Tager udstyret skade af el-spare skinne?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=29623
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 05:31
Emne: Tager udstyret skade af el-spare skinne?
Skrevet af: fzr600r
Emne: Tager udstyret skade af el-spare skinne?
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 10:56
Tager ens udstyr / TV skade af at blive tændt og slukket hele tiden (HELT slukket, ikke bare standby), hvis man sætter sit TV til en el-spare skinne, så alt det andet udstyr også slukker når TV'et slukkes?
En anden tråd om samme emne, endte ikke rigtig i noget brugbart: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19813 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19813
|
Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 11:11
Hej fzr600r - rigtigt godt spørgsmål, som jeg også godt vil have svar på.
Jeg slukker nemlig helt for alt om aftenen, ellers har jeg alt for mange blå og røde lamper der bare står og lyser
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 11:28
jeg snakkede med panasonic engang om noget andet og han opfordrede faktisk til at når man ikke brugte sit tv så slukkede man på kontakten.
Så jeg må derfor mene med sådan en udtalelse så kan det ikke tage skade, for man kan vel kun afbryde strømmen på 1 måde 
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: TVJ1
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 11:34
Ahr - man kan vel både slukke på stikkontakten (trække stikket) og på tænd/sluk knappen på apperatet .
------------- TVJ
Pioneer PDP 5080XD
PS3 - GT5 pro
Logitech G25
|
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 11:35
Altså tænd/sluk knappen på apparetet (så den ikke går i standby), er vel næsten samme princip som at slukke på kontakten, eller går der mon stadig strøm til nogle komponenter som bliver "holdt ved live" når man slukker på tænd/sluk knappen?
|
Skrevet af: bulk
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 11:42
jeg har det bedst med den er standby (rød knap lyser .. bruger jo ikke alverdens strøm jo). Bryder mig ikke så meget om det der "helt afbrudt" .. har det bedst ved at jeg "ved" den er standby og ikke skal have sådan en kold start desuden er min overbevisning at electronikken bedre kan lide at være standby end helt afbrudt ..når der nu skal tændes/slukkes.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 11:54
bulk,
Ifølge denne artikel, står standby faktisk for 10-15% af strømforbruget i en husstand: http://politiken.dk/tjek/bolig/energi/article395910.ece - klikkely-klik lige her!
Ifølge mit energi selskab, så er jeg anslået til at bruge 4000 kWh om året. Og som jeg forstår det, koster 1 kWh omkring 150 øre. Groft regnet, må det så koste mellem 600 og 900 kr om året (50-75 kr om måneden) at have sit udstyr kørende i standby.
Det lyder selvfølgelig ikke af meget på månedsbasis, slet ikke hvis det viser sig at ens udstyr rent teknisk har BEDST af at køre på standby.
Men - hvis ens udstyr er bedøvende ligeglad med om det er slukket eller kører på standby, vil de 50 kr om måneden være meget bedre givet ud til velgørenhed.
Synes jeg.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Oktober-2007 kl. 12:08
fzr600r skrev:
Tager ens udstyr / TV skade af at blive tændt og slukket hele tiden (HELT slukket, ikke bare standby), hvis man sætter sit TV til en el-spare skinne, så alt det andet udstyr også slukker når TV'et slukkes?
|
Det korrekte svar er som altid: Det kommer an på... En moderne stand-by funktion holder ikke strøm på meget andet end IR-modtageren og et relæ. Om det er stand-by kredsløbet eller at klippe for kontakten der cutter strømmen, er _principielt_ ligegyldigt. MEN - udstyr i dag bliver mere og mere avanceret, og der findes udstyr hvor der f.eks. sidder en blæser, der fortsætter lidt efter apparatet er gået i stand-by, for at køle processorerne nok ned, alternativt (eksempelvis muligvis PS3, jeg ved ikke præcist hvordan den arbejder) er der et delay på stand-by kredsløbet, hvor udstyret lige skal køle ned, lagre oplysninger på harddisken osv. Især hvis du har en projektor i dit system, er det væsentligt at den får lov at køle rigtigt ned.
En mulig løsning er en makro-fjernbetjening, såsom Logitech's. Så kan du programmere en "luk ned"- makro sådan at den sætter alt det andet udstyr i stand-by, venter x sekunder og slukker tv'et som så cutter strømmen til resten.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 19-Oktober-2007 kl. 01:06
fzr600r skrev:
bulk,
Ifølge denne artikel, står standby faktisk for 10-15% af strømforbruget i en husstand: http://politiken.dk/tjek/bolig/energi/article395910.ece - klikkely-klik lige her!
Ifølge mit energi selskab, så er jeg anslået til at bruge 4000 kWh om året. Og som jeg forstår det, koster 1 kWh omkring 150 øre. Groft regnet, må det så koste mellem 600 og 900 kr om året (50-75 kr om måneden) at have sit udstyr kørende i standby.
Det lyder selvfølgelig ikke af meget på månedsbasis, slet ikke hvis det viser sig at ens udstyr rent teknisk har BEDST af at køre på standby.
Men - hvis ens udstyr er bedøvende ligeglad med om det er slukket eller kører på standby, vil de 50 kr om måneden være meget bedre givet ud til velgørenhed.
Synes jeg.
|
Har lige checket brugsvejledningen ... den foreskriver at det bruger overdådige hele 0,7 watt tvivler på det vil koster op til 900 kr på et år .. er for træt til at regne det ud lige nu. Desuden hvis det betød så meget med forbruget ... så skulle jeg jo ikke have valgt dette tv.... da det bruger op til 270 watt i brug ... så sku jeg måske have anskaffet et lille sort hvid på 14" .. 
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 19-Oktober-2007 kl. 03:29
Ja og hvis du har 15 apparater i din husstand der alle har et standbykredsløb, så giver det ca. 11 W. 11 W i 365 dage til en elpris på 150 øre/kWh er vel noget i stil med 150 kr. pr. år. Det er godt nok ikke 10% af MIT samlede forbrug, men husk på at du reelt ikke får noget for de penge.
Nu er det bare ikke alle standby kredsløb der sluger så lidt som 0.7 W...
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet den: 19-Oktober-2007 kl. 03:46
Yakken skrev:
Ja og hvis du har 15 apparater i din husstand der alle har et standbykredsløb, så giver det ca. 11 W. 11 W i 365 dage til en elpris på 150 øre/kWh er vel noget i stil med 150 kr. pr. år. Det er godt nok ikke 10% af MIT samlede forbrug, men husk på at du reelt ikke får noget for de penge.
|
Jo jeg får en fjernbetjening der virker 24/7 + jeg ikke slukker for alle tingene i tv'et ... gider stadig ikke at skal kold starte tv'et 
Yakken skrev:
|
Men kunne da godt bruge sådan en spare-skinne på vækkeuret ..
sådan at det slukkede af sig selv i løbet af natten .
|
Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 19-Oktober-2007 kl. 10:13
Yakken skrev:
|
En Selector alene bruger 11W i standby (og 14W i drift), men den er også slem...
------------- mvh Christian
|
Skrevet den: 19-Oktober-2007 kl. 11:58
Selectoren vil jeg ikke anbefale dig at slukke helt for strømmen til 
Den ryger jo tilbage til standard indstilling (men ok hvis du er meget besat af at spare strøm og gerne vil ind og sætte den op hver gang .. så du kan spare penge .. )
|
Skrevet af: PSSO
Skrevet den: 19-Oktober-2007 kl. 12:04
bulk skrev:
Den ryger jo tilbage til standard indstilling (men ok hvis du er meget besat af at spare strøm og gerne vil ind og sætte den op hver gang .. så du kan spare penge .. )
|
Min Sagem 60 har ingen problemer med at huske diverse indstillinger, efter at have været slukket ved stikkontakten.
------------- mvh PSSO
|
Skrevet den: 23-Oktober-2007 kl. 23:33
PSSO skrev:
bulk skrev:
|
Min Sagem 60 har ingen problemer med at huske diverse indstillinger, efter at have været slukket ved stikkontakten.
|
Er du sikker på det ? mener at jeg engang måtte tage strøm stikket ud bagpå ... og den kunne ikke huske opsætningen (måske jeg husker forkert )
|
Skrevet af: Bjarke88
Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 11:29
Jeg vil også mene at det er beste at lade sit isenkram kører på standby, især hvis man bruger det dagligt. Tror ikke at det har specielt godt at koldstarte sit tv hver eneste dag.
Skal man på ferie skal man selvfølgelig slukke på stikkontakten.
|
|