Annonceret pris
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=30668
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 10:49
Emne: Annonceret pris
Skrevet af: HeartWare
Emne: Annonceret pris
Skrevet den: 09-November-2007 kl. 18:27
Jeg bestilte for 2 måneder siden en BluRay disc til 139,- over nettet, men da jeg i dag i anden sammenhæng snakkede med butikken og kom ind på denne titel sagde forretningen, at de ikke ville sælge mig disc'en til den pris, men kun til 269,- og at prisen på 139,- var en fejl.
Jeg mener, at når de annoncerer med en pris, så er de også bundet til at sælge til den pris, med mindre enhver kan sige sig selv, at prisen er forkert (f.eks. hvis prisen havde været 0,- eller 25,-). Jeg mener ikke, at en pris på 139,- er komplet urealistisk, og mener derfor, at de er forpligtet til at sælge mig det til den pris, når de selv har sendt mig en bekræftelsesemail, hvori prisen optræder.
Hvad er de helt præcise regler på dette område, og er der nogen domsafsigelser man kan støtte sig til?
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Svar:
Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 09-November-2007 kl. 18:43
hvis det er i et blad, står der næsten altid, at der kan være fejl og udsolgte vare.
Mener det har noget at gøre med om man har handlet i ond tro.. 139 er billigt for en blu-ray, men synes ikke det ville være i ond tro, men hvis de har ændret prisen før de har solgt varen så er der vist ikke noget at gøre, de har vist lov til at annoncere en pris, og hæve den inden salg, bare de gør kunden opmærksom på prisen altså er steget..
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 09-November-2007 kl. 19:43
Det er som sagt via nettet, og det var en forudbestilling (kommer først i slutningen af november).
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet af: musicus
Skrevet den: 09-November-2007 kl. 20:14
HeartWare skrev:
Jeg mener, at når de annoncerer med en pris, så er de også bundet til at sælge til den pris, med mindre enhver kan sige sig selv, at prisen er forkert ....... og mener derfor, at de er forpligtet til at sælge mig det til den pris, når de selv har sendt mig en bekræftelsesemail, hvori prisen optræder. |
Hehe. Jeg har prøvet noget lignende et par gange ved net-bestilling hos Softxchange.dk. Der havde de prissat et par Blu-ray titler til nogen billige beløb, man bare troede var løgn. Men jeg tog chancen, da filmene var opført som lagervare og lavede fluks en bestilling, men med overførsel fra NetBank i stedet for med dankort (så det ikke ved afsendelsen af varerne skulle 'komme til' at hæve det rigtige beløb for varerne ). Frækhed belønnes jo, siges det. Jeg fik også en kvittering pr. mail (med pris og det hele) om, at bestillingen var noteret og ordren var afgivet. Herefter var min lykke gjort .... troede jeg. For de er bestemt ikke tabt bag en vogn hos Softxchange.
Efter nogen tid kom der så en mail, der beklagede at varen ville blive forsinket, da leverandøren desværre ikke kunne levere til tiden. (Hmmm ... på bestillings-tidspunktet var titlerne altså på lager ... ) Senere en ny mail med samme indhold, og derefter én mere. Efter at være blevet holdt hen i en 14 dages tid kom så den mail, jeg inderst inde godt vidste ville komme:
"Vi beklager at måtte annullere din ordre, da der er leveringsproblemer med de bestilte varer. Pengene vil blive overført til din konto".
Se, dét var en langt mere elegant måde, end bare at fortælle mig ét eller andet i retning af:
"Den går altså ikke, Granberg! Ganske vist har vi fået prissat varen for lavt, men vi agter nu alligevel ikke at sælge dig den til den aftalte pris. Men du skal da være hjertelig velkommen til at genbestille ordren - til den rigtige pris."
For i mellemtiden havde Softxchange jo på mirakuløs vis fået prisen rettet og justeret op, inde på deres hjemmeside. Jeg troede da heller ikke på det for alvor. Men går den, så går den - og det var da også et forsøg værd. ![](smileys/smiley4.gif)
Så HeartWare, i virkeligheden kan de vel bare nøjes med at annullere din ordre - under henvisning til fiktive leveringsproblemer, eller hvad ved jeg - i stedet for at vove sig ud på juridisk tynd is, ved direkte at nægte at sælge dig varen til den aftalte pris.
------------- LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 09-November-2007 kl. 21:18
musicus skrev:
Men jeg tog chancen, da filmene var opført som lagervare og lavede fluks en bestilling, men med overførsel fra NetBank i stedet for med dankort (så det ikke ved afsendelsen af varerne skulle 'komme til' at hæve det rigtige beløb for varerne ). |
Butikken kan ikke trække mere på dit dankort end det beløb som du har godkendt.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 10-November-2007 kl. 01:28
Så vidt jeg ved er en pris på nettet ikke et tilbud, men en opfordring til at gøre tilbud.
Hvis du tager imod opfordringen til at købe varen, så sender shoppen en ordrebekræftelse, og det er så en accept af det "tilbud" du har gjort (ved at putte varen i kurven, og gennemføre købet).
At denne ordrebekræftelse ofte er automatiseret, er ikke nogen undskyldning, har du fået en ordrebekræftelse så skal shoppen levere. Eneste undtagelse er, hvis prissætningen er så skæv, at du tydeligvis har handlet i ond tro.
(I må ikke lægge for meget i mine gradbøjninger, som fx "tydeligvis", det kan være et anden gradbøjning som måske "med stor sandsynlighed" er mere korrekt, men i det nævnte tilfælde synes jeg ikke du fremstår til at have handlet i ond tro).
At shoppen så kan lave mange krumspring som fx at opfinde falske leveringproblemer mm er så en anden sag.
Jeg blev selv snydt for at købe Band of Brothers boksen fra CDon for noget tid siden, da de havde fejlprissat den alt for lavt (i forhold til hvad de selv havde tænkt sig, men ikke synderligt meget under, hvad den kunne købes til i andre shops). Jeg og flere andre bestilte så flere af denne titel, ikke fordi vi var sikre på det var en fejl, men fordi det var op til jul, og en perfekt julegave (og så havde CDon et andet tilbud, at hvis man købte 3 titler til en pris (hvor denne titel var blevet sat under), så kunne man købe en anden titel endnu billigere). CDon, stod stædigt på at de ikke behøvede at slge, da det var en åbenlys fejl. Og siden har jeg ikke handlet hos CDon, medmindre jeg vis rabatkuponer har kunnet få varen gratis eller meget billigt. Synd for dem.
Mvh Michael
------------- Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-November-2007 kl. 13:01
Der gælder mig bekendt samme regler for hjemmeside shops, som for udstillingsvinduer. Det er den annonceret pris, som man kan kræve. (Mener det står i lov om fjernsalg).
Men er dog ikke bekendt med, om der findes nogen domsafsigelser på dette. Men der findes en del omkring udstillingsvinduer, såvidt jeg lige husker.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 19-November-2007 kl. 20:15
Kandersen skrev:
Der gælder mig bekendt samme regler for hjemmeside shops, som for udstillingsvinduer. Det er den annonceret pris, som man kan kræve. (Mener det står i lov om fjernsalg).
Men er dog ikke bekendt med, om der findes nogen domsafsigelser på dette. Men der findes en del omkring udstillingsvinduer, såvidt jeg lige husker.
|
Er det nu også helt rigtigt?
Iflg forbrugerredaktør hos Søndagsavisen Mette Lauth kan man IKKE kræve at butikken sælger til den pris som annonceret uagtet om det er en fejl eller prisen er sat urealistisk lavt med vilje.
Citat fra avisen:
"For hvad langt de færreste ved, er at tilbud i tilbudsaviser (min kommentar: tilbudsaviser kan vel tilsidesættes med internet annoncer eller vinduessalg) slet ikke er bindende. Efter loven skal de bare forståes som et tilbud om et tilbud. Man kan spørge butikken om de vil sælge til den pris, der står i tilbudsavisen."
Butikken kan få en bøde men det er så også det.
Hele indlægget kan iøvrigt læses her: http://digital.sondagsavisen.dk/showmag.php?mid=tdfgt&index=true - http://digital.sondagsavisen.dk/showmag.php?mid=tdfgt&in dex=true
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-November-2007 kl. 20:21
Tilbudsaviser er oftest understøttet af ansvarsfraskrivelser osv. Derfor falder de ikke ind under udstillingsvinduer. Men i sin tid da internethandel blev mere udbredt, der blev det mig bekendt samlignet med udstillingsvinduer, hvor prisen er gældende. Rent faktisk er det ligegyldigt hvor urealistisk den end er. Det er butikken der må bære tabet for en fejl i et udstillingsvindue.
Tilbudsaviser går fri af dette, fordi de oftest er produceret af folk der ingen relation har til forretningen, og dernæst med langt større mulighed for fejl.
Det er ihvertfald min opfattelse af hvordan det vurderes.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 19-November-2007 kl. 20:25
Jo men i den sag der er omtalt i indlægget, siger forbrugerombudsmanden netop at der IKKE er tale om en fejl fra butikkens side (butikken har bevidst villedt kunderne) , og derfor bliver idømt en bøde, men klageren kan stadig ikke få sin vare til annonceret pris.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 19-November-2007 kl. 20:28
mufcdk1974 skrev:
Jo men i den sag der er omtalt i indlægget, siger forbrugerombudsmanden netop at der IKKE er tale om en fejl fra butikkens side (butikken har bevidst villedt kunderne) , og derfor bliver idømt en bøde, men klageren kan stadig ikke få sin vare til annonceret pris. |
Og sådan er der jo så meget, som ikke giver nogen mening ![](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 19-November-2007 kl. 20:53
Tilbud i trykte medier er opfording til tilbud, altså kan sælgeren afvise at sælge varen.
Tilbud i butikken er egentlige tilbud og kan derfor accepteres af kunden. Sælgeren kan kun afvise at sælge varen, hvis der foreligger en fejl og køberen burde have indset, at prisen var ukorrekt.
Hvordan tilbud på internettet skal foretolkes, er ikke helt afklaret i teorien. Ifølge forbrugerklagenævnets praksis, er tilbud i egentlige internetbutikker, hvor man tilføjer produkter til en indkøbskurv, faktiske tilbud. Kunden kan således acceptere tilbudet og sælger kan hun afvise at sælge, hvis der foreligger en åbenbar fejl. Hvis der derimod er tale om tilbud på varer, der normalt besigtiges før et køb, f.eks. en brugt bil, så foreligger der en opfordring til tilbud.
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|