Warner dropper?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=28229
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 06:36
Emne: Warner dropper?
Skrevet af: Iron Man
Emne: Warner dropper?
Skrevet den: 14-September-2007 kl. 07:22
De sidste par uger har rygterne kørt på, om Warner har tænkt sig, at sige ja til et tilbud fra Toshiba om kun, at udgive på HD-DVD. Warner havde indtil engang sidst i august, hvor de skulle svare tilbage.
Warner har dog siden offentligt bekræftet, at man støtter begge formater indtil videre.
Nu er der så kommet nyheder om, at Warner har droppet deres "total HD" skive. Man er i tvivl omkring økonomien i mediet, hvis man er den eneste som udgiver på det.
Dog så fortsætter rygterne fordi Præsidenten for Warner Home Video Ron Sanders har bekræftet, at man ligger i forhandlinger med begge lejre, men han skulle implicit have bekræftet, at forbliver neutral gennem juleshopping perioden.
Sanders siger, at man snakker med begge lejre og det hele går vildt for sig lige for tiden. Men man vil som sagt gerne se resultat fra 4. kvartals salg, inden man tager nogen beslutning.
Hvad siger I?
|
Svar:
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 14-September-2007 kl. 08:16
Lad os da endeligt få en afgørelse på den sk*** format krig.
Jeg synes det er irriterende at der er to formater man kan vælge imellem. Gavner da ihvertfald ikke forbrugerne at diverse film kun udkommer på hvert sit format.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 14-September-2007 kl. 08:40
Næh, men det gavner alle at krigen eksisterer, for hvis ikke Sony havde brokket sig og lavet Blu-ray, sad vi med et format der var de nuværende yderst underlegent. Medlemmerne af DVD Forum legede med idéen om et DVD-9 format med superkomprimering, for eksempel
|
Skrevet af: azrael
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 22:58
Hvis ikke Sony havde brokket sig, så sad vi (kun) med HD DVD formatet nu. Desuden er MPEG4 faktisk "superkomprimering". Den eneste virkelige grund til, at det ikke generer så meget er, fordi HD opløsningen er rimeligt høj (her tænker jeg primært på 1920x1080). DivX formatet er en variant af MPEG4 og det ser altså ikke synderligt pænt ud i SD opløsning. Omvendt skal der et format som MPEG4 til for overhovedet at håndtere de datamængder, der ligger i et HD signal.
------------- "This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 23:02
HD DVD-formatet blev tvunget til at blive det det er i dag, fordi Sony osv. lancerede Blu-ray. Uden Blu-ray havde de(t) nye format(er) ikke noget nær den kvalitet de begge har i dag.
|
Skrevet af: hopgreve
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 23:24
Jeg synes også at det er fint med konkurence , men jeg er til gengæld helt sikker på at hvis det skal nå ud til den brede befolkning , ja så er der kun plads til et format...det må trods alt også være der at pengene ligger for de forskellige producenter.
Jeg kan simpelt hen ikke forestille mig at nogle af de gode film bliver udgivet på et format , og nogle på et andet , det vil også gøre det komplet umuligt for dem der udlejer de forskellige film , men det kan selvfølgelig være at jeg tager fejl . det må tiden så vise...
Det er så fint nok at investere i 2 afspillere eller en combi afspiller her i starten , men det holder altså ikke i længden....medmindre at det kun bliver et niche produkt...
MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-September-2007 kl. 23:45
azrael skrev:
Hvis ikke Sony havde brokket sig, så sad vi (kun) med HD DVD formatet nu. Desuden er MPEG4 faktisk "superkomprimering". Den eneste virkelige grund til, at det ikke generer så meget er, fordi HD opløsningen er rimeligt høj (her tænker jeg primært på 1920x1080). DivX formatet er en variant af MPEG4 og det ser altså ikke synderligt pænt ud i SD opløsning. Omvendt skal der et format som MPEG4 til for overhovedet at håndtere de datamængder, der ligger i et HD signal. |
Det synes jeg nu er en forkert udlægning. MPEG4 har når du bruger en ordentlig bitrate langt mindre komprimeringsartifacts end MPEG2. Der er væsentligt mindre artifacts på HD-formaterne end på DVD, det er ikke sådan at der er samme mængde artifacts, som opløsningen så opvejer - tværtimod, så er manglen af artifacts netop en mindst lige så væsentlig forbedring som opløsningen i sig selv er det. At DIVX komprimerede versioner af DVD'er ser dårligt ud, siger ikke noget om effektiviteten af MPEG4 som det bruges i HD formaterne. En væsentlig detalje når man sammenligner bitrates: En dobbelt så høj opløsning fylder ikke dobbelt så meget når det er komprimeret, pga selve naturen i MPEG-komprimeringen. Jo højere opløsning, jo mere effektivt kan du komprimere uden artifacts. Hvis du lavede en MPEG4 version af den oprindelige kilde i SD opløsning, og sammenlignede med MPEG2 i samme bitrate fra en DVD, så ville det være markant bedre end DVD'en. De DIVX'er du ser er jo typisk en gen-komprimering af DVD'en, og så er det klart at slutresultatet bliver ringere end originalen. Prøv evt. eksempelvis at lave en SD DIVX version med gennemsnitlig bitrate på 8 mbps, ud fra en HD-DVD eller Blu-Ray kilde i stedet for fra en DVD-kilde, så vil du få et bedre billede end fra en DVD.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 17-September-2007 kl. 00:52
AV Precision skrev:
At DIVX komprimerede versioner af DVD'er ser dårligt ud, siger ikke noget om effektiviteten af MPEG4 som det bruges i HD formaterne. |
Den typiske XviD film har vel 1 Mbps til video (eller lavere), så den bemærkning er nærmest OT for en HD tråd... ![](smileys/smiley36.gif) ![](smileys/smiley36.gif)
(når vi nu er OT, vil jeg dog tilføje at XviD generelt ser forbavsende godt ud i betragtning af den meget lave bitrate).
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Fabrin
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 11:56
Hvis man skal følge tendensen på IFA (eller rettere GEAR på IFA), så er det Blue-ray der vinder krigen.
http://media.ncom.dk/index.php/video/id=515/section_id=0 - Link
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 15:42
Hej , jeg er sådan set ligeglad med hvem der vinder , bare der bliver en vinder , ellers tror jeg at det bliver alle os forbrugere der står tilbage som tabere.
Hvis vi vil have en super kvalitet , og film der er til at betale , og at de forskellige producenter mener at det skal være afløseren for dvdèn , så skulle de hellere lade være med at slås og betale penge her og der , og lægge alle kræfter sammen , til gavn for dem selv og os...
På den anden side , hvis krigen fortsætter kommer der bare noget der er smartere , billigere og bedre , sådan har det altid været...
MVH
------------- PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 16:35
Har du ikke læst hele tråden igennem? Havde der ikke været konkurrence til DVD-Forums forslag havde vi _alle_ siddet tilbage som tabere nu, da det nye format i så fald havde været væsentligt ringere end HD DVD og Blu-ray.
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 17:51
Naiera , jo det er rigtigt , men hvad så nu ? Nu sidder vi med 2 gode formater , det jeg " prøver " at sige er at HVIS de ikke kan blive enige om et format hvad så ? Tror du at der er plads til begge 2 ? Jeg synes at der er alt for mange problemer vedr. 2 formater , og har altså ikke fantasi til at tro at de begge " overlever " Det vi alle ønsker er vel bare et super format som vi kan regne med vil overleve i mange år...
MVH
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 18:51
Universal-afspillere bliver billigere og billigere, ligesom de andre HD-afspillere jo også ret hurtigt blev det, så hvis man vil se det hele køber man jo bare sådan en. Bare fordi der er to formater skal der jo ikke udgives flere forskellige film, så to formater kan der da vel sagtens være plads til.
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 19:00
Det kan godt være , det må tiden jo vise om der er plads til begge 2.Men vil du ikke mene at det er noget kludder i forhold til en dvd , som folk går ned og lejer , dem der så ikke har en combi afspiller kan så ikke lige leje den film de vil se , hvis den kun er på det andet format...hvis der bliver plads til begge , tror du så ikke at det bliver lidt et niche produkt og ikke lige så populært som en dvd..
MVH
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 19:11
hopgreve skrev:
hvis der bliver plads til begge , tror du så ikke at det bliver lidt et niche produkt og ikke lige så populært som en dvd.. |
Det tror jeg er HD-formaternes lod mange år frem - altså at være niche produkter i forhold til DVD.
Dels skifter man ikke lige 2 millioner DVD-afspillere i DK, med nogle dyrere (endnu) der kan HD. Og så må man ikke være bleg for at HD filmene er dyrere - konkurrencen til trods.
Om det vender på et tidspunkt? Jo, sikkert. Men det tager nok mange år inden der bare er en 50-50 fordeling af hhv. DVD og DVD+HD ude i de danske hjem.
I den tid det tager HD formaterne at slå an, kan der godt ske en større udvikling indenfor combi afspillere. På samme måde som det skete indenfor de indspilbare DVD formater (DVD+ og DVD-)
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 19:17
Hej , det i altså begge vil anbefale os er altså at købe en combi![](smileys/smiley2.gif)
MVH
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 19:33
Lars skrev:
Om det vender på et tidspunkt? Jo, sikkert. Men det tager nok mange år inden der bare er en 50-50 fordeling af hhv. DVD og DVD+HD ude i de danske hjem.
I den tid det tager HD formaterne at slå an, kan der godt ske en større udvikling indenfor combi afspillere. På samme måde som det skete indenfor de indspilbare DVD formater (DVD+ og DVD-) |
http://en.wikipedia.org/wiki/Laserdisc - LaserDisc var også et teknisk bedre format end VHS... Selvfølgelig vil der komme en dag, hvor DVD ikke længere er det største (markedsandel) format til hjemmebiografen, men jeg kunne godt forestille mig at HD-DVD og Blu-Ray i mellemtiden er blevet overhalet af noget andet. Eksempelvis Video-on-Demand på Kabel-TV og IPTV platforme.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 20:22
JesperLund skrev:
[Eksempelvis Video-on-Demand på Kabel-TV og IPTV platforme.
|
Næppe. For den gængse befolkning tror jeg nu et fysisk medie er at foretrække. At se HD opløsning streamet kræver noget af en internet hastighed, og hvis en film skulle købes på nettet, vil det kræve enormt meget plads på sin computer i længden.
Jeg vil da helt klart foretrække et fysisk medie stående på hylden, og det er da også hyggeligere ![](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: ashdk
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 20:49
Sploink skrev:
JesperLund skrev:
[
Eksempelvis Video-on-Demand på Kabel-TV og IPTV platforme.
|
Næppe. For den gængse befolkning tror jeg nu et fysisk medie er at foretrække. At se HD opløsning streamet kræver noget af en internet hastighed, og hvis en film skulle købes på nettet, vil det kræve enormt meget plads på sin computer i længden.
Jeg vil da helt klart foretrække et fysisk medie stående på hylden, og det er da også hyggeligere ![](smileys/smiley1.gif)
|
Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg tror også hovedparten af den normale køber gruppe vil fortrække et fysisk medie. Selv om båndbrede bliver hurtigere hele tiden, så er der meget meget meget langt til alle potientielle købere af film har en internet hastighed der ligger over 20mbps om gerne kræves for en nice HD film.
Det er nok mere et om kommer et endnu vildere HD format, med 3 gange opløsning af nuværende HD, selv om jeg har svært ved at se pointen i det, medmindre 200" skærme bliver hver mands eje.
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 21:42
Sploink skrev:
Næppe. For den gængse befolkning tror jeg nu et fysisk medie er at foretrække. |
Den samme befolkning som spørger om de kan lægge alle deres DVD film og CDere ind på HDD recorderen?
Sploink skrev:
At se HD opløsning streamet kræver noget af en internet hastighed, og hvis en film skulle købes på nettet, vil det kræve enormt meget plads på sin computer i længden. |
Der skal ikke gemmes noget lokalt. Du betaler når du ser filmen, ligesom i Blockbuster. Måske med rabat anden gang. Hollywood's drøm -- forbrugerne kan malkes i det uendelige (ligesom da de købte film på først VHS, dernæst DVD og så et HD format).
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 23:10
hopgreve skrev:
Hej , det i altså begge vil anbefale os er altså at købe en combi![](smileys/smiley2.gif) |
En combi kan man købe allerede nu - hvis man ønsker at kunne afspille begge formater. Altså hvis filmene er vigtigere end religion og teknologi.
Men det jeg egentlig mente, var at tiden måske giver løsningerne helt af sig selv. F.eks. ved at combi afspillerne tager over - inden HD formaterne sådan rigtigt vinder frem.
I begyndelsen med DVD+R, DVD+RW, DVD-R, DVD-RW samt DVD-RAM troede man også det var en krig der skulle vindes af en af parterne. Men hvad har vi i dag? Alle brænder-drev og recordere understøtter bare alle formaterne istedet. Måske er DVD-RAM stadig lidt speciel, men de øvrige formater er der ikke nogen der tænker på som "en krig".
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 23-September-2007 kl. 23:21
For mig er filmene det vigtigste , så nu har jeg da fået lidt at tænke over
MVH
|
Skrevet den: 24-September-2007 kl. 00:23
Lars skrev:
En combi kan man købe allerede nu - hvis man ønsker at kunne afspille begge formater. Altså hvis filmene er vigtigere end religion og teknologi.
Men det jeg egentlig mente, var at tiden måske giver løsningerne helt af sig selv. F.eks. ved at combi afspillerne tager over - inden HD formaterne sådan rigtigt vinder frem. |
Det vil nok kræve en lidt anden prisstruktur i markedet. For tiden kan du købe en HD-DVD og en Blu-Ray afspiller (tilsammen) for det som en kombi model koster...
|
Skrevet den: 24-September-2007 kl. 01:38
Ja, men nu er vi jo os' ret tidligt i forløbet stadigvæk. En god DVD-afspiller kostede også en bondegård på samme tid i DVD'ens første år. Tænk på hvad HD DVD og Blu-ray afspillere kostede for et år siden; det er vel der de få universal-afspillere der er ude nu er, såen prismæssigt set. Dengang var der også kun et par afspillere ude; nu er der også mere eller mindre kun en LG og en Samsung af universal-slagsen. Om et år er der sikkert en 5-10 forskellige ude, og hvis vi er heldige fås en fornuftig en af slagsen til ~3000,-.
|
Skrevet den: 24-September-2007 kl. 02:33
Naiera skrev:
Ja, men nu er vi jo os' ret tidligt i forløbet stadigvæk. En god DVD-afspiller kostede også en bondegård på samme tid i DVD'ens første år. Tænk på hvad HD DVD og Blu-ray afspillere kostede for et år siden; det er vel der de få universal-afspillere der er ude nu er, såen prismæssigt set. Dengang var der også kun et par afspillere ude; nu er der også mere eller mindre kun en LG og en Samsung af universal-slagsen. Om et år er der sikkert en 5-10 forskellige ude, og hvis vi er heldige fås en fornuftig en af slagsen til ~3000,-.
|
Jeg tror ikke at man skal være blind for at separate HD-DVD og Blu-Ray afspillere p.t. bliver solgt til meget lave priser (i forhold til produktionsomkostningerne) fordi der er en formatkrig mellem de to lejre. Det kan selvfølgelig ikke blive ved, og på sigt må man forvente en anden prisdannelse relativt til kombi afspillerne.
Men en del af konkurrencen i øjeblikket er på eksklusivitet (luk de andre ude!), og der passer kombi afspilleren dårligt ind i billedet.
|
Skrevet den: 24-September-2007 kl. 19:28
Hej , lige et spørgsmål mere , hvis man køber en Blu-ray afspiller nu , ja så kan man selvfølgelig ikke se de film der er lige nu på HD DVD , men er det sådan at de aldrig vil blive udgivet på Blu-ray eller vil de blive udgivet på det andet format " senere " efter X antal måneder ? Er det overhovedet noget der er taget stilling til endnu imellem de forskellige studier/producenter?? eller er det for tidligt at sige noget om det?
Ville ikke oprette en ny tråd om dette og håber ikke at det vil blive opfattet som " off topic "![](smileys/smiley2.gif)
MVH
|
Skrevet den: 24-September-2007 kl. 20:47
hopgreve skrev:
Hej , lige et spørgsmål mere , hvis man køber en Blu-ray afspiller nu , ja så kan man selvfølgelig ikke se de film der er lige nu på HD DVD , men er det sådan at de aldrig vil blive udgivet på Blu-ray eller vil de blive udgivet på det andet format " senere " efter X antal måneder ? Er det overhovedet noget der er taget stilling til endnu imellem de forskellige studier/producenter?? eller er det for tidligt at sige noget om det? |
Om film der p.t. kun er på HD-DVD senere bliver udgivet på Blu-Ray er umuligt at sige. Det er 100% op til filmselskabet. Hvis HD-DVD droppes, må man klart formode det ja, men hvis begge formater bliver ved med at eksistere, er det helt umuligt at svare på. Your guess is as good as mine.
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 25-September-2007 kl. 12:53
Laserdisken var bare noget uhandy - på samme måde som LP i forhold til CD. Desuden er der jo ingen der siger at de flytbare medier behøver at være optiske CD/DVD lignende medier. Hvorfor ikke diskette lignende medier med indbygget flash-memory eller solid-state diske?? Et svar er måske at sidstnævnte ikke ville være bagudkompatibel, men det synes jeg nu ikke er det helt store problem. Man kan jo bare beholde en DVD-afspiller der kan afspille de gamle formater.
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
Skrevet den: 25-September-2007 kl. 15:28
@Thorvald Har du checket hvad en 50GB flash disk koster for tiden? Optiske medier har den store fordel at de er billige at masseproducere. It's all about money.![](smileys/smiley2.gif)
|
|