Print side | Luk vindue

Afspilning af 1080/24p på PDP 506 FDE?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=29019
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 08:07

Emne: Afspilning af 1080/24p på PDP 506 FDE?
Skrevet af: skalbjerg
Emne: Afspilning af 1080/24p på PDP 506 FDE?
Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 09:55

Ville gerne høre om nogen kan oplyse, om det er muligt at afspille dette format med et Pioneer fladskærm model 506FDE? og hvis det er muligt hvilke indstillinger der skal vælges?.

Jeg ved godt det kræver en afspiller som kan afspille formatet

På forhånd tak.

-------------
Skalbjerg

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 13:01
Det kræver nemlig ikke en afspiller der kan afspille formatet; det er nok at sende 1080i ud fra f.eks. en HD-E1, og så tænde for den rette Pure Cinema funktion. Herved laver fjernsynet selv de 1080i ved 60Hz om til 24 billeder i sekundet.

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 13:29

Hej Naiera

Det forstår jeg ikke helt, mig bekendt kan der kun vælges Pure Cinema- ADV-, når der afspilles region 1 film eller nye Blu Ray eller HD DVD.

Er det mig der er galt på den?

Man kan da ikke få 1080/24p ved afspilning af alm DVD eller 1080i fra HD Selector boks.

Ellers tak for svaret

-------------
Skalbjerg

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af skalbjerg skalbjerg skrev:

Hej Naiera

Det forstår jeg ikke helt, mig bekendt kan der kun vælges Pure Cinema- ADV-, når der afspilles region 1 film eller nye Blu Ray eller HD DVD.

Er det mig der er galt på den?

Man kan da ikke få 1080/24p ved afspilning af alm DVD eller 1080i fra HD Selector boks.

Det kan du jo ikke uanset hvilket tv du vælger. Det kræver at kilden er 24 fps. På PDP 506 kan du som Naiera siger sende 1080i eller 480i til skærmen, og så kan ADV funktionen konvertere dette til 24 fps.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 14:28

Hej Otte

Tak for svaret. Men er de ikke kun nogle Blu Ray og HD DVD film som har 24fps?

Hvad skal jeg vælge af indstilling på PDP 506 FDE når jeg skal afspille 1080/24p? Hvordan kan jeg kontrollere, at det er det format som afspilles?

På forhånd tak for hjælpen.

-------------
Skalbjerg

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 14:43

Du får kun ægte 1080p@24Hz signal fra en Blu-Ray eller HD DVD. Dette kan et Pioneer 506FDE godt afspille (sker ved 72Hz, dvs. med en faktor x3).

ADV PureCinema funktionen har kun med 60Hz 480i, 720p og 1080i signaler at gøre!

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 14:46

Det er de eneste med ægte 24 fps. Reg.1 film er 480i/60, som Pioneer tv'et kan konvertere til 24 fps fordi det er dét kilden stammer fra.

Hvad skal jeg vælge af indstilling på PDP 506 FDE når jeg skal afspille 1080/24p? Hvordan kan jeg kontrollere, at det er det format som afspilles?

Hvis din afspiller har 24 fps output, så er det bare at sætte den til dét (jeg er faktisk lidt i tvivl om hvorvidt PDP506 understøtter 24 fps input). Ellers så sætter du afspilleren til 1080i, tv'et til 24fps, og så skal der være 24 fps gengivelse hvis kilden er fra 24 fps. Du burde kunne se forskel på om ADV er slået til eller fra, især på panoreringer. Se f.eks. scenerne fra Gladiator hvor der panoreres hen over Colloseum, der er det meget tydeligt at se om der er 2-3 judder.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

jeg er faktisk lidt i tvivl om hvorvidt PDP506 understøtter 24 fps input

Ifølge manualen gør både 436 og 506 FDE!

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 15:32

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Ifølge manualen gør både 436 og 506 FDE!

Mente jeg også nok, jeg er kategorisk dårlig til at huske specifikke features på specifikke modelnumre... Jeg koncentrerer mig om det store billede

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 16:18

Tusind tak for oplysningerne, mit TV er ok, så nu kan jeg glæde mig til min nye HD afspiller.

-------------
Skalbjerg

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 16:50

Men er det ikke kun nogle Blu Ray og HD DVD film som har 24fps?

Nej, det har de alle. Der findes udgivelser i 1080i ved 60Hz; det er dog ikke film, men oftest koncertoptagelser.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det er de eneste med ægte 24 fps. Reg.1 film er 480i/60, som Pioneer tv'et kan konvertere til 24 fps fordi det er dét kilden stammer fra.

Principielt er Blu-Ray den eneste med ægte 24fps output. HD-DVD og NTSC DVD er spec'et på samme måde, altså pulldown til 59.94Hz interlaced output. Hvis der ikke laves fuck-up's i encodning eller mastering, bør dette dog være uden praktisk betydning.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 03-Oktober-2007 kl. 17:03

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Principielt er Blu-Ray den eneste med ægte 24fps output. HD-DVD og NTSC DVD er spec'et på samme måde, altså pulldown til 59.94Hz interlaced output. Hvis der ikke laves fuck-up's i encodning eller mastering, bør dette dog være uden praktisk betydning.

Jeg var ikke præcis nok: Både Blu-Ray og HD-DVD er principielt 24 fps _kilder_, mens det er korrekt at HD-DVD principielt ikke understøtter 24 fps output.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 04-Oktober-2007 kl. 10:37
Jeg var ikke klar over at HD DVD maskinerne ikke har understøttet 24fps output indtil nu, men det ser ud til at det er ved at ske. Ifølge dette http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=846721 - link har bl.a. Toshiba en firmware update der skulle fixe det.

Skrevet den: 04-Oktober-2007 kl. 16:19

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Jeg var ikke klar over at HD DVD maskinerne ikke har understøttet 24fps output indtil nu, men det ser ud til at det er ved at ske. Ifølge dette http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=846721 - link har bl.a. Toshiba en firmware update der skulle fixe det.

Men ifølge de meldinger jeg har set, på en aldeles tåbelig facon, ved at tvinge output til at være 24 Hz uanset kilde. Jeg har ikke prøvet det endnu, men hvis det er tilfældet, er det ikke ligefrem godt nyt. Pioneer ejere eller dem der er indehaver af en scaler med frame-rate conversion kan være ligeglade, da de kan bruge 1080i, men det er ikke ret fedt for andre HD-XE1 ejere... Om igen, Toshiba!

Lige en uddybning: 24 Hz outputtet skulle fungere problemfrit når kilden er 24 Hz, men med andre kilder (PAL DVD, 1080i musik-udgivelser, ekstramaterialet) giver det slem judder, værst på PAL. Så skal man ind i setup'en og ændre outputtet... Uanset at 24 fps ikke er den del af standarden officielt, så er det IKKE særligt svært at omgå det og spytte 24 fps ud hvis man vil. At Toshiba efter så lang ventetid kommer med en halv løsning, er i mine øjne på ingen måde i orden.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue