Print side | Luk vindue

Anmeldelse af Pioneer PDP-508XD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Anmeldelser
Forumbeskrivelse: Debat om anmeldelserne på recordere.dk
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=26775
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 05:19

Emne: Anmeldelse af Pioneer PDP-508XD
Skrevet af: Lars
Emne: Anmeldelse af Pioneer PDP-508XD
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 20:25

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1270">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1270 - Anmeldelse af Pioneer PDP-508XD

Pioneer er nu klar med 8. generation af deres plasma displays, og det er modeller ventet af fans verden over pga. egenskaberne i billedgengivelse.

Som de første i Danmark kan vi bringe en test af 50" modellen 508XD.

Anmeldelsen her går samtidig tæt på ISF kalibrering, og hvilke forbedringer man kan opnå på billederne i
den forbindelse.

Debat herunder >>>

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Svar:
Skrevet af: ptheglev
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Alle

Her kommer der snart en anmeldelse af det nye Pioneer G8 plasma -
model PDP-508XD

/Lars

Fedt - kan du være mere præcis?

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 20:53

Hej Lars det lyder bare rigtigt spændende

Hva.... øøhhh.... kommer den anmeldelse så samtidig med anmeldelsen af Pio´s Blu-Ray afspiller?

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:03

Oprindeligt skrevet af ptheglev ptheglev skrev:

Fedt - kan du være mere præcis?

Den er her nu    http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1270 - Læs den her

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:05

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hva.... øøhhh.... kommer den anmeldelse så samtidig med anmeldelsen af Pio´s Blu-Ray afspiller?

Den har vi nu ikke. Jeg tror ikke engang Pioneer har fået den hjem endnu.

Men vi vil da arbejde på at få en til låns, hvis muligt

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:12

Et hurtigt spøgsmål som der ikke er nævnt i teksten.

Har de fikset Tekst-tv så man ikke får en latterlig besked op om at tekst-tv ikke er klar endnu.

Hvorefter man skal trykkes på tekst-tv tasten igen efter et stykke tid?

Testes således:

Gå ind på en ny kanal, tryk derefter på tekst-tv.

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:21

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Har de fikset Tekst-tv så man ikke får en latterlig besked op om at tekst-tv ikke er klar endnu.

Den feature er der vist stadig - såvidt jeg husker

TV'et er dog pakket til Pioneer igen, så jeg kan ikke efterprøve det. Men jeg mener at have mødt den besked en enkelt gang.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:25

Den feature er der vist stadig - såvidt jeg husker

TV'et er dog pakket til Pioneer igen, så jeg kan ikke efterprøve det. Men jeg mener at have mødt den besked en enkelt gang.

/Lars

Suk jeg ved det er en lille ting, men en tåbelig design fejl fra Pio side, som virkeligt er irriterende hvis man er en zapper og bruger tekst-tv meget.

Men ellers et fedt tv.

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:26

Mange tak for en detaljeret og gennemført anmeldelse.

Pokkers også, måske afgjorde denne test et kommende skift, godt nok kun til et 428.

Jeg er også glad for, at værdien af en ISF kalibrering virkelig blev afdækket - og med meget stor tydelighed. Umiddelbart virker det faktisk som om, at Pio´et er langt mere afhængig af en ISF kalibrering end f.eks. mit nuværende Pana - for det kan godt gengive f.eks. naturlige farver i ansigter m.v., uden en ISF kalibrering

Endnu en gang - takket så meget 

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:29
Fed anmeldelse. Selvom man skal tage forbehold over for screen shots, så
vil jeg da sige, at hvis kalibreringen bare er halvt så effektfuld i
virkeligheden som det ser ud her fra, så er de penge da givet godt ud.

Der er vist ikke andet at sige end: Vil ha!

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:29

God test. Lignende billeder at det der er blevet brugt til at dokumentere ISF kalibreringen burde Otto bruge på sin hjemmeside. Selvom en graf er god at se på, så er det nu engang nemmere at overbevise mere almindelige brugere om effekten ved at vise sådanne billeder.

God test.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:34
Til 24 fps gengivelse behøver afspilleren jo ikke kunne spytte det ud; man kan jo nøjes med 1080i, som fjernsynet så laver om til det rette. Selvfølgelig såfremt det ikke har ændret sig siden sidste generation.

Skrevet af: DrRetina
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:38
4.0 for pris???

Så er der ikke meget råderum hvis Pioneer kommer til fornuft og sænker prisen til det halve (så Europæere ikke skal betale dobbelt så meget for dette TV som resten af verden).

-------------
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16151432&query_hl=1&itool=pubmed_docsum"> Rygning ødelægger dit syn. Nu er du advaret

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:51

Det kan da fås for 26k i Tyskland.

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 21:58
Enig lahan - investere jeg i et nyt Pio, så bliver det også fra nabolandet

-------------

Skrevet af: MortenKBH
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 22:29

lader helt sikkert til mit næste tv blir Pioneer , med mindre Panasonic dukker op med noget der matcher 8. generation.

-------------
Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

NAD 356 BEE med indbygget DAC

Sonos Connect

B&W DM685

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 07-August-2007 kl. 23:11
26K er sgu også en slags penge 

Skrevet den: 07-August-2007 kl. 23:13

Oprindeligt skrevet af DrRetina DrRetina skrev:

4.0 for pris???

Tja. Det er jo svært at augumentere for prisen - hvis man samtidig syntes at dette TV giver 10 gange mere end et TV til 15.000 og et til 100.000 kr (uden at sætte mærker på de priser)

Om man syntes om Pioneers nye prisstruktur eller ej, så er det et TV som giver noget andre TV ikke har. Og det fandt jeg var 4.0 værd på skalaen.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: tosa
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 00:02

Rent nøgternt set er prisen høj i forhold til andre skærme. Mht. pris skal man vel sammenligne med de andre TV, uden at skelne til kvaliteten i TV'ne. Derfor vil jeg mene, at op til 100% over de nærmeste konkurrenters pris bør være lavere end 4.0.

Jeg gad godt selv have sådan en skærm, ingen tvivl om det. Men jeg mener bare ikke man som ren lønslave kan købe sådan et TV, medmindre man er filmbuff (eller hvad for et udtryk man nu vil bruge) til den pris. Derfor ville jeg måske vurdere prisen til 2.0-2.5.

Hvis flere gjorde det i forskellige anmeldelser rundt omkring, kunne det jo også være at pioneer fik øjnene op mht. deres prispolitik

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 00:50

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Til 24 fps gengivelse behøver afspilleren jo ikke kunne spytte det ud; man kan jo nøjes med 1080i, som fjernsynet så laver om til det rette. Selvfølgelig såfremt det ikke har ændret sig siden sidste generation.

Hvis chancen byder sig, vil jeg gerne afprøve om 1080i (50 eller 60 Hz) giver samme gode resultat som 1080P/24 Hz på et 50" Pioneer G8 plasma.

Det er dog ikke noget jeg har mulighed for at efterprøve her og nu.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 00:59

Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Hvis flere gjorde det i forskellige anmeldelser rundt omkring, kunne det jo også være at pioneer fik øjnene op mht. deres prispolitik

Nu er prispolitiken jo netop ændret hos Pioneer - dog til det værre set med jeres øjne.

Pioneer har - ligesom de øvrige producenter - problemer med indtjeningen. Denne konstante fokus på prisen, har skabt et marked der ligger kunstigt lavt i forhold til indtjeningen.

Resultatet er at Pioneer - og alle andre af de primære leverandører af flad-TV har underskud. Pioneer forsøger med forskellige tiltag, igen at skabe ballance i det regnskab.

Jeg vil ikke være sortseer. Men der er en stor risiko for, at en leverandør som Pioneer der bruger mange resourcer på at være førende rent teknologisk, også kan være en af dem der bukker under først. Dette fordi vi har en konstant higen efter laveste pris - laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris -laveste pris - laveste pris - og ind imellem glemmer at stoppe op og kigge på hvad det er vi så rent faktisk får for pengene.

Med Pioneer G8 får vi ret meget for pengene. Og min påstand er, at vi får mere end nogensinde før.

Men hvis jeres fokus herefter bliver, at se på hvor man nu kan købe den highend kvalitet billigst i udlandet, så er jeg bange for at dagene for Pioneer er talte. Såvel herhjemme - som i udlandet.

Den der ikke kræver kvalitet, er selv med til at afskaffe den.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: don purse
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 05:37

Hvor kan man købe de til 26k i Dyskland

link please

mvh

Christian

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af don purse don purse skrev:

link please

mvh

Christian

http://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategory.html - http://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategor y.html

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 07:21

Men hvis jeres fokus herefter bliver, at se på hvor man nu kan købe den highend kvalitet billigst i udlandet, så er jeg bange for at dagene for Pioneer er talte. Såvel herhjemme - som i udlandet.

Den der ikke kræver kvalitet, er selv med til at afskaffe den.

/Lars

Man går da heller ikke i elgiganten og betaler 10.000 for en vare man kan få i bilka for 4.500 - hvorfor skulle man så ikke hente en i udlandet, hvis man har muligheden for at spare en krig??

Og hvorfor bliver det lige præcis os danskere/europæere der skal betale for Pioneers underskud?? - fordi vi er mere kvalitetsbevidste, og derfor vil betale en højere pris??

Jeg mener de må prøve med en mere progressiv prispolitik, hvis de har underskud (dog er jeg ikke helt med på, at en gammel hifi gigant har et så stort underskud, at de må dreje nøglen om. Hvis det var tilfældet, ville de jo netop bare negligere produktion af TV, og fokusere på markeder/produkter hvor der er overskud at hente).

- men vi skal da som forbrugere aldrig skelne til de store koncerners regnskaber, når vi køber deres produkter.

Skrevet af: Soko
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 08:19

link please

mvh

Christian

http://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategory.html - http://www.idealo.de/preisvergleich/MainSearchProductCategor y.html

Det skal du lige tage med et gran salt....

- Èn forhandler

- Ikke på lager (14 dage eller længere)

- Pris + 95,00 Euro i forsendelse + 3,5 % i kreditkortgebyr

Så 26.000,00 bliver det nu aldrig

Soko

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 08:27
Oprindeligt skrevet af Soko Soko skrev:

link please

mvh

Christian

- Èn forhandler

Soko

En PDP 5080 XA er pt prissat fra omkring http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/781960_-pdp-5080xa-pioneer.html - 3419 Euro i tyskland og der er flere butikker som har den, så måske dette pt er den mest populære 50" version i tyskland?, husk på 508 XD er "topmodellen" og måske ikke så efterspurgt

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 09:34

Hej Lars

Fin artikel/test! Det lader til, at de nye KURO paneler er en hel del bedre end de tidligere års modeller, i hvert fald hvad angår sortniveauet. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan mon Pioneers fremtidige 9G og 10G modeller vil tage sig ud, hvis de fortsætter trenden...

Lige en ting du nok bør rette i artiklen: Panelet i PDP-508XD'eren kører med 1365x768 pixels og ikke 1366x768, som du nævner flere gange. Og det må give en søjle i 2 pixels bredde i den ene side og en med 3 i den anden, når den skal vise et 1360x768 pc-signal i 1:1 (ja, jeg ved godt det er flueknepperi, men når nu Pioneer har gjort så meget ud af at panelet skal være så tæt på 16:9 forholdet som muligt...).

/Tarkin

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 10:22

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Lige en ting du nok bør rette i artiklen: Panelet i PDP-508XD'eren kører med 1365x768 pixels og ikke 1366x768, som du nævner flere gange.

Tak, det er rettet

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: hik7
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 10:30

set både en analog og en digital tuner, men i disse funktioner regnes de som samme kilde (TV).

Man kan bruge PIP og PAP med TV i det ene billede og en AV indgang i det andet. Så har man en AV enhed med tuner (video eller DVD optager) så kan man bruge den som tuner nr. 2.

Siger du at du ikke kunne bruge PIP og PAP, med TV'et analog og digital modtagere?

For det kan jeg da på mit pio 427xd ?

-------------
Pioneer KRP 500A - Samsung SMT-H3126 - Playstation 3 - Denon 2807 - Fuld Dali Concept 5.1
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26487&PN=1

Skrevet af: beauville
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 10:31
fejlpost

Skrevet af: Elme
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 11:24
Jeg har et spørgsmål til Lars eller Otto. 508XD har i forhold til 507XD og 5080XA fået intelligent brigthness control og en udvidet ISF kalibreringsmenu. Var det noget I fik testet ?

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af hik7 hik7 skrev:

Siger du at du ikke kunne bruge PIP og PAP, med TV'et analog og digital modtagere?

Jeg kunne i få den til det

Men hvis du siger at 427XD kan have analog tuner i den ene vindue og digital tuner i det andet, så kan denne sikkert også aligevel.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 11:57

Men hvis du siger at 427XD kan have analog tuner i den ene vindue og digital tuner i det andet, så kan denne sikkert også aligevel.

/Lars

Det tror jeg ikke man kan, det er enten eller.

Enten kører du digital tuner på det ene billede + et eksternt input af en eller anden art, eller osse analog tuner + et eksternt input.

Jeg tror ikke man kan køre med analog i det ene billede også det digitale i det andet billede, det kan man ihvertfald ikke på min 506 xde.

Syntes iøvrigt det var en fin anmeldelse, især også detaljerne omkring før og efter kalibrering, det er ihvertfald også ting jeg kan bekræfte.

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

/Lars

Det tror jeg ikke man kan, det er enten eller.

Enten kører du digital tuner på det ene billede + et eksternt input af en eller anden art, eller osse analog tuner + et eksternt input.

Jeg tror ikke man kan køre med analog i det ene billede også det digitale i det andet billede, det kan man ihvertfald ikke på min 506 xde.

Jeg kan i hvert fald på min.... Kan evt tage et billede?

-------------
Pioneer KRP 500A - Samsung SMT-H3126 - Playstation 3 - Denon 2807 - Fuld Dali Concept 5.1

Skrevet af: Soko
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 12:18

Oprindeligt skrevet af Soko Soko skrev:

link please

mvh

Christian

- Èn forhandler

Soko

En PDP 5080 XA er pt prissat fra omkring http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/781960_-pdp-5080xa-pioneer.html - 3419 Euro i tyskland og der er flere butikker som har den, så måske dette pt er den mest populære 50" version i tyskland?, husk på 508 XD er "topmodellen" og måske ikke så efterspurgt

Helt enig, men nu var det XD modellen der blev spurgt til (jf. overskriften på denne tråd), så det var udelukkende for, at folk ikke skulle få en forkert opfattelse af den virkelige pris.

Soko

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 12:32

Jeg kan i hvert fald på min.... Kan evt tage et billede?

Hvordan gør du?  Altså hvad trykker du, for at få den til det.

Jeg fik bare at vide at den mulighed ikke var tilgængelig, hver gang jeg prøvede at vælge noget der havde med tuneren at gøre i PIP vinduet.

Og jeg prøvede også at snyde den med swap-funktionen, men det hoppede den ikke på  

Men måske der er et trick ?

Der kan selvfølgelig også være forskelle imellem modellerne.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 12:35

ehm...

Mener det er den knap der hedder TV/DTV, men du kan kun vælge inputtet når den er på den store skærm... ... hvis du kan følge mig?

Altså når du har valgt analog på den ene... skifter du rundt så du for analog ned i det lille billede, derefter kan du trykke på DTV og så har du analog i det lille og digital i det andet......

-------------

Skrevet af: mhelt
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 13:25

Er der nogen der lige kan huske ca. positionerne for de pågældende screenshots i moulin rouge? Jeg skal lige hjem og se dem på mit px700 og jeg gider ikke se hele filmen

Mvh
Martin

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 13:38

Hvis chancen byder sig, vil jeg gerne afprøve om 1080i (50 eller 60 Hz) giver samme gode resultat som 1080P/24 Hz på et 50" Pioneer G8 plasma.

Det virker selvfølgelig ikke med 50Hz.

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 14:38

Altså når du har valgt analog på den ene... skifter du rundt så du for analog ned i det lille billede, derefter kan du trykke på DTV og så har du analog i det lille og digital i det andet......

Ok.

Nu hvor jeg tænker over det, så prøvede jeg vist kun med de to lige store billeder (PAP).

Her kunne jeg kun bruge TV/DTV knappen, når tuner var det primære vindue til venstre. Lagde jeg istedet det analoge tuner billede over i højre side, og trykkede TV/DTV for at vælge digital tuner i venstre side, så kom der en fejlmeddelelse om at den funktion ikke var tilgængelig.

/Lars 

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 15:50
Hvad er forskellen på Pioneer 4280xa og 428xd andet end at xa ikke har
digital tuner, hvorfor har xa et ekstra o i navnet?

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:00

Oprindeligt skrevet af Bendix Bendix skrev:

Hvad er forskellen på Pioneer 4280xa og 428xd andet end at xa ikke har digital tuner, hvorfor har xa et ekstra o i navnet?

Der findes også en 4280xd, og serien med højeste nummer er en billigere serie med lidt færre features.

Jeg har ikke sat mig ind i forskellene. Men det lader til at 428xd har ting som USB-port, lyssensor, ISF menu (ikke nødvendig for at kalibrere) og PIP/PAP funktion.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:01
Tak.

Men jeg går ud fra at lyssensoren er lidt vigtig hvis den skal kunne erstatte
et LCD i dagtimerne?

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:05

Oprindeligt skrevet af Elme Elme skrev:

Jeg har et spørgsmål til Lars eller Otto. 508XD har i forhold til 507XD og 5080XA fået intelligent brigthness control og en udvidet ISF kalibreringsmenu. Var det noget I fik testet ?

Nej, vi brugte ikke den specielle ISF menu.

Otto plejer ikke at bruge den, når han kalibrerer.

Jeg mener at forklaringen var, at der kun er ét ISF setup (eller to i denne model - et til lyse rum og et til mørke) mens man ved at vælge f.eks. FILM setuppet kunne lave en kalibrering per kilde.

Altså, hvis du har både en Blu-ray afspiller og en HD DVD afspiller, så er det muligt at lave en forskellig kabrering for de to. Samt en tredie til TV. På den måde kan man kompensere for de små forskelle der måtte være i kilderne selv.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:08

Men jeg går ud fra at lyssensoren er lidt vigtig hvis den skal kunne erstatte et LCD i dagtimerne?

Nej - den sensor er vist mere gejl end noget praktisk anvendeligt

Jeg vil langt helle kigge på et billede jeg kan stole på, end have TV'et til at stå og skrue op/ned for kontrasten.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:10
Enig, og dog, i dagtimerne hvor ungerne ser eks Disney er det nu meget
rart, om aftenen slukker jeg min lyssensor så den er indstillet som da det
blev kalibreret ;)

Ved PS3 spil osv kunne det også være cool med et lidt mere klart billede i
dagtimerne...

Skyder man sig selv i foden hvis man dropper den der indkørings periode?

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:17

Skyder man sig selv i foden hvis man dropper den der indkørings periode?

Det tror jeg ikke. Som nævnt i anmeldelsen, så er burn-in ikke noget man (normalt) får af almindelig brug.

Men hvis ungerne dropper disney, og fylder dagen med platform spil med en lys ramme udenom el.lign. - så ville jeg nok lige sætte den break-in DVD til at spille et par nætter inden

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:20

Skyder man sig selv i foden hvis man
dropper den der indkørings periode?

Det tror jeg ikke. Som nævnt i anmeldelsen, så er burn-in ikke noget
man
får af almindelig brug.

Men hvis ungerne dropper disney, og fylder dagen med platform spil
med
en lys ramme udenom el.lign. - så ville jeg nok lige sætte den break-in
DVD
til at spille et par nætter inden

/Lars

Så et disney logo i 3 timer skal ikke afskrække mig , kan du uddybe
det at spille på PS3 lidt mere.

Nu ved jeg ikke om du har et LCD til daglig, men hvis du har testet PS3 på
en god LCD skærm oplevede du så en mindre "dynamisk" skærm?

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:37

kan du uddybe det at spille på PS3 lidt mere.

burn-in kommer af at vise noget lyst på skærmen, det samme sted hele tiden. Til sidst vil det "hænge fast". Hvor længe man skal gøre det ved jeg ikke. Måske 24, måske 48 timer.

Men ved normal brug, skifter man jo kanal. Ungerne ser Disney, far se nyheder og mor ser livstil. Bare et eksempel  og de skift dagen igennem, gør at de små midlertidige retention der kommer på plasma - og som er helt normale - de viskes ud igen.

Men jeg kunne forestille mig, at hvis man spillede meget dag ud og dag ind, med spil der ikke udskifter indholdet på skærmen (som PS3 gør) så kunne jeg godt forestille mig at det ville give permanent burn-in med tiden.

Nu ved jeg ikke om du har et LCD til daglig, men hvis du har testet PS3 på en god LCD skærm oplevede du så en mindre "dynamisk" skærm?

Næh, jeg syntes moderne LCD opdaterer hurtigt nok.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:44
Jeg tænker på i forhold til Pio?

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 16:49

Hvor længe man skal gøre det ved jeg ikke. Måske 24, måske 48 timer.

Moderne plasma TV kan reddes med f.eks. en burn-in vasker efter selv 48 timer. Og det er altså 48 timer med KONSTANT stillestående billede, og ikke aktive videospil hvor man jo ofte går ind i menuer så forskellige OSD'er fjernes midlertidigt.

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 17:32

ehm...

Mener det er den knap der hedder TV/DTV, men du kan kun vælge inputtet når den er på den store skærm... ... hvis du kan følge mig?

Jo den er sgu god nok, man skal bare huske første gang som det nævnes, start på den analoge kanal tryk herefter på splitscreen og skift derefter om sådan den analoge skifter til højre billede derefter kan man trykke på TV/DTV knappen også har man hh. digital i den venstre og analog i den højre, herefter kan man skifte rundt som man ønsker og kan faktisk også genaktivere splitscreen selv fra digitale kilde såvidt jeg kan se husker skærmen det herefter, det er tilsyneladende kun første gang at rækkefølgen er vigtig.

Så jo både den analoge tuner & digitale tuner kan bruges i både splitscreen (og de mindre splitmuligheder).

Man lærer noget nyt hver dag, tak til hik7 for tippet 

-------------
Mvh

René

Skrevet af: MasterK
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 18:13
Rigtig flot og informativ anmeldelse... Har selv lige købt TV, men er da nysgerrig alligevel.

Lars, de billeder, du har lagt ud mht kalibreringen, er det også sådan du så det, eller er fotografierne dårligere, end det virkelige indtryk??
Der er da STOR forskel på ISÆR hudfarver, men også i detaljer i skyggeområder. Kan det virkelig passe, at der er SÅ meget at hente ved ISF kalibrering??
Og er det egentlig ikke underligt, at netop Pioneer ikke gør lidt mere mht standard kalibrering??

Til den POSITIVE kritik.

Jeg ved godt, at billederne kun skulle betragtes som eksempler, men det kunne have været interessant, at se de forskellige billeder i en "normal" "best user setting" og "ISF kalibreret" udgave, sådan som du startede ud med.
Kendte du ikke prisen på tv'et, siden den ikke stod der?? Har set den ligger næsten på 38000,- hos en dk forhandler... Ved godt, at det kan ændre sig, men det er da en meget rar oplysning at have med?

Kunne egentlig godt tænke mig, at se nogle tilsvarende resultater fra en Panasonic PX70 50" kalibrering, for at se om forskellen før og efter er lige så stor. Det er jo netop sådan nogle billeder, der får folk til at overveje en kalibrering. Måske skulle jeg lige tage et smut omkring Otto's hjemmeside, for at se om der ligger noget.

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 18:46

Oprindeligt skrevet af MasterK MasterK skrev:

Lars, de billeder, du har lagt ud mht kalibreringen, er det også sådan du så det, eller er fotografierne dårligere, end det virkelige indtryk??

Billederne er valgt ud fra, at de skulle vise den oplevelse man har som seer efter en kalibrering. Selve billederne lyver ikke, og de er heller ikke manipuleleret grafisk (udover beskæringen). Det billederne viser, er det jeg oplevede.

Det smarte ved Pioneers TV, er at det har disse forskellige setups man kan sidde og skifte imellem. Og ved at kalibreringen kun er ét af de setups, så er der god mulighed for at sidde og afprøve forskellen.

Der er da STOR forskel på ISÆR hudfarver, men også i detaljer i skyggeområder. Kan det virkelig passe, at der er SÅ meget at hente ved ISF kalibrering??

Ja, på de nye G8 plasma er der. Hvor meget en kalibrering giver af forskel, afhænger helt af hvilket TV der er tale om, og ikke mindst hvor god/dårlig fabriksindstillingerne er. Men de nye Pioneer G8 vinder rigtig meget ved en kalibrering.

Og er det egentlig ikke underligt, at netop Pioneer ikke gør lidt mere mht standard kalibrering??

Ja, det skriver jeg også i anmeldelsen. Men det må skyldes en dårlig vane, hvor fabrikken *tror* at alle ønsker at se på disse kunstigt varme kontrastholdige billeder med overdreven skarphed. At det er det som sælger varen.

Kendte du ikke prisen på tv'et, siden den ikke stod der?? Har set den ligger næsten på 38000,- hos en dk forhandler...

Jo, du er ikke den eneste der spørger. Men ideen med at udelade prisen, er at den aligevel ændrer sig hele tiden. Om to uger er der nogen som sælger det til 34.000, om to måneder koster det måske under 30.000 kr.

Istedet startede en debat om priser på modellerne her, og det er jo fint

Kunne egentlig godt tænke mig, at se nogle tilsvarende resultater fra en Panasonic PX70 50" kalibrering, for at se om forskellen før og efter er lige så stor. Det er jo netop sådan nogle billeder, der får folk til at overveje en kalibrering.

Panasonics TV skulle være dem der er pænest i farverne uden en kalibrering. Så forskellen er nok ikke ligeså stor. Men dermed ikke sagt, at man ikke kan hive endnu mere ud af TV'et, men det må Otto nok hellere svare på

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 19:06

Kendte du ikke prisen på tv'et, siden den ikke stod der?? Har set den ligger næsten på 38000,- hos en dk forhandler...

Jo, du er ikke den eneste der spørger. Men ideen med at udelade prisen, er at den aligevel ændrer sig hele tiden. Om to uger er der nogen som sælger det til 34.000, om to måneder koster det måske under 30.000 kr.

Istedet startede en debat om priser på modellerne her, og det er jo fint

Hvilken pris har man regnet med i anmeldelsen ?
Lidt underligt at den ikke står oplyst på den danske hjemmeside.

Den tilsvarende http://www.pioneerelectronics.ca/pna/plasma/category/page/0,,32171715_32252713,00.html - model i NordAmerika er sat vejledende til 4000$, dvs ca 23k. 

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 19:19

Hvilken pris har man regnet med i anmeldelsen ?

Vejledende ligger den vist på 37.000 kr

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 19:21

Hej lars , først tak for en rigtig god anmeldelsemht de screen shots , ja så taler de jo næsten for sig selv , første gang jeg kiggede dem igennem ja så slog det mig hvor detaljeret piraten og hundens hår i de mørke områder var blevet , men her anden gang jeg har studeret dem lidt mere , ja så synes jeg at himlen var blevet for hvid , hvor man før godt kunne se det blå , og at fex hundens snude ikke er så skarp mere , der er ligesom lagt et tyndt tyndt hvidt gennemsigtigt materiale hen over...er det min pc der bare viser det sådan , eller er det bare sådan ?, hvorimod Nicole Kidman , ja hun ser bare meget mere naturlig smuk ud efter kalibreringen

MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 19:22

Nej, vi brugte ikke den specielle ISF menu.

Otto plejer ikke at bruge den, når han kalibrerer.

Jeg mener at forklaringen var, at der kun er ét ISF setup (eller to i denne model - et til lyse rum og et til mørke) mens man ved at vælge f.eks. FILM setuppet kunne lave en kalibrering per kilde.

Altså, hvis du har både en Blu-ray afspiller og en HD DVD afspiller, så er det muligt at lave en forskellig kabrering for de to. Samt en tredie til TV. På den måde kan man kompensere for de små forskelle der måtte være i kilderne selv.

/Lars

Lars, jeg ved ikke om dette spørgsmål har været vendt omkring ISF kalibrering.
ifølge Otto's side;

ISF kalibrering
Heldigvis giver tv'ets service-menu mulighed for en langt mere avanceret justering af tv'ets gråskala

Jeg spurgte for nogle uger siden 2tal/Nakskov omkring adgang til service menu på tv, og hertil var svaret at dette ville være brud på garanti, hvis det blev opdaget ved service på tv hos dem.
Betyder det, at der egentlig foretages et brud på garantien, eller kan dette omgåes ligesom med PC'r leveret med sikkerheds mærker som ikke må brydes, for det må de jo heller ikke sige til folk.

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

[QUOTE=Lars]

<DIV dir=ltr>Jeg spurgte for nogle uger siden 2tal/Nakskov omkring
adgang til service menu på tv, og hertil var svaret at dette ville være brud
på garanti, hvis det blev opdaget ved service på tv hos dem.Betyder det,
at der egentlig foretages et brud på garantien, eller kan dette omgåes
ligesom med PC'r leveret med sikkerheds mærker som ikke må brydes,
for det må de jo heller ikke sige til folk.

Uden at jeg ved det med sikkerhed ville jeg gætte på, at forhandleren kun
må nægte at reparere på garanti hvis kunden selv har rodet rundt i
servicemenuen. Men hvis det er en fagmand, der har gjort det, tror jeg
ikke de har ret til at trække garantien tilbage, også selvom det ikke er
deres egen fagmand.

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 20:33

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

..er det min pc der bare viser det sådan , eller er det bare sådan ?, hvorimod Nicole Kidman , ja hun ser bare meget mere naturlig smuk ud efter kalibreringen

Det er netop derfor at man ikke må bedømme kalibreringen ud fra de screenshots, fordi der kan være små variationer i de billeder forårsaget af kameraet (optik, blænde ect)

Så bare rolig - himlen skal nok være blå stadigvæk. Og det er rigtigt at der skrues ned for skarpheden i forbindelse med kalibreringen, og det kan være det der gør at hundens snude ikke er helt i fokus.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 20:40

Jeg spurgte for nogle uger siden 2tal/Nakskov omkring adgang til service menu på tv, og hertil var svaret at dette ville være brud på garanti, hvis det blev opdaget ved service på tv hos dem.

Det de mener, er at ukyndige faktisk kan gøre mere skade end gavn inde i mange service menuer. Så hvis man har pillet på den uheldige måde, er det nok ikke så smart. Det svarer jo til man i gamle dage pillede bagbeklædningen af TV'et, og begyndte at skrue og dreje de steder man kunne. Så ville garantien også bortfalde.

Men det er forskelligt - nogle service menuer er ganske harmløse.

Men en kalibrering af en fagmand, hører vist ikke ind under gyldige grunde til at droppe reklamationsretten.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 20:50

Hej Lars , tak for svaret

Ja selvom at jeg er glad for mit nye tv så er der ingen tvivl om at jeg kunne blive fristet af et nyt 42"PIO , men prisen... , forstod godt hvad du skrev mht til priserne , men når man er inde på div amerikanske sider og ser hvad tv og Blu-ray koster derovre , ja så er det altså svært ikke at ærgre sig

MVH

-------------
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 21:34

Rigtig god test Lars

Det var yderst god læsestof.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: lakke
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 22:10

Anmeldelsen af den ny 508 er rigtig spændende læsning - også fordi den bringer hele kalibreringsaspektet med ind i billedet.

Jeg har bidt mærke i, der tilsyneladende ikke er nogen stor forskel på 507 og 508 i standardinstillingen, og det er et aspekt, som jeg tror kan vise sig som et (stort) problem.  Hvis skærmene første skal kalibereres for at vise deres styrke (også i forhold til den forrige generation) samt endnu vigtigere måske konkurrenternes produkter  i LCD-lejren, så tror jeg godt Pioneer - og  sælgerne ude i forretningerne  - kan få et seriøst problem.

Hvorfor betale betydeligt mere for en high-end skærm, hvis fordelene for den menige forbruger med penge på lommen ikke er åbenlys? Hvor mange af sælgerne i f.eks. Fona - har viden og tid til at forklare interesserede kunder, at fordelen ved Pioneers tv først vil bliver åbenlyst, når de får det kalibreret mod en ekstrapris på 2500 - 4000 kr.

Det tror jeg er en håbløs opgave - også fordi man i faghandlen slet ikke er gearet til promovere og sælge den type ydelser, og på nuværende tidspunkt vil der formentligt være et godt stykke under 1 procent af den samlede sælgerstyrke i radio/tv-faghandlen, der er overhovedet ved, hvad en kalibrering er.

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 08-August-2007 kl. 22:52

Det de mener, er at ukyndige faktisk kan gøre mere skade end gavn inde i mange service menuer. Så hvis man har pillet på den uheldige måde, er det nok ikke så smart. Det svarer jo til man i gamle dage pillede bagbeklædningen af TV'et, og begyndte at skrue og dreje de steder man kunne. Så ville garantien også bortfalde.

Men det er forskelligt - nogle service menuer er ganske harmløse.

Men en kalibrering af en fagmand, hører vist ikke ind under gyldige grunde til at droppe reklamationsretten.

/Lars

Det lyder meget fair. Takker!
Jeg vil holde fingrene væk fra service menu'n på egen skærm indtil videre (den omdiskuterede 37pf9731d/10), hvor jeg fandt noget snak om farve indstillinger tilbage da det var aktuelt men aldrig rigtig gjorde noget selv ved det. Så kom jeg forbi 2Tal og tænkte jeg ville høre hvordan de ville forholde sig.

Skrevet den: 08-August-2007 kl. 23:49

Oprindeligt skrevet af lakke lakke skrev:

Det tror jeg er en håbløs opgave - også fordi man i faghandlen slet ikke er gearet til promovere og sælge den type ydelser, og på nuværende tidspunkt vil der formentligt være et godt stykke under 1 procent af den samlede sælgerstyrke i radio/tv-faghandlen, der er overhovedet ved, hvad en kalibrering er.

Nogle gode synspunkter og tanker.

Jeg er dog ikke så sikker på, at kalibrering sælger overfor Hr. og Fru Jensen aligevel. Og TV'et er jo ikke dårligt i standard indstillingen, tværtimod indeholder standard indstillingen elementer som måske ligefrem sælger det bedre overfor de uvidende (uvidende i formen "ved ikke bedre").

Forskellen imellem 507 og 508 gælder kun sålænge de begge sælges, og det er sikkert snart slut med 507 rundt omkring i butikkerne aligevel.

Jeg syntes også det er synd, at Pioneer ikke giver alle mulighed for at opleve dette TV fra sin bedste side, ved at tilbyde et setup der er kalibreret. Især når det viser sig, at forskellen jo er ganske stor, og billedgengivelsen vinder på en kalibrering.

Men de har måske ikke været klar over hvad de stod med, dengang de designede de første G8 modeller. De har bare taget menuer og software fra G7, og lagt dem på G8 også. At det så viser sig, at G8 kan meget mere, er de måske først selv blevet klar over senere.

/Lars 

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: lakke
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 00:08

Jeg tror, at det er helt rigtigt, at tingene er gået meget hurtig, og det er måske grunden til, at man fra Pioneers side endnu ikke har fuldstændig klarhed over alt med hensyn til potentialet i teknologien, og hvordan den skal markedsføres.

I den forbindelse er det måske også værd at huske på at, hele 'Kuro' projektet oprindeligt var planlagt til introduktion i forbindelse med OL i 2008, og reelt er blevet fremskyndet et år, som det har været beskrevet i flere medier (bl.a. i stor interview med deres Plasma-guru i et af de store engelske tidskrifter).

Det økonomiske pres på Pioneer har været (og er stadig) hårdt, og der er ingen tvivl om, at firmaet har været tvunget til at handle meget offensivt med hensyn til introduktionen af nye teknologier. Derfor er det også ekstra ærgeligt, at man tilsyneladende ikke har lagt sig i selen for at promovere den enestående nye teknologi på en ordentlig måde - og i stedet laver trættende standardindstillinger, der er målrettet til at 'råbe' lige så højt eller højere i show-roomet som konkurrenterne fra LCD-verdenen.

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 08:03

Jamen jeg kan da kun være enig i de problematikker som Pioneer kaster sig ud i mht. et lidt svært opnåeligt korrekt billed fra start. Jeg er faktisk meget spændt på at modtage mit nye 428XD. Jeg er spændt fordi jeg vil se hvor langt jeg kan nå med f.eks, "kalibrering" med HD DVE. Ingen tvivl om, at jeg på et tidspunkt bliver nødt til at overgive mig til Otto - alt andet vil jo være synd og skam.

Men problemet for Pioneer er vel, i forholdet til f.eks. Panasonic, at for Panasonic er det muligt, uden ekstra omkostninger, at opnå et glimrende billede. Og så er Pioneer da lidt på den i forholdet til "hr og fru Danmark". For hvem pokker vil give over dobbelt så meget for et billede der ikke umiddelbart er bedre, eller måske endda ringere, end et tv der koster det halve. Det skulle da lige være fordi at man er en udtalt "Mærkevare-freak".

-------------

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 10:37

Man lærer noget nyt hver dag, tak til hik7 for tippet 

Du skal være så velkommen ;)

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:02

Intelligent brightness control er i direkte modstrid med hele tankegangen i en kalibrering, det har jeg ikke testet udover at slå det fra... ISF menuen skulle ikke være ændret i forhold til 7G, ifølge Pioneer DK. Da Colorfacts softwaren tilsyneladende endnu ikke vil snakke sammen med 8G, har jeg ikke kunnet verificere dette, men jeg har ingen grund til at tro andet. Jeg leverer en opdatering så snart funktionen kører. Der er ingen billed-indstillinger i ISF menuen som ikke ligger i bruger-menuen, så det ændrer ikke på de billeder der er taget screenshots af.

(Såfremt dette ændrer på min beslutning om ikke at benytte ISF-menuen, tager jeg fat i de enkelte kunder der allerede har fået kalibreret, og finder en løsning, men ifølge mine oplysninger skulle der som sagt ikke være forbedret noget)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:18

Kunne egentlig godt tænke mig, at se nogle tilsvarende resultater fra en Panasonic PX70 50" kalibrering, for at se om forskellen før og efter er lige så stor.

Forskellen er mindre på Pana. Det er nogenlunde de samme ting der sker, bare i mindre grad. Dét man skal bruge screenshots'ne til er at få et indtryk af hvad det betyder for oplevelsen af billedet at gengive det korrekt. Det er ikke en facit-liste for den forskel man vil opleve på netop éns eget tv. Derudover, så ligger det mig meget på sinde at påpege at man ikke kan bruge screenshottet til at vurdere billedkvaliteten efter kalibrering, kun til at vurdere forskellen. Farvegengivelsen efter kalibrering vil i screenshottet ikke se mere korrekt ud end kameraet og din PC-monitor tillader. Brug det som inspiration, ikke som facit. Men jeg vil iøvrigt lige sige, at på mange LCD-tv, såsom Philips, Samsung, Sony og til dels Loewe, er forskellen _mindst_ lige så stor som illustrationerne viser, da udgangspunktet er ringere end Pioneer udgangspunktet er.

Dét med "best user" settings er svært at forholde sig til, eftersom det netop er yderst afhængig af brugeren. Jeg har set Pioneer tv stå med _meget_ forskellige opsætninger, med større forskelle til følge end de screenshots viser, selv mellem to brugere der begge havde benyttet DVE til at justere efter. En bruger-justering bliver ikke bedre end brugeren. Omvendt, så er der som sagt ikke nogen justering jeg foretager, som en bruger _principielt_ ikke kan foretage selv. Så en bruger-justering kan være alt fra lige så godt som den professionelle kalibrering, til endnu værre end standard-indstillingen.

I sidste ende, så vil jeg altid opfordre til at hvis man er interesseret i kalibreringen, men i tvivl om hvorvidt den nytter på éns eget tv, giver mig et kald. Hvis jeg vurderer at det i en given situation ikke hjælper, så siger jeg fra på forhånd. Hvis det så viser sig at jeg ikke kan levere en forbedring, fordi du har været dygtig/heldig at ramme en næsten-perfekt justering, så giver jeg "fuld tilfredshed eller pengene tilbage" garanti. I al beskedenhed, så er det ret unikt - de officielle retningsliner fra ISF's side er at hvis du betaler for en kalibrering, og det viser sig at der ikke er forbedringer at hente, så ligger værdien i selve bekræftelsen af at have fået tv'et målt igennem. Lidt som at få afbalanceret hjulene på sin bil, hvis det viser sig at de allerede er på plads, så får du regningen for at have haft bilen oppe på liften alligevel. Jeg har så valgt en anden indgangsvinkel til det, fordi jeg stoler på at det vil være yderst sjældne tilfælde hvor en kalibrering ikke giver en synlig forbedring.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:37
Er det kun jeg som kan se at den eneste forskel på XD og XA er den manglende digitale tuner?

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:37

Jeg har bidt mærke i, der tilsyneladende ikke er nogen stor forskel på 507 og 508 i standardinstillingen, og det er et aspekt, som jeg tror kan vise sig som et (stort) problem.  Hvis skærmene første skal kalibereres for at vise deres styrke (også i forhold til den forrige generation) samt endnu vigtigere måske konkurrenternes produkter  i LCD-lejren, så tror jeg godt Pioneer - og  sælgerne ude i forretningerne  - kan få et seriøst problem.

Nøgternt set, så er forskellen lige stor før og efter kalibrering. MEN forskellen før kalibrering er bare ikke rettet mod mere korrekte billeder. Før kalibrering har 8G bedre sort, men samtidig mere black crush og kraftigere (mere skæve) farver. Der er iøvrigt sket _nøjagtigt_ det samme med Panasonic PX60 vs. PX70, man har taget et (ganske vist lille) skridt _væk_ fra det korrekte billede.  Pioneer har så en lidt alternativ holdning til dét med det korrekte billede: I standard-settings konkurrerer de direkte med Loewe, Sony, Philips, Samsung og de andre i "imponator-billeder", ganske enkelt for at sælge flere fjernsyn - og til dem der ønsker det korrekte, tilbyder man så ISF-muligheden.

Hvorfor betale betydeligt mere for en high-end skærm, hvis fordelene for den menige forbruger med penge på lommen ikke er åbenlys? Hvor mange af sælgerne i f.eks. Fona - har viden og tid til at forklare interesserede kunder, at fordelen ved Pioneers tv først vil bliver åbenlyst, når de får det kalibreret mod en ekstrapris på 2500 - 4000 kr.

Jeg tror såmænd nok at forskellen er åbenlys, jeg er ikke i tvivl om at 8G klarer sig bedre i et show-room ved siden af 80 andre "solarie-tv" end 7G. Men i forhold til "et godt billede", defineret som et korrekt billede, er 8G ikke tættere på. Derfor tror jeg ikke du skal være så bekymret for dette, nærmere tværtimod - de poppede billeder sælger, det er bevist med al tydelighed (ellers indstillede producenterne ikke tv'ene som de gør!) Forskellen på en god og en dårlig forhandler ligger i at den dårlige forhandler stiller sig tilfreds med at du i showroomet er nået frem til at du vil købe, mens den gode forhandler interesserer sig for at tv'et også yder optimalt når du får det hjem.

I en opstilling som f.eks. hos Lydspecialisten i Århus, hvor tv'et hænger i et rum helt for sig selv (præcist som i stuen, og dermed den optimale demo-situation, endda med mulighed for at dæmpe belysningen så man kan matche éns egen stue-belysning), dér er tv'et _langt_ mere imponerende i kalibreret tilstand, end i ukalibreret. Men sæt et kalibreret Pioneer op i en typisk radioforretning ved siden af 10 andre tv, og 80% af kunderne vil gå lige forbi den.

Det har jeg så tænkt mig at lave om på... Men det er klart at det ikke er i Fona/Elgiganten/Bilka du skal forvente at høre om kalibrering - hvis du vil forvente at sælgeren skal være i stand til ikke bare at sælge, men også til at levere den bedste ydelse i _din_ stue, så er det min klare holdning at du er nødt til at sortere lidt i butikkerne. En uvidende kunde der køber et Pioneer i én af de butikker, og pga. manglende viden ikke får det optimale ud af investeringen, han er efter min mening 100% selv ansvarlig for det - han kunne bare have valgt en butik der er i stand til at rådgive seriøst i stedet for.

Mht. at være gearet til at sælge en kalibrerings-ydelse, så er det en del af mit forretnings-koncept at tilbyde kalibrering via forhandlerne, så enhver forhandler der _ønsker_ at sælge kalibrering, kan gøre det allerede nu. Men det er klart at jeg ikke kan nå ud til alle landets forhandlere med mit budskab, og det er heller ikke meningen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Petergemma
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:46
Hvor lang tid bør man vente, hvis man overhovedet skal vente, inden man for lavet en kalibrering? Bør TV'et have kørt de famøse 200 indløringstimer før man får det kalibreret eller er det fuldstændig ligegyldigt?

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:47

Rent nøgternt set er prisen høj i forhold til andre skærme. Mht. pris skal man vel sammenligne med de andre TV, uden at skelne til kvaliteten i TV'ne. Derfor vil jeg mene, at op til 100% over de nærmeste konkurrenters pris bør være lavere end 4.0.

Det er jeg lodret uenig i. Hvis pris-karakteren bare afspejler om tv'et koster 10, 20 eller 30 tusser, så er der ingen grund til at have dén karakter alligevel, det kan man se i prislisten. Jeg mener at pris-karakteren bør afspejle prisniveauet i forhold til andre, tilsvarende skærme. P.T. findes der groft sagt ikke nogen skærme med tilsvarende billedkvalitet (der findes scaler/monitor løsninger der kan siges at være tilsvarende, omend ikke ubetinget bedre - medmindre det er Pioneer selv man tilslutter en scaler). Derimod findes der masser af skærme på markedet til tilsvarende og højere priser, med ringere ydelse. Prøv at sammenligne med Loewe og B&O, og topmodellerne fra Philips, Sony og Samsung - det er ikke billigere tv. Ja, Panasonic er billigere, og de får så 5-tallet for pris, og så kan de passende få 4 eller 4,5 for billedkvaliteten (hvis vi forudsætter at 5 er markedets bedste, og ikke det uopnåeligt perfekte). Det synes jeg hænger fint sammen. Men så længe Panasonic er de eneste der kan levere tilnærmelsesvis sammenlignelig billedkvalitet til billigere penge, så synes jeg ikke man kan kalde prisen unfair. Dét der gør Pioneer's priser unfair, er udelukkende sammenligningen med deres egne gamle modeller, ikke sammenligningen med konkurrencen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 11:49

Oprindeligt skrevet af Petergemma Petergemma skrev:

Hvor lang tid bør man vente, hvis man overhovedet skal vente, inden man for lavet en kalibrering? Bør TV'et have kørt de famøse 200 indløringstimer før man får det kalibreret eller er det fuldstændig ligegyldigt?

100 burde kunne gøre det. 200 er lidt "livrem og seler" efter min mening.

Kør et par nætter med burn-in DVD'en her fra siden, så er du fint kørende. Den slider mere på tv'et (hvilket netop er pointen, for dem der mener at dét lyder negativt...), og dermed er du hurtigere over indkøringsperioden.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Petergemma Petergemma skrev:

100 burde kunne gøre det. 200 er lidt "livrem og seler" efter min mening.

Kør et par nætter med burn-in DVD'en her fra siden, så er du fint kørende. Den slider mere på tv'et (hvilket netop er pointen, for dem der mener at dét lyder negativt...), og dermed er du hurtigere over indkøringsperioden.

Har Pioneers G8 skærme ikke indbygget en slags break in funktion eller er det wash out, hvor der kører en hvid bjælke henover en sort baggrund (jeg mindes at have læst det et sted -men man kan jo være senil dement!!) :), hvis det er korrekt er der vel intet til hinder for at bruge denne indbyggede funktion som vel virker efter samme hensigt?

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 12:40

Er det kun jeg som kan se at den eneste forskel på XD og XA er den manglende digitale tuner?

Nej. Det har aldrig været nogen hemmelighed.

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Har Pioneers G8 skærme ikke indbygget en slags break in funktion eller er det wash out, hvor der kører en hvid bjælke henover en sort baggrund (jeg mindes at have læst det et sted -men man kan jo være senil dement!!) :), hvis det er korrekt er der vel intet til hinder for at bruge denne indbyggede funktion som vel virker efter samme hensigt?

Det burde virke på samme måde, omend DVD'en nok er lidt mere effektiv. Hele idéen er alligevel bare at bruge fjernsynet 'ekstremt' uden at have ting kørende der kan sætte sig fast.

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 13:16
Det er bedre at bruge både farver og sort/hvid i break-in end bare sort/hvid (teoretisk) fordi du så "slider" ensartet på panelet.

Om du kan se forskel skal jeg ikke afgøre, men teoretisk er det den korrekte metode

Skrevet af: sidious
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 13:32
Bendix skrev:

Det er heller ingen digital lydudgagn på XA modellen!

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 14:52

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Det er bedre at bruge både farver og sort/hvid i break-in end bare sort/hvid (teoretisk) fordi du så "slider" ensartet på panelet.

Om du kan se forskel skal jeg ikke afgøre, men teoretisk er det den korrekte metode

Det burde ikke gøre nogen forskel overhovedet. Hvid består af rød + grøn + blå, så om du kører én ad gangen eller alle tre på én gang, det kan jeg ikke se forskellen på. Men det kan måske gøre en forskel om det er en hvid bjælke der kører hen over skærmen, eller om det er en pulserende skala.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 14:53

Oprindeligt skrevet af sidious sidious skrev:

Der er så heller ikke så meget at _bruge_ den til på XA modellen... Der er iøvrigt heller ingen CA kortlæser, i og med den også hænger sammen med digital-tuneren.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 15:32

Jeg har lige fået det engelske magasin "What Video & High-Definiton TV" ind ad døren (issue 324)..

Magasinet tester meget apropos for mit vedkommende Pio 428XD.

Et par citater fra testen:

"The clarity and smoothness with which it shows fast moving objects leaves all LCD rivals dead".

"Not just the best 42 inch screen ever, it is the best flat screen yet by some margin. For once it seems, you can believe the hype".

Joh. jeg glæder mig da til det kommer  - vist nok i morgen

-------------

Skrevet af: sidious
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 16:43
Jeg venter os spændt på mit Pioneer 428XD!

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 17:02
Jamen så må vi jo håbe at vi ikke bliver skuffede sidious

-------------

Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 17:11

Vi glæder os da til at høre nærmere med jeres personlige erfaringer på 428xd :D

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk

Skrevet af: Darking
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 17:28

Der er så heller ikke så meget at _bruge_ den til på XA modellen... Der er iøvrigt heller ingen CA kortlæser, i og med den også hænger sammen med digital-tuneren.

Det vil sige at den Digitale Lydudgang kun virker for DVB-T?

Jeg havde lidt håbet at hive optisk lyd ud af den for både analogt (tdc-kabeltv) og digitalt tv.

Synd og skam

-------------
What We Do In Life Echoes In Eternity

Pioneer LX508D(kalibreret), Yamaha RX-V650, Playstation 3, DLS R66.

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 17:55

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Den indbyggede funktion er til burn-in wash - altså fjernelse af burn-in. Det er den hvide bar der kører fra side til side.

Break-in - indkøring - er en anden type billeder. Det er nogle rene farve billeder som skifter i en bestemt frekvens. Jeg har ikke sat mig ind i teknikken bag, men der er vel en slags "motion" af gascellerne i plasma displayet (noget der ved det?)

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 17:59

Dét der gør Pioneer's priser unfair, er udelukkende sammenligningen med deres egne gamle modeller, ikke sammenligningen med konkurrencen.

Det var det argument jeg ledte efter, da en anden spurgte tidligere. Det var nemlig præcis det jeg tænkte på, da jeg satte karakteren til 4.0

At prisen godt nok er høj, men ikke nødvendigvis for høj når man ser hvad der ellers sælges på markedet, og hvilken fremragende kvalitet selve TV'et har. Men fordi Pioneer har givet prisen et nyk opad, set i forhold til 507 modellen, så blev det til et 4-tal.

Karakteren pris har i øvrigt altid været - pris i forhold til ydelse. Eller prisniveau i forhold sammenlignelige produkter. Men her er der ingen sammenlignelige direkte produkter, så det bliver istedet en sammenligning af tidligere modellers prisniveau - men med lidt tollerance for det forhold at disse modeller har flyttet sig fremad og der er sket en nyudvikling (som gerne må afspejles i prisen).

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:05

Nå jeg troede det var en indikator for hvor høj prisen var.

Pio er ret dyr så den må få 4.

B&O er endnu dyrere, så de må få 5.

Jeg synes den nye model er alt for dyr. Ingen tvivl om at billede kvaliteten er høj, men på andre områder er tv'et jo ikke noget specielt.

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:07
Aaaahhh.... nu må du ikke gøre mig mismodig og ked af det lahan

-------------

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:12

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Aaaahhh.... nu må du ikke gøre mig mismodig og ked af det lahan

Det skal nok leve op til dine forventninger, selvom du burde have valgt et 50"

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:15

fejlpost

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:41

Det er heller ingen digital
lydudgagn på XA modellen!

Der er så heller ikke så meget at _bruge_ den til på XA modellen... Der er
iøvrigt heller ingen CA kortlæser, i og med den også hænger sammen med
digital-tuneren.

Så altså absolut ingen forskel på billedet?

Tror at hvis jeg skal have 428 serien det må blive XA så.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:54

Men fordi Pioneer har givet prisen et nyk opad, set i forhold til 507 modellen, så blev det til et 4-tal.

Hvis man kigger på de vejledende priser er G8 da billigere end G7?

Der var til gengæld en heftig priskrig på G7.

Skrevet af: don purse
Skrevet den: 09-August-2007 kl. 18:55
Kommer dette tv på fælleskøb på et tidspunkt, eller har folk nok tv

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 19:30
Lars: på av-forums tales der rigtig meget om støj på SD billeder, kan du
genkende det?

Brugte du en selector eller ligende i din anmeldelse?

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 19:36

Lars: på av-forums tales der rigtig meget om støj på SD billeder, kan du genkende det?

Der er noget, men ikke mere end normalt på flad-TV. Men man skal ikke sidde 1m fra et 50" ... men på afstand er det ok.

Brugte du en selector eller ligende i din anmeldelse?

Nej, kun de indbyggede analog og digital tunere.

Men tag ikke fejl - SD ligner ikke HD. Men det syntes jeg nu ikke det gør på nogen fladskærme, uanset mærke og pris.

Plasma har også en del grums i billedet i sig selv - når det ses tæt på. Men det gælder alle signaler. Man skal lige lidt på afstand, for at få whau effekten frem.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 09-August-2007 kl. 19:38
Oki, hmmm det er en svær beslutning, Philips 9732d eller Pioneer 428!

Print side | Luk vindue