Print side | Luk vindue

Hdmi til DVI, hvordan ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=28542
Udskrevet den: 22-Februar-2025 kl. 19:48

Emne: Hdmi til DVI, hvordan ?
Skrevet af: Nissejak
Emne: Hdmi til DVI, hvordan ?
Skrevet den: 21-September-2007 kl. 16:46
hey, fik hentet mit nad og dali anlæg i dag :D

kommer hjem og sætter min pc fladskærm til, med en hdmi / dvi adaptor som sidder i dvd´en og så over til min fladskærm.

Men, den viser kun blå skærm, slukker jeg for dvd´en slukker skærmen også og tænder jeg for dvd´en tænder skærmen også men ingen billed hva kan  det være ????

MVH jakob

Svar:
Skrevet af: Drøn
Skrevet den: 26-September-2007 kl. 22:48

Hej Jakob

Det kan være fordi at dvi udgangen ikke er aktiv. Ved nogle produkter er der en switch bagpå, og ved andre skal den aktiveres i en menu. Da er man nødt til at have et gammeldags scartkabel tilsluttet først for at komme ind i menu'en.

Nu kender jeg ikke de specifikke produkter du nævner, men sådan er det på nogle...

Har du fået at vide at disse produkter skal kunne køre sammen med det kabel?

Mvh. Drøn

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 26-September-2007 kl. 23:44

Man kan (normalt) ikke tilslutte en dvd afspiller til en almindelig pc-fladskærm, heller ikke med en HDMI-DVI adaptor

Man kan tilslutte en PC til en TV-fladskærm med en DVI-HDMI adaptor, men ikke den modsatte vej.

En dvd sender jo en PAL A/V opløsning ud - eks. 720x576 ved 50hz - som en PC-skærm ikke forstår. En pc-skærm forventer PC opløsninger som 640x480, 800x600, 1024x768, 1280x1024 ved 60hz eller mere

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-September-2007 kl. 00:23
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

En dvd sender jo en PAL A/V opløsning ud - eks. 720x576 ved 50hz - som en PC-skærm ikke forstår. En pc-skærm forventer PC opløsninger som 640x480, 800x600, 1024x768, 1280x1024 ved 60hz eller mere

Problemet er ikke nødvendigvis opløsningen, hvis fladskærmen ikke understøtter HDCP, kan man ikke sende signalet fra HDMI ind i DVI-indgangen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-September-2007 kl. 00:31
Den tænkte jeg også på - men nævnte det ikke for der burde vel egentlig ikke være HDCP på en dvd-afspiller ?

-------------

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 27-September-2007 kl. 00:47

Den tænkte jeg også på - men nævnte det ikke for der burde vel egentlig ikke være HDCP på en dvd-afspiller ?

Jo, HDCP er en anbefalet del af HDMI. Også for DVD-afspillere.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 27-September-2007 kl. 00:52

Det er anbefalet, men vel ikke et krav ? - og iøvrigt temmelig hysterisk og ulogisk imho, der er jo ikke noget High Definition der skal Copy Protectes fra en standard dvd-afspiller, heller ikke selvom den kan opskalere. Ingen ved sine fulde fem ville forsøge at digital kopiere en standard dvd gennem en HDMI forbindelse, ethvert 12årigt barn kan jo idag lave en perfekt digital kopi med simple værktøjer på en pc, hvilket er den normale måde at gøre dette på.

-------------

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 27-September-2007 kl. 11:21

Det er anbefalet, men vel ikke et krav ?

Nej, men i praksis vil det nok være sådan - at ser du en HDMI udgang kan du regne med at den har HDCP. Også fordi det betyder ikke så meget at gøre det, for når kravet er tilslutning til et "HD Ready" display så ved producenterne at displayet kan dekode HDCP.

Problemet opstår, når man prøver at bruge en edb-monitor til display

- og iøvrigt temmelig hysterisk og ulogisk imho, der er jo ikke noget High Definition der skal Copy Protectes fra en standard dvd-afspiller, heller ikke selvom den kan opskalere. Ingen ved sine fulde fem ville forsøge at digital kopiere en standard dvd gennem en HDMI forbindelse, ethvert 12årigt barn kan jo idag lave en perfekt digital kopi med simple værktøjer på en pc, hvilket er den normale måde at gøre dette på.

HDCP er ikke et værktøj mod kopiering. Det primære formål er at hindre streaming ud på internet af copyright beskyttet matriale. I det lys er det fornuftigt nok at medtage DVD.

Jeg vil tro -at i det øjeblik du sætter en ikke-copyright beskyttet DVD i DVD-afspilleren, f.eks. moster Oda's 80 års fødselsdag du optog på egen camcorder, der vil der heller ikke være HDCP på HDMI-udgangen. Det er ihvertfald sådan systemet er tænkt.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 27-September-2007 kl. 12:56
OK - tak for info Lars 

selvom jeg ikke helt forstår hvordan man skulle streame ud på internettet fra en HDMI udgang på en dvd afspiller

-------------

Print side | Luk vindue