Jeg har gik selv og kiggede på samsung M86 i en 46" version. Jeg havde lidt de samme ting som dig oppe og vende. Men har fundet nogle svar på mine spørgsmål..
Eks.
Jeg har læst at Sony D3000 også har mulighed for at køre 1:1 pixelmapping på HDMI, men da mediecenteret i den situation ikke leverer en videoopløsning (fx. 720p eller 1080p) men 1366x768 opfatter TVet det som et PC-signal og muligheden for at anvende MotionFlow+ og andre features forsvinder. |
Jeg har fundet udaf (fra andre brugere) at ved at sætte opløsningen til 1280x720 vil den opfatte signalet som et 720p (video signal), da det har samme opløsning som det en evt DVD afspiller med upscaler ville smide ud og dermed burde motionflow og 100hz være slået til.
Om du kører 1366x768 eller 1280x720, tror jeg ikke er den store forskel.
Derudover har jeg kabel TV (fra TDC) og da jeg så hvordan billedet som digital signal via DVB-C tuneren stod, så var jeg solgt. Jeg ser primært en masse DVD film, men bruger også en hel del tid på fjernsyns kanaler og for mig var det et KÆMPE plus at TV delen var i orden og i god kvalitet. Der er Analog og samsung ikke det bedste. Hvis du ikke har mulighed for digital TV, så ved jeg ikke om Sony Analog tuner er meget bedre end samsung (måske lidt, da den er 10 bit, mod samsungs 8 bit).
Hvad angår MotionFlow og 100hz. Så rykker dette ret meget. Synes det gjorde billedet roligt og skarpt, selv når der er aktion i en film. Der oplevede jeg at samsung slørede billedet en smule i aktion scener osv. Jeg ved ikke med 24p true cinema. Kræver du har Blueray/HD DVD for at udnytte det. Men gør at TV ikke skal konvertere billede hastighed op/ned, skulle også give et mere roligt og naturligt billede.
Det sidste store forskel, som også var en af dem, jeg havde svært ved at give slip på, var opløsningen på de to skærme. Samsungs full HD og sonys Half-HD. Jeg læste rundt omkring og kom frem til den konklusion at hvis man ikke sidder enormt tæt på sit fjernsyn (vi snakker 2 meter eller under fra et 46"), så kan man ikke se forskel på et half-HD og full-HD fjenrsyn. Hvad angår TV udsendelser. Så hjælper det ikke om man har half eller full-HD. Da signalet er langt under hvad begge skærme kan vise. Muligvis kan signalet blive lidt dårligere på samsung (pga full-HD), hvis du sidder meget tæt på.
Med dette i tankerne, er jeg ret overbevist om at jeg køber et Sony D3000 fjernsyn.
Håber det afklaret lidt, selvom jeg talte en del for Sony fjernsyn. Kan være andre kan komme med deres mening..
|