Print side | Luk vindue

24p: Hvorfor og for hvem?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=29927
Udskrevet den: 23-Februar-2025 kl. 05:36

Emne: 24p: Hvorfor og for hvem?
Skrevet af: Lars
Emne: 24p: Hvorfor og for hvem?
Skrevet den: 24-Oktober-2007 kl. 19:37

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1370">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1370 - 24p: Hvorfor og for hvem?
Hvis du er interesseret i spillefilm og i at se dem, som instruktøren har tænkt dem ? så er 24p vigtigt. I dag kan du med det rigtige setup se filmen i en form, der er meget tæt på det oprindelige materiale.

Debat herunder >>>>

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Svar:
Skrevet af: kimnorgaard
Skrevet den: 24-Oktober-2007 kl. 21:18
God artikel, dér! Som ny i denne verden er det rart at få sat nogen ting på
plads på en let tilgængelig måde.

Hvilke pioneer-skærme understøtter 24p "native" output?

-------------
Kim Nørgaard

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 24-Oktober-2007 kl. 21:25
Alt fra i hvert fald de sidste tre generationer.

Skrevet af: Thomas H
Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 10:12

Jeg er i besiddelse af en Sharp LC37XD1E, og hvis man læser i brugermanualen, så står der at det har en funktion der hedder film mode, som automatisk registrere en film baseret kolde kodet ved 24/25 enkeltbilleder/sek, og så analysere den og derefter genskaber hvert stillbillede, således at en højdefinitions billedkvalitet opnåes.

Er der nogle der ved, om det TV så viser filmen ved de 24fps, eller om den hekser lidt med det og så viser billedet ved 50hz?

Ellers var det en ganske god artikel.

-------------
Med Venlig Hilsen
Thomas H.
LG 55LB650V - Samsung BD-F6500 - Marantz NR1608 - Dali Concept serie

Skrevet af: Tony Montana
Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 11:49
Hej Thomas,

Så vidt jeg ved, kan XD1E serien ikke vise 24p materiale ved en af de "rigtige" frekvenser (24/48/72/96/120...) - men den kan formentlig modtage et 24p signal, bearbejde det, og vise det ved den interne frekvens.

Som jeg i øvrigt skrev - det er jo dit indtryk af skærmen, der er afgørende, og mange mener da, at XD1E serien leverer rigtig god value for money.

Sharps nye serie XL2E har i øvrigt ægte 24p understøttelse ved 120 Hz.

Mange hilsner

Bo

Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 12:07

Hej Bo

Tak for dit svar. Det der så undre mig lidt, som jeg har læst mig til i manualen, er hvis man slå den der Film mode til, så sættes tv'et automatisk til Progressive billedvisning. Og har jeg misforstået det korrekt, så hvis billedet kører progressive, så skal det vel køre de 24fps som input billedet kommer med, for ikke at ende med en skæv opdateringshastighed, forudsat tv'et ikke understøtter at opdatere med den "rigtige" frekvens? Eller sætter den en ekstra frame ind som den 25. frame, så man opnår en opdateringshastighed på de 50hz?

Jeg har desværre ikke nogen HD kilde jeg kan sætte til mit tv, og kan desværre ikke se hvad der sker.. Finanserne har desværre ikke været tilstrækkelige til at købe en HD afspiller.

-------------
Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 15:31
Hej Thomas,

Mit gæt er, at Film Mode detekterer om orginalmaterialet var 24p.

Et LCD foretager altid deinterlacing, hvis den får et interlaced input. Men det kan have betydning for deinterlacingens kvalitet, hvis den kender det oprindelige format. Mit gæt er altså, at film mode er en optimeret deinterlacing, der arbejder under hensyntagen til de 24 originale billeder i sekundet.

Hvis skærmen modtager et 24p input, ja så kender den jo de oprindelige frames, og skal bare gøre sit bedste for at få materialet konverteret til den interne frekvens (vi gætter 50Hz). I dette tilfælde må den indskyde ekstra frames, som du selv skriver.

Jeg mener i øvrigt at have læst, at Sharp skærmene kan vise, hvilken frekvens de kører, hvis man trykker det rette sted på fjernbetjeningen.

Hilsner

Bo

Skrevet af: mortenkn
Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 16:26
Det er næsten til at græde over... Man tror man har sat sig ind i LCD vs. plasma, 1:1 pixelmapping, Full HD vs. HD ready osv., og så får man stadig et hakkende billede ved panoreringer på HD DVD, på ens nye 37" Panasonic PX70. Men så må jeg jo tilføje endnu en feature til mit ord/teknikforråd: 24P

Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Tony Montana Tony Montana skrev:

Hvis skærmen modtager et 24p input, ja så kender den jo de oprindelige frames, og skal bare gøre sit bedste for at få materialet konverteret til den interne frekvens (vi gætter 50Hz). I dette tilfælde må den indskyde ekstra frames, som du selv skriver.

Jeg mener i øvrigt at have læst, at Sharp skærmene kan vise, hvilken frekvens de kører, hvis man trykker det rette sted på fjernbetjeningen.

Det var det jeg frygtede, at skærmen selv indsætter frames.. :/ Jeg havde håbet på, at den afspillede filmen i de 24fps

Det er helt rigtigt, at man kan se hvilken opløsning og fps på det indput man giver tv'et.. Jeg har desværre bare ikke en enhed der kan afspillet et HD signal (Blu Ray).. :(

-------------
Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Skrevet den: 25-Oktober-2007 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Det er næsten til at græde over... Man tror man har sat sig ind i LCD vs. plasma, 1:1 pixelmapping, Full HD vs. HD ready osv., og så får man stadig et hakkende billede ved panoreringer på HD DVD, på ens nye 37" Panasonic PX70. Men så må jeg jo tilføje endnu en feature til mit ord/teknikforråd: 24P

Morten, hvis du læser lidt rundt omkring på forummet vil du se, at PX70 betragtes som en fremragende fladskærm, selv af plasmaskeptikerne. Så vent med at flushe tårekanalerne til en anden gang - 24p er ikke alt

Hilsner

Bo

Skrevet af: Chubbi
Skrevet den: 26-Oktober-2007 kl. 08:40
Måske et dumt spørgsmål, men hvis 24p er = 24 hz, hvorfor er det så godt at de nye fladskærme kører 100hz  ??????

-------------
LG 42PC1RR
Bose Lifestyle 28
PS3
PSP
Pace satbox

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-Oktober-2007 kl. 17:36

Oprindeligt skrevet af Chubbi Chubbi skrev:

Måske et dumt spørgsmål, men hvis 24p er = 24 hz, hvorfor er det så godt at de nye fladskærme kører 100hz  ??????

Fordi et LCD-tv modsat hvad mange tilsyneladende tror, ikke har én fast frekvens. De kører 100 Hz på pal-materiale, men ikke ved 24 Hz input og 60 Hz kilder.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Chubbi
Skrevet den: 27-Oktober-2007 kl. 06:59
det vil sige at 100 hz kun er en fordel ved f.eks analog tv og dvd og ikke har nogen betydning ved afspilning af hd matriale hvis det kører 24p.....hold kæft det er indviklet......

-------------
LG 42PC1RR
Bose Lifestyle 28
PS3
PSP
Pace satbox

Skrevet af: it johnni
Skrevet den: 22-November-2007 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1370">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1370 - 24p: Hvorfor og for hvem?
Hvis du er interesseret i spillefilm og i at se dem, som instruktøren har tænkt dem ? så er 24p vigtigt. I dag kan du med det rigtige setup se filmen i en form, der er meget tæt på det oprindelige materiale.

Debat herunder >>>>

hej Lars.

jeg har lige læst det hele ,man skal passe meget på hvis man køber tv idag.

det nye tv fra samsung har også 24p ,dog med 100 hz ,ville det være et prblem tror du?

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 22-November-2007 kl. 15:16

èn ting er at modtage 1080p24 en anden er at gengive det korrekt. TVet skal kunne vise en frekvens der er et heltals multiplum af 24 ellers får du ikke nogen gevinst.

Hvilket TV er der tale om?

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet den: 22-November-2007 kl. 23:56
Hej,

Den bedste illustration af, hvor svært 24p spørgsmålet er, har jeg netop stødt på. Det rimeligt anerkendte engelske magasin What Hifi har på sin hjemmeside en lang tråd, hvor forskellige testere og redaktører forsøger at få styr på begrebet - og flere af dem forstår ikke problemet.

Det drejer sig i øvrigt om Pana skærmenes evner på området. Netop disse skærmes 24p evner eller mangel på samme er vel plasmaskærmenes svar på den hellige gral:
http://whathifi.com/forums/t/3921.aspx - What Hifi

Hvis du er interesseret i Pana-spørgsmålet så læs den definitive post af Andy Kerr. Sobert og ganske opmuntrende for PZ70/700 fanboys.

Hilsner

Bo

Skrevet den: 23-November-2007 kl. 00:50

Hvis du er interesseret i Pana-spørgsmålet så læs den definitive post af Andy Kerr. Sobert og ganske opmuntrende for PZ70/700 fanboys.

Jeg kan ikke se at den post gør noget som helst andet end at forvirre begreberne yderligere. Jeg blander mig lige i den engelske tråd... Hvorvidt Pana'erne viser 24 Hz korrekt, og hvor stort et issue det er at vise 24 Hz korrekt, er TO FORSKELLIGE SPØRGSMÅL! Fakta er at Pana'erne ikke gengiver 24 Hz korrekt. Hvor stort et issue det er, er en helt anden snak. Det er korrekt at viser du et godt HD billede inkl. judder til 1000 mennesker, vil _langt_ størstedelen fortælle dig at billedet er godt, og de færreste vil bekymre sig om 60 Hz judder, fordi billedet på de fleste andre punkter er bedre end det meste. Det er også derfor jeg har gjort meget ud af at sige at trods denne begrænsning, er Panasonic stadig i mine øjne det bedste tv til prisen, også med 1080P/24 input. Perfekt? Nej, men det er der ikke noget der er.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-November-2007 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg kan ikke se at den post gør noget som helst andet end at forvirre begreberne yderligere.

Ja, ja, det var jo netop min pointe
De folk burde vide bedre.

Jeg synes også det er sjovt at se, at What Hi-Fi på trods af flere forsøg ikke får et brugbart svar fra Panasonic.

Angående din indblanding i tråden, ja så er jeg nok mere enig med dig end Andy Kerr om lige netop de faktuelle 24p/pana forhold. Men hans pointe er jo den samme som din - det er nogen fine skærme alt taget i betragtning.

Hilsner

Bo

PS.
Ville have sagt godda' på Scandic, men din suite var så stuffed, at jeg ikke kunne slå mig igennem menneskemængden inden jeg skulle hjem til direktøren - håber det gik godt.

Skrevet den: 23-November-2007 kl. 01:34

Ja, ja, det var jo netop min pointe
De folk burde vide bedre.

Jeg savner stadig at se en kompetent anmeldelse af et billed-produkt i What Hifi. Ja, de burde vide bedre - men det overrasker mig ikke at de ikke gør det.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: fumper
Skrevet den: 23-November-2007 kl. 01:45
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg savner stadig at se en kompetent anmeldelse af et billed-produkt i What Hifi. Ja, de burde vide bedre - men det overrasker mig ikke at de ikke gør det.

[offtopic]
Jeg savner i det hele taget kompetente ting der stammer fra USA...
[/offtopic]

Skrevet den: 23-November-2007 kl. 01:53

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

[offtopic]
Jeg savner i det hele taget kompetente ting der stammer fra USA...
[/offtopic]

Mnja... Nu er What Hifi fra England, og en af de eneste anmeldere jeg betragter som for alvor kompetent er Greg Rogers fra det amerikanske Widescreen Review, så deeet....

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: fumper
Skrevet den: 23-November-2007 kl. 01:55
Det var nok også bare endnu en fordom, fra en jydesmovs i københavn :-) og burde du ikke sove nu? 

Skrevet den: 23-November-2007 kl. 01:59

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Det var nok også bare endnu en fordom, fra en jydesmovs i københavn :-) og burde du ikke sove nu? 

Har lige set 1408 i biffen, det kan godt holde én vågen et par timer...

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 23-November-2007 kl. 09:49

Har fulgt lidt med i debatten. Her er hvad en britisk kunde har fået fra Panasonic pr mail:

New Member

Blog Entries: http://www.avforums.com/forums/blog.php?u=233519 - None
Trader Rating: ( http://www.avforums.com/forums/itrader.php?u=233519 - 0 )
Re: Panasonic plasmas and 24fps ... customers need toknow

Hello all,

I have been following the Panasonic 24fps saga closely on both here and the WhatHiFi forum. Like many have previously said, I have found the answers provided by WHF to be inadequate at least, and totally unprofessional.
Anyway, I received an email from Panasonic this morning:

"I am looking to purchase the Panasonic Plasma TH-42PZ70, however there has been much confusion about its ability to OUTPUT a true 1080p/ 24fps picture. Does the screen carry out a 3:2 pulldown and convert to 50hz or does it output at a multiple of 24hz i.e. 72hz and carry out a "3:3" pulldown?"

ISSUE RESOLUTION: Dear Mr Cooke,

Thank you for your email enquiry. Firstly, please accept my sincere apologies for the uncharacteristic delay in our response. Due to an unexpected increase in the number of contacts we have recently received, we have been unable to provide as speedy a response as we would normally.

In response, I would explain that the unit carries out a 3:2 pulldown and converts the image to 60Hz for viewing.

We have no confirmed information at this time on new releases. Please keep checking the website for updates.

We trust that the above information will be of assistance to you. However, of course, if you should have any further queries, please do not hesitate to contact us on 0844 844 3852 or email us using the following email address:

mailto:customer.care@panasonic.co.uk - customer.care@panasonic.co.uk

Kind regards

Emma Stevens
Customer Support

For me this puts the issue to bed. Bumtious was right all along! ;)

HOWEVER, it is still a great screen for £1000, but for me personally i'm prepared to wait 4/5/6 months for a screen that does 24fps properly. And ultimately £1000 is a lot of money to spend on a screen that I wouldn't be 100% happy with. If I could stretch to £1500 I'd go for a Pioneer - unfortunately I've just bought a flat and i'm broke!

-------------
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Skrevet af: it johnni
Skrevet den: 23-November-2007 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

èn ting er at modtage 1080p24 en anden er at gengive det korrekt. TVet skal kunne vise en frekvens der er et heltals multiplum af 24 ellers får du ikke nogen gevinst.

Hvilket TV er der tale om?

hej.

det nye lcd-tv fra samsung f8 ,ville det være godt til 24p med 100 hz til?

Skrevet af: daddyd
Skrevet den: 04-December-2007 kl. 02:28

Der er stadig noget jeg ikke forstår. På DVD'er i dag har filmselskaberne haft professionelle folk til at speede filmen op med cirka 4 procent. De har også leget lidt med lyden, så det hele er nogenlunde i orden.

Det jeg ikke forstår er, hvordan det kommer til at virke med HD afspillere. Er HD film i 24 hz? Og hvad sker der så hvis jeg afspiller de 24 hz på et 100 hz TV? Bliver stemmerne så alt for lyse?

Hvad sker der i øvrigt med de serier og tv-film vi får fra USA. Jeg går ud fra de er indspillet i 60 hz. Hvordan kommer de til at passe på vores 50 hz?

Skrevet af: kbh4
Skrevet den: 04-December-2007 kl. 09:09
Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Det jeg ikke forstår er, hvordan det kommer til at virke med HD afspillere. Er HD film i 24 hz? Og hvad sker der så hvis jeg afspiller de 24 hz på et 100 hz TV? Bliver stemmerne så alt for lyse?

Hvis filmen ligger i 24p på disken og din skærm ikke understøtter 24p, går jeg ud fra at afspilleren kan finde ud af at lave http://en.wikipedia.org/wiki/24p#Converting_24p_to_PAL - konverteringen - enten ved en 4% speedup eller ved at gentage en frame hvert halve sekund - det er formodentligt specifikt for den enkelte afspiller hvilken metode de benytter...

Oprindeligt skrevet af daddyd daddyd skrev:

Hvad sker der i øvrigt med de serier og tv-film vi får fra USA. Jeg går ud fra de er indspillet i 60 hz. Hvordan kommer de til at passe på vores 50 hz?

http://www.ee.surrey.ac.uk/Contrib/WorldTV/conversion.html - NTSC->PAL konvertering foregår i grove træk ved at smide hver 6. frame væk og opskalere billedet fra 480 til 576 linier.

-Kent

Skrevet den: 04-December-2007 kl. 13:23
Udsendes der ikke 24 fps, er det ALTID 60Hz der kommer ud af HD-afspillerne, når de kører HD-film. Der er ingen 4% speedup eller NTSC->PAL konvertering.

Skrevet den: 04-December-2007 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Udsendes der ikke 24 fps, er det ALTID 60Hz der kommer ud af HD-afspillerne, når de kører HD-film.

Ifølge specifikationerne understøtter både Blu-ray og HD DVD 50Hz (f.eks 1920x1080i50) - så det tror jeg ikke du har ret i.

Se http://www.blu-raydisc.com/Section-13470/Section-13627/Index.html - denne side under afsnittet "Video Highligts" for Blu-ray, samt side 2 i http://www.dvdforum.org/images/Forum_HD_DVD_Universal_24.pdf - denne pdf fra HD DVD-forum.

-Kent

Skrevet den: 04-December-2007 kl. 15:01
Afspillerne understøtter muligvis 50Hz, men det betyder ikke, at filmene benytter PAL-speedup. For det gør de ikke! Filmene kører altid ved 60Hz, ligemeget hvor de er købt.

Skrevet den: 05-December-2007 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Afspillerne understøtter muligvis 50Hz, men det betyder ikke, at filmene benytter PAL-speedup. For det gør de ikke! Filmene kører altid ved 60Hz, ligemeget hvor de er købt.

Hvem siger det? Er det en fast vedtaget standard, eller er det bare noget du har set på den/de afspillere du har prøvet

Jeg kunne da godt forestille mig en afspiller hvor man selv kunne vælge om man ville have 50Hz output (4% speedup) eller 60Hz output (3:2 pulldown) - jeg syntes at have læst noget om at der kan være judder-problemer med 60Hz...

Jeg har hørt at Forbrydelsen er optaget i HD, så når DR frigiver den på Blu-ray/HD DVD, så kommer den sikkert i 720p50.

-Kent

Skrevet den: 05-December-2007 kl. 12:16
Forbrydelsen er heller ikke FILM. Kommer Forbrydelsen i øvrigt på HD DVD eller Blu-ray, så bliver det med en eller anden form for 1080i eller p, ligesom alle andre udgivelser på de to formater.

Der findes ingen afspillere der kan lave 60Hz om til 4% speedup. At filmene altid kører ved 60Hz er simple fakta; sådan er det bare, ligemeget hvor de købes. Jeg kan ikke umiddelbart fortælle dig hvem der har bestemt det (Blu-ray koalitionen og DVD-Forum, måske?), men jeg kan fortælle dig, at sådan er det.

Skrevet af: h_dk
Skrevet den: 17-Januar-2008 kl. 12:46

Oprindeligt skrevet af mortenkn mortenkn skrev:

Er det noget du lægger mærke til når du ser HD-dvd film? for er selv ved at købe en PX70 bare i 50"

Print side | Luk vindue