Print side | Luk vindue

Told og afgift!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=30373
Udskrevet den: 19-Maj-2024 kl. 14:24


Emne: Told og afgift!
Skrevet af: Boogie
Emne: Told og afgift!
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 18:05

Hej alle

Nogen der ved, hvor meget told og afgift der er på elektronik ved import til DK og købt i USA? -og hvordan det beregnes???  $ er snart nede i 5 kr., så det må der være muligt at gøre en god handel selv med told osv. -eller hvad?

-og og, kan man være 100% sikker på at pakken bliver fanget i tolden (ved fx Fedex, DHL mv.)???

Tak

Boogie




Svar:
Skrevet af: rohde
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 19:13
Du tager varens pris og lægger porto til.
Til dette beløb lægger du told (så vidt jeg husker er den 0% eller 2% på elektronik).
Hertil lægger du 25% moms.

Desuden vil PostDK have et toldbehandlingsgebyr på omkring 60 kroner.


Du kan nok ikke være 100% sikker på de snupper den i tolden, men regn ikke med at interessante pakker går glat igennem.


Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 02-November-2007 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

-og og, kan man være 100% sikker på at pakken bliver fanget i tolden (ved fx Fedex, DHL mv.)???



Med kurer hos FedEx, DHL, UPS o.l. vil du være 120% sikker på at blive fortoldet. Det SKAL de simplet hen gøre Jeg taler af erfaring. Derudover vil de kurerfirmaer ikke kunne tåle at blive anklaget for at snyde med tolden. Typisk vil du først senere efter modtagelsen modtage toldopkrævningen .............. men den kommer! Jeg har oplevet at opkrævningen først er kommet op til 6 - 7 uger efter modtagelsen.

Generelt er mine erfaringer: hvis det sendes som brev: passerer tolden uden fortoldning (køb via eBay fx) også selv der pænt og nydeligt er udfyldt papier og den grønne toldseddel på "brevet" tydeligt viser at værdien er fx. $50. Sendes som pakke: bliver altid snuppet. Alt fra Amazon US (uanset om det er brev eller pakke) bliver snuppet. Dette gælder indkøb fra USA. Fra Asien er tingene anderledes - måske fordi tolderne ikke orker at oversætte toldsedlen skrevet med japanske skriftstegn Så med mindre det kommer med kurerfirma fra Japan så plejer det at slippe igennen. Men jeg bliver jo nok snuppet engang.



Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 08:36

Oprindeligt skrevet af rohde rohde skrev:

Du tager varens pris og lægger porto til.
Til dette beløb lægger du told (så vidt jeg husker er den 0% eller 2% på elektronik).
Hertil lægger du 25% moms.

Desuden vil PostDK have et toldbehandlingsgebyr på omkring 60 kroner.


Du kan nok ikke være 100% sikker på de snupper den i tolden, men regn ikke med at interessante pakker går glat igennem.

Dvs. lad os antage en pakke koster $100 med porto + 2% i told = $102, så skal jeg betale $25,5 i moms (omregnet til kr. alt efter toldkursen???) = $127,5 er det forstået korrekt???

Altså hvis tolden er 2% som tages først og herefter momsen på 25% giver det en merpris på 27,5%

 



Skrevet af: rohde
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Altså hvis tolden er 2% som tages først og herefter momsen på 25% giver det en merpris på 27,5%


Korrekt - og glem nu ikke at PostDK også tager sig betalt for ulejligheden.


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af rohde rohde skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Altså hvis tolden er 2% som tages først og herefter momsen på 25% giver det en merpris på 27,5%


Korrekt - og glem nu ikke at PostDK også tager sig betalt for ulejligheden.

Ja det gør de vel... men det kan vel ikke være mere end et par hundrede, max.

Nu har jeg søgt og søgt og jeg kan ikke finde ud af, om tolden er 2% eller 0% eller noget helt 3., er der nogen der ved dette???



Skrevet af: Naite22
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 14:49
Det kan ikke betale sig at importere for eks. en projektor hjem fra USA (tænkte selv på det på et tidspunkt). Prisen er billigere derovre, ja. Men inden varen kommer forbi din hoveddør er der blevet lagt så meget oven i af moms, og hvad det ellers skulle være, at prisen kommer op i det samme, som hvis du bare købte varen i Danmark.


Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Oprindeligt skrevet af rohde rohde skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Altså hvis tolden er 2% som tages først og herefter momsen på 25% giver det en merpris på 27,5%


Korrekt - og glem nu ikke at PostDK også tager sig betalt for ulejligheden.

Ja det gør de vel... men det kan vel ikke være mere end et par hundrede, max.



Det er faktisk kun 60 kr ............................ + moms


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Oprindeligt skrevet af rohde rohde skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Altså hvis tolden er 2% som tages først og herefter momsen på 25% giver det en merpris på 27,5%


Korrekt - og glem nu ikke at PostDK også tager sig betalt for ulejligheden.

Ja det gør de vel... men det kan vel ikke være mere end et par hundrede, max.



Det er faktisk kun 60 kr ............................ + moms

men hvor meget er tolden??????



Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 21:22
http://cyberzed.dk/told.html - Her er en toldlommeregner .

Den er dog lavet til DVD'er, så der skal lige justeres en smule, hvis toldsatsen er forskellig for elektronik.
Men tolden er ofte småpenge, det er momsen (og gebyret) der batter.

Utroligt, at gebyret til PostDK efterhånden overstiger selve bagatelgrænsen for hvad man må importere for (gebyr 75kr, bliver dyrere ved flere enheder, bagatelgrænsen 80kr, som desuden er latterligt lavt i forhold til vores nabolande).

Mvh Michael


-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 03-November-2007 kl. 22:12
Jeg har fornylig købt en mikrofon på ebay, og jeg betalte 3% i told af beløbet excl. porto + 25% moms, og 75 kr i ekspeditionsgebyr.

-------------
mvh Christian


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-November-2007 kl. 03:51

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

men hvor meget er tolden??????

Et sted imellem 0 og 15%

Det afhænger nemlig helt af varen. Der findes online "tabeller", men de kan være noget kriglet at finde ud af. Ikke betjeningen, men i hvilken varegruppe et bestemt apparet hører hjemme.

Men som andre har skrevet, så er tolden ofte det mindste af det.

Hvis du vil være helt sikker, så ringer du til det lokale toldcenter før bestilling. Forklarer dem hvilken vare der er tale om - og får den aktuelle procentsats.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 04-November-2007 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

men hvor meget er tolden??????

Et sted imellem 0 og 15%

Det afhænger nemlig helt af varen. Der findes online "tabeller", men de kan være noget kriglet at finde ud af. Ikke betjeningen, men i hvilken varegruppe et bestemt apparet hører hjemme.

Men som andre har skrevet, så er tolden ofte det mindste af det.

Hvis du vil være helt sikker, så ringer du til det lokale toldcenter før bestilling. Forklarer dem hvilken vare der er tale om - og får den aktuelle procentsats.

  /Lars

Ja, det er nok nemmest at ringe til dem. Det drejer sig i dette tilfælde om en projektor, jeg har prøvet at finde satsen, men som du skriver, er det meget kringlet at finde den korrekte sats.

Boogie



Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 07-November-2007 kl. 18:43

Jeg har gået og funderet over hvordan pakker fra udlandet fortoldes:

Tages tolden udfra det beløb der står på fakturaen på fragtbrevet? -eller skønner de en told på varen?

Jeg tænker på dette, da man kan være heldig at få et godt tilbud fra fx USA og da prisen på varen i DK er meget højere og selv også i USA generelt højere, hvad så? Tænker tolderne, at så billig er varen heller ikke og så selv fastsætter en told på varen?

Nogen der ved dette???

Boogie



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 07-November-2007 kl. 18:49

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Tages tolden udfra det beløb der står på fakturaen på fragtbrevet? -eller skønner de en told på varen?

Normalt tages det fra toldseddelen / fragtbrevet. Hvis det ikke er der, eller der er tvivl om noget vil du blive bedt om skriftligt at angive hvilke varer der er tale om og deres anslåede værdi.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 07-November-2007 kl. 18:54
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Tages tolden udfra det beløb der står på fakturaen på fragtbrevet? -eller skønner de en told på varen?

Normalt tages det fra toldseddelen / fragtbrevet. Hvis det ikke er der, eller der er tvivl om noget vil du blive bedt om skriftligt at angive hvilke varer der er tale om og deres anslåede værdi.

  /Lars

Ok, man kan jo være heldig et købe et eller andet der normalt koster $2500 i USA, men få det til fx $2000 eller mindre. Jeg ville bare være sikker på at tolden ikke siger, hov den har vi tjekket og den koster ca. $2500 så den sats bruger vi!



Skrevet af: Prepsi
Skrevet den: 07-November-2007 kl. 19:52

SKAT har lavet en lille pjece på deres hjemmeside "Internethandel for private", hvor bestemmelserne er beskrevet: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137519&vId=201486 - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137519&vId=201486

Ligeledes har de en varefortegnelse eller tabel, som Lars skriver - de kalder den for eVITA. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508 - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508

Det er som Lars skriver lidt kringlet at finde rundt i og der kan være "fælder". Men en tom DVD-skive koster 3,5% i told og en "Videooptager" (som en harddiskoptager betegnes som) koster 13.9% i told.

Tolden beregnes af fakturaprisen + fragtprisen. Momsen beregnes af fakturaprisen + fragtprisen + tolden.

Men det er helt gratis at ringe til SKAT og spørge om toldsatser på 72221818.

Hilsen Prepsi



Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 08-November-2007 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af Prepsi Prepsi skrev:

SKAT har lavet en lille pjece på deres hjemmeside "Internethandel for private", hvor bestemmelserne er beskrevet: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137519&vId=201486 - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137519&vId=201486

Ligeledes har de en varefortegnelse eller tabel, som Lars skriver - de kalder den for eVITA. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508 - http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508

Det er som Lars skriver lidt kringlet at finde rundt i og der kan være "fælder". Men en tom DVD-skive koster 3,5% i told og en "Videooptager" (som en harddiskoptager betegnes som) koster 13.9% i told.

Tolden beregnes af fakturaprisen + fragtprisen. Momsen beregnes af fakturaprisen + fragtprisen + tolden.

Men det er helt gratis at ringe til SKAT og spørge om toldsatser på 72221818.

Hilsen Prepsi

Tak for responsen til alle...

Boogie




Print side | Luk vindue