Print side | Luk vindue

DRM / Kopibeskyttelse

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=29353
Udskrevet den: 30-Maj-2025 kl. 16:31

Emne: DRM / Kopibeskyttelse
Skrevet af: pointwood
Emne: DRM / Kopibeskyttelse
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 10:54
Denne diskussion startede i kommentarerne til http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1350&zoneid=3 - artiklen "Formatkrigen: Bitrate" men det er offtopic så derfor flytter jeg den hertil.

Bruce - 2007/10/11
@Jramskov: Piratkopiering er tyveri og at det er lykkedes pirakopisterne at knække de tiltag industrien hidtil er kommet med, er ingen grund til ikke at fortsætte med at forsøge, især ikke når der er milliarder på spil. Hidtil har filmindustrien kunnet få penge for deres kronjuveler flere gange. Først i biografen, så VHS, så DVD og nu HD, som muligvis er sidste gang. Så når de udstiller deres bagkatalog denne gang, så forstår jeg kun alt for godt, at beskyttelsen skal være så god som muligt. Derfor må der andet end ren softwarebeskyttelse til, hvilket så har vist sig at være en kombination involverende firmware opgradering. Uden piratkopiering havde det forlængst været muligt med download tjenester af film.

Jeg er helt enig i at piratkopiering er ulovligt og at medieindustrien selvfølgeligt fortsat skal bekæmpe piratkopiering. Hvad jeg siger er at det aldrig vil lykkes dem at vinde det slag så de kan lige så godt lade være med at spilde en masse penge på det og i stedet bruge pengene på at levere bedre produkter til deres kunder.

Hvorfor skal bilister straffes for at biltyve stjæler biler og have tyveriforanstaltninger i deres biler, alarmer, som går igang, når en fodgænger rammer dem. Hvorfor skal en bilist straffes for det en biltyv gør?

Som så mange andre sammenligninger, så holder den heller ikke. Billisten bliver ikke straffet - billisten er næppe interesseret i at hans bil ikke bliver stjålet. Jeg er heller ikke interesseret i at få stjålet de film jeg har købt, men al den DRM som medieindustrien bruger på de produkter de vil sælge til mig, forhindrer ikke en tyv i at stjæle dem i forbindelse med et indbrud i min lejlighed.

Ps. Tjek også dette http://www.freedom-to-tinker.com/?p=1210 - Freedom to tinker blogindlæg der har en vis relevans for denne diskussion. Generelt kan jeg anbefale Freedom-to-tinker.com hvis man er interesseret i emner som disse.

--
Jramskov

Svar:
Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 11:26

Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Jeg er helt enig i at piratkopiering er ulovligt og at medieindustrien selvfølgeligt fortsat skal bekæmpe piratkopiering. Hvad jeg siger er at det aldrig vil lykkes dem at vinde det slag så de kan lige så godt lade være med at spilde en masse penge på det og i stedet bruge
pengene på at levere bedre produkter til deres kunder.

Jeg kan slet ikke købe den argumentation, men det ved du jo godt  I mine ører (jeg ved godt det ikke er i dine, men det klinger fint i mine), er det ligesom at erklære at man ikke kan vinde krigen mod narko eller terrorisme og at man derfor ligeså godt kan holde inde og bruge pengene på noget andet. 

Skal man stoppe en kamp mod noget kriminelt, fordi de kriminelle har størst succes? Det er godt nok ikke en mentalitet for et retssamfund, som jeg vil føle mig tryg i. BD+ er ikke knækket som det ser ud nu og bliver det, ja så må vi se, om piraterne tager det sidste stik eller ej. Indtil videre er det et nyt tiltag, som må stå sin prøve.

Som så mange andre sammenligninger, så holder den heller ikke. Billisten bliver ikke straffet - billisten er næppe interesseret i at hans bil ikke bliver stjålet.

Jo han bliver da straffet i og med, at hans bil skal indeholde en masse ekstra foranstaltninger som koster ekstra tusinder oveni hatten. Måske hans bil endda er sikret, så ved et tyveri, kan han stoppe motoren via at ringe til et firma, som stopper motoren via satellit. Billisten er ikke interesseret i at hans bil bliver stjålet og pga. truslen fra kriminelle må han have installeret alle disse irriterende himstregimster, som indimellem giver ham irriterende brugeroplevelser, når alarmen starter unødigt. Filmproducenterne er ikke interesserede i, at deres film bliver kopieret og videredistribueret uden at få betaling herfor og derfor må de installere alle disse irriterende himstregimster, som giver brugerne irriterende brugeroplevelser.

Jeg er heller ikke interesseret i at få stjålet de film jeg har købt, men al den DRM som medieindustrien bruger på de produkter de vil sælge til mig, forhindrer ikke en tyv i at stjæle dem i forbindelse med et indbrud i min lejlighed.

Bilproducenten kan gøre, hvad han kan for at sikre en bil, men han kan ikke sikre garagen, som forbrugeren vælger at stille sin bil i. Fordi et nyt medie og nye muligheder for distribution af varer og ydelser opstår, så betyder det ikke, at man skal give efter på moralskalaen, blot fordi det bliver vanskeligere at sikre sin ophavsret og få betaling for det man har produceret. Det er menneskers moral eller mangel på samme, som er det store problem.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 11:46

Jeg kan nu godt følge pointwood et stykke ad vejen.

Det jeg tror han mener er, at hvis et stykke (kunne f.eks være en film) koster 10,- at lave, (blot et eksempel) og man så bruger forholdsmæssig mange penge på at beskytte den mod noget, som man ved ikke hjælper alligevel. Så kan det altså godt give mening at undlade at bruge penge på denne beskyttelse, og måske få filmen ned i en pris, hvor den sælger bedre (et reelt salg).

Hvornår dette forhold er for meget eller for lidt, det er meget svært at sige. Men principielt holder det argumentationen.

At samligne med andre og langt mere alvorligere lovovertrædelser, det mener jeg ikke er reelt. Det er helt klart en stor forskel på narko og på industrielle tab.

Bruce - Du har helt ret i, at det er menneskers moral eller mangel på samme, der er det store problem. Men moralen er jo gensidigt. For nogle pirater mener, at filmproducenter/selskaber, de har så ringe en moral pga. deres priser, så de netop bruger dette argument for at gøre som de gør. F.eks hvorfor faen det skal være så dyrt at købe en DVD, CD eller andet, som i virkeligheden (for dem) bare er en dum plastikskive. Og selv der kan jeg godt følge disse (i mine øjne) tåbelige mennesker, for vi er sgu blevet tørret i rø*** flere gange af medie industrien. Dengik vi gik fra vinylplader til CD er et ret godt eksempel på dårlig moral fra medieindustrien. Produktionen blev ekstremt meget billigere for dem, men for forbrugerne betød det højere priser, (trods lovning om andet).
Episoden gentog sig præcis det samme da vi gik fra VHS til DVD. Omkostninger blev billigere, men forbrugernes priser blev højere.
Jeg har en meget lumsk mistanke om, at præcis det samme sker nu med DVD til BD/HD DVD. Reelt set bør produktionen blive billigere, da der er lidt mindre arbejde ved det. Faktum er, at vi giver mellem 30 og 50% mere for samme film, på et billigere produceret medie. 

Det er også moral!

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 11:54

Ahh og så glemte jeg lige min mærkesag...

Her i DK (og mange andre steder) skal vi udover de høje priser, også slås med en tåblig lovgivning for beskyttelse af kopisikring, hvilket mest af alt giver et ekstremt generende resultat for den ærlige borger. Nemlig at man, trods det at man har købt og erhvervet sig en film på ret vis og i dyre domme, ikke har lov til at kopiere den til sin harddisk/mediacenter, medmindre man kan gøre det uden at bryde kopisikringen.
En lov der skulle forhindre pirateri, men rammer alle andre, for piraterne er nok de sidste der overhovdet gider at bekymre sig om det.

Er det derimod en CD eller Computerspil, så må du gerne!  (CD  må kopieres til eksempelvis din MP3 afspiller, computerspil må kopieres til backup).

Kom ikke og fortæl mig, at medieindustrien ikke har en finger med i spillet i de her love. Forestil dig hvad der ville ske, hvis du eksemplevis ikke måtte kopiere en CD til din MP3 afspiller. Mit bud - Der ville ikke blive solgt særlig mange afspillere.

Snakker vi virkelig moral her?

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 12:22

Ahh, jeg kan blive ved.. eet enkelt ord (moral) og jeg er helt oppe og køre

For få år siden fandt mucikbranchen pludselig ud af, at der blev solgt ca. 22mill blanke cdére om året, som primært bruges til ulovlig kopering af musik. Dette mente de da lige de skulle have en kompensation for, så de bad regeringen om at sætte "blankbåndsafgiften" op på disse medier.
(I mine øjne betyder dette, at de ved der sker noget ulovligt, men de vil lige have en økonomisk fordel af det. Det troede jeg var ulovligt i sig selv ).

Jeg skev til musikbranchen og bad dem redegøre for, hvordan de dog var kommet frem til dette tal 22millioner cdére. Det lykkedes mig aldrig at få svar på dette.

Faktum er dog, at regeringen indvilligede i at sætte afgiften op. Resultatet er, at dem som ved noget om noget, de handler i udlandet, og dem som ikke ved så meget om dette, de køber sindsyge dyre blanke skiver herhjemme i DK. Og det er oftest dem som bruger/kopiere dem lovligt eksempelvis til deres mp3/bilradio eller andet udstyr, som virkelig kommer til at betale kassen for dette stunt.
Der er forøvrigt også "blankbåndsafgift" på en MP3 afspiller. Ja sågår på memorykort til digitale kamera, på trods af at personen som bruger det er ophaveren af værket (må man formode). Vedkommende skal altså lige betale til en afgift fordi han bruger et medie der kan bruges til ulovlig kopiering - Go figure!

I mine øjne er det kunstnerne der bliver sorteper i dette her løb. Vi så det for ikke ret lang tid side, hvor flere danske musikere bla. var efter APG (Anti Pirat Gruppen) for deres metoder. Hvor musikerne simpelthen sagde stop, at dette ville de ikke medvirke til. Det var ikke i deres intentioner at tingene skulle drives helt derud som nogle åbenbart mente.

Det er skide syndt for kunsterne, for det er dem der skal leve af det her.

Jeg vil gerne lige sige, at jeg på ingen som helst måde kan eller vil opfordre folk til at gøre noget ulovligt. Men når vi snakker moral, så er der altså også den anden side af sagen, nemlig den anden part, der i mine øjne bestemt ikke kan boltre sig med at have en bedre moral end piraterne.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 12:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

computerspil må kopieres til backup

Faktisk, nej...

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm - Ophavsretsloven :

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 12:38

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Faktisk, nej...

Hmm, er det ændret fornyligt?
Jeg er ret overbevist om, at jeg har læst indtil flere steder, at netop computerspil/programmer var lovligt at kopiere som backup. Pointen var sådan set, at det samme program ikke måtte bruges flere steder på samme tid, medmindre man har licens fra ophaveren til dette. Dvs. det høre under licensregler.

Jeg skal se om jeg kan finde det.

Hmm, ved nærmere eftertanke, så kan det godt være du har ret. Men er det ikke den del som netop er ændret. Bla. fordi at netop den linie du citere der, den betyder sågar også, at det ikke er lovligt at downloade et program, da dette begragtes som en digital kopi? Jeg mente, at netop den del var blev ændret. Den har i hvertfald været i ophavsretsloven temmelig lange.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Jeg kan slet ikke købe den argumentation, men det ved du jo godt I mine ører (jeg ved godt det ikke er i dine, men det klinger fint i mine), er det ligesom at erklære at man ikke kan vinde krigen mod narko eller terrorisme og at man derfor ligeså godt kan holde inde og bruge pengene på noget andet.

Nej, du misforstår mig igen (jeg synes eller jeg forsøgte at forklare mig) Du kan ikke sammenligne det med narko og terrorisme (om end jeg da gerne vil påstå at Lene E. enten er helt ufattelig dum eller har en anden agenda for ellers ville man ikke lave noget så dumt som logningsbekendtgørelsen).

Du bliver nødt til at tage følgende ind i din beregning:
1) Prisen. Det koster nul kroner (eller så tæt på nul at det er lige meget) at lave en kopi.
2) Kopien er lige så god som originalen.

Ovenstående ændrer alting i forhold til før "den digitale verden" vi lever i idag (og som det link jeg postede i mit tidligere indlæg viser, bliver det kun værre/bedre). Læg dertil at det er kun én gang en given kopisikring skal brydes, så har alle adgang til det. For at få fat i en piratkopi behøver vi ikke hver især at bryde kopibeskyttelsen. Der skal bare være én eneste person i verden der bryder, så har alle i realiteten adgang til piratkopien. Læg ydderligere dertil at der masser af hackere med rigeligt med fritid og der kommer hele tiden nye til. Medieindustrien har ikke en chance, så hvorfor gøre forsøget?

Min pointe: Bekæmp piratkopieringen på en anden måde! Hvordan? En måde ville f.eks. være at levere et bedre produkt og til en fair pris. Det er min påstand at de fleste folk gerne vil overholde loven, men hvis folk synes prisen er for høj, tjae...

Som så mange andre sammenligninger, så holder den heller ikke. Billisten bliver ikke straffet - billisten er næppe interesseret i at hans bil ikke bliver stjålet.

Jo han bliver da straffet i og med, at hans bil skal indeholde en masse ekstra foranstaltninger som koster ekstra tusinder oveni hatten. Måske hans bil endda er sikret, så ved et tyveri, kan han stoppe motoren via at ringe til et firma, som stopper motoren via satellit. Billisten er ikke interesseret i at hans bil bliver stjålet og pga. truslen fra kriminelle må han have installeret alle disse irriterende himstregimster, som indimellem giver ham irriterende brugeroplevelser, når alarmen starter unødigt. Filmproducenterne er ikke interesserede i, at deres film bliver kopieret og videredistribueret uden at få betaling herfor og derfor må de installere alle disse irriterende himstregimster, som giver brugerne irriterende brugeroplevelser.

Du misser et par væsentlige forskelle:

1) Det hjælper mig (kopibeskyttelse er kun til for at hjælpe producenten).
2. Jeg kan selv bestemme om jeg vil slå alarmen til. Hvis jeg havde fuld tiltro til alle mennesker, så kunne jeg jo lade nøglen sidde i bilen - ikke at jeg vil anbefale det

Bilproducenten kan gøre, hvad han kan for at sikre en bil, men han kan ikke sikre garagen, som forbrugeren vælger at stille sin bil i. Fordi et nyt medie og nye muligheder for distribution af varer og ydelser opstår, så betyder det ikke, at man skal give efter på moralskalaen, blot fordi det bliver vanskeligere at sikre sin ophavsret og få betaling for det man har produceret. Det er menneskers moral eller mangel på samme, som er det store problem.

Enig Men det gælder både piraterne og medieindustrien.

-------------
Jramskov

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 13:18
Mht. hvad der er lovligt at kopiere, så siger loven et eller andet sted noget med "effektiv kopibeskyttelse" men det bliver ikke defineret hvad "effektiv kopibeskyttelse" er og én ting er da helt sikker: den "kopibeskyttelse" de har benyttet på f.eks. musik CD'ere og DVD'ere er IKKE effektiv

Det skal siges at det er lang tid siden jeg har brugt tid på lige netop det emne

-------------
Jramskov

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 13:35
Ophavsretslovens §75c:

§75c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 13:53
HeartWare: Tak! Det var lige netop den paragraf jeg tænkte på

Jeg ved at den kopibeskyttelse der er på DVD'ere ved en domstol i Finland for ikke så lang tid siden, ikke blev anerkendt som "effektive tekniske foranstaltninger".

-------------
Jramskov

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 15:01

Ophavsretslovens §75c:

§75c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Hvis formålet er afspilning, må man gerne hacke AACS og BD+ alt det som man har lyst til. OHL §75c forbyder kun kopiering, hvis det er nødvendigt at omgå effektive tekniske foranstaltninger.

Rettighedshaverne kan ikke med ophavsretsloven (OHL) i hånden tvinge dig til at bruge en bestemt afspiller. Hvis du synes at kombinationen af AnyDVD HD og MPlayer er sjovere end PowerDVD, så go ahead.

Derudover har AnyDVD HD en væsentlig funktion med at fjerne regionskoder på Blu-Ray (og DVD), og regionskoder er på ingen måde beskyttet af ophavsretsloven i Danmark.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 15:10

Jeg ved at den kopibeskyttelse der er på DVD'ere ved en domstol i Finland for ikke så lang tid siden, ikke blev anerkendt som "effektive tekniske foranstaltninger".

Dommen er vist nok anket. Derudover bruges der i dag andre kopibeskyttelser på DVD end CSS (corrupted file systems i forskellige varianter).

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 15:23

Her i DK (og mange andre steder) skal vi udover de høje priser, også slås med en tåblig lovgivning for beskyttelse af kopisikring, hvilket mest af alt giver et ekstremt generende resultat for den ærlige borger. Nemlig at man, trods det at man har købt og erhvervet sig en film på ret vis og i dyre domme, ikke har lov til at kopiere den til sin harddisk/mediacenter, medmindre man kan gøre det uden at bryde kopisikringen.

Det er, som du nævner, ikke kun her i Danmark; tåbeligheden kan spores tilbage til WIPO Copyright Treaty fra 1996 (det er ikke engang EU direktivet InfoSoc). Alle lande, som ratificerer denne traktat, skal lave lovgivning som forbyder omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

I Danmark er vi faktisk lidt mere heldige end i så mange andre lande, idet afspilning altid er tilladt, uanset hvor mange DRM systemer du skal bryde.

Regionskodesystemet på DVD er eksempelvis ikke beskyttet af nogen lovgivning. Hvis du vil afspille HD-DVD og Blu-Ray på Linux computere, eller hvis du bare ønsker noget andet end PowerDVD på Windoze, har du carte blanche til at gå i kødet på AACS og BD+. Du må bare ikke lave kopier.

Når WIPO skal beskrive deres egen fantastiske traktat, nævnes DRM derimod som noget der kan bruges til at beskytte afspilning, se side 54 i denne http://www.wipo.int/freepublications/en/copyright/935/wipo_pub_935.pdf - WIPO booklet (PDF side #56). Sådan er det formentlig i USA, men ikke i Danmark.

-------------

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 15:51
Jeg er netop ved at ligge sidste hånd på en artikel omkring kopiering af digitale medier til privat brug, så jeg må vidst heller se at få den udgivet her på recordere. Skal se om jeg får tid i aften.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 16:01

Denne diskussion startede i kommentarerne til http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1350&zoneid=3 - artiklen "Formatkrigen: Bitrate" men det er offtopic så derfor flytter jeg den hertil.

Bruce - 2007/10/11
@Jramskov: Piratkopiering er tyveri og at det er lykkedes pirakopisterne at knække de tiltag industrien hidtil er kommet med, er ingen grund til ikke at fortsætte med at forsøge, især ikke når der er milliarder på spil. Hidtil har filmindustrien kunnet få penge for deres kronjuveler flere gange. Først i biografen, så VHS, så DVD og nu HD, som muligvis er sidste gang. Så når de udstiller deres bagkatalog denne gang, så forstår jeg kun alt for godt, at beskyttelsen skal være så god som muligt. Derfor må der andet end ren softwarebeskyttelse til, hvilket så har vist sig at være en kombination involverende firmware opgradering. Uden piratkopiering havde det forlængst været muligt med download tjenester af film.

Jeg har to problemer med Bruce's kommentar

1) Ophavsretslige krænkelser er ikke tyveri. Det er film- og musikindustriens politiske spin, som har skabt denne sammenligning. Men den samme industri kalder det også "tyveri", hvis jeg ripper mine egne CDere til min mp3 afspiller, eller hvis jeg formaster mig til at købe en DVD film fra andre regioner end R2 (jeg "stjæler" fra den danske distributør). Eller hvis jeg skipper reklamerne, når jeg ser TV tidsforskudt via min harddisk optager. Det er også "tyveri" efter deres mening. Jeg tør næsten ikke nævne at jeg bruger AdblockPlus i Firefox..

Selvfølgelig har de et problem med fildeling, men også her er det svært at tage deres klager seriøst. Når de skal opgøre tabet, præsenterer de altid vildt overdrevne statistikker, og det er totalt uklart hvad de egentlig har regnet med som følgeeffekter (reduceret salg af popcorn, til skade for majsdyrkerne, fordi færre går i biografen var regnet med i en opgørelse; aha, der er ellers flere penge til overs til popcorn, hvis man ikke betaler for filmen).

Derudover taler vi om en industri, som i den grad har nægtet at anerkende den teknologiske udvikling, ikke bare internettet, og i øvrigt direkte har modarbejdet den teknologiske udvikling til stor skade for samfundet. Hvad var Hollywood's svar da videobåndoptageren kom frem? FORBUD - som de var meget tæt på at komme i gennem med; kun reddet af en 5-4 afgørelsen i USAs højesteret, en afgørelser der i dagens klima var gået til den anden side. I dag tjenes der langt flere penge på DVD salget end på biograferne, men i deres totale paranoia for "pirat"kopiering er de ude af stand til at spotte nye forretningsmodeller.

2) Er det smart at blive ved med at hælde penge i nye DRM systemer?
Ingen skal være i tvivl om hvem der betaler: det gør de kunder, som køber det originale produkt. Først skal de betale for selve DRM systemet, og AACS og BD+ har ikke været billige at udvikle, dernæst skal de døje med følgevirkningerne af inkompatibiliteter med deres afspillere. Dels er specs for disse DRM systemer så upræcise af mange fejl opstår (og der er et vist element af security through obscurity i alle DRM systemer), dels mener filmindustrien at det er nødvendigt løbende at opdatere disse DRM systemer. Hvem er egentlig den store taber her? Den ærlige, betalende kunde.

Er det virkelig en bæredygtig forretningsmodel at betragte sine betalende kunder som kriminelle? Hvis jeg køber en DVD film er jeg påtvunget tåbelige anti-piracy trailers og ikke-skipbare reklamer (uden advarsler!!). Det bras er garanteret fjernet på de kopier som ligger på p2p netværk.

Vi har endnu til gode at se et DRM system, for reelt forhindrer kopiering. Alle DRM systemer, som det er værd at bryde, er indtil videre blevet brudt efter kort tid. BD+ har kun været på markedet i nogle få dage, men BD+ har garanteret også sine svagheder.

I værste fald kan man angribe HDMI output fra en fysisk Blu-Ray afspiller, og kopiere frame-by-frame (den metode blev anvendt til DVD-kopiering før deCSS kom frem). Der er godt nok HDCP, men HDCP er kompromitteret på proof-of-concept niveau af mindst to personer for 5-6 år siden.

DRM virker ikke! Hvis man kan afspille, kan man også kopiere - i den digitale verden er de to funktioner så tæt knyttet til hinanden, at de ikke kan adskilles.

Den nuværende DRM-krig og beskyld-de-betalende-kunder-for-tyveri strategi vil musik- og filmindustrien tabe. Det er alene at spørgsmål om hvor blodig kampen bliver (for dem).

-------------

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 16:18

Ps. Tjek også dette http://www.freedom-to-tinker.com/?p=1210 - Freedom to tinker blogindlæg der har en vis relevans for denne diskussion. Generelt kan jeg anbefale Freedom-to-tinker.com hvis man er interesseret i emner som disse.

En måde at illustrere pointen på: prisen for at lave en digital kopi er 0 kroner. Musik- eller filmindustrien får altså de samme nettoindtægter i disse to scenarier
  1. Der sælges 2 mio eksemplarer @ 200 kr.
  2. Der sælges 400 mio eksemplarer @ 1 kr.
Samfundet har større glæde af model #2, men hvis prisen fastholdes til 200 kr med vold og magt, kommer vil aldrig over 2 mio eksemplarer. Det forhindrer dog ikke filmindustrien til at opgøre deres tab på de 400 mio fildelingseksemplarer til 400 mio x 200 kr = 80 mia kroner!! Yeah right...

-------------

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 16:22

Faktisk, nej...

Jeg er ret overbevist om, at jeg har læst indtil flere steder, at netop computerspil/programmer var lovligt at kopiere som backup.

Se OHL §36.

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

1) fremstille sådanne eksemplarer af programmet og foretage sådanne ændringer i programmet, som er nødvendige for, at den pågældende kan benytte det efter dets formål, herunder foretage rettelse af fejl,

2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er nødvendigt for benyttelsen af det, og

3) besigtige, undersøge eller afprøve edb-programmet for at fastslå, hvilke ideer og principper der ligger til grund for de enkelte elementer i programmet, hvis dette sker i forbindelse med sådan indlæsning, visning på skærm, kørsel, overførsel, lagring eller lignende af programmet, som vedkommende er berettiget til at udføre.

Stk. 2. Den, der har ret til at benytte en database, må foretage sådanne handlinger, som er nødvendige for, at den pågældende kan få adgang til databasens indhold og gøre normal brug af dette.

Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1, nr. 2 og 3, samt stk. 2 kan ikke fraviges ved aftale.

-------------

Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 19:07

Filmproducenterne er ikke interesserede i, at deres film bliver kopieret og videredistribueret uden at få betaling herfor og derfor må de installere alle disse irriterende himstregimster, som giver brugerne irriterende brugeroplevelser.

Jeg troede egentlig at det var mit DVD/HD-DVD/Blu-Ray eksemplar, når jeg har betalt for det. Jeg må som bekendt gerne sælge det til en anden person eller låne det ud.

Men denne mit-vs-deres diskussion (der egentlig ikke fører nogle vegne) er ganske udmærket til at illustrere end anden meget uheldig egenskab ved DRM: et købeprodukt bliver de facto til et lejeprodukt, og ophavsretten kan udvides til at omfatte en ret til at bestemme hvordan og hvor længe du skal kunne se filmen. Forklaring følger...

CSS på DVD er et rimeligt harmløst DRM system. Hvis jeg køber en DVD film, kan jeg se den ligeså mange gange jeg har lyst. Det kræver blot en DVD afspiller. Hvis jeg en dag ikke længere kan købe DVD afspillere, er der software løsninger. Det kræver blot et optisk drev som kan læse bitstrømmen fra DVD skiven. Hvis der er udsigt til at DVD drev helt forsvinder, kan jeg kopiere DVD indholdet til andre lagringsmedier (harddiske, flash, eller whatever). Den nødvendige software findes som open source, og vil også være tilgængelig på de computere som vi bruger om 30 år. Men... alt dette er kun muligt fordi DRM på DVD kan hackes!

Jeg er glad for at min 500+ film DVD samling, der vel har kostet mig op mod 50k, er beskyttet på denne måde. Også selv om det ikke er med filmselskabernes billigelse (I couldn't care less).

Så langt, så godt for de betalende kunder...

Lad os tage HD-DVD og Blu-Ray. Her har filmselskaberne nogle meget effektive muligheder for at tilbagekalde allerede solgte film eller blackliste din afspiller. Principielt kunne man også tilbagekalde dekrypteringsnøgler på DVD (er sket en gang), men det ville kun berøre fremtidige film, ikke eksisterende. Hver gang du indsætter en ny AACS disc (begge formater) risikerer du principielt at din afspiller bliver blacklistet (Host Certificate tilbagekaldes), således at du ikke kan afspille dine eksisterende film. Derudover er der eksplicit mulighed for at tilbagekalde indhold (en specifik titel). Hvem siger at filmselskaberne ikke vil misbruge denne feature, så gamle udgaver tilbagekaldes når nye er klar til salg? Dit TV kan i øvrigt også blacklistes, idet HDCP ligeledes opererer med tilbagekaldelse af nøgler.

BD+ er endnu værre, idet der er tale om et totalt black-box system (specs er ikke tilgængelige for offentligheden), hvor du overlader kontrollen med din afspiller (eller hele din computer, hvis du ikke anvender en stand-alone afspiller) til filmselskaberne. Sony's Rootkit på CD er det rene vand mod de muligheder som BD+ giver. BD+ kan måske forhindre uautoriseret kopiering (jeg tvivler), men det kan givetvis også bruges til at kontrollere og lægge begrænsninger på hvordan du afspiller de film, som du har købt og betalt for (i den tro at det var et "købe"produkt).

DRM bliver solgt som beskyttelse mod kopiering, men i virkeligheden handler det om kontrol med afspilning. Regionskodesystemet har eksempelvis intet med kopiering af gøre; det er alene en restriktion på afspilning.

Bottom line... købeprodukter er reelt kun købeprodukter, hvis DRM systemet kan hackes. Der er flere eksempler på at udbydere af købeprodukter med DRM licenser er stoppet og har efterladt køberne med håret i postkassen fordi de ikke længere kan afspille deres "købe"produkter. Google Video store, eksempelvis, og for et par uger siden var der en musikudbyder der "stoppede", hvorefter kundernes eksisterende "købe"musik ikke længere kunne afspilles.

Og hvad med "piraterne" (jeg hader det ord!), som downloader Matroska rips af HD film. Bliver de genereret af alt dette? Næh, selvfølgelig ikke. "Piraterne" er altid ligeglade med DRM - det generer dem ikke, fordi "pirat"kopierne ikke er DRM-beskyttet.

-------------

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 10:10

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

I Danmark er vi faktisk lidt mere heldige end i så mange andre lande, idet afspilning altid er tilladt, uanset hvor mange DRM systemer du skal bryde.

Jeg tror ikke denne er afprøvet ved en domstol, men jeg tolker lovgingen sådan, at du kun må bryde kopisikringen, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille mediet. Dvs. er du f.eks indehaver af en DVD afspiller, men samtidig har en computer med Linux styresystem, så mener jeg (personlig mening) ikke at man kan argumentere for, at det er nødvendigt at bryde kopisikringen, for at kunne afspille produktet. Hvis du derimod ikke ejer en dvd afspiller og kun har en linux pc, så er det en nødvendighed.

Det er muligvis ude i noget flueknepperi, men det er nu engang ting som disse (uigennemtænkte situationer) der gør tingene enormt vanskelige at have med at gøre. Samtidig gør det, at vurderingen lægges over på den individuelle´s moral. Og så har vi balladen, (efter min mening).

Ganske konkret kan man spørge:
Bryder jeg lovgivningen ved at omgå kopisikringen på originale dvd film, kopiere dem til min harddisk for at afspille dem derfra?

Spørgsmålet er jeg ret sikker på, at man kan få lige så mange forskellige svar på som antallet af dem man spørger.

Nu er der jo heldigvis også en smule fornuft tilbage her. Eksemplevis kan man aller højst blive idømt en bøde og ikke en erstatning. Ophaveren skal nemlig påvise et tab, for at kunne kræve en erstatning. I og med det er en kopi af den allerede erhvervet original, så er det svært at arguementere for et tab.

Når WIPO skal beskrive deres egen fantastiske traktat, nævnes DRM derimod som noget der kan bruges til at beskytte afspilning, se side 54 i denne http://www.wipo.int/freepublications/en/copyright/935/wipo_pub_935.pdf - WIPO booklet (PDF side #56). Sådan er det formentlig i USA, men ikke i Danmark.

Det har også været min klare opfattelse, at DRM udelukkende skulle bruges til at kontrolere afspilning, (og på den måde forhindre kopier). Lidt ala det gamle system der fandtes på gamle digitale båndeoptagere (DAT, DCC osv.). Der kunne du godtnok kopiere originalen alt det du ville, men en kopi af en kopi, det var ikke muligt.
(Hvad pokker var det nu det hed?).

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 10:20

Den nuværende DRM-krig og beskyld-de-betalende-kunder-for-tyveri strategi vil musik- og filmindustrien tabe. Det er alene at spørgsmål om hvor blodig kampen bliver (for dem).

Det er præcis det som er galt i alt det her. Og det koster enorme summer, uden at have nogen egentlig effekt, på dem der virkelig er et problem. Effekten (eller resultatet) er netop, at den almindelige forbruger rammes ekstremt hårdt.

Og på den led kan jeg godt følge pointwood i, at kopi sikring ikke altid kan betale sig. Hmm, eller kan det? Vi ærlige (tåbelige ) forbrugere køber jo lortet alligevel

Spørgsmålet er hvad man reelt kan/skal gøre. Film/musikbranchen vil heller ikke have, at deres værker udstilles uden een eller form for sikring, (uanfægtet om det virker). Men hvad mon der ville ske, hvis der ingen kopisikring var.
Mit umiddelbare bud er, at der vil ske præcis det samme som i dag. Og hvis det holder stik, så er det ren og skær spild af penge at satse på kopisikring af nogen som helst form. Og så er det altså både kunstere og forbrugere, som bliver sorteper i dette løb. Der sidder nogle mellemled som virkelig skummer fløden voldsomt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 10:22

Faktisk, nej...

Jeg er ret overbevist om, at jeg har læst indtil flere steder, at netop computerspil/programmer var lovligt at kopiere som backup.

Se OHL §36.

§ 36. Den, der har ret til at benytte et edb-program, må

2) fremstille et sikkerhedseksemplar af programmet, for så vidt det er nødvendigt for benyttelsen af det, og

Så er det vel også lovligt at lave en backup, som jeg mente?

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 11:09
Det er jo et fortolkningsspørgsmål...

Er det "nødvendigt" at lave et "sikkerhedseksemplar" for at kunne benytte programmet? Jeg kender ikke noget program, hvor det er "nødvendigt".

Og *hvis* det er "nødvendigt", så er det jo i modstrid med en anden paragraf - så hvilken har størst "prioritet"?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 11:30

Et eksempel:

Nordisk Film's udgivelser på DVD er mig bekendt ikke forsynet med nogen form for kopibeskyttelse. Når jeg smækker en hvilken som helst af deres skiver i optageren og trykker på "Record", så går den uden videre i gang med at kopiere til harddisken. Her er det absolut ikke nødvendigt at omgå nogen "effektiv teknisk foranstaltning" - for der er ingen!

Muligvis begår jeg en form for moralsk lovbrud, men hvad siger juraen her? Begår man reelt lovbrud i dette eksakte tilfælde?

Min egen teori er, at dette 'tag-selv-bord' nok snarere må være et praktisk udslag af selverkendelse hos Nordisk Film: - Det kan simpelthen ikke svare sig for dem med kopibeskyttelsen på DVD.  Hvorfor ikke? Jo, de har da helt tydeligt indset, at størstedelen af alle DVD-udgivelser de distribuerer, eller selv har produceret, alligevel ikke er af en kvalitet, som nogen seriøs filmsamler har interesse i at kopiere. Endsige gemme  .......

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 11:41

Øv, der er jo rigeligt stof til en artikel

Spøg til side. Jeg kender udmærket alle argumenterne imod disse kopisikringstiltag, at de ikke kan betale sig, at det ikke er i kundernes interesse, at det ville være meget bedre såfremt man gjorde dit og dat og at krænkelse af ophavsret ikke kan sidestilles med tyveri. Jeg har endda selv benyttet mig af nogle af dem, da jeg selv engang har været af en anden overbevisning og bl.a. også har haft kopieret film. Det var jo rart at kunne retfærdiggøre dette med, jamen hvis filmen er god, så køber jeg den. Og ja, det gjorde jeg ofte, hvorfor jeg i dag har en original samling til ca. 150K, men det ændrer ikke ved det faktum, at jeg flere gange "prøvekørte en bil i hele dens levetid" og derefter sagde, nej den var ikke god

De vestlige demokratier er baseret på udbud og efterspørgsel. Kunder efterspørger varer, producenter efterkommer efterspørgslen og producerer dem og på god gammeldags kapitalistisk vis, fremkommer der en pris. For høj og efterspørgslen falder, for lav og forretningen falmer. Det står kunder fuldstændig frit for at købe eller ej, hvis der er noget man er utilfreds med. Jeg vil gerne have Churchills memoirer i mahognirød læderindbunden udgave, men jeg nægter at give 2000£ for dem.

Ligheden mellem en fysisk produceret vare og en digital er, at der omkostninger til arbejdskraft, knowhow, udvikling, PR og distribution. At man kan kopiere en digital vare kan man så vælge at kalde krænkelse af ophavsret fremfor tyveri. Reelt set er der tale om det samme, det er blot blevet lettere at begå kriminalitet og sværere at blive knaldet for det og når tilstrækkeligt mange så gør det, ja så rykkes grænserne samtidig for vores moral. Så er det lige pludselig producenternes skyld. De tager for mange penge for deres produkt. Deres anti-pirat tiltag giver os forbrugere dårligere produkter. Hvis de nu tog 1 kr. for deres film istedet for 200 og solgte langt flere, ja så ville vi forbrugere ikke tyvstjæle andres produkt og dermed være med til at undergrave fundamentet for andres virksomhed.

Dette kaldes anarki og det kan eller rettere skal åbenbart retfærdiggøres ifbm. tyveriet af digitale varer, hvor vi kommer med en masse forskellige grunde til, at vi nedlader os til tyveriet. Eftersom vi nu er en magtfaktor i og med at det samlede tyveri er så udbredt, ja så vil vi søreme bruge dette til at have indflydelse på producentens forretningsstrategi. Producenten skal blot gøre som vi vil, så vil tyveriet falde. De normale udbuds- og efterspørgselsmekanismer er det ok at sætte ud af spil, med pistol for panden politik, for vi forbrugere ved bedre.

Jeg kender flere som har syntes det var ok at downloade filmen Eragon, se den og derefter at nægte at betale for originalen, for den var sgu for dårlig. Pyt med, at filmen havde et budget på $100 mio. og et kæmpe PR budget og at producenten taber stort på udgivelsen. Men vi forbrugere vil gerne have, at der produceres film, mange film, gode film, dyre film, men der kommer altså missere ind imellem, ligesom der er dårlige bøger, biler etc. Der er ingen garanti ved køb af et produkt omkring kvaliteten. Se traileren, læs anmeldelser og tag chancen. Det gør vi andre.

Så er der alle spørgsmålene omkring kopibeskyttelsen og igen og igen hører jeg om alle de frygtelig ting, som man som forbruger kan komme ud for, hvor afspilleren nægter at spille film og der nærmest er tale om justitsmord. Tillad mig at sig, det minder mig lidt om politik i Danmark. Igennem hele denne regerings levetid, har er en af de største kritikpunkter mod regeringen fra menigmand, været Anders Fogh Rasmussens bog, Fra socialstat til minimalstat fra 1993 g de tiltag, der er beskrevet i denne. Kritik baseret på forventninger, fremfor realiteter. Ja, worst case scenarier, kan sagtens sidestilles med de ting, den amerikanske efterretningstjeneste kan finde på at bruge Patriot Act til, men virkeligheden er, at ingen kan udtale sig herom og hvorvidt "de forkerte" mennesker rammes. Men en ting er sikker, at hvis sagesløse skulle rammes, så vil jungletrommerne lyde, hvorfor disse tiltag ikke vil blive benyttet hovedløst og uden grund. I modsat fald, så har en boomerang det med at vende tilbage.

En ny BD eller HD udgivelse, kan skaffes i USA for mellem 19 og 27$ og de dyreste er efter 3-4 måneder nede under 150,-. Ikke en krone for meget ifht. at se en film i biografen. Men taxa transport over Atlanten kan jo godt forklare nogle danske udbyderes priser.

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 13:15

Bruce, jeg synes du ignorere lidt af de problemstillinger vi fremkommer med. Jeg er ret overbevist om, at alle med en smule sund fornuft er klar over, at har man erhvervet sig en kopi af en film uden at betale prisen (uanset om den er høj eller lav) til producenten/ophaveren, så gør man dels noget ulovligt men ikke mindst umoralsk.
Den del er slet ikke til diskussion!

Det som der opponeres imod, det er de restriktioner du er underlagt, når eller inden du har erhvervet dig et retsmæssigt eksemplar af filmen og dermed har betalt hvad ophaveren forlanger. Restriktionerne ophører jo netop ikke, bare fordi du har betalt prisen. Argumentationen for at de ikke ophøre, skyldes PRODUCENTERNES frygt for misbrug. Dvs. alle over een kam bliver kriminaliseret, uanset om det korrekt eller ej. Misbruget eksistere, men dem der benytter sig af det betaler alligevel ikke for det på nogen som helst måde.

Dernæst kommer vi til de tiltag der burde gøre, at vi forbrugere ikke skal kunne kriminaliseres, nemlig i form af kopibeskyttelse. Der bruges enorme resourcer på dette. Og faktum er, at intet af det funger. Men der skal være nogen til at betale disse enorme resourcer, og det er her de IKKE-kriminelle kommer ind. Der er kun dem til at betale for dette fuldstændige unødige resource forbrug. De kriminelle er jo fløjtende ligeglad med hvad form for kopibeskyttelse der lægges på. De knækker det og misbruger det uanset hvad.

Kort sagt - Du har en voldsom økonomisk proces i et værk, som er lavet for at imødekomme kopiering. Men det funger simpelthen bare ikke. Trods det fastholdes det alligevel, og forbrugerne betaler prisen.

Vælger man at se det på den måde, så må det være ekstremt svært at argumentere for at bibeholde en kopisikring, der alligevel ikke funger over for dem, som har interesse i at misbruge det. Så findes der simpelthen intet argument for at gøre det, udover at der må være nogle mellemled som kan tjene kassen på det (på noget der ikke virker).

Hr. og fru danmark begynder jo ikke kopiere film i rå mængder (til andres brug), blot fordi der ikke er kopisikring på. Og hvis de gjorde, så kunne man med de rette formuleringer snildt lovgive sig ud af det. Den lovgivning der eksistere i dag rammer ikke målet, og det er faktum!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 13:17

Er det "nødvendigt" at lave et "sikkerhedseksemplar" for at kunne benytte programmet? Jeg kender ikke noget program, hvor det er "nødvendigt".

Og *hvis* det er "nødvendigt", så er det jo i modstrid med en anden paragraf - så hvilken har størst "prioritet"?

En sikkerhedskopi laver man vel kun for at sikre sig, at man netop kan bruge programmet, i tilfælde af.....

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 13:29
Ja - men er det "nødvendigt" for at "benytte programmet"?

Kan du "benytte programmet" uden denne sikkerhedskopi?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 13:46

Spøg til side. Jeg kender udmærket alle argumenterne imod disse kopisikringstiltag, at de ikke kan betale sig, at det ikke er i kundernes interesse, at det ville være meget bedre såfremt man gjorde dit og dat og at krænkelse af ophavsret ikke kan sidestilles med tyveri. Jeg har endda selv benyttet mig af nogle af dem, da jeg selv engang har været af en anden overbevisning og bl.a. også har haft kopieret film.

Sharing is caring.

Mere seriøst: jeg synes at du sidestiller kopibeskyttelse med ophavsret. Det er altså ikke sådan at blot fordi der ikke er kopibeskyttelse på en disc, så må du frit kopiere til gud og hver mand. Den eneste ret som du har er at fremstille kopier til dit eget private brug (inden for husstanden), og den ret gælder kun hvis der ikke er DRM.

Med eller uden DRM er filmen beskyttet af ophavsretten. Min pointe vedr. DRM er ikke at der skal være fri kopiering (det er en anden diskussion), men at det er tåbeligt at bruge DRM fordi det ikke forhindrer "pirat"kopiering men alene generer de betalende kunder.

Hvis Kandersen gerne vil kopiere sine DVD film til harddisken, eller hvis børnefamilien gerne vil lade børnene ridse en kopi af Løvernes Konge, så har jeg meget svært ved at se problemet i det. Det er bare ulovligt. Folk er garanteret ligeglade i praksis, men det betyder bare at respekten for ophavsretsloven skrider. Fra kopier af egne film er skridtet til kopier af andres film ikke længere så stort, og nu er vi ude på glidebanen. Men kun fordi en helt naturlig privat aktivitet er kriminaliseret med DRM og den lovgivning som Hollywood har fået vedtaget til at beskytte DRM.

-------------

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 13:50

IANAL, men jeg tror at du skal se forskellen mellem §12 og §36 på denne måde. §12 er privat eksemplarfremstilling, som betyder at du gerne må bruge alle kopierne på samme tid (inden for din husstand). Du også gerne forære/sælge originalen (af en CD eksempelvis) og beholde kopierne.

En backup kopi efter §36 må kun tages i brug hvis originalen bliver beskadiget, og du må ikke sælge originalen og beholde kopierne.

-------------

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 14:00

Dette kaldes anarki og det kan eller rettere skal åbenbart retfærdiggøres ifbm. tyveriet af digitale varer, hvor vi kommer med en masse forskellige grunde til, at vi nedlader os til tyveriet. Eftersom vi nu er en magtfaktor i og med at det samlede tyveri er så udbredt, ja så vil vi søreme bruge dette til at have indflydelse på producentens forretningsstrategi. Producenten skal blot gøre som vi vil, så vil tyveriet falde. De normale udbuds- og efterspørgselsmekanismer er det ok at sætte ud af spil, med pistol for panden politik, for vi forbrugere ved bedre.

Producenterne må naturligvis gøre som de vil, og hvis de vil forfølge en forældet forretningsmodel, so be it. Så enkelt er det bare ikke, fordi producenterne konstant render til den lovgivende magt og "forlanger" specielle tiltag som skal beskytte deres forældede forretningsmodel.

Forbuddet mod at omgå DRM stammer fra Hollywood (MPAA) eller Nashville (RIAA), og deres lobbyister arbejder meget effektivt med at overbevise politikerne om at samfundet lider "enorme" tab hvis der ikke gøres noget. Det er velkendt at de eksempelvis gerne vil have ISPerne til at overvåge vores internettrafik og blokere alt som kunne være en ophavsretslig krænkelse (eller som de vil sige: tyveri af deres ejendom). Kopibeskyttelser misbruges til at være kontrol med kunderne, som regionskoder og de endnu værre perspektiver som ligger i BD+ og lignende teknologier.

I USA er adskillede innovative eksempler på forbrugerelektronik blevet stoppet fordi Hollywood mente at de kunne bruges til piratkopiering, se http://www.eff.org/endangered/ - her . Altså præcist det samme som de ville med videobåndoptageren for 25 år siden. Hvis de havde fået medhold dengang, ville der ikke være noget recordere.dk i dag.

Det er ikke bare film- og musikindustriens "private" anliggende. Deres forsvarsstrategi nærmer sig faktisk "terror" mod befolkningen, men det er heldigvis en krig som de vil tabe.

-------------

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 14:40

Det som der opponeres imod, det er de restriktioner du er underlagt, når eller inden du har erhvervet dig et retsmæssigt eksemplar af filmen og dermed har betalt hvad ophaveren forlanger. Restriktionerne ophører jo netop ikke, bare fordi du har betalt prisen. Argumentationen for at de ikke ophøre, skyldes PRODUCENTERNES frygt for misbrug. Dvs. alle over een kam bliver kriminaliseret, uanset om det korrekt eller ej. Misbruget eksistere, men dem der benytter sig af det betaler alligevel ikke for det på nogen som helst måde.

Der kan jo ihvertfald ikke opponeres imod, at frygten ikke er velbegrundet og den frygt kommer så til udtryk i tiltag for at komme kopieringen til livs. Alle over een kam bliver ikke kriminaliseret. Alle over een kam bliver nødt til at leve med tiltag, som er iscenesat for at stoppe piratkopiering. At dem som kopierer ikke betaler for den på nogen som helst måde, er et argument for hvad?

Dernæst kommer vi til de tiltag der burde gøre, at vi forbrugere ikke skal kunne kriminaliseres, nemlig i form af kopibeskyttelse. Der bruges enorme resourcer på dette. Og faktum er, at intet af det funger.

Hver gang der er lavet et tiltag, er dette ikke sket ud fra devicen det nytter ikke noget. Det er sket ud fra et reelt ønske om at komme noget til livs. At det SÅ ikke lykkes, kan altid vurderes i bagklogskabens lys. Faktum er, at ingen ved om BD+ nu kan knækkes eller ej og hvis det viser sig at være sidstnævnte, så er pengene godt givet ud.

Men der skal være nogen til at betale disse enorme resourcer, og det er her de IKKE-kriminelle kommer ind. Der er kun dem til at betale for dette fuldstændige unødige resource forbrug. De kriminelle er jo fløjtende ligeglad med hvad form for kopibeskyttelse der lægges på. De knækker det og misbruger det uanset hvad.

Det i sig selv, er i mine øjne ingen grund til ikke at skulle forsøge at stoppe et misbrug, som koster milliarder, hvor udviklingen til kopibeskyttelsestiltag er brøkdele heraf. Og igen, så søsættes ingen tiltag ud fra forestillingen om, at det alligevel knækkes i næste uge. Der er et udbud, en efterspørgsel og en pris og bliver prisen for høj, må man undlade at købe og gør mange dette, så skal producenterne nok handle herefter.

Kort sagt - Du har en voldsom økonomisk proces i et værk, som er lavet for at imødekomme kopiering. Men det funger simpelthen bare ikke. Trods det fastholdes det alligevel, og forbrugerne betaler prisen.

Igen. At det viser sig et tiltag ikke fungerer, eller at de kriminelle omgås dette, er ikke et godt argument for at skulle lade være med at forsøge. Jeg er storforbruger og den pris jeg betaler, er afstedkommet af kriminelles handlinger, ikke producenters reaktioner på disse.

Vælger man at se det på den måde, så må det være ekstremt svært at argumentere for at bibeholde en kopisikring, der alligevel ikke funger over for dem, som har interesse i at misbruge det. Så findes der simpelthen intet argument for at gøre det, udover at der må være nogle mellemled som kan tjene kassen på det (på noget der ikke virker).

At én kopisikring ikke virker, bør ikke afholde fra, at finde én der virker. Nu må vi se, hvad BD+ kan.

Hr. og fru danmark begynder jo ikke kopiere film i rå mængder (til andres brug), blot fordi der ikke er kopisikring på. Og hvis de gjorde, så kunne man med de rette formuleringer snildt lovgive sig ud af det. Den lovgivning der eksistere i dag rammer ikke målet, og det er faktum!

Det gør hr. og fru Danmark'ere allerede. Jeg ser selv, at piratkopieringen florerer på et meget højt plan, hvilket jeg bemærker ved at stille min utilfredshed til kende overfor de involverede. Men det vil jeg lade være helt op til deres samvittighed at kæmpe med. Men ja, jeg mener klart, at piratkopiering skulle sidestilles med tyveri i lovgivningen og at der skulle dømmes herefter. [/QUOTE]

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 15:05

Det gør hr. og fru Danmark'ere allerede. Jeg ser selv, at piratkopieringen florerer på et meget højt plan, hvilket jeg bemærker ved at stille min utilfredshed til kende overfor de involverede. Men det vil jeg lade være helt op til deres samvittighed at kæmpe med. Men ja, jeg mener klart, at piratkopiering skulle sidestilles med tyveri i lovgivningen og at der skulle dømmes herefter.

Folk som "pirat"kopierer det hele kan være fuldstændig ligeglade med DRM, for det er strippet fra deres kopier. Det virker ikke plausibelt at "piraterne" skulle bruge deres tid på at diskutere DRM.

Du kan have en pointe hvis det viser sig at BD+ ikke kan crackes, men det er meget meget usandsynligt. Peer og James fra Slysoft virker http://forum.slysoft.com/showpost.php?p=57232&postcount=6 - optimistiske (i aller værste fald kan der laves frame-by-frame kopier ved at bruge HDMI output fra en Blu-Ray afspiller; husk at blot een person skal gøre dette, derefter kan det samme frie eksemplar spredes via p2p). Derimod er det bombesikkert at hver gang Hollywood prøver på noget nyt, så skaber det mere besvær for de betalende kunder. Sigh!?

-------------

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 15:11

Jeg beklager mine spredte kommentarer, men jeg har min dejlige datter og vi skal nå en masse, bl.a. svømning og kulturnat, så jeg svarer nok ikke helt efter jeres indsats, men jeg håber at komme efter det senere

Mht. DRM har jeg ihvertfald ikke levet op til flere spørgeres spørgsmål. Jeg har holdt mig til den rene piratkopiering hidtil, ikke mindst da jeg er novice udi musik og køb på nettet, hvor jeg formoder det er der, de fleste indvendinger ligger.

Men, jeg skal nok vende tilbage!

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 09:56
Og det var der så http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1354&zoneid=3 - en anden, der gjorde .

Jeg er dog ikke ubetinget enig i hans fejen-af-bordet for betydningen af "effektiv". Indtil en domstol har afsagt en dom omkring, at f.eks. CSS er en "effektiv teknisk foranstaltning", så er det stadig et åbent spørgsmål, om det er lovligt at omgå denne...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 11:08

Og det var der så http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1354&zoneid=3 - en anden, der gjorde .

Pyt! Man siger skomager bliv ved din læst og jeg strækker gerne våben, når det kommer til DRM, CD'ere, download af musik på nettet og kopier til eget brug

Hvad jeg har en klar mening om, er download af piratkopierede film og distributionen af samme og derfor må jeg nok holde mig indenfor rammerne af dette

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 12:48

Hvad jeg har en klar mening om, er download af piratkopierede film og distributionen af samme og derfor må jeg nok holde mig indenfor rammerne af dette

Min primære påstand i denne tråd er så at DRM ikke har en pind med det spørgsmål at gøre. Det perfekte DRM system, som du drømmer om, findes ikke, og hver gang Hollywood prøver... forgæves, står de betalende kunder tilbage som gidsler og tabere.

-------------

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 13:57

Min primære påstand i denne tråd er så at DRM ikke har en pind med det spørgsmål at gøre. Det perfekte DRM system, som du drømmer om, findes ikke, og hver gang Hollywood prøver... forgæves, står de betalende kunder tilbage som gidsler og tabere.

Jeg drømmer så ikke om et perfekt DRM system, blot en verden, hvor folk betaler for de ydelser og varer de får. Hvad piratkopiering af film angår og distribution af disse via P2P, torrents eller privat omdeling til venner og bekendte, så må det være helt og aldeles op til rettighedshavere og producenter at udøve tiltag, som kan sikre deres produkt/ydelse. Hvis deres tiltag kompromitteres, så må de jo gøre hvad de finder bedst, herunder undersøge andre teknologiske muligheder.

Som en særdeles betalende kunde, ser jeg ikke mig selv som hverken gidsel eller taber. Der skal mere end en FBI menu eller en opgradering af firmware til at afskære mig fra at finde en god film til en god pris i god kvalitet.

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 18:23

Som en særdeles betalende kunde, ser jeg ikke mig selv som hverken gidsel eller taber. Der skal mere end en FBI menu eller en opgradering af firmware til at afskære mig fra at finde en god film til en god pris i god kvalitet.

Som en særdeles betalende kunde, ser jeg mig fanget i en regler og lovgiving, der primært burde have til hensigt at ramme de ikke-særdeles betalende kunder. Men det er mig der betaler, forøvrigt samtidig med jeg bliver underlagt nogle restriktioner for brugen, af det jeg betaler for.

Jeg kan også vende det om og spørge:
Hvorfor kan jeg ikke få lov at kopiere DVD film, jeg har købt og betalt,  til eksemplevis min HTPC og afspille dem derfra? Ophaveren har fået det han bad om. Han har intet tab ved at jeg gør det. Hvorfor? (Bemærk, jeg spørger ikke om, hvem der er skyld i dette, men ganske enkelt, hvorfor).

Hvorfor skal jeg betale enorme summer for adskellige forgæves forsøg på kopibeskyttelse, der igen har til hensigt at ramme de ikke-særdeles betalende kunder?

Hvis alternativet er, at man bare kan lade være med at købe filmene. Hvem har så vundet (eller tabt, for den sags skyld)?

Som den særdeles betalende kunde jeg er, hvorfor skal jeg så betale blankbåndsafgift på optage medier, som jeg forøvrigt primært bruger til eget materiale?

Kan jeg som den særdeles betalende kunde jeg er blive fritaget fra blankbåndsafgift på medier der rummer mine egne værker? Og hvis ja, hvordan?

Rigtig mange forbrugere tænker garanteret ikke over disse ting. Og det er mest af alt en fordel for mediebranchen, for når man begynder at regne tingene sammen, så er vi altså tæt på at kunne sige, at det på ingen som helst måde kan svare sig at være en særdeles betalende kunde. Man bliver ganske enkelt tørret og godt og grundigt bagi!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 19:17
Min filosofi er, at eftersom man bliver påtvunget at betale afgift for det tilfælde, at man bruger båndene (eller RAM'en eller HDD'en eller noget helt tredje) til noget ulovligt, så HAR man allerede betalt for at FÅ LOV til det .

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 20:22

Hvorfor kan jeg ikke få lov at kopiere DVD film, jeg har købt og betalt,  til eksemplevis min HTPC og afspille dem derfra? Ophaveren har fået det han bad om. Han har intet tab ved at jeg gør det. Hvorfor? (Bemærk, jeg spørger ikke om, hvem der er skyld i dette, men ganske enkelt, hvorfor).

Fordi det ikke teknologisk er muligt at åbne op for, uden derved også at åbne op for, at alle bare kopierer løs og distribuerer til andre. Tillid er godt, men kontrol er bedre. Det siger alle erfaringer omkring film på digitale medier. Man kunne også forestille sig noget andet. At man aldrig skulle have været gået på markedet med digitale film, førend man havde en 100% skudsikker løsning. På denne måde blev vi godt nok nødt til at se film i TV og biografer, men vi kunne så ikke føle os berøvet på vore muligheder.

Det står alle frit for at købe en film idag, med de begrænsninger formatet indebærer og føler man de er for restriktive, så bør man selvfølgelig ikke købe filmen.

Hvorfor skal jeg betale enorme summer for adskellige forgæves forsøg på kopibeskyttelse, der igen har til hensigt at ramme de ikke-særdeles betalende kunder?

Det står dig da også frit for at lade være. Man kender salgsbetingelserne,  restriktionerne omkring et produkt eller ydelse, inden man lægger pengene på bordet. Føler man ikke at udgiften står mål med oplevelsen, så bør man lægge pengene andre steder. Jeg betaler personligt ikke enorme summer for film, men altid en pris mellem 100-150,- pr. HD udgivelse, som stemmer fint overens med den udgift jeg gider punge ud med pr. udgivelse, især set ifht. hvad en tilsvarende engangs oplevelse koster i en biograf. Den oplevelse bør, er om nogen, kritiseres langt mere for sin pris ifht. brugeroplevelse.

Hvis alternativet er, at man bare kan lade være med at købe filmene. Hvem har så vundet (eller tabt, for den sags skyld)?

Det vil give sig udslag i udbuds- efterspørgselsgrafen. Jeg tvivler på mennesker gider fortsætte med at betale en pris for en vare, de ikke er tilfredse med. Istedet lægger de deres penge på noget andet, eller finder et sted, som er mere konkurrencedygtig med prisen. Hvis de mener, deres situation istedet retfærdiggør at bryde loven, jamen så må de jo også tage straffen derfor.

Som den særdeles betalende kunde jeg er, hvorfor skal jeg så betale blankbåndsafgift på optage medier, som jeg forøvrigt primært bruger til eget materiale?

Spørg det parlamentariske grundlag, som er valgt under demokratiske former til at varetage samfundets fælles interesser. Jeg kan finde ca. 1.000.000 ting ved det offentlige, bl.a. i lovene der omhandler skilsmisse, samvær, som jeg mener er uhyrlige i et civiliseret samfund, men det betyder ikke, at jeg har carte blanche til at handle autonomt på baggrund af min utilfredshed. Man må isåfald vise sin utilfredshed, ved at indgå i den normale demokratiske proces for at få sagerne lavet om.

Kan jeg som den særdeles betalende kunde jeg er blive fritaget fra blankbåndsafgift på medier der rummer mine egne værker? Og hvis ja, hvordan?

Jeg ved det ikke.

Rigtig mange forbrugere tænker garanteret ikke over disse ting. Og det er mest af alt en fordel for mediebranchen, for når man begynder at regne tingene sammen, så er vi altså tæt på at kunne sige, at det på ingen som helst måde kan svare sig at være en særdeles betalende kunde. Man bliver ganske enkelt tørret og godt og grundigt bagi!

Ja, rigtig mange bekymrer sig ikke om dette. Jeg vil tro 99% af alle forbrugere, som køber en dvd- eller HD film får opfyldt deres krav om at kunne se filmen på deres dvd- eller HD afspillere. Er prisen for høj og de bekymrer sig om blankbåndsafgiften, så er det nok ikke meget anderledes end at en forbruger bekymrer sig om, hvorfor man skal betale så meget for en VW Lupo, når den nu er energi rigtig.

Der er for mig at se, en stor ståhej for ingenting, eller ihvertfald ikke mere ingenting end andre brancher er udsat for. Forskellen er blot, at varer som udvikles og distribueres digitalt, mener forbrugere at kunne udnytte i det jeg kalder en pistolen for hovedet politik hvor den massive krænkelse af ophavsret, tyveri af andres innovation, bruges som et middel til at ændre på tingenes gang.

Skrevet den: 13-Oktober-2007 kl. 22:12

Min filosofi er, at eftersom man bliver påtvunget at betale afgift for det tilfælde, at man bruger båndene (eller RAM'en eller HDD'en eller noget helt tredje) til noget ulovligt, så HAR man allerede betalt for at FÅ LOV til det .

Den udlægning tror jeg ikke at CopyDan er enig med dig i. Afgiften er virkelig ment som en dobbeltbetaling fordi du kopierer din allerede betalte musik over på nye medier.

Men... sharing is caring.

-------------

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 01:27

Det står alle frit for at købe en film idag, med de begrænsninger formatet indebærer og føler man de er for restriktive, så bør man selvfølgelig ikke købe filmen.

Det lyder smukt, men det holder ikke i praksis. Der er ingen beskrivelsen af DRM restriktionene på produket. Så vidt jeg er orienteret kan du ikke på Blu-Ray filmens cover se om der er BD+ på skiven (baseret på at det har taget et stykke tid at få bekræftet at der er BD+ på de nye Fox udgivelser; samt at en journalist eller blogger prøvede at indhente en kommentar fra Fox om brugen af BD+ uden held).

Specielt filmindustrien prøver bevidst at skjule disse restriktioner for os.

-------------

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 15:14

Fordi det ikke teknologisk er muligt at åbne op for

Ikke korrekt.
Jeg må ikke gøre det, fordi der er en lovtekst, der siger jeg ikke må. Det har intet med teknologisk foranstaltning at gøre, for den virker nemlig ikke, uanset hvad de finder på.

Det er netop dette der gør det så vanvittigt. Man skriver en lov fordi man ved, at rent teknisk kan man ikke forhindre det. Men i selv samme lov kunne man f.eks bruge samme formulering for film, som man bruger for audio cd. Det ville der intet være tilhindre for. F.eks at tillade kopiering til privat brug, ligesom man har tilladt at kopiere cdére til brug for f.eks mp3 afspiller eller bilradio.

...uden derved også at åbne op for, at alle bare kopierer løs og distribuerer til andre.

Med det argument, så burde man jo netop heller ikke have lov til at kopiere audio cdére.

Tillid er godt, men kontrol er bedre. Det siger alle erfaringer omkring film på digitale medier.

Kontrol.. Hvad for en kontrol? Med alle de film og audio cdére der kopieres ulovligt, der kan man vel næppe ved sin fuld fem påstå, at der er tale om kontrol?

Hvis man undlader at købe film pga. restriktionerne. Hvem har så vundet? Svaret er simpelt, det har dem der alligevel ikke betaler, og som er fløjtende ligeglad med restriktioner eller kopibeskyttelse.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 15:16

Hehe, ja den forsøgte jeg at forelægge Coda i sin tid. De var bestemt ikke enige: Jeg kom til at nævne, at jeg syntes det lignede mafiametoder, at man vil have en del af kagen i et ulovligt fortagende. Efter det, så gad de slet ikke snakke med mig mere

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 19:04

Ikke korrekt.
Jeg må ikke gøre det, fordi der er en lovtekst, der siger jeg ikke må. Det har intet med teknologisk foranstaltning at gøre, for den virker nemlig ikke, uanset hvad de finder på.

Det er netop dette der gør det så vanvittigt. Man skriver en lov fordi man ved, at rent teknisk kan man ikke forhindre det. Men i selv samme lov kunne man f.eks bruge samme formulering for film, som man bruger for audio cd. Det ville der intet være tilhindre for. F.eks at tillade kopiering til privat brug, ligesom man har tilladt at kopiere cdére til brug for f.eks mp3 afspiller eller bilradio.

Nu delte du jo mit udsagn op i to, hvorved konteksten blev en anden  Det er teknologisk muligt at åbne op for, men det vil føre til endnu mere massiv piratkopiering og distribution og direkte at åbne op for privatkopier vil blot gøre det hele endnu værre. Alt for mange mennesker har en dårlig moral. Kunne man stjæle en bog i Politikens Boghandel ligeså let som man kan kopiere og videregive en film, så gjorde ligeså mange det.

Men at det kan lade sig gøre og at det er svært at dæmme op mod, er nok de dårligste argumenter for blot at lade stå til. Mht. audio cd'ere så er det nok bedst jeg holder kaje, for jeg er ikke inde i området.

Kontrol.. Hvad for en kontrol? Med alle de film og audio cdére der kopieres ulovligt, der kan man vel næppe ved sin fuld fem påstå, at der er tale om kontrol?

At kontrollen er svag og at de kriminelle har succes med deres forehavende, mindsker ikke just behovet for en indsats. Nu må BD+ stå sin test.

Hvis man undlader at købe film pga. restriktionerne. Hvem har så vundet? Svaret er simpelt, det har dem der alligevel ikke betaler, og som er fløjtende ligeglad med restriktioner eller kopibeskyttelse.

Jamen det gør folk jo heller ikke. Det viser historien jo tydeligt med de tiltag man forsøgte med omkring DVD'ere. 99.9% er interesserede i at se film på deres afspillere og der skal mere end BD+ eller firmwareopgraderinger til at afholde dem fra dette. Det er kun et fåtal, som har problemer med de restriktionsmuligheder, som Blu-ray vil få påduttet.

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 19:16

Det lyder smukt, men det holder ikke i praksis. Der er ingen beskrivelsen af DRM restriktionene på produket. Så vidt jeg er orienteret kan du ikke på Blu-Ray filmens cover se om der er BD+ på skiven (baseret på at det har taget et stykke tid at få bekræftet at der er BD+ på de nye Fox udgivelser; samt at en journalist eller blogger prøvede at indhente en kommentar fra Fox om brugen af BD+ uden held).

Specielt filmindustrien prøver bevidst at skjule disse restriktioner for os.

Jeg kan kun være enig i, at der burde være en kommentar på bagsiden, at disken er kopibeskyttet med BD+ og at det kan forekomme, at man bliver nødt til at lave en firmware opgradering for at kunne se sin film.

Men nogen betydning for den almindelige Blu-ray ejers behov for at købe film, det får det ikke.

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 21:41

Det er teknologisk muligt at åbne op for, men det vil føre til endnu mere massiv piratkopiering og distribution og direkte at åbne op for privatkopier vil blot gøre det hele endnu værre.

Næppe. De smarte downloader kun scene releases, ikke tilfældige rips som en eller anden tosse har lavet. Det vi sige at den samme DRM-frie kopi spredes over p2p netværk. Scene release grupper skal nok finde ud af at omgå DRM, uanset hvad Hollywood finder på, incl. BD+ og det som er værre. Blot een person i verden er smart nok til at omgå DRM, er alle Hollywood's sure bestræbelser spildt.

Dette er blot en konstatering. Jeg vil overlade det til andre at moralisere...

-------------

Skrevet den: 15-Oktober-2007 kl. 10:39

Nu delte du jo mit udsagn op i to, hvorved konteksten blev en anden  Det er teknologisk muligt at åbne op for, men det vil føre til endnu mere massiv piratkopiering og distribution og direkte at åbne op for privatkopier vil blot gøre det hele endnu værre. Alt for mange mennesker har en dårlig moral. Kunne man stjæle en bog i Politikens Boghandel ligeså let som man kan kopiere og videregive en film, så gjorde ligeså mange det. 

Jamen, jeg synes dine argumenter dels er udokumenteret, og dernæst falder de lidt over hinanden, når man eksemplevis sammneligner med audio cdére. Det er jo et digitalt medie ligesom dvd film er. Hvis dit argument skulle passe på det ene, (fordi det er digitalt og det er nemt), så burde det jo også passe på det andet.
Musikbranchen vil sikkert være rivende enige med dig. Men det ændre jo ikke på det faktum, at det er lovligt at kopiere en digital audio cd, mens det ikke er lovligt at kopiere en digital dvd film. Og det er vel af mærke med de samme argumenter.

Men at det kan lade sig gøre og at det er svært at dæmme op mod, er nok de dårligste argumenter for blot at lade stå til. Mht. audio cd'ere så er det nok bedst jeg holder kaje, for jeg er ikke inde i området.

Jamen, jeg siger ikke at man bare skal lade stå til. Tværtimod er jeg skal tilhænger af kopi beskyttelse. Men jeg er bestemt ikke tilhænger af kopibeskyttelse samt vanvittig lovgivning, der pålægger ærlige mennesker restriktioner, som helt og aldeles er unødvendige for dem. Og hvis man ikke kan finde en teknisk metode der virker på en tilpas måde, så de ærlige kan kopiere til eget forbrug, mens det er sværer for de ikke-ærlige, ja så mener jeg at man skal fjerne kopibeskyttelsen helt. For det eneste som den rammer, det er de ærlige forbrugere. Og disse vil gå hen og blive ikke-ærlige, pga. disse restriktioner. (eksempelvis sådan en som mig, når jeg fjerner kopibeskyttelsen fra en dvd og kopiere den til min harddisk, for at kunne afspille den derfra).

Det er DET som gør dette så tåbligt, at jeg skal kriminalisere mig selv, for at kunne benytte et produkt jeg har købt på redelig vis.
Det er ligesom det der er hele humlen i dette.

At kontrollen er svag og at de kriminelle har succes med deres forehavende, mindsker ikke just behovet for en indsats. Nu må BD+ stå sin test.

Hvor lang tid tror du selv der går, før det er knækket? Mit bud er, at på mindre end een måned vil du se de første successfulde kopier.

Jamen det gør folk jo heller ikke. Det viser historien jo tydeligt med de tiltag man forsøgte med omkring DVD'ere. 99.9% er interesserede i at se film på deres afspillere og der skal mere end BD+ eller firmwareopgraderinger til at afholde dem fra dette. Det er kun et fåtal, som har problemer med de restriktionsmuligheder, som Blu-ray vil få påduttet.

Fordi det kun er et fåtal, så gør det da ikke problemstilling mindre tåblig. Det kunne jo være at flere ville benytte mulighed med eksempelvis at kopiere deres redelige indkøbte film til harddisk, hvis det var lovligt.
Og det forklare bestemt ikke, hvorfor der er forskel på audio cd kopiering og film kopiering. Den eneste reelle forskel er, at film indsustrien er mange gange større end musikbranchen pengemæssigt, og pudsigt nok, er det ´money talks´syndromet der slår igennem. Hollywood har ikke levet forgæves.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 15-Oktober-2007 kl. 10:41

Den udlægning tror jeg ikke at CopyDan er enig med dig i. Afgiften er virkelig ment som en dobbeltbetaling fordi du kopierer din allerede betalte musik over på nye medier.

Det var bestemt ikke deres argumentation for at få hævet afgiften. Men derimod de godt 22millioner blanke cdére om året, som blev brugt til ulovligt kopiering. 22millioner.. Det er ca. 4-5 cdére pr. indbygger. Der er dælme mange cdére.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 31-Oktober-2007 kl. 19:55
http://www.version2.dk/artikel/4736?rss - Sonys
seneste kopibesyttelse er gennemhullet

Jeg er ikke overrasket.

-------------
Jramskov

Skrevet den: 31-Oktober-2007 kl. 22:49

Jeg er ikke overrasket.

Det er lidt for hurtigt at erklære BD+ for død (desværre). Men det skal nok komme.

Dette forum http://forums.dvdfile.com/showpost.php?p=847912&postcount=1 - indlæg beskriver nogle af mulighederne med BD+ hvor det ikke drejer sig om at forhindre kopiering. Temmelig skræmmende efter min mening. Det eneste håb er at brugen af BD+ ikke er gratis, så hvis Slysoft nemt kan omgå det, er der måske grund til at tro at filmselskaberne opgiver ideen igen. Alle DRM systemer sælges jo som kopi"sikring", selvom det reelle formål måtte være en decideret afspilningskontrol eller overvågning af kunderne.

-------------

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 13:27
Hvad sker der så når DRM bliver integreret i vores operativsystemer? Sådan noget kode skal jo have adgang til alt og http://www.eweek.com/article2/0,1895,2212591,00.asp - så ender vi med sådan noget her .

-------------
Jramskov

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 14:11

Hvad sker der så når DRM bliver integreret i vores operativsystemer? Sådan noget kode skal jo have adgang til alt og http://www.eweek.com/article2/0,1895,2212591,00.asp - så ender vi med sådan noget her .

Sh*t, jeg anede ikke at jeg havde det skrammel installeret. Jeg ved snart ikke om man skal grine eller græde over det her (DRM).

Først betaler man for overflødig og potentielt skadelig software som http://en.wikipedia.org/wiki/SafeDisc - SafeDisc , og risikerer en masse http://en.wikipedia.org/wiki/SafeDisc#Vulnerabilities - problemer som forudset af denne Wikipedia artikel. Og hjælper det så i øvrigt mod kopiering? Nope, for man kan bare betale for http://en.wikipedia.org/wiki/CloneCD - endnu et stykke software , som er smartere end SafeDisc, hvis man gerne vil kopiere sine disce...

-------------

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-November-2007 kl. 14:20

Jeg er ikke overrasket.

Nu er det ikke Sony, der står bag BD+, og Fox er de eneste, der benytter det.

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 14:32

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu er det ikke Sony, der står bag BD+, og Fox er de eneste, der benytter det.

Skal man ikke udsende film førend, man kan sige, at man benytter det?

Jeg synes Fox har mere travlt med at udsætte end at udgive titler. Jeg er godt nok p..... over deres Battle of Britain og Bridge Too Far

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 14:39

Jeg synes Fox har mere travlt med at udsætte end at udgive titler. Jeg er godt nok p..... over deres Battle of Britain og Bridge Too Far

Det går jo heller ikke sindsygt godt med deres første BD+ forsøg. Man kan strippe AACS delen og http://forum.doom9.org/showthread.php?t=131324 - afspille fra harddisk . Det betyder så også at man kan flytte de 40 GB over p2p og lade andre få glæde af filmen.

Det er garanteret ikke meningen at man skal kunne fjerne AACS og stadig lade BD+ fortolkeren køre. Men om det er en bug i BD+ koden (Fox) eller en bug i PowerDVD (CyberLink) skal jeg ikke kunne sige.

-------------

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 14:50
At det ikke er Sony der har lavet BD+ gør egentligt lige meget.

-------------
Jramskov

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 17:23
Ikke når man skriver: Sonys seneste kopibeskyttelse... (ved godt at det er
artiklens overskrift).

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 17:28

Det er garanteret ikke meningen at man skal kunne
fjerne AACS og stadig lade BD+ fortolkeren køre. Men om det er en bug i
BD+ koden (Fox) eller en bug i PowerDVD (CyberLink) skal jeg ikke kunne
sige.

Så vidt jeg har læst er det i PDVD fejlen er.

Et stort skrit ville være at forbyde softwareafspillere, men måske er det
også i orden at folk bare kan rippe den ind på harddisken.

Det at kunne købe en piratkopieret disc er nok et større problem i dag.

Og hvis der i øvrigt går flere uger hver gang en film kommer på markedet
før den bliver kopieret, har Fox vel også vundet lidt.

Skrevet den: 06-November-2007 kl. 18:22

Og hvis der i øvrigt går flere uger hver gang en film kommer på markedet før den bliver kopieret, har Fox vel også vundet lidt.

Bestemt, men....
- Nogle kunder skal vente et par uger på en gratis udgave
- Andre kunder skal vente et par uger på en firmware opgradering, så de kan afbestille den disc som de har købt

Om BD+ i den situation er økonomisk rentabel er svært at sige.

Et stort skrit ville være at forbyde softwareafspillere, men måske er det også i orden at folk bare kan rippe den ind på harddisken.

Du kan kun rippe til harddisken med AnyDVD HD el.lign. så det er næppe "i orden", hvis man spørger Fox eller Sony direkte.

Jeg tror at det bliver meget svært at forbyde software afspillere i disse HTPC tider. Mange kunder vil blive sure.

Det vil heller ikke stoppe piratkopieringen. Fokus vil hurtigt blive flyttet mod at finde nøgler i hardware afspillere og hacke firmware. AACS har godt nok visse sikkerhedsforanstaltninger mod dette (en standalone skal læse et område på discen som et PC drev ikke kan læse), men hvor der er vilje er der vej.

-------------

Skrevet den: 07-November-2007 kl. 09:27

Ikke når man skriver: Sonys seneste kopibeskyttelse... (ved godt at det er
artiklens overskrift).
Nej, ok. Men derudover er det fortsat ligegyldig hvem der har lavet det.

Jeg gik ud fra at det var Sony da de er de store fortalere for blu-ray.

-------------
Jramskov

Print side | Luk vindue