Print side | Luk vindue

HDMI-kabel på 7,5m til ca 300?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=29362
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 07:27

Emne: HDMI-kabel på 7,5m til ca 300?
Skrevet af: Stay_Bamboocha
Emne: HDMI-kabel på 7,5m til ca 300?
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 16:31
findes sådan et kabel, den længde og til ca den pris - har godt set dette til 420kr; http://www.av-connection.dk/?PNo=CT250-750&SPage=HDMI_Kabler - http://www.av-connection.dk/?PNo=CT250-750&SPage=HDMI_Ka bler

Svar:
Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 21:21

Jeg tror du får svært ved at finde et ordentligt kabel i den længde til 300,-

Hvis du skal bruge kablet til 1080P i den længde, skal du have et lidt bedre og det får du ikke til de penge... Til 720p og 1080i er det et ok kabel til prisen.

Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 11-Oktober-2007 kl. 21:58
du kan så ikke finde nogle ordentlige kabler over 5meter, bare for at pointere det ;)

Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Jeg tror du får svært ved at finde et ordentligt kabel i den længde til 300,-

Hvis du skal bruge kablet til 1080P i den længde, skal du have et lidt bedre og det får du ikke til de penge... Til 720p og 1080i er det et ok kabel til prisen.

ja det skulle KUN være til max 1080i da TV'et ikk magter mere, men det er jo også ganske ok til disse tider. ellers må jeg op i pris og købe et til ca 450kr på 7,5 m  http://www.av-connection.dk/?PNo=CT250-750&SPage=HDMI_Kabler - http://www.av-connection.dk/?PNo=CT250-750&SPage=HDMI_Ka bler

Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

du kan så ikke finde nogle ordentlige kabler over 5meter, bare for at pointere det ;)

Mon dog, altså Supra, Nordost, Wirewizard og Chord er testet og godkendt op til højere længder.
Chord har lige lavet et HDMI kabel på 40 meter....
Ok, de koster så ikke i nærheden af 300 kr. Men det er da muligt at få gode kabler, hvis man vil betale for dem!

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Skrevet den: 12-Oktober-2007 kl. 19:43

ja men det er stadig ikk godt asklepios, signalet kan uanset hvad ikke transporteres ligeså godt når vi snakker 5meter og der under... hdmi standarden er kun lavet op til 5meter, så alt over er ikke anbefalingsværdig uanset kvalitet... så det passer altså ikke det du siger med de er godkendt..

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 18:31

Altså, jeg har set RIGTIG mange kabler der er trukket over længere afstande end 5 meter, og de viste et ganske glimrende billede! Jeg kunne ikke se forskel på dem...
HVis du ser her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=1122&zoneid=1 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1122&zoneid=1
Er 10 m. allerede godkendt, 12 er også... Helt op til 15 meter op til 720p/1080i:
http://www.av-cables.dk/hdmi/hdmi_kabel/supra_high_end_hdmi_kabel_6_m_1282_da.html - http://www.av-cables.dk/hdmi/hdmi_kabel/supra_high_end_hdmi_ kabel_6_m_1282_da.html

Men det siger da sig selv at jo længere kablet er, jo mere mister man undervejs.
MEN, derfor er det stadig ikke dårligt!

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 19:22
det er altså ikke godkendt, tror ikke du ved hvad du snakker om... alt over 5m er en godkendt efter hdmi standarden.

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 19:41
Supras kabler ER godkendt efter Aut. HDMI test center. Hvis du kigger på HDMI.org så finder du meget mere info.
Jeg ved ikke hvad DU mener med godkendt, men JEG mener godkendt, når det er testet til at kunne sende 720p/1080i/1080p.
Og hvis du eller gad at læse de links, så KAN de det op til 15 m!

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:16
ja hdmi standarden... der har man kun godkendt op til 5meter da signalet bliver for svingende, faktisk er det eneste kabel som man kan trække i meget lange længder er s-vhs ;)..

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:20
Øhh... Jeg er STADIG lidt i tvivl om hvad du mener!
Når kabler er testet af et autoriseret HDMI testcenter, og godkendt af dem, så er det efter HDMI standarten - og de har godkendt kabler op til 12 m.  
Men det er jo en lidt ligegyldig diskusion IMO, da jeg til hver en tid vil mene at hvis man køber et kvalitetskabel så kan de trækkes op til en 15-20 m. og så leverer de stadig et super flot billede. Godkendt eller ej...

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:27
nu er lige netop blevet undervist i det, og der fik vi afvide at ifølge standarden er ingen kabler over 5meter godkendt...

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:29
Jamen jeg syntes bare det virker mærkeligt, når Hifi4all, har en artikel fra 2004 omkring at SUPRAs HDMI kabler på 10 meter er blevet godkendt af et Autoriseret HDMI testcenter, hvorfor man må gå ud fra at det overholder de regler der skal til får at blive godkendt.
Og her snakker vi altså 2004, der er ved at være et par år siden, så der er sikkert sket meget mere siden da!

MEd venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet af: Fonzelius
Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:34
Kan det ikke være DVI Sigida snakker om, som kun kan trækkes op til 5 meter, og derefter falder i kvalitet?

-------------
Mvh Fonzelius
Panasonic TH42PX80E - Samsung SMT-H3106 - LG RH188B - Sony PS3 - Yamaha RXV620RDS - Cayin CD252 - Cayin 252B - Dynaudio Audience 52SE

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:38
nej fik afvide hdmi dvi scart osv var kun godkendt op til 5meter.. eneste kable man kunne trække langt var s-vhs ;)... og nu er den lærer jeg har haft nok en meget respekteret person inden for elektronik...

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:44
Ok, jamen så forstår jeg intet...
Kan godt forstå at du holder dig til det din lærer har undervist dig i. Nu har jeg så af personlig erfaring (kald det en respektabel lærer eller ej), lært at man gerne må tænke selv, og aldrig helt stole på hvad en lære siger.
Og jeg underviser selv, og jeg vil meget nødigt svare på noget jeg ikke ved så meget om. Men nogle gange bliver det nødvendigt, og de elever jeg har, har da også vist mig at jeg tager fejl. SElv den bedste kan jo fejle, ISÆR idenfor undervisning hvor udviklingen går SÅ hurtigt!

Mange hilsner

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 20:48
tjaa han lærer alle radiohandler i hele danmark og det har han nok gjort i 30år.. han er den person som nok ved mest om eletronik i danmark... som sagt findes der kun en radiohandlerskole... han ved alt ;).. og dem der sad i lokalet var rigtig hifi nørder fra tc hifikluben hifiimport osv, og ingen af dem sagde ham imod ;)

Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 21:13
Jamen jeg kan da godt forstå dig!
Jeg syntes bare det er mærkeligt... Men det kan være vi snakker om to forskellige standarter!
Men vil dog stadig påstå at man kan få 720p/1080i/1080p signaler på op til 15 m. HDMI. Og det er testet. Standarter, andet eller ej...
Så derfor kan det stadig lykkedes at leverer minimum 720p på 15 meter, hvis man gider betale prisen for det!

Mange hilsner

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 14-Oktober-2007 kl. 21:47

nej fik afvide hdmi dvi scart osv var kun godkendt op til 5meter.. eneste kable man kunne trække langt var s-vhs ;)... og nu er den lærer jeg har haft nok en meget respekteret person inden for elektronik...

For DVI, ja.

For HDMI, nej.

HDMI kan officielt trækkes 10m, men i praksis er 15-20m ikke noget problem (hvis man benytter ordentlige kabler).

Hvis din lærer har brug for at opdatere sin viden, kan han checke FAQ'en på http://www.hdmi.org/learningcenter/faq.aspx#q7_1 - hdmi.org (det officielle site).

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 15-Oktober-2007 kl. 13:24
hehe tak lars :D skal lige give min lærere en næse til næse ophold.. ikke så tit det sker :p

Skrevet den: 15-Oktober-2007 kl. 16:25
Tak Lars, der skal åbenbart lidt til, selvom der nu lå beviser på at HDMI går op til 10 meter, men ingen problemer har i at gå op til 15-20 meter!!

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet den: 15-Oktober-2007 kl. 19:02
sådan har fået snakket med min lærer om det.. han sagde den information havde han fået fra produktchefen fra philips holland, som er en af dem som er bag hdmi... men han sagde også det var for hdmi 1.0 så han sagde den kunne godt været udvidet til 10meter med 1.3.. Asklepios han sagde du kan sagtens trække 20meter men det var bare ikke godkendte kabler så man har ingen sikkerhed for det var noget kinesisk lort :p...

Skrevet den: 16-Oktober-2007 kl. 00:26

Asklepios han sagde du kan sagtens trække 20meter men det var bare ikke godkendte kabler så man har ingen sikkerhed for det var noget kinesisk lort :p...

Nej, jeg sagde at jo længere kablerne skulle være, jo dyrere skulle de være. Pris og længde er proportionelle størrelser...
Samtidig nævnte jeg Supra, Nordöst og WireWizard - hviket ikke er Kinesisk lort, men kvalitetskabler - der også koster langt mere end 300 kr. for bare 1 m!!

Med venlig hilsen

-------------
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Skrevet af: smiletime
Skrevet den: 16-Oktober-2007 kl. 03:48

Sigida: Det er ikke andet end volapyk. Ved ikke hvad du præcis mener, men hdmi kabler kan udemærket vise 1080p over 5 meter, hvis de er af super kvalitet. Lad dig ikke tro på alt hvad du hører uanset hvilken lærer. Synes det er meget morsomt det her, at en lærer låser sig fast i sin viden.

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 16-Oktober-2007 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af smiletime smiletime skrev:

Synes det er meget morsomt det her, at en lærer låser sig fast i sin viden.

Det er da vist ligeså meget eleven...

-------------
mvh Christian

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 16-Oktober-2007 kl. 09:46

det var for hdmi 1.0 så han sagde den kunne godt været udvidet til 10meter med 1.3..

De 10m har altid været dér.

Årsagen til at HDMI kan trækkes over længere afstande end DVI, er at HDMI bruger ballancerede signaler. Det kender din lærer sikkert fra professionel lyd.

Ved DC-ballancerde signaler sendes samme signal afsted på 2 ledninger i kablet, som er snoet om hinanden. Men det ene af signalerne er omvendt polaritet. Denne konstruktion gør signalet meget mindre følsomt overfor ydre påvirkning som elektrisk støj, og resultatet er at kabellængden kan forøges selvom signalerne grundlæggende er de samme.

Sådan har det altid været på HDMI, og altså ikke noget der er kommet i en senere revision af standarden.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 16-Oktober-2007 kl. 11:42
ja min lærer sagde det var balanceret ligesom s vhs og derfor kunne man godt trække det i længere længder men godkendelsen går kun til 10m, derefter er det på egen risiko, men han havde fået afvide fra produktchefen fra holland som burde have vidst bedre, da de var med til at opfinde kablet :D...

Print side | Luk vindue