Print side | Luk vindue

Opkrævning af moms ved køb i England!?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=27530
Udskrevet den: 10-November-2024 kl. 22:34

Emne: Opkrævning af moms ved køb i England!?
Skrevet af: MortenMJ
Emne: Opkrævning af moms ved køb i England!?
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 19:59

Hej

Jeg har bestilt nogle bøger ved amazon.co.uk i England - priserne var ret lave, så jeg bestilte en god stak bøger. Jeg indtaster adresse mv. på deres hjemmeside og det ser ud til at gå fint alt sammen - men så da jeg nærmer mig afslutningen af bestillingen og skal til at acceptere/godkende bestillingen, så er der pludseligt lagt 25% (dansk) moms oven i de engelske priser i pund.

Det synes jeg er noget underligt noget og jeg har aldrig før oplevet noget lignende ved handel i et EU-land (udover her hjemme, naturligvis), er det i det hele taget lovligt?
Mig bekendt er der slet ikke moms på bøger i England og skulle der endeligt betales moms, så må det vel være den engelske moms, som er lavere end den danske moms.

Håber at nogen her i forum kan hjælpe

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 20:06

Hmm. Det er måske der for, at der er lagt dansk moms på, fordi der ikke er det i UK. Sender Amazon bøger til DK.? Der har været indlæg her på forummet om medlemmer som har forsøgt at købe der, for efterfølgende at få at vide at de ikke sender varer ud af UK.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: kmoller
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af MortenMJ MortenMJ skrev:

Håber at nogen her i forum kan hjælpe

Jvf. denne: http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=137519 - http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=137519

Så er det fordi de har salg der overstiger 280.000 til DK. Så skal de opkræve DK moms.

mvh

Kristoffer

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 20:13

Der er lidt om deres restriktioner i denne tråd: Er FM bare FM?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 26-August-2007 kl. 20:18

Tak for jeres hurtige svar.

Jeg har handlet masser af gange i udlandet, f.eks. England, Tyskland og Holland, men jeg har aldrig oplevet at der er blevet opkrævet andet end den lokale moms - derfor undrede det mig meget i dette tilfælde med Amazon.

Der var ingen problemer med at få sendt til Danmark - det tog jeg engentligt også som en selvfølge at de kunne.

Men årsagen til det med momsen må jo altså så være, at de har et stort salg til Danmark, gad vide om man så kan stole på at de opkrævede momsbeløb rent faktisk ender i Danmark?

For jeg synes ikke at det kan være et argument at bruge, at man ikke har moms på bøger i England.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 20:43

Jeg har handlet masser af gange i udlandet, f.eks. England, Tyskland og Holland, men jeg har aldrig oplevet at der er blevet opkrævet andet end den lokale moms - derfor undrede det mig meget i dette tilfælde med Amazon.

Amazon følger reglerne; om alle butikker gør det kan jeg selvsagt ikke vide. Men det kunne jo være at de andre butikker solgte for mindre end 300k til Danmark.

Men årsagen til det med momsen må jo altså så være, at de har et stort salg til Danmark, gad vide om man så kan stole på at de opkrævede momsbeløb rent faktisk ender i Danmark?

På fakturaen står der en adresse på deres danske revisionsfirma, så mon ikke? Derudover holder SKAT sikkert øje med dem.

For jeg synes ikke at det kan være et argument at bruge, at man ikke har moms på bøger i England.

Er Amazon.co.uk virkelig det eneste sted i UK hvor man købe bøger?
Hint: der findes andre...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 22:16
Jeg har aldrig betalt dansk moms hos amazon, hverken den engelske eller den amerikanske udgave af amazon, og jeg handler faktisk hos dem en hel del

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: magiske
Skrevet den: 26-August-2007 kl. 22:23

Jeg bruger for det meste play.com og selv om de ligger i Jersy(syd england) og er en skatte fri ø, er jeg ikke blevet opkrævet skat/moms. Måske fordi de sender bøger/dvd/ect styk vis..

Få ca 1-2 pakker fra dem om ugen, og det har jeg gjort det sidst år..

De har godt nok ikke et lige så stort udvalg som amazon. Men det har så tvunget mig til at købe dansk. Saxo.dk har for det meste nogle rigtige gode priser, og alt over 300kr = gratis levering. De kan stort set skaffe alt.

/M

Skrevet den: 26-August-2007 kl. 23:57

=MortenMJ]For jeg synes ikke at det kan være et argument at bruge, at man ikke har moms på bøger i England.[/QUOTE]

Er Amazon.co.uk virkelig det eneste sted i UK hvor man købe bøger?
Hint: der findes andre...
[/QUOTE]

Hej Jesper
Kan jeg få dig til at nævne nogle af de butikker du her tænker på?

Mvh
Morten

Skrevet af: Joho
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg har aldrig betalt dansk moms hos amazon, hverken den engelske eller den amerikanske udgave af amazon, og jeg handler faktisk hos dem en hel del

Jeg ved også af personlig erfaring, at amazon.co.uk / amazon.com lægger dansk moms på alle varer (bøger, cd, dvd) som købes direkte fra amazon uk/us. Men, hvis man køber fra en 'Amazon Marketplace Seller' pålægger amazon ikke moms på varene. En evt. opkrævning af moms er, ifølge amazon, i disse tilfælde en sag mellem 'Marketplace Sellers' og kunden...

Edit: Og det er nok tvivlsomt om de enkelte 'Amazon Marketplace Sellers' salg overstiger 280-300.000 kr. til lille DK.

Så jeg køber aldrig direkte fra Amazon.co.uk / eller .com... kun fra 'Marketplace Sellers' - og er endnu ikke blevet snydt

-------------
Med god hilsen

John

Skrevet den: 27-August-2007 kl. 00:44
Også tak for dit input Joho - det var et godt tip (også noget jeg har kigget på) - men ved en større bestilling, ender det ofte med at man så skal bestille bøgerne et hav af forskellige steder og det bliver jo så lidt dyrt i porto, hvis man skal betale en gang porto for hver enkelt lille forsendelse i stedet for én stor pakke.

Skrevet den: 27-August-2007 kl. 01:29

Google is your friend. I stedet for at finde en online boghandel, er der mere ide i at finde en pris-søgemaskine for bøger. Igen, Google is your friend...

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 27-August-2007 kl. 01:35

Også tak for dit input Joho - det var et godt tip (også noget jeg har kigget på) - men ved en større bestilling, ender det ofte med at man så skal bestille bøgerne et hav af forskellige steder og det bliver jo så lidt dyrt i porto, hvis man skal betale en gang porto for hver enkelt lille forsendelse i stedet for én stor pakke.

Nu ved jeg ikke hvilke bøger du køber, men for bøger (faglitteratur) i 30-50 GBP klassen som vejledende pris, er det min erfaring at der sagtens kan være 5-10 GBP forskelle mellem de enkelte butikker. Det kan mere end opveje den ekstra fragt ved at placere den samlede ordre forskellige steder.

-------------

Skrevet den: 27-August-2007 kl. 01:37

Amazon.com opkræver ikke dansk moms (til gengæld bliver pakken med 99% sandsynlighed opfanget i tolden...), men jeg kan ikke se hvordan du kan undgå det hos Amazon.co.uk hvis du har en dansk adresse? Amazon Marketplace er noget andet; her indgår du handelen med en lille butik med et beskedent salg til Danmark, altså lokal moms. Amazon.co.uk formidler blot.

-------------

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 08:07
Ja, Amazon.co.uk har opkrævet dansk moms i årevis.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 09:47

Jo du betaler 25% moms hos amazon. Prøv at lægge fx http://www.amazon.co.uk/dp/B000JVS5QG/ref=s9_asin_title_1-1966_p/203-9019259-8912741?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-2&pf_rd_r=0J36B9EFHBNYD71AVZNW&pf_rd_t=101&pf_rd_p=139046091&pf_rd_i=468294 - Batman i indkøbskurven. Den står til £17.98. Prøv så at betale så ser regningen således ud:

http://img228.imageshack.us/my.php?image=amazonzp2.jpg">

Prisen er nu £15.30 - den engelske moms er fratrukket. Så kommer porto på £1.88, ialt £17.18 og så sørme _præcis_ 25% vat = £4.30. Voila: du betaler dansk moms ved køb hos Amazon UK

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 10:08

Tja...Stampe, det er muligt at du har ret. Jeg har lige checket mine sidste 4 bestillinger fra Amazon, og på 2 af disse kan jeg godt se at der er dansk moms.

Tilgengæld er mine forsendelser fra Amazon USA nu aldrig blevet snuppet i tolden. Jeg har præcis fået BBC´s Planet Earth ind af døren - ingen problemer

Edit: Jamen jeg kan nu også se at jeg har betalt dansk moms på de 2 øvrige bestillinger. Når jeg ikke kunne se det fra starten skyldes det, at jeg havde penege tilgode på kontoen, og disse er blev fratrukket de 2 bestillinger.

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 27-August-2007 kl. 15:54

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Google is your friend. I stedet for at finde en online boghandel, er der mere ide i at finde en pris-søgemaskine for bøger. Igen, Google is your friend...

Tak for dit hint - jeg fandt http://www.bookfinder.com - www.bookfinder.com ser spændende ud!

Mht. marketplace-sælgere på amazon.co.uk, så kan jeg se at mange af dem er fra USA - har du oplevet problemer med moms/told ved handel med dem (hvis du har handlet med marketplace-sælgere fra USA altså). Hvis blot det er en lille bestilling på en eller to brugte bøger, så burde det vel kunne lade sig gøre uden moms/told problemer.

Skrevet den: 27-August-2007 kl. 16:32

Mht. marketplace-sælgere på amazon.co.uk, så kan jeg se at mange af dem er fra USA - har du oplevet problemer med moms/told ved handel med dem (hvis du har handlet med marketplace-sælgere fra USA altså). Hvis blot det er en lille bestilling på en eller to brugte bøger, så burde det vel kunne lade sig gøre uden moms/told problemer.

Hvis varens værdi overstiger 80 kroner (fragt regnes ikke med her), er der principielt risiko for 25% moms (der er mig bekendt ikke told på bøger) og et gebyr til PestDanmark på 70 eller 75 kr. for "arbejdet" med at beregne momsbeløbet.

Min erfaring er dog at små pakker/breve fra ukendte firmaer ofte passerer uden problemer, selv hvis der er deklareret mere end 80 kr på CN22 toldformularen. Nogle sælgere er også så flinke at skrive en [for] lav værdi på pakken, eller angive det som en vareprøve eller gave.

-------------

Print side | Luk vindue