Ps3 viser film i sort / hvid
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=30332
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 17:36
Emne: Ps3 viser film i sort / hvid
Skrevet af: slpopeye
Emne: Ps3 viser film i sort / hvid
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 20:39
Jeg har lige sat min nye PS3 til til mit crt tv og skulle prøve at se en blue ray film.
Men den viser den kun i sort / hvid.
Jeg har prøvet men en alm dvd. Og den bliver vist i farver.
Hvorfor kan jeg så ikke se blue ray i farver. Synes jeg har prøver alt.
Har tilsluttet den med det mutilscart stik der var med.
|
Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 21:28
Er det en dansk BluRay (ikke blue ray) film? Altså ikke dansk-sproget, men købt i Danmark til brug for danske BluRay-afspillere?
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 21:31
Det har INTET at sige om den er dansk eller ej, da alle Blu-ray film er 24 fps (oftest afspillet ved 60Hz), uanset hvor de er købt.
Men det lyder rigtig nok som om, at der er brug for et RGB-Scart kabel, mellem maskinen og TV'et. Et til PS1 eller PS2 kan godt bruges.
|
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 21:52
Ja det er det tilbud som merlin har til 3300kr med en blue ray film.
Okay det må jeg prøve at købe. Skulle bare tro at jeg kunne bruge det kabel som fulgte med i pakken.
|
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 21:57
Naiera skrev:
Det har INTET at sige om den er dansk eller ej, da alle Blu-ray film er 24 fps (oftest afspillet ved 60Hz), uanset hvor de er købt. |
Til brug for CRT TVs, så har det en stor betydning om afspilningen sker i PAL mode (25 fps) eller NTSC mode (30 fps), samt om farve-standarden er PAL (4.43 MHz) eller NTSC (3.58 MHz). De fleste TV kan klare NTSC farver (3.58 MHz), men enkelte - specielt lidt ældre - kan kun klare PAL farver (4.43 MHz).
Så hvilket format afspiller en PS3 en BluRay film over et Composite kabel (går ud fra, at han kun benytter kablet, der følger med PS3'eren, og det er et Composite kabel)?
Afspiller den det i PAL eller PAL60, så burde det komme med farver på alle TV. Afspiller den det i NTSC, så kræver det, at TV'et kan dekode et NTSC-farvesignal (3.58 MHz).
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 22:06
HeartWare skrev:
Til brug for CRT TVs, så har det en stor betydning om afspilningen sker i PAL mode (25 fps) eller NTSC mode (30 fps), samt om farve-standarden er PAL (4.43 MHz) eller NTSC (3.58 MHz). De fleste TV kan klare NTSC farver (3.58 MHz), men enkelte - specielt lidt ældre - kan kun klare PAL farver (4.43 MHz). |
Blu-ray afspilles aldrig ved 25 fps! Dérfor er det også sagen uvedkommende, hvor filmen er købt. Afspilles de ikke ved 24 billeder i sekundet, er det altid ved 60Hz.
|
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 22:08
slpopeye skrev:
Okay det må jeg prøve at købe. Skulle bare tro at jeg kunne bruge det kabel som fulgte med i pakken. |
Det kan du også, såfremt dit TV understøtter NTSC farver Det gør det tilsyneladende ikke.
Vær dog opmærksom på, at jeg har hørt om folk der havde problemer med Blu-ray afspilning på CRT TV. Selvom man bruger RGB-Scart, får man kun variationer af grøn på skærmen. Det er vel ikke uden årsag, at der står bag på æskerne, at der kræves et HDTV...
|
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 22:23
Okay var jeg ikke klar over. trode det var muligt at afspiller på crt tv uden problemer.
Men jeg havde sat mig for at købe nyt tv inden Jul. Men det kan være jeg bare skal gøre det nu. Så løser det jo problemet.
Tak for hjælpen. Jeg høre dog gerne nærmer hvis der er nogle som kommer med en løsning. Indtil jeg få handlet nyt tv. ![](smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet den: 01-November-2007 kl. 23:25
Der er ingen løsning. Dit TV kommer aldrig til at understøtte det korrekte NTSC-format, så du er på spanden indtil du får købt et Panasonic plasma TV
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 08:07
Naiera skrev:
Blu-ray afspilles aldrig ved 25 fps! Dérfor er det også sagen uvedkommende, hvor filmen er købt. |
No offense, men det er altså nonsens - det håber jeg i hvert fald...
Hvis en titel er optaget på PAL Video (ikke film, men f.eks. behind-the-scenes), så afspilles den forhåbentlig med korrekt 25 fps - ellers er BluRay da noget hø...
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 08:30
Tja, jeg skulle vel have specificeret 'Blu-ray FILM'. Min pointe holder stadigvæk; det er irrelevant hvor filmen er købt. For hvis det er en FILM, på Blu-ray, afspilles den ikke ved 25 fps.
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 11:52
Naiera skrev:
Tja, jeg skulle vel have specificeret 'Blu-ray FILM'. Min pointe holder stadigvæk; det er irrelevant hvor filmen er købt. For hvis det er en FILM, på Blu-ray, afspilles den ALDRIG ved 25 fps. |
Tjaaah, visse film er faktisk skudt med 25fps. Ikke mange, men nu skrev du ALDRIG...
Det giver dog visse problemer i forhold til Blu-Ray, da 1080p/25 ikke understøttes som format, så det skal encodes som 1080i/50.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 12:29
Naiera skrev:
Der er ingen løsning. Dit TV kommer aldrig til at understøtte det korrekte NTSC-format, så du er på spanden indtil du får købt et Panasonic plasma TV ![](smileys/smiley4.gif) |
Hvorefter han så løber panden mod 24 fps-judder-muren...![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet af: mhelt
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 12:33
PS3 understøtter faktisk 1080p/25, men det er formelt set ikke en del af specifikationen.....
------------- Pio 5090H
Mac mini/eyetv/pyetv/eyetv for iphone
Panasonic DMR-EX87
Sony PS3
Pioneer DVR 540HX-N
Yamaha YSP-800 + YST-FSW100
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 13:08
mhelt skrev:
PS3 understøtter faktisk 1080p/25, men det er formelt set ikke en del af specifikationen..... |
Andre steder er det med i specs.![](smileys/smiley36.gif) (som jeg ikke tør nævne her)
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 13:38
Naiera skrev:
Der er ingen løsning. Dit TV kommer aldrig til at understøtte det korrekte NTSC-format, så du er på spanden indtil du får købt et Panasonic plasma TV ![](smileys/smiley4.gif) |
Jamen jeg vil bare have muligheden for at få vist filmen i farver. Dette burde jo være muligt lige meget om jeg vælger et Plasma eller LCD tv.
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 13:56
Ja, alle moderne fjernsyn (også nyere CRT) kan vise 60hz. No sweat.
------------- Pio 5090H
Panasonic DMR-EX87
Sony PS3
Pioneer DVR 540HX-N
|
Skrevet af: frimann85
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 14:15
Men glæd dig alligevel til at få ny skærm ;)
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 15:10
slpopeye skrev:
Jamen jeg vil bare have muligheden for at få vist filmen i farver. Dette burde jo være muligt lige meget om jeg vælger et Plasma eller LCD tv. |
Ja, men kun den ene af teknologierne giver mulighed for god billedkvalitet...
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 15:11
mhelt skrev:
Ja, alle moderne fjernsyn (også nyere CRT) kan vise 60hz. No sweat. |
Eftersom slpopeyes billede ikke hopper og danser, så er det jo ikke 60Hz der er problemet. Han bruger composite og er derfor afhængig af, at fjernsynet kan klare NTSC-farver. Hvilket det tilsyneladende ikke kan.
|
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 16:06
Naiera skrev:
mhelt skrev:
Ja, alle moderne fjernsyn (også nyere CRT) kan vise 60hz. No sweat. |
Eftersom slpopeyes billede ikke hopper og danser, så er det jo ikke 60Hz der er problemet. Han bruger composite og er derfor afhængig af, at fjernsynet kan klare NTSC-farver. Hvilket det tilsyneladende ikke kan. |
Jeg tro du har ret. Da jeg sagtens kan se alm dvd med farver og gå på nettet med farver og stille billede.
Så jeg må bare se at købe et 42pz tro jeg![](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 14:07
@naiera. Hmm, var det ikke secam der havde spas med farverne (sorthvid hvis det vistes på PAL, NTSC er jo helt inkompatibelt)? En EU PS3 kan jo sagtens sende PAL farve og mig bekendt anvender blu-ray da ikke NTSC farver, så min fortolkning af problemet var at det jo måtte være de 60hz der gav problemet??? Måske kan du eller andre kan uddybe hvad der konkret er på færde her?
Under alle omstændigheder vil det virke med et nyere fjernsyn...
Mvh Martin
------------- Pio 5090H
Panasonic DMR-EX87
Sony PS3
Pioneer DVR 540HX-N
|
Skrevet den: 04-November-2007 kl. 01:13
Hvis det at det er 60Hz var problemet, så ville billedet hoppe og danse som en gal. Som sagt.
|
|