Print side | Luk vindue

Kun BD-ROM på Blu-Ray afspillere?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=28066
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 08:16

Emne: Kun BD-ROM på Blu-Ray afspillere?
Skrevet af: JesperLund
Emne: Kun BD-ROM på Blu-Ray afspillere?
Skrevet den: 09-September-2007 kl. 20:58
Hvis der er nogen som overvejer om de skal smide deres penge efter HD-DVD eller Blu-Ray, synes jeg at de skal læse denne lidt foruroligende artikel
http://www.campaignhd.com/807_BDR_Playback.html - http://www.campaignhd.com/807_BDR_Playback.html
(den primære kilde er indlæg på avsforums.com fra industry insiders).

Nedenstående er en uddybende forklaring.

Når man køber en DVD afspiller i dag, betragter man det normalt som en selvfølge at den kan afspille DVD+R eller DVD-R medier, hvor man selv har lavet en DVD Video-kompatibel disc struktur. DVD+R kan endda booktype's så DVD afspilleren opfatter det som DVD-ROM. Det kunne f.eks. være DVD Video på DVD-R fra din recorder, eller optagelser fra dit videokamera, som er konverteret til DVD Video format. Man kan bruge et af de mange DVD authoring programmer til at lave spændende menuer, og mange andre sjove ting.

Sådan er det på DVD og sådan er det på HD-DVD. For Blu-Ray er sagen, som sædvanlig fristes man til at sige, mere speget. Blu-Ray har to formater BDMV og BDAV, hvor BDMV er det "fulde" format som benyttes på BD-ROM medier, altså de film som kan køber til sin Blu-Ray afspiller (kan sammenlignes med DVD Video disc strukturen).

Indtil nu har man i praksis kunnet lave sine egne BDMV disc images, brænde dem til en BD-R eller BD-RE disc, og afspille dem på sin Blu-Ray afspiller. Med et Blu-Ray authoring program kan man lave menuer etc; i princippet alt det som findes på købe medier.

Den triste nyhed er at denne mulighed tilsyneladende forsvinder i de Blu-Ray afspillere, som bliver solgt for tiden (om eksisterende afspillere bliver berørt af firmware opgradering er ikke klart). Altså BDMV kan kun afspilles fra BD-ROM medier, hvor der er obligatorisk brug af AACS. Vi er langt ude over hvad den almindelige forbruger kan lave til sig selv, og det samme gælder for den sags skyld den lille disc udgiver der vil lave 100 eksemplarer (en reklame præsentation af virksomheden i HD video, måske? Nope, ikke i Blu-Ray, eller i hvert fald kun i BDAV formatet som er en skrabet udgave med lavere max bitrate, færre menuer, og ingen 1080p/24 eksempelvis). BDAV er groft sagt beregnet på Blu-Ray recordere til TV udsendelser.

Og hvad er så motivet for denne tilsyneladende obligatoriske forringelse af produktet? Er det at hjælpe HD-DVD lejren? Naturligvis ikke. Den eneste nogenlunde rationelle begrundelse er at Hollywood frygter uautoriseret kopiering af BD-ROM film til BD-R(E) medier. Bevares, det er bestemt en teknisk mulighed, omend de nuværende priser for BD-R(E) medier nok sætter en vis begrænsning på denne trafik.

Det groteske er at muligheden for at konvertere til Matroska (MKV) format stadig består (og ikke berøres af dette), så i praksis generer man kun de personer som vil købe en fysisk Blu-Ray afspiller. De skrupelløse som satser på BitTorrent og MKV filer til deres HTPC eller hardware media player (når de kommer med Matroska), berøres ikke. Business as usual på DRM fronten.

Dybest set er dette et kraftigt forbrugeruvenligt tiltag fra Blu-Ray alliancen. De vil ikke nøjes med at lægge DRM på købefilm, nej de vil simpelthen sikre at Blu-Ray afspilleren stort set ikke kan bruges til andet end deres eget DRM-beskyttede materiale (DVD-delen berøres ikke, men vi ønsker vel alle HD opløsnger fremover, ikke?). Hvem sagde iPod om igen?

HD-DVD har ikke disse forbrugerfjendske features. Der er AACS, men det er ikke obligatorisk for disc udgiveren. Sammenlignet med Blu-Ray, er HD-DVD et langt mere forbrugervenligt format.

Der er ikke noget af ovenstående som overrasker mig personligt, og jeg tror såmænd at fremtiden bringer endnu værre ting på http://www.defectivebydesign.org/ - DRM fronten. For et par dage siden var der en diskussion af om man ikke kunne få en box til det hele. Der er mange grunde til at det ikke er teknisk muligt, men DRM har den konsekvens at vi skal have flere boxe end nødvendigt. Proprietære og lukkede formater er altid noget bras.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 08:05
Sony har vist lavet en ny "Betamax" her. Teknisk overlegen, men for bøvlet at bruge for den almindelige bruger, der gerne vil kunne afspille hjemmevideoen fra moster Odas begravelse på hjemmets primære afspiller.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 08:16
Tror du af 1080p/24 i 45Mbps er et krav for Moster Odas begravelse?

Er BDAV ikke lige præcis beregnet til det formål? Der kommer næppe
videokameraer, der kan andet alligevel.

Og kan vi så ikke snart droppe Sony = Blu-ray? Bl.a. Panasonic har lige så
meget andel i formatet, og BD+ er primært udviklet af Fox og er indtil videre
de eneste der vil benytte det.

Skrevet af: mhelt
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 09:09

Ja, og hvad Jesper Lund komfortabelt undlader at bemærke kommer artiklen fra et website der støtter det konkurrerende HD-DVD format - altså ikke en uvilidig interesseorganisation. Det kan man også se i deres valg af citater . eller rettere udelukkelserne (det er en voldsomt fordrejet artikel)

Noget der belejligt klippes ud af artiklens bagmænd er følgende (til trods for at resten af citatet meget belejligt kan anvendes):

"Rest assured that Apple and other companies have been very vocal in the BDA to insure that consumers will have the ability to take full advantage of the movie specifications to make full featured discs if they so desire."

Og vedr. V3.0 diske så er det da vist din egen fortolkning at det kræver 100 medier. Paidgeek skriver:" You should be able to use either media type for personal content, though there may be some added expense for V3 media since it involves additional complexity in manufacturing."

Og hvad angår availability så skriver Padigeek 1 minut efter at han ikke ved hvornår de bliver tilgængelige i samme tråd følgende:"I believe they are already available in Japan. Since there are no set-top recorders hear yet, there is no market for V3.0 media in the US." Dette glemmer artiklen at bemærke... Alt dette kan man læse ved at følge kilderne til den information der findes i artiklen.

Hvorfor er det at HD-DVD tilhængere har så travlt med at sprede misinformation om blu-ray i stedet for at snakke om fordelene ved deres eget format???

EDIT: Og i øvrigt anvender de eneste diskbaserede videokameraer i HD format tilfældigvis Blu-ray formatet. Ikke HD-DVD. Værd en tanke, ikke?

-------------
Pio 5090H

Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Yamaha YSP-800 + YST-FSW100

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 10:12

[QUOTE=lunddal]Tror du af 1080p/24 i 45Mbps er et krav for Moster Odas begravelse?

Er BDAV ikke lige præcis beregnet til det formål? Der kommer næppe
videokameraer, der kan andet alligevel.
QUOTE]

Javel, så for alle de der ikke har et sådan kamera, er det bare sur mås?
Der er mange som har DVD- eller HDD-baseret kamera, og som ikke vil smide 100 kr. for en blank BD-R. De vil typisk redigere det og smide det på en DVD+/-R, og det kan åbenbart blive et problem at afspille på en BDP.

Entusiasterne vil givetvis købe de nye kameratyper, men de udgør en forsvindende lille andel af det samlede salg.
For du lagde vel mærke til at jeg skrev "den alm. bruger"?

Og mange almindelige brugere køber måske først en blu-ray-afspiller når de er blevet billigere, og hvis kompatibiliteten med DVD-R efterhånden forsvinder (sådan forstod jeg det), så har disse mennesker et problem.

Edit: Det viste sig at jeg overfortolkede "problemerne" med Blu-ray.
Sorry.

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 10:21

Nej, DVD(+/-)R har ikke noget med sagen at gøre. No worries

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Og kan vi så ikke snart droppe Sony = Blu-ray? Bl.a. Panasonic har lige så meget andel i formatet, og BD+ er primært udviklet af Fox og er indtil videre de eneste der vil benytte det.

Øh, hvor skrev jeg Sony? Eller BD+ for den sags skyld?

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af mhelt mhelt skrev:

Og vedr. V3.0 diske så er det da vist din egen fortolkning at det kræver 100 medier. Paidgeek skriver:" You should be able to use either media type for personal content, though there may be some added expense for V3 media since it involves additional complexity in manufacturing."

Du læser dårligt. Jeg talte om situationen hvor du ville udgive 100 disce af en barnedåb, en virksomhedspræsentation, eller lignende. Det er nemt med HD-DVD og DVD, du brænder dem bare, og du har adgang til de samme fancy authoring værktøjer (mht features der kan udnyttes) som filmstudierne.

Blu-Ray tillader bare ikke dette, i hvert fald ikke i samme fulde grad som de to andre medier. Det er muligt at der kommer specielle "AACS medier" (de sælges dog ikke i Europa i dag; det gør BDMV authoring software derimod), men det ændrer ikke ved at det er en forringelse af Blu-Ray i forhold til de som vi troede for et par måneder siden. Derudover må det sgu da virkelig være disc udgiveren som bestemmer om hans indhold skal inficeres med DRM? På HD-DVD har man valget om dit indhold skal smittes med DRM, det har du ikke på Blu-Ray?

Kan man forestille sig et product der er mere http://www.defectivebydesign.org/ - defective by design end et, der tvinger dig til at bruge DRM på dine egne disc udgivelser?

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:06

Hmm - og hvordan brænder du så dine præsentationer på dine ikke eksisterende HD-DVD brændere og ikke eksisterende HD-DVD skiver? De er ikke tilgængelige i nogle af de HW butikker jeg lige kender. Det er BD-brændere og skiver til gengæld i stakkevis.

Ja, BD er ikke supermodent som authoring medie, men HD-DVD er stort set ikke eksisterende så hvad er din pointe - andet end at sprede misinformation om Blu-ray. Men det er jo ikke usædvanligt når man kommer fra HD-DVD lejren.

Og naturligvis kommer der v 3.0 medier til Europa, det er blot mere selvopfundet vrøvl fra din side. Tror du virkeligt Apple som de facto standardleverandør til videoredigering og eksklusivt BD supporter vil tillade andet: Jeg gentager gerne citatet fra tidligere for det tilfælde du missede det:

"Rest assured that Apple and other companies have been very vocal in the BDA to insure that consumers will have the ability to take full advantage of the movie specifications to make full featured discs if they so desire."

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:07

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Og kan vi så ikke snart droppe Sony = Blu-ray? Bl.a. Panasonic har lige så meget andel i formatet, og BD+ er primært udviklet af Fox og er indtil videre de eneste der vil benytte det.

Det var nok mit indlæg, der blev henvist til, eftersom jeg i forbindelse med Blu-ray skrev at Sony vist havde lavet endnu en "Betamax"...

Det blev så opfattet lidt for bogstaveligt, som at det var Sony's skyld at Blu-ray-formatet er mere ømskindet end HD-DVD.

Og det skal jeg gerne beklage.

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:14

Det kunne jo være at Apple har en anden definition af "full advantage" end andre. De vil sikkert også mene at man kan få "full advantage" af deres DRM-beskyttede iTunes musik, hvilket man absolut ikke kan...

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:16

Og naturligvis kommer der v 3.0 medier til Europa, det er blot mere selvopfundet vrøvl fra din side.

Og hvad er "3.0 medier" i øvrigt? Udover at de sikkert er dyrere end almindelige medier til BDAV.

Betyder det at jeg er tvunget til at bruge AACS-lignende DRM på mine egne udgivelser, fordi Blu-Ray afspilleren ikke vil afspille BDMV uden DRM?

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 12:35

Oprindeligt skrevet af jesperlund jesperlund skrev:

Det kunne jo være at Apple har en anden definition af "full advantage" end andre. De vil sikkert også mene at man kan få "full advantage" af deres DRM-beskyttede iTunes musik, hvilket man absolut ikke kan...

Hvilken del af "full featured discs" forstår du ikke?

Og hvad er "3.0 medier" i øvrigt? Udover at de sikkert er dyrere end almindelige medier til BDAV.

BD-R(E) 3.0 medier er omtalt i den artikel du linker til hvis du skulle være i tvivl. Og de bliver måske lidt dyrere - det er rigtigt.

"You should be able to use either media type for personal content, though there may be some added expense for V3 media since it involves additional complexity in manufacturing." "

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

Det blev så opfattet lidt for bogstaveligt, som at det var Sony's skyld at Blu-ray-formatet er mere ømskindet end HD-DVD.

Og det skal jeg gerne beklage.

Det skal du ikke beklage. Det er Sony og Fox som er primus motor bag udbredelsen af BD+ og mange andre forbrugerfjendske tiltag. Tilbage i 1980'erne i USA ville Fox oprindeligt slet ikke udgive deres film på DVD, men kun på det langt mindre forbrugervenlige format http://en.wikipedia.org/wiki/DIVX - DIVX (som ikke har noget med det forbrugervenlige DivX format at gøre...). Sony kender vi jo allesammen for denne http://en.wikipedia.org/wiki/2005_Sony_BMG_CD_copy_protection_scandal - sag . Specielt den sag viser med al ønsket tydelighed hvordan Sony "tænker" på forbrugerne...

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 13:19

Hvilken del af "full featured discs" forstår du ikke?

Betyder det

1) Jeg kan med frit valg af encodning og authoring software lave alt det BDMV indhold som jeg ønsker uden restriktioner (altså som indtil for et par måneder siden). Det skal blot brændes på specielle og lidt dyrere medier, men jeg har stadig fuld valgfrihed til at vælge brænder software, og anden software i processen.

eller

2) Visse betroede firmaer i Blu-Ray alliancen stiller software til rådighed (dvs. sælger for $$$), som giver mig mulighed for at lave BMDV authoring og brænde visse former for video til disse særlige disce. Visse former for video kunne f.eks. være video, som softwaren kan verificere kommer fra dit videokamera eller anden kilde, som Blu-Ray alliancen ikke frygter er kompromitteret.

Jeg ser frem til svaret.

Umiddelbart lyder specielle AACS-approved medier som noget der er beregnet på http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Access_Content_System#Managed_Copy - Managed Copy , altså muligheden for at lave sikkerhedkopier af en disc. Det bliver naturligvis med AACS eller anden DRM, og ikke samme frihed som hvis man selv stripper AACS og brænder BDMV indholdet til en almindelige BD-R(E) disc.

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 13:38

Det har jeg ikke det definitive svar på. Jeg vil forvente at der kræves licensafgifter for at lave software til BDMV authoring (det gør der vel også til DVD og HD-DVD), og derfor forventer jeg ingen ændringer blandt eksisterende leverandører. Hvad angår dit spørgsmål om managed copy, så er det da en interessant vinkel hvis det skulle medføre at man kun fra godkendte kilder kan brænde BDMV. Men jeg synes da det lyder underligt hvis denne begrænsning skulle ligge i medierne i stedet for i licenserne for brænding i BDMV formatet? Så jeg tror da svaret på dit spørgsmål er 1. men uden kilder til at backe det up vil jeg ikke udtale mig skråsikkert desangående - det må tiden vise.

Og forresten lige en note vedr. BDAV og lavere bitrate. BDAV understøtter tilsyneladende 15Mbit VBR (fx avhcd) eller 25 Mbit FBR (HDV) og dermed de gængse output fra HD-videokameraer.

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 13:48

Det har jeg ikke det definitive svar på. Jeg vil forvente at der kræves licensafgifter for at lave software til BDMV authoring (det gør der vel også til DVD og HD-DVD), og derfor forventer jeg ingen ændringer blandt eksisterende leverandører.

Jeg betaler ikke en krone, når jeg laver DVD authoring til privat brug, og det skal jeg heller ikke.

-------------

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:16

Betyder det at jeg er tvunget til at bruge AACS-lignende DRM på mine egne udgivelser, fordi Blu-Ray afspilleren ikke vil afspille BDMV uden DRM?

Du er ikke tvunget til noget, da du ikke vil have BD film, som du har udtrykt nogle gange efterhånden.

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet af: Spaghetti
Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:21

Bare rolig fætter guf....

(Sakset fra Roxio´s forum) http://forums.support.roxio.com/index.php?showtopic=25294 - http://forums.support.roxio.com/index.php?showtopic=25294

BD-R/-RE clarification

I've received permission to relay information I received from a CE vendor contact. Some of this slightly contradicts what might be interpreted from what paidgeek has posted; hopefully he'll be able to check with his sources and either confirm what I've posted or either of us will correct as required.

Most current Blu-ray players were shipped with "grace period" support where they weren't required to fully implement AACS on BD-R/-RE discs. In practice what this means on these players is that a BD-R/-RE disc authored with AACS copy protection will not play, while BD-R/-RE discs without AACS copy protection are permitted to play.

Now that the grace period is over players must either fully support AACS from BD-R/-RE, or they may not support BDMV from BD-R/-RE at all. If a player does support AACS from BD-R/-RE it may also support BDMV from non-AACS BD-R/-RE (just as many current players do). Therefore once AACS is fully supported from BD-R/-RE on a given player, the situation will be no different than it is today. Bear in mind that BD-R/-RE support is not required on a Blu-ray Disc player (just as DVD(+/-)R/RW support isn't required on a DVD player). However, I expect most future players will fully support BDMV from BD-R/-RE (with or without AACS). My contact says a firmware upgrade to the players recently released without BDMV BD-R/-RE support is technically possible, but hasn't yet been committed to.

Based on this explanation, I don't believe there is any change in BD-R/-RE media whatsoever, but that this is purely a firmware-related issue. I'm also told there's no obligation for vendors to firmware update players released during the grace period to remove the ability to playback BDMV from BD-R/-RE.

Hope this helps clarify things.

Og :

From Paidgeek...

First of all, for those who have been waiting for my follow-up post on this topic, thanks for your patience...

After doing some research, here is what I have been able to clarify.

Blu-ray players first manufactured after Spring of this year are required to support BD-RE v3.0 media (AACS enabled) for playback of recordings where copyright has been asserted (e.g. digital broadcast, managed copy from a Blu-ray movie and similar). These same players may playback authored content from other sources (e.g. home movies) where copyright is not asserted from either BD-RE V3.0 or v2.1 (currently available) media.
An exception was made for players produced before Spring this year such that they may playback authored BD movie content from BD-RE V2.1 media, even though they may not support V3.0 media. The PS3 is already fully compliant with the latest requirements. Other players may or may not be depending on current firmware revisions.

The simple summary is that a consumer can author their own content as they wish using currently available media and play it back on any player that was released prior to Spring 07' as well as any player released since that time, provided that the player can support BD-RE V3.0 media. If a newer player cannot yet support that media type, then BD-RE 2.1 support can be enabled as soon as firmware allows the player to do so.

The specifications are designed not to inconvenience any customer who wants to author content they own.

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:30
Super fund der, jeg havde lige fundet det samme :-) Der er blot tale om FUD fra HD-DVD lejren (igen). Tænk hvis de blot ville tale om fordelene ved eget format frem for denne evindelige bagvaskelse.

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:41

Jeg svarer Non-Desperado

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:43

Super fund der, jeg havde lige fundet det samme :-) Der er blot tale om FUD fra HD-DVD lejren (igen). Tænk hvis de blot ville tale om fordelene ved eget format frem for denne evindelige bagvaskelse.

Det er så din fortolkning. Jeg havde faktisk læst begge citater, da jeg researchede til mit oprindelige indlæg. Der er lidt for mange måske'er i disse citater efter min mening, og firmaer som Sony og Apple er ikke kendt for at give forbrugerne frie valgmuligheder, specielt ikke hvis det er valg udover de respektive firmaers produktpalette.

Det virker også totalt meningsløst, hvis man vil tillade fuld brug af BDMV på almindelige BD-R(E) medier. Hvad skal man så med disse specielle version 3 medier? Hvem til betale ekstra for disse medier, hvis almindelige BD-R(E) medier giver de samme muligheder? Der er et eller andet her som ikke hænger sammen....

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:44

Jeg svarer Non-Desperado

Ok, men han nævnte faktisk heller ikke BD+ ...

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 14:49

Der står ikke måske. Der står at tidlige version 2.1 kompatible afspillere tillades mulighed for at afspille BDMV til trods for at der formelt kræves 3.0 support for at afspille BDMV fra brændbare medier.

Synes du virkeligt det gør din historie bedre at du havde læst der var tale om et non-issue-  tal om at sprede misinformation????

Version 3 medier kan jo så benyttes hvis man ønsker aacs på sine egne udgivelser, fx for at forhindre piratkopiering af Tante Odas begravelse.

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:09

Synes du virkeligt det gør din historie bedre at du havde læst der var tale om et non-issue-  tal om at sprede misinformation????

Ja, i modsætning til dig forholder jeg mig kritisk til de informationer, som kommer fra Blu-Ray alliancen. Derudover har der været mange forklaringer fremme, og det er muligt at dette viser sig at være et beskedent problem, men på nuværende tidspunkt vil jeg stadig betragte det som usikkert om man i praksis kan afspille andet BDMV indhold end BD-ROM på en Blu-Ray afspiller. Der må altså være en eller anden grund til at de pludselig "inddrager" muligheden for af afspille dit eget BDMV indhold, selv hvis det skulle vise sig kun at være midlertidigt.

Du må ikke tro at jeg er fan af HD-DVD. Ligesom Blu-Ray bruger HD-DVD det forbrugerfjendske AACS DRM system, som spilder forbrugernes penge på unødige features (et DRM system der tager 3 år at udvikle, og bliver cracket på 3 dage; fantastisk...). Blu-Ray er dog langt mere DRM-inficeret og dermed forbrugerfjendsk end HD-DVD, så hvis jeg endelig skal vælge, vil det blive HD-DVD.

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:24

Ja, du forholder dig sjovt nok kritisk til emner fra BDA selvom det er ganske klart beskrevet at der er tale om et non-issue - er du ikke venlig at vise mig artikler hvor du er tilsvarende kritisk overfor information fra HD-DVD organisationen?

For selvom du giver udtryk for det modsatte har du jo allerede valgt side: HD-DVD.

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:36

Øh, hvor skrev jeg Sony? Eller BD+
for den sags skyld?

Jeg svarer Non-Desperado
Ok, men han nævnte faktisk heller ikke
BD+ ...

Nej, men han nævner Sony, og i den forbindelse plejer BD+ så også gerne at
blive sidestillet med Sony, hvilket du så sjovt nok gør senere.

Det er ikke engang sikkert at SPHE overhovedet vil benytte BD+.

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:39

Der er lidt for mange måske'er i disse citater efter min
mening, og firmaer som Sony og Apple er ikke kendt for at give forbrugerne
frie valgmuligheder, specielt ikke hvis det er valg udover de respektive
firmaers produktpalette.

Apple sælger da DRM fri musik i de tilfælde de får lov - til gengæld kan du
jo undersøge hvor mange af de afspillere der er med i Microsofts
PlaysForSure program der kan afspille musik fra Microsofts Zune
Marketplace

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 15:48

Apple sælger da DRM fri musik i de tilfælde de får lov - til gengæld kan du jo undersøge hvor mange af de afspillere der er med i Microsofts PlaysForSure program der kan afspille musik fra Microsofts Zune
Marketplace

Det kunne jeg godt, men jeg har truffet en principiel beslutning om at der ikke kommer http://www.defectivebydesign.org/ - DRM i mit hjem, udover CSS m.v. på DVD og måske AACS på HD-DVD (det sidste er langt fra sikkert). Jeg vil være sikker på at jeg også om 10 år kan afspille mine dyrt indkøbte film hvor jeg har lyst.

DRM fri musik med fuld interoperatibilitet kan man rippe fra sine CDere; det er som regel også billigere med butikker som CD Wow og Bang CD på markedet.

Online musikkøb er en narresut. Når du bliver træt af dine CDere, kan du sælge dem. Det kan du ikke med dine online køb, heller ikke dem uden DRM (medmindre du vil bryde loven, men så kan du ligeså godt hoppe på the Bay el.lign. fra starten).

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 16:01

Ja, du forholder dig sjovt nok kritisk til emner fra BDA selvom det er ganske klart beskrevet at der er tale om et non-issue - er du ikke venlig at vise mig artikler hvor du er tilsvarende kritisk overfor information fra HD-DVD organisationen?

Nu handler tråden om Blu-Ray, men bevares så kommer der her et par negative ting ved HD-DVD (selvom det er OT for tråden). Hvis du bruger søge funktionen, vil du kunne se at det ikke er første gang at jeg nævner disse ting.

1) Brugen af AACS, der generer de betalende kunder, som af moralske årsager ikke vil have filmene i det "gratis" Matroska format. Generel kritik af DRM; det generer kun de betalende kunder. Det er godt at denne kundegruppe udgør det store (tavse) flertal, og at mange som jeg selv har store DVD samlinger (500+ film, købt og betalt), men hvorfor skal kunderne dog generes til ingen verdens nytte?

2) Risiko for at bliver indført regionskodning på HD-DVD, måske endda flere regioner end på Blu-Ray (hvor en yderligere opdeling bør betragtes som utænkelig).

3) Tosserne i DVD Forum har valgt at specificere 1080i@59.94Hz output med 2:3 pulldown, når encodningen er 1080p@23.976fps. Tåbeligt. På det punkt er Blu-Ray meget bedre.

Er du så tilfreds?

-------------

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 16:18

Takker, så skal jeg supplere med et par tilsvarende reelle problemstillinger for Blu-ray:

1) Regionkoder er noget fanden har skabt

2) BD-R(E) support er ikke mandatory (sucks badly)

3) Ingen 1080p/25 support  (havde de ikke forestillet sig at Europa skulle have BD eller hur?)

4) BD-J er ikke så elegant at kode i som HDi

Jeg troede i øvrigt det var dig der i en anden tråd havde et HD-DVD drev, tager jeg fejl?

-------------
Pio 5090H

Panasonic DMR-EX87

Sony PS3

Pioneer DVR 540HX-N

Skrevet den: 10-September-2007 kl. 16:30

Jeg troede i øvrigt det var dig der i en anden tråd havde et HD-DVD drev, tager jeg fejl?

Korrekt, men jeg mangler en CPU eller GPU der kan decode video strømmen. Jeg ville dog hamstre et Xbox HD-DVD drev mens de stadig kom med firmware MC08, som har en yderst interessant bug der gør at man kan læse discens Volume ID uden et gyldigt Host Certificate (en processing key er tilstrækkelig til at dekryptere indholdet af discen, f.eks. med henblik på afspilning under Linux, som næppe nogensinde bliver tildelt officielle dekrypteringsnøgler, og i hvert fald ikke til GPL software).

Hvis jeg alligevel dropper HD-DVD ("dropper" er så meget sagt, jeg har kun en disc), kan jeg sikkert sælge drevet for mange tusinde kroner.

(det skal dog siges at jeg ikke er klar over om Microsoft har rettet denne firmware bug i deres HD-DVD drev, men i betragtning af at det ødelægger halvdelen af sikkerheden i AACS, må man antage at de er blevet "bedt" om at kigge på sagen...).

-------------

Print side | Luk vindue