Print side | Luk vindue

Component/Scart

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=27564
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 11:10

Emne: Component/Scart
Skrevet af: banko
Emne: Component/Scart
Skrevet den: 27-August-2007 kl. 16:49
Hej alle i dejligt kloge mennesker...

Jeg har et problem som jeg håber i kan hjælpe mig med et løse:

Jeg har en xbox 360 jeg gerne vil have smidt i mit fjernsyn (Samsung R86X).
Men har også en DVD afspiller (Panasonic DVR-440H) som skal sluttes til.
Samtidig skal en SAT box sluttes til (Viasat Pace halløj)

Mit fjernsyn har kun én composite indgang, men ville jo gerne bruge den til både DVD og Xbox (DVD har desværre ikke HDMI udgang) - derfor er jeg nået frem til den konklussion at jeg må ud og købe mig en component switch.
Korrekt?

Yderligere må jeg lige høre om der er noget at hente rent billedkvalitetsmæssigt ved at skifte mit scart kabel (som er nogenlunde ordentlig kvali) ud med et scart->component kabel og køre min satelit boks ind i TVet ved hjælp af component?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe en novice... :)

Svar:
Skrevet den: 28-August-2007 kl. 11:21
Slet ingen der kan give lidt visdomsord med på vejen?

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 28-August-2007 kl. 15:26
Det er lidt svært at hjælpe fordi du roder rundt i begreberne. Dit fjernsyn har kun en composite indgang, skriver du? Normalt er composite det absolut sidste som man vil bruge. Component og RGB SCART er at foretrække i den analoge verden, og derefter S-video.

Men måske mener du component i stedet for composite?

Component kan du kun bruge hvis afspilningsenheden understøtter det. Der findes specielle kabler med SCART stik i den ene ende og component (RCA) stik i den anden, men de kan kun bruges for ganske få enheder. Check manualen.

Ellers er den normalt løsning på dit problem en omskifter box. SCART omskiftere kan købes for rimelige penge, og de er nemme at finde. Husk at der er forskel på en SCART fordeler og SCART omskifter. Component omskiftere er sværere at opdrive, men de findes (brug Google, eller søg på forumet; jeg mener at kunne erindre et tidligere indlæg om component omskiftere).

Hvis du har digitale indgange på dit TV, ville jeg dog personligt overveje at starte en udskiftning af nogle af enhederne i stedet for at investere i omskifterboxe.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 28-August-2007 kl. 20:49
Hej Jesper

Mange tak for dit svar - og undskyld for min roden rundt i begreberne.. :) Jeg mente selvfølgelig component ja. ;)

Okay - vil overveje en mulig udskiftning af DVD/HDD optageren så og ellers anskaffe mig en component omskifter.

Kunne sagtens køre min xbox 360 via Scart kablet og spare omskifter boksen væk, men er af den opfattelse at component er bedre kvalitet end scart.

Er dette korrekt?

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 28-August-2007 kl. 20:57

Der er delte meninger, om der er forskel på RGB og Component, da begge signaler sender primær farverne som jo nemlig er Rød Grøn Blå.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Print side | Luk vindue