Epson EMP-TW1000
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=26593
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 12:57
Emne: Epson EMP-TW1000
Skrevet af: jhansen
Emne: Epson EMP-TW1000
Skrevet den: 02-August-2007 kl. 23:05
Hej Alle,
Er der nogen der har oplevet en Epson TW1000 projektor i virkeligheden ? Den får gode anmeldelser på AVForums og ser ud til at være den billigste 1080p projektor på markedet...
Hilsen
Jakob
|
Svar:
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 03-August-2007 kl. 00:29
Den har jeg ikke set, men har du tjekket Mitsubishi HC5000, den sparker r..
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet den: 03-August-2007 kl. 00:52
Ja, efter at være blevet inspiereret af din imponerende hjemmebio indgår Mitsubishien også i overvejelserne...
Det kunne være interessant med en side om side sammenligning af de to...
/Jakob
|
Skrevet den: 03-August-2007 kl. 07:58
Ja det giver jeg dig ret i. Hvis du er seriøs omkring en ny 1080p. projektor så burde du komme en tur til Sydsjælland og se en Mitsubishi HC5000 på et Steward Studiotek lærred, så kan du se hvor god den projektor er
|
Skrevet den: 06-August-2007 kl. 19:11
Tak for tilbuddet om demo... Inden jeg evt. kører til det sydsjællandske undersøger jeg imidlertid lige markedet lidt mere...
Umiddelbart virker det som at diverse test ofte sammenligner Mitsubishien, Epsonen og JVC's 1080p projektor som ligeværdige konkurrenter, og at de hver for sig har nogle punkter hvor de er bedre end de to andre...
Men eftersom JVC'en koster næsten dobbelt så meget som de to andre, er denne ude...
Mitsubishen omtales som særdeles god til Bluray diske mm, men når den opskalerer en almindelige DVD er den ikke så god som Epsonen...
Epson'en er særligt god til at vise sort, hvilket giver et meget blødt og naturtro billede...
Hvad der pt. afkræver noget mere læsning er det forhold at Epsonen efter sigende har et 60Hz panel hvor den naturlige frekvens for de fremtidige 1080p formater er 24Hz. Epsonen kan modtage et 1080p/24 signal, men viser den som 1080p/60.
Jeg ved ikke om det er et problem og om /24 er en defacto standard anvendt af alle nye afspillere... Når det kommer til tv har det jo tidligere været en fordel med 100hz billedrør selv om tv signalet kun leverer den halve hastighed...
KOmmentarer og afklareringer på ovenstående vil blive læst med interesse...
/Jakob
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2007 kl. 19:21
jhansen skrev:
Umiddelbart virker det som at diverse test ofte sammenligner Mitsubishien, Epsonen og JVC's 1080p projektor som ligeværdige konkurrenter, og at de hver for sig har nogle punkter hvor de er bedre end de to andre... |
Det er jeg nu langt fra enig i. Jeg ved ikke hvilke anmeldelser du tænker på, men JVC'en er en klasse eller to over LCD'erne, og det synes jeg også anmeldelserne afspejler. Men nogle anmeldere er vant til at håndtere projektorer der strækker sig fra 5000,- til 200.000,- eller mere, og i dét lys er det nemt at sætte en 30.000,-s og en 50.000,-s projektor i samme bås, selv om forbrugerne ikke nødvendigvis er enige i at dén prisforskel er lille...
Jeg har haft alle tre i fingrene, og jeg mener afgjort JVC'en er merprisen værd, hvis man har kronerne. Mellem Mitsu'en og Epson'en er det noget tættere. Mitsubishi har et meget skarpt billede, meget lavt støjniveau (også i high mode) og god lysstyrke i praksis. Epson leverer til gengæld lidt bedre kontrast i praksis, og flere muligheder for justering af farvegengivelsen (hvilket reelt kun har betydning ved en egentlig kalibrering).
jhansen skrev:
Mitsubishen omtales som særdeles god til Bluray diske mm, men når den opskalerer en almindelige DVD er den ikke så god som Epsonen... |
Det har efter min mening mindre betydning, da en afspiller der opskalerer til 1080P mindst lige så godt som en hvilken som helst af disse projektorer, efterhånden ikke koster alverden. Eksempelvis en Denon DVD-1930 er en udmærket afspiller til få penge, det samme er visse af HD-DVD/Blu-Ray afspillerne. Groteskt nok, så vil du formentligt få et bedre resultat ved at lade en PS3 stå for opskaleringen, end ved at bruge den interne i projektorerne. Alternativet er at investere i en ekstern scaler, men det er spørgsmålet hvor relevant det er i forhold til dit budget, og jeg vil mene at pengene i så fald er bedre givet ud på at tage skridtet op til JVC'en i stedet.
jhansen skrev:
Hvad der pt. afkræver noget mere læsning er det forhold at Epsonen efter sigende har et 60Hz panel hvor den naturlige frekvens for de fremtidige 1080p formater er 24Hz. Epsonen kan modtage et 1080p/24 signal, men viser den som 1080p/60. |
Kilde? Det er noget tid siden jeg havde den hjemme, og jeg kan ærligt talt ikke huske om jeg testede det, men det plejer jeg at gøre og jeg mener ikke at jeg fandt problemer. Det skal dog siges at jeg _kan_ have fundet på at teste med 48 Hz og ikke 24. Jeg formoder at du er på jagt efter en 1080P projektor for at kunne gengive HD-DVD og Blu-Ray bedst muligt, og så er 1080P/24 absolut ikke ligegyldigt.
EDIT: Det kan iøvrigt lige nævnes at Optoma er på vej med en billig 1080P DLP. Hvis du ikke har for store problemer med regnbuer, kunne det også være en mulighed.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 06-August-2007 kl. 19:24
Mitsubishi kan køre 24fps.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2007 kl. 19:24
Alt efter billedstørrelse, skal du iøvrigt også lige overveje om 1080P overhovedet er dén vej du skal gå. Man kan efterhånden få nogle rigtigt gode 720P DLP'ere i samme prisklasse.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 06-August-2007 kl. 21:46
Her et par links:
Billedsammenligning af Epson og Mitsubishi (billede af Gandalf på tre projektorer):
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=585698&highlight=tw700 - http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=585698&h ighlight=tw700
En test der taler godt om Epsonen:
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=588441 - http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=588441
Mange steder hvor 1080p/24 og 1080p/60 problematikken diskuteres kan læses følgende: "although the TW1000 takes 1080p/24 signals, it converts to 1080p/60 for projection"
Dette lyder som et stort problem i mine ører... Mon en firmwareopdatering kan ændre på dette ?
Baggrunden for Epsonen var primært at det var en indgang til en 1080p projektor til en rimelig pris. Hvis man istedet skulle gå efter en 720p projekter til en billigere penge og dermed vente til 1080p projektorerne bliver bedre og billigere, hvilken "midlertidig" 720p projektor skulle man så vælge ?
/Jakob
|
Skrevet af: kaja69
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 10:51
Jeg overvejer også Epson'en, men ægte 1080p/24 er et must så det ville være godt at få bekræftet om den kan det eller ej. Er der nogen der har Epson'en kørende?
------------- LG OLED E8 55" Samsung HU7505 55" Epson EH-TW7000 102" Marantz SR 6010 7.2 - 5.1: Dali Phantom IKON x4, Qln 500 & Sub12 - 2.0: Wharfedale Diamond 220 ELAC AM-180 2:0 (active)
|
Skrevet af: Rønnest
Skrevet den: 18-December-2007 kl. 20:54
Så er jeg også nået til at anskaffe mig en 1080p/24 projektor. Og lige nu har jeg indsnævret de to finalister til: Epson TW-1000 eller Mitsubishi HC5000?
Jeg er nok desværre nødt til at købe dem i Tyskland - det er den eneste måde jeg kan få en af disse projektorer til 16-18K. Medmindre I (eller AV-precision eller CSN-teknik) har andre forslag?
Jeg skal naturligvis have den ISF-kalibreret (uanset hvor jeg ender med at købe den).
En af mine største overvejelser - og det der formentlig kommer til at afgøre valget - er om den kan gengive 24fps korrekt. Når jeg kigger på hhv. Epsons eller Mitsubishis hjemmesider, så synes jeg ikke, at jeg kan finde et klart og entydigt svar. Jeg kan kun se at de begge kan modtage et 1080p/24 signal men ikke om de så også vil gengive det korrekt.
Er der nogen der kan svare på dette - eller ved hvordan man finder ud af det?
Ville være dødærgeligt med et fejlkøb :-(
mvh. Rønnest
------------- Sony 65AF8, Onkyo TX-NR929, Dune HD Max, Yousee tv-bokx, Synology 1010+/DX510, Sonos ZP90, B&W 603S3 - 600S3 - LCR60 - ASW600, JVC HD550, 92" Lissau motorlærred.
|
Skrevet den: 18-December-2007 kl. 21:48
Alt hvad jeg har læst siger. at epson'en ikke kører ægte 1080p/24...
Epson er tæt på at være på banen med en TW-2000 model. Jeg ved ikke om det har ændret sig her...
Et par alternativer til gode priser kunne være Mitsubishi HC4900 eller Panasonic AE1000 og AE2000. Jeg mener at alle disse understøtter ægte 1080p/24...
Modeller er der masser af. Sanyo LP-Z2000 er vist også en meget prisbillig 1080p projektor...
/Jakob
|
Skrevet den: 18-December-2007 kl. 22:09
Jeg har lige siddet og testet JVC HD1 og Mitsubishi HC 6000, og må sige at der er fordele ved dem begge. Men kig forbi og se det ved selvsyn. Jeg er også ved at montere lidt BenQ fullHD projektor. Jeg tror ikke at jeg kan hamle op imod priserne i tyskland, tilgengæld tilbyder jeg at få det demonstreret inden køb, og forhåbentlig en bedre service end dem sydpå![](smileys/smiley36.gif)
Så man skal gøre op med sig selv, er det kun prisen der tæller, eller skal det også være en god ting ved længere varende bekendtskab i tilfælde af garanti rep, eller software opgrade mm. Det vægter folk åbenbart forskelligt.![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 18-December-2007 kl. 22:14
Hvad Christian, kan du så ikke lige tage et par FULL HD med når du alligevel skal aflever en onkyo 805?? ![](smileys/smiley2.gif) Så skal jeg nok, indenfor de næste par år, finde ud af hvorfor en jeg vil have!! ![](smileys/smiley36.gif)
Med venlig hilsen
------------- De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
Skrevet af: Rønnest
Skrevet den: 19-December-2007 kl. 09:47
Tak for tilbuddet Christian, men jeg synes ikke det er fair af mig, at ulejlige dig med at demoe projektorer for mig, hvis jeg så ender med at købe den i Tyskland. Mitsubishi HC5000 er en reel option for mig (hvis den kører ægte 1080p/24), men jeg tror umiddelbart vi er for langt fra hinanden i pris (men det ved jeg jo ikke). Man kan købe HC5000 for 18.9K (og TW-1000 for 16.8K) i DE. Derudover skal jeg jo bekoste en kalibrering - den er jeg med på. Du skal være velkommen til at PB mig en pris.
Og et spørgsmål: Er Mitsubishi HC4900 meget ringere end HC5000?
Jeg har i øvrigt også haft overvejet Optoma HD80, men den imponerede mig ikke. Det gjorde Infocus IN82 til gengæld (den er bare for dyr for mig - desværre).
mvh. Rønnest
------------- Sony 65AF8, Onkyo TX-NR929, Dune HD Max, Yousee tv-bokx, Synology 1010+/DX510, Sonos ZP90, B&W 603S3 - 600S3 - LCR60 - ASW600, JVC HD550, 92" Lissau motorlærred.
|
|