Print side | Luk vindue

Stewart Film Screens: det eneste rigtige?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=30180
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 11:30

Emne: Stewart Film Screens: det eneste rigtige?
Skrevet af: Naite22
Emne: Stewart Film Screens: det eneste rigtige?
Skrevet den: 29-Oktober-2007 kl. 21:29

Heysa!

Jeg skal snart have projektor, og det bliver en -FULL HD, MITSUBISHI HC6000- model, som skulle sparke så uhyr meget røv!

Havde man spurgt mig for mindre end 3 måneder siden, så havde jeg sagt at jeg kun ville give 3000kr, for et lærred. Har senere fundet ud af at kvaliteten fra de forskellige lærreder varierer uhyggeligt meget. Og Stewart Filmsceens skulle være toppen af toppen! Mit spørgsmål er, om en Stewart screen (Studiotek 130, for at være præcis) er den eneste rigtige vej at gå? Jeg overvejede kraftigt et tabtention motordrevet Lissau-lærred til 12.500kr (da det er pisse praktisk i min stue). Et Stewart fastrammelærred koster 16.500kr! Spørgsmålet er om det at have en permanent giga-skærm hængende på væggen i ens stue er det værd, i forhold til hvad et Lissau lærred kan præstere.

Er forskellen i billedkvalitet på de forskellige lærreder virkelig så drastiske, når man bruger en så ny projektor, som Mits HC6000? 

Svar:
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 30-Oktober-2007 kl. 17:58
Ja der er en meget stor forskel

Ja det ville kunne betale sig at snuppe et Stewart

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-Oktober-2007 kl. 20:17

Oprindeligt skrevet af Naite22 Naite22 skrev:

Mit spørgsmål er, om en Stewart screen (Studiotek 130, for at være præcis) er den eneste rigtige vej at gå? Jeg overvejede kraftigt et tabtention motordrevet Lissau-lærred til 12.500kr (da det er pisse praktisk i min stue).

Stewart er en rigtigt, rigtigt _god_ vej at gå, men det er ikke den _eneste_ vej at gå. Stewart leverer i konkurrence med Screen Research de rent kvalitetsmæssigt bedste lærreder på markedet. Derudover så har Stewart de vel nok eneste lærreder på markedet, der har en indbygget kontrast-forstærkning der fungerer fornuftigt. Det betyder kort sagt at du med f.eks. en Studiotek 130 dug groft sagt får 30% bedre kontrast (mere lys, samme sort) i forhold til en almindelig gain 1,0 dug (som Stewart iøvrigt også leverer). Derudover er de meget farveneutrale, hvilket de dog ikke er alene om. Hvorvidt man foretrækker gengivelsen fra et kontrast-fremhævende lærred som Studiotek 130 eller Grayhawk RS, er og bliver en smagssag, men selv hvis man ikke gør, har Stewart som sagt en løsning, der så er blandt de bedste og mest farveneutrale på markedet.

_Helt_ alene om high-end markedet mener jeg nu ikke de er. Screen Research Solidpix er en fremragende matt white dug, og deres akustisk transparente duge er efter min mening bedre end Stewarts. Derudover er Lissau's nyeste White Flex dug faktisk slet ikke så ringe endda, her får du dog langtfra samme samlekvalitet og design som fra Stewart og Screen Research. Men, som sagt, hvis vi taler om kontrastfremhævende duge, så er Stewart afgjort i en klasse helt for sig selv.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue