Print side | Luk vindue

Er Blu-Ray fra UK censurerede??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=27205
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 04:57

Emne: Er Blu-Ray fra UK censurerede??
Skrevet af: Simon R.
Emne: Er Blu-Ray fra UK censurerede??
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 13:29
Jeg var inde og kigge på Blu-Ray film på dvd.co.uk, og faldt over Flags of our Fathers. Her står længden opgivet til 127 minutter. På IMDB står der 132 minutter. Så jeg kom til at tænke på om de stadig censurerer deres video-udgivelser i England, og man risikerer at sidde med crippled versioner af filmene hvis man køber fra UK??

Og lige et lille ekstra spørgsmål: Hvis jeg køber Blu-Ray fra USA som er på listen over film, der vil virke i Europæiske Blu-Ray afspillere, vil de så også virke i en dansk PS3?

EDIT: En ting mere:) Fandt et review af "Flags of our fathers", US versionen. Der står det er en 2-disk med alt muligt ekstra-materiale. Så kigger jeg på Amazon.co.uk, og her står UK versionen som en 1-disk! Jeg troede vi var ovre de tider hvor vi blev snydt for ekstra-materiale på europæiske DVD (og Blu-Ray/HD DVD) udgivelser!? ARGH.

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 13:42

Det skal ikke udelukkes, at der foretaget censur på UK udgivelser, de er mere pivet derover end vi er her i DK.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 13:44
Ja, jeg kan huske at i en VHS udgave af "Indiana Jones and the Temple of Doom" var bl.a. scenen hvor hjertet bliver flået ud blevet censureret. Men jeg vidste ikke om de stadig udøver den slags censur i UK. Så må man vist hellere købe filmene fra USA så vidt muligt... :/

Skrevet af: H.Breddam
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 15:11
Ja der findes censur i England. Deres censurorgan hedder BBFC.(Kilde: Gamereactor august 2007, Censur i stor stil)

BBFC har fx forbudt Resident Evil 5 på grund af: Påståede racistiske undertoner ved, at man skal slå sorte zombier ihjel i Afrika! (Samme kilde)

Mht til ekstrameterialet tror jeg bare, at det er et spørgsmål om hvilken udgave de har indkøbt. Sikkert fordi de tror at europæere ikke er interesseret i Amerikansk historie.

-------------
/Henrik Nissen
KISS VR-558 (kissdx), Sony KDL-32V2500, Noxon 2 audio (Twonky), CS-406, Ipod 5. 30gb m radio, logitech mm50

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 15:21
En ting er, slet ikke at ville udgive en film, en anden er at klippe scener ud som er "for voldelige" eller hvad det nu måtte være. Hvis der virkelig er klippet 5 minutter ud af "Flags of our fathers" har det sikkert noget med grafisk vold at gøre. Så nu har jeg bestilt fra USA i stedet.

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 15:34
Kunne PAL vs NTSC ikke være forklaringen?

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 15:37

Det kunne fint være forklaringen, da NTSC gengives med korrekt hastighed, PAL kører for hurtigt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: H.Breddam
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 15:46
Det er jo selvfølgeligt også en god forklaring, og med en 4% hastigheds forøgelse, passer det jo perfekt.
Så du bliver ikke snydt for noget.

-------------
/Henrik Nissen
KISS VR-558 (kissdx), Sony KDL-32V2500, Noxon 2 audio (Twonky), CS-406, Ipod 5. 30gb m radio, logitech mm50

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 16:21

Den danske DVD udgivelse angiver på bagsiden filmen til at vare 126 minutter (se evt. her: http://www.axelmusic.dk/resources/covers/back/7321970121629.jpg - http://www.axelmusic.dk/resources/covers/back/7321970121629. jpg ), så jeg er ret sikker på, at vi snakker "PAL speedup" her. Det er vel heller ikke samtlige BD film, der udgives i 24p... 

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 16:27
Jo, det er lige netop alle BD film der udgives i 24 fps, på nær diverse koncerter. PAL speedup findes ikke i HD. Når 'PAL'-udgivelser af en given Blu-ray film har en kortere spilletid listet end den amerikanske udgivelse, er det sandsynligvis bare fordi de ikke tænker sig om og kopierer tiden fra DVD-udgivelsen.

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 16:53
Sådan kan man jo tage fejl...

-------------

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 16:54
Man kan se BBFC cuts http://www.bbfc.org.uk/search/index.php - her .

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Tubii
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:13

Har købt Flags of our fathers DK version.

Her står 132min.

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det skal ikke udelukkes, at der foretaget censur på UK udgivelser, de er mere pivet derover end vi er her i DK.

Det oplever jeg desværre også selv af og til, med DVD-udgivelser fra U.K.

Skræk-eksemplet for mig hedder "Cutthroat Island" - en underholdende piratfilm med masser af action og ramasjang. Den britiske udgivelse af denne film var (sammenlignet med USA-udgaven, som jeg også ejer) så skamferet af saksen, at mange af de berørte scener nærmest ikke længere gav nogen mening.   Klipningen var i tilgift ufatteligt klodset udført: Lige pludseligt var handlingen sprunget fra punkt A til punkt C i et par af scenerne. Og der var heller ikke gjort spor forsøg på at udjævne overgangene. Amatør-arbejde!

For fremtiden betænker jeg mig to gange med at købe UK-udgaven, hvis der bare er den mindste chance/risiko for erotisk eller voldeligt indhold.

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:27
Generel kommentar om censur: mange US film er også censurerede, selvom det er selv-censur og ikke statslig censur som i UK. På DVD markedet kan man nogle gange få de ekstra scener med ved at købe UnRated edition, men det er spørgsmålet om det er kommet til HD-DVD/Blu-Ray markedet endnu (uden en officiel MPAA rating er der masser af butikker, som ikke vil sælge filmene eller leje dem ud, og NC-17 er næsten værre end ingen rating). For en film som http://www.dvdcompare.net/comparisons/film.php?fid=5618 - Taking Lives er den europæiske DVD udgave (R2UK) identisk med den amerikanske UnRated udgave. Den almindelige amerikanske DVD udgave mangler et par scener med Angelina Jolie uden tøj på.

Derfor er der ingen garanti mod censur ved at købe den amerikanske udgave; man får som udgangspunkt den (selv)censur med som er foretaget på biografudgaven. Dokumentarfilmen http://www.imdb.com/title/tt0493459/ - This Film is Not Rated af Kirby Dick giver en glimrende beskrivelse af det amerikanske censur system.

Der bliver heller ikke censureret nær så meget i UK som tidligere, og mange nye udgaver bliver re-vurderet og gamle censurerede scener bliver genindsat. Den samme positive udvikling kan man desværre ikke sige om selvcensuren i USA.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Man kan se BBFC cuts http://www.bbfc.org.uk/search/index.php - her .

Tak, det er jo rart at kunne checke det der. Kan se at "Flags of our fathers" ikke er blevet klippet i:)

Print side | Luk vindue