Print side | Luk vindue

Plasma VGA-indstillinger

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=28956
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 11:16

Emne: Plasma VGA-indstillinger
Skrevet af: Jenslyn87
Emne: Plasma VGA-indstillinger
Skrevet den: 01-Oktober-2007 kl. 22:26

Da jeg i sin tid blev anbefalet et TV herinde var der stor begejstring omkring PV/PX70 i 37", så det købte jeg, selvom jeg godt nok ikke vidste, at det kørte med en lav opløsning. Jeg er resolution-whore :P

Nå, men hvad det mangler i opløsning skulle det vist hente i fjernsynssignal og DVD-kvalitet. DVD'erne ser rigtig gode ud, men mit signal på værelset er desværre elendigt, så der kommet fjernsynet ikke til sin ret.

Fair nok. Jeg kan godt se, billedet ikke er helt så rent og skarpt som på forældrenes samsung LE32M61, men det er stadig fint og skærmen er også større, hvilket vel altid vil gøre det lidt mindre skarpt :)?

Nu prøver jeg så at gøre det så godt, som det kan blive. Jeg har købt et VGA-kabel til boxen. Her skal man så vælge en opløsning, og jeg har hørt, at alt hvad der ikke matcher billedets native opløsning er fyfy. Her er det så, jeg bliver frustreret og betvivler mit køb, fordi man ikke KAN ramme TV'ets native opløsning. Det er jo kun 1024x720. Der er mulighed for 1024x768 samt andre større opløsninger som 1366x768, men det er jo ikke det samme. Hvad gør jeg så? Hvilken bør jeg så gå efter?

Håber ikke jeg har købt katten i sækken i forhold til gaming ved kun at få 1024x720 i stedet for 42" modellen med 1024x768... Nogle af de mange kloge hoveder herinde der kan trøste og oplyse mig? :)

Svar:
Skrevet den: 01-Oktober-2007 kl. 22:34
Lige et tillægsspørgsmål: Har tv'et 1:1 pixelmapping? Det hørte jeg folk sagde var vigtigt, når man skalerer billedet :)

Skrevet af: kreissl
Skrevet den: 01-Oktober-2007 kl. 22:43
Jeg har også sat xboxen til at køre med vga på en 42" pv70; det fungerer fint. Jeg har sat opløsningen til 1024*768, ikke så meget på grund af opløsningen passer til fjernsynet, for det skal nok selv skalere, så det passer; men mere fordi det kan køre med 85Hz i den opløsning.
1:1 pixelmapping er nok lidt kompliceret på et plasma med rektangulære celler. Det vil komme til at se lidt spøjst ud.
De fleste spil bliver vel lavet til 720p, (halo3 er endda kun 640p), så i det forhold har du faktisk den rigtige opløsning. du kan eventuelt bruge komponentindgangen istedet for, hvis du ikke bruger den til andet. Det skulle også give nogle bedre farver.

Skrevet den: 01-Oktober-2007 kl. 22:53

Tak skal du have :) Har du prøvet begge? synes component giver lidt bedre farver mens vga er en tand skarpere.

Problemet er bare, at den eneste opløsning der ligger tæt på TV'ets 1024x720 er 1024x768, som du også bruger. Hvis jeg vælger den opløsning, kommer billedet lidt ud i siden, så det går jo ikke rigtig

Skrevet af: kreissl
Skrevet den: 01-Oktober-2007 kl. 23:26
hos mig er det ligegyldigt hvilken opløsning jeg vælger, billedet står stadig fint midt i skærmen. Prøv at se i manualen på nogle af de sidste sider, omkring pc-tilslutning. Jeg synes at kunne huske nogle billeder vedrørende centrering af billedet (jeg er på arbejde lige nu, og kan ikke lige finde det selv :-)). Jeg tror det er på s. 28/29 stykker.

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 01:21

Tak skal du have, jeg kigger på det.

Er det ellers ikke noget problem for billedkvaliteten, at opløsningen er en tand mindre end dens storebror, der har 768? Thinking about it så udjævnes det vel i og med at det andet tv er større, så det bliver naturligt mere uskarpt? :)

Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 09:21
de fleste plasmaer skal have 1360 x 768 for at opnå bedst billedkvalitet..

Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 10:55

Hey drenge,

Når x-boxen skal tilsluttes til plasma, Pana, så skal det gøres med component eller VGA. Farverne stå klart bedst med component, mens billedet bliver mere detaljeret med VGA. Lige som at farverne forsvinder lidt ved VGA og man mister lidt detalje i billedet hvis man bruger component.
Der er IKKE pixelmapping 1:1 over vga, hvilket som du siger jenslyn, er vigtigt! Det er der over component.
TIlgengæld så kan fjernsynet tage op til 1080p på VGA indgangen, men viser jo ikke 1080p.
Så Jenslyn, prøv dig frem og se hvad du bedst kan lide, det har også været opppe og vende herinde før, hvilken side man var til!
Opløsningen har INTET med billedekvalitet at gøre, og har heller intet med størrelse at gøre...
MEn det billedet syner bedre på en mindre skærm, men er det nok næppe!!

Mange hilsener

SImon

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 11:19
asklepios det er lige modsat... der er nemlig 1:1 pixelmapping via vga da du selv kan vælge opløsningen og få den native opløsning... og jo med den nyeste software fra xbox360 understøtter den faktisk også 1080p... så du er helt ved siden af den...

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 11:30
Mange tak for det sigida, der gik noget helt galt der, det skulle jo have været lige omvendt!!
Ja, det er rigtigt med component og den nye software opdatering, det havde jeg helt glemt!
Jeg tror bare jeg skal gå ned og læse om kroppensmysterier igen!!

/Simon

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 11:45
hehe :p

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 11:56
Tak for det alle... men havde det så ikke været en stor fordel for mig at tage 42", der jo kører 1024x768 i stedet for min 37", der kører 1024x720? 37" passede bedst til mine behov, men håber ikke det har ødelagt for meget at opløsningen ikke helt passer :(

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 12:03
Det tror jeg ikke du skal være så ked af...  Kunne ikke forstille mig det gjorde alverden!!
Det er kun hvis du syntes at billedet er for lille og de godt ku have rbugt et 42".
Jeg ville selv gerne have 50" nu, men sådan er det vel hele tiden!!

/Simon

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet af: JesperK
Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 12:37
Jeg har min xbox 360 tilsluttet via component på et 42"PX og det står ganske fint. Jeg har ikke lavet nogle specielle indstilinger. Blot sat det medfølgende kabel på HDTV, samt valgt 1080i under TV opsætning på Xboxen. Det fylder hele skærmen og er ikke strukket eller noget.

-------------
/Jesper

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 12:39

jesperk, nej det er skaleret ned, da din skærm nok eftersigende ikke har 1920x1080 native opløsning, så skalere den billedet ned til 1366x768, og vil derfor fylde hele skærmen..

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 16:34

Tak skal I have alle sammen =)

Skrevet den: 02-Oktober-2007 kl. 17:09
Var så lidt, OG forkert...

/Simon

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Print side | Luk vindue