Print side | Luk vindue

TV og internet i samme coax-kabel???

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=2868
Udskrevet den: 06-Juni-2025 kl. 14:33

Emne: TV og internet i samme coax-kabel???
Skrevet af: tychsen
Emne: TV og internet i samme coax-kabel???
Skrevet den: 21-November-2004 kl. 15:29

I stuen har jeg 3 stik i en hvid boks på væggen: 1 x TV, 1 x Radio og 1 x Internet.

Jeg har trukket et 35 m. langt coax-kabel ind til kontoret, fordi vi har internet der - dvs., at dette kabel er sat til stikket mærket "Internet". Nu vil vi imidlertid også gerne have TV i kontoret, hvorfor det ville være lækkert, hvis man bare kunne sende TV-signalet i det allerede optrukkede kabel. Spørgsmålet er så, om jeg kan transmitere BÅDE internet og TV i samme coax-kabel? De kører vel ret beset ikke i samme frekvensområde, men vil de interferere med hinanden, de to signaler? Og vil modemet (Motorola SurfBoard) kunne forstå, hvis det modtager både internet og TV-frekvenser?

Har allerede spurgt en elektriker, men han vidste det ikke... men mons tro der ikke er nogle kloge hoveder her inde, der har forstand på det skidt

Svar:
Skrevet af: Axlon
Skrevet den: 21-November-2004 kl. 17:04
Det burde kunne lade sig gøre.
Hvis du afmintere den hvide stigdåse, og erstatter den med en gennemgangsdåse med udtag til radio+tv.
Inde i gennemgangsdåsen er der en indgang og en udgang.
Du montere så dit 35m coaxkabel på udgangen, og inde på kontoret, montere du så den stikdåse med alle tre udtag.
Den almindelige gennemgangsdåse med udtag til radio+tv kan købes i Silvan.
Eneste problem kan være noget med at du måske ikke må rodde med kabel-TV-nettet, men hvad de ikke ved, har de jo ikke ondt af

-------------
Mvh Jesper

Skrevet af: HenrikH
Skrevet den: 21-November-2004 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af tychsen tychsen skrev:

I stuen har jeg 3 stik i en hvid boks på væggen: 1 x TV, 1 x Radio og 1 x Internet.

Jeg har trukket et 35 m. langt coax-kabel ind til kontoret, fordi vi har internet der - dvs., at dette kabel er sat til stikket mærket "Internet". Nu vil vi imidlertid også gerne have TV i kontoret, hvorfor det ville være lækkert, hvis man bare kunne sende TV-signalet i det allerede optrukkede kabel. Spørgsmålet er så, om jeg kan transmitere BÅDE internet og TV i samme coax-kabel? De kører vel ret beset ikke i samme frekvensområde, men vil de interferere med hinanden, de to signaler? Og vil modemet (Motorola SurfBoard) kunne forstå, hvis det modtager både internet og TV-frekvenser?

Har allerede spurgt en elektriker, men han vidste det ikke... men mons tro der ikke er nogle kloge hoveder her inde, der har forstand på det skidt

Nu kører signalet jo i forvejen fra din kabelTV udbyder i et og samme kabel så det kan det da!

Men den boks, der har "internet" udtag har et filter, der bortskærer internet frekvenser til TV'et og bortskærer TV signaler til computeren. Så hvis du skal få det til at virke som du ønsker, skal "boksen" i teorien flyttes ind i dit kontor, men det er nok ikke lige det du ønsker.

Har dog set en opstilling hos Telia/stofanet, hvor de viste, at man kunne trække et tv signal ud af internetforbindelsen fra boksen.

Hvem er din udbyder?

Prøv at kontakte dem og forelæg dit ønske - så har de nok en løsning. Hvis det er stofanet, så er der altså et eller andet med at det kan lade sig gøre rimeligt let!

-------------
mvh

Henrik

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 21-November-2004 kl. 17:15

Hej tychsen

Jeg har også Internet på samme måde som dig via Dansk Kabeltv. For at få dit tv signal til dit kontor er du nødt til at trække et nyt kabel frem, hvis du også vil have radio med så bliver det mere vanskeligt, så skal du have et nyt kabel fra hoveddåsen,+ et nyt filter, og det er ikke nemt at få fat på DKTV vil nemlig ikke sælge det til private efter at de har været og lave en installation.Du kan kun få et nyt hvis der skulle ske noget med det du har i forvejen.

Da mit Internet skulle instaleres ville jeg også have det på samme måde men teknikkeren sagde at det kan man ikke, signalerne er jo adskildt fordi der er en grund til det, de er frekvensopdelt. I Internet kablet er der kun data signaler. Hvis man blander signalerne vil der være forstyrrelser både på data og TV.Så jeg fik trukket nye kabler i hele Lejligheden, det kostede men alt virker perfekt.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 13:02
Jeg har ikke rigtig forstået, om jeg kan eller ej. Nogle siger man kan, andre siger, man ikke kan. Nu har jeg skrevet til TDC, men oftest er det nogle ret ukompetente mennesker jeg får fat i. De ved lidt om firewall og antivira, men nu må vi se, hvad de svare...

Skrevet af: ccc13481
Skrevet den: 22-November-2004 kl. 13:17

Det er ikke noget problem at ændre dåsen i stuen til en gennemgangsdåse og placerer "data"-dåsen i værelset.

Dog med forbehold for signalkvaliteten, men har du en god stikledning og et kraftigt signal kan du godt gøre det.

Vær opmærksom på at vi du deler signalet ud alt for mange stedet kan det blive for svagt - mere end 4 steder ville jeg nok ikke gøre det når du skal køre kabelmodem.

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af ccc13481 ccc13481 skrev:

Det er ikke noget problem at ændre dåsen i stuen til en gennemgangsdåse og placerer "data"-dåsen i værelset.

Dog med forbehold for signalkvaliteten, men har du en god stikledning og et kraftigt signal kan du godt gøre det.

Vær opmærksom på at vi du deler signalet ud alt for mange stedet kan det blive for svagt - mere end 4 steder ville jeg nok ikke gøre det når du skal køre kabelmodem.

Hvordan løser det mit problem??? Jeg vil jo have både TV og internet i kontoret...

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 14:58

Det jeg kalder "data"-dåsen er den med 3 udtag - 1 radio, 1 TV og en data. Den flytter du ind i kontoret. Du ændre så stikket inde i stuen til en gennemgangsdåse.

Så kan du se TV i kontoret og du vil have et stil til dit kabelmodem og du kan stadig se TV i stuen.

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 15:00

Tilføjelse - i stillet i stuen kører du kablet vidre - enten via et T-stykke eller ved montering i selve antennedåsen.

Skrevet af: dota
Skrevet den: 22-November-2004 kl. 15:39

Hej Tychsen! 

Jeg har gjort det du også godt kunne tænke dig. Jeg har galnet.dk og hos dem er devisen, at hvad der er trukket af kabler og lavet om på inden for hjemmets fire vægge er kundens "problem".

Det du skal bruge er to data-dåser. Altså dem med tre udtag. Samt to kabelmodems. I den første dåse (i stuen) forbinder du begge kabler sammen bagest i dåsen. På den måde afkorter du ikke frekvensområdet. Er vigtigt da data-dåsen i de tre udtag deler frekvensområdet op. (Internetet ligger i det øverste frekvensområde). Og i kontoret sætter du ganske enkelt en data-dåse mere op. Hvis du så alligevel ikke ønsker at anvende data-udtaget i stuen skal du huske at sætte en terminator i.

En billigere måde (istedet for to kabel-modems), er i stuen at smide kabel-modemet på en switch, og så trække et netværkskabel sammen med caox-kablet til tv'et med ind i kontoret.

Håber jeg har forklaret mig godt nok. Ellers tager jeg gerne et billede af stikdåserne, og ligger op.

-------------
http://www.familie-rasmussen.dk/cms - http://www.familie-rasmussen.dk/cms

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 15:45

Tak for det, men:

I bruger for mange fagord jeg ikke ved hvad betyder. Jeg skal have tingene klippet i 10 mm stålplade (eller bare skåret i pap)... ellers fatter jeg det ikke. Jeg er jo ikke elektrikker... :-)

Og det kommer ikke på tale, at købe nye modems eller noget. Jeg vil bare have TV og internet i det samme kabel... det må da ku lade sig gøre uden for megen tingeltangel. Jeg er selvfølgelig med på, at jeg skal "fuske" med ledningerne i dåsen, men jeg har altså ikke forstand på det. Så jeg skal som sagt have tingene skåret ud i pap.

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 15:50

Okay - ingen fagord.

Du kan ikke trække internet ud af et coax-kabel uden et kabel-modem.

Altså skal du vælge den "billigere" løsning med en switch. (En switch deler netværksforbindelser ud til flere pc'er)

-------------

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af dota dota skrev:

Okay - ingen fagord.

Du kan ikke trække internet ud af et coax-kabel uden et kabel-modem.

Altså skal du vælge den "billigere" løsning med en switch. (En switch deler netværksforbindelser ud til flere pc'er)

Nej, det er jeg helt med på. Jeg tror du har misforstået mit spørgsmål.

Som det ser ud i dag, så har jeg allerede ført et 35 m langt kabel fra stuens "Internet"-stik til kontoret. I kontoret ender coax-kablet med at rende ind i røven på mit Motorola SurfBoard-modem. Dette virker fint, og vi har fint internet i kontoret. Men nu vil vi have TV i kontoret også. Kan det allerede optrukkede coax-kabel (som pt er sat til "Internet"-bøsningen inde i stuen) ikke også levere TV-frekvenser, således at jeg bare behøves at sætte et T-stik på inde på kontoret, som deler kablet i 2 - et til modemet og et til TV'et?

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 16:09

Eller

Antennedåse i stue udskiftes med en uden datastik.

Der monteres et T-skykke. Den ene ende føres ind i TV og den anden ende tilsluttes dit 35 m coax.

Dit coax ender inde i kontoret i det antennestik du har afmonteret fra stuen og nu monteret i kontoret.

Du kan nu se TV i kontor og stue og køre internet i kontor via kabelmodem.

Skrevet den: 22-November-2004 kl. 16:11

Sorry at jeg misforstod dig

Den letteste løsning er lige akurat som ccc13481 påpeger.

-------------

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 22-November-2004 kl. 17:09

Hej tychsen.

dan som jeg ser det så mangler der et filter på den ene dåse, og gør der det så kan du sende støj  ud i hele systemet og også selv få forstyrrelser på dit net, sender du støj ud til andre kan du få problemer med din udbyder, så på en eller anden måde må du anskaffe en datafordeler yderligere, men som jeg skrev tidligere i denne tråd så er de ikke nemme at få fat på, når først din installation er blevet opsat af udbyderen. Det er ialtfald min erfaring med DKTV.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Print side | Luk vindue