Print side | Luk vindue

D3000 eller Full HD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=27242
Udskrevet den: 27-April-2025 kl. 17:48

Emne: D3000 eller Full HD
Skrevet af: prinder
Emne: D3000 eller Full HD
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 09:42
Hejsa,

Jeg står og skal have købt mig et nyt TV indenfor de nærmeste par måneder.

TVet skal bruges med et mediecenter som primær signalkilde.
Udover at vise video og billeder skal jeg kunne bruge mediecenteret til at surfe mm. og jeg går derfor ret meget op i at jeg kan køre med 1:1 pixelmapping (jeg hader skærme der ikke kører i native resolution).
Mit mediecenter skal ikke stå i nærheden af TVet så det skal tilsluttes med et 10m Supra HDMI-kabel som jeg har købt. Det er derfor ikke en mulighed at bruge VGA-indgangen på TVet.

Jeg har indtil videre været rimelig sikker på at det skulle være et Samsung 40M86 pga. følgende:
- 1:1 pixelmapping på HDMI-indgang (1920x1080)
- Sammenfald mellem PC-opløsning og 1080p (mulighed for at TVet accepterer indgangssignalet som et videosignal).
- Flot design (WAF)

Nu er jeg så blevet en smule i tvivl efter at have set Sonys 40D3000.
Den har to fede features som jeg mangler på Samsung'en:
- MotionFlow+ 100Hz
- 24p true cinema
- Indbygget DVB-C tuner

Jeg har læst at Sony D3000 også har mulighed for at køre 1:1 pixelmapping på HDMI, men da mediecenteret i den situation ikke leverer en videoopløsning (fx. 720p eller 1080p) men 1366x768 opfatter TVet det som et PC-signal og muligheden for at anvende MotionFlow+ og andre features forsvinder.

Mit store spørgsmål er: Kan jeg få alle mine ønsker opfyldt?

En løsning jeg selv har overvejet (men ikke ved om kan lade sig gøre) er, at lade mediecenteret køre med en opløsning på 1280x720 som standard (opfattes som 720p-signal af TVet og giver mulighed for at bruge de fede features) og så skifte over til 1366x768 når jeg skal surfe.
Det kunne nok lade sig gøre med et keyboard shortcut, men det store spørgsmål er så hvordan TVet vil opføre sig, når man skifter mellem de to.
Den slår jo nok alle de features fra jeg normalt vil køre med, men bliver de slået til når jeg skifter tilbage igen?

Håber at nogen kan hjælpe mig :-)

Svar:
Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 19:32

Jeg har gik selv og kiggede på samsung M86 i en 46" version. Jeg havde lidt de samme ting som dig oppe og vende. Men har fundet nogle svar på mine spørgsmål..

Eks.

Citér Jeg har læst at Sony D3000 også har mulighed for at køre 1:1 pixelmapping på HDMI, men da mediecenteret i den situation ikke leverer en videoopløsning (fx. 720p eller 1080p) men 1366x768 opfatter TVet det som et PC-signal og muligheden for at anvende MotionFlow+ og andre features forsvinder.

Jeg har fundet udaf (fra andre brugere) at ved at sætte opløsningen til 1280x720 vil den opfatte signalet som et 720p (video signal), da det har samme opløsning som det en evt DVD afspiller med upscaler ville smide ud og dermed burde motionflow og 100hz være slået til. 

Om du kører 1366x768 eller 1280x720, tror jeg ikke er den store forskel.

Derudover har jeg kabel TV (fra TDC) og da jeg så hvordan billedet som digital signal via DVB-C tuneren stod, så var jeg solgt. Jeg ser primært en masse DVD film, men bruger også en hel del tid på fjernsyns kanaler og for mig var det et KÆMPE plus at TV delen var i orden og i god kvalitet. Der er Analog og samsung ikke det bedste. Hvis du ikke har mulighed for digital TV, så ved jeg ikke om Sony Analog tuner er meget bedre end samsung (måske lidt, da den er 10 bit, mod samsungs 8 bit).

Hvad angår MotionFlow og 100hz. Så rykker dette ret meget. Synes det gjorde billedet roligt og skarpt, selv når der er aktion i en film. Der oplevede jeg at samsung slørede billedet en smule i aktion scener osv. Jeg ved ikke med 24p true cinema. Kræver du har Blueray/HD DVD for at udnytte det. Men gør at TV ikke skal konvertere billede hastighed op/ned, skulle også give et mere roligt og naturligt billede.

Det sidste store forskel, som også var en af dem, jeg havde svært ved at give slip på, var opløsningen på de to skærme. Samsungs full HD og sonys Half-HD. Jeg læste rundt omkring og kom frem til den konklusion at hvis man ikke sidder enormt tæt på sit fjernsyn (vi snakker 2 meter eller under fra et 46"), så kan man ikke se forskel på et half-HD og full-HD fjenrsyn. Hvad angår TV udsendelser. Så hjælper det ikke om man har half eller full-HD. Da signalet er langt under hvad begge skærme kan vise. Muligvis kan signalet blive lidt dårligere på samsung (pga full-HD), hvis du sidder meget tæt på.

Med dette i tankerne, er jeg ret overbevist om at jeg køber et Sony D3000 fjernsyn.

Håber det afklaret lidt, selvom jeg talte en del for Sony fjernsyn. Kan være andre kan komme med deres mening..

Skrevet den: 20-August-2007 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Jeg har fundet udaf (fra andre brugere) at ved at sætte opløsningen til 1280x720 vil den opfatte signalet som et 720p (video signal), da det har samme opløsning som det en evt DVD afspiller med upscaler ville smide ud og dermed burde motionflow og 100hz være slået til.

Ja det var også det jeg regnede med at jeg ville gøre når jeg skulle se optaget TV og DVD.

Om du kører 1366x768 eller 1280x720, tror jeg ikke er den store forskel.

Det er her jeg er lidt i tvivl. Der må jo være 86 pixels i bredden der mangler. Det må da gøre tekst mm. gnidret hvis man skal surfe eller hvad?

Derudover har jeg kabel TV (fra TDC) og da jeg så hvordan billedet som digital signal via DVB-C tuneren stod, så var jeg solgt. Jeg ser primært en masse DVD film, men bruger også en hel del tid på fjernsyns kanaler og for mig var det et KÆMPE plus at TV delen var i orden og i god kvalitet.

Jeg får også TDC kabel-TV, så DVB-C tuneren er også et vigtigt argument for mig.

Hvad angår MotionFlow og 100hz. Så rykker dette ret meget. Synes det gjorde billedet roligt og skarpt, selv når der er aktion i en film. Der oplevede jeg at samsung slørede billedet en smule i aktion scener osv. Jeg ved ikke med 24p true cinema. Kræver du har Blueray/HD DVD for at udnytte det. Men gør at TV ikke skal konvertere billede hastighed op/ned,
skulle også give et mere roligt og naturligt billede.

Det lyder godt. Jeg har ikke rigtig haft lejlighed til at rode med D3000 så det er fedt at høre at MotionFlow+ virker.
Jeg har brugt en del tid foran et M86 og jeg så bla. noget BlueRay på den hvor jeg syntes det hakkede en del.

Det sidste store forskel, som også var en af dem, jeg havde svært ved at give slip på, var opløsningen på de to skærme. Samsungs full HD og sonys Half-HD. Jeg læste rundt omkring og kom frem til den konklusion at hvis man ikke sidder enormt tæt på sit fjernsyn (vi snakker 2 meter eller under fra et 46"), så kan man ikke se forskel på et half-HD og full-HD fjenrsyn.

Jeg skal kun have et i 40", så dette argument passer endnu bedre i mit tilfælde. Grunden til at jeg ville have et med Full HD var at jeg både kunne have 1080p og 1:1 pixelmapping.

Håber det afklaret lidt, selvom jeg talte en del for Sony fjernsyn. Kan være andre kan komme med deres mening..

Tak for det

Skrevet af: Hbar
Skrevet den: 20-August-2007 kl. 19:52

Citér Det er her jeg er lidt i tvivl. Der må jo være 86 pixels i bredden der mangler. Det må da gøre tekst mm. gnidret hvis man skal surfe eller hvad?
.

Mit svar vil være nej. Prøv at leg med opløsningen på din computer skærm. Evt sæt den til 1280x720 og åben en browser og læs teksten. Sæt så opløsningen ned til eks 1024x768 og læs den samme tekst. Den står ikke meget dårligere af den grund. Så den lille forskel mellem 1366x768 og 1280x720 (86x48 pixels på skærmen som vil mangle). Tror ikke det vil kunne bemærkes. Men som du selv nævnte. Så kan du sikkert lave et shortcut til at skifte opløsning. Jeg tror ikke du skal sætte motionflow + 100hz til automatisk. Da den gerne selv skulle gøre det, når den ikke ser signalet som et PC-signal, men som et video signal.

Skrevet den: 20-August-2007 kl. 20:54

Mit svar vil være nej. Prøv at leg med opløsningen på din computer skærm. Evt sæt den til 1280x720 og åben en browser og læs teksten. Sæt så opløsningen ned til eks 1024x768 og læs den samme tekst. Den står ikke meget dårligere af den grund. Så den lille forskel mellem 1366x768 og 1280x720 (86x48 pixels på skærmen som vil mangle). Tror ikke det vil kunne bemærkes. Men som du selv nævnte. Så kan du sikkert lave et shortcut til at skifte opløsning. Jeg tror ikke du skal sætte motionflow + 100hz til automatisk. Da den gerne selv skulle gøre det, når den ikke ser signalet som et PC-signal, men som et video signal.

God ide. Det vil jeg lige prøve at lege lidt med.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra en der har prøvet det med at skifte frem og tilbage.
Det kan godt være at jeg kan finde mig i ikke at køre 1:1 pixelmapping, men hvis jeg kunne få den til at skifte rundt ville det da også være fedt.

Skrevet den: 21-August-2007 kl. 07:59
Jeg har prøvet at rode lidt med det med opløsningen, men det er vist ikke for godt understøttet af mit nuværende grafikkort (har prøvet med powerstrip).

Er der nogen der har erfaring med hvor "grimt" det kommer til at se ud når man kører 1280x720 på en 1366x768 skærm (som fx. Sony 40D3000)?

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er nogen der allerede har en 40D3000, der kan fortælle hvordan det opfører sig hvis man skifter frem og tilbage mellem 720p og 1366x768.

Skrevet af: phlux
Skrevet den: 21-August-2007 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af prinder prinder skrev:

Er der nogen der har erfaring med hvor "grimt" det kommer til at se ud når man kører 1280x720 på en 1366x768 skærm (som fx. Sony 40D3000)?

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om der er nogen der allerede har en 40D3000, der kan fortælle hvordan det opfører sig hvis man skifter frem og tilbage mellem 720p og 1366x768.

Har selv 40" D3000

1:1 pixel mapping står noget skarpere når du skal læse rent tekst f.eks. fra en browser. med 720P input er teksten bare blødere, men stadig læsbart. Hvis du ser film eller ser de store tekster på media center grænsefladen, så er det ikke synlig forskel medmindre du går meget tæt på.

Du kan f.eks. sætte din desktop til 1360x768 og så sætte dit media center til 720P (i opsætning, under TV) - så har du 720P når media center er maximeret. Så snart du minimerer det, så har du 1:1 pixel mapping i 1360x768. Media center skifter selv opløsningen, så du skal ikke rode med shortcuts osv - sådan virker det i både MCE 2005 og Vista MCE.

Og en anden ting er at til f.eks. surf, så er 1360x768 altså noget nemmere at læse end 1920x1080. 1080P bliver _alt_ for småt. 1360x768 passer fint på min 40" fra ca. 3m og jeg kan ellers godt lide det "småt" - kører f.eks. 1400x1050 på en 14.1". Så tag lige det med i overvejelserne også...

Skrevet den: 21-August-2007 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af phlux phlux skrev:

1:1 pixel mapping står noget skarpere når du skal læse rent tekst f.eks. fra en browser. med 720P input er teksten bare blødere, men stadig læsbart. Hvis du ser film eller ser de store tekster på media center grænsefladen, så er det ikke synlig forskel medmindre du går meget tæt på.

OK. Så er det da at foretrække at køre 1:1 pixelmapping.

Oprindeligt skrevet af phlux phlux skrev:

Du kan f.eks. sætte din desktop til 1360x768 og så sætte dit media center til 720P (i opsætning, under TV) - så har du 720P når media center er maximeret. Så snart du minimerer det, så har du 1:1 pixel mapping i 1360x768. Media center skifter selv opløsningen, så du skal ikke rode med shortcuts osv - sådan virker det i både MCE 2005 og Vista MCE.

Vildt smart! Kører du det på den måde?

Citér
Og en anden ting er at til f.eks. surf, så er 1360x768 altså noget nemmere at læse end 1920x1080. 1080P bliver _alt_ for småt. 1360x768 passer fint på min 40" fra ca. 3m og jeg kan ellers godt lide det "småt" - kører f.eks. 1400x1050 på en 14.1". Så tag lige det med i overvejelserne også...

Jeg var godt klar over at det kunne blive et problem at læse teksten med Full HD, men det er skrevet bag øret.

Nu mangler jeg bare at der kommer en god pris på fælleskøbet og så er den vist snart bestilt

Skrevet af: miffe2507
Skrevet den: 21-August-2007 kl. 13:48
Hvad tror i at prisen vil blive ved et evt. fælleskøb ved 40'' ?

Skrevet den: 21-August-2007 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af miffe2507 miffe2507 skrev:

Hvad tror i at prisen vil blive ved et evt. fælleskøb ved 40'' ?

Ja det bliver spændende.
Det er meget forskelligt hvor konkurrencedygtige priserne er, hvis man sammenligner med det billigste man kan finde på nettet.
Men ofte får man en bedre forhandler med bedre service.

Skrevet den: 21-August-2007 kl. 14:09
Så hvad, en 12 000 ?

Skrevet den: 21-August-2007 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af miffe2507 miffe2507 skrev:

Så hvad, en 12 000 ?

Det kan jeg ikke udtale mig om, men jeg håber da at det bliver billigere end det.
Der er efter min overbevisning potentiale for et rigtig stort fælleskøb, da dette TV kan tilfredsstille langt de flestes behov.
Sidste gang der var så stort et fælleskøb blev prisen sænket yderligere da der kom mere end 100 bestillinger.

Skrevet den: 21-August-2007 kl. 14:39
hvis vi snakker 8 000 og derunder må du godt sende mig en post, så tror jeg godt jeg kunne være heldig at få "tilladelse" hehe... - men jeg skal ikke tælles med til det fælleskøb endnu...

Print side | Luk vindue