har jeg også ret i at scart stikkene skal være fuldt monteret? (det virkede ihvertfald først derefter).
Anyway, du skal have tak for hjælpen indtil videre, men så lærte jeg også noget nyt idag, jeg troede da at 16:9 format er 16:9 format og så er det det
|
Skrevet den: 30-Januar-2005 kl. 00:09
Jeg ved ikke, hvorfor det ikke virker i RealTime kopiering (måske samme problem som jeg observerede og beskrev i min test af http://epguides.info/DVR-3100 - DVR-3100 ).
|
Skrevet af: Vendel
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 21:46
Hej
Jeg har et problem lidt som det ovenfor. Altså når jeg optaget fra sat
direkte til DVD(DVD-RW) bliver 16:9 vist som 4:3, det samme hvis hvis
der kopier fra HD til DVD i realtime, mens det godt nok bliver vist som
16:9 ved highspeed kopiering fra HD til DVD. Sat, Pioneer 720 er sat
til RGB, TV´et til orginal(auto), og det hele er forbundet med
scartkabel(Thansens).
Er der noget der skal ændres i opsætning for at få det optaget 16:9 på DVD´en?
------------- PV
|
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 22:23
Optag på HDD i 16:9 på den korrekte kvalitet fra starten.
Så kan du HighSpeed kopiere, og 16:9 fungerer uden problemer.
Jeg har ikke selv prøvet at optaget 16:9 direkte på DVD (optager altid først på HDD), så jeg kan ikke sige, hvordan det virker.
Hvis du af en eller anden grund SKAL lave en RealTime konvertering, så prøv at lave den først til en DVD-RW i VR-mode, som du så HighSpeed kopierer tilbage til HDD og derefter HighSpeed kopierer ud på DVD-Video disk.
|
Skrevet af: Vendel
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 22:41
Takker, så vil jeg bare forsætte med at optage på HD først, og så gå vidre derfra.
------------- PV
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 22:49
HeartWare skrev:
DR (og alle andre TV stationer) sender kun i ægte 16:9 format på digitale modtagere (satellit eller Kabel-TV via Selector). |
Det har jeg svært ved at tro på.
Hvis det du skriver var rigtigt, hvordan vil du så forklare at på mit 4:3 format TV kan jeg ofte på Svensk TV4 se film og andre udsendelser, hvor der IKKE er letterbox og hvor alle skuespillere er lange i ansigterne. Hvis jeg så manuelt på mit TV skifter til 16:9 format, så bliver billedet korrekt med sorte bjælker foroven og forneden.
Efter min bedste overbevisning betyder det at Svensk TV4 sender ægte 16:9 anamorphic og at dette sendes videre uændret på TDC Kabel TV (analogt). Om det så er STV4 eller TDC der udelader Wide flaget ved jeg ikke. Muligvis er mit TV ikke i stand til at modtage Wide flaget, men det burde min Sony recorder være og den opfatter heller ikke udsendelsen som værende 16:9 anamorphic.
Hvis du kan tilbagevise ovenstående eksempel, så har jeg ikke forstået hvad anamorphic 16:9 er. 
Nå ja, og så er dette i et Pioneer forum, men så sarte er I forhåbentlig ikke her i forummet. 
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 23:09
Hej DrageMester,
DrageMester skrev:
HeartWare skrev:
DR (og alle andre TV stationer) sender kun i ægte 16:9 format på digitale modtagere (satellit eller Kabel-TV via Selector). | Hvis det du skriver var rigtigt, hvordan vil du så forklare at på mit 4:3 format TV kan jeg ofte på Svensk TV4 se film og andre udsendelser, hvor der IKKE er letterbox og hvor alle skuespillere er lange i ansigterne. Hvis jeg så manuelt på mit TV skifter til 16:9 format, så bliver billedet korrekt med sorte bjælker foroven og forneden. |
Jeg mener heller ikke at Keld har ret i den påstand (men han mente måske danske stationer?) - jeg er også stødt på ægte anamorf 16:9 udsendelser på TV2 Norge.
HeartWare skrev:
Muligvis er mit TV ikke i stand til at modtage Wide flaget, men det burde min Sony recorder være og den opfatter heller ikke udsendelsen som værende 16:9 anamorphic. |
Selvom jeg er lidt ked af at besvare Sony relaterede spørgsmål i Pioneer forummet, vil jeg alligevel henlede din opmærksomhed på Sony manualen side 47 (engelsk udgave). Optageren er som standard sat til at optage i 4:3 format på både HDD og DVD, men kan skiftes til automatisk at indstille formatet efter kilden ved optagelse på HDD (måske du ikke har været opmærksom på den indstilling).
Har du yderligere spørgsmål til dette emne, så åbn en tråd i Sony forummet.
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet af: Carser
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 23:21
DrageMester skrev:
HeartWare skrev:
DR (og alle andre TV stationer) sender kun i ægte 16:9 format på digitale modtagere (satellit eller Kabel-TV via Selector). |
Det har jeg svært ved at tro på. |
laursen skrev:
Jeg mener heller ikke at Keld har ret i den påstand |
Hallo! ...eller hej...
Keld skrev det altså i januar, hvor jeg mener, det passede - pånær for en svunden tid i forrige århundrede, hvor DK4 sendte folketingstransmissioner i anamorf 16:9. Og med forbehold for tysk TV, som jeg aldrig ser.
I dag er det anderledes, det sidste halve års tid tror jeg vi er mange, der har set anamorf 16:9 transmitteret analogt fra forskellige udenlandske stationer.
Men selvfølgelig er der ingen, der sender på modtagere - de sender til modtagere...
------------- M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 16-November-2005 kl. 23:36
Carser skrev:
Keld skrev det altså i januar, hvor jeg mener, det passede |
Ja, det kan jeg godt se nu. 
Det er hvad der kan ske, når man går ind i en tråd og læser baglæns uden at lægge mærke til, hvornår et indlæg er skrevet.
Undskyld, HeartWare!
------------- Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 08:59
Hej Igen,
DrageMester skrev:
Carser skrev:
Keld skrev det altså i januar, hvor jeg mener, det passede | Ja, det kan jeg godt se nu.  |
Ja, det kan være farligt at genoptage gamle tråde på et område i sådan en rivende udvikling (hvad der skrives i dag kan jo være forældet i morgen).
Jeg må indrømme at jeg heller ikke fik set ordentlig efter datoen, men er dog stadig ikke sikker på at påstanden var rigtig i Januar 2005 - TV2 Norge http://pub.tv2.no/TV2/program/mottak/bredformat/article157004.ece - annoncerede deres 16:9 sendinger i December 2003(!)
Men under alle omstændigheder er vi enige om at tingene ikke forholder sig som i Januar længere (undskyld, Keld!).
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet den: 17-November-2005 kl. 12:51
Der var ingen kanaler på TDC kabel-TV, der sendte i 16:9 på det analoge UHF sendenet i Januar (med forbehold for de tyske ARD og ZDF - dem ser jeg aldrig). Derimod var der flere kanaler, der sendte 16:9 på satellit, som så blev downconvertet til 4:3 LetterBox med Zoom information.
Det er teoretisk muligt, at TV2N sendte i 16:9 i Januar, men i al min tid frem dertil hvor jeg zappede forbi kanalen har jeg aldrig set det i funktion før efter januar.
Men som sagt: Det er ændret nu. I dag sender TV4, NRK2 samt ARD og ZDF i 16:9 format på det analoge sendenet. Gad vide hvor mange opkald TDC får om dagen fra folk, der ikke kan se TV med korrekte proportioner på disse kanaler...
|
|