Internet på to computere.
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=28061
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 00:00
Emne: Internet på to computere.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Internet på to computere.
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 19:03
Jeg har netop fået Cirque bredbånd (Familie pakke, mellem) og det er jeg glad for. Forbindelsen er dejligt hurtig! :-)
Men jeg vil gerne have forbindelse på både min stationære og min bærbare computer. Jeg har en router Linksys WRT54G, 2,4 GHz, 80211g, wireless broadband router.
Når jeg forbinder de to computere med hinanden med denne router - hvad enten det er med trådløs eller med kabelforbindelse - så bliver forbindelsen meget langsom - ja nærmest håbløs, fordi den ikke engang kan hente mails på den bærbare fordi der opstår time-out fejl. Og internet er meget langsomt. Og det er på begge computere.
Skal jeg installere noget på den bærbare også? Er routeren bare ikke god nok (den er nogle år gammel, men aldrig rigtig brugt). Hvad skal jeg gøre for at få en hurtig forbindelse på begge computere??
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 19:16
Prøv at forbinde computeren direkte til RJ45 stikket (som virker, ikke?) og post output fra
ipconfig /all
i en CMD prompt her. Du kan eventuelt XXX-censurere de sidste tre tal i din IP adresse, men ikke det hele.
Routeren er fint nok; Det er stadig Linksys's standard router. I dag skal man dog huske at smide en halvtredser ekstra efter http://en.wikipedia.org/wiki/Wrt54gl#WRT54GL - WRT54GL modellen, så man har mulighed for at bruge GPL firmwares. Det har dog intet med dine problemer at gøre...
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 21:40
Hvilken - mener du på den bærbare?? Og i så fald jo - hvis jeg sætter kablet direkte til den bærbare, så har jeg den samme hurtige forbindelse som på den stationære.
Og så forstår jeg ikke helt hvad du mener jeg skal med den IP-adresse???
Thorvald.
|
Skrevet af: Kurt Poulsen
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 21:52
Det han mener det er at du skal forbinde begge computere med kabel til routeren. Hvis det får begge til at køre med normal hastighed så er det fordi den trådløse del af routeren ikke fungere som den skal.
/Kurt
|
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 22:31
Som jeg skrev i det første indlæg, virker det heller ikke overbevisende med kabel til begge computere.
Thorvald.
|
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 22:51
Nej, jeg mente LAN kabel direkte fra stik til en af dine computere.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 22:59
Ja, det var også det jeg svarede på - men jeg forstår stadig ikke hvad jeg skal gøre med den ip-adresse.
Thorvald.
|
Skrevet af: Business101
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 23:06
alt efter hvilken model det er kan du med fordel opdatere software i routeren med dd-wrt
det gør routeren meget mere stabil
|
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 23:16
Thorvald skrev:
Ja, det var også det jeg svarede på - men jeg forstår stadig ikke hvad jeg skal gøre med den ip-adresse. |
Vi ved intet om din forbindelse!!
Output fra "ipconfig /all" kan give os en ide herom, f.eks. om du får private IP adresser. I så fald vil en router måske give dig dobbelt-NAT, hvilket kan skabe problemer.
Opsætningen af routeren på WAN siden (forbindelsen til RJ45 stikdåsen i væggen) er også afhængig af om du modtager en DHCP tildelt IP, etc.
|
Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 00:10
Thorvald skrev:
Når jeg forbinder de to computere med hinanden med denne router - hvad enten det er med trådløs eller med kabelforbindelse - så bliver forbindelsen meget langsom - ja nærmest håbløs, fordi den ikke engang kan hente mails på den bærbare fordi der opstår time-out fejl. Og internet er meget langsomt. Og det er på begge computere.
|
Hvem har sat din Linksys op for dig? har du selv lavet de nødvendige ændringer? Har du support hjælp på din ydbyder? så kan de måske hjælpe dig med dit udstyr (da du nok kræver lidt telefonisk assistance for at gennemgå konfiguration på din linksys)
Du nævner nogle år gammel, og for nogle år siden kørte man en lidt anderledes protocol på sin internet forbindelse, så ens kommunikation egentlig blev "pakket" ind 2 gange før de egentlig kom frem til udbyderen.
Da du kan forbinde og se forøgelsen i hastighed uden, så skal din linksys nok bare nulstilles (se om der ikke er en knap bagpå som kan holdes inde når du tænder)
Så skal du gå ind på administrations siden (login: admin/admin eller admin og ingen kode), som tilgås på den ip adresse som din "gateway" som du igen ser under "ipconfig /all".
Se under WAN konfiguration og sikre at DHCP er valgt her, og ikke PPPoE eller lignende.
Hvis du nulstiller linksys routeren, og sikrer WAN konfiguration er korrekt, kan du altid få gennegået hvorledes din wireless skal sættes op. Er det en ældre linksys som kun kører 802.11b, så skal du nok ikke regne med internet tilgang over 512Kbit (50KB) i sekundet.
Her lige checket "Cirque bredbånd" som er et antennefornings produkt. De kører nok allerede med private ip adresser indenfor ejendommen, så derfor vil din router kunne skabe problemer når den også begynder at skjule dine maskine bag sine egne private ip adresser, som igen også kune styres forkert hen, da det kan være i konflikt med antenneforningen.
Prøv evt, at slå NAT,DHCP FRA på din linksys, hvis selskabet tillader flere maskiner på, så vil du ikke have behov for en DHCP server. I din linksys har du nok fire netværks porte bagpå, og en til WAN... flyt kablet fra antenneforningen over i en af de fire LAN porte, altså væk fra WAN porten, og lad dine 2 andre maskiner sidde i LAN portene, så får begge en IP tildelt hvis alt går godt.
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 01:17
Øøh ok, tak for svarene. Jeg må nok hellere læse svarene igen når jeg er lidt mere frisk og når jeg har tid til at rode lidt med det. Lige nu forstår jeg nemlig ikke så meget.
Men i øvrigt er det en wireless G router, den understøtter altså g-båndet. (Det var da godt jeg ikke skrev g-streng... )
Øøh når jeg kører ipconfig /all så forsvinder dos-vinduet - det åbner lige, kan jeg se, men forsvinder så igen. Så jeg kan ikke se resultatet. Og hvordan man skal lave den cmd-promt på Vista-computeren ved jeg ikke.
Thorvald.
|
Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 08:12
Thorvald skrev:
Og hvordan man skal lave den cmd-promt på Vista-computeren ved jeg ikke. |
Siden Win95 har man kunnet trykke WIN+R (hold windowstasten nede og tryk 'r'), hvorefter man skriver cmd i den lille boks, der fremkommer. (Hvorvidt Vista kan, ved jeg ikke...)
Venligst Søren
------------- http://widepond.dk - Widepond
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 09:23
Breddam - det virker faktisk også på Vista. Men der sker nøjagtigt det samme.
Specifikationerne på min bærbare computer kan ses her: http://nordic.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?LNG=19&service=ND&BV_UseBVCookie=yes&PRODUCT_ID=128995 - Specs Toshiba
Heraf fremgår bl.a.:
Trådløs teknologi : Bluetooth™ Overholdelse : Wi-Fi™ Netværksunderstøttelse : 802.11a/b/g/Draft-N Trådløs teknologi : Trådløst LAN (802.11a/b/g/Draft-N) topologi : internationalt V.92-modem hastighed : 56 Kbps data og 14.4 Kbps fax topologi : Ethernet LAN hastighed : 10BASE-T/100BASE-TX
Betyder "Trådløst LAN (802.11a/b/g/Draft-N)" at jeg kunne drage nytte af en hurtigere trådløs forbindelse "N"? Er den på markedet? Hvor hurtig er den?
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 10:36
Hmm, kommer der ikke et DOS-vindue op?
Er det dét, der lukker, når du skriver ipconfig?
Nå, i bund og grund er spørgsmålet, om du har to routere i hjemmet, og hvordan dit internet bliver leveret til dig.
På en 'normal' forbindelse vil du kunne tage din Linksys og tilslutte den modem'et, så den anden router ikke benyttes. Derefter sætter du din Linksys op til sikkerhed, IP-adresser, DHCP og andet.
Så er din Linksys den eneste forbruger på nettet - set udefra. Hvad du gør på indersiden, er udbyderen ligegyldigt. Så styrer din Linksys alle de interne brugere vha DHCP (kan også være faste IP-adresser) Det noget af det, pendec skriver...
Og som Jesper skriver, så vil dit svar fra en ipconfig-kommando give os en ide om opsætningen...
Venligst Søren
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 11:37
ipconfig /all: Jeg går ud fra at I mener den der funktion "kør", hvor man så skriver kommandoen. Når jeg gør det kommer der et meget kort øjeblik et vindue med sort baggrund - men dette vindue lukker sig selv meget hurtigt. Jeg får altså ikke lov til at se resultatet af kommandoen.
Thorvald.
|
Skrevet af: rigo
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:02
Du er på rette spor, men istedet for at skrive ipconfig /all skal du skrive cmd. Så åbner en DOS box. Her skriver du så ipconfig /all, og dermed får du din ip adresse.
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:04
Thorvald skrev:
ipconfig /all: Jeg går ud fra at I mener den der funktion "kør", hvor man så skriver kommandoen. |
Nej, der skriver du cmd I vinduet, som kommer op, skriver du ipconfig
vh s
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:32
OK:
Thorvald.
|
Skrevet af: perf
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:50
Thorvald skrev:
Betyder "Trådløst LAN (802.11a/b/g/Draft-N)" at jeg kunne drage nytte af en hurtigere trådløs forbindelse "N"? Er den på markedet? Hvor hurtig er den?
|
ja, "den" er på markedet og virker fortrinligt. Har selv en d-link rangebooster model. Både bedre dækning og hurtigere forbindelse end min gamle model. Hastigheden står i vista soml 130 mb.
mvh
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:20
@Thorvald
Jeg antager at ovenstående screenshot er ved direkte forbindelse mellem RJ45 stikdåse og din computer, ikke?
Du får private IP adresser fra din udbyder. Hvis du sætter en NAT router ind, kommer du til at køre dobbelt-NAT hvilket generelt er noget bras. Det er sådan set også noget bras, at din udbyder tildeler dig private IP adresser (men ok, nogle discount udbydere gør dette).
Formentlig tillader din udbyder at du kan få tildelt mere end en privat IP adresse (der er i hvert fald rigeligt med adresser i 10.x.x.x rummet).
I så fald skal du bruge din Linksys router som en switch. Det nemmeste er at forbinde RJ45 stikdåsen i væggen med en af de 4 LAN porte, altså ikke noget kabel i WAN porten. Du kan så forbinde dine computere til de tre andre LAN porte.
Prøv at checke om det virker. Det er langt den bedste løsning i givet fald.
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:41
Nu forstår jeg ikke hvad en NAT-router er... Men det er jo også lige meget - jeg skal bare have prøvet det der foreslåes med ikke at anvende WAN-porten.
Thorvald.
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:52
Alle routere til private er NAT routere. Læs mere om Network Address Translation http://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation - her .
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 22:01
Jesper, Tror du ikke, at Thorvald skal slå DHCP fra? Det har jeg i hvert fald gjort med router nr. 2...
Venligst Søren
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 22:06
Breddam skrev:
Jesper, Tror du ikke, at Thorvald skal slå DHCP fra? Det har jeg i hvert fald gjort med router nr. 2...
|
Det er en bedre ide at undgå dobbelt NAT ved at bruge en switch i stedet for en router, hvis det er muligt (det er måske også det som du mener?).
Hans internetudbyder tildeler private adresser efter DHCP, så hvis WRT54G skal fungere som router, skal den konfigureres til at modtage en IP med DHCP på WAN siden.
Med vi må hellere lade være med at forvirre Thorvald - lad ham vende tilbage med om switch ideen virker....
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 22:14
Breddam skrev:
Venligst Søren
|
Hvis han IKKE slår den fra, vil den DHCP server som svarer først, tildele en ip til maskinen, så han vil komme ud for at han nogen gange ikke er på.
Så jo, DHCP på router skal slås fra.. og da DHCP delen sidder på LAN siden hvor alle kabler så lige pludselig sidder, vil det også give problemer, så han skal gøre som forklaret omkring ikke at bruge denne router og få en billig switch, som kan gøre det bedre, og ikke kræver teknisk viden at få til at fungere. dog er der jo lige wireless delen, som jo så ikke vil kunne bruges, hmm, han skal bare have slået DHCP fra dermed slut! :-)
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 22:23
pendec skrev:
Hvis han IKKE slår den fra, vil den DHCP server som svarer først, tildele en ip til maskinen, så han vil komme ud for at han nogen gange ikke er på. |
Bummer, det havde jeg ikke lige tænkt over. Ja, DHCP i routeren skal naturligvis slås fra, ellers kan den ikke fungere som switch/access point.
|
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 22:23
OK, men jeg kan så bekræfte, at det virker med Jespers metode og din Linksys, Thorvald!
Du skal bare tilslutte kablet til alt andet end dét stik, hvor der står 'Internet' på. Altså ind i 1, 2, 3 eller 4.
Dog skal du ind i opsætningen og slå DHCP fra. Det er ikke så svært, og så virker det også med trådløst netværk
DOG skal du stadig være sikker på, at du kan få lov til at få en ip-adresse mere.
pendec, Thorvald skal jo bruge Linksys-routerens trådløse muligheder, så han kan ikke rigtig bruge en switch, men med Jespers metode virker det fint ...
DOH - det er jo lige dét, du skriver.... slut herfra
Venligst Søren
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 06:25
Ja, det virker fint nu - jeg satte stikkene i så jeg ikke bruger WAN-porten - og så først virkede det ikke. Så trykkede jeg på "reset" på routeren og nu har jeg hurtig forbindelse på begge computere. Jeg har ikke afprøvet den trådløse del endnu.
Jeg har endnu ikke slået DHCP fra - er jeg "tvunget" til det? Og hvordan gør jeg det, hvis jeg skal gøre det? Og hvilken betydning har det hvis jeg ikke slår den fra?
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 07:53
Ja, det bør du gøre. Ellers er det tilfældigt, om du får en forbindelse, jf. pendec.
Samtidig skal du jo også lige opsætte sikkerheden på den trådløse del.
Glæd dig over, at du kan få så mange ip-adresser fra din udbyder som muligt.
Venligst Søren
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 08:19
Og hvordan slår jeg DHCP fra? Og hvordan får jeg ordnet det med ip-adresserne?
- Ja, jeg har allerede opdaget at det ikke virker igen.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 08:50
IP-adresserne virker ikke som et problem, hvis du har haft to pc'er på, så vent med at bekymre dig
DHCP slås fra på konfigurationssiden, som kan styre din router. Som jeg umiddelbart ser det, må det være http://192.168.0.1 - http://192.168.0.1 Prøv at trykke på linket, og se, om du ikke får fat i din router... (muligvis skal nullet ændres til ét) Du bliver nok bedt om et password, som enten er admin eller linksys, når det er standardopsætningen. Jeg tror, det er på første side, du kan slå DHCP fra - ellers må du lige kigge dig lidt omkring.
Og hvis alt andet svigter, må du kaste et blik i manualen - eller kvik-guiden
Venligst Søren
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 10:57
Det virker ikke med linket.
Nååå - manualen... Ja her står også det med den der http-adresse, men med 1 i stedet for 0. Men det virker ikke - nååå - måske skulle jeg forbinde routeren igen... Jeg vender lige tilbage senere.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 11:35
Det er da håbløst - hvorfor skal det være så svært at få det til at virke. For at komme ind på konfigurations siden var jeg nødt til at forbinde routeren til WAN-porten. Derefter gik jeg tilbage til "switch-løsningen". Men nu virkede det ikke og nu er der slet ikke noget der virker.
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 12:13
Checkede du at du havde to forskellige 10.x.x.x IP adresser på dine to PCere, dengang det virkede?
Hvis du har en switch liggende, så prøv med den. Så undgår du at konfigurere Linksys'en som switch, selvom det ikke bør være særligt svært.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 12:28
Hvordan tjekker jeg om jeg har to forskellige ip-adresser?
Kan det være noget med at DHCP var sat til automatisk og længere nede disablede jeg DHCP server??
Thorvald.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 14:11
ipconfig /all på begge computere.
Du skal ikke konfigurere noget på dine PCere. De skal modtage DHCP-tildelt IP fra din internetudbyder. Det er kun Linksys'en som skal røres.
|
Skrevet den: 11-September-2007 kl. 14:12
Huskede du at gemme dine ændringer?
Jeg vil foreslå, at du først konstaterer, at forbindelsen virker ved at sætte stikket fra pc'en ind i væggen til netforbindelsen, som du plejer.
Hvis det virker, så tager du den ud igen, og sætter den i routeren, uden at den er tilsluttet nettet. Gå ind på konfigurationssiden: http://192.168.1.1 - http://192.168.1.1
På side 1 af konfigurationssiden øverst skal du ikke slå DHCP fra. Den indstilling relaterer sig til din internetforbindelse. Du skal dog nede under 'Network Setup' slå DHCP fra. Derefter trykker du på 'Save Settings'
I http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Type&blobheadername2=Content-Disposition&blobheadervalue1=application%2Fpdf&blobheadervalue2=inline%3B+filename%3DWRT54Gv5-EU_ug%252C19.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1130831949630&ssbinary=true&lid=5035396769B05#page=17 - manualen side 17 ser det ud til, at man kan/bør tage kablet fra den anden router og sætte det i 'Internet'-porten (Du har vel ikke en anden router, men det kan man godt regne din udbyder som) Jeg har ikke gjort det på den måde, men det er et forsøg værd.
Det bør altså kunne lykkes - om ikke med to, så i første omgang med én pc.
Når dette så spiller, er det tid til at sætte sikkerheden op på den trådløse del.
Venligst Søren
Edit= Linket er lidt sløvt, men det er nok fordi, jeg har sat det til at gå til side 17 i pdf'en... Edit2=Har lige prøvet selv, og dér kan jeg ikke få forbindelse med min router, når DHCP er slået fra og routeren er sat til at være switch. Derfor skal der nok sættes sikkerhed på den trådløse del med det samme. Ellers skal man nulstille routeren igen, gentage ovenstående og sætte sikkerheden.
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 09:18
Det virker stadigvæk ikke - ikke gang på én computer kan jeg få forbindelse gennem routeren. Jeg giver snart op. Linksys har foreslået at jeg opdaterer firmwaren - men har det noget med sagen at gøre?
Det virkede jo éen gang, hvorefter det så ikke virkede igen.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 09:24
Det ser ud til at jeg har to forskellige ip-adresse på de to computere - der er en forskel på 1 på det sidste ciffer.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 09:26
Prøv at beskrive, hvad du har gjort!
Venligst Søren
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 11:54
1) Forbandt router med stationær computer, ingen internet.
2) Gik ind på routerens opsætning og slog DHCP server fra - save settings og satte wireless security til WPA- et eller andet og save settings.
3) Så har jeg prøvet at sætte internet kablet i både internet porten og i en af de andre porte og selvfølgelig kabel fra router til computer - men i ingen af tilfældene fik jeg forbindelse.
4) Så prøvede jeg at resette routeren og fandt så ud af at opsætningen af routeren så ændredes tilbage. Så ændrede jeg igen routeropsætningen og save settings osv. som pkt. 2. Og nu rører jeg ikke ved reset knappen.
5) Nu hvor routeren ikke er sat til er der lys i WLAN og power indikatoren står og blinker. Sætter jeg internet kablet til port 4 og kabel fra computer til router i port 3, lyser indikatorerne for port 3 og 4 også. Om det betyder noget så lyser port 4 ikke konstant, men blinker meget hurtigt.
6) Computeren påstår der er oprettet forbindelse til Netværk 4, adgang lokalt og internet.
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 12:10
Ok - det lader til at det virker nu.
Hvis jeg sætter internet kablet i port 4 er der "begrænset forbindelse" (i praksis meget langsom). Sætter jeg internet kablet i internet porten er der ingen forbindelse. Sætter jeg det derimod i port 1, er der hul igennem.
Og der er forbindelse på begge computere. En smule langsommere, end før - men nu skal de jo også deles om det?
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 12:33
Mht. den trådløse forbindelse, så kan den godt finde linksys og der er god signalstyrke - men den siger at netværket ikke er identificeret og der er ikke forbindelse til internet.
Så hvad nu - er der nogle indstillinger jeg mangler?
Thorvald.
|
Skrevet den: 12-September-2007 kl. 14:52
Du skrev, at du havde sat kryptering på dit trådløse net. Det skal du lige fortælle din bærbare, hvordan man håndterer Den skal have navn (SSID) og kode
Dit internet skal ikke være nævneværdigt langsommere, eftersom man kun 'deler', når begge bruger det samtidigt.
Venligst Søren
|
Skrevet den: 13-September-2007 kl. 09:48
Hmm, ja og hvor er det nu lige man fortæller sin bærbare det??
Thorvald.
|
Skrevet den: 13-September-2007 kl. 09:53
Skriv det til den MED VERSALER
|
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 13-September-2007 kl. 09:59
Kunne det tænkes at modemet og router havde den samme IP adresse.?
det var jeg nemlig ude for.
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet den: 13-September-2007 kl. 10:10
Seriøst altså - jeg har prøvet at finde hvor det er man indstiller SSID og kode på den bærbare, men jeg kunne ikke finde det...
Thorvald.
|
Skrevet af: Vendel
Skrevet den: 13-September-2007 kl. 20:45
1. |
Log på computeren. |
2. |
Klik på knappen Start, og klik derefter på Opret forbindelse til. |
3. |
Vælg det trådløse netværk på den liste, der vises, og klik på Tilslut. |
4. |
Indtast netværkssikkerhedsnøgle eller adgangsudtryk, hvis du bliver bedt om det, og klik derefter på OK.
Der vises en bekræftelsesmeddelelse, når du er sluttet til netværket.
Gør følgende for at bekræfte, at du har tilføjet computeren:
Åbn Netværk ved at klikke på knappen Start og derefter klikke på Kontrolpanel.
Du skal se ikoner for computeren, som du har tilføjet,og andre computere og enheder, som er del af netværket.
Fra: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/help/baab4f1a-2461-482d-bb2e-c996a197e35f1030.mspx -
|
Skrevet den: 13-September-2007 kl. 22:17
Supplement til Vendels punkt 2 og 3:
og så fremkommer nedenstående:
Her trykker du på opret forbindelse og indtaster dine data.
Venligst Søren
|
Skrevet den: 14-September-2007 kl. 09:50
Jeg synes ikke jeg får lov til at skrive sikkerhedsnøgle mm.
Thorvald.
|
Skrevet den: 15-September-2007 kl. 10:03
Er der ikke et andet sted man kan lave de indstillinger der skal til for at få trådløst netværk identificeret?
Med hensyn til netværket (når det er kablet), så er det generelt et problem, hvis jeg sender e-mails fra den bærbare med store vedhæftede filer. Og det gør jeg ofte, pga. arbejdet. Det vil den ikke - så er den langsom - og kan ikke ikke klare det.
Thorvald.
|
Skrevet den: 15-September-2007 kl. 10:23
Du skal gå ind i netværksindstillinger:
Højreklik på din trådløse netværksforbindelse og vælg egenskaber:
Vælg dit netværk på listen og tryk på Egenskaber:
Angiv dine indstillinger fra opsætningen af din router og tryk ok.
Mht sendehastigheden på den bærbare har jeg ikke noget bud, men hvad sker der, hvis det kun er den bærbare, der er på netværket?
Venligst Søren
|
Skrevet den: 15-September-2007 kl. 10:59
Thorvald skrev:
Med hensyn til netværket (når det er kablet), så er det generelt et problem, hvis jeg sender e-mails fra den bærbare med store vedhæftede filer. Og det gør jeg ofte, pga. arbejdet. Det vil den ikke - så er den langsom - og kan ikke ikke klare det. |
Du kan evt. prøve at teste din hastighed med http://hastighedstest.tdc.dk/ - http://hastighedstest.tdc.dk/ , både den stationær og bærbar for at se om der er nogen nævneværdig forskel.
------------- PV
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 15-September-2007 kl. 12:35
Thorvald skrev:
Med hensyn til netværket (når det er kablet), så er det generelt et problem, hvis jeg sender e-mails fra den bærbare med store vedhæftede filer. Og det gør jeg ofte, pga. arbejdet. Det vil den ikke - så er den langsom - og kan ikke ikke klare det. |
Du skriver ikke noget om hvad din internet hastighed er. Hvis det f. eks er en 1024/128k linie, kan du kun sende med 128k bits i sekundet. med overhead svarer det ca til 12 Kbytes/sek. Skal du sende en mail med en attached fil på f.eks 12Mbytes, vil det alt andet lige tage 1000 sekunder, eller ca 16 minutter, og det vil ofte medføre at din mailserver timer ud og afbryder forbindelsen. Mange udbydere tillader max mailstørrelse på 10Mbytes eller lavere.
Har du så også et antivirus program kørende som checker udgående mail, tager det endnu længere tid.
Peter
|
Skrevet den: 15-September-2007 kl. 14:52
@Breddam
Så jeg ikke WEP kryptering i dit screen dump? Det er vel ikke dit hjemme setup?
|
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 15:47
Næ, det er min fars, men det er ikke så slemt, efter min mening. Jeg vurderer ikke risikoen for indbrud som særligt stort.
Har du en anden mening, siden du spørger, Jesper?
Venligst Søren
Edit=Nu jeg tænker over det, så er det ikke min fars. Den har et andet SSID. Jeg tror ikke, at det er ét som jeg har sat op, når det nu hedder 'linksys'...
|
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 15:59
OT!!!!!! BTW, Screen Seize er dét lille, nyttige program jeg bruger til at gemme udsnit af skærmen. Død smart Man kan bare lige trække et udsnit ud og paste i Word fx. (Godt til pixi-vejledninger) Find det http://www.pcmag.com/article2/0,1895,475997,00.asp - her !
Venligst Søren
|
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 18:10
Breddam skrev:
Næ, det er min fars, men det er ikke så slemt, efter min mening. Jeg vurderer ikke risikoen for indbrud som særligt stort.
Har du en anden mening, siden du spørger, Jesper?
|
Min primære pointe var at http://en.wikipedia.org/wiki/Wired_Equivalent_Privacy - WEP ikke giver nogen videre sikkerhed. Så vidt jeg ved kan man bryde ind på ganske få minutter, hvis man vil. Man skal bruge WPA/WPA2, eller trække et kabel.
|
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 20:21
Thorvald skrev:
Er der ikke et andet sted man kan lave de indstillinger der skal til for at få trådløst netværk identificeret? |
Har lige for første gang prøvet at lege med Vista et par timer. Tryk på: Start - Netværk - Netværk og delingscenter - Administration af trådløse netværk - Tilføj - Opret en netværksprofil manuelt.
Det er nok fordi at, din pcèr ligesom den Acer jeg prøvede, bruger deres eget software til at "hjælpe" os forbruger, at man ikke kan gøre det på normal vis.
Thorvald skrev:
Vindows Mail, laver en timeout efter 1 min som standard. Den kunne du evt. prøve at sætte op til 5 min.
------------- PV
|
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 23:32
OBSOBS!!!! ----------OT------------
JesperLund skrev:
Min primære pointe var at http://en.wikipedia.org/wiki/Wired_Equivalent_Privacy - WEP ikke giver nogen videre sikkerhed. Så vidt jeg ved kan man bryde ind på ganske få minutter, hvis man vil. Man skal bruge WPA/WPA2, eller trække et kabel.
|
Jesper, jeg er enig med dig i, at man skal være opmærksom på sin trådløse sikkerhed. Min afvejning er dog, at jeg ikke ser den helt store risiko for, at der kommer en grim én forbi med slette hensigter og udnytter mit lille netværk til det store internet. Hvis der så kommer nogen herned på Kymervej og ville gøre mig ondt, så skulle de, såfremt jeg havde WEP-kryptering, stadig bryde en 128 bit eller 64 bit kryptering. Det gør man ikke på et et par minutter. & man opnåede ikke meget mere end at komme på nettet. Det kunne man også gøre uden den anstrengelse i nabolaget
Venligst Søren
|
Skrevet den: 17-September-2007 kl. 00:58
--- OT Warning ---
Breddam skrev:
Hvis der så kommer nogen herned på Kymervej og ville gøre mig ondt, så skulle de, såfremt jeg havde WEP-kryptering, stadig bryde en 128 bit eller 64 bit kryptering. Det gør man ikke på et et par minutter.
|
Problemet med WEP er netop at man kan bryde beskyttelsen på et par minutter på grund af en alvorlig defekt i algoritmen. Du kan ikke anvende de generelle "huskeregler" om hvor langt tid det vil tage NSA at bryde 128-bit kryptering med deres hurtigste supercomputer cluster. Det er beskrevet i Wikipedia linket.
Din nabo på Kymervej har sikkert ingen kryptering, eventuelle skurke vælger nok hans WiFi og ikke dit, men alligevel... vælg udstyr med WPA/WPA2 kryptering.
|
Skrevet den: 17-September-2007 kl. 15:14
Har læst på lektien nu, Jesper Gode links!
Du har jo helt ret! WEP er ikke anbefalelsesværdigt, hvis man skal have et sikkert hjemmenetværk. Folk med onde hensigter kan bryde ind i det i løbet af nogle minutter. Jeg har hjulpet mange med at sætte et trådløst netværk op, og jeg har altid brugt WEP. Det gør jeg ikke mere med min nye viden.
Risikoen er måske ikke så stor, men det er lidt det samme som at huske at skifte de gamle låsecylindere i yderdørene ud til nogle bedre, når man har set, hvor nemt det er at åbne de gamle låse
Venligst Søren
|
Skrevet den: 17-September-2007 kl. 21:25
OK - nu må jeg hellere bryde ind og svare på nogle af spørgsmålene:
Breddam skrev:
Mht sendehastigheden på den bærbare har jeg ikke noget bud, men hvad sker der, hvis det kun er den bærbare, der er på netværket? |
Så er den lynhurtig! Min forbindelse er en 2048/768 kbit/s.
Hastighedstest:
Bærbar direkte sat til: Download: 1906, upload: 739.
Stationær sat direkte til: Download: 2074, upload: 734.
Bærbar via router: Download: 2001, upload: 184.
Stationær via router: Download: 2055, upload: 353.
Test af begge computere samtidigt:
Bærbar via router: Download: 1070, upload: 35.
Stationær via router: Download: 1000, upload: 515.
Den sidste test gav noget forskellige resultater fra gang til gang, da de to computere ikke var lige hurtige til at gennemføre testen. Som hovedtræk var den bærbare sidst færdig og skulle nogle gange tænke et stykke tid med "forberedelse af upload test". Men uanset så taler resultaterne vist for sig selv. Der er som sådan ikke noget i vejen med forbindelsen, men upload, lader til at være et problem lige så snart det skal igennem routeren. Og hvorfor så lige det? Hvad kan jeg gøre ved det?? For jeg har ikke lyst til at skulle skifte kabler, hver gang jeg skal sende en lidt større e-mail. Især ikke hvis det burde virke. Det er bare et spørgsmål om hvad jeg gør nu. Jeg har godt nok ikke opdateret firmwaren endnu, men det har vel heller ikke rigtig noget med sagen at gøre - at upload er langsommere gennem routeren, men ikke download. Skal jeg installere softwaren til routeren på den bærbare også, eller hvad?
Jeg har ikke noget antivirus program kørende og jeg har Thunderbird som e-mail program på min bærbare. Den e-mail konto jeg sender de større mails på har (så vidt jeg ved ikke nogen begrænsning på vedhæftede filer) - jeg er ikke stødt på den endnu så vidt jeg husker.
Thorvald.
|
Skrevet den: 17-September-2007 kl. 23:09
Det er ikke lige til at greje, men prøv at kigge på denne guide, som tager udgangspunkt i, at man har to routere. Det er sådan, man skal opfatte dit setup. http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=3733&lid=9686538221B02 - http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/ std_adp.php?p_faqid=3733&lid=9686538221B02
Venligst Søren
|
Skrevet den: 18-September-2007 kl. 06:39
Aaaah - der var noget der måske: "Change operating mode to router" !!! Under advanced routing setup.
Det må jeg have checked. Og samtidig kan jeg lige opgradere firmwaren.
Thorvald.
|
Skrevet den: 18-September-2007 kl. 08:15
Jeg synes ikke jeg kan få det til at virke. Routeren skal da være offline, når man går ind på konfigurationssiden ikk'? Men når jeg ville sige save settings, så sagde den at den var offline og jeg ikke kunne se denne webside offline, "opret forbindelse". At sætte den til router lykkedes mig måske at få gemt, men det virker ikke. Og jeg kunne heller ikke få firmwaren opdateret.
Thorvald.
|
Skrevet den: 18-September-2007 kl. 17:29
Hvis alt andet svigter, kan du jo nulstille den igen Husk også at sætte den trådløse op med WPA-sikkerhed
Venligst Søren
|
Skrevet den: 19-September-2007 kl. 06:31
Nulstille den - det var at trykke på reset knappen bagpå, ikk'? Måske skal jeg også prøve at afinstallere firmwaren, hvis man kan det - og så installere den nye version.
Jeg er ikke en lille smule træt, vel? .... - Og så har jeg faktisk heller ikke tid til at bruge så meget tid på det. Men måske i weekenden, kan jeg afse en times tid.
Thorvald.
|
Skrevet den: 19-September-2007 kl. 06:49
Nej, det er nok at resette den. Du kan altid se, hvilken firmware-version, du er på i kontrolpanelet. Op med humøret! Den sidste vejledning er lovende, så nu er du der næsten. Du skal også lige have trådløs til at virke...
Venligst Søren
|
Skrevet den: 21-September-2007 kl. 07:21
Hvis nu det - af en eller anden grund slet ikke lykkes at få upload hastigheden op - og få det til at virke gennem routeren, så er der vel to alternativer:
- Købe en ny router, der understøtter trådløs N. Med en risiko for at jeg stadig har samme problem.
- Købe en switch og lade den nuværende router være sat til switchen på lige fod med de to computere via kabel - for at udnytte den trådløse mulighed, hvis jeg tager den bærbare ind i stuen.
Thorvald.
|
Skrevet den: 21-September-2007 kl. 07:53
Understøttelse af N vil ikke give dig noget som helst, hvis det bare er internethastigheder, du skal bevæge dig med. Din nuværende router kan så rigeligt følge med. Din router kan også bruges som switch, så det er heller ikke et emne...
Det vigtigste er, hvis det ikke virker, at du får din udbyder på banen med en god forklaring. Det her burde ikke være så svært at få til at virke...
Venligst Søren
|
Skrevet den: 22-September-2007 kl. 23:48
Ok - nu har jeg kørt det igennem - og denne gang gemte den de forskellige indstillinger.
Men upload hastigheden er stadig væsentligt lavere end den burde være, med forbindelse gennem roteren. Download hastigheden er stadig flot, omkring 2000.
Thorvald.
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 00:09
Hmm, upload skal jo også virke
Ja, jeg er ved at være løbet tør for idéer
Hvad siger den nu, når du laver en ipconfig /all ?
Venligst Søren
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 00:28
Fra den bærbare.
Thorvald.
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 00:52
Sikke en smøre Den er vokset noget siden den første du sendte: forum_posts.asp?TID=28061&PN=1&TPN=2 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28061& PN=1&TPN=2 Jeg vil håbe, at én af gutterne kan komme ind over, for jeg er ikke den største haj til dette
Jeg kan dog konstatere, at din netværksadresse på din LAN-forbindelse er OK. Det er din trådløse dog ikke. Den ser lidt mærkelig ud, idet du burde have fået tildelt en adresse i det samme segment (?!)
Det burde dog ikke influere på sendeydelsen...
Det kunne være, at en anden lige kunne forklare, hvorfor du egentlig har adresserne 10.56.74.81, 10.56.74.82 og 169.254.208.50 (trådløs)
Mærkeligt. Jeg har faktisk selv lige rodet rundt med min (tilsvarende) router, og der er flere måder at sætte tingene op på, men de virker faktisk alle sammen!
Venligst Søren
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 00:55
Mht. den trådløse, så kan den stadig ikke identificere og oprette forbindelse til internet. Jeg mener jeg gør det rigtigt under egenskaber, men måske passer typen af wireless security ikke sammen:
Og så går jeg ud fra at det er WPA shared key og ikke router password, der skal sættes ind. Jeg har prøvet de forskellige typer WPA, men det er tilsyneladende WPA-personal, der virker bedst.
Thorvald.
|
Skrevet den: 28-September-2007 kl. 13:02
*Suk* .... Udryddelsen af en virus og hvad det åndssvage intivirus program nu ellers slettede, har også udryddet min router. Så nu må jeg nok starte forfra igen. Jeg kan nemlig ikke engang komme ind på routerens konfigurationsside. For at komme ind på routerens konf.side så skal man være offline ikk'? Ikke nogen internetforbindelse til computeren, vel? Kun forbindelse mellem router og computer. Og hvis jeg ikke kan det er det så fordi routerens firmware er blevet ødelagt og må genindstalleres??
Thorvald.
|
Skrevet den: 28-September-2007 kl. 13:45
Breddam skrev:
Det kunne være, at en anden lige kunne forklare, hvorfor du egentlig har adresserne 10.56.74.81, 10.56.74.82 og 169.254.208.50 (trådløs)
|
Han kører med DHCP tildelte ip's på LAN siden, og INGEN ip på Wireless, da det en windows tildelt IP på 169.254.x.x som benyttes når dhcp ikke tildeler kortet en ip.
|
Skrevet den: 28-September-2007 kl. 13:47
Thorvald skrev:
*Suk* .... Udryddelsen af en virus og hvad det åndssvage intivirus program nu ellers slettede, har også udryddet min router. Så nu må jeg nok starte forfra igen. Jeg kan nemlig ikke engang komme ind på routerens konfigurationsside. For at komme ind på routerens konf.side så skal man være offline ikk'? Ikke nogen internetforbindelse til computeren, vel? Kun forbindelse mellem router og computer. Og hvis jeg ikke kan det er det så fordi routerens firmware er blevet ødelagt og må genindstalleres??
|
Må jeg foreslå at du finder en person som kan gøre det for dig? jeg har fulgt dette lidt, og kan se at du ikke er kommet meget længere end sidst :-)
Så slå dig sammen med en nabo eller en person som ved hvad det går ud på, du har brugt alt for meget tid på dette, og det er såre simpelt normalt, og virker efter 10minutter, så du burde altså overveje en anden assistance løsning end selv at forsøge.
Ikke for at ødelægge dit initiativ til at forsøge
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 28-September-2007 kl. 15:02
Thorvald skrev:
|
Jeg har aldrig hørt om en virus på PC'en der også ødelægger routerens firmware. Jeg tror der er sket et eller andet med din TCPIP på pc'en så den ikke kan få fat i routeren. Men er i øvrigt enig i at du vist er kommet så langt ud at du skal til at trække på en (fysisk) ven.
Peter
|
Skrevet den: 29-September-2007 kl. 18:13
Lige nu kører det da ok - måske var det bare internet forbindelsen der var dårlig en overgang.
Men har jeg ikke ret i, at computeren skal være uden internet forbindelse når jeg skal ind i routerens konfiguration? Eller er det nok at slå offline til?
Thorvald.
|
Skrevet den: 29-September-2007 kl. 20:18
Nu skriver du ikke lige hvad det er du vil ændre, men ved en normal opsætning/ændring af routeren har jeg altid været online.
------------- PV
|
Skrevet den: 29-September-2007 kl. 21:06
Thorvald skrev:
Lige nu kører det da ok - måske var det bare internet forbindelsen der var dårlig en overgang.
|
LOL, det er da sjovt at efter 3 ugers tid, så funger det bare ... nå der kom da nogle gode svar ud af det...
|
Skrevet den: 30-September-2007 kl. 13:21
Nå, nu lykkedes det mig at komme ind i routerens konfigurations side ved at tage strømmen fra routeren, sætte den til igen, resette den osv et par gange. Og umiddelbart synes jeg det at komme ind på routerens konfigurations side virker bedst hvis der kun er et kabel mellem router og computer og ikke andet. Hvis jeg prøver nu, hvor jeg har internet forbindelse på min bærbare, så kan jeg ikke. (Er det ikke ligemeget hvilken af de to computere man gør det på?).
Jeg ville opgradere routerens firmware, men jeg fik den besked: Wrong imagefile. Jeg har prøvet at henvise til både den pakkede fil jeg kan hente på linksys's hjemmeside og til den udpakkede setup.exe. Har skrevet til Linksys hvilken fil det er der skal henvises til ved opgradering.
Derefter skal jeg se om den trådløse virker. Der er ikke nogen der har svar på mit spørgsmål på side 5??
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-September-2007 kl. 13:33
pendec skrev:
LOL, det er da sjovt at efter 3 ugers tid, så funger det bare ... nå der kom da nogle gode svar ud af det... |
Det har det meste af tiden virket "OK", men ind i mellem har det ikke virket så godt (hvilket måske kan skyldes svingende internet forbindelse) - og den ringere upload hastighed gennem routeren er stadig et mysterium og irriterende, da jeg som sagt ofte sender tunge mails.
Thorvald.
|
Skrevet den: 30-September-2007 kl. 14:11
Thorvald, en opgradering af firmwaren sker med en .bin-fil. Det er ikke det, der mangler.
Hvis du har lavet en hardware reset (holdt reset-knappen inde i 30 sekunder med strøm på), vil du kunne få fat i din router med 192.168.1.1. Her er det fuldstændig ligegyldigt, om du har forbindelse til internettet. Kodeord og brugernavn bliver også nulstillet.
Vi er blevet enige om, at du ikke kan køre med routeren som router men som switch. Det skal du, fordi din udbyder tildeler dig en 'intern' adresse. Interne adresser kan fx. begynde med 192 eller 10
Jeg vil foreslå dig at sætte routeren op uden internetforbindelse i første omgang. Følg den guide, som jeg linkede til en side eller to tilbage. Det er den med de to routere... Når du har gjort det, kan du lege lidt med det trådløse. Der er ingen fare ved at sætte det trådløse op uden sikkerhed i første omgang. Så vil du nemlig kunne se, om det virker med din bærbare og routeren. Derefter kan du sætte sikkerhed på.
Venligst Søren
|
Skrevet den: 01-Oktober-2007 kl. 06:54
Hej Søren. Vi er helt enige, det er også det jeg har gjort. Jeg satte dog trådløs sikkerhed til, da jeg nu var inde i konfigurationssiden, men den kan jeg jo bare slå fra igen. Og at jeg kører med routeren som switch er vi vel også enige om, da jeg ikke sætter internet kablet i "internet" porten, men i den første af de 4 andre porte.
[Quote=pendec] LOL, det er da sjovt at efter 3 ugers tid, [/quote] At det har taget så lang tid, er fordi jeg ikke rigtig har tid til det. Så har jeg arbejdet på det en dag og så er der måske gået nogle dage inden jeg arbejder videre på det igen.
Thorvald.
|
Skrevet den: 04-Marts-2008 kl. 09:01
Nå, nu vil jeg gerne købe en ny trådløs router. Jeg har bestilt (eller er ved det) en bærbar til min kone og hun vil garanteret have trådløst internet på den...
Så hvilken model skal jeg kigge efter? Linksys er vel noget godt kram. Men hvad er nyt? Hvad giver en hurtig trådløs forbindelse?
Thorvald.
|
Skrevet den: 04-Marts-2008 kl. 16:06
Thorvald skrev:
Nå, nu vil jeg gerne købe en ny trådløs router. Jeg har bestilt (eller er ved det) en bærbar til min kone og hun vil garanteret have trådløst internet på den...
Så hvilken model skal jeg kigge efter? Linksys er vel noget godt kram. Men hvad er nyt? Hvad giver en hurtig trådløs forbindelse? |
WRT54GL kan anbefales. Pris ca 400 kr + forsendelse. Husk at det er forskel på WRT54GL og WRT54G. Lad være med at spare 30-50 kroner på den billige WRT54G.
WRT54GL er en fantastisk router til prisen, specielt fordi man kan opgradere med alternative firmwares som DD-WRT. I standard firmware er antal entries i NAT tabellen låst, men med DD-WRT kan man ændre på denne parameter. Det kan være nyttigt hvis man skaber mange forbindelser, for eksempel spil og p2p (hvilket ofte "dræber" NAT routere). Man kan også lave rimelig QoS, hvis visse trafikformer som VoIP/Skype skal prioriteres.
EDIT: jeg skimmede lige tråden... har du ikke en trådløs router? Hvorfor vil du så købe en til? Hvis du allerede har en WRT54G er det overkill at udskifte den med WRT54GL, medmindre du har meget specielle behov.
|
Skrevet den: 04-Marts-2008 kl. 16:25
Hej Jesper.
Tak for svaret. Hvis du har skimmet tråden, kan du også se, at jeg aldrig rigtig har fået det til at virke. Der er stadig problemer med upload hastigheden, hvis jeg kører gennem routeren.
Et spørgsmål er om jeg evt. skulle gå efter en "N" router. Min forbindelse er en 2048/768 kbit/s, og den trådløse forbindelse må gerne være så tæt på dette som muligt. Og desuden kan man måske lige så godt fremtidssikre sig lidt, hvis man skulle få en hurtigere internet forbindelse senere.
Thorvald.
|
Skrevet den: 04-Marts-2008 kl. 16:34
Thorvald skrev:
Tak for svaret. Hvis du har skimmet tråden, kan du også se, at jeg aldrig rigtig har fået det til at virke. Der er stadig problemer med upload hastigheden, hvis jeg kører gennem routeren. |
Var det ikke bedre at løse det problem? Det er med 99% sikkerhed et spørgsmål om konfiguration, og en ny router ala WRT54G -> WRT54GL vil næppe gøre nogen forskel.
Thorvald skrev:
Et spørgsmål er om jeg evt. skulle gå efter en "N" router. Min forbindelse er en 2048/768 kbit/s, og den trådløse forbindelse må gerne være så tæt på dette som muligt. Og desuden kan man måske lige så godt fremtidssikre sig lidt, hvis man skulle få en hurtigere internet forbindelse senere. | G-standarden er rigeligt (54 Mbps hvilket måske bliver til 20 Mbps med WPA kryptering og svækkelse af signalet fra din nabos WiFi, babyalarmer, og din mikrobølgeovn).
Lad os hellere få debugget det hastighedsproblem en gang for alle!
|
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 06:33
Nå ja, 54 Mbps er vel mere end 2 Mbps.... (hvis Mbps = Mbit/s).
Der er både et problem med hastigheden og så har jeg heller aldrig fået den trådløse del til at virke.
JesperLund skrev:
Var det ikke bedre at løse det problem? Det er med 99% sikkerhed et spørgsmål om konfiguration |
Kunne det ikke tænkes, at det er min router der er i stykker??
Thorvald.
|
Skrevet af: mougai
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 08:04
Tag og køb en D-LINK dir-635 det funker jeg har en selv og når jeg er ude at sætte anlæg op, bruger jeg den og den virker altid uden problemer og så har de en dansk hotline hvis du skal have hjælp
|
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 12:58
Lyder ikke helt tosset - er dog i den dyre ende. Har kigget på følgende, primært på getmore.dk:
- D-link dir635 (ca. 528,-)
- D-link dir615 (ca. 364,-)
- D-link dwl-922 (ca. 279,-)
- D-link DI-524 (ca. 313,-)
- D-link DI-524up (ca. 421,- - med printserver indb.)
- D-link DI-624 (ca. 327,-)
- Linksys WRT150N (ca. 550,-)
Kan jeg bruge printserver til noget? Skulle man ikke kunne printe over netværket alligevel?
Thorvald.
|
Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 13:17
Sådan noget trådløst net er bare noget frygteligt noget
Må indrømme det også kan give mig grå hår..
jeg fik sat min op for ca 1 år siden(bare som access point for WIFI), og det har så virket siden da, og gør det stadig, men så fik jeg jo lige en mobiltlf som har WIFI, og skulle prøve det, også har jeg glemt koden til at komme på, når jeg kigger i kærestens indstillinger er der bare stjerner.. typisk, så skal jeg starte forfra, og gider bare ikke..
|
Skrevet af: mougai
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 13:26
Dir-635 er lidt dyr men det kan betale sig at ofre det sidste det vil du ikke fortryde
|
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 13:35
Hvad gør Dir-635 bedre end Dir-615?? De er begge "N"-routere. DI-624 eller 524 ligner også gode valg til prisen. Forskellen (såvidt jeg kan se) er at 624 kan gå op til 108 Mbit/s, mens 524 holder sig til de almindelige 54.
Thorvald.
|
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 17:12
Aah nu tror jeg at jeg ved hvad der er forskellen: 635 har rangebooster og det har 615 ikke, men det har jeg også næppe brug for i min 86 m2 lejlighed.
Så nu står valget egentlig mellem Dir-615 og DI-624, evt. 524. Da 635 er blevet anbefalet og da 615 nok ligner denne ret meget, så skulle man måske hoppe på 615'eren.
Thorvald.
|
Skrevet den: 05-Marts-2008 kl. 17:57
Thorvald skrev:
Aah nu tror jeg at jeg ved hvad der er forskellen: 635 har rangebooster og det har 615 ikke, men det har jeg også næppe brug for i min 86 m2 lejlighed.
Så nu står valget egentlig mellem Dir-615 og DI-624, evt. 524. Da 635 er blevet anbefalet og da 615 nok ligner denne ret meget, så skulle man måske hoppe på 615'eren.
|
Når du sidder i rum 1, og skal have adgang til routeren i rum 2, så finder du af når rangebooster kan være aktuelt :-) Selv 86m2 er meget når vægge skaber interferens.
|
|
|