Print side | Luk vindue

Ændringer i forummet

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=27215
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 23:46

Emne: Ændringer i forummet
Skrevet af: Lars
Emne: Ændringer i forummet
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 16:18

Det forum der hed Forhandlere udgår, og erstattes af et nyt til debat om forbruger jura.

http://www.recordere.dk/forum/forum_topics.asp?FID=48 - - Anmeldelser

http://www.recordere.dk/forum/email_notify.asp?FID=49&PN=1 - Tryk her for at aktivere email underretning for det forum

God fornøjelse
recordere.dk teamet

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:10
Hvor skal indlæg af typen "Erfaringer med forhandler XYZ?" placeres fremover?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: sommelle
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:13

Er det ikke bare et forsøg på at undgå af sponsorer får dårlig omtale?

m.v.h.

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:30

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ingen steder - den type debat udgår.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:33

Oprindeligt skrevet af sommelle sommelle skrev:

Ingenlunde, den kan jo stadig komme. Men vi dropper den udokumentede del af forhandler debatten (positiv som negativ) og nøjes med muligheden for at tage aktuelle sager op.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ingen steder - den type debat udgår.

Dvs. vi må gerne debattere "Overholder forhandler XYZ købeloven i denne reparationssag?", da det er et jura emne, men vi må ikke spørge efter andres erfaringer med forhandler XYZ inden vi køber?

Den sidste type debatter kan ellers -- efter min mening -- være ganske velegnene til at undgå efterfølgende juridiske problemer. Hvis folk vælger de forhandlere, som der generelt er gode erfaringer med, vil der formentlig også komme flest positive tråde, og færre endeløse diskussioner om det er acceptabelt med x ugers reparationstid, etc...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:40

Oprindeligt skrevet af sommelle sommelle skrev:

Ingenlunde, den kan jo stadig komme. Men vi dropper den udokumentede del af forhandler debatten (positiv som negativ) og nøjes med muligheden for at tage aktuelle sager op.

Konsekvensen er at vi kun får negative tråde om uheldige sager hos forhandler XYZ, og ingen positive historier. Derudover kan jeg ikke se at de mange tråde om juridiske problemer er mere dokumenterede end generelle diskussioner om forhandler XYZ, snarere tværtimod.

-------------

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 17:51

Dvs. vi må gerne debattere "Overholder forhandler XYZ købeloven i denne reparationssag?", da det er et jura emne, men vi må ikke spørge efter andres erfaringer med forhandler XYZ inden vi køber?

Rigtigt spottet

Den sidste type debatter kan ellers -- efter min mening -- være ganske velegnene til at undgå efterfølgende juridiske problemer. Hvis folk vælger de forhandlere, som der generelt er gode erfaringer med, vil der formentlig også komme flest positive tråde, og færre endeløse diskussioner om det er acceptabelt med x ugers reparationstid, etc...

I det omfang at oplysningerne er 100% rigtige... ja. Men det er svært at kontrollere, og man risikerer let at hænge en forhandler ud på et forkert grundlag. En kan have set sig sur på en forhandler, men kender vi ikke forhandlerens side af sagen, så kan vi risikere en offentlig "dom" uden rettergang. Der er heller ikke noget som forindrer forhandlere selv eller deres ansatte, at skrive pænt om dem selv og mindre pænt om andre. Og det æder vi råt, og lader det tilmed ligge til evig tid i forummet tilgængelig for at kunne søges frem til hver en tid.

Så den type debatter om at forhandler A er god og forhandler B kan være farlige. Man bevæger sig på et knivsæg mht. etikken, og i yderst konsekvens kan man tage brødet fra en forhandler på et grundlag som måske slet ikke er retfærdigt.

Vi har derfor længe skelet til det forhandler forum, og overvejet muligheder for at bibeholde den del af debatten som handler om det juridiske hvor man kommer i klemme eller bare ønsker og sikre sig, men at nedtone den debat der ind imellem hænger forhandlere ud - uden mulighed for at vide om det er med rette.

Men har man konkrete sager og advarsler. Jeg kommer til at tænke på Alfaview sagen hvor mange kunder blev franarret penge, så kan den jo fortsat debateres i Jura forummet.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 18:00

Konsekvensen er at vi kun får negative tråde om uheldige sager hos forhandler XYZ, og ingen positive historier. Derudover kan jeg ikke se at de mange tråde om juridiske problemer er mere dokumenterede end generelle diskussioner om forhandler XYZ, snarere tværtimod.

Der er ikke lutter fordele ved de nye forums. Men en del af debatten, den hvor vi hænger forhandlere eller andre firmaer ud på et for tyndt grundlag, kan vi ikke lægge serverplads til. Havde de firmaer også været her, og fremlagt deres syn på kritikken kunne det nok gå. Men denne ensrettede til tider ukritiske kritik er ikke god - fordi der jo altid er to sider af en sag og den anden side får vi stort set aldrig.

Jura forummet vil være overvåget rent juridisk, så de råd og vejledning der kommer er i orden. Det skulle gerne løfte debatten et niveau eller to, om ikke andet vil udbyttet på forbruger siden nok blive bedre. Det er ihvertfald håbet.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 18:15

Vi har derfor længe skelet til det forhandler forum, og overvejet muligheder for at bibeholde den del af debatten som handler om det juridiske hvor man kommer i klemme eller bare ønsker og sikre sig, men at nedtone den debat der ind imellem hænger forhandlere ud - uden mulighed for at vide om det er med rette.

Jeg synes at du skulle overveje at bevare forhandler forumet, men foretage en kraftigere moderation, hvor ikke-underbyggede indlæg slettes. Det vil stadig efterlade en debat med erfaringer, som kan være værdifulde for andre. Gerne i kombination med en politik om at man skal have været registreret medlem i X dage før man kan poste i denne forum, hvis det er teknisk muligt. Så vil du undgå indlæg fra brugere, som alene opretter sig for at poste noget negativt (eller reklame) for forhandler XYZ.

Det er altid svært at vide om noget er sandt eller ej, men jeg synes faktisk at det problem er langt større i de tråde som handler om en brugers juridiske problemer hos forhandler XYZ. Det er næsten altid meget ensidige betragtninger fra en køber, som er kørt sur i sin reklamationssag. Hvis man derimod  "må" poste sine erfaringer med forhandler XYZ før vi kommer dertil, tror jeg faktisk at du får et mere retvisende billede.

Ingen af os kan vide hvad der er korrekt eller forkert, men det er nu engang vilkårene på internettet (eller andre steder, hvor information udveksles).

-------------

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 18:40

Der er ikke lutter fordele ved de nye forums. Men en del af debatten, den hvor vi hænger forhandlere eller andre firmaer ud på et for tyndt grundlag, kan vi ikke lægge serverplads til.

Det er en kæmpe misforståelse -- efter min mening -- at tro at et indlæg er sanktioneret af recordere.dk, blot fordi det postes her. Den enkelte bruger står naturligvis til ansvar for sine egne indlæg, både moralsk og juridisk. Alle internetudbydere og Google Groups "lægger serverplads" til usenet, men ingen af dem har naturligvis noget ansvar for det som der postes på usenet. IANAL, men jeg vil faktisk tro at recordere.dk's eventuelle ansvar bliver større, hvis man konsekvent screener/modererer de enkelte indlæg.

Havde de firmaer også været her, og fremlagt deres syn på kritikken kunne det nok gå. Men denne ensrettede til tider ukritiske kritik er ikke god - fordi der jo altid er to sider af en sag og den anden side får vi stort set aldrig.

Jo, men du får aldrig to sider af den konkrete sag, fordi forhandleren enten ikke har tid til at deltage (det er bedre at yde kundeservice direkte overfor kunden end via en tråd på recordere.dk), eller fordi forhandleren ikke kan deltage på grund af begrænsninger fra persondataloven el.lign.

Derimod kan den enkelte bruger danne sig sit eget indtryk ved at læse et antal tråde om forhandler XYZ. Den enkelte tråd er ikke særlig værdifuld, men den samlede mængde er det. Der er mange positive tråde om AV-Connection og mange negative tråde om Pixmania. Den information synes jeg er værdifuld, selvom man måske ikke kan bruge den enkelte tråd til så meget.

Du kan aldrig levere objektiv information, uanset hvor meget du som forum ejer anstrenger dig. Valget er mellem "ingen information" eller "masser af information, hvoraf noget, måske meget, vil være direkte misvisende".

Jura forummet vil være overvåget rent juridisk, så de råd og vejledning der kommer er i orden. Det skulle gerne løfte debatten et niveau eller to, om ikke andet vil udbyttet på forbruger siden nok blive bedre. Det er ihvertfald håbet.

Det er et meget stort ansvar, som du lægger på moderatoren. Hvis der er tale om general rådgivning, tror jeg at det bliver svært at gøre det bedre end http://www.forbrug.dk - www.forbrug.dk , og hvis vi skal til at diskutere konkrete sager, får du alligevel problematikken med ensidige indlæg.

Det er selvfølgelig dit forum, og vi må som brugere respektere reglerne eller skride, men personligt ville jeg egentlig foretrække at du henviste brugerne til dk.videnskab.jura eller anden usenet gruppe (umodereret), hvis du ikke vil "lægge serverplads" til denne type indlæg. Også af hensyn til den moderator, som får meget travlt, hvis den meget tynde grænse mellem "gode juridiske råd" og "ingen ensidige indlæg om forhandler XYZ" skal respekteres.

-------------

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 19:03

Jeg må er erkende, at recordere.dk virkelig mister en masse af sin værdi, hvis man ikke kan spørge her om erfaringerne med forhandlere. Ikke alle forhandlere er lige fine i kanten (ingen nævnt ingen glemt), men jeg er sikker på, at vi der bruger dette forum ofte, udemærket er klar over hvilke forhandlere som jeg har i tankerne.

Jeg kan godt forstå, at Lars er bange for sager med forhandlere hvor der er udtalt mere eller mindre relevante udtalelser. Omvendt, det er da alfa og omega at kunne få tilbagemeldinger om erfaringer med forhandlere.

Jeg synes det ville være langt mere givtigt og relevant, hvis man kunne lokke forhandlerene til at kommentere eventuelle negative udtalelser om dem.

Nå men jeg erkender, at ovennævnte kan være en svær fremgangsmåde.  

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 19:50

Hej Jesper

Det store forskel fra nyhedsgrupper til et forum som dette, er at emnerne modereres her. Der sidder nogen og følger med i debatterne, og griber ind om nødvendigt.

Jura forummet er et forsøg. Tiden må vise om det var en rigtig eller forkert beslutning, men selve det at moderere forummet ser jeg ikke som noget problem. Det er jo den slags vi har stor erfaring i allerede. At vi kobler en jura kyndig person på også, skal mere ses i lyset af at vi gerne vil fange forkerte råd.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 21:29

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg synes det ville være langt mere givtigt og relevant, hvis man kunne lokke forhandlerene til at kommentere eventuelle negative udtalelser om dem.

Det vil nok være de færreste forhandlere, der ser en fornøjelse i at debatere "interne" sager i et offentligt forum. Bortset fra Otto, dengang han var ansat ved TC, så er det småt med regelmæssige udtalelser fra firmaerne.

På en måde kan jeg godt forstå dem. Der er sådan en form for broderskab blandt forum brugere. Det bliver tit til en "dem mod os" debat, der kan gå over i en form for hetz. De saglige debatter, hvor forum brugerne måske ligefrem rådgiver firmaerne så de føler de får noget med tilbage, er der langt imellem.

Forhandler forummet var ikke godt nok i sin daværende form. Men gode ideer til andre måder at udveksle erfaringer på er selvfølgelig velkomne.

Også tiltag uden for forummet.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 21:37
Der har været andre forhandler forums på nettet, som ret hurtigt er blevet lukket igen. Desværre. For hvis man som menigmand ikke skulle kunne vejlede andre i f.eks. positive oplevelser ved køb, så ved jeg snart ikke. - Så forhandler forums på recordere.dk, vil jeg håbe komme igen under en eller anden form.

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 21:55

Hej Lars, og tak for dit svar.

Vedr. forhandlerinteresse for at deltage i debatten her i dette forum, så tror jeg at du undervurdere recordere.dk´s "slagkraft". Forumet er ikke ukendt hos "seriøse" forhandlere

Og dem mod os, joh.... det kan jeg da godt se. Vi er forbrugere, og de er forhandlere. Intet unaturligt i det. Omvendt, så er vi jo ikke dummere end folk er flest, og medlemmerne er sikkert nok i stand til at vurdere "redeligheden" af en forhandlers svar.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: DonJensen
Skrevet den: 19-August-2007 kl. 22:19
Hvem, hvor, hvordan er dette blevet besluttet? 

-------------
http://bfbc2.elxx.net/stats/ps3/K-Gaard">

Skrevet den: 19-August-2007 kl. 22:30
Hej DonJensen - svaret er meget enkelt, recorder.dk er Lars´ forum. Og han kan jo opstille og ændre retningslinier som han finder er mest rigtigt. Og et stykke hen ad vejen forstår jeg ham godt

-------------

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 09:31

Jeg troede man brugte forum til erfaringsudveksling, værdien af dette bliver devalueret, hvis man bliver censureret.

Men man kan jo altid spørge om nogen har positive erfaringer med forhandler X, hvis der ikke er nogen der svarer, så....

Jeg synes det er rimelig berettiget fx at gøre folk opmærksom på Pixmania fx.

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 20-August-2007 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Men man kan jo altid spørge om nogen har positive erfaringer med forhandler X, hvis der ikke er nogen der svarer, så....

Jeg synes det er rimelig berettiget fx at gøre folk opmærksom på Pixmania fx.

Det er den positive side af et forhandler forum. Altså at man kan spørge om erfaringer med en forhandler, og få brugernes erfaring.

Der hvor debatten bliver problematisk, er når det bliver en offentlig gabestok hvor forhandlere hænges ud. Alle og enhver kan jo bidrage. Og sidder der så nogen, som mener at forhandleren da bare skal ned med nakken, uanset grund, så får vi de tilstande af en "offentlig dom uden rettergang".

Det er denne ballance i mellem almen oplysning og fordømmelse der er svær. Både etisk og juridisk. Af samme grund holder hjemmesider der har offentlige "bruger evalueringer" af firmaer sjældent længe.

En måde at drive et forhandler forum kunne være at benytte den teknik der kaldes et "moderated forum", hvor alle indlæg skal cleares først. Altså man poster som normalt, men ens indlæg dukker først op når det er godkendt. Det kan man selvfølgelig også kalde cencur, men ideen bag er ikke at cencurere debatten men at fange de indlæg der er på kant med loven og forummets etik - inden de ryger ud til alle.

Hvis alle kender forummets regler og etik, så er det jo ikke censur.

Med den nuværende forum software har vi dog ikke mulighed, for at lave denne type forum. Så vi kan ikke prøve ideen af lige nu.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 16:14

Lars:Er du blevet "bedt" om dette.....af T.C f.eks?

lrev

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 20-August-2007 kl. 16:22

Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Lars:Er du blevet "bedt" om dette.....af T.C f.eks?

Nej.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 16:44

Det er lidt ærgeligt at denne del af forummet udgår. Har selv især fået en masse gode råd på det sidste vedr kø af DVD'er i udlandet.

Synd at man nu ikke kan få at vide om folk har gode erfaringer med især udenlandske forhandlere.

Skrevet den: 20-August-2007 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Det er lidt ærgeligt at denne del af forummet udgår. Har selv især fået en masse gode råd på det sidste vedr kø af DVD'er i udlandet.

Synd at man nu ikke kan få at vide om folk har gode erfaringer med især udenlandske forhandlere.

Jeg kan ikke se nogen problemer i, at den debat stadig foregår ude i de enkelte forums. Altså at man i forummet for DVD medier, har en tråd om hvor folk køber dem.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: shaman
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 18:39

Edit: Slettet (Synd at forhandlere blev sløjfet, men beslutningen er jo taget...).

-------------
/Søren

Yamaha RX-V781 | Emotiva BasX A-150 | Teac AD-850 | Q Acoustics 3090C/3050w + Monitor Audio BX2 + Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 SE | Sony DAV-SC8 subwoofer | Samsung UE82NU8005 |

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 22:06

Jeg må dog medgive at der har være nogle indlæg, hvor det fremgår man er blevet uenige med sin forhandler og gerne vil have afløb for sin harme og gerne vil "hævne"sig.  Det fremgår dog ofte, ufrivilligt, at det er debattøren der bør tage sig en tudekiks synes jeg...

-------------
mvh Christian

Print side | Luk vindue